Itken. Mies raivoaa mulle koska en uskalla ajaa autoa!
Äsken mies oli käymässä lääkärissä murtuneen jalan takia, sitten se soitti että sen pitää mennä vielä toiseen paikkaan lääkäriin. Ja röntgenkuvakansio olijäänyt meille kotiin. Mies siis soitti että voitko tuoda ne. Olin juuri tullut suihkusta tukka märkänä, ja puin nopeati vaatteet päälle je hyppäsin bussiin rontgenkuvakansio laukussani. Mies lähetteli koko matkan tekstareita että "missä vitussa olen" yms.
Kun saavuin tapaamispaikalle, ojensin kansion miehelle ja se rupesi ensinnäkin raivoamaan että miksi en ottanut muovipussia sille. en tajunnut siinä kiireen keskellä kotona ottaa pussia kun oli kiire vaan juosta nopeasti bussiin... ja mies jatkoi "laitanko nää sun perseeseen vai??" viitaten siihen että en tuonut pussia. räyhäsi ja jouduin toppuuttelemaan ettei herätä muiden ihmisten huomiota. ja alkoi raivota siitäkin että miksi en tullut autolla koska olisi säästynyt aikaa koska oli kiire sinne toiseen lääkäriin, en ole koskaan ajanut tolla meidän uudella autolla ja muutenkin pelottaa ja ahdistaa ajaminen.
ajatuksia, vinkkejä, mitä vaan?? auttakaa.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kipsi voi olla 6 viikkoa. Kyllä tulee elämä hankalaksi. Saa sitä itse hyvän mielen, kun voi olla avuksi. Kamala tilanne, kun on yhden varassa autoilu, ja tuleekin sairaus.
Hohhoi. Minulla oli kipsi 9 viikkoa. Ja kieltämättä elämä oli hankalaa ja veemäistä. Mutta silti kuljin bussilla yksin sairaalassa kontrolleissa, ulkoilutin koiraa, taiteilin kerrostalomme portaita ylös ja alas. En pyytänyt mieheltäni kyytejä. Olin sairauslomalla, joten minulla oli aikaa kulkea hitaasti bussilla sinne sairaalaan. Suihkussa käynneissä ym hän aina auttoi tietenkin, pyydettäessä ja pyytämättä. Enkä todellakaan saanut miehelleni raivareita mistään. Kipsi ja murtuma ei oikeuta olemaan idiootti eikä haukkumaan toista ja heittäytymään lapsen tasolle. Terveisin nainen.
Minua kiinnostaa, että miksi et käyttänyt Kelataksia, tuossa tilanteessa saat taksilapun. Miksi mennä bussilla kipsin kanssa,kun on lupa käyttää taksia???
En tiennyt, että olisi oikeutettu kelataksiin. Olet ensimmäinen joka ikinä asiasta mainitsee. Olisiko siihen tarvinnut jonkun lääkärintodistuksen? Kukaan lääkäreistä tai hoitajista ei ainakaan sanonut asiasta mitään.
Miksi ette käytä Kelataksia kipsin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei auton käyttö varsinaisesti ole ongelma, eli kytkimen käyttö ja mäkilähdöt sujuu erinomaisesti. Sitäpaitsi, uusin automme on automaatti. Ongelma on päänsisäinen.
Ap
Itse otin tuossa tilanteessa autokoulusta ajotunteja. Mun mies kyllä osasi pitää suunsa jokseenkin kiinni, mutta roikkui kauhukahvassa ja oli muutenkin ilmiselvästi stressaantunut. Sen jälkeen aloin harjoitella yksin. Edelleenkän en kuljeta miestäni kuin hätätapauksissa, hänen käytöksensä saa mut tuntemaan itseni huonoksi kuskiksi.
Tilastojen valossa mulla ei ole yhtään kolaria nyt viimeisen 15 vuoden ajalta, jonka olen ajanut. Ei yhtään sakkoa. Miehellä on varmaan 5-7 sakot ja kolme kolaria. Omasta mielestään (ja lasten) hän on perheen paras kuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kipsi voi olla 6 viikkoa. Kyllä tulee elämä hankalaksi. Saa sitä itse hyvän mielen, kun voi olla avuksi. Kamala tilanne, kun on yhden varassa autoilu, ja tuleekin sairaus.
Hohhoi. Minulla oli kipsi 9 viikkoa. Ja kieltämättä elämä oli hankalaa ja veemäistä. Mutta silti kuljin bussilla yksin sairaalassa kontrolleissa, ulkoilutin koiraa, taiteilin kerrostalomme portaita ylös ja alas. En pyytänyt mieheltäni kyytejä. Olin sairauslomalla, joten minulla oli aikaa kulkea hitaasti bussilla sinne sairaalaan. Suihkussa käynneissä ym hän aina auttoi tietenkin, pyydettäessä ja pyytämättä. Enkä todellakaan saanut miehelleni raivareita mistään. Kipsi ja murtuma ei oikeuta olemaan idiootti eikä haukkumaan toista ja heittäytymään lapsen tasolle. Terveisin nainen.
Minua kiinnostaa, että miksi et käyttänyt Kelataksia, tuossa tilanteessa saat taksilapun. Miksi mennä bussilla kipsin kanssa,kun on lupa käyttää taksia???
Ilman muuta olisit ollut oikeutettu Kelataksiin. Suurin osa kipsiä käyttävistä tulee juuri Kelataksilla. Outoa välinpitämättömyyttä. Lääkäri tai hoitaja kirjoittaa taksitodistuksen. En ole kuullutkaan, että joku menee bussiin.
En tiennyt, että olisi oikeutettu kelataksiin. Olet ensimmäinen joka ikinä asiasta mainitsee. Olisiko siihen tarvinnut jonkun lääkärintodistuksen? Kukaan lääkäreistä tai hoitajista ei ainakaan sanonut asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta olisit ollut oikeutettu Kelataksiin. Suurin osa kipsiä käyttävistä tulee juuri Kelataksilla. Outoa välinpitämättömyyttä. Lääkäri tai hoitaja kirjoittaa taksitodistuksen. En ole kuullutkaan, että joku menee bussiin.
Googlasin sitä kelataksia. Ilmeisesti siinä on omavastuu 25 euroa per matka, ja vuodessa omavastuun katto on 300 euroa. Asun siis Helsingissä, ja sairaala oli myös Helsingissä. Minulla on aina voimassa oleva vuosilippu/kausikortti bussiin, joten yksittäinen bussilla kulkeminen ei maksa minulle koskaan mitään ylimääräistä. Johan nuo taksit olisi tulleet minulle maksamaan pari sataa euroa niinä omavastuina jo. Vaikka kela olisikin korvannut osan.
On omavastuu, mutta siitä huolimatta, voi sitä maksaa mukavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ymmärrän kyllä miestäsi, en raivoamista mutta turhautumisen. Se, että jalka on paketissa ja liikkuminen hyvin rajoitettua, on kova paikka psyykelle. Joutuu turvautumaan muiden apuun pikkujutuissakin ja jatkuvasti pyytää ja pyytää. Sitten jos elämänkumppani on sellainen, joka ei pysty auttamaan tuollaisessa tilanteessa, voi tunteita nousta pintaan.
Mietihän toisinpäin: jos sinulla olisi jalka paketissa ja klenkkaat kyynärsauvojen kanssa kotona. Sitten pitäisi päästä sairaalaan/pankkiin/wherever ja miehesi sanoo sinulle "no emmä nyt viitsi ajaa, mee bussilla, älä viitti pyytää multa tollasta.". "No ei mua kyllä nyt huvita ajaa, kun peottaa liikenne, pääsethän sä bussillakin.". Tuo uuden stressifaktorin jo muutenkin stressaavaan tilanteeseen, kun mietit bussissa liikkumista muiden ihmisten seassa kaatumatta, puhumattakaan ruuhkabussista.
