Se klassinen ongelma, mies ei tee kotona yhtään mitään ja aika menee harrastuksissa.
Tämä on alkanut paisua niin isoksi, että olen eroa miettinyt ihan vakavissani. Eli siis mies ei tee kotona yhtään mitään, makaa sohvalla. Käy töissä, hänellä töitä 4krt/viikko. Aamua ja yövuoroa. Minulla taas vaihtelee, joskus teen 6 päiväisiä viikkoa, sitten taas 2-6 välillä.
Kun hän ei ole töissä, kaikki vapaa aika menee harrastukseen ja ystävien näkemiseen. Yhdessä sitten vietetään aikaa yleensä illalla.
Olen koittanut keskustella nätisti, kertonut ettei tämä ainakaan voi jatkua minun osaltani näin: käyn töissä, hoidan talon ja oma harrastus aika kärsii, kun minulla tunnu olevan aikaa kun siivota kotona. Mies ei ole kertaakaan mopannut, huolehtinut päivää kauempaa pyykinpesusta tmv. Onneksi joskus edes siivonnut keittiön.
Kun tapasimme ja tapailtiin, sanoi että hän tekee kyllä kotitöitä ja ne kuuluu molemmille. Kerroin siis, että edellisen suhteeni päätin juuri siihen etten halunnut kotipiiaksi. Asuttiin reilu vuosi eri osoitteissa, siivoili myös ollessaan minun luonani, joten tottakai luulin että jos meillä on joskus yhteinen koti mies varmasti osallistuu.
Totuus on alkanut kyllä valjeta, siihen ei tarvitse minua herätellä. Yksi päivä pyysin laittamaan pyykkikoneen päälle. Kohta pyysi näyttämään miten se toimii (?!). Ja lisään tähän etten koskaan valita miten mies hoitaa asian, tai neuvo häntä, ellei itse kysy apua.
Ollaan riidelty nyt paljon tästä, samalla myös paljastunut ettei hänen tarvinnut kotona koskaan tehdä mitään, ei tehnyt isäkään. Isällä sama harrastus kun pojalla ja isän aika kului samaan. Olen sanonut, että minun kanssa se ei noin vetele, en ole hänen äitinsä ja turha odottaa, jos haluaa kotipiian etsiköön toisen.
Aluksi koitin jutella nätisti, olla syyllistämättä. Enemminkin kertoa mihin toivoisin muutosta, eli siihen että osallistuisi ja yhteinen aika voisi joskus olla kivaa tekemistä yhdessä, kun se että mies töiden ja harrastuksen jälkeen makaa sohvalla. Nykyään mies aina suuttuu ja tiuskii kun jankutan samasta asiasta ja syyllistän häntä. Kokee kuulemma haukkumiseksi. En siiis nähtävästi saisi puhua miltä minusta tuntuu. Jos olen sanonut etten jaksa tällaista enää, suuttuu siitä ja sanoo että "no painu sitten piippiip täältä". Joskus edes tulee pyytämään anteeksi ja sanoo ettei tarkoita todellakaan, sanoo vain vihaisena niin.
Tämä kaikki on vetänyt mut siihen pisteeseen, että olen kokoajan ahdistunut ja väsynyt. En saa enää öisin nukuttua, nytkin olen nukkunut 4-5h per yö, käyn töissä, siivoan, edes kaksi kertaa viikossa yritän jaksaa käydä omassa harrastuksessa. Tuntuu että mies on vetänyt koko suhteemme alun jotakin ihme roolia, koska monesti olen miettinyt että ketähän mahdoton aluksi tapailla/ seurustella, tuntuu kun henkilö olisi vaihtunut tässä!
Muita ongelmia meillä silleen ole. Mutta olen alkanut nähdä miehen lapsellisena. Suhteemme alussa mainosti kun puhuminen on tärkeää, nyt ei suostu. Jos yritän jutella mököttää hiljaa vastaamatta tai välillä yrittää ärsyttää minua vastaamalla kaikkea tyhmää. Ottaa kaiken aina niin itseensä, häntä haukutaan ja minä suurentelen ja keksin asioita omasta päästä. Milloin olen sairas ja muka vainoan häntä siis ihan kaikkea tyhmää maan ja taivaan väliltä. Saattaa jopa puhua äidilleen samaan sävyyn tämän soittaessa, kerran kysyinkin miten kehtaat puhua äidillesi noin..
Tänne kirjoitin, koska tiedän että en ole yksin tässä tilanteessa, täällä on muitakin. Olen niin väsynyt, etten tiedä enää mitä teen.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä.. 2 aikuisen taloudessa sinun harrastus aikasi kärsii kun siivoat?? Okei, mitä ihmettä oikein siivoat siellä päivittäin?
No usko tai älä. Töiden jälkeen olen usein (toki riippuu päivästä) kotona 6-7 aikaan illalla. Käy kaupassa, tee ruoka, siinä lomassa laita astiat. Jos pesee pyykkiä ohjelmassa kestää reilu tunti, viikkaa puhtaat sillä välin kaappiin ja märät kuivumaan. Ruoka kestää yleensä päivän max kaksi, kun kummatkin syö ja otetaan töihin evääksi. Töiden jälkeen miehen vaatteet aina likaiset, harrastuksessa ne likaantuu. Saattaa siis tulla kahdetkin likaiset vaatteet yhdessä päivässä. Minun harrastuksessa myös hiki virtaa, vaatteet pesuun. Joten voihan siitä miettiä, että tuolla tahdilla kun olet vaikka pesemättä sitä pyykkiä sitä alkaa kerääntyä roimasti. Kuten tuossa kirjoitin, nukun tosi huonosti nykyään ja minullakin on raskas työ, joten joskus pakko tehdä niin että en tee mitään päivään kahteen. Ja vaikka toisella on vapaata ja minä töissä, menee sitten vapaa päivät itsellä kaiken siivoamiseen. Ja toki pihatyöt yms.
Siis teet ruokaa ja peset koneellisen pyykkiä joka päivä..? Vaikka vaihtsisitte vaatteet 2 kertaa päivässä, siinä on vasta 2 vaatekertaa molemmilta.. Koneellinen.. Joka päivä?
Vaikka se olisi kaksi koneellista viikossa niin onhan sekin ärsyttävää, jos toinen ei osallistu koskaan mihinkään ja toinen hoitaa yksin molempien asiat.
Ai, minua ei kyllä ärsytä, mies joskus laittaa kuivat kaappiin, mutta yleensä minä hoidan pyykipesun, juurikin pari kertaa viikossa. Menee ihan toisella kädellä samalla kun odotan vaikka että ruoka valmistuu viikonloppuna. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ap myös mahdollistaa tilanteen. Minulle ei tulisi mieleenkään pestä aikuisen mieheni pyykkejä, paitsi jos hän ei olisi siihen esimerkiksi sairauden vuoksi kykeneväinen. Tai tehdä ruokaa useammin kuin mieheni. Helppohan ap:n miehen on luistaa kotitehtävistä, kun kotona häärää "äiti", joka hoitaa kaiken automaattisesti.
Tavallaan, mutta onhan se naurettavaa että molemmat pesevät erikseen muutaman paitansa ja pyykkikone laulaa yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä.. 2 aikuisen taloudessa sinun harrastus aikasi kärsii kun siivoat?? Okei, mitä ihmettä oikein siivoat siellä päivittäin?
No usko tai älä. Töiden jälkeen olen usein (toki riippuu päivästä) kotona 6-7 aikaan illalla. Käy kaupassa, tee ruoka, siinä lomassa laita astiat. Jos pesee pyykkiä ohjelmassa kestää reilu tunti, viikkaa puhtaat sillä välin kaappiin ja märät kuivumaan. Ruoka kestää yleensä päivän max kaksi, kun kummatkin syö ja otetaan töihin evääksi. Töiden jälkeen miehen vaatteet aina likaiset, harrastuksessa ne likaantuu. Saattaa siis tulla kahdetkin likaiset vaatteet yhdessä päivässä. Minun harrastuksessa myös hiki virtaa, vaatteet pesuun. Joten voihan siitä miettiä, että tuolla tahdilla kun olet vaikka pesemättä sitä pyykkiä sitä alkaa kerääntyä roimasti. Kuten tuossa kirjoitin, nukun tosi huonosti nykyään ja minullakin on raskas työ, joten joskus pakko tehdä niin että en tee mitään päivään kahteen. Ja vaikka toisella on vapaata ja minä töissä, menee sitten vapaa päivät itsellä kaiken siivoamiseen. Ja toki pihatyöt yms.
Siis teet ruokaa ja peset koneellisen pyykkiä joka päivä..? Vaikka vaihtsisitte vaatteet 2 kertaa päivässä, siinä on vasta 2 vaatekertaa molemmilta.. Koneellinen.. Joka päivä?
Vaikka se olisi kaksi koneellista viikossa niin onhan sekin ärsyttävää, jos toinen ei osallistu koskaan mihinkään ja toinen hoitaa yksin molempien asiat.
Ai, minua ei kyllä ärsytä, mies joskus laittaa kuivat kaappiin, mutta yleensä minä hoidan pyykipesun, juurikin pari kertaa viikossa. Menee ihan toisella kädellä samalla kun odotan vaikka että ruoka valmistuu viikonloppuna. Mikä ongelma?
Jos sinulla ei ole ongelmaa, teillä on homma tasapainossa. Niissä perheissä, joissa ei ole, syntyy kitkaa ja ärtymystä.
Voittehan te jatkaa seurustelua, mutta asutte erillään ja kumpikin hoitaa omat kotityönsä. Miehen on pakko havahtua siihen, että sinä et sittenkään ole hänen äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ap myös mahdollistaa tilanteen. Minulle ei tulisi mieleenkään pestä aikuisen mieheni pyykkejä, paitsi jos hän ei olisi siihen esimerkiksi sairauden vuoksi kykeneväinen. Tai tehdä ruokaa useammin kuin mieheni. Helppohan ap:n miehen on luistaa kotitehtävistä, kun kotona häärää "äiti", joka hoitaa kaiken automaattisesti.
Tavallaan, mutta onhan se naurettavaa että molemmat pesevät erikseen muutaman paitansa ja pyykkikone laulaa yötä päivää.
Onko teillä jotenkin vähän vaatteita vai miksi pyykkikone olisi koko ajan käytössä ja puolityhjänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole ongelmaa, teillä on homma tasapainossa. Niissä perheissä, joissa ei ole, syntyy kitkaa ja ärtymystä.
Aivan. Kuulostaa vaan ihmeelliseltä ettei mies tee sitten muka ikinä mitään kompensoivaa, ts. Ikinä huomioi naista 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mun ex oli tuollainen. Teki vuorotyötä, joka toinen viikko iltaa, joka toinen viikko aamua ja viikonloput vietti harrastusten parissa. Yhdessä ei voitu tehdä mtn, ei ees käydä kaupassa tai keskustella suhteen tilasta.
Mä jätin sille lapset ja lähdin. En ole katunut.
Miten lapsillasi menee? Minkä ikäinen oli nuorimmainen kun lähdit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko kenties Maskussa?
Mun ex mies oli TÄYSIN samanlainen paska. Kerran jopa huuti mulle että ystävät ja harrastukset menee mun edelle. Aina. No jätkä sekos kun mä tein ratkasun ja aloin elämään omaa elämää ja ilmoitin yllättäin että muutan sitten pois. Ennen yhteenmuuttoa asunto oli LÄÄVÄ!! Veti myös roolia ihanasta luonteesta. Mutta totuus tuli pian esille. Ei edes omia paskavanoja pöntöstä saanut siivottua. Koti ihan kaaos ja ... voi hyvänen aika .. nyt kun muistelee niin miksi edes tuhlasin aikaani sellaiseen ukkoon. Mä sanon sulle kokemuksen perusteella että ei tule muuttumaan, suo ei arvosteta, LÄHDE! Miksi kulutat aikaasi mieheen joka ei arvosta sinua?! Ei tee sinun vuoksesi mitään kunnollista?!No et se sinäkään täysillä käy, jos tollaseen läävään suostuit muuttamaan. Kai sinä sen tajuat, että toi mies oli täysn tyytyväinen elämäänsä. Mitä sinä hänen elämässään teit?
Kuten kirjoitin, en ole hänen kanssa enää. Hän veti alusta alkaen roolia. Minä LÄHDIN suhteesta sillä arvostan itseäni ja sain elämääni paremman miehen ! Kiitos vaan mutta voin ihan hyvin nupistani.
Eihän tässä kotityöt ole ongelmana vain yleinen kunnioituksen puute. Mies, joka on hyvä ja kunnollinen ei todellakaan huuda että "painu piip-piip" eikä muutenkaan räyhään.
Sama juttu tuossa sairaanhoitaja-nörtti- tapauksessa: Jos mies on niin mulkku että vetoaa omaan hyväpalkkaiseen työhönsä, että sen takia ei tarvitse esim. omia lapsia hoitaa, on ongelma aika tavalla isompi kuin kotityöt!
