Aloitin tänään vhh ruokavalion
Olen syönyt tänään yhden banaanin vaikka se onkin kovasti hiilaripitoinen, mut päätös vhh:sta oli vasta syntymässä. Ja sitten tein 2 munan ja 2 nakin munakkaan. Söin myös itsetehdyn kreikkalaisen salaatin ja nyt illaksi ajattelin kokeilla tuollaista minihiilari leipää. Mitä te muut vähähiilarisella olevat syötte?
Kommentit (118)
Mäki alotan huomenna. Oon aikasemmin ollu ja hyväksi havainnut.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetkö laihduttamaan sillä, vai muuten vaan? Itse yritän samalla pudottaa painoa, mut muutenkin on ihan mielenkiinnosta kokeilla.
Ap
Jos samaan ryhtyisin, kiinnittäisin huomiota, ettei hiilareita tule korvattua pelkästään eläinproteiinilla (niin terveydellisistä kuin ympäristöllisistäkin syistä). Eli vihanneksia ja kasviksia etupäässä. Itse tosin ajattelen, että laadukkaat hillarit on useimmille hyvästä. Vehnä, sokeri ym höttöhiilarit sen sijaan eivät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat laadukkaat hiilarit?
Voisi kai pikemminkin kysyä että mikä on laadutonta hiilaria?
Hyväkarppi kirjoitti:
Olen noudattanut vhh -ruokavaliota noin vuoden ajan. Nykyään ns. hyväkarppaan, eli ruokavalioon kuuluu hyviä hiilareita jonkin verran, eli esim. arkiaamuisin syön lautasellisen kaurapuuroa ja juon lasillisen tuoremehua, vaikka melko paljon hiilareita sisältävätkin. Peruna, riisi ja pasta eivät kuulu ruokavaliooni lainkaan, ja sokeria vain hyvin rajoitetusti (pidän ns. Karkkipäivän kerran viikossa). Vehnä on tippunut kokonaan pois ruokavaliosta, koska olen tämän ruokavalion myötä päässyt eroon vatsavaivoista, jotka olivat vaivanneet lapsesta asti. Ja testailtuani huomannut niiden johtuneen vain ja ainoastaan vehnästä. Kymmenen kiloa painosta on tippunut myös "sivutuotteena", vaikka painonpudotus ei ollut se asia, miksi tähän ryhdyin. Lisäksi olo on energinen ja pirteä ja aikaisemmin vaivannut jatkuva väsymys on poissa.Kannattaa käydä katsomassa karppaus.info. Siellä on hyviä ohjeita ja vinkkejä.
Vehnä aiheuttaa ongelmat mutta et syö myöskään perunaa tai riisiä?
Vhh ei huono valinta. Muista syödä runsaasti kasviksia ja myös kasviproteiinia. Ja kiinnittää niiden vähien hiilarien laatuun huomiota, itsekin syön ruisleipää.
Mä en syö lainkaan perunaa, pastaa, riisiä tai leipää. Ruokavalio koostuu pääasiassa lihasta, kalasta, vihanneksista, juureksista, hedelmistä, marjoista, pähkinöistä ja maitotuotteista. Olin ennen aikamoinen herkkujen mässäilijä, nykyään en osta mitään karkkeja, pullia ym. mutta saatan kyläpaikassa syödä. Liikun aika paljon, joten syön esim. banaania, vaikka siinä paljon hiilareita onkin, toisaalta en syö nakkeja ym. eineksiä.
Muutoksista en osaa sanoa muuta, kuin paljon energisempi olen. Johtuu varmasti karkin ym. makeiden syömisten vähentymisestä, ei tee mieli syödä niitä samalla tavalla kuin ennen. Ja normaalipainoinen olen ja olin myös silloin kun aloitin noin vuosi sitten.
Tuota karppaus.infoa suosittelen kans, sieltä löytyy hyviä vinkkejä aloitukseen.
Voiko kebabbia salaatilla herkutella hyvällä omallatunnolla? Ei tietenkään päivittäin, mut vaikka pari krt kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Voiko kebabbia salaatilla herkutella hyvällä omallatunnolla? Ei tietenkään päivittäin, mut vaikka pari krt kuukaudessa?
Tuossa on aikalailla kaikkien näiden eri trendinimi-diettien ongelma. Ne demonisoivat ja rajoittavat ruoka-aineita, aikalailla ilman logiikkaa.
Johtaa "voinko syödä x, y tai z" pohdintaan kun samalla aikaa voisi tuhannesosalla siitä vaivasta katsoa kaloritarpeensa, makrot oman tavoitteensa mukaisesti ja sitten syödä sen mukaan normaalia kotiruokaa.
Tutkitusti jopa pelkällä donitsidietillä voi laihtua, kunhan syö alle kulutuksensa. Kovin terveellistä se ei ole mutta laihtumisessa on kyse kaloreista. Ilman tarvetta eri ruoka-aineiden rajoittaminen on turhaa ja pahimmillaan ruokkii syömishäiriöistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on niin hyvä niin miksi se pitää toistaa ja miksi ylipäätään lopetit sen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat laadukkaat hiilarit?
Mjuu totta, ympäripyöreä ilmaisu. Tarkoitin siis esim. täysjyväpastaa, tummaa riisiä, kaurapuuroa jne. Ravintoarvoltaan parempia hiilareita kuin esim. sokeri. Ei ole mitään tieteellistä heittää tähän mutta maalaisjärki sanoo, että esim. puhdasta kauraa voi aika surutta syödä, marketin croisantit, limut, murot, karkit ym jättäisin vähemmälle. Valitsisin leivän, jossa mahdollisimman vähän vehnää jne. Mutta en siis noudata ko. ruokavaliota joten en siihen ole erityisen perehtynyt. Muuten koetan arjessani kuitenkin katsoa, että tulisi syötyä "laadukkaita" hiilareita höttöjen sijaan. Edellisen kommentin pääpointtina kuitenkin se, että hillarien korvaaminen lihalla, kananmunalla, juustolla (=eläinproteiinien lisääminen ravintoon) ei tunnu kenenkään näkökulmasta järkevältä.
5
En, koska alun alkaen päätin ryhtyä karppaamaan, en välttelemään vehnää. Huomasin vain siinä rytäkässä nuo vehnän negatiiviset vaikutukset, ja siksi jätin sen kokonaan. Riisissä ja perunassa on niitä hiilareita aika runsaasti, ja muutenkin koen ne nykyään tarpeettomiksi lisukkeeksi. Aiheuttavat vaan järkyn väsymyksen syömisen jälkeen. Vihannekset ja kasvikset korvaavat riisin ja perunan nykyään.
Hyväkarppi kirjoitti:
En, koska alun alkaen päätin ryhtyä karppaamaan, en välttelemään vehnää. Huomasin vain siinä rytäkässä nuo vehnän negatiiviset vaikutukset, ja siksi jätin sen kokonaan. Riisissä ja perunassa on niitä hiilareita aika runsaasti, ja muutenkin koen ne nykyään tarpeettomiksi lisukkeeksi. Aiheuttavat vaan järkyn väsymyksen syömisen jälkeen. Vihannekset ja kasvikset korvaavat riisin ja perunan nykyään.
Mutta etkö sanonut että tavoitteesi ei ollut laihdutus, miksi siis aloitit karppaamaan vai ymmärsinkö väärin?
Onpa outoa tuo väsymys, kannattaisi ehkä käydä lääkärissä jos on tuollaisia oireita riisistä tai perunasta.
Kohta 8 vuotta vhh:lla. Syön paljon rasvaa, pääasiassa eläinrasvaa, vähintään 150g päivässä. Proteiinista en ole turhan tarkka, sitä tulee tarpeeksi joka tapauksessa. Hiilihydraatit pidän alle 50g. En laske enää muuten kuin pistarimielessä. Joka laskennan jälkeen nuo makrot ovat pitäneet aika hyvin paikkaansa.
Tänään olen syönyt:
Kermakahvia pari mukillista, kesäkurpitsapaistosta.
Nektariini.
Kaksi pientä kesäperunaa, jauheliha-kasviskastike, salaatti jossa kahta sorttia salaatinlehtiä, kesäkurpitsaa ja tomaattiviipaleita. Kahvia ja pala mutakakkua (vhh) kermavaahdolla ja mansikoilla.
Rooibosta ja toinen pala mutakakkua.
Tänään oli tällainen herkkupäivä, kun oli perheessä synttärit. Ei mutakakkua joka päivä sentään tarjolla ole.
Ateriat noin ilmoitettuna kuulostavat varsin vähärasvaisilta tai ainakin normaalirasvaisilta, mutta oikeasti ovat hyvinkin "tönkkörasvattuja". Kesäkurpitsapaistoksessa oli munia, kermajuustoa, emmentalia, voita ja ranskankermaa. Jauhelihakastikkeessa oli rasvaista sika-nautaa, voita ja tilkka kermaa. Mutakakussa munia, voita, tosi tummaa suklaata, mantelijauhetta. Kovin kermapainotteinen päivä tänään. Mutta huomiseksi suunnittelin:
Kermakahvia aamiaiseksi, kuten aina. Se kun tuntuu parhaalta niin maun, kuin suutuntuman, kuin jälkifiiliksenkin mukaan.
Lounaaksi sosekeittoa (hyvin rasvattuna), kesäkurpitsaa, porkkanaa, sipulia, lipstikkaa, persiljaa, kananluulientä, voita, päälle raejuustoa tai keittomuna.
Päivälliseksi maksalaatikkoa ja joku salaatti kasvimaan antimista. Kermakahvit palan painikkeeksi.
Pyrin syömään kaksi-kolme kertaa päivässä. Työpäivinä lounas, päivällinen, iltapala. Vapaapäivinä lounas ja illallinen.
Kebab salaatilla on varsin hyvä valinta. Jos vertaa vaikka kebabiin ranskalaisilla tai pizzaan.
Mitä laadukkaisiin hiilareihin tulee, niin minulle ne tarkoittaa kasviksia sesongin mukaan, myös tärkkelyspitoisia, eli peruna ei ole pahasta kunhan ei liikaa ahmi. Hapankaali on kerrassaan nerokas keksintö ja maistuukin vielä hyvältä ja sitä on helppo käyttää monipuolisesti. Sen voi yhdistää majoneesin ja ranskankerman kanssa maukkaaksi grillisalaatiksi ja tuoreita kasviksia sekaan esim retiisi, kurkku, herneet. Sitä voi lämmittää pannulla juuresraasteen kanssa liharuoan lisukkeeksi. Tai syödä suoraan purkista sellaisenaan. Se käy keittoon myös ja muhennoksiin.
Kaikessa painotan ravinnon biologista arvoa eli sen ravintopitoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kohta 8 vuotta vhh:lla. Syön paljon rasvaa, pääasiassa eläinrasvaa, vähintään 150g päivässä. Proteiinista en ole turhan tarkka, sitä tulee tarpeeksi joka tapauksessa. Hiilihydraatit pidän alle 50g. En laske enää muuten kuin pistarimielessä. Joka laskennan jälkeen nuo makrot ovat pitäneet aika hyvin paikkaansa.
Tänään olen syönyt:
Kermakahvia pari mukillista, kesäkurpitsapaistosta.
Nektariini.
Kaksi pientä kesäperunaa, jauheliha-kasviskastike, salaatti jossa kahta sorttia salaatinlehtiä, kesäkurpitsaa ja tomaattiviipaleita. Kahvia ja pala mutakakkua (vhh) kermavaahdolla ja mansikoilla.
Rooibosta ja toinen pala mutakakkua.
Tänään oli tällainen herkkupäivä, kun oli perheessä synttärit. Ei mutakakkua joka päivä sentään tarjolla ole.
Ateriat noin ilmoitettuna kuulostavat varsin vähärasvaisilta tai ainakin normaalirasvaisilta, mutta oikeasti ovat hyvinkin "tönkkörasvattuja". Kesäkurpitsapaistoksessa oli munia, kermajuustoa, emmentalia, voita ja ranskankermaa. Jauhelihakastikkeessa oli rasvaista sika-nautaa, voita ja tilkka kermaa. Mutakakussa munia, voita, tosi tummaa suklaata, mantelijauhetta. Kovin kermapainotteinen päivä tänään. Mutta huomiseksi suunnittelin:
Kermakahvia aamiaiseksi, kuten aina. Se kun tuntuu parhaalta niin maun, kuin suutuntuman, kuin jälkifiiliksenkin mukaan.
Lounaaksi sosekeittoa (hyvin rasvattuna), kesäkurpitsaa, porkkanaa, sipulia, lipstikkaa, persiljaa, kananluulientä, voita, päälle raejuustoa tai keittomuna.
Päivälliseksi maksalaatikkoa ja joku salaatti kasvimaan antimista. Kermakahvit palan painikkeeksi.
Pyrin syömään kaksi-kolme kertaa päivässä. Työpäivinä lounas, päivällinen, iltapala. Vapaapäivinä lounas ja illallinen.
Kebab salaatilla on varsin hyvä valinta. Jos vertaa vaikka kebabiin ranskalaisilla tai pizzaan.
Mitä laadukkaisiin hiilareihin tulee, niin minulle ne tarkoittaa kasviksia sesongin mukaan, myös tärkkelyspitoisia, eli peruna ei ole pahasta kunhan ei liikaa ahmi. Hapankaali on kerrassaan nerokas keksintö ja maistuukin vielä hyvältä ja sitä on helppo käyttää monipuolisesti. Sen voi yhdistää majoneesin ja ranskankerman kanssa maukkaaksi grillisalaatiksi ja tuoreita kasviksia sekaan esim retiisi, kurkku, herneet. Sitä voi lämmittää pannulla juuresraasteen kanssa liharuoan lisukkeeksi. Tai syödä suoraan purkista sellaisenaan. Se käy keittoon myös ja muhennoksiin.
Kaikessa painotan ravinnon biologista arvoa eli sen ravintopitoisuutta.
Huh, täytyy sanoa että itse varmaan oksentaisin osasta noista ruoista. Mutta ihmiset tykkää erilaisista asioista ja joku toinen voi pitää perunaa tosiaan pahana.
Vierailija kirjoitti:
Jos samaan ryhtyisin, kiinnittäisin huomiota, ettei hiilareita tule korvattua pelkästään eläinproteiinilla (niin terveydellisistä kuin ympäristöllisistäkin syistä). Eli vihanneksia ja kasviksia etupäässä. Itse tosin ajattelen, että laadukkaat hillarit on useimmille hyvästä. Vehnä, sokeri ym höttöhiilarit sen sijaan eivät.
Ei vhh:ssa korvata hiilareita proteiinilla. Proteiinia syödään vain tarpeen mukaan. Kasviksia tietenkin runsaasti, mutta energia saadaan rasvasta.
Olen noudattanut vhh -ruokavaliota noin vuoden ajan. Nykyään ns. hyväkarppaan, eli ruokavalioon kuuluu hyviä hiilareita jonkin verran, eli esim. arkiaamuisin syön lautasellisen kaurapuuroa ja juon lasillisen tuoremehua, vaikka melko paljon hiilareita sisältävätkin. Peruna, riisi ja pasta eivät kuulu ruokavaliooni lainkaan, ja sokeria vain hyvin rajoitetusti (pidän ns. Karkkipäivän kerran viikossa). Vehnä on tippunut kokonaan pois ruokavaliosta, koska olen tämän ruokavalion myötä päässyt eroon vatsavaivoista, jotka olivat vaivanneet lapsesta asti. Ja testailtuani huomannut niiden johtuneen vain ja ainoastaan vehnästä. Kymmenen kiloa painosta on tippunut myös "sivutuotteena", vaikka painonpudotus ei ollut se asia, miksi tähän ryhdyin. Lisäksi olo on energinen ja pirteä ja aikaisemmin vaivannut jatkuva väsymys on poissa.Kannattaa käydä katsomassa karppaus.info. Siellä on hyviä ohjeita ja vinkkejä.