Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle
Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.
– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.
Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.
Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.
Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.
Syitä on monia:
– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.
Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.
Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.
Kommentit (883)
Arvostan heitä jotka tulevat noin vähällä toimeen. Hän tuskin autoilee, ostaa krääsää tai kuormittaa kauheasti luontoa muutenkaan kuluttamalla joutavuuksia noilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli on tuommoinen, paitsi että on jo 28 vuotta. Ei huvittanut opiskella ees ammattitutkintoa, kun ei tunnu kivalta herätä aamuisin ja tehdä jotain. Kun on kivempaa pelata kotona sossun tuilla.
Ja johtuu ihan kasvatuksesta. Me tytöt jouduttiin tekemään pienestä pitäen kotitöitä ja tekemään läksyt ja saamaan hyviä numeroita. Veljen ei poikina tarvinnut tehdä kotihommia, kun "eihän ne miehille kuulu". Jos ei teininä huvittanut mennä kouluun niin sai jäädä kotiin ja eipä sitä läksyjä tartte tehdä kun pojat on poikia. Ja hemmoteltiin kaikin tavoin. Tytöt jouduttiin itse ansaitsemaan kaikki ja veli sai kaiken valmiina eteen.
Lapsena ketutti paljon veljen suosiminen kaikessa ja epäreiluus kotitöiden ja materiaalin suhteen, aikuisena oon vaan huojentunut ettei mua kasvatettu veljen tavoin! Veli kasvatettiin ajattelemaan mitä haluaa eikä näkemän yhtää vaivaa. Tuloksena oli syrjäytynyt sossupummi. Tytöt tekemään kovasti töitä. Tuloksena korkeasti koulutetut, hyväpalkkaiset uranaiset (joiden tosin on aikuisena pitäny opetella myös hölläämistä ja armollisuutta itseään kohtaan).
Oma kohtaisen kokemuksen takia mua hirvittää, jos pojat ja tytöt kasvatetaan eritavalla. On vaan karhunpalvelus pojalle, jos ei joudu tekemään kotitöitä ym.
Ihan samanlainen kohtelu meillä. Sekä minä, sisareni että veljeni suoritimme useita tutkintoja, käymme töissä ja elämme ihmisiksi. Huono kasvatus toki aiheutti haasteita meille kaikille, haasteita joilla ei monilla muilla ole ollut. Mutta pointti on siinä että mitään yleispäteviä selityksiä ei ole, miksi joku päätyy työelämän ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Juuso skeittailkoon ihan rauhassa, kunhan ei muiden rahoilla. Ja sama koskee muitakin loiseläjiä.
Yllättäen olo ei olekaan enää niin vapaa ja huoleton, kun sitä ei joku muu sinulle kustanna. Todellista vapautta on olla vastuussa omasta elatuksestaan.
Olen samaa mieltä. Kuinka vapaaksi tuntee itsensä, kun joka kuukausi pitää tehdä hakemuksia rahaa saadakseen, toimittaa henkilököhtaisia tietoja sossuun ja tilittää mihin aikoo rahat käyttää.
Siinäkö sitten on vapaa?
En ole Juuson tilanteessa, mutta ymmärrän häntä varsin hyvin. Ongelma on mielekkäiden vaihtoehtojen puute, suorittamiseen puutuminen sekä työelämän kohtuuttomilta tuntuvat vaatimukset. Harrastusten ja vapaa-ajan uhraaminen paskan työn vuoksi paskalla palkalla ei yksinkertaisesti ole sen arvoista. Mieluummin köyhä ja onnellinen kuin köyhä ja onneton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.
Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.
Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.
Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.
En usko tämän olevan mitenkään poikkeuksellinen kehityskulku miehen elämässä.
Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :DValintoja, valintoja. Olisit voinut valita myös naisen, jolla on oma ura ja jonka mielestä on itsestäänselvää jakaa taloudellinen vastuu tasan. Tai naisen, jolle riittää vaatimaton elämä. Mutta halusit näyttävän naisen, joka usein ikävä kyllä on myös high maintenance.
Vaimon käy kyllä töissä itsekin...
Vaatimattomaan elämään tyytyviä naisia en usko olevan olemassakaan. Se on heillä joku perusluonne, että pakko saada aina vaan enemmän ja enemmän ja hienompaa.Jos sinä tyytyisit vaatimattomaan elämään, eläisit sitä.
Huvittaa aina, kun kuulee omassa talossa asuvan ja omalla autolla ajelevan ihmisen mainostavan, miten vaatimattomaan elämään tyytyisi. Miksi sitten ei tyydy? Selityksiä tuntuu aina löytyvän... Miksi on niin vaikea myöntää, että se materia on tärkeää?
Johan selitin, että olen nössä ja elänyt aina muiden ihmisten odotusten mukaan. Eiköhän tämä lapsuudesta juonnu tämäkin.
Ponnistelen kyllä asiantilan muuttamiseksi.Jaahas, klassinen lapsuusselitys. Jos piiloudut tuollaisen taakse, ei sinulla ole varaa kritisoida ketään muutakaan. Kaikki ovat lapsuutensa uhreja ja heidän kaikki näennäiset puutteensa johtuvat heidän lapsuudestaan ja sinun ymmärtämättömyydestäsi. Tosin sinun ymmärärtämättömyytesi ei ole myöskään sinun syysi koska sekin johtuu lapsuudestasi.
Käytkö terapiassa? Jos et, et ponnistele asiantilan muuttamiseksi ja lapsuusselittelysi on vain sitä. Selittelyä. Oikeasti olet materialisti.
Ja tässä taas nähdään se yhteiskunnan erilinen suhtautuminen naisiin ja miehiin.
Luonteeltaan alistuvaa ja miellyttämishaluista naista ymmärrettäisiin ja paapottaisiin. Vastaavalle miehell puhutaan erittäin rumasti ja kaikki on ko. miehen omaa syytä.
Tässäpä se on yksi niistä syistä miksi miehet syrjäytyvät useammin.
Tunnen pari tuon ikäistä miestä vastaavassa tilanteessa. Heillä ei ole mitään hätää. Tukien lisäksi käyvät pimeissä töissä, kasvattavat hamppua, käyvät opiskelijoiden suosimissa ravintoloissa arkisin vokottelemassa hyvien perheiden kauniita tyttäriä, reissaavat Aasiassa yms. talvisin jne jne. Jos olisin nuorempi, niin pari vuotta tuollaista elämää maistuisi hyvinkin!
Vierailija kirjoitti:
Arvostan heitä jotka tulevat noin vähällä toimeen. Hän tuskin autoilee, ostaa krääsää tai kuormittaa kauheasti luontoa muutenkaan kuluttamalla joutavuuksia noilla tuloilla.
Miksi arvostat? Hyvä toki että eivät kuormita luontoa, mutta eivät he siihen pyri. Omituista lukea se heille ansioksi, kun se on vain sivutuote. Minusta arvostus kuuluu niille, joiden elämää auto helpottaisi mutta he eivät hanki sitä säästääkseen luontoa.
Tällä hetkellä vertaa yhteiskunnan tilannetta. Rikkaimpia 8% tuetaan veroaukko helpotuksin niin ettei kansa tajua. Niihin kuuluvat johtajisto ja kansanedustajat. Ne jotka pyörittävät yli 25% suomen rahavaroista. Koko järjestelmä on Kekkosen jälkeen pikkuhiljaa valunut omahyväisten hyväveli järjestöjen taskuun jotka hallitsevat. Katsotte vääriä asioita ja nämä miehet, naiset ovat selkeästi tätä mieltä että nykyyhteiskunta on niin läpimätä ettei sitä kannata tukea. Keskiverrot pärjäävät ihan okei mutta ei näe mitä tapahtuu kun uutiset kokoajan johdetaan pois epäkohdista ja vähätellään eläkeläisten, opiskelijoiden ja köyhyyden rajoilla olevien ryöstämistä. Samalla kun herrat saavat rauhassa tukea toisiaan selkeästi avoimesti mutta uutiset katoavat lähes välittömästi. Huomaatte hallituksen tilanteen joka on juuri tätä Farssia
http://areena.yle.fi/1-2467204 taas on vain yksi pienistä tuista muutamia kohtaan.
Juuso on sankari. Muut eivät ymmärrä hänen erikoisuuttaan ja oikeuttaan olla juuri sellainen kuin on. Yhteiskunta olisi paljon parempi paikka ja toimisi paremmin, jos kaikki olisivat kuten hän. Ei mikään aivoton lammas, joka alistuu porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen.
Vai sit kuiteski ihan joku perus luonnevikainen ihminen, joka käyttää muita ja systeemiä hyväkseen?
Vierailija kirjoitti:
Mene kaisaniemenpuistoon perjantaiyöllä, niin näet kuinka hyvää Juusot tekevät luonnolle.
Tosin en suosittele menemään yksin jos olet nainen... Tai oikeastaan älä mene ollenkaan.
Minusta Juuso on hieno ihminen. Aivan liian monet menevät töihin, koska pitää, perustavat perheen, koska pitää, tekevät töitä eläkeikään, koska niin pitää tehdä. Juuso voi keksiä vielä vaikka kuinka hienoja ajatuksia, ne kun eivät yleensä sikiä duunarihommissa.
Enemmän näitä Juusoja ja nopeasti! Nykyinen järjestelmä ei kestä globalisaatiota ja robotisaatiota. Tarvitaan täydellinen rakennemuutos ja nykyistä järjestelmää on turha pitää pystyssä tekohengittämällä. Kaikille ei tule riittämään enää töitä ja elämän edellytykset pitää opetella jakamaan uusilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.
Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.
Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.
Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.
En usko tämän olevan mitenkään poikkeuksellinen kehityskulku miehen elämässä.
Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :DValintoja, valintoja. Olisit voinut valita myös naisen, jolla on oma ura ja jonka mielestä on itsestäänselvää jakaa taloudellinen vastuu tasan. Tai naisen, jolle riittää vaatimaton elämä. Mutta halusit näyttävän naisen, joka usein ikävä kyllä on myös high maintenance.
Vaimon käy kyllä töissä itsekin...
Vaatimattomaan elämään tyytyviä naisia en usko olevan olemassakaan. Se on heillä joku perusluonne, että pakko saada aina vaan enemmän ja enemmän ja hienompaa.Jos sinä tyytyisit vaatimattomaan elämään, eläisit sitä.
Huvittaa aina, kun kuulee omassa talossa asuvan ja omalla autolla ajelevan ihmisen mainostavan, miten vaatimattomaan elämään tyytyisi. Miksi sitten ei tyydy? Selityksiä tuntuu aina löytyvän... Miksi on niin vaikea myöntää, että se materia on tärkeää?
Johan selitin, että olen nössä ja elänyt aina muiden ihmisten odotusten mukaan. Eiköhän tämä lapsuudesta juonnu tämäkin.
Ponnistelen kyllä asiantilan muuttamiseksi.Jaahas, klassinen lapsuusselitys. Jos piiloudut tuollaisen taakse, ei sinulla ole varaa kritisoida ketään muutakaan. Kaikki ovat lapsuutensa uhreja ja heidän kaikki näennäiset puutteensa johtuvat heidän lapsuudestaan ja sinun ymmärtämättömyydestäsi. Tosin sinun ymmärärtämättömyytesi ei ole myöskään sinun syysi koska sekin johtuu lapsuudestasi.
Käytkö terapiassa? Jos et, et ponnistele asiantilan muuttamiseksi ja lapsuusselittelysi on vain sitä. Selittelyä. Oikeasti olet materialisti.
Ja tässä taas nähdään se yhteiskunnan erilinen suhtautuminen naisiin ja miehiin.
