Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholismi ei ole sairaus vaan oma valinta.

AP
05.08.2017 |

Miksi ihmeessä alkoholismia kutsutaan sairaudeksi? Sillä ei ole mitään tekemistä sairauden kanssa vaan kyse on omasta valinnasta. Kaikki alkoholistit ovat itse tehneet valinnan että haluavat dokata. Ei kukaan väkisin kaada viinaa niiden kurkkuun.

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on kukkua sekin, ettei kukaan voi ymmärtää alkoholismia, jolla ei riippuvuusalttiutta ole.

Esimerkiksi itsessäni tasan tarkkaan tunnistan monet alkoholismin merkit, lisäksi on geneettinen alttius, isäni joi alkoholistisesti. Tiedän, että jos alkaisin juoda viinaa, se olisi menoa se. Humalassa toimin kuin kone, uutta drinkkia kohti vaan. En koskaan juo yhtä päivää kauempaa, etten jäisi sille tielle ja sekin juominen mitä tähän asti olen harrastanut, sietäisi loppua. Kyllä munkin tekisi mieli juoda lisää myös darra-aamuna ja mennä alkoon joka viikonloppu, mutta en silti mene, koska valitsen muut asiat kuin alkkikseksi ryhtymisen. Varsinkin munkaltaisten ihmisten kannattaa osata varoa viinan kiroja.

Vierailija
42/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuurijuoppo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on ollut sairaus vuodesta 1973. Sitä ennen juoppo oli juoppo eikä niitä hyysätty, pakko oli lopettaa tai muuttui puliukoksi.

Yleinen paine ja halveksunta piti kaidalla tiellä, nyt vaan syydetään rahaa näille raukoille sairaille.

Antabus pitäisi olla pakollisena ihmiselle, joka juo itsensä muiden elätettäväksi.

Tiedätte kai, että Suomessa menee yli kummenen miljardia euroa vuodessa alkoholisteille. Sellanen sairaus, jota sairastetaan kännissä toisten rahoilla.

Miettikääs jos tuo raha annettaisi laspille ja vanhuksille ja esim niile joilla ei ole varaa syöpälääkkeisiinsä?

Ei tiedetä. Valtion budjetista ei mene 20% alkoholihaittoihin kuin Porvoossa.

Kuule menee. Välillisiin ja välittömiin kustannuksiin yhteensä - laskutavasta riippuen kymmenestä neljääntoista miljardia.

Siihen sisältyy asumiset, toimeentulotuet, sairauksista johtuvat kulut Jne. Tästähän ei puhuta, eihän koska ne on sairaita, voivoi ja jyyhynyyh.

Alkoholin aiheuttamiin haittoihin kuluu yhteiskunnan rahoja ilman että rahaa annettaisiin senttiäkään alkoholistille tai ilman että alkoholismia luokiteltaisiin sairaudeksi. Sen suhteen ei ole paljonkaan merkitystä onko alkoholismi sairaus vai ei. Mitä enemmän niitä haittoja voidaan vähentää sillä että alkoholisti on raittiina tai raitistuu sen parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ex-nisti ja miehini sekä ex-alkkis että nisti. Sairaus vai enemmin mielenlujutta vaativa juttu?? Sanoisin että se riippuu enempi ihmisestä ittsestään, meillä kävi nii et minä pystyin pistämään kerrasta poikki ilman sen suurempia ongelmia mutta mies juoksi vuoden katkoilla, kuntoutuksissa ja a-klinikalla ja jotui syömään ties mitä mömmöjä joita ilman ei kuulema onnistu lopettaminen. Mutta pikkuhiljaa kaikki väheni ja kaikki määrätyt mömöt lopetetiin ja nyt ollaan olltu 5 v. kuivilla, 4 v. naimisissa ja tän vuoden lopussa tulee 3 lapsi. Ehkä sekin tietenkin autaa jos ja kun on sitä henkistä motivaatiota tarpeeksi ja pystyy jossain päässään vertamaan että onko se päihde oikeasti sen kaiken arvoista että sen takia voi menettäö kaiken. (Meidän tapauksess se että sain tietää odottavani esikoista pelasti meidät)

Vierailija
44/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurijuoppo kirjoitti:

Kännissä sentään on kivaa, mutta kuka helvetti viitsii syödä itsensä lihavaksi ja sairaaksi?

Ruoka- ja päihderiippuvuuksissa on se ero että ihminen tarvitsee ruokaa pysyäkseen hengissä. Ruualla on lähtökohtaisesti elintärkeä merkitys, sen sijaan päihteet ovat jo lähtökohtaisesti haitallisia elimistölle. Ihminen ei tarvitse viinaa, huumeita tai tupakkaa pysyäkseen hengissä joten niitä ei ole mikään pakko kuluttaa.

Monet ruuat joita ei ole mikään pakko kenenkään syödä aiheuttaa erilaisia sairauksia. Onko oma valinta eikä sairaus jos kärsii aineenvaihduta "sairauksiin" kun on tehnyt ruokavalioonsa vääriä valintoja.

Mäkkisafkakin voi pelastaa hengen ääriolosuhteissa, päihteillä vain heikentää selviämismahdollisuuksia entisestään.

Puhdas alkoholi ei vain sairastuttaisi sen seuraukset olisi vakavammat mutta harva alkoholistikaan puhdasta alkoholia juo. Kaljan juonti taas pelastaisi ihmisen jos mitään muuta sopivampaa juotavaa ei olisi tarjolla.

Alkoholin suurkulutus tuhoaa vitamiineja elimistössä joten sanoisin että eläminen pelkästään kaljan voimin nopeuttaisi kuolemaa huomattavasti.

Tuskin se mäkkiruuan jatkuva syöminen päinvastoin tilanteeseen ainakaan vaikuttaisi.

Vierailija
45/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juopot eivät ole minkään arvoisia. Miksi rupesitte juomaan?

Minä sentään olen vain mielisairas.

Aika usein ne kulkevat käsi kädessä,mielisairaus ja päihderiippuvuus.

Jos juo alkoholia, jotta saisi henkisen pahan olon pois, voi kehittyä alkoholiongelma.

Vierailija
46/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurijuoppo kirjoitti:

Kännissä sentään on kivaa, mutta kuka helvetti viitsii syödä itsensä lihavaksi ja sairaaksi?

Ruoka- ja päihderiippuvuuksissa on se ero että ihminen tarvitsee ruokaa pysyäkseen hengissä. Ruualla on lähtökohtaisesti elintärkeä merkitys, sen sijaan päihteet ovat jo lähtökohtaisesti haitallisia elimistölle. Ihminen ei tarvitse viinaa, huumeita tai tupakkaa pysyäkseen hengissä joten niitä ei ole mikään pakko kuluttaa.

Monet ruuat joita ei ole mikään pakko kenenkään syödä aiheuttaa erilaisia sairauksia. Onko oma valinta eikä sairaus jos kärsii aineenvaihduta "sairauksiin" kun on tehnyt ruokavalioonsa vääriä valintoja.

Mäkkisafkakin voi pelastaa hengen ääriolosuhteissa, päihteillä vain heikentää selviämismahdollisuuksia entisestään.

Puhdas alkoholi ei vain sairastuttaisi sen seuraukset olisi vakavammat mutta harva alkoholistikaan puhdasta alkoholia juo. Kaljan juonti taas pelastaisi ihmisen jos mitään muuta sopivampaa juotavaa ei olisi tarjolla.

Alkoholin suurkulutus tuhoaa vitamiineja elimistössä joten sanoisin että eläminen pelkästään kaljan voimin nopeuttaisi kuolemaa huomattavasti.

Tuskin se mäkkiruuan jatkuva syöminen päinvastoin tilanteeseen ainakaan vaikuttaisi.

Auttaisi se kuitenkin pysymään hengissä paljon pidempään.

Vierailija
47/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa idiotismikin olisi valintakysymys.

Vierailija
48/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurijuoppo kirjoitti:

Auttaisi se kuitenkin pysymään hengissä paljon pidempään.

Sopii mun puolesta kokeilla, ihan oma valinta.

Vierailija
49/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juopot eivät ole minkään arvoisia. Miksi rupesitte juomaan?

Minä sentään olen vain mielisairas.

Aika usein ne kulkevat käsi kädessä,mielisairaus ja päihderiippuvuus.

Jos juo alkoholia, jotta saisi henkisen pahan olon pois, voi kehittyä alkoholiongelma.

Kyllä. Esimerkiksi kärsii ahdistuneisuudesta ja syrjäytymistä - - > pääsee sosiaaliseen kanssakäymiseen vain kännissä. Voi valita olla selvänä ja yksin tai kännissä ja muiden kanssa. Itellä on ahdistuneisuushäiriö ja olen kokeillut selvänä ihmisten ilmoilla olemista tapahtumissa monta kertaa, mutta kauheaa se aina on kaikesta siedätyksesta huolimatta.

