Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja vaatii meitä maksamaan uuden jääkaapin! Neuvoja?

Vierailija
23.07.2017 |

Tulimme reissusta perjantaina ja jääkaappi oli hajonnut, ihan lämmin, samoin pakastin oli sulanut. Eli kyseessä kaappi jossa yläosa on jääkaappi ja alaosa on pakastin. Epäilin jo aiemmin ettei pysy tasaisena lämpötila ja piti erikoista ääntä joskus.

Ilmoitin vuokranantajalle ja hän ilmoitti että tuo uuden sunnuntaina. Sanottiin että ok, pärjätään ilman siihen saakka. Eilen isäni kävi hakemassa vanhan ja vei sen kierrätykseen, hänellä on pakettiauto ja tuli muutenkin käymään meillä, niin ajattelimme että olemme avuksi ja toimitamme itse vanhan pois.

Tänään vuokranantaja tuli, ilman uutta jääkaappia ja sanoi että kannetaan ensin vanha pois. Sanoimme että veimme sen jo, jolloin hän oli ihan ihmeissään ja sanoi ettei tuo uutta tai jos tuo, niin me maksamme sen, ellemme anna vanhaa kaappia hänelle mukaan.

Hänellä ilmeisesti oli siis jo uusi peräkärryssään, mutta ei suostunut jättämään sitä kun emme suostuneet maksamaan. Jääkaappihan kuuluu vuokranantajan vastuulle. Hänen mukaansa ei jos ei saa vanhaa (rikkinäistä!) kaappia. Mitään tällaista ei aiemmin sovittu, sitten emme tietenkään olisi vieneet pois vaan olisi itse saanut raahata.

Voiko mennä näin että meidän pitää itse ostaa jääkaappi? Ja voimmeko sitten ottaa kaapin mukaan kun muutamme pois, jos olemme sen itse ostaneet? Mitä meidän kannattaa nyt vuokranantajalle ilmoittaa?

Kommentit (263)

Vierailija
261/263 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua ihan oikeesti. 

Täällä jengi on sitä mieltä, että vuokranantajan jääkaappi on rikki mentyään romua, jota ei tarvii asunnossa säilyttää. Sen sijaan niillä on joku tarve pitää sitä jääkaapin mentävää koloa tyhjillään ne kriittiset pari päivää, kun sillä vuokranantajalla menee toimittaa uusi kaappi.

Näistä oikein löyhkää kusetus, koska jos tietää, että uuden jääkaapin hankkiminen on vuokranantajan vastuulla, niin silloin myös tietää, että vanhan kaapin poisvienti on vuokranantajan vastuulla. On naurettavaa väittää, että joku tosissaan voisi kuvitella, että on sopimusehtojen mukaista, että vuokranantaja tuo uuden kaapin, mutta jättää silti vanhan, rikkinäisen kaapin asuntoon. 

Eihän kukaan nyt esim VVO:n tai muun ison vuokrafirman jääkaappia hävittäis, vaikka se kuinka olis rikki. Miten tää tilanne on erilainen, jos vuokranantaja on yksityinen henkilö? 

Naurattaa ihan, että kenelle tulee mieleen hankkia erikseen kuljetus noutamaan rikkinäistä kaappia, jos parin päivän päästä on tulossa kuljetettuna uusi kaappi. Silloin on myös peräkärry tai pakettiauto tms, eli kenenkään ei tarvitse erikseen hankkia mitään, kun se vanha menee sillä samalla kuljetuksella. Sen voi ymmärtää, että vuokralaisella ei oo velvollisuutta säilyttää vuokranantajan rikkinäistä jääkaappia, mikäli sinne tulee jo uusi kaappi. Eli tilanne, jossa vanha, rikkinäinen kaappi on edelleen asunnossa, mutta uusi on jo tuotu tilalle. Siinä vaiheessa voidaan jo puhua säilyttämisestä. Ja silloin ymmärtäisinkin, jos joku hävittäisi vanhan kaapin. Toki silti pitäisin sitä kyseenalaisena, jos kaapin hävittäisi, etteikö silti muka ilmoittaisi siitä vuokranantajalle ja sopisi erikseen. Jos kaapin hävittäminen ei sopisi vuokranantajalle, niin siinä vaiheessa jo kannattaa, etsiä uusi asunto. 

Vierailija
262/263 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jääkaappi hajonnut mutta astianpesukone hajosi omistamassani asunnossa. Näin toimittiin: vuokralainen soitti ja kertoi millainen vika ja totesin, että on se jo vanha, ettei kannata korjata. Hankin uuden ja tilaan siihen asennuksen, sopiiko että asentaja saa vuokralaisen numeron jotta voi sopia suoraan hänelle sopivan ajankohdan, jolloin asuntoon saa tulla. No tämä sopi vuokralaiselle. Minä soitin seuraavaksi kodinkoneliikkeeseen ja siinä puhelimessa valkattiin uusi kone ja heidän kautta asennus ja vanhan poisvienti. Annoin vuokralaisen numeron ja tästä parin päivän päästä oli uusi toimiva kone ja vanha viety pois.

Olisin pitänyt kertakaikkisen outona, jos vuokralainen olisi omin päin hävittänyt astianpesukoneen. Huijausta en olisi osannut epäillä, mutta oisin ollut häkeltynyt todella jos sieltä roudataan tavaraa pois omin päin.

Tuolle yhdelle "vuokranantaja ei saa säilyttää elektroniikkaromuaan toisen kotona ja toimimaton kone on romu" -jankkaajalle sanoisin että en minä siellä mitään romua säilyttänyt vaikka siinä meni se pari päivää tuossa koko prosessissa, ennen kuin oli uusi toimiva ja vanha viety pois. Tuo on lähtökohtaisesti aivan outo ajatus. Mun vuokralainen kiitti tosi nopsasta toiminnasta (kuuluu asiaan joten kiitosta ei sinänsä tarvitse) eikä höpissyt jotain omituista juttua romun säilyttämisestä. Jääkaapin suhteen olisin pyrkinyt siihen että koko juttu tapahtuu päivässä koska se on kriittisempi asumiselle kuin astianpesukone ja tässäkin tapauksessa va toimi nopeasti, joten en ymmärrä mistä sinä revit tuon romun säilyttämisen asunnossa. Kaikenlaisia vuokralaisia sitä onkin. Onneksi ei ole sattunut omalle kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/263 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jääkaappi hajonnut mutta astianpesukone hajosi omistamassani asunnossa. Näin toimittiin: vuokralainen soitti ja kertoi millainen vika ja totesin, että on se jo vanha, ettei kannata korjata. Hankin uuden ja tilaan siihen asennuksen, sopiiko että asentaja saa vuokralaisen numeron jotta voi sopia suoraan hänelle sopivan ajankohdan, jolloin asuntoon saa tulla. No tämä sopi vuokralaiselle. Minä soitin seuraavaksi kodinkoneliikkeeseen ja siinä puhelimessa valkattiin uusi kone ja heidän kautta asennus ja vanhan poisvienti. Annoin vuokralaisen numeron ja tästä parin päivän päästä oli uusi toimiva kone ja vanha viety pois.

Olisin pitänyt kertakaikkisen outona, jos vuokralainen olisi omin päin hävittänyt astianpesukoneen. Huijausta en olisi osannut epäillä, mutta oisin ollut häkeltynyt todella jos sieltä roudataan tavaraa pois omin päin.

Tuolle yhdelle "vuokranantaja ei saa säilyttää elektroniikkaromuaan toisen kotona ja toimimaton kone on romu" -jankkaajalle sanoisin että en minä siellä mitään romua säilyttänyt vaikka siinä meni se pari päivää tuossa koko prosessissa, ennen kuin oli uusi toimiva ja vanha viety pois. Tuo on lähtökohtaisesti aivan outo ajatus. Mun vuokralainen kiitti tosi nopsasta toiminnasta (kuuluu asiaan joten kiitosta ei sinänsä tarvitse) eikä höpissyt jotain omituista juttua romun säilyttämisestä. Jääkaapin suhteen olisin pyrkinyt siihen että koko juttu tapahtuu päivässä koska se on kriittisempi asumiselle kuin astianpesukone ja tässäkin tapauksessa va toimi nopeasti, joten en ymmärrä mistä sinä revit tuon romun säilyttämisen asunnossa. Kaikenlaisia vuokralaisia sitä onkin. Onneksi ei ole sattunut omalle kohdalle.

Jatkan vielä että joku uhosi, että muuttakaa pois, menettää hyvät vuokralaiset ja hyviä vuokralaisia on vaikea löytää. No ei tasan ole, mullakin vuokralla kaksio ja sit perheasunnoksi sopiva rivarikolmio ni on ollu opettajaa, ulosottomiestä jne vuokralaisena. Rivarikolmiossa asuu asiansa hyvin hoitava työssäkäyvä perhe, joilla kivat asialliset ja kiltit lapset, jotka kuulemma löytäneet hyvä lapsikavereita naapurustosta. Nykyään työelämä on epävarmaa, voi joutua siirtymään työn perässä, joten vuokraaminen ei ole enää mitenkään sidottua tulotasoon vaan muuttuvaan työelämään. Kuka tahansa voi olla vuokralla: urallaan menestynyt siinä missä opiskelijakin. Asuntoesittelyssä aina paljon porukkaa ja löytää tosi helposti hyviä vuokralaisia ja itse kun hoitaa ne hajonneet koneet pian ja joustaa tarvittaessa  ja on sellanen reilu vuokranantaja, joka pyytää maltillista vuokraa, ei mitään kiskontaa ni nää hyvät vuokralaiset viel pysyy ja asuu pitkään tyytyväisinä. Eli siis todellakaan ei ole vaikea löytää hyviä vuokralaisia. Sellainen uhoaminen että va on paniikissa, jos menettää vuokralaiset. Itte toivotan muuttaessa hyvää jatkoa ja kiitän että asunosta pidetty hyvää huolta ja samoin rivarin pihasta. Takuuvuokran saa aina palauttaa sentilleen takaisin, koska hyvät vuokralaiset kun on niin eipä löydy kuin muutama naarmu ehkä parketista (sallin eläimet koska itsekin koiraihmisenä en halua rajoittaa kenenkään oikeutta ottaa eläintä, sitä ei tosin voi edes rajoittaa ellei ole allergia-asunto, mut jos sopimuksessa kieltää niin eläinten jälkiä ei tartte hyväksyä normaalikulumisena, mutta siis sallin mielelläni eläimet :) ). Hyviä vuokralaisia on siis helppo saada, ainakaan mulle poismuutto ei aiheuta harmaita hiuksia, en esim. koskaan sido vuokralaista määräaikaisella koska haluan, että heillä vapaus muuttaa jos kokevat, että se ois hein perheelle hyvä ratkaisu. Mut eipä noi tunnu muuttavan, viihtyvät hyvin :) Enkä ole vuokraakaan hilannut ylöspäin kertaakaan, miksi hilaisin kun minusta hinta on nyt reilu, enkä halua lähteä kiskomaan enempää. Jos on hyvä va ni hyvät vuokralaiset on ja pysyy ja sanakin kiertää, että tän opettajan lähdettyä toisene kaupunkiin töihin, hänen kollega vukrasi asunnon, koska ex-vuokralainen oli kehunut, että siellä on kiva vuokranantaja, asiat sujuu, hyvä asunto ja kiva asua. Eli turhaa uhoa toi, ettei löytyis sopivia uusia vuokralaisia nopsaan. Kyllä löytyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi