Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
Kommentit (437)
Kurja tilanne. Meilläkin minä olen opiskelija ja mies käy töissä. Hän saa palkkaa sen verran, että en ole oikeutettu asumistukeen. Opintotukeakaan en saa, koska tukikuukaudet loppu (toinen korkeakoulututkintoni). En saa siis rahaa mistään tällä hetkellä. Ollaankin sovittu miehen kanssa, että hän maksaa vuokran, laskut ja ruuat. Itse käyn töissä kesäisin ja niillä kesätyösäästöillä ostan sitten vuoden aikana jos tarviin esim. vaatteita, koulutarvikkeita jne. Hyvin on toiminut meillä. Ja tottakai, jos mies haluaa opiskella vielä joskus ja minä käyn töissä, niin sitten mä elätän meidät.
Vierailija kirjoitti:
uli uli anna mulle se mitä mä vaadin tai mä vaadin vielä enemmän uli uli
Siinä nykysuomalainen asennemaailma. Ei mitään vitun käsitystä siitä että kaikki mitä nämä kermaperseet saavat "ilmaiseksi" on jonkun toisen työllään maksamaa. Nää on näitä kakaroita jotka hajottivat puhelimensa saadakseen uuden mallin. Nyt ne on aikuisia ja edelleen paikat hajoilee kun nää haluaa enemmän ja enemmän.
Joo uliuli tosiaan. Haluisin sen verran rahaa että riittäs vuokraan ja ruokaan opiskeluaikana, jotta valmistuisin ja pääsisin työelämään enkä päätyis sossupummiks. Mut turhaa ulinaahan tää vaan on. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet
Toivottavasti jäätte kiinni
Teidän mieliksi voisin muuttaa opiskelijasoluun ja viedä kämppä sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsisi. Ehkä tuo sitten olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu
No etkö tarvitse asuntoa?
Miten tämä on niin vaikeaa? Jos muutamme erillemme, meidän yhteenlaskettu asuntojen tarve kasvaa yhdestä kahteen. Jos halutaan rakentaa paljon isoja ja vain vähän pieniä asuntoja, silloin yhdessä asumista pitäisi tukea. Nyt toimitaan järjettömästi, kun keinotekoisesti lisätään pienten asuntojen kysyntää ja sitä kautta pahennetaan pulaa
Yhteiskunnan syy ei avopuolison?
Vierailija kirjoitti:
Taas asia jota ei olla ajateltu loppuun
Laskee syntyvyytta 5-10 vuoden paasta.
Muutenkin tuntuu etta paattajilta puuttuu taydellisesti syy ja seuraus paattlykyky.
Poliitikot ovat kuin yritysjohjajat nykyään, pitkän tähtäimen asioista ei välitetä, kunhan tämän hetken kvartaali näyttää maksimivoittoa, siirrytään seuraavaan lafkaan, ja laskeuma on seuraavien ongelma.
Nosta opintolainaa niin kuin muutkin.
No eihän tämä uudistus ole järkevä, mutta on ollut jo pitkään tiedossa. Jos mies ei siis jousta yhtään tuossa vuokrassa niin kannattaa pohtia tulevaisuutta.
Se on aika uusi ilmiö, että eletään vielä lähemmäs kolmekymppisinäkin kuin teinit. Jos syntyvyydestä ollaan huolissaan, niin nimenomaan on oikea suunta siirtää vastuuta pariskunnille ja lyhentää haihatteluun käytettyä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Moniko nainen on elättänyt opiskelijamiestä? Suomessa tällaisia pareja on ehkä muutamia?
Miksi nainen olettaa ja odottaa miehen maksavan elämisensä?
Täällä yksi noista "muutamista" pareista... Mä elätin miestä sen opiskelujen ajan, kohta mä lähden opiskelemaan ja vaihdetaan roolit päittäin. Parisuhteessa on ihan normaalia satsata yhteiseen tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kurja tilanne. Meilläkin minä olen opiskelija ja mies käy töissä. Hän saa palkkaa sen verran, että en ole oikeutettu asumistukeen. Opintotukeakaan en saa, koska tukikuukaudet loppu (toinen korkeakoulututkintoni). En saa siis rahaa mistään tällä hetkellä. Ollaankin sovittu miehen kanssa, että hän maksaa vuokran, laskut ja ruuat. Itse käyn töissä kesäisin ja niillä kesätyösäästöillä ostan sitten vuoden aikana jos tarviin esim. vaatteita, koulutarvikkeita jne. Hyvin on toiminut meillä. Ja tottakai, jos mies haluaa opiskella vielä joskus ja minä käyn töissä, niin sitten mä elätän meidät.
Kiva että ootte saaneet sovittua toimivan järjestelyn. Harmittaa ettei oma avopuoliso tällaiseen suostu, vaikka väliaikaista vain olisikin. :/ olisin toki itsekin valmis häntä tukemaan, mikäli roolit kääntyisivät toisinpäin. -ap
Käsittämätön ajatus minulle, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hyvin toimeentulevalle avoparille asumistukea. Mutta teidän sukupolvenne on tietysti tottunut siihen, että rahaa saa seinästä.
Ette sitten avoliittoon muuttaessanne keskustelleet, mitä tehdään, jos toinen sairastuu vakavasti tai joutuu muista syistä hakemaan tukia, jotka ovat riippuvaisia toisen tuloista (toimeentulotuki)? Ihan vaan ajattelitte säästää asumalla yhdessä ja kupata yhteiskunnalta kaiken, minkä irti saatte?
Ei tuollaista miestä kannata katsella. Kiitä yhteiskuntaa siitä, että mies joutui paljastamaan kusipäisyytensä.
Öö, olen opiskelija ja asun sinkkutaloudessa, tuet 500 euroa, vuokra 500 euroa, jota kukaan ei ole jakamassa ja taloudellisesti silti tulee toimeen. Ei varmasti olisi yhtään haasteellisempaa, jos oma osuus vuokrasta olisi 250 ja tuet 250, kun käytännössä sama tilanne nytkin. Jos muutat omillesi, niin viivan alle jää melko isolla todennäköisyydellä samat 0 € tai sitten jokin vaivainen summa.
Ihan hyvä, että nämä nuorten kotileikit loppuvat lakimuutoksen myötä. Ne taas ketkä ovat tosissaan suhteessa ja perhettä perustamassa saavat kyllä taloutensa järjestymään. Voi tulla pariutumismarkkinoillekin enemmän kuhinaa kun ei voi enää roikkua jonkun kanssa samalla odotellen jos tulisi parempi vastaan.
Saako Helsingissä opiskelija 400€ asumistukea? Täällä ainakin vain noin 250-300€.
Sun poikaystävä ei ymmärrä mitä avoliitto tarkoittaa. En jatkaisi suhdetta tollasen miehen kanssa. Älytön siipeily on asia erikseen, mutta nyt ei ole kyse siitä että ap vaan makoilisi sohvalla kaiket päivät.
Onko poikaystäväsi muuten pihi ja kaikki laitetaan aina sentilleen ja millillee tasan? Jos on niin kannattaa todella miettiä millainen tulevaisuus tolla suhteella on.
Kun asutaan saman katon alla niin siinä vaiheessa ollaan jo perhe.
Toivottavasti monet nuoret miettii tarkemmin kuinka aikaisin kannattaa muuttaa yhteen, ja minkälaisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saako Helsingissä opiskelija 400€ asumistukea? Täällä ainakin vain noin 250-300€.
Helsingissä on kalliit vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet
Kannattaa miettiä tarkkaan haluaako yhteistä tulevaisuutta sen poikaystävän kanssa.
Mitä sitten teet kun saatte lapsia ja sulla tulot tippuu vauvalomien ajaksi mutta mies vaatii edelleen että maksat puolet kaikista kuluista.
Nämä miehet usein tuppaavat ajattelemaan että vauvasta aiheutuvat kuuluu yksin äidille.Näitä olen nähnyt surullisen paljon.
Yksi kaveri itki ettei pysty ostamaan lapselle pillimehua kaupasta ja mies ostelee uusia pelivehkeitä ja hienoja vanteita autoon. Vanhemmiltaan sai rahaa että voi ostaa lääkärin määräämät lääkkeet.
Toinen selitti säästäneensä koko raskausajan että pystyy maksamaan oman osuutensa äitiysloman aikana. Haluatko sinä sellaisen tulevaisuuden?
Eli nainen saa ensin ikiopiskella vuosikausia, ja sen jälkeen jäädä vuosikausiksi kotiin makaamaan, miehen kustannuksella. Missä vaiheessa se nainen alkaa kantamaan vastuuta omasta elämästään?
Vierailija kirjoitti:
Moniko nainen on elättänyt opiskelijamiestä? Suomessa tällaisia pareja on ehkä muutamia?
Miksi nainen olettaa ja odottaa miehen maksavan elämisensä?
Naisena en tuota itsekään ymmärrä mutta en myöskään yleistä. Omassa tuttavapiirissäni opiskelemaan palaavat rahoittavat oman osuutensa säästöillään, tekemällä keikkatöitä tai sellaisella aikoinaan itsestäänselvällä asialla kuin opintolainalla.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön ajatus minulle, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hyvin toimeentulevalle avoparille asumistukea. Mutta teidän sukupolvenne on tietysti tottunut siihen, että rahaa saa seinästä.
Ette sitten avoliittoon muuttaessanne keskustelleet, mitä tehdään, jos toinen sairastuu vakavasti tai joutuu muista syistä hakemaan tukia, jotka ovat riippuvaisia toisen tuloista (toimeentulotuki)? Ihan vaan ajattelitte säästää asumalla yhdessä ja kupata yhteiskunnalta kaiken, minkä irti saatte?
Niin no, vain toinen meistä on hyvin toimeentuleva ja kuten todettua, hän ei ole halukas maksamaan ylimääräistä. Ja ei keskusteltu. Silloin kun muutettiin, oli opintotuessa eri ehdot joten päätös yhteenmuutosta tehtiin nämä vanhat ehdot taustalla. Ajattelin kupata yhteiskunnalta sen verran, että saan opinnot kasaan ja pääsen työelämään. Mielestäni ei ole liikaa pyydetty. -ap
Valtaosassa suhteita mies on muutaman vuoden vanhempi ja valmistuu opiskelijapuolisoaan aiemmin, jolloin miehen tulot ovat suurimmassa osassa suhteita suuremmat.