Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LA tammikuu 09

09.07.2008 |

Ajattelin seku kirjoittaa ultrakuulumiset, kun käväisin tänään np-ultrassa. Pieni huoli oli, että onko siellä enää elämää. Aina nämä raskauden pelottaa, vaikka kaksi onnistunutta onkin. Kun on niitä ongelmiakin matkan varrelle aina sattunut. Ja on oppinut sen, että vaikka vaikuttaa hyvältä, ei olekaan hyvä...

Noh, nyt on kuitenkin. Siellä sitä jo pienet kädet ja jalat heilui, on se vaan ihmeellistä. Turvotusta ei ollut. Verikokeet on kyllä otettu. Neuvolasta pyydettiin menemään verikokeeseen ja teen mitä sanotaan. NOh, jälkikäteen vasta selvisi että mikä se verikoe oli, kun annettiin paperi allekirjoitettavaksi. Se ja sama. en kuitenkaan jatkotutkimuksiin halua, jos jotain ilmenisikin.

Laskettu aika on laitettu 18.1. Mietittiin aamusella kotiin ajellessa, että kolme kuukautta on jo takana odotusta, outoa. Kerroimme lapsille tänään. 2-vuotias ei tajunnut mitään. 4-vuotias sanoi ensin että älä isi höpötä. Meni kauan ennen kuin "tajusi" että on niissä kuvissa vauva. Sitten alkoikin touhottaa vaipanvahdon kanssa.

Nälkä vaivaa alati, närästys ilmestyi kuvioihin. Se tuleekin rajuna minulla. Oltiin kylässä eikä ollut närästyslääke mukana, siinäpä sitä sitten puoli tuntia kivun kourissa. Ja banaania ei sitten jatkossa minulle, kiitos. :) Samarinia olisi ollut, mutta emme löytäneet mistään juttua, saako sitä odottava ottaa.

Siinäpä sitä, nyt vain kasvatellaan sitten ympärysmittaa.

Mitäs muille tammikuisille kuuluu?

t. kuoriainen ja 12+risat ötökkä

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Mami tänne palstailemaan! Toivotaan nyt tosiaan että sydänäänet normalisoituvat ja kaikki on OK. Uskotaan niin! Mutta kyllähän tuollaiset aina pelästyttävät!

Kuoriainen: olet kovasti ollut mielessäni, toivon niin että kyseessä olisi vaan pienikokoinen vauva eikä mitään sen vakavampaa. Uskomatonta miten tyyni kuitenkin tunnut (kirjoituksesi perusteella) olevan! Miten olet jaksanut ja jaksat henkisesti? Kirjoittelehan taas kuulumisia kun jaksat!

Itse varmaan tuossa tilanteessa olisin heti mennyt yksityiselle jo ultraan, että saisin jotain varmuutta...

Tuntuu kurjalta kertoilla näiden teidän uutisten jälkeen meidän ultrasta:

Oltiin tänään 4D ultrassa meidän klinikalla ja tutulla lääkärillä. Ja jälleen kerran olin niin tyytyväinen; vaikka maksaa niin on kyllä joka sentin arvoista, että saa kerralla tosi asiantuntevaa ja hyvää hoitoa!!

Kaikki oli tosi hyvin, vauva vastaa jo viikkoja 27+6 vaikka nyt on mulla 26+3.

Nyt se on myös varmaa, että meille on tulossa poika:=) Joten supistukset, joita viime viikolla työstressin myötä oli, ei onneksi ole tehnyt mitään kohdunkaulalle. Meidän pienokaisen synnytyspainoarvio on n. 4 kg. Lääkäri sanoi että vauvan syntymäpainon "määrittää" jopa 80% äidin syntymäpaino. Mähän olen ollut iso vauva syntyessäni, 4200 gr.

Olo on nyt tosi onnellinen ja kiitollinen: uskomatonta ja käsittämätöntä, että niin pitkän ja kuoppaisen tien jälkeen meille tällainen onni nyt suodaan ja kaikki on EDELLEENKIN raskaudessa hyvin! Tänään kun istuttiin meidän klinikan odotushuoneessa odottaen ultraa, muisteltiin aika tarkkaan vuosi sitten tehtyä punktiota (josta saatiin vaan yksi hyvä alkio)... ei olisi mitenkään silloin uskonut että siitä vuoden päästä ollaan tässä tilanteessa!!

Ostettiin muuten tutuilta halvalla viikonloppuna jo lähes käyttämättömät, 3 v vanhat Teutonia yhdistelmävaunut. Ne on nyt varastossa, mutta kovasti tekisi mieli mennä jo niitä hipelöimään:)

Voikaa hyvin!

Vierailija
62/99 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taalla harmittaa kun muut "paasee" ultrailemaan mut taalla ultran on kayty jo. Taallahan ei ultrailla enaan rakenneultran jalkeen ellei ongelmia sitten ilmene.

Aitiysneuvolassa kaikki oli taas hyvin ja kasvu viivalla. Painosta ei sanottu mitaan ja sekin harmittaa..mista tiedan minka kokoinen vauva sielta on tulossa. Kaiken maailman kysymykset myllaa paassa ja tuntuu ettei voi kysya keneltakaan. Tai sitten ne on vain naita hormoneja jotka saa mut ihan paniikkiin.

Olo taallakin silti enemman kuin onnellinen, kaiken kurjan ja pitkaakin pitemman odotuksen jalkeen meille tulossa esikoinen joka varmasti saa maailmamme sekaisin. Pikkuhiljaa myos meidan asunto on tayttymassa vauvantarvikkeista...kummasti niita on vain pakko jo ostella.

Missa vaiheessa aloitatte mammaloman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraa jaksan odotella, kun ei siinä kuitenkaan voi mitään tehdä vaikka joka päivä katsottaisiin. Valaisen hieman meidän taustaa...

Meidän kohdalla täytyy sanoa, että kyllä elämä on opettanut. Henkisesti aika kovaksikin. Vaikka toisaalta tuntisi mitä hätää tahansa, aina ajattelee että kaikki lutviutuu jotenkin ja mitäpä tässä itse voi muutoin tehdä.

Meidän vauvataival aikanaan alkoi kohdunulkoisilla, molemmat johtimet repesivät, olen siis kahdesti ollut hätäisesti leikkuupöydällä. Ensimmäinen repeämä sattui, kun neuvolassa vaan sanottiin aina uudestaan että kaikki kivut mitä tunsin, kuuluvat raskauteen. Viikkoja ehti kertyä aika tavalla, kunnes itse "älysin" sitten ettei tämä ihan normaalia varmaan olekaan. Toinen ku ja neuvolassa sanottiin, ettei sitä nyt yleensä enää toista kertaa voi sattua. Ja päivystyksen kautta lääkäri laittoi vielä kotiin, vaikka vatsaontelossa oli jo näkyvissä varjoa eli verta. Ihanaa harjoittelijoiden aikaa. Ja mikä lössykkä olen itse ollutkaan, kun en tajunnut vaatia asioita etenemään.

Eka oikea kestävä raskaus oli rakenneultrasta lähtien myös yhtä seurantaa ja ultrausta. Odotin silloin kaksosia, joista toisen havaittiin menehtyneen juuri rakenneultrassa käydessä. Sielläpä sitä kaksi vauvaa sitten köllötti vatsassa loppuun asti, tyttö elävänä ja poika ei.

On kuitenkin ollut onneakin mukana, hoidoilla on kaksi muksua saatu aikaan ja toivon mukaan tämä kolmaskin tänne meidän perheeseen saadaan. Ja ei kai se muukaan auta kuin uskoa. Omaan äitiyteen kaikki kokemani on tuonut hieman varjoa. Joka päivä elän jossain määrin pelossa, että lapsilleni sattuu jotain. Elämmekin melko suojattua elämää ja varsinkin esikoisen kohdalla tämä on varmaan aiheuttanut lapselle jotain haittaakin. Vasta viimeisen vuoden aikana olen oppinut löysäämään talutushihnaa ja oppinut senkin, että kehityksen on pakko mennä eteenpäin lasten kohdalla, pienistä kolhuista huolimatta.

Semmosta, tulipa masentava viesti, mutta sellaistahan se elämä joskus on, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Palailen sitten seuraavan ultran jälkeen.

Vierailija
64/99 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin sitten äsken piiitkän viestin ja kun koitin lähettää sitä, niin keeesti ja keesti ja lopuksi antoi jonkun "palvelu on poissa käytöstä"-viestin ja nyt sitä ei löydy mistään (koitin Backilläkin hakea..). En ehdi nyt kirjoittaa juttua enää uudelleen.. Ärsyttävää.

Niin, Littlestar kysyi koska mammaloma alkaa.. Otin 30 pv:tä ennen la:ta. Mutta olen tosiaan jo kotosalla sairalomalla ja loppuun asti kirjoittivat sen.

Sulla Kuoriainen on kyllä ollut paljon huolta. Olet varmasti vahva ihminen kaiken jälkeen. Pidetään nyt peukkuja, että kaikki menisi nyt hyvin.

Mukavat viikonloput kaikille tuleville Tammimammoille!

Vierailija
65/99 |
11.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännehän on tullut paljon viestejä, vastailen eka Mamin viestiin, kun tuo muisti niin hutera, ettei muista kaikkia kirjoituksia. Joo, uskomatonta, että nyt on kaksi vauvaa matkassa. Meillä noita inseminaatioitakin tehtiin monta ja kaikki vain negaa. Muuta syytä lapsettomuudelle ei ole löytynyt, kuin minun lievä endometrioosi.

Meidän vauvat ovat kooltaan ihan viikkojen mukaiset, kun yleensähän kaksoset ovat vähän pienempiä. Kävin just eilen seuranta-ultrassa ja kaikki oli onneksi ok. Makasivat poikittain masussa. Kohdun korkeus on koko ajan yli sen keskiverron, mutta johtuu kaksosraskaudesta. Meidän pojat ovat omissa pusseissaan ja kaikki on ns. omaa. Mites teillä olikaan? En ole huomannut, että olis vaihtaneet paikkoja. Viimeksi, kun kuunneltiin sydänääniä niin toinen liikkui niin paljon, että oli vaikea saada kuulumaan ääniä, mutta kuuluivat ne sitten lopulta ja vaavi potki kovasti.

Mitkä sun viikot Mami nyt on? Joko olet ostanut vaunut ym. Me ajateltiin ostaa ne Emmaljungan Twin Cangaroot, vaikuttavat tosi hyviltä vaunuilta.

Vierailija
66/99 |
11.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt jatkan vielä kirjoittelua..

Kuoriainen; toivottasti vauva on vain pienikokoinen muuten eikä ole syytä huoleen. Kun luin kirjoituksesi niin täytyy sanoa, että olet kyllä kokenut todella kovia raskauksien suhteen. Kaksosraskauskokemus oli varmasti tosi rankka, kun jouduit kantamaan kuollutta vauvaa, en voi kuvitellakaan miten pahalta on tuntunut.

Krisse; onnittelut hyvistä ultrakuulumista ja poikauutisista!! Nyt onkin helpompi tehdä hankintoja, kun tietää sukupuolen.

Mikäs teillä muuten on vointi? Mulla hb ei ollut noussut yhtään ja määrättiin lisärautaa, hb:n lasku on aiheuttanut edelleen huimausta ja voimakasta väsymystä.

Vierailija
67/99 |
12.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jo muutama viikko sitten sf-mitta 28, joka oli aika lailla eri "linjassa" kuin neuvolakortissa olevat käyrät.. Ja tää johtuu ihan näistä tuplista : ). Meillä vaavit kans omissa pusseissaan ja omat istukat. Istukat hyvin takaseinämässä. Meillä poika menee käyrän ylätasossa ja tyttö alatasossa, kun keskikäyrä on jaettuna kolmeen, joissa ala- ja ylä"osat" sekä keskellä ihan se keskiarvo. Pojalla ja tytöllä alusta asti ollut tuo kasvuero, joten johtuu ihan peristötekijöistä kuulemma. Mutta eivät ole meilläkään jääneet vielä yhtään jälkeen yksöstovereistaan. Kasvuhaitari ns. normaalikehityksessä voi kuitenkin olla aika suuri (olisko ollut joku 1,5 viikkoa suuntaansa) ja siten molemmat mahtuvat kuitenkin siihen.

Vaunuja ei olla vielä ostettu, mutta tiedetään kyllä luultavasti, mitkä otetaan. Emmaljungat myös. Käytetyt sellaiset, mutta tosi hyväkuntoiset. Ostetaan sitten rattaat uutena. Vaunulassa ois ollut kyllä edullisia vaunuja, mutta ostetaan nämä yhdeltä tutulta. Kaukaloista meillä on jo toinen ja toinen pitäis vielä jostain ostaa (samanlainen Recaron kaukalo). Sittereitä on yksi ja toinen ostetaan jos toinen tuntuu saavat käyttöä. Sänkyjä en oo vielä ostanut, mutta ollaan kyllä nekin jo valittu. Tehdään myös aluksi vaaveille äitiyspakkauksiin jalat ja käytetään niitä ns. kakkossänkyinä alakerrassa. Pakkasin muuten nyt oikein kunnolla tuon sairaalakassinkin ja laitoin myös omat ja vauvojen kotiintulovaatteetkin valmiiksi. Voi olla että ollaa vähän aikasessa (toivottavasti), mutta mua häiritsi, kun niitä ei olluyt valmiina, että mitä jos lähtö tuleekin aiemmin.. : ). Myös toinen kastemekko saatiin tänään ja toinen laitettiin työnalle. Kastemaljakot ja muut vempeleetkin on jo olleet jonkun aikaa kaapissa. Kummeja ei olla kuitenkaan vielä valittu.. Nimetkin alkaa olla aikalailla selvät.. Mites teillä muilla? Mä taidan olla aika hätähousu näissä??! Vaikka onhan niitä kaksosia syntynyt jo 26 eteenpäin.. Aarh, toivottavasti päästäisiin sinne 32 viikolla ainakin. Ei ole kyllä ollut mitään viitteitä siitä, että olisivat tulossa, mutta.. Ei edelleenkään supistuksia ja kohdunkaula kiinni.