50/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Mistään sairaudesta ei parannuta omalla päätöksellä, alkoholismista ei muulla tavalla voi parantuakaan kuin omalla päätöksellä. Alkoholismi on itsekkyyttä ja selkärangattomuutta.

Onko nivelsiteiden katkeaminen omaa syytä vai lääkärin hoitoa tarvitsema vamma. Vai itsekkyyttä kun harrastaa palloilua? Kai tästä voi parantua omalla päätöksellään, en enää pelaa palloa?

Jos haluan pelata, olen selkärangaton, koska taas olen altis vammalle?

Vierailija
51/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomalla tarpeeksi tulee alkoholistiksi, toiset nopeammin, toiset hitaammin. Jos koko ympäristö hylkäisi alkkiksen heti alkuvaiheessa, tämä tsemppaisi ja olisi juomatta. Nyt koko yhteiskunta ylläpitää näitä juoppoja. Sairaus, josta paranee jos on pakko.

Vierailija
52/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
53/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on se, kun aiheesta tietämättömät keskustelee. Niin viisaina niin viisaina.

Typerykset.

Vierailija
54/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurijuoppo kirjoitti:

Niimpänii, kännissä tuhoaa vaan muiden läheistensä elämät, syömisellä vaan omansa....

kaikki nyt eivaan ole kuntoilijoita, jotkut elää tässä ja nyt ja omalla tavallansa, mieluummin sillain ettei tuhoa muiden elämiä samalla

Vierailija
55/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa alkoholisteista on työssäkäyviä ihmisiä, ei suinkaan rapajuoppoja, joilla ei ole kattoa päänsä päällä. Mutta tää alkoholismi on selvästi ihan liian vaikea aihe tänne. Ei kannata jatkaa keskustelua, tai ainakaan lukemista....

Vierailija
56/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihderiippuvuudessa on kyse pysyvistä muutoksissa aivoissa, jotka ovat seurausta päihteiden vaikutuksista. Päihdyttävä vaikutus perustuu siihen, että päihteet stimuloivat reseptoreita ja jotkut myös lamaannuttavat reseptoreita. Ne luovat samalla väliaikaisia kanavia joita pitkin välittäjäaineet pystyvät kulkemaan nopeammin ja ne lisäksi estävät interaktiota eri reseptorien väleillä. Jos päihteitä käyttää liian usein ja liian isoja määriä, ne väliaikaiset kanavat eivät enää häviä vaikka käytön lopettaa.

Alitajunta käsittää nämä uudet kanavat siten, että ne ovat olennaisia selviytymiselle. Alitajunta ei ymmärrä sitä, että päihteet ovat pidemmän päälle vahingollisia, vaan alitajunta muistaa vain sen, että päihteitä käyttämällä olo helpottui ja "normalisoitui". Sitä alitajunta ei tajua, että se on vain väliaikainen apu, josta on haittaa, vaan se ymmärtää vain sen, että ongelmat "ratkeavat" päihteitä käyttämällä. Alitajunta yrittää saada ihmisen jatkamaan käyttämistä, koska alitajunnalle siitä tullut on selviytymiskeino.

SIkis himot päihteisiin eivät häviä vaikka käytön lopettaa. Psykologinen koukku pysyy ikuisesti.

Vierailija
57/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkoholisti, joka yrittää raitistua. Juon, koska mikään muu ei ole auttanut ahdistukseen, joka on voimakas ja iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Se on puhdasta pakokauhua ja silloin tekee usein mieli vain kuolla. Koen myös harhoja (lapsesta asti. Eivät ole alkoholin aiheuttamia), joihin mikään ei ole auttanut. Alkoholi on auttanut kestämään ahdistavia ääniä. Olen ollut terapiassa ja muutenkin hoidon piirissä koko aikuisikäni. En ole löytänyt apua.

Yritän olla juomatta nykyisin. Mulla on nyt lääkitys, joka sekin taitaa olla vain toinen päihde. Kuitenkin se auttaa. Juomiseni on vähentynyt selvästi, koska lääke on vienyt ahdistukselta pahimman terän.

En tiedä, onko tämä sauraus vai ei. Olen sillä kannalla, että se on. Mua auttaa asian ajatteleminen vain yhtenä sairautena.

Olenko heikko ihminen? No totta kai. Saatan olla heikko ja tyhmä, mutta ilkeä en ole, enkä ole. Elän yksinäistä elämää, koska en voisi antaa muiden kärsiä mun takiani.

Vierailija
58/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huume"riippuvuus" ei ole myöskään sairaus eikä ees mikään vitun riippuvuus vaan oma valinta vetää joka vitun päivä jotai aineita :D todella tyhmää kutsuu tollastaki sairaudeksi kun kyse on omasta valinnasta

Alussa alkoholin tai muiden huumeiden käyttö on valinta. Sitten jos aineeseen kehittyy riippuvuus se on yhden sortin sairaus. Itse tiedostan että olen hyvin lähellä riippuvuutta. Pidän tarkoituksella juomisen mahdollisimman vähissä kun se saattaa hirttää päälle ja sitten tulee juotua useampi päivä.

Helpotuksen olen saanut savuista. Tiedän kyllä miltä tuo kuulostaa, vaihtanut riippuvuuden toiseen. Kuitenkin sillä saan pysymään hermot suht kasassa eikä tarvi edes joka päivä myssyttää. Tohtorille jos kertoisin totuuden niin olisin heti päihdeongelmainen.

Ehkä olenkin kun tarvin suht usein jotain? Enimmäkseen olen selvinpäin. Kuitenkin jos haluan oikein nauttia elämästä niin joko helposti kaljaa tai vähän vaikeammin savuja joista ei mene niin sekaisin kuin laillisesta päihteestä.

Vierailija
59/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alitajunta käsittää nämä uudet kanavat siten, että ne ovat olennaisia selviytymiselle. Alitajunta ei ymmärrä sitä, että päihteet ovat pidemmän päälle vahingollisia, vaan alitajunta muistaa vain sen, että päihteitä käyttämällä olo helpottui ja "normalisoitui". Sitä alitajunta ei tajua, että se on vain väliaikainen apu, josta on haittaa, vaan se ymmärtää vain sen, että ongelmat "ratkeavat" päihteitä käyttämällä. Alitajunta yrittää saada ihmisen jatkamaan käyttämistä, koska alitajunnalle siitä tullut on selviytymiskeino.

Yhden päihdekuntoutuslaitoksen sivustolla oli tästä hyvä käytännön esimerkki:

Jos illalla palaa lamppua kun menet nukkumaan, menet vaistomaisesti aamulla räppäämään katkaisijasta, vaikka lamppu on palanut. Tämä johtuu siitä, että alitajunta muistaa, että näet aamulla jos menet räppäämään katkaisijasta. Alitajunta ei ymmärrä minkä takia näet, vaan se muistaa vain sen, että näet kun räppäiset katkaisijasta. Toisin sanoen valon päälle laittaminen on alitajuntaisen toimintaa, mutta lampun vaihtaminen on taas tietoisen tason toimintaa.

Kyse on samasta asiasta päihderiippuvuudessa. Alitajunta ei ymmärrä miksi olo "normalisoituu", mutta se muistaa, että olo "normalisoituu" ja siksi odottaa, että sama asia toistetaan seuraavana päivänä. Sitten olo ei ole alitajunnalle normaalia jos päihteitä ei käytä. Sekään ei ole alitajunnalle normaalia, että päivällä on pimeää etkä näe mitään. Niinpä alitajunta yrittää ohjata ihmistä korjaamaan olon normaaliksi.

Vierailija
60/121 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihderiippuvuudessa on kyse pysyvistä muutoksissa aivoissa, jotka ovat seurausta päihteiden vaikutuksista. Päihdyttävä vaikutus perustuu siihen, että päihteet stimuloivat reseptoreita ja jotkut myös lamaannuttavat reseptoreita. Ne luovat samalla väliaikaisia kanavia joita pitkin välittäjäaineet pystyvät kulkemaan nopeammin ja ne lisäksi estävät interaktiota eri reseptorien väleillä. Jos päihteitä käyttää liian usein ja liian isoja määriä, ne väliaikaiset kanavat eivät enää häviä vaikka käytön lopettaa.

SIkis himot päihteisiin eivät häviä vaikka käytön lopettaa. Psykologinen koukku pysyy ikuisesti.

Hyvin selkeästi maallikolle esitetty, kiitos.

Siltikin ohjeeni jokaiselle alkoholistin käytöksestä välillisestikin kärsivälle on poistaa alkoholisti lähipiiristä ja katkaista yhteydet mahdollisuuksien mukaan. Ymmärrys ja mahdollistaminen ei auta, antaa lääketieteen ammattilaisten auttaa jos alkoholisti siihen suostuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän