Lapseton, mikä SINUA järkyttää eniten lapsiperhearjessa?
Vanhemmilta kysyttiin tätä jo, joten kysytään lapsettomiltakin.
Minua eniten on järkyttänyt, miten sotkuista ja äänekästä on ihan kahden lapsen normaalitaloudessakin, ja miten kaksi introverttivanhempaa voivat olla aivan helisemässä vilkkaan ja tarvitsevan pikkulapsen kanssa.
Myös päivähoitomaksujen suuruus yllätti.
Kommentit (471)
Vierailija kirjoitti:
Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti!
Jos mulla olisi lapsia (onneksi niitä ei tule, kiitos steriloinnin), joko ne saisivat kasvaa äänieristetyssä lastenhuoneessa tai tulisi murhia. Bussissa ja muilla yleisillä paikoilla pidän korvatulppia aina, jos sattuu lapsiperhe lähelle. En tajua, miten kukaan vanhempi jaksaa tuota jatkuvaa kiduttavaa mökää napsahtamatta, onkin ihme ettei ravisteltuja vauvoja ym. ole enemmän.
Tämä!! Iltapäivän bussit kaikista kauheimpia. Pitkän työpäivän jälkeen en todellakaan jaksa kuunnella sitä kiukkuhuutoa ja tekoitkua minuuttiakaan. Auta armias jos kuulokkeet unohtuneet kotiin :(
Myös: jatkuva ja ikuinen ruuanlaitto! Vihaan kokkaamista, se on maailman tylsintä puuhaa. Voittaa imuroinnit ja tiskaamiset mennen tullen, just jaksan itseni ruokkia. Onneksi töissä pääsee työmaaruokalaan.
Vierailija kirjoitti:
Oman rauhan puute. Melu ja yleinen rauhaton tunnelma. Sotkuisuus kotona. Se, että joku on sinusta riippuvainen 24/7. Lomamatkat tehtävä ns. lasten ehdoilla. Teini-ikäisen kanssa taistelu. Nämä näin lapsiperhe-elämää vain sivusta seuranneena tuli ekana mieleen.
Itsellä koirankin pito tuntuu välillä rasitteelta, ajatuskin että pitäisi huolehtia lapsesta tai puhumattakaan useammasta kauhistuttaa. Ei kiitos lapsia meille.
Oon samoilla linjoilla. Rakastan eläimiä, mutta en ottaisi koiraa oman laiskuuden takia.
Epäsiisteys ja hajut. Huono hygienia, ei viitsi oikein mitään sen pyllyn- ja nenänkaivuun ja vaipansisältöjen keskellä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei saa nukkua aamulla pitkään. Kaiken muun kestäisin. Olen kokenut lapsiperhe-elämää ex-avopuolisoni kautta ja se oli ainut asia mikä toden teolla ärsytti. Vielä pienemmillä tietysti tämän päälle rikkinäiset yöunet.
Miksi ihmeessä sinun piti herätä aamulla? Ymmärrän, että lapsen vanhemman täytyy, mutta ei kai sen vanhemman puolison nyt tarvitsisi? -ap
Parisuhteessa on tapana olla toinen toisensa tukena. Molempien ei tarvitse välttämättä herätä, mutta lapset kyllä tulevat herättelemään ja kun eletään yhdessä, toisellekin haluaa välillä suoda sen rauhallisemman aamun.
Okei. Itse pitäisin kyllä kiinni siitä, että vanhempi hoitaa lapsensa itsenäisesti. Olen seurustellut koiranomistajan kanssa, ja silloinkin tein selväksi, että koira oli hänen vastullaan. Näin olikin. -ap
Se, kuinka vähän on keinoja laittaa lapset kuriin ja miten huonosti se onnistuu. Keski-Euroopassa asusteltuani on ollut todella hämmentävää seurata suomalaista suhtautumista lapsiin (toisaalta hyvin kielteisesti, toisaalta taas välinpitämättömästi ja lepsusti tai ylisuojelevasti ja liian hellävaraisesti). Täällä se on jotenkin.. väkinäistä melkeinpä, tuntuu että muualla lapset ovat enemmän itsestäänselvyys ja niitä ei tarvitse selitellä. Äh, tätä on vaikea selittää. Toisaalta onhan se ihan kiva, ettei täällä näe mitään julkisia ja hivenen turhan kovakouraisia kurinpitotoimiakaan, toisaalta se taas ilmeisesti vain toimii... Tai sitten äidit ja isät ovat vain niin muista piittaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS: oli juuri vihdoin totuus, maailma EI tarvi enää lisää ihmisiä. Nyt ihmisiä on 6 miljardia joista 5 miljardia elää köyhyydessä, tulevaisuudessa ihmisiä on 10 miljardia joista 9 miljardia elää kuin rotat.
On pulaa puhtaasta vedestä, puhtaasta ruuasta, on täysin järjetöntä tehdä lisää ihmisiä rajattuun maapalloon.
Lapsille tulee laittaa vero, 1000e kuussa yhdestä lapsesta, 5000e kuusta kahdesta ja kolmesta pitää laittaa linnaan tai maksaa 30 miljoonaa.
Kiinassa vastaavaa on kokeiltu. Tuloksena huomattavasti enemmän miehiä kuin naisia.
Suomessa/Länsi-maissa syntyvyys laskee muutenkin ja köyhissä maissa ei ole mistä ottaa maksuja.
VÄÄRIN...Kiinan pelasti yhden lapsen polittiikka, se esti kolme merkittävää asiaan.
1) Nälän hädän
2) Kiinan täydellisen hukkuminen saasteisiin ja täydellisen maan, veden, ilman saastuttamisen
3) Yhteiskunta rauhan ja jonkinlaisen demokratian
Se että poikia on enemmän kuin naisia, on pieni hinta, samalainen epäsuhta in myös Helsingissä ja et ole siitä huolissasi. Ilman tätä polittiikkaa Kiina olisi hukkunut saasteisiin ja saastuttanut pysyvästi oman maatalouden. Nyt on vielä toivoa....vaikka Kiina onkin maailman pahin saastunut alue. Ainakin se sinun poikalapset saavat nyt ruokaa jolla yrittää pysyä hengissä, toisin kuin Afrikassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei saa nukkua aamulla pitkään. Kaiken muun kestäisin. Olen kokenut lapsiperhe-elämää ex-avopuolisoni kautta ja se oli ainut asia mikä toden teolla ärsytti. Vielä pienemmillä tietysti tämän päälle rikkinäiset yöunet.
Miksi ihmeessä sinun piti herätä aamulla? Ymmärrän, että lapsen vanhemman täytyy, mutta ei kai sen vanhemman puolison nyt tarvitsisi? -ap
Parisuhteessa on tapana olla toinen toisensa tukena. Molempien ei tarvitse välttämättä herätä, mutta lapset kyllä tulevat herättelemään ja kun eletään yhdessä, toisellekin haluaa välillä suoda sen rauhallisemman aamun.
Okei. Itse pitäisin kyllä kiinni siitä, että vanhempi hoitaa lapsensa itsenäisesti. Olen seurustellut koiranomistajan kanssa, ja silloinkin tein selväksi, että koira oli hänen vastullaan. Näin olikin. -ap
Taidat olla aika itsekäs ihminen? "Minä itte ja muut sitte!"
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi isoin asia mikä mua lapsissa ahdistaa on se, että lapset sitoo ihmisen "kiinni yhteiskuntaan ja systeemiin". (Hankala selittää.) Mutta kun tulet raskaaksi, alkaa tarkkailu neuvolassa, sitten synnytyssairaalassa, taas neuvolassa, päiväkodissa, koulussa jne.jne.
Raskaaksi tuloon asti nainen on yksilö, mutta sen jälkeen jopa synnytystapa halutaan päättää hänen puolestaan. Jonkinlainen itsemääräämisoikeus katoaa ja se on ahdistavaa.
Tämä juuri. Joudut osalliseksi lapsesi myötä ikuiseen "tarpeeksi hyvän vanhemmuuden" todistamisen kierteeseen.
Kasvatuskontrolliin joutuminen lapsen myötä, lapsi HETI synnyttyään "pisteytetään", ja siitä se alkaa.....
Vasut (missä hoitajat arvioi ja kontrolloi) ja jos huonosti käy niin Lasut (kontrollia tarkimmillaan).
Koulussa Wilmat ja vanhempainvartit ja mitkälie... Vasta lapsen täysi-ikäisyys vapauttaa kasvatukseen ja vanhemmuuteen liittyvästä kontrollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika itsekäs ihminen? "Minä itte ja muut sitte!"
Minusta ei ole itsekästä odottaa, että kumppani hoitaa omat asiansa ja velvoitteensa eikä sysää niitä kumppanin vastuulle. Se, että saa huolehdittua omat työnsä, laskunsa, lapsensa ja lemmikkinsä on ihan ensimmäinen edellytys yhteiselle elämälle. -ap
Mullekin jatkuva melu on kauheinta. Vingutaan, huudetaan, itketään, hoetaan ihan hokemisen ilosta, lallatetaan, inistään ja ynistään. Hiljaisuuden puute siis.
Olin lastenhoitajana perheessä, jossa oli kolme alle 4-vuotiasta. Joskus kotiin lähtiessä kaikki lapset itki ja töistä juuri kotiutuneet vanhemmat näyttivät siltä, että haluavat itkeä. Siinä metakassa ei joskus saanut edes heitä sanottua. Oli muutenkin niin kaaoottinen perhe, että haluan uskoa ettei kaikissa lapsiperheissä ole niin kamalaa. Luulen, että tuo lastenhoitotyö on suurin yksittäinen tekijä sille, etten halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Oman rauhan puute. Melu ja yleinen rauhaton tunnelma. Sotkuisuus kotona. Se, että joku on sinusta riippuvainen 24/7. Lomamatkat tehtävä ns. lasten ehdoilla. Teini-ikäisen kanssa taistelu. Nämä näin lapsiperhe-elämää vain sivusta seuranneena tuli ekana mieleen.
Itsellä koirankin pito tuntuu välillä rasitteelta, ajatuskin että pitäisi huolehtia lapsesta tai puhumattakaan useammasta kauhistuttaa. Ei kiitos lapsia meille.
Tähän kommenttiin samaistun täysin!
Vierailija kirjoitti:
tämä on kyllä ihan järjästelykysymys. Tietenkin voi aamulla nukkua pitkään, kun lapset esim leikkivät keskenään, ottavat itse aamupalaa ja touhuilevat omiaan. Harhakäsitys, ettei ihminen voisi nukkua pitkään jos on lapsia.
Lähinnä se, kuinka monessa perheessä niin arki kuin juhlakin pyörii niiden lasten ehdoilla ja ympärillä. Joku viisas sanoi joskus, että lapsi tulee vanhempien elämään, eikä toisinpäin, en vaan pysty käsittämään kuinka joku on valmis tekemään kaiken aina ja vain lapsien ehdoilla ja heitä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteista repiminen ja niissä roikkuminen, pöydille kiipeily kun siinä ollaan kahvilla, ruuansotkut lapsessa, lattialla, äidissä ja pöydällä. Rääkymällä huutaminen, yleinen saastaisuus huushollissa. Äidin alistuneisuus tilanteeseen :(
missähän apinatalossa sinä olet käynyt kun tuollaista olet nähnyt? En tunnista, vaikka todella monissa lapsiperheissä olen kyläillyt.
Vierailija kirjoitti:
Se miten äidit ovat persoonattomia miehen omistamia synnytyskoneita jotka tekevät ilmaista paskaduunia joka ei näy ikinä missään ja sitä omaa identiteettiä rikotaan vielä ottamalla miehen nimi ja antamalla miehen nimi aina ja poikkeuksetta lapsille kaikissa perheissä.
En ikinä halua äidiksi kun tajusin miten irvokasta ja naista alistavaa se on.
tekstistäsi päätellen olet tehnyt oikean päätöksen. Onneksi kenenkään ei tarvitse olla sinun lapsesi!
Välttelen lapsiperheitä, joten I'm good.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä on kyllä ihan järjästelykysymys. Tietenkin voi aamulla nukkua pitkään, kun lapset esim leikkivät keskenään, ottavat itse aamupalaa ja touhuilevat omiaan. Harhakäsitys, ettei ihminen voisi nukkua pitkään jos on lapsia.
Tää pätee varmasti n.6v -> lapsiin. Sen nuoremmat tarvitsevat vielä apua aamutoimissa. Eli kyllä ne ekat 5-6 vuotta joutuu heräämään niin aikaisin kuin lapsikin herää.
Lasten tarvitsevuus on ällistyttävää... ja se, miten vanhempien on pakko vastata lasten tarpeisiin, huvitti tai ei, jaksoi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS: oli juuri vihdoin totuus, maailma EI tarvi enää lisää ihmisiä. Nyt ihmisiä on 6 miljardia joista 5 miljardia elää köyhyydessä, tulevaisuudessa ihmisiä on 10 miljardia joista 9 miljardia elää kuin rotat.
On pulaa puhtaasta vedestä, puhtaasta ruuasta, on täysin järjetöntä tehdä lisää ihmisiä rajattuun maapalloon.
Lapsille tulee laittaa vero, 1000e kuussa yhdestä lapsesta, 5000e kuusta kahdesta ja kolmesta pitää laittaa linnaan tai maksaa 30 miljoonaa.
Kiinassa vastaavaa on kokeiltu. Tuloksena huomattavasti enemmän miehiä kuin naisia.
Suomessa/Länsi-maissa syntyvyys laskee muutenkin ja köyhissä maissa ei ole mistä ottaa maksuja.
VÄÄRIN...Kiinan pelasti yhden lapsen polittiikka, se esti kolme merkittävää asiaan.
1) Nälän hädän
2) Kiinan täydellisen hukkuminen saasteisiin ja täydellisen maan, veden, ilman saastuttamisen
3) Yhteiskunta rauhan ja jonkinlaisen demokratian
Se että poikia on enemmän kuin naisia, on pieni hinta, samalainen epäsuhta in myös Helsingissä ja et ole siitä huolissasi. Ilman tätä polittiikkaa Kiina olisi hukkunut saasteisiin ja saastuttanut pysyvästi oman maatalouden. Nyt on vielä toivoa....vaikka Kiina onkin maailman pahin saastunut alue. Ainakin se sinun poikalapset saavat nyt ruokaa jolla yrittää pysyä hengissä, toisin kuin Afrikassa
Sanoo Kiinan valtiovalta. Demokratiasta ollaan kaukana, jos valtio pakottaa sterilisaatioihin ja abortteihin. Ne poikalapset lähtevät miljoona vauhtia ulkomaille töihin eivätkä tule takaisin. Nyt yhden lapsen säännöstä on luovuttu.
Saasteiden kontrollointiin on muitakin keinoja. Väkimäärä kasvaa aina kehitysmaissa joissa on huono sosiaaliturva, terveydenhuolto ja koulujärjestelmä.