Eräs ajopelkoinen täällä miettii että et kyllä ole ihan viisas noissa kommenteissasi. Minä olen sanonut miehelleni jo ensimmäisillä treffeillä, että en kykene ajamaan autoa enkä koskaan tule siihen pystymään. Että jos haluaa naisen joka autoilee niin ei kannata ottaa minua. Hän kuitenkin halusi minut ja jos nyt alkaisi kiukuttelemaan että en aja niin hohhoi.
No tuossa esimerkissä ei ollutkaan kyse siitä, että se olisi ollut alusta asti tiedossa ja yhteinen sopimus ja naisen hyväksytty ominaisuus kaikissa tilanteissa. Kuitenkin hyvillä mielin istut kyytiin kunnes hauta kutsuu.
Mikäänhän ei oikeuta tuota miestä olemaan ääliö, mutta suurinta osaa keskusteluun osallistuneista ovat ärsyyntyneet ihmiseen joka omistaa ajokortin on suorittanut inssin mutta vikisee ettei osaa ajaa.
Ei suomen liikenteessä edes helsingissä tarvitse mitään ihmeellistä avaruudellista hahmotuskykyä.
Toki ymmärrän senkin että jos ei kortin hankittuaan ole ajanut niin silloin ei sitten aja ennenkuin on opetellut uudestaan. Miehelle pitää siis kertoa että joo mulla on kortti, mutta voin leikata sen saksilla kahtia koska en osaa ajaa joten turha tulla pyytelemään siinä hommassa apuja.
Mies hakekoon kuvansa taksilla ja jatkakoon matkaa sinne toiseen paikkaan minne olikaan menossa. Tämä toinen osapuoli oli täys toope kun lähti linja-autolla jotain kuvia ukolleen viemään, täys uuno.
Asian ohi, mutta on kyllä karmivaa huomata kuinka täällä ollaan valmiita lynkkaamaan ihminen joka pelkää jotain. Ei minkäänlaista myötätuntoa, sympatiaa. Tai no osalla on, mutta todella paljon näitä epäempaattisia, ilkeitä kommentteja. Olisi jännä kuulla mitä nämä ilkeilijät saavat siitä, että näin lyövät lyötyä? Mikä saa toimimaan näin?
Vierailija kirjoitti:
On omavastuu, mutta siitä huolimatta, voi sitä maksaa mukavuudesta.
Totta tuokin. Mutta en todella tiennyt, että olisi edes olemassa joku kelataksi. Sairaalassa ei koskaan mainittu siitä mitään, vaikka siellä ramppasinkin kontrolleissa usein. Toisaalta kyllä ajattelin, että kun kerran olen 9 viikkoa ihan inva, niin on ihan hyvä vähän yrittää liikkua eikä vain maata, joten suhtauduin ihan positiivisesti siihen kulkemiseen, vaikka se hyvin hidasta ja hankalaa olikin.
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei oikeuta tuota miestä olemaan ääliö, mutta suurinta osaa keskusteluun osallistuneista ovat ärsyyntyneet ihmiseen joka omistaa ajokortin on suorittanut inssin mutta vikisee ettei osaa ajaa.
Ei suomen liikenteessä edes helsingissä tarvitse mitään ihmeellistä avaruudellista hahmotuskykyä.
Toki ymmärrän senkin että jos ei kortin hankittuaan ole ajanut niin silloin ei sitten aja ennenkuin on opetellut uudestaan. Miehelle pitää siis kertoa että joo mulla on kortti, mutta voin leikata sen saksilla kahtia koska en osaa ajaa joten turha tulla pyytelemään siinä hommassa apuja.
Mies hakekoon kuvansa taksilla ja jatkakoon matkaa sinne toiseen paikkaan minne olikaan menossa. Tämä toinen osapuoli oli täys toope kun lähti linja-autolla jotain kuvia ukolleen viemään, täys uuno.
Ja sulta pitäisi ottaa netinkäyttöoikeus pois. Ja etenkin oikeus kirjoittaa palstoille, joita lukutaitoiset ihmiset lukevat. Käsittääkseni kukaan ei kuollut, loukkaantunut lisää tai kärsinyt muuta kuin omaa v-mäistä oloaan sillä aikaa kun ap YSTÄVÄLLISESTI toimitti pyydetyt kuvat.
Jaa, minulle kerrottiin Kelataksista ennen ensimmäistä sairaalareissua. Ehkä hoitohenkilökunta ajatteli, että mies kuskaa. Oman auton käytöstä saat myös Kelan korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sulta pitäisi ottaa netinkäyttöoikeus pois. Ja etenkin oikeus kirjoittaa palstoille, joita lukutaitoiset ihmiset lukevat. Käsittääkseni kukaan ei kuollut, loukkaantunut lisää tai kärsinyt muuta kuin omaa v-mäistä oloaan sillä aikaa kun ap YSTÄVÄLLISESTI toimitti pyydetyt kuvat.
Mitä YSTÄVÄLLISTÄ on vatuloida jossain bussissa kun pihassa on toimiva auto ja oikeus ajaa sitä? EI MITÄÄN!!!
Vierailija kirjoitti:
Asian ohi, mutta on kyllä karmivaa huomata kuinka täällä ollaan valmiita lynkkaamaan ihminen joka pelkää jotain. Ei minkäänlaista myötätuntoa, sympatiaa. Tai no osalla on, mutta todella paljon näitä epäempaattisia, ilkeitä kommentteja. Olisi jännä kuulla mitä nämä ilkeilijät saavat siitä, että näin lyövät lyötyä? Mikä saa toimimaan näin?
Kyllä mun mielestä täällä on enemmän niitä ap:n miestä mollaavia kommentteja. Mehän emme tiedä kuin ap:n puolen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mammat kilpaa vinkuu avuttomuuttaan kuinka on ihan pöyristyttävää kortillista ihmistä patistaa rattiin. Kuitenkin varmasti kelpaa rouvien istahtaa aina farmarin kyytiin hakemaan Prismasta apetta ja kertoa mihin muuallekin auton suvaitsee heidät kuljettaa. Monestiko tankilla sanotte miehillenne, että istu vaan, mun vuoro tankata?
Onneksi en ole lesbo :D
Minä tykkään istua mieheni kyydissä, hän on taitava kuski. Itse en osaa aja vaikka kortti onkin. En koskaan sano miehelleni tankilla, että "istu vain, mun vuoro tankata". Tämä siksi, että en osaa tankata. En ole koskaan tankannut. Sen sijaan hyvin usein tankilla annan miehelle luottokorttini ja sanon, että "maksa tuolla bensa". Olen kyllä ehdottanut, että mies näyttäisi miten tankataan, mutta hän ei ole näyttänyt.
No niin siinä taas käännellään asiat, kuinka on upeaa kaikkien mielestä kun istut aina vaan kyydissä ja heilautat tarvittaessa visaa. Auton tankkaus kun onkin rakettitiedettä. Kyllä hovikuski kuskaa :D
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas! Mies on ajanut koko ajan kipsistä huolimatta. Auto on automaattivaihteinen ja on ajanut päivittäin PALJON. Tänään mies vaan meni lekuriin ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulle kerrottiin Kelataksista ennen ensimmäistä sairaalareissua. Ehkä hoitohenkilökunta ajatteli, että mies kuskaa. Oman auton käytöstä saat myös Kelan korvausta.
Minä olin murtuman takia leikkauksessa, ja kipsikin tietenkin oli. Periaatteessa sairaalalla on sääntö, että leikkauksen jälkeen ei saa päästää samana päivänä kotiin ilman saattajaa. Sanoin siellä, että mies on töissä, eikä pääse hakemaan, mutta otan taksin, ja olen kotona vain tunnin yksin, sitten mies tulee töistä kotiin. No sanoivat, että voivat tehdä poikkeuksen ja päästää minut leikkauspäivänä yksin kotiin. Siltikään he eivät maininneet minulle mitään kelataksista, vaan maksoin sen 40 e taksin ihan itse kokonaan. Kuulen täällä ekaa kertaa kelataksista, tai siis luulin että se on vain joillekin erittäin huonokuntoisille vanhuksille, jotka on suunnilleen sokeita ja saavat sellainen lopuniän käyttöoikeuden kelakuljetuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mammat kilpaa vinkuu avuttomuuttaan kuinka on ihan pöyristyttävää kortillista ihmistä patistaa rattiin. Kuitenkin varmasti kelpaa rouvien istahtaa aina farmarin kyytiin hakemaan Prismasta apetta ja kertoa mihin muuallekin auton suvaitsee heidät kuljettaa. Monestiko tankilla sanotte miehillenne, että istu vaan, mun vuoro tankata?
Onneksi en ole lesbo :D
Minä tykkään istua mieheni kyydissä, hän on taitava kuski. Itse en osaa aja vaikka kortti onkin. En koskaan sano miehelleni tankilla, että "istu vain, mun vuoro tankata". Tämä siksi, että en osaa tankata. En ole koskaan tankannut. Sen sijaan hyvin usein tankilla annan miehelle luottokorttini ja sanon, että "maksa tuolla bensa". Olen kyllä ehdottanut, että mies näyttäisi miten tankataan, mutta hän ei ole näyttänyt.
No niin siinä taas käännellään asiat, kuinka on upeaa kaikkien mielestä kun istut aina vaan kyydissä ja heilautat tarvittaessa visaa. Auton tankkaus kun onkin rakettitiedettä. Kyllä hovikuski kuskaa :D
Mieheni ei koskaan tee ruokaa. Teen joka päivä meille yksin kaikki ruoat eli olen sitten kai hänen hovikokki. Eiköhän se kompensoi sen, että istun kerran kahdessa viikossa hänen kyydissä ja maksan puolet bensoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä YSTÄVÄLLISTÄ on vatuloida jossain bussissa kun pihassa on toimiva auto ja oikeus ajaa sitä? EI MITÄÄN!!!
Olisi muuten kiva kuulla olisiko sittenkin bussi ollut nopeampi? Usein pääkaupunkiseudulla etenkin matkat taittuvat julkkareilla nopeammin, kun bussit saavat ajaa omilla kaistoillaan ja jää pois parkkipaikan etsiminen. Parkkeeraamaan saattaa joutua hyvinkin kauaksi. Taksiakin voi joutua odottelemaan sen verran kauan, että bussilla olisi jo perillä.
Joskus jopa polkupyörä saattaisi olla nopeampi vaihtoehto kuin yksikään yllämainituista.
Mun puolisoni on ihan järkyttävän huono opettamaan tai antamaan neuvoja. Ajoin ajokortin vasta äskettäin, hän on ajanut armeijassa ties mitä jättiläisrekkoja ja on taitava ajamaan. Monesti ukkeli sitten räyhäsi ja kiroili kun en suostunut vaihtamaan kaistaa vaikka hänen mielestään hyvin ehtisi vaikka on jo sulkuviiva ja ties mitä ininää että pitää ajaa kovempaa vaikka menen rajoitusten mukaan. Ilmotin että minä haluan oppia ajamaan autoa ja hän ei auta nyt asiaa, joten kulkekoon itekseen jos ei kelpaa mun ajelut. Koskaan en ole kolaroinut tai aiheuttanut kenellekään/millekään vahinkoa autolla, joten selkeesti en ole mikään toivoton kuski.
Meillä auttoi kun selväsanaisesti ilmaisin että tämä käytös haittaa mun kehittymistäni. Urpoilu väheni. Lisäksi suosittelen ajelua yksin, rauhassa, omaan tahtiin. Saa rauhassa tutustua autoon ja opetella, sekä mennä sitä vauhtia kun haluaa ilman että kukaan mököttää vieressä. Selkeesti sun miestäsi kaiveli joku muu, ja se kanavoitui vammasena urpoiluna vaikka sähän teit kaikkesi auttaaksesi. Sä tiedät miten sun on hyvä autoilla, mene sen mukaan.