Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?

Vierailija
02.08.2017 |

Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.

Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!

Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?

Kommentit (437)

Vierailija
21/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos useamman yhdessä asutun vuoden jälkeen suhde on vieläkin tuossa tilanteessa, että avopuoliso ei voi auttaa elatuksesta niin ehkä ihan hyvä vain että pakkaat kamasi.

Minä en olisi tuollaista ukkoa jäänyt kattelemaan. Luulisi vuosien seurustelun ja yhdessä asumisen jälkeen toisen merkitsevän niin paljon että voisi opiskeluaikoina avustaa taloudellisesti.

No näin nyt valitettavasti on. Suhde on muuten hyvä, joten eroaminen ei tunnu oikealta ratkaisulta.

Joku ehdotti töihin menoa. Toki voi yrittää, mutta töitä ei riitä kaikille työttömillekkään, saati sitten opiskelijoille. -ap

Vierailija
22/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaliike kyllä itse lobbasi ja kannatti yleiseen asumistukeen siirtymistä, että tästä ei voi syyttää Sipilää. 

OIKEUDENMUKAISUUDEN kannalta olen sitä mieltä, että asumistuen pitää olla ruokakuntakohtainen. Pakosta sen rikkaamman asukkaan pussista valuu myös sen köyhemmän elämiseen. 

JÄRJEN kannalta ruokakuntakohtaisuus nimenomaan estää yhteen muuttamista ja näin ollen pahentaa asuntopulaa ja ihmisten yksinäisyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ongelmasi on huono mies, kannattaa vaihtaa se, ja olla tyytyväinen että ylipäätään saat ilmaista rahaa. USA:ssa lukuvuosi maksaa 20.000-40.000 taalaa ja sen maksaa vanhemmat tai sitten on otettava 100.000 velkaa jos haluaa hyvän koulutuksen.

Vierailija
24/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan vuokrasta isomman osan kuin mies, vaikka olen työtön ja syksyllä opiskelija. Tämä siksi, että mulla on lapsi, joka asu täällä joka toinen viikko. Minusta tämä on reilu ja looginen systeemi.

Vihaksihan se pistää, kun ammattikorkeakouluopintojen aloittaminen on nyt kiinni siitä, että saanko oikeuden opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla vai en. Asumistukea ei saada yhtään.

Jos ei oikeutta ansiosidonnaisella opiskeluun heru, olen sitten vaan työtön, minkä luulisi myös kuormittavan huomattavasti enemmän yhteiskuntaa...

Vierailija
25/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitto on avoliitto oli opiskelija tai ei. Silloin on yhteistalous. Ja jokainen pariskunta päättää itse kuinka kulunsa jakaa mutta ei ole valtion eli veronmaksajien asia maksella avoparien vuokria. Tosiaan pakko muuttaa erikseen jos avopuoliso ei jousta.

Meillä on ollut aina yhteistalous heti alusta alkaen eikä kumpikaan ole pihi tai tuhlari. Yhdessä oltu jo 26 vuotta ja ikinä ei olla rahasta riidelty. 

Vierailija
26/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainalla mä elin, en saanut muuta kuin 200€ asumiseen tukea (huom. myös silloin kuin asuin yksin) ja opintolaina oli todellinen pelastus.

Vierailija
27/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun avomies saisi oikeasti muuttaa, eikä vain "muuttaa" äidilleen jos noin tekisi.

Vierailija
28/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan vuokrasta isomman osan kuin mies, vaikka olen työtön ja syksyllä opiskelija. Tämä siksi, että mulla on lapsi, joka asu täällä joka toinen viikko. Minusta tämä on reilu ja looginen systeemi.

Vihaksihan se pistää, kun ammattikorkeakouluopintojen aloittaminen on nyt kiinni siitä, että saanko oikeuden opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla vai en. Asumistukea ei saada yhtään.

Jos ei oikeutta ansiosidonnaisella opiskeluun heru, olen sitten vaan työtön, minkä luulisi myös kuormittavan huomattavasti enemmän yhteiskuntaa...

Useimmat opskelevat opintotuella ja opintolainalla.

Vierailija
29/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu. Ei ne tuet ole mitään automaattisia oikeuksia vaan niitä voi saada tiettyjen kriteereiden täyttyessä.

Joo ja harmi että ne kriteerit täyttyy vasta kun muutetaan erilleen -> kalliimmat tuet yhteiskunnalle. -ap

Vierailija
30/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet

Toivottavasti jäätte kiinni

Teidän mieliksi voisin muuttaa opiskelijasoluun ja viedä kämppä sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsisi. Ehkä tuo sitten olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu

Vierailija
31/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävä "muuttaa" takaisin vanhempiensa luokse ja mä "jään yksin" asumaan tähän. Näin saan täydet tuet

Kannattaa miettiä tarkkaan haluaako yhteistä tulevaisuutta sen poikaystävän kanssa.

Mitä sitten teet kun saatte lapsia ja sulla tulot tippuu vauvalomien ajaksi mutta mies vaatii edelleen että maksat puolet kaikista kuluista.

Nämä miehet usein tuppaavat ajattelemaan että vauvasta aiheutuvat kuuluu yksin äidille.

Näitä olen nähnyt surullisen paljon.

Yksi kaveri itki ettei pysty ostamaan lapselle pillimehua kaupasta ja mies ostelee uusia pelivehkeitä ja hienoja vanteita autoon. Vanhemmiltaan sai rahaa että voi ostaa lääkärin määräämät lääkkeet.

Toinen selitti säästäneensä koko raskausajan että pystyy maksamaan oman osuutensa äitiysloman aikana. Haluatko sinä sellaisen tulevaisuuden?

Vierailija
32/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein!

Just tämä on ollut noiden runsaiden tukien aikaansaama ilmiö "pentujen kotileikit".

Hyvä kun loppuu.

Vierailija
33/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea ongelmasi on huono mies, kannattaa vaihtaa se, ja olla tyytyväinen että ylipäätään saat ilmaista rahaa. USA:ssa lukuvuosi maksaa 20.000-40.000 taalaa ja sen maksaa vanhemmat tai sitten on otettava 100.000 velkaa jos haluaa hyvän koulutuksen.

Eiköhän suomalaisia väestöryhmiä tulisi vertailla keskenään, eikä ulkomaalaisten vastaavien kanssa.

Vierailija
34/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole avoPUOLISOA, vaan avokämppis. Mieti tarkkaan haluatko jatkaa suhdetta! Entäs jos sairastut, onko silloinkin sama jako? Nyt kannattaa jutella vakavasti!!

Vierailija
35/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän mieliksi voisin muuttaa opiskelijasoluun ja viedä kämppä sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsisi. Ehkä tuo sitten olisi kaikkien kannalta parempi ratkaisu

No etkö tarvitse asuntoa? 

Vierailija
36/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä tarkkaan haluaako yhteistä tulevaisuutta sen poikaystävän kanssa.

Mitä sitten teet kun saatte lapsia ja sulla tulot tippuu vauvalomien ajaksi mutta mies vaatii edelleen että maksat puolet kaikista kuluista.

Nämä miehet usein tuppaavat ajattelemaan että vauvasta aiheutuvat kuuluu yksin äidille.

Näitä olen nähnyt surullisen paljon.

Yksi kaveri itki ettei pysty ostamaan lapselle pillimehua kaupasta ja mies ostelee uusia pelivehkeitä ja hienoja vanteita autoon. Vanhemmiltaan sai rahaa että voi ostaa lääkärin määräämät lääkkeet.

Toinen selitti säästäneensä koko raskausajan että pystyy maksamaan oman osuutensa äitiysloman aikana. Haluatko sinä sellaisen tulevaisuuden?

En onneksi voi saada lapsia. Oikeastaan tulevaisuus, jossa mulla on lapsia, olisi realistisista vaihtoehdoista pahin mahdollinen

Vierailija
37/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko nainen on elättänyt opiskelijamiestä? Suomessa tällaisia pareja on ehkä muutamia?

Miksi nainen olettaa ja odottaa miehen maksavan elämisensä?

Vierailija
38/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. viesti siis ap:n. Ja miksikö opiskelijan kuuluisi saada asumistukea jos on töissä käyvä puoliso? Vaikka siksi, että nyt kun muutetaan erilleen, tulee yhteiskunnalle kalliimmat tuet maksettavaksi. En usko että olen ainoa opiskelija, jonka avopuoliso ei aio ryhtyä opiskelijan elättäjäksi. Asuntopulakin pahenee kun yksiöiden kysyntä kasvaa. -ap[/quote

Ymmärrän, mitä ap tarkoittaa, mutta kaikki eivät näköjään.

Olen ollut vuosikymmeniä puolisoni kanssa ja meillä on ollut yhteiset rahat ja omaisuus riippumatta siitä kumpi on tienannut enemmän. Ei meillä ole aina auvoista ollut, mutta koskaan emme ole tapelleet raha-asioista.

Voi vittu. Ei ne tuet ole mitään automaattisia oikeuksia vaan niitä voi saada tiettyjen kriteereiden täyttyessä.

Vierailija
39/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on niin vaikeaa? Jos muutamme erillemme, meidän yhteenlaskettu asuntojen tarve kasvaa yhdestä kahteen. Jos halutaan rakentaa paljon isoja ja vain vähän pieniä asuntoja, silloin yhdessä asumista pitäisi tukea. Nyt toimitaan järjettömästi, kun keinotekoisesti lisätään pienten asuntojen kysyntää ja sitä kautta pahennetaan pulaa

Vierailija
40/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on niin vaikeaa? Jos muutamme erillemme, meidän yhteenlaskettu asuntojen tarve kasvaa yhdestä kahteen. Jos halutaan rakentaa paljon isoja ja vain vähän pieniä asuntoja, silloin yhdessä asumista pitäisi tukea. Nyt toimitaan järjettömästi, kun keinotekoisesti lisätään pienten asuntojen kysyntää ja sitä kautta pahennetaan pulaa

uli uli anna mulle se mitä mä vaadin tai mä vaadin vielä enemmän uli uli

Siinä nykysuomalainen asennemaailma. Ei mitään vitun käsitystä siitä että kaikki mitä nämä kermaperseet saavat "ilmaiseksi" on jonkun toisen työllään maksamaa. Nää on näitä kakaroita jotka hajottivat puhelimensa saadakseen uuden mallin. Nyt ne on aikuisia ja edelleen paikat hajoilee kun nää haluaa enemmän ja enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän