Oli kai taas liikaa pyydetty, että saataisiin mökkeillä oman perheen kesken :(
Sovittiin jo hyvissä ajoin, että tämä on meidän perheen mökkiviikko ja saadaan olla rauhassa keskeämme. No eikös miehen sisko ilmestynyt lapsineen paikalle, ei kuulemma jaksa olla yksin kotona kun miehensä on työreissussa. Nyt sisko järjestelee tuossa toisen siskon perhettä kylään, että pidetään lapsille grillijuhlat ja paistetaan lättyjä ja saunotaan. Ihan kiva tavallaan, mutta v*ttu nyt piti olla meidän perheen oma lomaviikko!
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no jos on joku suvun yhteinen mökki niin ei se aina kuulosta reilulta jakaa ne viikot etukäten "vain meille" tai "vain teille". Aatteleppa että säät menisi siten että aika osuisi kaunis sää just sille toiselle porukalle, ja aina sataisi vettä tai rakeita sen toisen mökkiviikon aikana. Säät vaihtelee, niin mun mielestä ei ole oikein jakaa noin tiukasti aikoja. Yksi on kipeenä eikä voi käyttää sitä lomaviikkoa, tai muuta yllättävää tulee.Mun mielestä sulla ei ole asiaa vaatia yksityisyyttä muiden mökistä. Kesä on lyhyt täällä. Koko perhe saa oleskella jos se on vanhempiesi mökki.
Voihan mielensäpahoittaja sentään, vai että kelit voi vaihdella ja toisille osua sadetta ja toisille paistettaa. So what, aina ei mee nallekarkit tasan tässä maailmassa. Ihan hyvin mökin viikot voidaan jakaa ja koittaa löytää kompromissi sen mukaan miten lomien ajaksi päiviä saa käyttöönsä. Pakko ei ole kuitenkaan käyttää jos kelit ei miellytä, mutta änkeäminen kutsumatta on edelleen idioottimaista.
Oma ratkaisuni oli ostaa kesäkämppä ulkomailta. Siellä on aina lämmin ja ei uskalla kukaan tulla vierailulle kysymättä. Silloin kun itse en tarvii sitä voi YSTÄVÄT ja se osa sukua jonka ihan itse valitsen käyttää sen mukaan mitä sovitaan.
mikähän sinäkin luulet oikein olevasi?Vai että sinulla olisi suurempi etuoieus olla jonkun muun vanhempien mökillä yksin ainoastaan, eikä ne toiset saisi tulla omien vanhemoiensa mökille! NO NIIN!! Aivan naurettavaa. He ovat sentään tulevia peillisiä, sin et kunhan ukkosi jättää sut. Oisit kiitolinen että nyt saat vähän aikaa oleskella heidän nurkissaan. He ovat omistajia, sinä et. Jos oisit minun vanhempien mökillä loisimassa, et edes tulisi enää sinne , lähettäisin sut omien vanhempiesi kotiin lomailemaan.
Meillä sama homma! Plus että oma mökkija silti tänne työntyy väkisin koko suku kahveelle !
Ei kiitos! Kesä on rauhoittumista varten. Kyläillään sitten talvella kun on juokseva vesi ja tiskikoneet ja kaikki.
Kehtasikin vielä vetää isänsä mukaan tähän soppaan kun itse ensin menee toisten mökkivuorolla.
Tuttavillani on käytössä tällainen koko suvun mökki. Heillä ei ole koskaan mitään ongelmaa, vaan imiset osaavat ilmoittaa etukäteen menoistaan ja pitävät kiinni sovituista viikoista. Jos joku haluaisi tulla toisen viikolla, he soittavat varaajalle etukäteen ja kysyvät onko tämä OK (mökki on iso, joten ei niinkään tilan kuin mahdollisen rauhantarpeen puolesta ongelma). Ehkä Ap;n (tai miehen) olisi aika pyytää sukua keskustelemaan mökin käytöstä, ja onko sinne sopivaa tulla muiden käyttövuoroilla.
pellehän tää ap on, luulottelee omistavansa täysin ventovieraiden ihmisten (miehen vanhempien) kiinteisöjä ja maita. hahahahah. On se yllätys kiva sitten kun he testamenttaa mökin tyttärelleen tai kenties myyvät. Hittooko se sulle kuuluu, lokki??
Vierailija kirjoitti:
pellehän tää ap on, luulottelee omistavansa täysin ventovieraiden ihmisten (miehen vanhempien) kiinteisöjä ja maita. hahahahah. On se yllätys kiva sitten kun he testamenttaa mökin tyttärelleen tai kenties myyvät. Hittooko se sulle kuuluu, lokki??
Ap:n mies omistaa osan mökistä.
Vierailija kirjoitti:
Isin prinsessa löysi ketjun? Tuitui.
Onneksi on oma mökki ja vain mukavia tuttavia. Joku saattaa soittaa olevansa ajelulla, sopiiko tulla makkarat paistamaan. Aina sopii, tuovat omansa, jutellaan muutama tunti siinä samalla ja sitten heippa. Tervetuloa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistykseen kuuluu pitää sopimuksista kiinni. Jos mökkiaikatauluista on sovittu, sopimuksista pidetään kiinni. Vaikka hotellin omistaja kuinka omistaisi hotellin, ei tälläkään silti ole mitään menemistä hotellin asiakkaiden huoneisiin silloin kun huoneet ovat asiakkaiden käytössä.
Perheenäidillä tuskin on mahdollisuuksia pitää lomiaan erossa miehestään ja lapsistaan, joten vaikka mökin omistaisi kuka niin äidillä on täysi syy vaatia sovittujen pelisääntöjen noudattamista, jotta saa levätä omalla lomallaan. Selväksi tuli myös, että koko perhe kärsi kutsumattomista vieraista eikä vain ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa kellään on mitään yhteisomistuksia? Niistä ei seuraa koskaan mitään hyvää. Oma tupa, oma lupa. Mieheni vaati heti kuolinpesän jaettavaksi ja otti rahat kouraan, jolla hankki oman mökin. Siellähän anoppi ja kälyt tappelevat keskenään nyt yhteisomistamallaan mökillä maksuista, siivouksesta ja vuoroista. Ja me nautiskellaan omalla mökillä ilman riitoja.
Kyllä yhteisomistus on tosi hankalaa. Toisaalta itselläni ei ole varaa eikä tarvettakaan omaan mökkiin, joten yksi käyttöviikko/kesäloma + joitakin viikonloppuja on ihan ok. Niistä sopiminen vain ei ole helppoa, kun meidän tapauksessa sisarusten puolisot ovat vähän erityyppisestä perhekulttuurista (esim. toisinaan välit poikki sisaruksiin tai oma äiti ja sisko eivät puhuneet vuosiin yms.). Meillä ollaan etäisempiä, mutta sovittelevampia.
Itsellä oli vuosia sitten tapaus, että siskon mies ilmoitti, että hänen omaa venettään tulee mahdollisesti korjaaja katsomaan minun viikollani ennalta ilmoittamatta, ja suuttui, kun sanoin, ettei se käy, koska on sovittu, että se on minun käyttöviikkoni. Itse saatan kuitenkin nukkua pitkään ja käydä alasti uimassa yms enkä halunnut koko ajan päivystää jotain korjausmiestä. Ja kyse oli siis tosiaan vain yhdestä viikosta. Ei onneksi mennyt välit poikki tästä silti :).
tuon sisaren täytyy sit kai mennä tuon ap:n kotiin majailemaan siksi aikaa kun he on suvun mökillä, hehän ovat kuin "yhtä suurta perhettä" kai. hahah!
tässä meillä on se varsinainen "isän pikku prinsessa!", tottunut aina saamaan mitä prinsessa haluaa, ja sillon kun hän haluaa, tai rinsessa polkee jalkaa ja oikuttelee! Jakaminenhan ei kuulu tuolle luonnetapaukselle, sitä ei ole isukki koskaan opettanut. "nyt on minun vuoro, ja minä san mitä minä haluun, tai muuten...!"
Nooo, elämä opettaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistykseen kuuluu pitää sopimuksista kiinni. Jos mökkiaikatauluista on sovittu, sopimuksista pidetään kiinni. Vaikka hotellin omistaja kuinka omistaisi hotellin, ei tälläkään silti ole mitään menemistä hotellin asiakkaiden huoneisiin silloin kun huoneet ovat asiakkaiden käytössä.
Perheenäidillä tuskin on mahdollisuuksia pitää lomiaan erossa miehestään ja lapsistaan, joten vaikka mökin omistaisi kuka niin äidillä on täysi syy vaatia sovittujen pelisääntöjen noudattamista, jotta saa levätä omalla lomallaan. Selväksi tuli myös, että koko perhe kärsi kutsumattomista vieraista eikä vain ap.
Hotellivieraat maksavat käyvän hinnan huoneistaan.
Sori, ei ole mitään vaatimuksia kun ei ole itse ostanut, Johan se tehtiin selväksi iltasanomien jutussa missä vaimo ei edes omista miehen omistamaa ja allekirjoittamaa omakotitaloa eikä yhteistä tiliä. Ei menny perille? Jos ei ole itse maksanut, niin on VIERAS. Rouva on hyvä ja nöyrtyy. Voitte hakea lomatukea sosiaalitoimiston puolelta itsellenne.
kyllä jos tuollainen tungettelisi meidän maille ja alkaisi heti jakamaan sääntöjä niin tulisi äkkilähtö koko sakille!
Vierailija kirjoitti:
tuon sisaren täytyy sit kai mennä tuon ap:n kotiin majailemaan siksi aikaa kun he on suvun mökillä, hehän ovat kuin "yhtä suurta perhettä" kai. hahah!
tässä meillä on se varsinainen "isän pikku prinsessa!", tottunut aina saamaan mitä prinsessa haluaa, ja sillon kun hän haluaa, tai rinsessa polkee jalkaa ja oikuttelee! Jakaminenhan ei kuulu tuolle luonnetapaukselle, sitä ei ole isukki koskaan opettanut. "nyt on minun vuoro, ja minä san mitä minä haluun, tai muuten...!"
Nooo, elämä opettaa...
Mukavaa että saatiin se mökiltä pois rynnistänyt siskokin tänne keskustelemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku suvun yhteinen mökki vai teidän oma mökki?
Jos teidän oma, pitää uskaltaa sanoa, että nyt tarvitsemme lepoa emmekä valitettavasti ota vieraita vastaan. Jos yhteinen, niin sittenkaikilla on oikeus siellä olla. Toki silloinkin, jos yhteinen mökki, mutta jos jotkut omat viikot on sovittu, niistä tulisi pitää kiinni. Jos siskon oma viikko meni jo ja te ette siellä silloin olleet, voit muistuttaa häntä asiasta ja pyytää poistumaan. Jos siskon oma viikko vielä edessä päin, voit todeta, että te tulette silloin myös mökille, kun ei kerran omista viikoista sopimuksen mukaisesti pidetty kiinni.Ymmärrän ap:n fiilikset. Niin ihania kuin sukulaiset onkin, välillä tarttisi lepoa oman perheen kesken.
Mies omistaa mökin yhdessä isänsä ja siskojensa kanssa. Apella on ns. etuoikeus mökkiin, ja tosi paljon ollaa täällä yhdessäkin kaikki. Jokaiselle sisaruksista on silti sovittu ainakin viikko kesässä omaa lomaa. En yksinkertaisesti käsitä, miksi sisko kuvittelee voivansa tulla meidän viikolla tänne.
ap
Eli sinä et omista siitä mitään.
Miksi tämä asia pitää oikein vielä alleviivata, vaikka tuossahan se tulee jo esille, ettei AP omista kys mökkiä? :D
Jos mökki on luvattu tämän perheen käyttöön viikoksi ja varanneetkin sen, niin kyllä hänellä on oikeus asiasta purnata, vaikkei omistakaan. Samahan se olisi, jos vuokraisi tuntemattomalta lomamökin, jota ei omista, niin eihän se erityisen hauskaa olisi, jos sinne pamahtaisi lisää jengiä nurkkiin, kun omasta rauhasta piti nauttia.
Samaa mieltä. Ei tämä ole vain oikeus-asia. Ap kirjoitti hyvin selvästi millainen sopimus heillä on. On yhdessä sovittu, että on oman perheen viikot. Se, että tämä itsekäs sisko nyt ei kunnioita sitä sopimusta, on tosi ikävää ja siitä olisi veljen pitänyt hänelle heti sanoa. On paljon helpompaa, että oma veli muistuttaa asiasta kuin veljen vaimo eli ap.
Minusta tätä juttua pitää lähestyä sukurauhan ja toisten kunnioittamisen lähtökohdasta eikä kylmästi siitä, kuka omistaa ja kellä on oikeus sanoa mitä.
Jos on sovittu, että kyseinen viikko on ap:n perheen, niin silloin se on niin. Ei mitään jaettuja mökkejä voi tuolla tavalla omia, että mennään ohi sovittujen sääntöjen ennalta kysymättä.
ei voi ap.n perhekään omia, sehän se just tässä on se ongelma. Eikä tuollaista lupausta voi pitää oikeustoimena, niin kuin jotain ulkopuoliselta mökin varatessa kenties voisi jotenkin vaatia hyvitystä jos mökki on vuokrattu, mutta annettukin toisille. On vaan sanottu voitte olla siellä, Ja he ovat. Ja on muitakin. Se siitä. Jos kaikki omistaa mökin, ei tuommoisilla suullisilla sopimuksilla ole mitään painoarvoa. Jos kerran on noin tärkeä saada olla rauhassa, suosittelisin jotain psykiatrista lepokotia, parantolaa, tms.erakkoluolaa. Maailmassa kun on muitakin joiden kanssa pitää tulla toimeen, ja osata sietää. Kannattais ostaa oma mökki kun ei voi sietää ihmisiä ja pitää itseään ja omaa lomaa muiden lomaa tärkeämpänä. Turhaa tuommonen ujellus on. Omistaja saa tulla mailleen millon vaan.Laki on laki.
kuulostaa että hermoraunio oletti että nyt saa levätä. Oikea osoite on psykiatrian akuuttiklinikka. Ei toisten sukumökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku suvun yhteinen mökki vai teidän oma mökki?
Jos teidän oma, pitää uskaltaa sanoa, että nyt tarvitsemme lepoa emmekä valitettavasti ota vieraita vastaan. Jos yhteinen, niin sittenkaikilla on oikeus siellä olla. Toki silloinkin, jos yhteinen mökki, mutta jos jotkut omat viikot on sovittu, niistä tulisi pitää kiinni. Jos siskon oma viikko meni jo ja te ette siellä silloin olleet, voit muistuttaa häntä asiasta ja pyytää poistumaan. Jos siskon oma viikko vielä edessä päin, voit todeta, että te tulette silloin myös mökille, kun ei kerran omista viikoista sopimuksen mukaisesti pidetty kiinni.Ymmärrän ap:n fiilikset. Niin ihania kuin sukulaiset onkin, välillä tarttisi lepoa oman perheen kesken.
Mies omistaa mökin yhdessä isänsä ja siskojensa kanssa. Apella on ns. etuoikeus mökkiin, ja tosi paljon ollaa täällä yhdessäkin kaikki. Jokaiselle sisaruksista on silti sovittu ainakin viikko kesässä omaa lomaa. En yksinkertaisesti käsitä, miksi sisko kuvittelee voivansa tulla meidän viikolla tänne.
ap
Eli sinä et omista siitä mitään.
Miksi tämä asia pitää oikein vielä alleviivata, vaikka tuossahan se tulee jo esille, ettei AP omista kys mökkiä? :D
Jos mökki on luvattu tämän perheen käyttöön viikoksi ja varanneetkin sen, niin kyllä hänellä on oikeus asiasta purnata, vaikkei omistakaan. Samahan se olisi, jos vuokraisi tuntemattomalta lomamökin, jota ei omista, niin eihän se erityisen hauskaa olisi, jos sinne pamahtaisi lisää jengiä nurkkiin, kun omasta rauhasta piti nauttia.
Eli maksaako ap omistajille?
Varmaan maksaa yhtä lailla kun sinä maksat puolisollesi ja hän sinulle erilaista asioista?
ei maksa. Luulee että kaikki tulee ilmasena, ja voi vielä vaatiakin omistajia häipymään mailtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sisaruksieni kanssa yhteinen mökki ja tarkka varaussysteemi. Tehtiin silloin aikoinaan selkeät säännöt. Ollaan sovittu, että vain nämä sisarusten perheet käy, ei kavereita kutsuta. Moni kaveri aina yrittää "piipahtaa", mutta aina voidaan vedota yhteisiin sääntöihin. Jotka kuulemma ovat ihan idioottimaiset, sanoi mieheni veli. ;)
Meillä on varauslistassa pari erillistä aikaa, että ollaan siellä kaikki, että ne serkut saa sitä yhteistäaikaa. ja sitten kullekin perheelle muutamia viikko pitkin kesää. Silloin ei tule muita, vaikka säät omilla viikoilla olisikin kuinka perseestä.
Toiminut ilman riitoja nyt 11 vuotta.
Onpa kiva lukea että jossain tämmöinen kuvio on saatu fiksusti hoidettua! :) Itse olen myös sukuun naituna mukana sukumökkihärdellissä ja joo, oihan se kiva jos joskus tietäisi etukäteen että on vaikka pari päivää oman perheen keskeistä aikaa (se ois ihanaa!) tai että serkku tulee pikkulapsiperheineen viikonloppuna ja viipyy kolme päivää tms. Mökin muilla "osakkailla" on siinä mielessä parempi tilanne että asuvat suht lähellä / on toinen majapaikka lähistöllä > helppo tulla ja mennä ja lähteä vaikka kotiin jos omaa rauhaa kaipaa. Me asutaan satojen kilometrien päässä ts. aikataulutus vaatii enemmän suunnittelua. Ja mökkivuorot käydään kyllä läpi ennen "kauden" alkua mut ei niillä näytä meidän perheen vuorolla olevan merkitystä. xD Ja ei,ei osteta omaa mökkiä koska ei ole varaa. Mökkireissu on myös meidän ainoa kesälomareissu (miehelle rakas paikka) ja siksikin siihen tulee ladattua aika paljon odotuksia. Mutta ei siinä mitään, yritän olla zeninä vaan.
tää kuulostaa varsinaiselta höyrypäältä. Me ja meidän "aikataulut" voi voi kun on tärkeä rouva ja hänen tärkeät aikataulut, nehän on muitten aikatauluja niiin paljon paljon tärkeämmät ja kiireellisemmät että! En ihmettele että...
Meillä onneksi ihan oma mökki. En lähtisi yhteisomistusmökkeilemään kenenkään kanssa. Ymmärrän täysin ap: n harmituksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos suunnittelee lomansa miehen sukumökkiin voi tulla yllätyksiä. Ei mulla olis pokkaa alkaa riehumaan miehen siskolle milloin voi käydä mökillään. Vai onko ap sulla allekirjoitettu läpyskä millä todistat omistavasi jonkun palan mökkikiinteistöstä? Pelkkiä paskamyrskyjä nuo yhteisomisteiset sukumökit. Kannattaa tosiaan hankkia oma jos haluaa mökkeillä rauhassa, eikä sulloutua toisten mökkeihin sanelemaan kuka omistajista saa mökkiään käyttää ja milloin.
Eipä täällä missän lue, että ap olisi riehunut millään tavalla. Nämä nettipalstat ovat juuri sitä varten, että voi hiukan purkaa paineita ja saada kommentteja ja parhaimmillaan vertaistukea ilman, että kukaan riehuu.
Tämä keskustelu on mitä ajankohtaisin ja mielenkiintoisin, koska hyvin moni meistä on jossain vastaavanlaisessa liemessä ja suorastaan isoaa ja janoaa näkemyksiä ja toimintamalleja tai vaan sen kokemuksen ja tunteen, ettei ole yksin kokemuksensa kanssa.
Voihan mielensäpahoittaja sentään, vai että kelit voi vaihdella ja toisille osua sadetta ja toisille paistettaa. So what, aina ei mee nallekarkit tasan tässä maailmassa. Ihan hyvin mökin viikot voidaan jakaa ja koittaa löytää kompromissi sen mukaan miten lomien ajaksi päiviä saa käyttöönsä. Pakko ei ole kuitenkaan käyttää jos kelit ei miellytä, mutta änkeäminen kutsumatta on edelleen idioottimaista.
Oma ratkaisuni oli ostaa kesäkämppä ulkomailta. Siellä on aina lämmin ja ei uskalla kukaan tulla vierailulle kysymättä. Silloin kun itse en tarvii sitä voi YSTÄVÄT ja se osa sukua jonka ihan itse valitsen käyttää sen mukaan mitä sovitaan.