Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin patistaa 18v omilleen?

Vierailija
24.08.2017 |

Mitä olette mieltä, onko väärin pakottaa pian 18v täyttävä muuttamaan omilleen? Taloudellisesti auttaisimme lukio-opinnot loppuun ja hieman voisimme auttaa vuokrassa, mutta osittain joutuisi kyllä itse keksimään, mistä toimeentulo.

Taustalla tässä on erittäin huonot välit, jotka myrkyttävät sekä vanhempien että nuoren itsensä elämää. Sisaruksista nyt puhumattakaan.

Keskustelut, kuuntelut, pelisäännöt jnejne tehty ja koitettu, homma ei yksinkertaisesti toimi. Enkä kaipaa nyt vinkkejä välien parantamiseen vaan ainoastaan kommentin siihen, onko korrektia nuori kotoa häätää.

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeitä sääntöjä teillä on, joihin nuori ei sopeudu?

Ja tämän takia pitää kesken lukion heittää lapsi ulos kotoa?

Kyllä minulle tulee mieleen, että silloin loppuu myös lukio helposti. Jos ei pysty kotonaan olemaan oma itsensä, miten ihmeessä maailmalla voi pärjätä?

Lapsen kanssa kun pitää kasvaa mukana, eikä yrittää kasvattaa heistä omia kuvia tyrannisoimalla heitä.

Kyllä meillä asiat ovat vähän isompia kuin pelkästään kodin sääntöjen noudattaminen.

Ap

Aloituksessa kyllä puhuit vain huonoista väleistä ja halustasi heittää lapsi ulos. Ainoa huolesi tuntuu olevan taloudellinen, miten kuvittelet nuoren pärjäävän maailmalla kun ei kotonakaan pärjää. Kiireesti hakisin apua, ennenkuin täyttää 18v sitten hän määrää itse, etkä enää apua saa.

Vierailija
62/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän tapauksessa voisi ehkä olla parempi, että 18-v muuttaisi omilleen, jos kerran noin kovaa taistelua yhteiselämä on. Siihen asti minusta ainakin pitää joka tapauksessa taloudellisesta auttaa, että saa nuo lukio-opintonsa loppuun. Ne jää tosi helposti jos pitää käydä töissä samalla ja ilmeisesti kirjoittaa kuitenkin jo ensi keväänä? 

Kyllä joo, kirjoittaa ensi keväänä, miettii vielä jättääkö jotain seuraavaan syksyyn. Taloudellisesti emme täysin pysty elämää vuokra-asunnossa kustantamaan, mutta asumistuen jälkeen jäävän osuuden mahdollisesti kuittaamaan - riippuen tietty vuokrasta. Viikonlopputöitä varmaan täytyisi kumminkin yrittää hakea.

ap

Köyhien vanhempien lapsi saa opintotukea 250 kuussa, jos asuu omillaan. Jos tulonne ovat este täyteen tukeen (18 -20 v) moraalinen velvollisuus on täydentää.   Vanhempien tulojen vaikutus poistuu kokonaan vuoden vaihteessa. Voisitteko tukea maksamalla vuokran omavastuuosuuden, lukiokirjat, kirjoitusmaksut yms.  Koulusta saa ruuan, silti 250 - verot 10 % = 225 /kk. on niukkaa, mutta hengissä pysyy.  Elintasoa voi nostaa osa-aikatöillä.

Hmm, mikäs tuo pointti on? Onko siis ensi vuoden alusta niin, että nuori saisi täyden opintorahan, vaikka meillä onkin kohtuulliset tulot?

Ja kyllä, ajatuksena olisi, että vuokran omavastuu ja lukion kulut pyrkisimme rahoittamaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkään otsikkoon ajattelen, että ei - 18-vuotias on vielä tosi nuori ja on helpompi aikuistua vähitellen kun saa vielä asua turvallisessa kodissa.

Mutta tosiaan, jos nuori käyttäytyy tosi huonosti, niin voi hyvinkin olla paras ratkaisu ehdottaa muuttoa omaan kotiin.

Vierailija
64/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeitä sääntöjä teillä on, joihin nuori ei sopeudu?

Ja tämän takia pitää kesken lukion heittää lapsi ulos kotoa?

Kyllä minulle tulee mieleen, että silloin loppuu myös lukio helposti. Jos ei pysty kotonaan olemaan oma itsensä, miten ihmeessä maailmalla voi pärjätä?

Lapsen kanssa kun pitää kasvaa mukana, eikä yrittää kasvattaa heistä omia kuvia tyrannisoimalla heitä.

Kyllä meillä asiat ovat vähän isompia kuin pelkästään kodin sääntöjen noudattaminen.

Ap

Aloituksessa kyllä puhuit vain huonoista väleistä ja halustasi heittää lapsi ulos. Ainoa huolesi tuntuu olevan taloudellinen, miten kuvittelet nuoren pärjäävän maailmalla kun ei kotonakaan pärjää. Kiireesti hakisin apua, ennenkuin täyttää 18v sitten hän määrää itse, etkä enää apua saa.

Noh, 18v synttäreihin on enää viikkoja, joten myöhäistä. Erilaisten apukeinojen piirissä olemmekin olleet, joten sinänsä pointtisi ei ole kovin olennainen.

En tietääkseni ole missään puhunut, että olisin lasta hylkäämässä ja tai olettaisin hänen täysin pärjäävän itse. Tottakai hän saisi halutessaan neuvoja, tukea jne kotoa edelleenkin. Voi jopa olla, että ottaisi niitä mieluummin vastaan tässä asetelmassa.

Talous on oikeastaan ainoa asia, miksi häntä ei voisi ystävällisesti tuuppia omaan kotiin. 

ap

Vierailija
65/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat vain, että veronmaksajat hänet elättävät. Säästät itsellesi siinä mukavasti kaikkea kivaa.

Pahus, kiinni jäin :P

ap

Vierailija
66/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan hän jättää lukion keskenkin ja jäädä toimeentulotuen varaan. Saisi vuokrat ja kaikki Kelan kautta, eikä tarvitsisi tehdä mitään. En usko, että tulonne vaikuttaisivat siinä tapauksessa. Elämämkouluun kasvamaan vaan, suosittelen. ihan turha pingotella missään lukiossa, aikuisen ihmisen.

Vierailija
67/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän tapauksessa voisi ehkä olla parempi, että 18-v muuttaisi omilleen, jos kerran noin kovaa taistelua yhteiselämä on. Siihen asti minusta ainakin pitää joka tapauksessa taloudellisesta auttaa, että saa nuo lukio-opintonsa loppuun. Ne jää tosi helposti jos pitää käydä töissä samalla ja ilmeisesti kirjoittaa kuitenkin jo ensi keväänä? 

Kyllä joo, kirjoittaa ensi keväänä, miettii vielä jättääkö jotain seuraavaan syksyyn. Taloudellisesti emme täysin pysty elämää vuokra-asunnossa kustantamaan, mutta asumistuen jälkeen jäävän osuuden mahdollisesti kuittaamaan - riippuen tietty vuokrasta. Viikonlopputöitä varmaan täytyisi kumminkin yrittää hakea.

ap

Köyhien vanhempien lapsi saa opintotukea 250 kuussa, jos asuu omillaan. Jos tulonne ovat este täyteen tukeen (18 -20 v) moraalinen velvollisuus on täydentää.   Vanhempien tulojen vaikutus poistuu kokonaan vuoden vaihteessa. Voisitteko tukea maksamalla vuokran omavastuuosuuden, lukiokirjat, kirjoitusmaksut yms.  Koulusta saa ruuan, silti 250 - verot 10 % = 225 /kk. on niukkaa, mutta hengissä pysyy.  Elintasoa voi nostaa osa-aikatöillä.

Hmm, mikäs tuo pointti on? Onko siis ensi vuoden alusta niin, että nuori saisi täyden opintorahan, vaikka meillä onkin kohtuulliset tulot?

Ja kyllä, ajatuksena olisi, että vuokran omavastuu ja lukion kulut pyrkisimme rahoittamaan.

ap

Löysinkin Kelan sivuilta

"Jos olet 18–19-vuotias ja asut itsenäisesti, voit 1.1.2018 alkaen saada perusmääräisen opintotuen, kun vanhempien tulot eivät enää vaikuta opintorahaan. Jos et vielä saa opintorahaa vanhempien tulojen vuoksi, voit hakea sitä 1.1.2018 jälkeiselle opiskeluajalle aikaisintaan heinäkuussa. "

ap

Vierailija
68/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkään otsikkoon ajattelen, että ei - 18-vuotias on vielä tosi nuori ja on helpompi aikuistua vähitellen kun saa vielä asua turvallisessa kodissa.

Mutta tosiaan, jos nuori käyttäytyy tosi huonosti, niin voi hyvinkin olla paras ratkaisu ehdottaa muuttoa omaan kotiin.

Kiitos. Aiomme tosiaan isänsä kanssa ottaa asian puheeksi. Laskemme vielä kuluja ja mahdollisuuksia, jotta voimme konkreettisesti jotain ehdottaakin.

Jos hän täysin tyrmää ajatuksen, täytyy sitten keksiä jotain muuta. Mukavaa kuitenkin, että ihan kaikki eivät suoralta kädeltä lynkanneet ajatusta.

ap

Vierailija
69/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä patista. Kannusta!

Vierailija
70/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tulee huono olo AP:een  toiminnasta. Minkähänlainen lapsuuskodista poismuutto hänellä itsellään on ollut. Tuntuu ettei Ap oikein tajua nuoren ihmisen ajatusmaailmaa eikä itsenäistymisprosessi. Heittää nyt oma lapsi ulos kodista ja vielä kesken tärkeän kouluajan. Itkettää pojan puolesta

Vierailija
71/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori saa toimeentulotukea myös hankintoihin tyyliin pesukone, huonekalut jne.

Vierailija
72/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tulee huono olo AP:een  toiminnasta. Minkähänlainen lapsuuskodista poismuutto hänellä itsellään on ollut. Tuntuu ettei Ap oikein tajua nuoren ihmisen ajatusmaailmaa eikä itsenäistymisprosessi. Heittää nyt oma lapsi ulos kodista ja vielä kesken tärkeän kouluajan. Itkettää pojan puolesta

Mistä keksit että olisi poika?

Vierailija
73/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä patista. Kannusta!

Mmm, toki pyrin esittämään asian niin, että kyseessä on mahdollisuus hänen saada kaipaamaansa rauhaa.

Ap

Vierailija
74/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkettääkö sinua myös kahden pahoinvoivan nuoremman teinini puolesta?

Ap

Vierailija
75/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori saa toimeentulotukea myös hankintoihin tyyliin pesukone, huonekalut jne.

No huonekalut ja astiat hänellä suurimmaksi osaksi on mahdollisuus saada kotoa. Kodinkoneita voimme myös ostaa, ainakin välttämättömät.

Ap

Vierailija
76/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan hän jättää lukion keskenkin ja jäädä toimeentulotuen varaan. Saisi vuokrat ja kaikki Kelan kautta, eikä tarvitsisi tehdä mitään. En usko, että tulonne vaikuttaisivat siinä tapauksessa. Elämämkouluun kasvamaan vaan, suosittelen. ihan turha pingotella missään lukiossa, aikuisen ihmisen.

Mikä on pointtisi? Haluatko sanoa, että en kannusta nuorta kouluttautumaan?

Ap

Vierailija
77/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella VÄÄRIN!! Miltä mahtaa nuoresta tuntua, jos nuoruuden (pahankin) kipuilun takia vanhemmat ajavat pois heti, kun se on juridisesti mahdollista. Ei taida olla kiva tunne joutua vanhempien hylkäämäksi. Edes tuon ikäisenä.

Jos taas nuori itse ehdottaa ja tätä ryhdytään tukemaan ni kaikki ok. Nuoren toive ratkaisee.

Vierailija
78/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin. Älä hylkää lastasi vaan rakasta häntä vaikeina nuoruusvuosinakin.  

Siitä jää ikävä fiilis teille molemmille loppuiäksi jos paiskaat hänet nyt pihalle. 18 vuotias on vielä kuitenkin hyvin nuori vaikka on muodollisesti aikuinen. Hän tarvitsisi vielä vanhempien tukea kasvussa eikä sitä paitsi lukiota käyvää nuorta voi lainkaan mukaan heittää omilleen vaan olette elatusvelvollisia.

Odota muutama vuosi niin hän lähtee kyllä ihan oma-aloitteisesti.

olen 45v ja muutin kotoa pois tosi nuorena, olin varmasti todella rasittava silloin, "uhkailin" äitiäni pois muuttamisella vaikka oikeast kyseessä oli klassinen hätähuuto: olisin halunnut, että äiti huomioi minua, pyytää minua jäämään. Hän sanoi että muuta vaan. Olen vielä myöhemmin aikuisena terapiassa näitä hylkäämisen tunteitani käsitellyt ja oli pitkään katkera äidilleni, ettei hän ymmärtänyt minua tuolloin paremmin. itse en epäkypsänä nuorena osannut itseäni selkeästi ilmaista.

Ap:n kohdalla sanoisin, että kannattaa hakea keskusteluyhteyttä nuoren kanssa vaikka sitten ulkopuolisen avun kanssa, ja jos lopputulos on, että nuori kaipaa omaan asuntoon, niin sitten voi muuttaa. Ettei taustalla vaan ole mitään muuta pahaa oloa jota nuori purkaa turvallisiin vanhempiin, jotka sitten vastaavat avunhuutoon siirtämällä nuoren omaan asuntoonsa pahoinvoimaan.

Vierailija
79/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin itse 17--vuotiaana kotoa, en yksinkertaisesti jaksanut vanhempia ja sisaruksia. Äiti yritti vastustella, mutta olin päätökseni tehnyt.

Auttoivat sitten alkuun, suurimman osan tienasin itse. Kouluarvosanat paranivat välittömästi, kun oli opiskelurauha eikä jatkuvasti vituttanut. Minulla oli kyllä oma huone eikä mitään liian tiukkoja rajojakaan, mutta kaipasin vaan yksityisyyttä niin paljon. Nykyään välit ovat erittäin hyvät.

Ihan hyvin voi olla, että ap:n lapsikin rauhoittuu, jos saa itse päättää elämästään.

Vierailija
80/144 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pointtisi? Haluatko sanoa, että en kannusta nuorta kouluttautumaan?

Ap

Anna lapsesi käydä lukio kotoa käsin. Miksi haluat jo pois???