Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja vaatii meitä maksamaan uuden jääkaapin! Neuvoja?

Vierailija
23.07.2017 |

Tulimme reissusta perjantaina ja jääkaappi oli hajonnut, ihan lämmin, samoin pakastin oli sulanut. Eli kyseessä kaappi jossa yläosa on jääkaappi ja alaosa on pakastin. Epäilin jo aiemmin ettei pysy tasaisena lämpötila ja piti erikoista ääntä joskus.

Ilmoitin vuokranantajalle ja hän ilmoitti että tuo uuden sunnuntaina. Sanottiin että ok, pärjätään ilman siihen saakka. Eilen isäni kävi hakemassa vanhan ja vei sen kierrätykseen, hänellä on pakettiauto ja tuli muutenkin käymään meillä, niin ajattelimme että olemme avuksi ja toimitamme itse vanhan pois.

Tänään vuokranantaja tuli, ilman uutta jääkaappia ja sanoi että kannetaan ensin vanha pois. Sanoimme että veimme sen jo, jolloin hän oli ihan ihmeissään ja sanoi ettei tuo uutta tai jos tuo, niin me maksamme sen, ellemme anna vanhaa kaappia hänelle mukaan.

Hänellä ilmeisesti oli siis jo uusi peräkärryssään, mutta ei suostunut jättämään sitä kun emme suostuneet maksamaan. Jääkaappihan kuuluu vuokranantajan vastuulle. Hänen mukaansa ei jos ei saa vanhaa (rikkinäistä!) kaappia. Mitään tällaista ei aiemmin sovittu, sitten emme tietenkään olisi vieneet pois vaan olisi itse saanut raahata.

Voiko mennä näin että meidän pitää itse ostaa jääkaappi? Ja voimmeko sitten ottaa kaapin mukaan kun muutamme pois, jos olemme sen itse ostaneet? Mitä meidän kannattaa nyt vuokranantajalle ilmoittaa?

Kommentit (263)

Vierailija
61/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme porukkaa täällä. Jääkaappi kestää ehjänä 5-10 vuotta, jos sillä on ikää, niin tottakai hankitaan uusi tilalle ilman vanhaa kaappia. Kuka nyt säilyttelee jotain risaa kaappia tallessa.

Meillä on yli 50 vuotta vanha pakastin ja toimii edelleen ihan kuten ennenkin.

Vierailija
62/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vuokranantaja asuu toisella puolella suomea. Ei häntä kiinnosta ajaa järry perässä kyyläämässä jotain vanhoja jääkaappeja, kun kaupasta saa kuljetuspalvelut ja vanhojen pois viennit rahaa vastaan.

Onko teillä mennyt jo montakin jääkaappia?

Yksi kaappi on mennyt. Lämpötila ei laskenut alle 9 asteen ja ruuat ei pysyneet hyvänä. Oven tiivisteet vuoti. Soiteltiin ja kauppa toi uuden ja vei vanhan pois. Vuokranantaja ei tullut itse paikalle.

Niin. Kauppa hoiti vanhan pois. Jos olisit itse hoitanut pois, niin et olisi saanut vuokranantajan piikkiin uutta jääkaappia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Niin. Rehelliselle ihmiselle ei tule mieleenkään, että joku voisi myydä ehjän omiin nimiinsä ja vaatia vuokraisännältä sitten uuden. Sitten, jos erehtyy olemaan avulias, niin...

Ajalta, jolloin olin vielä itse vuokralainen, erehdyin kerran olemaan hyväsydäminen vuokraisännälle ja se oli viimeinen kerta. Talon kattokaivot olivat menneet tukkoon ja seurasi massiivinen vesivahinko. Vuokraisäntänä oli vanha pariskunta, joka voivotteli ansionmenetystä. Hellyin ja sanoin, että kotivakuutukseni kyllä korvaa minulle väistötilan vuokran ja muut kulut, joten pidetään sopimus voimassa.

Vaan ei mennyt kuten Strömsössä. Kuivausurakka venyi ja ilmoitin, että urakan valmistuttua en muuta enää takaisin. Sitten vakuutusyhtiö ilmoitti, ettei korvaa mitään, koska taloyhtiön olisi pitänyt huolehtia kattokaivoista paremmin.

No sain kyllä väännettyä rahani isännöitsijältä. Sain myös raivopäisen soiton vuokraisännältä. Kuivausurakka oli sitten valmistunut ja isäntä oli käynyt katsomassa. Pinnoilla oli ollut piikkauspölyä, eteisessä nippu ilmaisjakelulehtiä, ikkunan aukaisukahva oli hävinnyt. Uhkasi haastaa oikeuteen ja haukkui pataluhaksi.

Siis äijän mielestä minun olisi pitänyt käydä siivoamassa remonttipölyt, keräämässä ilmaisjakelut ja remonttimiesten matkaan lähtenyt ikkunankahvakin oli minun varastamani.

Että siinä kiitos, kun suostuin tappelemaan pariskunnalle kahden kuun vuokrarahat. Olisi pitänyt vain vaatia vuokrasopimuksen purkua heti ja sen kuun ylijäämän palauttamista sekä jättää mulkut itkemään vuokranmenetyksiään.

Toivottavasti se Eteläkatu yhden paskiainen kuoli hitaan ja vittumaisen kuoleman, vaikka tosiaan antoikin hyvän opetuksen: älä koskaan ryhdy avuliaaksi. Äläkä missään nimessä ajattele, että tämä varmaan ilahduttaa ja helpottaa vuokraisännän elämää. Mitään et voita, mutta paskaa voit saada niskaan.

Kyllä AP:n tapaus on silkkaa tyhmyyttä, ei rehellisyyttä tai avuliaisuutta.

Vierailija
64/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provon tunnistaa siitä, että ap ei koskaan palaa takaisin kommentoimaan.

Vierailija
65/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa näkee miten ahneita vuokranantajat ovat. Joku 200e maksanut 5v vanha jääkappi itkettää, kun vuokratuloja on 10000 vuodessa. Hei ketä kiinnostaa...

Ilmeisesti kuvittelet että vuokra menee nettona vuokranantajan taskuun.

Ensinnäkin se asunto on pitänyt hankkia ja rahoittaa, niistä maksetaan vastikkeet, niitä pitää kunnostaa jne jne. Välillä ne seisovat tyhjillään ja aiheuttavat kustannuksia.

Vierailija
66/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vuokranmaksajien fb-tyhmän yksi vanhimpia huijaustapoja, että 'Vanha meni rikki, hävitettiin ( = myytiin se toimiva laite ) ja nyt tarvitaan uusi.

Suurin osa vuokranantajista tietää tämän. Samalla tavalla se homma toimii, että vuokralainen tarjoutuu tuossa tilanteessa ostamaan uuden laitteen ja sen hinta vähennetään tulevista vuokrista. Mutta kuitin summa on muutettu ja saadaan suurempi hyöty ja vuokranantajaa huijataan

Vierailija
67/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja varmaan tietää hyvin oman vanhan jääkaappinsa kunnon ja osaa sen perusteella arvioida, kuinka paljon epärehellinen vuokralainen on netonnut jollain pimeillä jääkaappimarkkinoilla.

Ehkä kymmenen euroa ja siitä puolet meni ap:n isän bensalaskuun.

Sitten se vuokranantaja voi lakata olemasta lapsellinen ja alkaa kohdella muita ihmisiä, joita myös hänen vuokralaisensa ovat, asiallisesti.

Tää ei ole niin iso ongelma, ettei sitä kaksi aikuista ihmistä pysty ratkaisemaan, jos tahtoa on. Ja ap ottaa keissistä oppikseen.

Vierailija
68/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerästi toimitte, mutta ei vuokranantajalla ole mitään nokan koputtamista jos viestittely on mennyt niin kuin sanoit. Jos hän on ilmoittanut tuovansa uuden, niin on aika luonnollista olettaa, että hän uskoo vanhan olleen romua. Jos olisi halunnut itse ensin tarkistaa vanhan kaapin kunnon, niin hänen olisi pitänyt ilmoittaa se jotenkin viestissään. Toki jos hän olisi itse halunnut korjata kaapin, niin silloin tavallaan menetti jotain, mutta ette ole hänelle velkaa kuin rikkinäisen jääkaapin hinnan. 

Vierailija
69/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaisiin vuokralaisiin voisi jatkossa lainkaan luottaa. Aivan sama ovatko "halunneet auttaa" vai olleet epärehellisiä, toiminta on joka tapauksessa todella törkeää. Kuljetetaan ilman lupaa toisten omaisuutta jäteasemalle.

Vierailija
70/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerästi toimitte, mutta ei vuokranantajalla ole mitään nokan koputtamista jos viestittely on mennyt niin kuin sanoit. Jos hän on ilmoittanut tuovansa uuden, niin on aika luonnollista olettaa, että hän uskoo vanhan olleen romua. Jos olisi halunnut itse ensin tarkistaa vanhan kaapin kunnon, niin hänen olisi pitänyt ilmoittaa se jotenkin viestissään. Toki jos hän olisi itse halunnut korjata kaapin, niin silloin tavallaan menetti jotain, mutta ette ole hänelle velkaa kuin rikkinäisen jääkaapin hinnan. 

Ei kenenkään tarvitse siitä erikseen mainita, että älkää viekö omaisuuttani jäteasemalle. Kyllä vastuu on sillä, joka noin menee tekemään. Ei taida moinen toiminta olla aivan laillistakaan.

Vierailija
71/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa näkee miten ahneita vuokranantajat ovat. Joku 200e maksanut 5v vanha jääkappi itkettää, kun vuokratuloja on 10000 vuodessa. Hei ketä kiinnostaa...

Ensinnäkin se asunto on pitänyt hankkia ja rahoittaa, niistä maksetaan vastikkeet, niitä pitää kunnostaa jne jne. Välillä ne seisovat tyhjillään ja aiheuttavat kustannuksia.

Yhtiövastike 210 €, lainanlyhennys 350 €, vuokra maksaa 610 €/kk. Eli kuukaudessa tulee 50 € josta maksan vielä verot. Tämän lisäksi ne hajonneet jääkaapit, liedet, mahdolliset remontit ja niin edelleen. Tappiolla ollaan mutta vielä enemmän olisin tappiolla jos asunto olisi tyhjillään. Tarkoitus oli asua itse mutta työpaikka siellä oli pelkkää kyykyttämistä ja sainkin hyvän työtarjouksen toiselta paikkakunnalta. Kylläpäs sitä tuntee itsensä ahneeksi porvariksi kun saa kuukaudessa 30 €.

Vierailija
72/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kotivakuutus korvaa.  Meidän vuokralaiset hoksasivat kysyä vakuutusyhtiöstä ohjeita joten saivat myös tietää, että vakuutus korvaa pilaantuneet elintarvikkeet/ pakasteet.

Eiköhän jokainen vuokraaja, myös yksityinen sisällyttää vuokrasopimukseen velvoitteen vuokralaiselle  kotivakuutuksen ottamisesta ja vakuutuskirjasta tulee toimittaa kopio vuokranantajalle.  

Uuden kodinkoneen hankinnan maksajasta ei ollut minkäänlaista epäselvyyttä, koska vuokralaiset eivät laitetta rikkoneet.

Vierailija
73/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään tarvitse siitä erikseen mainita, että älkää viekö omaisuuttani jäteasemalle. Kyllä vastuu on sillä, joka noin menee tekemään. Ei taida moinen toiminta olla aivan laillistakaan.

Kyllä tarvitsee mainita, koska ei voi olettaa asukkaiden ymmärtävän, että hän haluaa itse hankkiutua eroon viallisesta ja painavasta laitteesta. Tämä on niin poikkeuksellinen halu, että siitä pitää erikseen mainita. 

Vierailija
74/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tarvitsee mainita, koska ei voi olettaa asukkaiden ymmärtävän, että hän haluaa itse hankkiutua eroon viallisesta ja painavasta laitteesta. Tämä on niin poikkeuksellinen halu, että siitä pitää erikseen mainita. 

Ei tarvitse.

Vierailija
75/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokranantaja ilmoittaa tuovansa uuden koneen, niin silloin hän samalla hyväksyy sen, että vanha on viallinen ja se lakkaa olemasta asuntoon kuuluva osa. Asuntoon kuulumatonta laitetta ei ole mitään velvollisuutta säilyttää vuokraamassaan asunnossa, vaan sen voi hävittää.  

Vierailija
76/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiövastike 210 €, lainanlyhennys 350 €, vuokra maksaa 610 €/kk. Eli kuukaudessa tulee 50 € josta maksan vielä verot. Tämän lisäksi ne hajonneet jääkaapit, liedet, mahdolliset remontit ja niin edelleen. Tappiolla ollaan mutta vielä enemmän olisin tappiolla jos asunto olisi tyhjillään. Tarkoitus oli asua itse mutta työpaikka siellä oli pelkkää kyykyttämistä ja sainkin hyvän työtarjouksen toiselta paikkakunnalta. Kylläpäs sitä tuntee itsensä ahneeksi porvariksi kun saa kuukaudessa 30 €.

Maksat verot myös siitä lainaosuudesta

Vierailija
77/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen päättää itse, mitä tekee omille tavaroilleen olivat ne sitten painavia tai kevyitä.

Muiden omaisuuden hävittäminen ilman lupaa on rikos.

Vierailija
78/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokranantaja ilmoittaa tuovansa uuden koneen, niin silloin hän samalla hyväksyy sen, että vanha on viallinen ja se lakkaa olemasta asuntoon kuuluva osa. Asuntoon kuulumatonta laitetta ei ole mitään velvollisuutta säilyttää vuokraamassaan asunnossa, vaan sen voi hävittää.  

Sähän oot oikea mestari keksimään shaibaa omasta päästä :D Miten viallinen laite yhtäkkiä lakkaa olemasta asuntoon kuuluva osa? :DDDD huutonaurua :DD

Vierailija
79/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provon tunnistaa siitä, että ap ei koskaan palaa takaisin kommentoimaan.

Olen samaa mieltä. Tuskin tämän ketjun ap tulee uudelleen ;)  

Joskus myös ketju jatkaa kulkuaan ja vierailijat haukkuvat keskenään toisiaan, eivätkä tunnu huomaavan, että ap on pudonnut kelkasta tai ei ole saanut aloittamaansa kyselyyn asiallista vastausta. Silloin kyllä ymmärrän, ettei aloittaja viitsi tulla esille.  

Vierailija
80/263 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappas. Löytyi toinen yhtä umpitollo pölvästi kuin AP. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme