Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
2/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämästä syrjäytyneet "kadonneet miehet" asuvat usein yksin – "Ei houkutteleva kumppani"

Lähes puolet työmarkkinoiden ulkopuolelle jääneistä "kadonneista miehistä" asui vuonna 2014 yksin tai laitoksessa tai heillä ei ollut asuntoa lainkaan.

Parhaassa työiässä olevat miehet

Yhteensä: 1 065 535  

Työlliset: 804 805  

Työttömät: 130 265 (josta vaikeasti työllistyvät 28 187)  

Opiskelijat ja varusmiehet: 38 985  

Eläkeläiset: 41 010  

Muut työvoiman ulkopuolella olevat: 50 470

"Kadonneet työmiehet": 50 470+28 187= 78 657

Yksin eläminen on leimallinen piirre kadonneille miehille, ilmenee Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan analyysista.

Parisuhteessa asui vajaat 30 prosenttia ja vanhempien luona 12 prosenttia.

Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo arvioi raportissa, että työmarkkinoiden ulkopuolella oleminen vähentää avioliittoja.

– Työtön tai toimeton mies ei ole houkutteleva kumppani varsinkaan koulutetummalle naiselle. "Luuserimiesten" vieroksunta voi yleistyä sekä heijastua ilman parisuhdetta ja lapsia olevien miesten ja naisten osuuden kasvuna, Hiilamo kirjoittaa.

Ongelma pahin Itä- ja Pohjois-Suomessa

Hiilamon mukaan kadonneiden miesten ongelman taustalla häämöttää myös maantiede. Taantuvilla paikkakunnilla työttömiksi jääneet miehet eivät ole voineet tai halunneet hakeutua kasvukeskuksiin. Ongelma on pahin Itä- ja Pohjois-Suomessa. 

7400 miehellä ei ole neljään vuoteen ollut minkäänlaista rekisterimerkintää verohallinnossa tai toimeentulotuen saajissa. Raportin mukaan voi olla, että nämä miehet ovat muuttaneet maasta ilmoittamatta asiasta väestörekisteriin. Heistä noin 5000 on alun perinkin taustaltaan ulkomaalaisia.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyoelamasta-syrjaytyneet-k…

Vierailija
4/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäonnistunut kasvatus, puuttuu perusturvallisuus ja ei riitä luotto itseensä. Surullista miten vanhemmat laiminlyövät lastensa kasvatuksen.

Vierailija
5/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.

Vierailija
6/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.

Vierailija
7/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuossa iässä hirveä hinku päästä seisomaan omilla jaloilla. Työn hakeminen oli itsestäänselvyys. Tosin siihen aikaan aina jotain työtä saikin. Palkat olivat erittäin huonoja, mutta tärkeää oli tuntea, että itse yritti. Mihin nuorilta on kadonnut tuollainen tunne?

Vierailija
8/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa jos skeittaa muutaman vuoden ja menee sitten töihin tai opiskelemaan. Paljon parempi kuin kotiäiti vauvapalstalla 3 vuotta

Vierailija
9/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein kavereiden puute? No voi kyynel!

Jokainen "skeitatkoon ja kuunnelkoon musiikkia" niin paljon kuin haluaa kunhan vain rahoittaa sen itse eikä vaadi yhteiskuntaa maksamaan työttömyystuen muodossa.

Vierailija
10/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 3 vastaten: Ei naisia kiinnosta tämmöinen koulutettu työssäkäyvä mieskään. Itse asiassa työelämän ulkopuolella oleva skeittarijannu saa hyvin todennäköisesti enemmän naista kuin minä

Aloita oma ketju tästä aiheesta. Tai, no niinhän sä oot tehnytkin erittäin usein.

Vierailija
11/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään positiivista! Hyvä Juuso!

Vierailija
12/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheestä löytyy yksi tuollainen downsiftaaja, valitettavasti.

Kolme perheemme nuorta on taas aivan vastakohta. Kasvatus on kaikille tasan sama. Se, ettei tätä yhtä nuorta kiinnosta koulu, eikä työ, ei ole meidän vanhempien vallassa enää. Kaikki kiinnostus kun loppui täysi-ikäisyyden koittaessa. Huonoon kaveriseuraan ajautuminen on suurin syy. Sieltä hän on saanut kaikki "hyvät vinkit" kuinka voi elää yhteiskunnan tuella tekemättä päivisin yhtään mitään. Minulla tuota tietoa ei ole ollut.

Luojan kiitos muut lapset ovat työssäkäyviä opiskelijoita ja tykkäävät pärjätä omila tienesteillään.

Vierailija
13/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 3 vastaten: Ei naisia kiinnosta tämmöinen koulutettu työssäkäyvä mieskään. Itse asiassa työelämän ulkopuolella oleva skeittarijannu saa hyvin todennäköisesti enemmän naista kuin minä

Aloita oma ketju tästä aiheesta. Tai, no niinhän sä oot tehnytkin erittäin usein.

Miksi oma ketju, kun liittyy aiheeseen hyvin voimakkaasti? Naisen saaminen on ehkä merkittävin yksittäinen tekijä, joka ohjaa nuoren miehen valintoja

Vierailija
14/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä kaikki on taas tietenkin naisten vika...

Vierailija
15/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset veronmaksajina maksaa kuitenkin Juusolle pullanpalan suuhun.

Vierailija
16/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheestä löytyy yksi tuollainen downsiftaaja, valitettavasti.

Kolme perheemme nuorta on taas aivan vastakohta. Kasvatus on kaikille tasan sama. Se, ettei tätä yhtä nuorta kiinnosta koulu, eikä työ, ei ole meidän vanhempien vallassa enää. Kaikki kiinnostus kun loppui täysi-ikäisyyden koittaessa. Huonoon kaveriseuraan ajautuminen on suurin syy. Sieltä hän on saanut kaikki "hyvät vinkit" kuinka voi elää yhteiskunnan tuella tekemättä päivisin yhtään mitään. Minulla tuota tietoa ei ole ollut.

Luojan kiitos muut lapset ovat työssäkäyviä opiskelijoita ja tykkäävät pärjätä omila tienesteillään.

Entä jos saisit selville, että downshiftaaja on lapsistanne ainoa, joka kokee itsensä onnelliseksi. Muut ovat onnettomia ja elävät teidän mieliksinne noin. Olisitko tyytyväinen?

Vierailija
17/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustan varmaan aika yleistä mielipidettä tässä asiassa, mutta mielestäni saa toki kaikin mokomin olla tekemättä yhtään mitään, kunhan hänen mitään tekemättömyyttään ei rahoiteta minun verorahoillani.

Vierailija
18/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naisen puute"... Ilmankos eivät huoli, jos tulevat kohdatuiksi hyödykkeinä eivätkä ihmisinä. Kuka helv... kasvattaa poikia tuollaisiksi? Onko nämä samoja ihmisiä, joilla on ylipaapovat vanhemmat?

Vierailija
19/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.

Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.

En usko tämän olevan mitenkään poikkeuksellinen kehityskulku miehen elämässä.

Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :D

Meillä mies halusi sen isomman asunnon ja auton..

Vierailija
20/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämästä syrjäytyneet "kadonneet miehet" asuvat usein yksin – "Ei houkutteleva kumppani"

Lähes puolet työmarkkinoiden ulkopuolelle jääneistä "kadonneista miehistä" asui vuonna 2014 yksin tai laitoksessa tai heillä ei ollut asuntoa lainkaan.

No... onko yksin asuvien miesten määrä sitten kovinkin paljon pienempi työssä käyvien keskuudessa?

En usko jos tarkastellaan samaa ikähaarukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi