Se klassinen ongelma, mies ei tee kotona yhtään mitään ja aika menee harrastuksissa.
Tämä on alkanut paisua niin isoksi, että olen eroa miettinyt ihan vakavissani. Eli siis mies ei tee kotona yhtään mitään, makaa sohvalla. Käy töissä, hänellä töitä 4krt/viikko. Aamua ja yövuoroa. Minulla taas vaihtelee, joskus teen 6 päiväisiä viikkoa, sitten taas 2-6 välillä.
Kun hän ei ole töissä, kaikki vapaa aika menee harrastukseen ja ystävien näkemiseen. Yhdessä sitten vietetään aikaa yleensä illalla.
Olen koittanut keskustella nätisti, kertonut ettei tämä ainakaan voi jatkua minun osaltani näin: käyn töissä, hoidan talon ja oma harrastus aika kärsii, kun minulla tunnu olevan aikaa kun siivota kotona. Mies ei ole kertaakaan mopannut, huolehtinut päivää kauempaa pyykinpesusta tmv. Onneksi joskus edes siivonnut keittiön.
Kun tapasimme ja tapailtiin, sanoi että hän tekee kyllä kotitöitä ja ne kuuluu molemmille. Kerroin siis, että edellisen suhteeni päätin juuri siihen etten halunnut kotipiiaksi. Asuttiin reilu vuosi eri osoitteissa, siivoili myös ollessaan minun luonani, joten tottakai luulin että jos meillä on joskus yhteinen koti mies varmasti osallistuu.
Totuus on alkanut kyllä valjeta, siihen ei tarvitse minua herätellä. Yksi päivä pyysin laittamaan pyykkikoneen päälle. Kohta pyysi näyttämään miten se toimii (?!). Ja lisään tähän etten koskaan valita miten mies hoitaa asian, tai neuvo häntä, ellei itse kysy apua.
Ollaan riidelty nyt paljon tästä, samalla myös paljastunut ettei hänen tarvinnut kotona koskaan tehdä mitään, ei tehnyt isäkään. Isällä sama harrastus kun pojalla ja isän aika kului samaan. Olen sanonut, että minun kanssa se ei noin vetele, en ole hänen äitinsä ja turha odottaa, jos haluaa kotipiian etsiköön toisen.
Aluksi koitin jutella nätisti, olla syyllistämättä. Enemminkin kertoa mihin toivoisin muutosta, eli siihen että osallistuisi ja yhteinen aika voisi joskus olla kivaa tekemistä yhdessä, kun se että mies töiden ja harrastuksen jälkeen makaa sohvalla. Nykyään mies aina suuttuu ja tiuskii kun jankutan samasta asiasta ja syyllistän häntä. Kokee kuulemma haukkumiseksi. En siiis nähtävästi saisi puhua miltä minusta tuntuu. Jos olen sanonut etten jaksa tällaista enää, suuttuu siitä ja sanoo että "no painu sitten piippiip täältä". Joskus edes tulee pyytämään anteeksi ja sanoo ettei tarkoita todellakaan, sanoo vain vihaisena niin.
Tämä kaikki on vetänyt mut siihen pisteeseen, että olen kokoajan ahdistunut ja väsynyt. En saa enää öisin nukuttua, nytkin olen nukkunut 4-5h per yö, käyn töissä, siivoan, edes kaksi kertaa viikossa yritän jaksaa käydä omassa harrastuksessa. Tuntuu että mies on vetänyt koko suhteemme alun jotakin ihme roolia, koska monesti olen miettinyt että ketähän mahdoton aluksi tapailla/ seurustella, tuntuu kun henkilö olisi vaihtunut tässä!
Muita ongelmia meillä silleen ole. Mutta olen alkanut nähdä miehen lapsellisena. Suhteemme alussa mainosti kun puhuminen on tärkeää, nyt ei suostu. Jos yritän jutella mököttää hiljaa vastaamatta tai välillä yrittää ärsyttää minua vastaamalla kaikkea tyhmää. Ottaa kaiken aina niin itseensä, häntä haukutaan ja minä suurentelen ja keksin asioita omasta päästä. Milloin olen sairas ja muka vainoan häntä siis ihan kaikkea tyhmää maan ja taivaan väliltä. Saattaa jopa puhua äidilleen samaan sävyyn tämän soittaessa, kerran kysyinkin miten kehtaat puhua äidillesi noin..
Tänne kirjoitin, koska tiedän että en ole yksin tässä tilanteessa, täällä on muitakin. Olen niin väsynyt, etten tiedä enää mitä teen.
Kommentit (162)
Asun kaksin miehen kanssa ja en oikein saa kiinni alottajan ongelmasta. Mitä ne kotityöt on joita pitää joka päivä niin kamalasti tehdä? Mihin niissä menee aikaa?
Meillä on koti aina siisti ja tosi harvoin täytyy erikseen ryhtyä johonkin rankkaan siivousurakkaan joka tarkoittaa esim. saunan ja kylppärin perusteellisempaa siivousta, varastonsiivousta tai ikkunoiden pesua. Lähtökohtaisesti arki ja koti on suunniteltu niin että kaikelle on paikkansa ja normaaleilla elintavoilla koti pysyy siistinä.
Käytännösse se tarkoittaa esim.
- tavarat palautetaan paikoileen saman tien, käsityö ym projekteille on omat paikkansa ja projektin tekijä huolehtii että homma ei leviä muualle asuntoon
- omat jäljet siivotaan saman tien, varsi-imuri on näppärä apuri
- syömisen jälkeen astiat laitetaan koneeseen ja kone päälle kun se on täysi. Puhtaat puretaan kaappeihin heti, joten tiskiä ei kerry
- käytössä olevilla vaatteilla on oma paikka ja likapyykillä omansa. Pyykkiä pyöritetään heti, kun on korissa tavaraa. Urheilu- ja uimakamat pyykätään samoin tein pikaohjelmalla. Käytössä on pyykkikone, kuivuri ja pieni kuivausteline
- vessassa ja keittiössä on laatikolliset mikrokuituliinoja joilla saman tien siivotaan jäljet esim. pyyhkäisen kylppärin peilin ja altaan joka aamu sellaisella meikkaamisen päätteeksi, liinat pyykätään kerran viikossa
-robotti-imuri pitää lattiat siistinä ja ne pyyhitään mikrokuidulla tarvittaessa
-työnjaoksi on muodostunut että mä huolehdin vessasta ja kylppäristä, mies pölyistä ja lattioista
- vuodevaatteet vaihdetaan kahden viikon välein
- kertaviikkoisen ruokatilauksen yhteydessä siistiään ja inventoidaan jääkaappi
-jätteet lajitellaan heti ja viedään johonkin lähtiesaä sitä mukaa, kun astit täyttyvät
-uutta tavaraa ja vaatetta ostetaan tosi harkiten, ja saman tien laitetaan vanhaa pois
Eli arjen toimintojen lomassa menee kerrallaan muutamasta sekunnista muutaamaan minuuttiin aikaa siihen, että koti on siisti. Sen lisäksi noin kerran viikossa uhrataan enemmän aikaa siivoukseen ja kumpikin tekee sen oman aikataulunsa mukaan. Sitten on erikseen isommat projektit esim. ikkunoiden pesu ja pari kertaa vuodessa käydään kaikki kamat läpi ja luovutaan turhasta. Käytännössä emme mieheni kanssa juurikaan edes keskustele kotitöistä arjessa. Jos olisi lemmikkejä tai lapsia, tilanne olisi ihan toinen.
Hyvää työtä veeti, nostit muinaisen ketjun ihan itse!