Vuokranantaja vaatii meitä maksamaan uuden jääkaapin! Neuvoja?
Tulimme reissusta perjantaina ja jääkaappi oli hajonnut, ihan lämmin, samoin pakastin oli sulanut. Eli kyseessä kaappi jossa yläosa on jääkaappi ja alaosa on pakastin. Epäilin jo aiemmin ettei pysy tasaisena lämpötila ja piti erikoista ääntä joskus.
Ilmoitin vuokranantajalle ja hän ilmoitti että tuo uuden sunnuntaina. Sanottiin että ok, pärjätään ilman siihen saakka. Eilen isäni kävi hakemassa vanhan ja vei sen kierrätykseen, hänellä on pakettiauto ja tuli muutenkin käymään meillä, niin ajattelimme että olemme avuksi ja toimitamme itse vanhan pois.
Tänään vuokranantaja tuli, ilman uutta jääkaappia ja sanoi että kannetaan ensin vanha pois. Sanoimme että veimme sen jo, jolloin hän oli ihan ihmeissään ja sanoi ettei tuo uutta tai jos tuo, niin me maksamme sen, ellemme anna vanhaa kaappia hänelle mukaan.
Hänellä ilmeisesti oli siis jo uusi peräkärryssään, mutta ei suostunut jättämään sitä kun emme suostuneet maksamaan. Jääkaappihan kuuluu vuokranantajan vastuulle. Hänen mukaansa ei jos ei saa vanhaa (rikkinäistä!) kaappia. Mitään tällaista ei aiemmin sovittu, sitten emme tietenkään olisi vieneet pois vaan olisi itse saanut raahata.
Voiko mennä näin että meidän pitää itse ostaa jääkaappi? Ja voimmeko sitten ottaa kaapin mukaan kun muutamme pois, jos olemme sen itse ostaneet? Mitä meidän kannattaa nyt vuokranantajalle ilmoittaa?
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Outoa että molemmat menivät rikki yhtäaikaa. Olitteko katkaisseet sähköt tai irrottaneet pistokkeen reissun ajaksi?
AP:n älynlahjoilla tämäkin on täysin mahdollista.
Kyse on nyt siitä uskooko puhelimella soitettuun rikkinäiseen jääkaappiin vai epäileekö vuokralaista varkaaksi ja haluaa itse tulla paikalle katsomaan että jumalauta on se kaappi rikki.
Minun vuokranantaja asuu toisella puolella suomea. Ei häntä kiinnosta ajaa järry perässä kyyläämässä jotain vanhoja jääkaappeja, kun kaupasta saa kuljetuspalvelut ja vanhojen pois viennit rahaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun vuokranantaja asuu toisella puolella suomea. Ei häntä kiinnosta ajaa järry perässä kyyläämässä jotain vanhoja jääkaappeja, kun kaupasta saa kuljetuspalvelut ja vanhojen pois viennit rahaa vastaan.
Onko teillä mennyt jo montakin jääkaappia?
Provolta tämä vaikuttaa. Mikä kumman kierrätyskeskus huolii rikkinäisen jääkaappipakastimen, kun toimiviakin tuputetaan enemmän kuin tiloihin mahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti sama asia eli se firma vie rikkinäisen pois eikä tuo vaan uutta tilalle.
Meillä vuokralainen ilmoittaa heti, jos jokin asunnossa on vialla, vaikkapa jääkaappi pitäisi outoa ääntä tai toiminnassa olisi häiriöitä kuten ap:lla. Yhden kerran on jääkaappi mennyt vanhaksi, wc-pöntto on tarkistettu ja korjattu jne. Pidän tätä hyvän ja asiallisen vuokralaisen merkkinä, en valittamisena.
Jos olisi mun vuokrakämppä niin menisi sopimus katolle heti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kauppa toi uuden jääkaapin ja vei vanhan samalla pois. Vuokranantaja maksoi, eikä edes käynyt paikalla mokoman asian takia.
Ihanko oikeasti kuvittelet, ettei vuokranantaja tarkista "mokoman" asian takia, jos itse ei käy paikalla.
Ei, vaan se voidaan ostaa palveluna, liikkeestä mistä kodinkone ostetaan. Itsekin ostin vuokralaiselle jääkaappi-pakastimen ja liikkeessä sovittiin mikä kodinkone tulee vaihtoon/kierrätykseen hyvinkin tarkasti - merkki, tilavuus, ikä ja vika ja muut hoitivat vaihdon puolestani. Jos olisi ollut jotakin epäselvää, ennen uuden koneen luovuttamista, minuun olisi oltu yhteydessä.
Älä nyt meitä vuokranantajia pidä noin sinisilmäisenä, etteikö tietäisimme mitä omaisuutta on vuokrahuoneistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä. Jääkaappi kestää ehjänä 5-10 vuotta, jos sillä on ikää, niin tottakai hankitaan uusi tilalle ilman vanhaa kaappia. Kuka nyt säilyttelee jotain risaa kaappia tallessa.
Ei sitä vanhaa kaappia säilytetä tallessa vaan se viedään samaa aikaa pois kun vuokranantaja tuo uuden tilalle. Se vanha pitää tarkistaa että se on rikki.
Ei ole pakkp tarkistaa jos tietäö että kaapilla on ikää ja luottaa vuokralaisen sanaan. Minä loukkaantuisin jos tultaisi kyttäämään ja etsisinuuden asunnon. Hyviä vuokralaisia on vaikea löytää.
Niin tuntuu olevan. Siinä jälleen yksi huono sellainen.
Itse olen lopettanut vuokraamisen ajat sitten, ja minulla kaksi tyhjää asuntoa Kampissa, jätän ne perinnöksi kahdelle lapselle, nyt 6 ja 8 vuotiaat.
Hyviä vuokralaisia ei ollut yhtään 2008 jälkeen, 2012 lopetin koko homman, pidän myös kesämökkinä näitä.
Kampissa on vielä asukkaita, mutta kaverilla on sijoitusasunto Kaivarissa, sen rapussa on kaikki asunnot tyhjiä käytännössä ja koko talossakin on vain muutama 24/7 asuva.
Vierailija kirjoitti:
Outoa että molemmat menivät rikki yhtäaikaa. Olitteko katkaisseet sähköt tai irrottaneet pistokkeen reissun ajaksi?
En ihmettelisi jos näin olisu. Onhan tuo toiminta muutenkin hölmöläisten hommaa. Jäteasemalle on kärrätty toimiva kodinkone. :D
Niin. Rehelliselle ihmiselle ei tule mieleenkään, että joku voisi myydä ehjän omiin nimiinsä ja vaatia vuokraisännältä sitten uuden. Sitten, jos erehtyy olemaan avulias, niin...
Ajalta, jolloin olin vielä itse vuokralainen, erehdyin kerran olemaan hyväsydäminen vuokraisännälle ja se oli viimeinen kerta. Talon kattokaivot olivat menneet tukkoon ja seurasi massiivinen vesivahinko. Vuokraisäntänä oli vanha pariskunta, joka voivotteli ansionmenetystä. Hellyin ja sanoin, että kotivakuutukseni kyllä korvaa minulle väistötilan vuokran ja muut kulut, joten pidetään sopimus voimassa.
Vaan ei mennyt kuten Strömsössä. Kuivausurakka venyi ja ilmoitin, että urakan valmistuttua en muuta enää takaisin. Sitten vakuutusyhtiö ilmoitti, ettei korvaa mitään, koska taloyhtiön olisi pitänyt huolehtia kattokaivoista paremmin.
No sain kyllä väännettyä rahani isännöitsijältä. Sain myös raivopäisen soiton vuokraisännältä. Kuivausurakka oli sitten valmistunut ja isäntä oli käynyt katsomassa. Pinnoilla oli ollut piikkauspölyä, eteisessä nippu ilmaisjakelulehtiä, ikkunan aukaisukahva oli hävinnyt. Uhkasi haastaa oikeuteen ja haukkui pataluhaksi.
Siis äijän mielestä minun olisi pitänyt käydä siivoamassa remonttipölyt, keräämässä ilmaisjakelut ja remonttimiesten matkaan lähtenyt ikkunankahvakin oli minun varastamani.
Että siinä kiitos, kun suostuin tappelemaan pariskunnalle kahden kuun vuokrarahat. Olisi pitänyt vain vaatia vuokrasopimuksen purkua heti ja sen kuun ylijäämän palauttamista sekä jättää mulkut itkemään vuokranmenetyksiään.
Toivottavasti se Eteläkatu yhden paskiainen kuoli hitaan ja vittumaisen kuoleman, vaikka tosiaan antoikin hyvän opetuksen: älä koskaan ryhdy avuliaaksi. Äläkä missään nimessä ajattele, että tämä varmaan ilahduttaa ja helpottaa vuokraisännän elämää. Mitään et voita, mutta paskaa voit saada niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todiste jätelaitokselta että sinne on isänne tuonut ko laitteen?
Ei toisen omaisuutta saa viedä mihinkään. Ei myöskään jätelaitokseen.
Tässä nyt varmaakin tarkoitettiin sitä, että kun vahinko on jo tapahtunut, niin miten sen voisi paikata jotenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä. Jääkaappi kestää ehjänä 5-10 vuotta, jos sillä on ikää, niin tottakai hankitaan uusi tilalle ilman vanhaa kaappia. Kuka nyt säilyttelee jotain risaa kaappia tallessa.
Ei sitä vanhaa kaappia säilytetä tallessa vaan se viedään samaa aikaa pois kun vuokranantaja tuo uuden tilalle. Se vanha pitää tarkistaa että se on rikki.
Ei ole pakkp tarkistaa jos tietäö että kaapilla on ikää ja luottaa vuokralaisen sanaan. Minä loukkaantuisin jos tultaisi kyttäämään ja etsisinuuden asunnon. Hyviä vuokralaisia on vaikea löytää.
Niin tuntuu olevan. Siinä jälleen yksi huono sellainen.
Soitin kyllä vuokranantajalle ja sovittiin että kauppa hävittää vanhan kaapin. Ei tullut itse tarkistamaan kaappia.
Minun vuokralaiselta hajosi jääkaappi juuri silloin kun olin miettinyt että pitäisi mökille saada jostain edes jonkinlainen. Onneksi vuokralaiseni on ollut kaikin puolin hyvä ja luotettava vuokralainen, tässäkin tapauksessa ilmoitti heti minulle että jääkaappi on ihan lämmin mutta pakastin edelleen toimii. Kävin ostamassa uuden ja samalla reissulla vanha jääkaappi pois. Jääkaapista oli vain yksi osa hajonnut ja sain sen itse vaihdettua, osalle tuli hintaa vain 30 €. Sain siis halvalla itselleni mökille jääkaapin. Jos vuokralainen olisi sen (minun omaisuuteni) jo hävittänyt, en olisi voinut ottaa sitä omaan käyttöön ja pidentää sen käyttöikää. Tällöin olisi tullut turhaa jätettä, minulle turhaa rahanmenoa, vuokralaiselle uuden asunnon etsiminen ja uuden jääkaapin ostaminen, eli vuokralaisellekin turhaa rahanmenoa. Kaikki hyötyivät kun sain hakea oman omaisuuteni pois.
Tätä keskustelua lukiessa tulee väistämättä mieleen ihmisten uusavuttomuus. Ei yhtään ymmärretä miten elämässä normaalisti toimitaan. Ja vielä ap:n isäkin on noin tietämätön toimintatavoista. Meille on kasvamassa totaalisen tyhmä sukupolvi.
En yhtään ihmettele, että joku kommentoija kertoi, että Kampissa kämpät tyhjillään.
Samoilla linjoilla itsekin. Vuokraan kämpän ( Hertsikka ), firmalle ja firma vastuussa, jos duunarinsa törttöilee. Aina kaikki sujunut hyvin ja vuokra tulee täsmälleen. Raksaporukkaa ovat asukit ja pyrin siihen, että ovat suomalaisia. Virolaisiakin on ollut, ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mennyt jo montakin jääkaappia?
Yksi kaappi on mennyt. Lämpötila ei laskenut alle 9 asteen ja ruuat ei pysyneet hyvänä. Oven tiivisteet vuoti. Soiteltiin ja kauppa toi uuden ja vei vanhan pois. Vuokranantaja ei tullut itse paikalle.
Tässä keskustelussa näkee miten ahneita vuokranantajat ovat. Joku 200e maksanut 5v vanha jääkappi itkettää, kun vuokratuloja on 10000 vuodessa. Hei ketä kiinnostaa...
Joka tapauksessa olette vuokranantajan silmissä epäluotettavia ja/tai uskomattoman typeriä. Eli ette mitenkään sellaisia ihmisiä, joiden haluaisi asuvan omistamassaan asunnossa.