Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?
Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.
Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!
Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Tämän lisäksi vielä asuntopula syvenee kun ihmiset, jotka voisivat asua yhdessä muuttavat eri osoitteisiin. En ole koskaan ymmärtänyt miksi puolison tulojen pitää vaikuttaa tukiin. Sama juttuhan on ollut jo vuosikausia toimeentulotuen ja yleisen asumistuen kanssa.
Eiköhän tuo koske lähinnä pientä vähemmistöä. Useimmat ihmiset ei pariudu ensisijaisesti raha mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet
Toivottavasti jäätte kiinni
Teidän mieliksi voisin muuttaa opiskelijasoluun ja viedä kämppä sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsisi. Ehkä tuo sitten olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu
No etkö tarvitse asuntoa?
Miten tämä on niin vaikeaa? Jos muutamme erillemme, meidän yhteenlaskettu asuntojen tarve kasvaa yhdestä kahteen. Jos halutaan rakentaa paljon isoja ja vain vähän pieniä asuntoja, silloin yhdessä asumista pitäisi tukea. Nyt toimitaan järjettömästi, kun keinotekoisesti lisätään pienten asuntojen kysyntää ja sitä kautta pahennetaan pulaa
Ei teidän asumista tarvi tukea. Teillä on yhteensä tuloja tarpeeksi, jotta voitte maksaa vuokran ja ruuat ym. Miksi yhteiskunta silloin antaisi teille lisää rahaa? Pariskunnalle, jolla on tuloja tarpeeksi. Siksihän te ette sitä asumistukea saa. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Kai sä ymmärrät, ettei tällä yhteiskunnalla ole varaa jaella kaikille tukia. Varsinkaan jos niille tuille ei ole oikeaa tarvetta.
Sun ongelmas ei ole tukien puute vaan huono avomies, joka viis veisaa sinusta ja sinun hyvinvoinnistasi. Eikä se ole yhteiskunnan vika.
Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää, että kyseessä on kaksi erillistä ihmistä, eikä yksi ihminen? Avoliitto ei muuta mitenkään heitä yhdeksi ihmiseksi.
2 ihmistä, yksi talous, yksi perhe. 1 + 1 = 2 = pari, siis yksi pariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo joka tienaisi edes 5000€/kk. Kuinka paljon tällaisia vaimoja on?
T. Vaimo joka tienaa vain 4000Nuoruuden opiskelukavereista varmaan kaikki. Parhaimmat tienaavat 300k€ vuodessa.
No melkonen tuuri on opiskelutovereissasi käynyt jos kaikki noin paljon tienaavat, koska ylin desiili alkaa 4 968 eurosta. Taidat olla jo hiukan varttuneempi erikoislääkäri, ja siltikin aina yleensä joukkoon sattuu niitä joita arpaonni ei niin hyvä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet
Teidän mieliksi voisin muuttaa opiskelijasoluun ja viedä kämppä sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsisi. Ehkä tuo sitten olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu
Miten tämä on niin vaikeaa? Jos muutamme erillemme, meidän yhteenlaskettu asuntojen tarve kasvaa yhdestä kahteen. Jos halutaan rakentaa paljon isoja ja vain vähän pieniä asuntoja, silloin yhdessä asumista pitäisi tukea. Nyt toimitaan järjettömästi, kun keinotekoisesti lisätään pienten asuntojen kysyntää ja sitä kautta pahennetaan pulaa
Ei teidän asumista tarvi tukea. Teillä on yhteensä tuloja tarpeeksi, jotta voitte maksaa vuokran ja ruuat ym. Miksi yhteiskunta silloin antaisi teille lisää rahaa? Pariskunnalle, jolla on tuloja tarpeeksi. Siksihän te ette sitä asumistukea saa. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Kai sä ymmärrät, ettei tällä yhteiskunnalla ole varaa jaella kaikille tukia. Varsinkaan jos niille tuille ei ole oikeaa tarvetta.
Sun ongelmas ei ole tukien puute vaan huono avomies, joka viis veisaa sinusta ja sinun hyvinvoinnistasi. Eikä se ole yhteiskunnan vika.
Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää, että kyseessä on kaksi erillistä ihmistä, eikä yksi ihminen? Avoliitto ei muuta mitenkään heitä yhdeksi ihmiseksi.
Kenen rahoja he sitten tarvitsevat? Iskän ja äidin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kaksi itsenäistä ihmistä asumassa samassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kämppäkaverit. Kerrankos sitä nyt kämppis vaihtuu, opiskelija hakee soluun ja työläinen ottaa uuden kämppiksen.
Miksi niin moni luulee että pari eroaa?
Mieshän menee vain kirjoille muualle. Käytännössä taitaa yhteiselo jatkua samanlaisena.
Eli ei tässä olla eroamassa parin satasen takia, mies vaan ei halua maksaa vuokraa ollenkaan (menee kirjoille omille vanhemmilleen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan alkuperäiseen kysymykseen, eli miten aion ratkaista asian. Oma avomies tienaa juuri sen rajan yli, etten saa asumistukea. Eli nettona n. 1600-1700 e/kk euroa tietääkseni. Itse kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja yhdestä toisesta sairaudesta, joka vaatii lääkityksen. Varat ei siis todellakaan riitä. Olen nyt kesällä harjoitellut paastoamista ja ruuan vähentämistä viidestä ateriasta kahteen tai kolmeen per päivä. Kivasti tullut laihduttua, eli on tässä hyviäkin puolia, sillä saan n. 1000 kaloria per päivä. Aion käydä myös leipäjonossa ja metsässä marjassa. Yhdessä varmaan jatketaan asumista, sillä masennuksen vuoksi makaan sängyssä paljon saamatta mitään aikaiseksi.
Lopeta opiskelu!
Sinua en haluaisi elättääEn lopeta! Valmistun vuoden päästä, ja jos (huom JOS) saan alani töitä, niin tienaan enemmän kuin avomieheni ja maksan mielelläni enemmän yhteisistä kuluista.
Minkä ihmeen takia, jos avopuolisosi ei ole nyt valmis maksamaan enemmän? Oletko provo vai tyhmä? Vai sitä ihmistyyppiä, jota käytetään härskisti hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Tämän lisäksi vielä asuntopula syvenee kun ihmiset, jotka voisivat asua yhdessä muuttavat eri osoitteisiin. En ole koskaan ymmärtänyt miksi puolison tulojen pitää vaikuttaa tukiin. Sama juttuhan on ollut jo vuosikausia toimeentulotuen ja yleisen asumistuen kanssa.
Jos ei pysty maksamaan yksiön kuluja SOLUASUNTO on yhteiskunnalta riittävä tuki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni luulee että pari eroaa?
Mieshän menee vain kirjoille muualle. Käytännössä taitaa yhteiselo jatkua samanlaisena.
Eli ei tässä olla eroamassa parin satasen takia, mies vaan ei halua maksaa vuokraa ollenkaan (menee kirjoille omille vanhemmilleen).
- Pummi mikä pummi. Meneeköhän KELASSA läpi ? No, kun ovat 20v- lapsosia (jotka ovat muutaman vuoden asuneet yhdessä), niin eiköhän vanhempien luo palaaminen ole ymmärrettävää. Joskus vaan kävi niin, että kun mies "muutti" äitimuorin luo, ei äityli saanutkaan yh-korotuksia kitkatta. Opintotukiuudistuksen jälkeen näitä työssäkäyviä kotiinpalaajia voi olla ihan ilmiöksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ap kysy vanhemmiltasi voisivatko he avustaa parinsadan euron verran kuussa kuluihisi?
Lukiolaisen äitinä olen miettinyt tulevaa avuntarvetta. Avoliitossa en aio avustaa
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä on nykyopiskelijat tehty, kyllä 80- ja 90-luvulla minä pärjäsin opiskellessani omillani, kun paiskin viikonloput töitä. Ennen oli kunnia-asia maksaa itse oma elantonsa eikä sossupummailla...toki sain opintotukea ja lainaa (jonka maksoin tietenkin itse takaisin)...mutta en mitää 400 asumistukia!!!!
Onneksi olkoon. Nyt on kuitenkin vuosi 2017. 80- ja 90-luvun opiskelijoilla (joihin itsekin kuulun) oli ihan hiton paljon helpompaa kuin opiskelijoilla nykyisin. Mulla ei edes ollut lainaa, selvisin opintotuella ja satunnaisilla töillä joita sillloin oli helppo saada, vuokrat olivat huomattavasti alhaisempia, eläminen oli yleensäkin halvempaa ja opiskelijoilta vaadittiin paljon vähemmän kuin nykyisin. Ei sinun tilanteesi ole yhtään vertailukelpoinen ap:n tilanteeseen, vaikka väkisin yritätkin vertailla jotta voisit kokea itsesi paremmaksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletko ettei naapuri(t) huomaa? :D Mä just käräytin tämmösen pariskunnan. Kuulin aina ja näin kun mies meni töihin autollansa, muija istu kaiket päivät sisällä, ehkä jtoain roskia välillä vei. Ja joo kyllä sen huomaa kun kuulee näiden juttelun ja menemiset käytävältä.
Ihan oikeasti käräytit? Kuinka säälittävää ja sisällyksetöntä on oma elämäsi, kun menet käräyttelemään muita? Hanki hyvä ihminen itsellesi töitä, joku harrastus, vapaaehtoistyötä, ystäviä tai ihan mitä tahansa tekemistä, ettei tarvitse kaiket päivät kuunnella muiden ihmisten menemisiä ja tulemisia! Ehkä kannattaisi myös harkita jonkinlaista terapiaa tai muuta keskusteluapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako Helsingissä opiskelija 400€ asumistukea? Täällä ainakin vain noin 250-300€.
Mä saan nyt uudistuksen myötä 404e. Vuokra 688e. Ja opintotuki se pari sataa, että miinusmerkki jää viivan alle. Pakko tehdä töitä, eli valmistuminen viivästyy. En tiedä kenen etua tuo palvelee että vuositolkulla ylimääräistä opiskellaan. Lainaa en hae. En halua elää velaksi.
Ja siis Helsingissä opiskelen.HOASin solukämpistä saa huoneita 200 - 300 euroa /kk joten säästä nyyhkyjuttusi vaikka vanhemmillesi.
Mä olen 49v, mun vanhemmat ovat jo haudassa, sori.
En mä mitään nyyhkyjuttua kirjoittanut, kerroin vain tilanteeni, kuten ap toivoi. Opiskelu on sullekin mahdollista ja ehkä jopa suotavaa.
Minä tein päätoimisesti työtä koko opiskeluajan ( korkeakoulu), otin pieniä palkattomia vapaita joskus, etenin samassa tahdissa kuin päätoimiset opiskelijat enkä nostanut penniäkään mitään tukia, lyhensin kuitenkin asuntolainaa samalla. En toki väitä että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla, eikä se kaikille tietystikään ole mahdollista. Olen kuitenkin sataprosenttisen varmasti saavuttanut elämässäni enemmän sillä, että en ole koskaan lähtenyt tukia optimoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli puhut kämppiksistä, et avopuolisoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ap kysy vanhemmiltasi voisivatko he avustaa parinsadan euron verran kuussa kuluihisi?
Lukiolaisen äitinä olen miettinyt tulevaa avuntarvetta. Avoliitossa en aio avustaa
- Jos lapsi on yli 18 ja asuu avoliitossa lienee vanhempien elatusvelvollisuus päättynyt. Siis molempien vanhempien, myös etävanhemman, vaikka olisi soppari, että elatusmaksu jatkuu lukion loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä on nykyopiskelijat tehty, kyllä 80- ja 90-luvulla minä pärjäsin opiskellessani omillani, kun paiskin viikonloput töitä. Ennen oli kunnia-asia maksaa itse oma elantonsa eikä sossupummailla...toki sain opintotukea ja lainaa (jonka maksoin tietenkin itse takaisin)...mutta en mitää 400 asumistukia!!!!
Onneksi olkoon. Nyt on kuitenkin vuosi 2017. 80- ja 90-luvun opiskelijoilla (joihin itsekin kuulun) oli ihan hiton paljon helpompaa kuin opiskelijoilla nykyisin. Mulla ei edes ollut lainaa, selvisin opintotuella ja satunnaisilla töillä joita sillloin oli helppo saada, vuokrat olivat huomattavasti alhaisempia, eläminen oli yleensäkin halvempaa ja opiskelijoilta vaadittiin paljon vähemmän kuin nykyisin. Ei sinun tilanteesi ole yhtään vertailukelpoinen ap:n tilanteeseen, vaikka väkisin yritätkin vertailla jotta voisit kokea itsesi paremmaksi ihmiseksi.
Olen opiskellut sekä 80-luvulla että 2010-luvulla joten voin sanoa että tuo ei pidä paikkaansa. Ei miltään osalta. Sanotaan esim. että asuminen on kalliimpaa mutta nyt pitää olla yksiö tai kaksio ( jossa voi leikkiä kotia) joku soluhuone saati jaettu huone olisi pöyristyttävä loukkaus teiniä kohtaan.
Suomen sosiaalitukijärjestelmä ei tulle sellaista asumismuotoa, että asutaan panokaverin kanssa kämppiksinä. Jos mies ja nainen asuu samassa osoitteessa, he ovat Kelan mielestä avopari, elleivät he pysty aukottomasti todistaaan, etteivät harrasta seksiä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu. Ei ne tuet ole mitään automaattisia oikeuksia vaan niitä voi saada tiettyjen kriteereiden täyttyessä.
Joo ja harmi että ne kriteerit täyttyy vasta kun muutetaan erilleen -> kalliimmat tuet yhteiskunnalle. -ap
Jos ette oikeasti muuta erilleen, niin teistä tulee niitä kuuluisia tukihuijareita. Tksi sossupummin kriteeri on se, että suunnittelee elämänsä niin että saa kaikista suurimmat tuet.
Nuoruuden opiskelukavereista varmaan kaikki. Parhaimmat tienaavat 300k€ vuodessa.