Luonteeltaan alistuvaa ja miellyttämishaluista naista ymmärrettäisiin ja paapottaisiin. Vastaavalle miehell puhutaan erittäin rumasti ja kaikki on ko. miehen omaa syytä.Tässäpä se on yksi niistä syistä miksi miehet syrjäytyvät useammin.
Imartelevaa että pidät minua koko yhteiskuntana.
Tällä palstalla taitaa pesiä aika paljon näitä "Juusoja" :D. Olkoot omissa oloissaan. Ovathan hekin tavallaan yhteiskunnan uhreja. Mutta eihän heitä kuitenkaan oikeasti lisää kaivata :D. Oikeasti heidänkaltaisena ovat juuri sen kehityksen seuraus, että väärät ihmiset hankkivat lapsia.
Naiset lokkeilee 10+ mrd miesten rahoja joka vuosi ja uutinen saadaan vasta kun muutama mies alkaa lokkeilla sen sijaan että maksaa naisten lokkeilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se että kaikille halukkaillekaan ei ole töitä nykyään ja tulevaisuudessa yhä useammat työpaikat katoaa automatisaation ja robottien myötä. Ongelma ei ole työttömät vaan se että varallisuus jakautuu entistä harvemmalle osalle. Rikkain prosentti omistaa yli puolet maailman varallisuudesta. Kansan on noustava hallitsevaa luokkaa vastaan eikä alistua eliitin orjiksi.
Voitte te mun puolesta olla alistumatta. Mutta rahaa ei tipu kohta enää mistään.
Rahaa voidaan antaa suosiolla tai sitä voidaan ottaa väkisin.
Ei sussa olisi miestä/naista siihen.
Kokeilemalla tietää. Veikkaan, että joku uskaltaa kun tarpeeksi monta kertaa kokeilee.
Niinpä. Joku. Ei koskaan "minä".
Ryöstetylle on yhdentekevää kuka ryösti,vai mitä?
Ja vätykselle yhdentekevää kuka tekee ja mitä, kunhan itse ei tarvitse sormea nostaa. Korkeintaan voi vähän isotella netissä.
No niin akateemiset yms. naiset. Unohtakaa ylöspäin naimiset sun muut auttamattoman vanhat tapanne ja ottakaa näistä koti-isiä jotta voitte keskittyä luomaan uraa. Näissä on paljon ihan fiksuja ukkoja. Läheskään kaikki eivät ole mitään luusereita. Nyt on varaa valita hyvistä aihioista ja kouluttaa mieluisensa. :) Armeijan käyneet osaavat jo siivouksenkin.
Maahantulijoista on tietyistä ryhmistä noin kaikki pudonnut työelämän ulkopuolelle, mutta nyt korkea aika Juuson mennä töihin että saadaan paremmat ruuat ja autot, me muut otimme jo Juuson piikkiin eilen 3 miljardia lisää velkaa.
Juuso muistaa sitten kiittää ja maksaa kun kasvaa isoksi
Juuso hei, sullahan on 100 miljardia maksettavaa...Juuso me uskomne sinuun....Juuso jookosta...nyt heti maanantaina töihin.
JUUSO !!!
Vierailija kirjoitti:
Minusta Juuso on hieno ihminen. Aivan liian monet menevät töihin, koska pitää, perustavat perheen, koska pitää, tekevät töitä eläkeikään, koska niin pitää tehdä. Juuso voi keksiä vielä vaikka kuinka hienoja ajatuksia, ne kun eivät yleensä sikiä duunarihommissa.
Menee kyllä niin, että tekopyhiä työnsankareita ei tarvita yhtään lisää. Niitä on jo ennestään aivan liikaa.
No eiköhän se koko ongelman ydin ole nimenomaan tuossa, ihmisen persoonallisuudessa? Ollaan tekemättä mitään, otetaan muista hyöty irti ja valitetaan, ettei vielä päälle, ettei kelpaa. Tuolle on jokin oma diagnoosinsakin.
http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/passiivisaggressiivinen.html