Älkää naiset herran tähden ottako miehiä jotka eivät teitä arvosta tai kunnioita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pyykinpesun 'raskaudesta' valittaminen on mulle kyllä ihan arvoitus. Että mikä siitä tekee niin hankalan? Meillä likaiset vaatteet heitetään suoraan koneeseen, kun kone täynnä, laitetaan se päälle. Tähän pesuaineen laittoon, vesihanan aukaisemiseen ja käynnistysnapin painamiseen menee aikaa n. 15 sek. Kun kone pessyt, heitetään vaatteet kuivuriin. Tässä menee n. puoli minuuttia. Kun kuivuri valmis, tyhjennetään sen vesisäiliö, n.5sek. Puhtaat vaatteet otetaan suoraan kuivurista - mitä niitä turhaan viikkailemaan ja kaappiin asettelemaan. Toki ne, jotka sinne ovat vielä jääneet, kun kuivuria seuraavan kerran tarvitsee, viedään kaappiin, mutta tämäkään ei ole mielestäni raskasta tai aikaa vievää.
Hehe... Ei pitäis edes vastata näin provoon. Joillakin kun on sitä pyykkiä vähän enemmän. Tarvitaan kuivuria saman tien uudestaan. En myöskään halua pestä kauniita pitsialusvaatteitani 60 asteen lakanapyykissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä samantapainen kuvio. Ja meillä on 2 lasta ja muuten hyvä avioliitto, joten en halua eroakaan. Lisäksi miehellä tietyllä tavalla on -ja hän tästä usein mainitseekin- oikeus päästä vähemmällä kotitöistä, koska hän tienaa it-alalla tuplasti minun sairaanhoitajan palkkaani nähden. Jos siis joskus vähääkään vihjaan että olen väsynyt ja jos mies jaksaisi vaikka viedä roskat tai leikata nurmikon, niin tulee äkkiä muistutus, että ei olisi touvalla kuule taloa eikä nurmikkoa jos hän ei raataisi stressaavassa työssä. Ymmärrän tavallaan tämän, mutta kun MINUNKIN työni on raskas, vain eri tavalla. Ei minulla sen enempää oikein olisi hoitaa kaikkea kotona.
Mutta jonkunhan ne on pakko hoitaa, lapset ja koira ja piha ja talo. Se olen siis minä. Ainoa kotityö mitä mies tekee, on että joskus kun hänelle iskee inspiraatio viikonloppuna, hän voi laittaa ruokaa. Mutta ei säännöllisesti, eikä sen mukaan jos minä olen väsynyt esim. pitkien vuorojen jälkeen, vaan tosiaan jos hänelle tulee yhtäkkiä mieleen vaikka "olisi kiva kokata intialaista". Paras oli, kun kerran jouduin leikkaukseen onnettomuudessa tulleen luunmurtuman takia, niin toki oletin että mies on huolehtinut edes perustasolla kaikesta. Todellisuus oli, että joo, kaikki oli onneksi hengissä, mutta... Koiraa ei ollut lenkitetty ollenkaan, vaan päästetty vain kolmesti päivässä aidattuun pihaan touhuamaan. Lapset olivat eläneet pikaruoalla, karkilla ja jäätelöllä. Kotona oli ihan karmaiseva siivo, mm. jääkaapissa muovilla peiteltyjä lautasia joiden annoksen pinnalla kasvoi homekarvoja ja se hajukin oli niin hirveä että en ymmärrä miten kukaan sen hajuisesta jääkaapista mitään syö.
Tuossa tilanteessa minulta meni pinna, kun oli kaksi raajaa kipsissä, ja sanoin että jos nyt hän ei auta, niin sitten tulee ero. Auttoihan se, palkkasi kotisiivoojan tekemään siivouksia kunnes sain kipsit pois. Ja erittäin paljon maristen suostui laittamaan arkiruokaakin, vaikka se ei hänestä ole yhtään "inspiroivaa". Silloin mies myös vähän vähemmän teki ylitöitä. Muuten se niitä tekeekin valtavasti, ja aika usein kotonakin jatkuu puolille öin koodailut...
Tämä kuulostaa minusta jo helvetiltä suoraansanoen. En itse halua lapsia, mutta jos (ja kun) meininki olisi tuollainen jo ennen lapsia, en ainakaan perustaisi perhettä tuollaisen miehen kanssa. Ja eroaisin ja siivoaisin mielummin vaan niitä omia sotkuja.
Minulla oli hyvin samantyylistä mutta lasten sijaan oli onneksi vasta 2 kissaa. Tein kaiken, vaikka mies tienasi enemmän ja maksoimme kulut niin että minä maksoin jopa enemmän koska kävin aina ruokakaupassa ym., niin mies katsoi oikeudekseen levätä töiden jälkeen ellei nähnyt ystäviään. Sanoi että koska tienaan vähemmän hänen ei tarvitse osallistua. Viikonloput oli usein lauantaina kavereidensa kanssa puolesta päivään sunnuntaiaamuun, loppupäivä krapulassa. Ei yhteistä tekemistä. Lopetin hänen pyykkiensä pesemisen, ostin ruokia jotka söin yksin, esim, lohta yhdelle jne. Kissojen syöttäminen ja vessan siivoaminen oli liian vaivalloista, saattoi töihin lähtiessä huikata ovelta (kun oli ensin torkuttanut TUNNIN!) ettei ehdi syöttää kissoja, sori. Ja niin edelleen. Lopulta *ittuunnuin niin etten enää jaksanut puhua miehelle ja erosimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pyykinpesun 'raskaudesta' valittaminen on mulle kyllä ihan arvoitus. Että mikä siitä tekee niin hankalan? Meillä likaiset vaatteet heitetään suoraan koneeseen, kun kone täynnä, laitetaan se päälle. Tähän pesuaineen laittoon, vesihanan aukaisemiseen ja käynnistysnapin painamiseen menee aikaa n. 15 sek. Kun kone pessyt, heitetään vaatteet kuivuriin. Tässä menee n. puoli minuuttia. Kun kuivuri valmis, tyhjennetään sen vesisäiliö, n.5sek. Puhtaat vaatteet otetaan suoraan kuivurista - mitä niitä turhaan viikkailemaan ja kaappiin asettelemaan. Toki ne, jotka sinne ovat vielä jääneet, kun kuivuria seuraavan kerran tarvitsee, viedään kaappiin, mutta tämäkään ei ole mielestäni raskasta tai aikaa vievää.
Hehe... Ei pitäis edes vastata näin provoon. Joillakin kun on sitä pyykkiä vähän enemmän. Tarvitaan kuivuria saman tien uudestaan. En myöskään halua pestä kauniita pitsialusvaatteitani 60 asteen lakanapyykissä.
Murra ette kai te nyt lakanoita joka päivä pese..? Meille toimii se että esim tummat vaatteet suoraan koneeseen, pestään kun on täysi. Vaaleat pyykkikoriin. Kun tummat on pesty, ne laitetaan kuivumaan ja vaaleat koneeseen, kun se kone on täysi pestään ne ja tummat kerätään tällävälin pyykkikoriin. Toki vaatteet pitää kuivumaan laittaa mutta ei ole iso homma.. Pyykkiä pestään pari kertaa viikossa, meillä on aika iso kone.
Vierailija kirjoitti:
Meillä muija valittaa ettähä tekis muka kaiken. Faktaa on että minä maksan asumisen ja 85% kuluista. Teen joskusruokaa, pesin omat pyykit (muija haluaa pestä omansa), vien roskat yms ainakin 35-45 kotitöistä. Kuitinkin näiden lisäksi mä teen kaikki "miehiset hhommat" eli vaihdan renkaat, kokoan huonekalut, ylläpidän netin waretan leffat ja sarjat kannan kaikki painavat jutut ja edelleen maksan 85% kuluista vaikka molemmat vakiduunissa.
Eli onko toi tasapuolista, misei muija kanna painavia jutyuja kokoa huonekaluja tee sähkötöistä yms puolia?
No just.
Kotitöitä pitää tehdä päivittäin, noita muita hanttihommia ehkä kerran kuussa.
- Renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa. Sen hoitaa se, kenen auto on, tai kuka vaivautuu vaihtamaan renkaat. Muussa tapauksessa ne voi viedä vaihdatettavaksi, ja maksaa sen pari kymppiä.
- Huonekalujen kokoaminen on mukavaa, eikä sitä joudu edes usein tekemään. Muutossa, ja mahdollisesti jos hankkii joskus vaikka uuden kirjahyllyn. Onpas vaikeaa. (muutossa varmaan toki molemmat niitä kasaa, usein niitä on aika paljon)
- Netin ylläpito ei vaadi mitään. Jos se nyt kerran takkuaa, niin soitto liittymälle, ja ne hoitaa.
- leffojen waretukseen menee muutamia minuutteja. (toki itse lataukseen kauemmin, mutta se ei mitään tekemistä vaadi, kun ne vain laittaa lataukseen)
- Sähkötyöt nyt menee niin, että kuka nyt sattuu osaamaan.
Eli mikäli teillä ei ole jotain remppaa/isoa pihaa tms mitä pitäisi päivittäin hoitaa, niin ei noissa paljoa tekemistä ole. Kyllä se siivoaminen vaatii enemmän vaivaa. Toki jos itse pääsisin siivoamisesta helpommalla, ja muutaman kerran vuoteen tekisin noita "miehisiä" hommia, niin ilomielin! Jäisi aikaa paljon enemmän kaikkeen mukavaan :)
Mikäli tienaatkin enemmän, niin ihan oikeutettua, että maksat enemmän.
N23 (ps. onneksi hoidetaan miehen kanssa kaikki yhdessä. Renkaat hän hoitaa, koska hänen auto. Sähkötöitä en osaa, mutta mielelläni sillä välin kasaan niitä huonekaluja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä muija valittaa ettähä tekis muka kaiken. Faktaa on että minä maksan asumisen ja 85% kuluista. Teen joskusruokaa, pesin omat pyykit (muija haluaa pestä omansa), vien roskat yms ainakin 35-45 kotitöistä. Kuitinkin näiden lisäksi mä teen kaikki "miehiset hhommat" eli vaihdan renkaat, kokoan huonekalut, ylläpidän netin waretan leffat ja sarjat kannan kaikki painavat jutut ja edelleen maksan 85% kuluista vaikka molemmat vakiduunissa.
Eli onko toi tasapuolista, misei muija kanna painavia jutyuja kokoa huonekaluja tee sähkötöistä yms puolia?
No just.
Kotitöitä pitää tehdä päivittäin, noita muita hanttihommia ehkä kerran kuussa.
- Renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa. Sen hoitaa se, kenen auto on, tai kuka vaivautuu vaihtamaan renkaat. Muussa tapauksessa ne voi viedä vaihdatettavaksi, ja maksaa sen pari kymppiä.
- Huonekalujen kokoaminen on mukavaa, eikä sitä joudu edes usein tekemään. Muutossa, ja mahdollisesti jos hankkii joskus vaikka uuden kirjahyllyn. Onpas vaikeaa. (muutossa varmaan toki molemmat niitä kasaa, usein niitä on aika paljon)
- Netin ylläpito ei vaadi mitään. Jos se nyt kerran takkuaa, niin soitto liittymälle, ja ne hoitaa.
- leffojen waretukseen menee muutamia minuutteja. (toki itse lataukseen kauemmin, mutta se ei mitään tekemistä vaadi, kun ne vain laittaa lataukseen)
- Sähkötyöt nyt menee niin, että kuka nyt sattuu osaamaan.
Eli mikäli teillä ei ole jotain remppaa/isoa pihaa tms mitä pitäisi päivittäin hoitaa, niin ei noissa paljoa tekemistä ole. Kyllä se siivoaminen vaatii enemmän vaivaa. Toki jos itse pääsisin siivoamisesta helpommalla, ja muutaman kerran vuoteen tekisin noita "miehisiä" hommia, niin ilomielin! Jäisi aikaa paljon enemmän kaikkeen mukavaan :)
Mikäli tienaatkin enemmän, niin ihan oikeutettua, että maksat enemmän.
N23 (ps. onneksi hoidetaan miehen kanssa kaikki yhdessä. Renkaat hän hoitaa, koska hänen auto. Sähkötöitä en osaa, mutta mielelläni sillä välin kasaan niitä huonekaluja)
No onpa ihmeellinen ajatusmaailma. "ihan oikeutettua että mies maksaa enemmän ja tekee miesten jutut, koska se tekee joka osaa! Mut kotityöt menee tasan puoliksi koska se on reilua." lue oma kommenttisi ihan ajatuksen kanssa :D
Meillä sama tilanne ja on vielä ne kaksi lasta. Mies ei ollut aina tällainen, vaan pikkuhiljaa muuttunut. Lasten myötä oikeastaan aloin huomata asian. Eroa myös minä mietin. Vaikea vaan, kun lasten pitää sitten menettää isä. Lapsille kuitenkin hyvä isä ollut. Suosittelen eroa, koska mahdollisten lasten myötä tilanne vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samantapainen kuvio. Ja meillä on 2 lasta ja muuten hyvä avioliitto, joten en halua eroakaan. Lisäksi miehellä tietyllä tavalla on -ja hän tästä usein mainitseekin- oikeus päästä vähemmällä kotitöistä, koska hän tienaa it-alalla tuplasti minun sairaanhoitajan palkkaani nähden. Jos siis joskus vähääkään vihjaan että olen väsynyt ja jos mies jaksaisi vaikka viedä roskat tai leikata nurmikon, niin tulee äkkiä muistutus, että ei olisi touvalla kuule taloa eikä nurmikkoa jos hän ei raataisi stressaavassa työssä. Ymmärrän tavallaan tämän, mutta kun MINUNKIN työni on raskas, vain eri tavalla. Ei minulla sen enempää oikein olisi hoitaa kaikkea kotona.
Mutta jonkunhan ne on pakko hoitaa, lapset ja koira ja piha ja talo. Se olen siis minä. Ainoa kotityö mitä mies tekee, on että joskus kun hänelle iskee inspiraatio viikonloppuna, hän voi laittaa ruokaa. Mutta ei säännöllisesti, eikä sen mukaan jos minä olen väsynyt esim. pitkien vuorojen jälkeen, vaan tosiaan jos hänelle tulee yhtäkkiä mieleen vaikka "olisi kiva kokata intialaista". Paras oli, kun kerran jouduin leikkaukseen onnettomuudessa tulleen luunmurtuman takia, niin toki oletin että mies on huolehtinut edes perustasolla kaikesta. Todellisuus oli, että joo, kaikki oli onneksi hengissä, mutta... Koiraa ei ollut lenkitetty ollenkaan, vaan päästetty vain kolmesti päivässä aidattuun pihaan touhuamaan. Lapset olivat eläneet pikaruoalla, karkilla ja jäätelöllä. Kotona oli ihan karmaiseva siivo, mm. jääkaapissa muovilla peiteltyjä lautasia joiden annoksen pinnalla kasvoi homekarvoja ja se hajukin oli niin hirveä että en ymmärrä miten kukaan sen hajuisesta jääkaapista mitään syö.
Tuossa tilanteessa minulta meni pinna, kun oli kaksi raajaa kipsissä, ja sanoin että jos nyt hän ei auta, niin sitten tulee ero. Auttoihan se, palkkasi kotisiivoojan tekemään siivouksia kunnes sain kipsit pois. Ja erittäin paljon maristen suostui laittamaan arkiruokaakin, vaikka se ei hänestä ole yhtään "inspiroivaa". Silloin mies myös vähän vähemmän teki ylitöitä. Muuten se niitä tekeekin valtavasti, ja aika usein kotonakin jatkuu puolille öin koodailut...
WTF? Olen itse nainen ja tienaan paremmin kuin mieheni. En siltikään ikinä ole olettanut, että mieheni tekisi enemmän kotitöitä siksi, että minulla on paremmat tulot. Meillä mies huolehtii kyllä kotitöistä pääsääntöisesti, koska tekee töitä 1-4 päivää viikossa ja koska hän vaan on parempi siivoamaan kuin minä. Mutta minä taas vastaavasti hoidan kauppareissut, lasten harrastukset jne.
Itse möisin sen helvetin hienon talon ja muuttaisin kerrostaloon, niin ei tarttis ainakaan pihatöitä enää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko kenties Maskussa?
Mun ex mies oli TÄYSIN samanlainen paska. Kerran jopa huuti mulle että ystävät ja harrastukset menee mun edelle. Aina. No jätkä sekos kun mä tein ratkasun ja aloin elämään omaa elämää ja ilmoitin yllättäin että muutan sitten pois. Ennen yhteenmuuttoa asunto oli LÄÄVÄ!! Veti myös roolia ihanasta luonteesta. Mutta totuus tuli pian esille. Ei edes omia paskavanoja pöntöstä saanut siivottua. Koti ihan kaaos ja ... voi hyvänen aika .. nyt kun muistelee niin miksi edes tuhlasin aikaani sellaiseen ukkoon. Mä sanon sulle kokemuksen perusteella että ei tule muuttumaan, suo ei arvosteta, LÄHDE! Miksi kulutat aikaasi mieheen joka ei arvosta sinua?! Ei tee sinun vuoksesi mitään kunnollista?!No et se sinäkään täysillä käy, jos tollaseen läävään suostuit muuttamaan. Kai sinä sen tajuat, että toi mies oli täysn tyytyväinen elämäänsä. Mitä sinä hänen elämässään teit?
Kuten kirjoitin, en ole hänen kanssa enää. Hän veti alusta alkaen roolia. Minä LÄHDIN suhteesta sillä arvostan itseäni ja sain elämääni paremman miehen ! Kiitos vaan mutta voin ihan hyvin nupistani.
"Ennen yhteenmuuttoa asunto oli LÄÄVÄ!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murra ette kai te nyt lakanoita joka päivä pese..? Meille toimii se että esim tummat vaatteet suoraan koneeseen, pestään kun on täysi. Vaaleat pyykkikoriin. Kun tummat on pesty, ne laitetaan kuivumaan ja vaaleat koneeseen, kun se kone on täysi pestään ne ja tummat kerätään tällävälin pyykkikoriin. Toki vaatteet pitää kuivumaan laittaa mutta ei ole iso homma.. Pyykkiä pestään pari kertaa viikossa, meillä on aika iso kone.
Viiden kilon kone. Aktiivisesti urheilua harrastava perhe. Ei mene mustat pitsiliivit mustien ratsastuskamppeiden tai mustien pyyhkeiden kanssa samaan. Ei vaikka miten olisi saman värisiä. Eli joo ei toimisi meillä. Pyykkiä pestään n. 6krt viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä miehen vinkumista. Ärsyttävää verrata renkaiden vaihtamista tai auton huoltoa peruskotitöihin. Mun mies harrastaa tuota samaa. Mietipä nyt vähän. Kotona pitää tehdä ruokaa useita kertoja ellei päivittäin. Ruokakaupassa pitää käydä useita kertoja viikossa. Siivotakin pitäis kunnolla kerran viikkoon ja pientä ylläpitosiivousta joka päivä koska muuten kämppä olis miehen ja lasten jäljiltä paskakasa. Ainakin lapsiperheessä pitää sitä pyykkiäkin pestä 1-2 koneellista viikossa. Siihen päälle päiväkotikuskaamiset ja lasten harrastukset ym jotka pääosin tietysti naisen vastuulla. Auton renkaat tarttee vaihtaa kerran puolessa vuodessa, auton huolto kerran vuodessa ja tuskinpa sä kokoat niitä uusia huonekaluja joka viikko. Niin että revipä siitä ja mieti onko reilua. Oletko huolehtinut lasten viemiset lasten kaverisynttäreille ja lahjan hankkimisen?! Kun omalla lapsella on synttärit niin kuinka moni mies leipoo ja siivoaa vai ettei vaan olis niin että homma kaatuu taas sen naisen vastuulle?
Siinä teille äijät miettimistä. Kun se teidän elämä on niin helvetin vaikeeta. Oon yrittäny saada omaa siippaa tajuamaan näitä asioita jo useamman vuoden mutta ei vaan mene perille ei. Sitten kyllä ihmetellään kun nainen saa tarpeekseen ja ottaa eron.
Aamen! Meillä isäni harrasti samaa. Kuinka hän vaihtaa renkaat, ajaa nurmikon ja nönnönnöö. Jep, renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa (yleensä vieläpä liikkeessä), nurmikko ajetaan kesällä kolmen viikon välein (vie 1 tunnin kerrallaan), huonekaluja kannetaan muuton yhteydessä kerran kymmenessä vuodessa (ja silloinkin vaimo kantaa laatikoita ja ajaa autoa), hajonnutta kodinkonetta korjataan tai viedään korjattavaksi kerran vuodessa, pyörän kumit vaihdetaan kerran vuodessa. Äiti taas laittoi ruokaa ja tiskasi joka ikinen päivä, siivosi jatkuvasti, pesi pyykkiä ainakin koneellisen päivässä, kävi kaupassa useita kertoja viikossa, luuttusi lattiat, pesi ikkunat ja auton, kitki rikkaruohoja, silitti ja ompeli, hoiti lasten ruokkimisen, vaatteet, lääkärit, kouluasiat, istui vanhempainilloissa ja niin edelleen. Ja äijä kehtasi vielä marista.
Siksi yhdet tärkeimmistä kriteereistäni miehelle olivat omatoimisuus ja siisti asunto! Koska en halua äitini elämää, joka oli orjan ja palvelijan. Ei koskaan omia harrastuksia eikä lepohetkeä. Äijä sai sen sijaan harrastella ja tehdä uraa arvostettuna ja "ahkerana." Hah!
Lopeta se palveluntuottaminen jo tänään. Et voi menettää mitään, mutta ehkä saada miehesi takaisin. Jos taas et saa, suhde on loppuunkaluttu jo muutenkin.