Mikä Satumarika sun hb oli nyt? Mullahan kävi jossain 104:ssä mutta sain sen pillereillä nostettua 118:sta aika nopeesti.

Oottekos ostaneet paljon 50-56 kokoisia vaatteita? Ne äippäpakkauksen vaatteethan on tosi isoja ja menevät kaksosille varmaan joskus ens kesänä.. Noita pienikokoisia vaatteita vaan ei oikein löydy mistään ja sit on vaikea tietää, että paljonko niitä pitäis varata. Ei viittis kuitenkaan kaikenaikaa kuljettaa vaaveja ylisuurissa kuteissa. Vai miten ootte ajatelleet? Osallahan olikin jo lapsia ennestään, niin te tiiätte jo kokemuksesta.

Jepsis, toivottavasti saan nyt tän viestin lähteen normaalisti (otanpa kopion tekstistä varmuuden vuoksi..).

Vierailija
68/99 |
12.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että seuraavaksi lähtee jo viikko 28! Uskomatonta!

Kuoriainen: mulla on kaverin kautta kans kokemusta tuost kohdunulkoisesta ja ´just silleen, että sillekin sanottiin kivun kuuluvan raskauteen. Kun meni toistamiseen, niin ehdotettiin, että jos ostais närästyslääkkeitä. Niin järkyttävää! Luin tuosta silloin nnetistä ja ilmeisesti ihan yleinen ongelma on, ettei hoitohenkilökunta tunnista oireita. Mutta oishan niillä ultra - en ymmärrä miksi sitä ei tehdä, jos vähänkään epäillään ku:ta.

Saitko tietää miksi toinen vauvoista kuoli? Tosi kamalaa.. En voi kuin kuvitella miltä se tuntuu. On hyvä, että osaat silti ajatella positiivisesti ja tuo lastesi suojelu on aina loogista kaiken kokemasi jälkeen. Toivotaan nyt tosiaan, että nyt kaikki menisi hyvin. Sulla ei enää ole pitkä siihen ultraan. Varmaan vaikeaa tämä odottelu.. Kovasti tsemppiä!

Vierailija
69/99 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ett pian vaihtuu jo 29 viikko! Pian alketaan olla kyllä loppusuoralla. Miten tämä menee näin nopeasti?? Tännään ostin nenän niistäjän (:D) ja pari tuttia lisää.. Kaikki tarpeellinen alkaa pikkuhiljaa olla valmiina. Toivottavasti nyt kaikki menisi hyvin loppuun asti ja saataisiin terveet vauvat kotiin asti! Nyt huomaa, että vauvat eivät enää liiku joka syömisen jälkeen vaan rajumpi liikkuminen ajoittuu yöaikaan ja vain muutamia potkuja tulee näin päivisin. Lisäksi välillä tuntee jo sellaista kunnon kääntyilyä, mikä on jopa hieman pelottavaa (varsinkin kun voimistuvat tästä vielä). Tiistaina taas neuvola ja kovasti odotan seuraavaa ultraa, joka on 1,5 viikon kuluttua. Sitten näkee taas miten vaavit ovat kasvaneet ja etenkin kuinka sydämet toimivat.

Itselläni vatsan kavu on tuntunut pysähtyneen, tai ainakaan sitä ei enää sillä tavalla huomaa kuin jossain 20 viikon kohdalla. Sf-mittakin oli viime neuvolassa vain reilun sentin kasvanut.

Että semmoista tänne. Tulkaa nyt ihmeessä muutkin kirjoittelemaan - nyt kun vielä ehtii ; ). Sitten, kun meillä on ne vauvat, niin voi olla aika hiljasta kirjotella netissä yhtään mitään : /.

Vierailija
70/99 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoja tasan 27 tänään. Vauva vetelee rumbaa vatsassa heti kun itse laitan levolle. Jännä, ihan kuin potkii päivälläkin liikkeelle "älä ny makaa siinä, vaan tee jotain". Heh.

Vatsani on valtava jo nyt. Vatsan malli on ihan erilainen kuin edellisissä raskauksissa, kasvanut kivasti eteenpäin. Hankalaa on se, että ulkoiluun sopivia vaatteita ei oikein kohta enää ole, eikä viitsisi ostaa mitään lisääkään. Valtavat kevyttoppikset, joita olen pitänyt aiemmissa odotuksissa loppuun saakkakin, alkavat olla jo aika timmit.

Olen ollut vähän saamaton osteluiden suhteen tai en ole pitänyt kiirettä, miten vaan. Vauvanvaatteet on edelleen kaupan hyllyllä ja niin on muutkin tarpeet. Mitähän minulla oli mielessä; ainakin tutit täytyy ostaa, ja pulloihin uudet tuttiosat. Korvike on ollut aina rintamaidon lisänä alusta asti, sitä siis hommaan valmiiksi. Liivinsuojia. Pikkuruisia vaippoja. :) Ai niin, vauvalle sopivaa kylpyöljyä tai jotain. Niin ja pumpulipuikkoja ja pesulappuja. Eipä sitä muuta vissin tarvi.

Täytyy myöntää, että toiveena olisi imetyksen "täydellinen" onnistuminen. Olisi niin paljon helpompaa, kun ei tarvitsisi pulloja keitellä ja niiden kanssa saikata yötä päivää. Olen kyllä imettänyt molempia n. 5 kuukauden ikään, mutta eivät ole tyytyneet rintamaitoon vaan aina on lisänä pitänyt olla jotan muuta. Saapa sitten nähdä.

Semmosia, odotusta ilmassa ja lapsetkin katselee jo innolla ja ihmetellenkin omia laitoskuviaan. 4,5-vuotias käsittää jo jotain asioista, mutta nuorempi 2,5-vee ei taida vielä oikein olla ajan tasalla. Silitteli kuopus vatsaa tässä yksi päivä ja sitten tökki napaani "tuolla se vauva asuu". Ja melkein päivittäin kuulee molemmilta "äiti, näytä vauvaa" ja sitten kaivellaan vatsaa esille.

Lunta odotellessa...

Vierailija
71/99 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Kyselit Mami hb:stä, se oli 112 viimeks neuvolassa. Sähän oletkin ollut tosi ajoissa kaikissa hankinnoissa, kun kastemekotkin jo on : ) Mulle ei tullut vielä mieleenkään niitä hommata.

Vauvojen vaatteita olen ostellut kirpparilta ja sitten sain ison läjän veljen vaimolta ja serkultakin on tulossa kassillinen. Luulen, ettei niitä tarvi hirveesti enää ostella. Hennes&Mauritzilta saa muuten 50 cm vaatteita ja olivat ihan edullisiakin. Meilläkin on tiedossa Recaron turvakaukalo sukulaiselta (käyttämätön), mutta toinen pitäs ostaa ihan kaupasta. Ei haluta käytettyjä, kun turvallisuudesta ei viitsi tinkiä yhtään.

Oletteko ottaneet vakuutuksia vauvoille? Mä olen tutkinut tarjouksia, mutta vaikea on tehdä päätöstä.

Rv 25 alkoi ja vatsa alkaa olla jo aika iso ja just iltaisin nukkumaan mennessä vauvat alkavat möyriä enemmän.

Vierailija
72/99 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, elikkäs me ei saatu niitä vakuutuksia.. Joten ei sitten otettu : (. Varmaan ne ois ihan hyvät (en ollut kyllä ihan varma tarpeellisuudesta, mutta moni kehuu), mutta meillä tosiaan sen down-riskin vuoksi evättiin koko vakuutus..Se kyllä untui tosi mahtavalta, kun vakuutusyhtiössä näyttävän olen ihan varmoja ettei meille terveitä vauvoja tule. Sniff.

Joo, meikäläinen on hommannut kyllä aika lailla kaikki. Muutama juttu uupuu vielä listan mukaan. Ja oon kyllä ostanut just H&M:stä noita pikkuisia vaatteita. Yhdet olivat muistaakseni kokoa 46 ja sit 50:iä parit. Noi niille varmaan menevätkin jotenkin ja kun sit kattoo jotain 62:sia, niin ne näyttävät ihan tajuttoman valtavilta.

Sanoinko jo, että mulla taas hb heilahti alas. Tekee aika nopeita käänteitä tai sit tuo sormenpäätesti on vähän epäluotettava. Ja sydääänet olivat taas viimeksi ok. Nyt toivotaan että olisivat sitä myös jatkossa.

Ok, eli huomenna Kuoriaisella tärkeä päivä.. Tuu kertomaan sitten mitä ne sanoivat. Täälä pidetään teille peukkuja, että kaikki ois hyvin ja huoli turhaa.

Ja Satumarikalle vielä, että 300€/vuosi tai alle sun pitäis se vakuutus saada. Ja luultavasti saat sen edullisimmin sieltä, missä teillä on myös muut vakuutukset.. Ja vertaile vähän myös korvaussummia ja ehtoja hinnan lisäksi.

Vierailija
73/99 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mami; noista vakuutuksista vielä, meillä on if:ssä muut vakuutukset, mutta siellä oli musta huonot ehdot vauvavakuutuksille. Eivät esim. korvaa mitenkään sairaalassaolopäiviä, jos vauvat syntyvät keskosina. Varmistan tuon vielä, että olenko tosiaan ymmärtänyt oikein. Onpas harmillista, että teiltä evättiin koko vakuutus, kysyittekö monestakin paikkaa?

Mulle tulee kauhee ähky nykyään, vaikka söisin ihan vähänkin. Vatsassa tila alkaa pienentyä..

Kuoriaiselle kans peukutan, että huomisessa ultrassa kaikki olisi ok!

Vierailija
74/99 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin vain yhdestä paikasta (Pohjolasta), mutta luulen että useimmilla olis sama juttu.. Itse asiassa arvasin tuon silloin, kun saatiin kuulla tuosta riskistä. Että vaikka sanoivat että down-riski johtunee kaksosraskauden aiheuttamasta korkeasta hcg:stä, joka nosti toisen arvon riskirajoille, niin se ei paljon auta, kun asiasta lukee neuvolakortissa. Hauska juttu sekin, että eivät myönnä edes toiselle vauvalle vakuutusta.. No, toivottavasti vauvat tulevat meihin vanhempiin, eivätkä ole ikinä kipeitä. Ja käyhän tuolla 600 eurolla vuodessa muutaman kerran vaikka yksityisellä..Tosin kuulin, että Turvasta sais kuulemma helposti vakuutuksen - eivät kysele mitään. Mutta en taida jaksaa hakea muualta enää. Olkoot. Monihan on meille sanonut, että saahan sen vakuutuksen sitten syntymän jälkeenkin, mutta sitten me tuskin sitä saadaan, jollei todella synnytyksessä ole mennyt kaikki nappiin ja vauvat terveitä. Kun ottaa huomioon, että kaksoset syntyvät yleensä aiemmin jne., niin todennäköisyys ei ole kauhean suuri.

Tuosta sairaalassaolosta tulikin muuten mieleen, että sairaaloilla ja terveyskeskuksilla on tuo noin 500 euron maksukatto (siitä kerrottiin Kelan sanomissa ja soitinkin asiasta Kelalle). Eli ainakaan sen ylitse ei tarvitse maksaa. Ja meillä on ollut nyt kuluneen vuoden aikana käyntejä keskussairaalaan tosi paljon. Ensin lapsettomuustutkimusten takia ja sitten tämän kaksosraskauden seurannan vuoksi. Ja nyt jos synnytys tupsahtaa tälle vuodelle, niin katto varmaan paukkuu. Tuosta ei vain kerrota missään - itse pitää kysyä keskussairaalasta sellaista lomaketta, johon käynnit merkitään ja jonka perusteella saa sitten päätöksen..

Mulla on ollut kans jo pitkään ongelma syömisen ja myös juomisen kanssa. Eli varsinkin illalla, kun saattaa yhtäkkiä mennä juomista monta litraa, niin sitten tuntuu ettei saa edes haukoteltua tai muuten hengitettyä kunnolla. Ja tuntuu että nyt maha ritisee liitoksistaan. Mut saa nähdä onko sulla Satumarika sama juttu, mut mulla ei oo juurikaan maha kasvanut sitten 21 viikon. Ehkä se vielä tuosta tempasee, mut nyt on ollut tosiaan kasvun kanssa aika hiljaista. Ihan tajuttomasti meikä juo! Pitäis oikeesti joku kerta oikein mitätä että montako litraa menee. Mutta en yhtään yllättyisi jos oltais jossain seitsemässä tms. Ja vessassa juoksen niin päivät kuin yötkin. Tosin niin se on ollut alusta asti, mutta nyt on päiviä jolloin vessassa käy ihan monta kertaa tunnin aikana. Ja jos lähen lenkille, niin pissahätä yllättää yleensä jo ensimmäisessä mutkassa. Toinen on jano. Tykkäisin liikkua, mutta huomaa että voimat alkavat olla hieman rajalliset ja sit tuo jano ja wc-hätä on aika ikäviä juttua. Ja vessahätää ei auta lenkeillä käyttämäni tukivyö, joka painaa sopivasti : ) Aion muuten ottaa nyt jollekin lenkille ja mammajumpaan mukaan sykemittarin ja katsoa missä atmosfääreissä se liikkuu. Periaatteessa ei kait sais nousta juurikaan 130-135 yli.

Ostin muuten kuluneella viikolla muutamat imetysliivit jo valmiiksi. Kauhea, kun ei tahdo löytyä niin isoja, mitä tarvitsisin vaikken normaalisti ole todellakaan isorintainen. Yhtä kokoa isommat kun olis ainakin hyvä olla. Varmaan raskaus ja sitä edeltänyt hormonihoito tekivät jotain.. Ja tulihan sitä painoakin reilusti hoitojen aikana. Raskauden aikana on tullut ehkä 11-13 kiloa. Mites teillä muilla? Onko teille muuten tullut vielä raskausarpia? Rasvailetteko? Ehkei varmaan vielä.. Itse odotan niitä tuossa 32 viikon tienoilla saapuvaksi ; ). Oonko muuten kysynyt sinulta Satumarika, että toivotko saavasi synnyttää alateitse? Vai onko väliä? Jokos ootte laittaneeet toiveet sairaalalle? Millaisia toiveita tuli?

Vierailija
75/99 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt huomasin, että taas eilinen viesti oli kadonnut jonnekin.. Kirjottelin taas pitkät pätkät ja sinne jonnekin meni.. HÖ.

Joo, eli me kysyttiin vakuutuksia vain yhdestä paikasta, Pohjolasta. En jaksa varmaan enää kysyä muualta. Ja päätöksesäkin luki jotain, että perustuu joihin yleisiin vakuutuksyhtiöiden ohjeisiin tms. Oon kylllä kuullut/lukenut että on yhtiö, joka ei tarvi/pyydä mitään lisätietoja, kopioita tms.

Me koitetaan nyt selvitä sillä 600 eurolla per vuosi (pääseehän sillä muutaman kerran vaikka yksityiselle) ja toivotaan ettei mitään vakavampaa tule. Ja onhan sitten noi tk:t. Tiesithän muuten, että tk/keskussairaaloiden poliklinikkamaksuissa on maksukatto (joku 500 euroa per vuosi). Meillä mennee rikki jos saadaan vauvat tämän vuoden puolella, koska ollaan käyty noissa lapsettomuustutkimuksissa sairaalassa ja sitten myöhemmin myös raskauden seurannassa ja nyt jos tulee vielä synnytys siihen (olus mahdollinen lasten jääminen sairaalaan).

Joo, mulla on ollut jos kauan tuo hirveä ähky jos vähänkään erehtyy syömään tai juomaa enemmän. Varsinkin iltaisin juon tosi paljon ja sitten tuntuu ettei pysty edes aivastamaan tai haukottelemaan, ilman et maha repee : ). vatsa ei oo kyllä juurikaan kasvanut noista viikoista - ainakin tuntuu siltä, et samankokoinen kuin jossain 21 viikon tietämillä.

Ihanaa päästä taas ens viikolla ultraan kattoon et kaikki ok. Ja toivon, et sitten kans ois. Silloin kontrolloidaan myös tuo toisen vaavin sydän..

Jokos Kuoriainen on käynyt ultrassa??

Toivottavasti saan nyt tän viestin lähteen.. Ei jaksaisi kyllä millään kolmatta kertaa kirjotella samoja juttuja : /

Vierailija
76/99 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän se mun viesti mölöttää tuossa - siis se eilinenkin.. Outoa! Äsken en nähnyt missään ?:|

Vierailija
77/99 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mami, olen huomannut samaa, että viesti ensin ikäänkuin häviää, mutta kun käy muita sivuja selaamassa ja poistuu tältä sivulta, niin tiedot päivittyvätkin sillä välin. Kummallista. Mutta eiväthän nämä sivut ihan täysin ole uudistuksen jälkeen toimineet.

Eilen oli sitten se "kauan" odotettu lääkäriultra ja eipä se lääkärikään mitään vikaa löytänyt. Kaikki rakenteet ok. Ja sopusuhtainen on. Vauva liikkuu hyvin, sydän sykkii hienosti ja siellä se hörpiskeli vissin lapsivettä ja harjoittelee sitä imemistä, kun suu kävi ja kielikin onnistuttiin näkemään. Paikat on kiinni. Vauva on poikittain, selkä minun selkääni vasten. Oma paksu valtimo näkyi selvästi ja se painui kun vauva selällä painaa. Eipä siis kumma, kun selällä makoillessa alkaa henkeä ahdistaa ja on pakko heti kohta kääntyä kyljelleen.

Nyt verrattiin edellisiin odotuksiin, vihdoin ja tehtiin sitten ammattilaisen tuuminkin se yhteenveto, että ensimmäinen lapsi, tyttö, on ollut myös pieni odotusaikana. Poika oli kiloa isompi. Toinen huomio kiinnitettiin laskettuun aikaan. Sain silloin alussa väestöliitolta ajan 23.1.09, mutta kun neuvolatäti halusi pitää päänsä ja laskea kuukautisista lasketun ajan, siitä tuli sitten 18.1.09. Ja nyt lääkärin mukaan olisi tietty pitänyt käyttää tuota 23.1. Sitä ei nyt kuitenkaan muuteta enää, kun on Kelallekin mennyt. Sektiopäivää alustavasti suunniteltiin ja viedään sitten "yli" lasketun ajan, 19.1.09. Tietysti jos ei mitään satu aiemmin. Joudun kuitenkin kuukauden kuluttua käymään kontrollissa ja loppuun saakka seuraavat, ettei istukan virtauksiin ilmene mitään häiriöitä.

Odotus jatkuu vähän keveämmällä mielellä. Mitä nyt turvotusta löytyy, liitoskivut paukkuvat ja varmaan vanhat kiinnikkeetkin leikkausten jäljiltä. Sukat saa olla aina jalassa, kun suonta vetää niin helposti ja suonikohjut ovat tooosi paksuja. Närästää. Hmm, vähän kuin vanhuuden vaivoja ja onhan tuota ikääkin JO 36, niin eihän sitä tiedä mihin vaivat liittyvät.

Vierailija
78/99 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh. Kaikki siis hyvin! Meilläkin tyttö on pienempi ja tuli poikaa jotain viikon verran jäljessä. Meille sanottiin silloin heti, ettei hätää koska aksvuero on ollut alusta asti eli se on geneettistä. Hyvä, että sinullakin asia selvisi ja varmasti iso kivi vierähti sydämeltä.

Voi kun meillä kävisi nyt samoin. Ultra siis ensi viikolla ja silloin tsekataan se sydänjuttu.. Huomenna neuvola ja olen vähän rennompi jos huomenna äänet ok.

Meilläkin tuo ns. hedelmöityspäivä "arvottiin" jotenkin. Eli menkkojen alkupäivään lisättiin kaksi päivää (kun sanoin neuvolassa, että alkiot olivat kaksi päivää vanhoja). Tiedä sitten menikö oikein vai ei..

Aika myöhään teillä on tuo leikkausaika? Mitä jos sinulla menee esim. laspsivesi aiemmin? Onko se sitten hätäsektio? Ja millä perusteella teille päätettiin tehdä sektio? Olen miettynyt, että koskahan ne meillä kaksosodottajilla katsovat tuon - sektio- vai alatiesynnytys -asian? Onko teidän paikkakunnillanne synnytystapa-arvio käytössä? Siis että katsotaan lantion "tilavuus" jotenkin?

Vierailija
79/99 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri siis arvioi, että silloin olisi rv 39+1, jos olisi käytetty tuota oikeaa laskettua aikaa. Sanoi myös, että ei haluta hätäillä, jos ei tarvetta ilmene eli ainahan on parempi mitä lähemmäs loppua vauva pysyy vatsassa. Meillä on molemmat edelliset leikattu rv 39. Tietystihän aina mennään sitten sen mukaan, miten sujuu. Jos vaikka vedet lirahtaa, niin sitten on odotettavissa hätäsektio.

Esikoisen kohdalla lääkäri sanoi jo käsikopelolla, että on niin ahtaan tuntuinen lantio. Lähetti röntgeniin ja sen perusteella sitten on tehty sektiot. Ja yleensäkin ilmeisesti, jos on kaksi sektiota jouduttu tekemään, tulee jatkossa automaattisesti sektio. Jos muuta tietoa, niin korjatkaa oletukseni.

Uskon että jokaisella paikkakunnalla tehdään synnytystapa-arvio. En muista millä viikolla se tehtiin omalla kohdallani alunperin, olisikohan ollut rv 36 tai jotain.

Pidän toiveet korkealla teidänkin puolesta, että kaikki menee hyvin.

Vierailija
80/99 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Kysyit mami synnytystoiveista; olishan se "kiva" jos voisi synnyttää alateitse, mutta tietty hyväksyn sen mikä on turvallisinta ja mahdollisinta. Viimeksi vauvat olivat poikittain ja jos eivät siitä käänny niin sektio ainoa vaihtoehto. Mulla taas vatsa kasvaa kovaa kyytiä, ihan päivissä kasvaa selvästi. Painoa tullut kuitenkin lisää "vasta" 6 kg ja nyt siis menossa vko 26. Mites sulla tuo paino?

Olipa mukava kuulla, että kuoriaisella oli kaikki kunnossa.

Nyt pitäs lähteä äänestämään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan