Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, keillä ei ole autoa käytettävissä...

Vierailija
08.08.2017 |

Miten oikein pärjäätte?
Miten reissut ym?
Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?

Kommentit (320)

Vierailija
161/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveältä kuulostaa. On se ihana lähteä omalla autolla töihin, ja töiden jälkeen kauppaan. On ihana kierrellä Suomea kesäaikaan, mennä maaseudulle kyläilemään. Olen ajanut 26 vuotta, enkä luopuisi. Menepä pyörällä hame päällä, ja hiukset laitettuna. 

Ymmärrätkö, että joidenkin työpaikkojen yhteydessä parkkipaikka maksaa 250€/kk? Siinä saa paatuneempikin autoilija miettiä, onko tässä järkeä. Minusta tuo ei ole luksusta, että pääsee autolla töihin. Se on luksusta, jos työpaikka on kävelymatkan päässä.

Vierailija
162/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun periferiassa ilman autoa ja korttia, hyvin olen pärjännyt enkä edes kaipaa niitä. Asun keskustassa isossa velattomassa omistusasunnossa eikä tämä olisi mahdollista jos asuisin siellä missä on kattava julkinen liikenne. Kauppaan (Prisma) on matkaa 800 m. Lähikauppa on tien toisella puolella. Isot ostokset saan vietyä rinkassa helposti. Käyn töissä keskusta-alueella ja työmatka on 300 m. Rautatieasemalle on matkaa alle kilometri, samoin linja-autoasemalle. Julkisilla pääsen myös lentokentälle ja taksiakin voin käyttää jos haluan. Auto tarkoittaisi rahanmenoa, vaivaa ja matkustusmukavuuden vähentymistä. On paljon mukavampaa olla Helsingissä kahdessa tunnissa kuin ajaa seitsemän tuntia perse puutuen. Lisäksi julkiset tulevat paljon halvemmaksi kuin kortti ja auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö elämänpiiri tunnu kovin suljetulta kun joutuu käytännössä kulkemaan vain paikoissa missä kaikki muutkin? Et voi käydä paikassa x vain mielenkiinnosta nähdä mitä siellä on?

Kerro nyt pari esimerkkiä, missä olet käynyt ja mitä siellä oli?

No esimerkiksi harrastitpa mitä tahansa, sukellusta, lintubongausta, suunnistusta, retkiluistelua etc.etc. niin nämä porukka kohaamiset tulevat aina lyhyellä varoitusajalle (eli pummata kaverilta kyytiä - ei hyvä) Välineiden roudaus kyseisen tiettömän taipaleen päähän heh ei onnistu julkisilla sopii yrittää. No ainahan voi sanoa että eihän autottoman tarvitse harrastaa kuin museoissa käyntiä ja jotain muuta kivaa johon bussi vie ja taksi tuo. Tässä kysymyksessä juuri näkee taas sen autottoman rajoittuneisuuden, ei nähdä omaa nenää kauemmas. Mikäs siinä elä sitä työ-prisma-koti elämääsi.

Sukellus ei liene Suomessa kovin yleinen harrastus ja aika monen vesistön lähelle pääsee julkisilla, jos sellaista haluaa tehdä. Välineiden kuljetus onnistuu siinä missä suksien, matkalaukun ynnä muunkin.

Lintubongausta voin harrastaa ihan kävelymatkan päässä kotoani useastakin eri bongauspaikasta. Löytyy luonnonsuojelualuetta, suoaluetta, kosteikkoa ja jokivartta. Jos kauemmas halajaa, on vain järkevää suosia kimppakyytiä. Miksi mennä viidellä autolla, kun yhteenkin mahtuu?

Suunnistu onnistuu niin ikään kävelymatkan tai vähintään julkisten reittien varrelta. Julkisia kulkee oikein hyvin metsienkin läheisyyteen. Kartta ja kompassi eivät paljoa mukana paina.

Retkiluistelua voi harrastaa ainakin täällä alle 2 km päässä kotoani tai halutessaan mennä bussilla kauempana olevalle järvelle. Ei ole mikään pakko lähteä erämaajärvelle.

Mikään em. tapaus ei vaadi suuria ennakkojärjestelyjä ilman autoakaan. 

Olet muuten ihminen joka ei koskaan ole harrastanut yhtikäs mitään ja silti kommentoit tuollaiseen!!

:D:D:D Mahtavaa päättelyä sinulta! Itse asiassa noista mainituistakin löytyy kaksi harrastustani. Suunnistus ja lintubongaus. En varmasti olisi tiennyt tämä kaupungin bongauspaikkoja ellen niillä itse ramppaisi :D Ja sinun mieliksesi voin kertoa, että lisäksi harrastan lenkkeilyä, kuntosalilla käymistä, joogaa ja käsitöitä. Yhteenkään niistä en tarvitse autoa.

Vierailija
164/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa, tulen vain vakuuttuneemmaksi että autottomat eivät ole kovin viisaita, tosin poikkeuksia aina on.

Vierailija
165/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa, tulen vain vakuuttuneemmaksi että autottomat eivät ole kovin viisaita, tosin poikkeuksia aina on.

Autoton kysyy: voisitko vähän perustella tätä? 

Autollinen vastaa: ei mun tarvii, sä olet tyhmä jos et ite tajuu. 

0/5.

Vierailija
166/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansallispuistossa oli kivoja patikkareittejä ja maisemia. Maalaiskartanon pihapiiri oli hienoksi laitettu. Hiekkarannalla oli kiva uida rauhassa. Naapurikaupungin museossa oli hieno näyttely. Konsertissa oli hyvä yhtye soittamassa. jne jne.

Toki melkein kaikkea noista löytyy narinkkatorin vierestä, jos riittää se yksi museo jne.

Näissä ei ole vielä mitään sellaista, missä en olisi käynyt julkisilla. Kansallispuistoihin on hiukan haastava päästä ilman autoa, mutta yllätys yllätys, moniin niistä voi myös patikoida lähimmältä bussipysäkiltä.

Täytyy olla pitkä loma ja viikonloppuisin esim. ex-tempore -reissut on vain kaukainen haave jos julkisilla tuonne menee.

Jos yhdessä kerran käy niin Suomessa on samantyyppisiä kohteita vielä tusinoittain, jossa et ole käynyt.

Vinkki: Kaikki eivät asu Helsingissä. Monilla on kansallispuistoa ja maalaiskartanoa ihan kotinurkilla. Silloin onnistuu ex temporet ja pikavisiitit vallan mainiosti. Monesta paikasta (jopa Helsingistä) on mahdollista käydä lähipaikkakunnalla ihan päiväseltään. Ei siihen mitään pitkiä lomia tarvita, että pääsee kansallispuistoja, uimarantoja tai maalaismaisemia näkemään.

Vierailija
167/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö elämänpiiri tunnu kovin suljetulta kun joutuu käytännössä kulkemaan vain paikoissa missä kaikki muutkin? Et voi käydä paikassa x vain mielenkiinnosta nähdä mitä siellä on?

No esimerkiksi harrastitpa mitä tahansa, sukellusta, lintubongausta, suunnistusta, retkiluistelua etc.etc. niin nämä porukka kohaamiset tulevat aina lyhyellä varoitusajalle (eli pummata kaverilta kyytiä - ei hyvä) Välineiden roudaus kyseisen tiettömän taipaleen päähän heh ei onnistu julkisilla sopii yrittää. No ainahan voi sanoa että eihän autottoman tarvitse harrastaa kuin museoissa käyntiä ja jotain muuta kivaa johon bussi vie ja taksi tuo. Tässä kysymyksessä juuri näkee taas sen autottoman rajoittuneisuuden, ei nähdä omaa nenää kauemmas. Mikäs siinä elä sitä työ-prisma-koti elämääsi.

Minä asun Tampereella ja kävelymatkan päästä kodistani voi harrastaa muita noista paitsi sukellusta. Käyn Suomessa jatkuvasti luonnossa liikkumassa, mm. kansallispuistoissa vaelluksilla. Kävellen ja pyöräillen olen päässyt Suomessa ja ulkomailla sellaisiin paikkoihin joihin autoilla ei ole mitään asiaa. Matkustelen useita kertoja vuodessa, olen käynyt muun muassa Etelä-Amerikassa ja Afrikassa, joten en taida elää mitään "työ-Prisma-koti"-elämää. Tänään illalla olen muuten lähdössä Saksaan, kävelen kotoani juna-asemalle (1 km) ja siitä junalla suoraan Helsinki-Vantaan lentokentälle. Junamatka tulee halvemmaksi kuin maksaa bensat ja parkkeeraus :)

Vierailija
168/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmekä olleet missään korvessa vaan keskisuuren kaupungin laitamilla, jonne kulkee hyvin julkiset ja jossa asuu tuhansia ihmisiä.

Kaikkiin näihin pääsee helposti ja ilman autoa. Näin siis kaupungissa, maalla asia on eri. Mutta usein autoton ihminen asuu kaupungissa. 

Nyt kuulostaa ihan asialliselta. Autotta pärjää aika hyvin pienehkössä kaupungissa, jossa palvelut on hyvin nipussa. (eikä pienet piirit ahdista) Itse asuin lapsuuteni maaseututaajaman keskustassa, kaikkialle oli kävelymatka.

Helsingissä on jo aika pirullista yrittää kulkea julkisilla.

Vierailija
169/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa on pirullista ylipäätään kulkea!!

Vierailija
170/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmekä olleet missään korvessa vaan keskisuuren kaupungin laitamilla, jonne kulkee hyvin julkiset ja jossa asuu tuhansia ihmisiä.

Kaikkiin näihin pääsee helposti ja ilman autoa. Näin siis kaupungissa, maalla asia on eri. Mutta usein autoton ihminen asuu kaupungissa. 

Nyt kuulostaa ihan asialliselta. Autotta pärjää aika hyvin pienehkössä kaupungissa, jossa palvelut on hyvin nipussa. (eikä pienet piirit ahdista) Itse asuin lapsuuteni maaseututaajaman keskustassa, kaikkialle oli kävelymatka.

Helsingissä on jo aika pirullista yrittää kulkea julkisilla.

Yli 100 000 asukkaan kaupunki. Ja ne pienet piirit on kaikkialla, missä vain on ihmisiä. 

Terveisin Lontoossa asunut, nykyään taas Suomessa. 

Vierailija
171/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt autottomuus on ihan "asiallista" jos asuu pikku paikkakunnalla jossa pienet piirit. Lue: pitäisi kuitenkin asua isolla paikkakunnalla jossa on jotenkin parempaa asua? 

Vierailija
172/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse autollisena olen tullut ihan päinvastaiseen päätelmään. Tänne ketjuun tuntuu pesiytyneen harvinaisen tyhmiä ja kapeakatseisia autoilijoita. Minusta on käsittämätöntä, että jollekin auto on niin iso osa elämää, että on mahdotonta edes kuvitella jonkun pärjäävän ihan hyvin ilmankin. Auto on vain kulkuväline hyvät ihmiset. Samalla tavoin kuin bussi, juna, lentokone, laiva tms. Kaikilla niillä pääsee paikasta a paikkaan b. Joskus vaikeammin, joskus helpommin, mutta pääsee kuitenkin. Ja jos johonkin tiettyyn ei pääsee, sinne tuskin on elintärkeää mennäkään. 

Vierailija
173/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat? Tuo on nautinto shoppailla, kantaa nyt muutama ostos,köyhää niin henkisesti kuin aineellisesti.

Asun alle 2 km päässä keskuksesta, jossa on Prisma, Citymarket, Lidl ja niiden yhteydessä muutamia vaatekauppoja, apteekkia jne. Menen sinne pyörällä. Pyörässäni on satulalaukut sekä ohjaustagossa kori. Niihin mahtuu oikein mainiosti viikonkin ostokset. Ei mitään ongelmaa. Eikä tarvitse kantaa. Jos en mene pyörällä, kävelen ja otan repun mukaan. Silloinkaan ei tarvitse käsissä kantaa ja reppuun mahtuu yllättävän paljon tavaraa kun pakkaa oikein.

Tuon viimeisen lauseen sisältö ei oikein avaudu minulle.

Tällainen yllä oleva kommentti kertoo juuri niistä autottomista joiden elämä on hyvin Rajoittunutta. Elämä on töihin-kotiin-prismaan-kotiin-töihin-kotiin-prismaan-mihin mä autoo tartten. NiinPÄ niin.

Olen autoton ja uskaltaisin väittää että elämäni on keskimääräistä vähemmän rajoittunutta. Olen mm. asunut viidessä eri maassa, kaikissa autottomana, ja myös matkustellut näiden maiden sisällä ilman autoa. Harrastan, liikun luonnossa ja teen vapaaehtoistöitä, ilman autoa. Asun suuren kaupan vieressä, joten suurin osa ostoksista onnistuu hyvin kävellen, mutta joskus menen vaihtelun vuoksi bussilla tai ratikalla eri kauppaan.

Kauppaan kauppaan kauppaan. Asun kaupan vieressä. Elämäni on yhtä kauppaa, kauppa on tärkeä, kauppa kauppa kauppa, välillä menen vaihtelun vuoksi pidemmälle kauppaan. Etkö voisi joskus vaihtaa sitä kauppaa johonkin muuhun vaikka kuntosaliin, uimarantaan, taidemuseoon, ihan mihin vain. Mutta ei, näiden autottomien elämä on yhtä kauppaa vain vaikka muuta väittävätkin.

Kuntosali löytyy vielä lähempää kuin kauppa. Taidemuseoon ja uimarantaan pääsee 15 minuutissa julkisilla.

Vierailija
174/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oikein pärjäätte?

Miten reissut ym?

Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?

Oletko sä  koskaan kuullut autovuokraamoista jos kuvittelet että  taksi on ainoa keino liikkua jos ei omista autoa?

Vierailija
175/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoton ei pääse nauttimaan edes siitä syvästä nautinnon tunteesta, johon on sävyttynyt ripaus kiitollisuutta ja ehkä hiukan ylpeyttäkin, kun katsastus-setä vihdoin ja viimein antaa hyväksyntä leiman kolmannella yrittämällä!

Se on autuutta!

Lähes samaan eufooriseen tilaan pääsee, kun korjaamo-setä sittenkin saa autosi kuntoon ilman 1547€ uutta varaosaa, jota olisi pitänyt odottaa vähintään viikko.

Käsittämätön onnellisuuden tunne!

Henkilökohtaisesti itse sain suurimmat onnellisuudentunteet autoilijana silloin kun tuulilasista löytyi taas uusi pysäköintisakko jostain täysin naurettavasti syystä. Tampereella pysäköinninvalvonta on aivan käsittämätöntä.

Tai kun tuli nopeussakko peltipoliisilta, vaikka olin ajanut auton mittarin mukaan ihan rajoitusten mukaan. Ai noita ihania onnenhetkiä. Kyllä se autoilun vapaus vaan on voittamaton.

Vierailija
176/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksi on keksitty ja taksilla voi ajella aika reippaasti että saa kulutettua enempi rahaa kuin auton ostaminen ja ylläpitäminen kustantaa.

Ai taksilla lähdet katsomaan, mitä mielenkiintoista on paikassa x? Ihan uskomattomia juttuja täällä kyllä välillä :) itse kolunnut kesäsunnuntaisin Varsinais-Suomen saaristoteitä autolla. Ihan vaan huvikseen ja mielenkiinnosta. Upeita paikkoja ja maisemia. Mutta en nyt ihan taksikuskin kanssa viitsisi päivää viettää...

Kaikki eivät pidä autossa istumisesta. Lapsuudessani 1960-luvulla ei vielä pahemmin matkusteltu ulkomaille, joten vanhempieni kanssa kesälomat reissattiin autolla ympäri Suomea. Siihen aikaan se oli ihan kivaa, kun me lapset pyörimme takapenkillä ja katselimme maisemia takaikkunastakin välillä nahistellen toistemme kanssa. Nykyisin matkustan mieluummin paikasta A paikkaan B junalla tai lentäen, jos vain mahdollista. Etupenkissä turvavöihin köytettynä maisemat vilisevät ohi tuulilasista ja sivuikkunasta eikä takaikkunasta ole mahdollista katsoa mitään. Vielä, jos pitäisi itse ajaakin, niin en vain osaa nähdä sitä mitenkään hykerryttävän ihanana asiana. Siis sellaisena, jota varten haluaisin mennä autokouluun ja ostaa auton. On kuitenkin ihmisiä, jotka nauttivat autolla ajamisesta ja silloinhan onkin ihan ok, että hankkivat auton. 

Vierailija
177/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin arvon autoilijat. Koska olette niin paljon parempia ja avarakatseisempia ihmisiä, kertokaapa tyhmälle ja rajoittuneelle autottomalle, mitä asioita minulta jää kokematta kun en omista autoa. Ihan konkreettisia esimerkkejä nyt pöytään, että tällainen tyhmä autotonkin tajuaa. Ylimalkaisia "autottoman elämä on rajoittunutta" kommentteja ei tarvita enempää. Niitä tämä ketju on jo täynnä. Konkreettiset esimerkit vain puuttuvat, joten alkakaapa listata.

P.S. Se itse autolla ajaminen ei ole sellainen kokemus, jota tässä haetaan.

Sulta jää kokematta se, kun ajat Vianorin rengashotelliin vaihdattamaan renkaat. Tai se, kun viet auton katsastukseen. Ja se, kun viet auton määräaikaishuoltoon. Näitä juttuja ei yleensä pääse kokemaan vuokra-auton kanssa. Autopesu on vähän siinä rajoilla. Vuokra-autolla voit mennä autopesuun ja saada sen kokemuksen, mutta ne on yleensä niin puhtaita ettei tyhjästä raaski maksaa.

Vierailija
178/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain julkisen liikenteen ulottumattomissa asuville auto on aikalailla välttämätön.

Niinkö?

Juu, ehkä sitä voi elämänsä järjestää niin, ettei auto ole välttämätön, mutta jos on järjestänyt sen esim. niin että lapsia on vaikka kuusi, niin tilanne voi olla toinen. En todellakaan lähde kuuden lapsen kanssa julkisilla piipahtamaan missään, saati pidemmälle reissulle. Tule vaikka katsomaan ja arvostele sitten. Ja asutaan kyllä julkisen liikenteen ulottuvissa. 

Entä kuinka ajattelit, että duunari menee työkohteeseen ilman autoa. Sovitaanko niin, että tulet huomenna siirtelemään ne miehen kamat paikasta toiseen, pitkin päivää ilman autoa, niin hän seuraa perässä. Ja katsokin, ettei lähde päivä venymään. 

AP: 

Kävellen lähelle, ruokaostokset kotiinkuljetuksena, ostokset netistä. Taksiakin joskus tarvitaan. Ei mitään mökki- tai muita pitemmän matkan reissuja. Sitä aikaa taas odotellessa, että auto saadaan talouteen. 

Vierailija
179/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoton ei pääse nauttimaan edes siitä syvästä nautinnon tunteesta, johon on sävyttynyt ripaus kiitollisuutta ja ehkä hiukan ylpeyttäkin, kun katsastus-setä vihdoin ja viimein antaa hyväksyntä leiman kolmannella yrittämällä!

Se on autuutta!

Lähes samaan eufooriseen tilaan pääsee, kun korjaamo-setä sittenkin saa autosi kuntoon ilman 1547€ uutta varaosaa, jota olisi pitänyt odottaa vähintään viikko.

Käsittämätön onnellisuuden tunne!

Henkilökohtaisesti itse sain suurimmat onnellisuudentunteet autoilijana silloin kun tuulilasista löytyi taas uusi pysäköintisakko jostain täysin naurettavasti syystä. Tampereella pysäköinninvalvonta on aivan käsittämätöntä.

Tai kun tuli nopeussakko peltipoliisilta, vaikka olin ajanut auton mittarin mukaan ihan rajoitusten mukaan. Ai noita ihania onnenhetkiä. Kyllä se autoilun vapaus vaan on voittamaton.

Ja aina vaan paranee, kun moottori leviää tai rengas puhkeaa keskellä metsätietä. Siellä on ihanaa alkaa korjaushommiin tai odotella hinauspalvelua.

Vierailija
180/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse autollisena olen tullut ihan päinvastaiseen päätelmään. Tänne ketjuun tuntuu pesiytyneen harvinaisen tyhmiä ja kapeakatseisia autoilijoita. Minusta on käsittämätöntä, että jollekin auto on niin iso osa elämää, että on mahdotonta edes kuvitella jonkun pärjäävän ihan hyvin ilmankin. Auto on vain kulkuväline hyvät ihmiset. Samalla tavoin kuin bussi, juna, lentokone, laiva tms. Kaikilla niillä pääsee paikasta a paikkaan b. Joskus vaikeammin, joskus helpommin, mutta pääsee kuitenkin. Ja jos johonkin tiettyyn ei pääsee, sinne tuskin on elintärkeää mennäkään. 

Tiesitkö, että on työpaikkoja ja koteja, joihin ei kulje julkista liikennettä? Ja tiesitkö, että monissa paikoissa julkista liikennettä ollaan supistettu rajusti viime vuosina? Jotkut eivät välttämättä välttämättä oikeasti pärjää ilman autoa.