Vuokranantaja vaatii meitä maksamaan uuden jääkaapin! Neuvoja?
Tulimme reissusta perjantaina ja jääkaappi oli hajonnut, ihan lämmin, samoin pakastin oli sulanut. Eli kyseessä kaappi jossa yläosa on jääkaappi ja alaosa on pakastin. Epäilin jo aiemmin ettei pysy tasaisena lämpötila ja piti erikoista ääntä joskus.
Ilmoitin vuokranantajalle ja hän ilmoitti että tuo uuden sunnuntaina. Sanottiin että ok, pärjätään ilman siihen saakka. Eilen isäni kävi hakemassa vanhan ja vei sen kierrätykseen, hänellä on pakettiauto ja tuli muutenkin käymään meillä, niin ajattelimme että olemme avuksi ja toimitamme itse vanhan pois.
Tänään vuokranantaja tuli, ilman uutta jääkaappia ja sanoi että kannetaan ensin vanha pois. Sanoimme että veimme sen jo, jolloin hän oli ihan ihmeissään ja sanoi ettei tuo uutta tai jos tuo, niin me maksamme sen, ellemme anna vanhaa kaappia hänelle mukaan.
Hänellä ilmeisesti oli siis jo uusi peräkärryssään, mutta ei suostunut jättämään sitä kun emme suostuneet maksamaan. Jääkaappihan kuuluu vuokranantajan vastuulle. Hänen mukaansa ei jos ei saa vanhaa (rikkinäistä!) kaappia. Mitään tällaista ei aiemmin sovittu, sitten emme tietenkään olisi vieneet pois vaan olisi itse saanut raahata.
Voiko mennä näin että meidän pitää itse ostaa jääkaappi? Ja voimmeko sitten ottaa kaapin mukaan kun muutamme pois, jos olemme sen itse ostaneet? Mitä meidän kannattaa nyt vuokranantajalle ilmoittaa?
Kommentit (263)
Miksi ihmeessä menitte hävittämään sen vanhan ilman vuokranantajan lupaa? Se oli hänen omaisuuttaan, ei teidän.
Itsekin tuollaisessa tilanteessa vuokranantajana haluaisin todeta vanhan jääkaapin olevan rikki ennen kuin ostaisin uutta. Tehän olisitte voineet huijata, myydä vanhan toimivan laitteen ja vaatia uutta tilalle.
No nyt on se tilanne että vuokranantaja ei voi todeta vanhan kaapin olleen rikki ja mistä se tietää oletteko vaikka myyneet vanhan jääkaapin jollekin.
Teidän olisi pitänyt jättää se rikkinäinen jääkaappi paikoilleen uuden tuloon asti. Niin kuuluu toimia eikä noin kuten te teitte.Tyhmyydestä sakotetaan.
Te olette siis myyneet entisen ja nyt haluatte uuden tilalle. Ei onnistu, olette jääkaapin velkaa vuokranantajalle.
Näin toimitaan myös meidän vuokranantajan kanssa (iso firma) jos koko jääkaappi puuttuu, niin omasta pussista maksettava. On nimittäin ollut tilanteita kun vuokralaiset on myyneet toimivat kodinkoneet eteenpäin ja ilmoittaneet vuokranantajalle että vanha meni rikki.
Maksatte jääkaapin ja muuttaessa se on jätettävä asuntoon. Olette hävittäneet vuokranantajan omaisuutta jonka nyt korvaatte.
Käykää katsomassa onko se kaappi vielä tallessa siellä keräyspisteellä jos ei, niin itse joudutte maksamaan ja myös jättämään sen muuttaessanne.
Olettepa hölmöjä. Menette kuljettelemaan toisten tavaroita luvatta.
Ensin olisi pitänyt olla todiste siitä, että jääkaappi todellakin oli rikki ettekä ole myyneet sitä toimivana pois.
Toiseksi, onko nykyään joku 'kierrätysmaksu' tuollaisissa ostoksissa niin kuin autonrenkaissa, eli uuden hinnassa maksetaan edellisen poisvienti ettei niitä kerry kaatopaikoille? En tosiaan tiedä kun en ole aikoihin uutta ostanut, mutta jotain juttua sellaisen suunnitelmasta on ollut.
Miten joku ei tiedä näitä asioita. Ette te voi vaan hävittää vuokranantajan omaisuutta ja kuvitella saavanne uutta tilalle. Tyhmyydestä sakotetaan, maksatte oppirahanne uuden jääkaapin muodossa (joka jää muutossa vuokranantajalle) ja tiedätte ensikerralla.
Olette hävittäneet vuokranantajan omaisuutta. Vuokranantajana irtisanoisin vuokrasuhteen.
Wtf? Kenelle edes tulee mieleen viedä vanha jääkaappi tuollaisessa tilanteessa itse pois o_O Vuokranantajana itsekin epäilisin huijausta.
En minäkään uskoisi pelkän puhelinsoiton perusteella, että vuokralaisen jääkaappi on rikki. Mutt teidän asemassa kyllä yrittäisin rauhallisesti vuokranantajalle, että tuli toimittua ajattelemttomasti ja että yrititte vain auttaa. Voisit pyytää myös isääsi soittamaan sille vuokranantajalle ja selittämään tilannetta.
Pöljät koskitte toisen omaisuuteen. Voi pyhä yksinkertaisuus
Minun vuokralaiseni oli niin fiksuja, että myivät ehjän pois ja toivat tilalle rikkinäisen. Kun menin katsomaan, niin jouduin toteamaan, että kaappi on merkkiä Upo, tämä on Rosenlew, joten en osta uutta. Ja tein rikosilmoituksen varkaudesta.
Voi mennä. Sehän on ihan perussääntö, että vuokra-asunnosta kun vaihdetaan jääkaappi NIIN AINA vanha tilalle. Muuten maksut menee omasta pussista.
Juuri tämmöisten vuokralaisten takia en uskalla laittaa omaa toista asuntoa vuokralle vaan pidän sitä "kesämökkinä". Vahingossa vaan jääkaappi hävisi. Viimeksi kun vuokrasin asunnon oli upouusi (3 kk vanha) Mielen astianpesukone mennyt rikki, asukas oli "soittanut korjaajalle" joka oli sanonut ettei kannata korjata vanhaa ja huonokuntoista konetta ja vuokralainen oli auttanut viemällä vanhan pois tieltä. Eli toisin sanoen myynyt 1100 € arvoisen käyttämättömän astianpesukoneen todennäköisesti ihan kivaan hintaan ja sitten valehtelee odottaen saavansa uuden.
Minulle kauppa toi uuden jääkaapin ja vei vanhan samalla pois. Vuokranantaja maksoi, eikä edes käynyt paikalla mokoman asian takia.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään uskoisi pelkän puhelinsoiton perusteella, että vuokralaisen jääkaappi on rikki. Mutt teidän asemassa kyllä yrittäisin rauhallisesti vuokranantajalle, että tuli toimittua ajattelemttomasti ja että yrititte vain auttaa. Voisit pyytää myös isääsi soittamaan sille vuokranantajalle ja selittämään tilannetta.
"Yrititte vain auttaa." No minäpä tulen ja vien pihakalusteesi ja autosi. Sinulle kun näköjään sopii se, että toisten tavaroille voi tehdä mitä huvittaa.
Tuo on vuokranantajilla hyvin tiedossa, että jotkut myyvät jääkaapin tai astianpesukoneen ja valehtelevat että meni rikki...