Aloitin tänään vhh ruokavalion
Olen syönyt tänään yhden banaanin vaikka se onkin kovasti hiilaripitoinen, mut päätös vhh:sta oli vasta syntymässä. Ja sitten tein 2 munan ja 2 nakin munakkaan. Söin myös itsetehdyn kreikkalaisen salaatin ja nyt illaksi ajattelin kokeilla tuollaista minihiilari leipää. Mitä te muut vähähiilarisella olevat syötte?
Kommentit (118)
Tämä gluteeniherkkyys on myös jännä juttu. Kuulemma silavarmasti aiheuttaa ongelmia vaikka ei ole löytynyt diagnoosia.
Kuitenkin kun tehdään sokkotesti itsediagnoosin tehneille niin vain 14% reagoi, mikä on varmaan linjassa sen arvion kanssa että ei-keliaakikkojen lisäksi 0,5 % väestöstä on herkkiä ko. aineelle.
http://www.mdpi.com/2072-6643/8/2/84/htm
Mutta kun on pakko olla erilainen nuori.
Vaihtoehtoisesti väittävät maidosta: ”Kaiken maidon käsittelyn seurauksena elimistö hylkii tätä värjättyä vettä ja aiheuttaa siten ongelmia jopa 80 %:lle ihmisistä. Maito muun muassa:
Lisää kehon matalaa tulehdusta
Aiheuttaa ongelmia hengitysteissä
Lisää iho-ongelmia ja aknea
Heikentää vireystilaa
Lisää insuliiniresistenssiä
Lisää rasvan kertymistä kroppaan”
Tälle löytyy 0 lähdettä. Sattumaa?
Heikkilää fanittaa myös moni mutta USKALTAAKO moni vaihtoehtoinen oikeasti harrastaa sitä kriittistä ajattelua:
http://valtsuhealth.blogspot.fi/2016/02/antti-heikkila-ja-loputtomat-as…
Olen muuttanut muutama vuosi sitten ruokailuani vhh suuntaan
Muutoksia:
-paino pudonnut 8kg
-närästys loppunut kokonaan
Ainakin minulle tämä tuntuu sopivan.
Ihmetyttää kun edelleen tälle löytyy vastustajia. Vhh-viha pulpahtaa pintaan :)
Kaikille tämä ei varmaankaan sovi, mutta uskon että höttövehnän ja sokerin vähentäminen tekee hyvää useimmille.
Hyvää vhh kesää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut muutama vuosi sitten ruokailuani vhh suuntaan
Muutoksia:
-paino pudonnut 8kg
-närästys loppunut kokonaan
Ainakin minulle tämä tuntuu sopivan.
Ihmetyttää kun edelleen tälle löytyy vastustajia. Vhh-viha pulpahtaa pintaan :)
Kaikille tämä ei varmaankaan sovi, mutta uskon että höttövehnän ja sokerin vähentäminen tekee hyvää useimmille.
Hyvää vhh kesää kaikille!
Ei ole vihaa vaan kritiikkiä, sitä kuuluisaa kriittistä ajattelua jota aina vaihtoehtoiset penäävät mutta kammoksuvat kun se kohdistuu heihin itseensä.
Harvaa kiinnostaa kenenkään ruokavalio. Sen sijaan paheksutaan tiedettä vastaan hyökkäämistä valehtelemalla ja siitä rahallisesti hyötymistä.
Tässä muuten ihan hyvä vastine sille Kokon kuuluisalle testille.
http://m.iltalehti.fi/terveys/2016022921197100_tr.shtml
Tai voi tietysti uskoa, että joku syö saman kalorimäärän ja lihoo 6 kiloa. Onhan niitä painovoiman kieltäviäkin vaihtoehtoisten joukossa.
Suuri fanitettu ortopedi on mm. Sanonut, että vuonna 2008 tehdyn suomalaisen tutkijaryhmän havainto "sokerin vaikutuksesta sydänkuolemiin oli todella vakuuttava".
Kuitenkaan tutkimuksessa ei tutkittu lainkaan sokeria eikä sydänkuolemia, vaan infuusiomenetelmällä aiheutetun hypoglykemian vaikutusta sydämen sähköiseen toimintaan.
Mikä on vaihtoehtoisten motiivi mainostaa palstalla jatkuvasti valheiden varjolla. Onko sattumaa, että palstan kävijät ovat myytävien kurssien ja lisäravinteiden pääasiallinen kohderyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis monet, jotka tuomitsevat lautasmallin ja muut suositukset tekevät oletuksissaan sen virheen, että ovat lihoneet "normaalisyömisellä" ja laihtuneet esim vhh:lla, vaikka todellisuudessa se lihomisen aiheuttanut ruokavalio on kaukana suosituksista. Toki se on inhimillistä, kun kokemus on niin vahva dieetin toimivuudesta.
Olen siis itse laihtunut merkittävästi vhh:lla ja osittain lihonut takaisin. Nyt olen alkuvuodesta kokeillut kalorien laskentaa ilman varsinaisia ruoka-ainerajoitteita, mutta se ei vaan minulla oikein toimi hyvin. On jotenkin helpompaa kuitenkin jättää tiettyjä asioita pois kokonaan. Pääosin syömiseni koostuu nyt kasviksista ja proteiinista ilman mitään ääritiukkoja hh rajoitteita. Tämä lisätyllä liikkumisella on tuonut oikean suunnan.
Kuinka painava olit aloittaessa, nyt ja mikä on tavoitepainosi?
Mikä on laskelmasi määrä tarvitsemiasi kaloreita (mitä vasten kaloreita seuraat)?
Oletko mies vai nainen, seuraatko puntaria viikko vai kuukausitasolla?
Mies 192cm, lähtö 108kg nyt 104 ja tavoite alle 90kg. Laskurit antaisi sen 2300kcal peruskulutukseksi, mutta tuntuisi vähän olevan yläkanttiin, eli olen tähtäillyt päiväannosta sinne alle 2000. Viikoittain tulee puntarilla käytyä, ei mitään pakkomiellettä siitä seuraamisesta,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis monet, jotka tuomitsevat lautasmallin ja muut suositukset tekevät oletuksissaan sen virheen, että ovat lihoneet "normaalisyömisellä" ja laihtuneet esim vhh:lla, vaikka todellisuudessa se lihomisen aiheuttanut ruokavalio on kaukana suosituksista. Toki se on inhimillistä, kun kokemus on niin vahva dieetin toimivuudesta.
Olen siis itse laihtunut merkittävästi vhh:lla ja osittain lihonut takaisin. Nyt olen alkuvuodesta kokeillut kalorien laskentaa ilman varsinaisia ruoka-ainerajoitteita, mutta se ei vaan minulla oikein toimi hyvin. On jotenkin helpompaa kuitenkin jättää tiettyjä asioita pois kokonaan. Pääosin syömiseni koostuu nyt kasviksista ja proteiinista ilman mitään ääritiukkoja hh rajoitteita. Tämä lisätyllä liikkumisella on tuonut oikean suunnan.
Kuinka painava olit aloittaessa, nyt ja mikä on tavoitepainosi?
Mikä on laskelmasi määrä tarvitsemiasi kaloreita (mitä vasten kaloreita seuraat)?
Oletko mies vai nainen, seuraatko puntaria viikko vai kuukausitasolla?
Mies 192cm, lähtö 108kg nyt 104 ja tavoite alle 90kg. Laskurit antaisi sen 2300kcal peruskulutukseksi, mutta tuntuisi vähän olevan yläkanttiin, eli olen tähtäillyt päiväannosta sinne alle 2000. Viikoittain tulee puntarilla käytyä, ei mitään pakkomiellettä siitä seuraamisesta,.
Kyseessä on jossain määrin iso mutta silti ei nyt niin merkittävä pudotus. Aikajänne jäi kysymättä mutta tuo voi tapahtua aika nopeastikin. Vhh dietillä lähtee toki aluksi paljon vettä (hiilarit sitovat vettä) ellei ihan ketoosiin ole mennyt.
Jotta jojoilu jäisi pois, ottaisin itse jonkin sidotun makrosuhteen proteiiniin ja rasvaan, esim. 25% prot (143 g, joka "suurinpiirtein" olisi 1,4 g per kg painomuutoksen aikana eri painoisena ja sopii aika hyvin lihaksen pitoon ja saantiin jos ei ole aiempaa kovaa treenitaustaa), 20% rasvaa (n. 51 g) ja loput hiilaria, jota on helppo säädellä jos paino nousee/laskee.
Tavoitteen saavutettuani säätäisin proteiinin suhdetta riippuen haluanko lihaskasvua >1.5 g/kg) tai pysyä samassa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä vaihtoehtoiset vaikenevat ja pakenevat keskustelusta kuin torakat valon tullessa aina kun linkitetään nimiä ja lähteitä heidän esikuvistaan.
Heidän tapaansa mukaillen, voisiko olla että paikalla on dietteihin liittyviä tuotteita myyviä tahoja, jotka yrittävät kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa...
Ehkäpä he huomaavat, että turha on turhaa, mä en ainakaan jaksa vängätä kenenkään kanssa, syön mitä syön ja keskityn omaan olooni. On tutkimuksia ja on tutkimuksia ja riippuen tutkimusten tilaajasta, tulokset ovat erilaisia.
Ja ennenkaikkea: toiselle sopii toinen, ei ole olemassa yleispätevää ruokavaliota, joka sopii kaikille. Sitä en vaan ymmärrä, miksi joillakin on tarve väheksyä toisten valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä vaihtoehtoiset vaikenevat ja pakenevat keskustelusta kuin torakat valon tullessa aina kun linkitetään nimiä ja lähteitä heidän esikuvistaan.
Heidän tapaansa mukaillen, voisiko olla että paikalla on dietteihin liittyviä tuotteita myyviä tahoja, jotka yrittävät kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa...
Ehkäpä he huomaavat, että turha on turhaa, mä en ainakaan jaksa vängätä kenenkään kanssa, syön mitä syön ja keskityn omaan olooni. On tutkimuksia ja on tutkimuksia ja riippuen tutkimusten tilaajasta, tulokset ovat erilaisia.
Ja ennenkaikkea: toiselle sopii toinen, ei ole olemassa yleispätevää ruokavaliota, joka sopii kaikille. Sitä en vaan ymmärrä, miksi joillakin on tarve väheksyä toisten valintoja.
😂 Hyvä, ryömi pois madellen 😂
Sama porukka joka fanittaa kaverin oppeja, joka opettaa heille että painovoimaa ei ole. Siinäkin te olette varmaan vaan vähän erilaisia 😂
Toinen loistava esimerkki ortopedin viisauksista on väite, että 'kasviperäiset transrasvat ovat huomattava riski sairastua dementiaan'.
Hän perustelee väittämäänsä hiiritutkimuksella, jossa hyvin runsas transrasvahappojen kulutus ei vaikuttanut Alzheimerin taudin hiirimallin kulkuun.
Tutkimus ei siis tukenut väitettä millään lailla.
Mutta kriittist ajatteluu hei haloo. Älä usko mitä THL sanoo, se on niinqu Valion propagandakoneisto, niinqu.
No en ainakaan mitään minihiilari-pieruleipiä syö.
Teen ruokaa, jossa pääosassa ovat kasvikset ja rasva eri muodoissa (oliiviöljy, voi, pähkinät, oliivit, avokado, turkkilainen jogurtti...): keittoja, laatikoita, salaatteja. Niihin lisäksi jotain kulloinkin sopivaa proteiinipitoista. En yritä käyttää mitään vähähiilarisia korvikkeita. Ihania kasvisreseptejä löytyy esim. Välimeren ja Intian keittiöistä. Ja sitten esim. borssi, bouillabaisse jne.
Hedelmien käyttöni on aika vähäistä, jostain banaaneista en oikein edes pidä. Nyt kesällä menee mansikoita kyllä ilman mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kyse ole lopulta vain siitä, että vhh:n tai minkä tahansa muotidieetin myötä ihminen alkaa kiinnittää huomiota syömisiinsä jolloin syöty määrä yleensä aina tippuu ja usein kokonaisuudesta tulee myös terveellisempi? Ja jo 2-3 kilon pudotus tottakai vähentää väsymystä. Vaikea uskoa, että mikään ruoka-aine kohtuudella nautittuna itsessään väsyttäisi tai aiheuttaisi muitakaan ongelmia, ellei ihmisellä ole allergia/yliherkkyys. Syökää ihmiset pieniä aterioita 3-4 h välein, paljon kasviksia ja hedelmiä, muulla ei oikeasti ole kauheasti väliä.
Inhottaa sana muotidieetti. En ole millään muotidieetillä vaan elämänmittaisella matkalla terveyteen. Kohta jo kahdeksan vuotta tällä mallilla. Vaihdoin hiilareilla mässäilyn rasvalla läträämiseen terveyssyiden takia. Vehnä (plus muut gluteeniviljat) ja sokeri aiheuttavat minulla ahmimista, 3-4h välein syönti aiheuttaa raivostuttavaa pikkunälkää koko ajan ja joudun oikeasti skarppaamaan sen kanssa, että en ala ahmimaan tai napostelemaan tai korvaa aterioita kokonaan välipaloilla. En voi syödä paljon hedelmiä, enkä pelkillä kasviksilla pärjää. Joten kyllä sillä on aika kauheasti väliä, että mitä syö.
Nimittäin kun syö paljon rasvaa, kiinnittää huomiota hiilihydraatteihin niin ei tarvitse ajatella koko ajan välipalaa, syömisiä tai ruokaa ylipäätään. Silloin kun rasvaa tulee tarpeeksi, tulee syötyä harvemmin, maltillisemmin, annoskoko pysyy järkevänä, verensokeri ei seilaa ylösalas, ei tule turhia mielitekoja, ei ahmintavimmaa. Mieli ja suolisto saa rauhan.
Kävin ennen vhh:ta ravitsemusterapeutilla, koska aloin olla epätoivoinen syömisieni suhteen. Herkkuja meni luvattoman paljon, hampaat oli huonossa kunnossa, aterian jälkeen tuli aina huono olo tai heti kohta uudestaan nälkä. Siellä sain määräyksen syödä kolmen tunnin välein vähän, vähärasvaista, paljon viljatuotteita, hedelmiä, vihanneksia, rasvatonta proteiinia. Mutta siitähän se helvetti sitten repesi. Olin kuin perseelle ammuttu karhu, aivan helvetin kiukkuinen, koska mun teki aivan mielipuolisesti mieli mussuttaa aterioiden välillä jotain. Se oli yhtä kidutusta. Jyrsin kynsiä, maha murisi, istuin kätteni päällä ja kyttäsin kelloa, että koska se kolme tuntia on mennyt, että saa taas syödä! Itkuisena menin takaisin ravitsemusterapeutille ja sanoin, että en jaksa tätä enää, multa menee mielenterveys kohta ihan kokonaan. Ei osannut auttaa, sössötti vaan täsyjyvästä ja sipaisumargariinista, lautasmallista jne.
Ystävälle kiitos, että löysi niihin aikoihin vhh:n ja vinkkasi siitä minullekin. Ystävä ei enää karppaa, mutta minä jäin tälle tielle. Nyt on hyvä. Jotkut vaan toimii paremmin rasvalla kuin hiilihydraateilla. Toisille sitten sopii sinun tapasi syödä monta pientä ateriaa päivässä hiilaripainotteisesti. Jotkut taas voivat hyvin jollain muulla tavalla.
Vhh ei ole laihdutusdieetti. Se on niin kovin paljon muutakin ja sen muun hyvän lisäksi se toimii toki myös laihdutuksessakin.
Miltei sanasta sanaan tuhansien muiden netistä löytyvien mainos-, anteeksi, uskonvahvistustekstien kanssa. Hieno tarinan kaari, päähahmo, konflikti, juoni, vastustaja, vastustajan voittaminen ja palkinto. Kuin olisi Joseph Cambbellin esimerkin lukenut.
Sä saat aivan vapaasti olla tuota mieltä. Näin vaan on hyvä ja jos joku on eri mieltä niin olkoon hän sitä mieltä. Ei ole olemassakaan yhtä oikeaa tapaa syödä, mikä toimisi sellaisenaan kaikille, vaikka THL niin kovasti yrittää väittää. Mutta jos joku kyseenalaistaa mitään asioista tietämättä minun tapaani syödä, niin toki olen valmis oman kantani kertomaan ja jos joku siitä jotain hyötyy niin hyvä vaan. En ole koskaan kenestäkään Cambbellistä kuullutkaan. Omat tapani syödä perustan ruotsalaiseen LCHF:ään ja puolalaiseen Kwasniewskin Optimal dietiin.
Paras, varmaankin paras pekonilla ikuisesti elävien, saamista viisauksista on väite lisääntyvästä näytöstä, että 'monityydyttämättömät kasvirasvat (PUFA) aiheuttavat syöpää'.
Lähteenä on tutkimuskatsaus, jossa pikemminkin pohditaan näiden rasvojen mahdollista hyödyllisyyttä syöpäpotilailla.
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa, jossa pääosassa ovat kasvikset ja rasva eri muodoissa (oliiviöljy, voi, pähkinät, oliivit, avokado, turkkilainen jogurtti...): keittoja, laatikoita, salaatteja. Niihin lisäksi jotain kulloinkin sopivaa proteiinipitoista.
Näin juuri. Lisäksi syön päivittäin viipaleen tai kaksi ruisleipää, sanokoot intopiukat karppaajat siitä mitä tahansa. Minulla ei vain toimi vatsa ilman sitä.
Siis tosiaan VHH ei tarkoita mitään munilla ja pekonilla elämistä, vaikka iltapäivälehtien karppausjuttukuvissa on aina juuri ne. Munia kyllä syön, mutta pekonia tosi harvoin. Muutenkaan ei tarvitse mättää lihaa yhtään sen enempää kuin ennen. Lähinnä olen vain korvannut höttöhiilareita kasviksilla ja rasvalla. Ennen tuntui melkein syntiseltä syödä pääruoka ilman niitä ainaisia perunoita joista en edes pitänyt, nyt olen antanut itselleni luvan tehdä niin, enkä mitään vahinkoa huomaa tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa, jossa pääosassa ovat kasvikset ja rasva eri muodoissa (oliiviöljy, voi, pähkinät, oliivit, avokado, turkkilainen jogurtti...): keittoja, laatikoita, salaatteja. Niihin lisäksi jotain kulloinkin sopivaa proteiinipitoista.
Näin juuri. Lisäksi syön päivittäin viipaleen tai kaksi ruisleipää, sanokoot intopiukat karppaajat siitä mitä tahansa. Minulla ei vain toimi vatsa ilman sitä.
Siis tosiaan VHH ei tarkoita mitään munilla ja pekonilla elämistä, vaikka iltapäivälehtien karppausjuttukuvissa on aina juuri ne. Munia kyllä syön, mutta pekonia tosi harvoin. Muutenkaan ei tarvitse mättää lihaa yhtään sen enempää kuin ennen. Lähinnä olen vain korvannut höttöhiilareita kasviksilla ja rasvalla. Ennen tuntui melkein syntiseltä syödä pääruoka ilman niitä ainaisia perunoita joista en edes pitänyt, nyt olen antanut itselleni luvan tehdä niin, enkä mitään vahinkoa huomaa tapahtuneen.
Eli et ole vhh dietillä. Kroppa ei toimi kunnolla sillä. Haluat kuitenkin uskotella itsellesi ja muille että olet.
Joskus on niin tärkeää yrittää erottua jollain massasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole vhh dietillä. Kroppa ei toimi kunnolla sillä. Haluat kuitenkin uskotella itsellesi ja muille että olet.
Joskus on niin tärkeää yrittää erottua jollain massasta.
Älä nyt jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
No en ainakaan mitään minihiilari-pieruleipiä syö.
Teen ruokaa, jossa pääosassa ovat kasvikset ja rasva eri muodoissa (oliiviöljy, voi, pähkinät, oliivit, avokado, turkkilainen jogurtti...): keittoja, laatikoita, salaatteja. Niihin lisäksi jotain kulloinkin sopivaa proteiinipitoista. En yritä käyttää mitään vähähiilarisia korvikkeita. Ihania kasvisreseptejä löytyy esim. Välimeren ja Intian keittiöistä. Ja sitten esim. borssi, bouillabaisse jne.
Hedelmien käyttöni on aika vähäistä, jostain banaaneista en oikein edes pidä. Nyt kesällä menee mansikoita kyllä ilman mitään rajaa.
Miksi syöt voita etkä margariinia?
Tuo aiemmin mainittu David Wolfehan muun muassa ei pidä hyvänä rokotteita eikä länsimaista lääketiedettä syöpähoidossa.
Joskus mietin, että minkä takia Kokon kursseilla aina on erilaiset pirtelöt niin isossa roolissa. Onko sattumaa, että hän on käynyt Wolfen kursseilla, joka puolestaan myy sekoittimia, jotka "muuttavat ruoat superfoodeiksi"?