HS: opiskelijatytön tilitys " taloudellisen autonomian" menetyksestä opintotukiuudistuksen myötä
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005298987.html
Mitä taloudellisen autonomian menettämistä se on, jos hänen saamansa tuki vain siirtyy yhteiskunnalta läheisen harteille?
Ihan hyvä uudistus mielestäni. Ehkä hänen parisuhteensa on epävakaa ja siksi yhteistalous mietityttää? Jollain toisella suhde voi olla paljon tiiviimpi ja yhteiset rahat pikemminkin itsestäänselvyys, kun kerran yhteistä elämääkin rakennetaan. Silloin olisi yhteiskunnan suunnalta suorastaan liiallista tukea paria vielä toisen normaalin palkan lisäksi. Suomen rahat on äkkiä käytetty, jos verovaroja jaellaan avokätisesti ihmisille, joilla ei ole oikeaa hätää ja joilla on ylipäätään vaihtoehtoja & mahdollisuus kohentaa talouttaan.
Kommentit (153)
Menkää opiskelijat töihin ja lopettakaa se valittaminen. Usassa teidän pitäisi maksaa satojatuhansia euroja saadaksenne koulutuksen täällä sen saa ilmaiseksi ja myös tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koko pariskunnan ja keskinäisen elatusvelvollisuuden käsite on suorastaan brezneviläinen jäänne, joka ei käy lainkaan yksiin 80- ja 90-luvuilla syntyneiden ihmisten ajatusmaailman kanssa. Nykynuorten ihanne on se, että jokainen hoitaa oman sarkansa, eikä tällainen elatusvelvollisuuden tasajako sovi tähän ajatusmalliin lainkaan. Nykyään moni kokee pikemminkin nöyryyttäväksi ajatuksen siitä, että pitäisi elää puolisonsa tuloilla, vaikka kyseinen malli olikin varsin tyypillinen vielä muutama vuosikymmen sitten.
Asumistuki on yleisestikin ottaen täysin naurettava ja absurdi. Kaikki nykyiset tuet pitäisi poistaa ja siirtyä perustuloon, jonka jokainen saisi käyttää haluamallaan tavalla.
Voihan se ihanne olla, mutta ei tuollaista yhteiskunnan varoin kuulu rahoittaa XD
Miten se on yhteiskunnan kannalta kalliimpaa, jos tämä pariskunta asuu samassa osoitteessa? Jos he asuisivat omissa asunnoissaan, maksaisi yhteiskunta täydet tuet, mutta tässä tapauksessa heitä rangaistaan siitä, että asuvat edullisemmin, jolloin menettävät heille muutoin kuuluvia tukia.
Varmaan ihan absurdi ajatus, mutta jospa tuo tilanne kannustaisi tienaamaan itse ihan omaa rahaa. Tiedättekö sellaisen jutun mitä kutsutaan työksi, siinä ikäänkuin annat työpanoksesi sovitusti vieraan käyttöön ja sen vastineeksi tämä vieras muuttuu työnantajaksi joka maksaa sinulle palkkaa, ihan oikeaa rahaa. Sillä rahalla voi sitten osallistua esimerkiksi siihen vuokranmaksuun ja mikä tärkeintä, säilyttää taloudellisen autonomian.
Olet oikeassa, absurdi ajatus. Käytäntö, on hiukan muuta. Nykyään ikään kuin kuvitellaan että jos on työ, siitä saa myös palkkaa. No, eipä olekaan niin, vaan voi olla että ei saa mitään palkkaa. Sellaisia tyäpaikkoja on nyt eniten, kaikkein suurimman työvoimapulan aloilla. Siis pätkätöitä tai 0 sopimuksia. Periaatteessa joustava sopiminen tarkoittaa palkkojan nousua, mutta käytännössä laskua. Elämme harhaisessa maailmassa, jossa totuus ja poliittinen korrektius ovat vaihtaneet paikkaa.
Anteeksi kömmähdys, tarkoitin että arvostettuina asioina vihtaneet paikkaa.
Todellisuudessa totuus on saanut väistyä kaikkialla, ja tilalle tulleet vaihtoehtoinen totuus ja poliittisesti korrektit puheet, joista ei saa käyttää vanhentunutta nimikettä. Sillonhan tavallisestakin ihmisestä tulee roisto jota voidaan rankasta, tai vähintään hylkiö jota kaikki saa pilkata.
Ed. jatko.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut. Enää ei avopuolisoilla ole yhteiset rahat vaan tullaan toimeen omilla rahoilla. Näin ainakin minun kaveripiirissäni. Eri asia sitten, kun on yhteisiä lapsia, omistusasunto jne.
Tarkoitat varmaan että nykyisin kaikki jotka suinkin voivat loisivat verovaroilla. Tottakai näin on kun se tehdään kerta mahdolliseksi.
Sharing is caring kirjoitti:
Olen itse vähän ihmeissäni tästä keskustelusta.
Meille oli mieheni kanssa yhteen muutettaessa niin selvää, että taloudestakin tulee samalla yhteinen. Menoja on aina jaettu sen mukaan, minkä verran rahaa kummallekin tulee. Esim. toinen maksaa vuokran ja toinen sitten laskut ja enemmistön ruokaostoksista. Molemmille jää myös omaa ns. humputtelurahaa, ja yli jäävä raha säästetään.
Rahatilanteet voi muuttua, jos toinen jää vaikka työttömäksi tai aloittaa opiskelun. Siksi meistä ei ole järkevää jakaa esim. vuokraa puoliksi. Ei olis kovin reilua, jos toinen saisi elää kuin kroisos ja toinen joutuisi kituuttamaan.
Meillä lähdettiin siitä, että kumpikin elättää itse itsensä. Yhdessä ei ryhdytä hankkimaan mitään sellaista,mihin pienempituloisella ei ole varaa. Yhteenmuutto on pelkkä yhteenmuutto, ei siinä tarvitse pankkitiliä ryhtyä jakamaan.
Hirveän moni nainen jää erossa tyhjän päälle, koska ei ole joutunut miettimään, millä elää ilman puolison tuloja. Kun omat menot on mitoitettu omien tulojen mukaan, ei yhteenmuuttoa usein seuraava erilleenmuutto ole katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ja kumma kirjoitti:
Onko ihmisten asenteet todellakin muuttuneet niin paljon, että enemmistön mielestä avoliitossa elävän elatuksesta on enemmän vastuussa ventovieraat veronmaksajat kuin avopuoliso?
Vai onko tämä jälleen yksi esimerkki, miksi lopetin Hesarin tilaamisen 25 vuoden jälkeen? Lehti nostaa jatkuvasti esille ongelmia, jotka eivät mielestäni ole ongelmia laisinkaan.
Tyttiksen poikkis säästää paljon kuluissaan kun tyttis maksaa yhteiskunnalta pummien puolet vuokrasta. Oikea jakosuhde vuokralle olisi 80/20
Millä logiikalla? Yhtä paljonhan he asuntoa, sähköä, nettiyhteyttä jne käyttävät. Taitaisi aika harva enää ryhtyä avoliittoon itseään vähemmän ansaitsevan kanssa, jos lähtökohta olisi, että kulut maksetaan suhteessa tuloihin. Itse pidän kiinni siitä, että ne maksetaan puoliksi, poikkeuksena pitkä liitto, jossa toinen jää yhteisten lasten takia joksikin aikaa kotiin tai tilapäinen sairaus- tai muu ahdinko.
Eli jos toinen tienaa vaikka 6000 kuussa ja toinen 2000, sun mielestä elämisen kulut pannaan puoliksi? Siinä joutuu kyllä enemmän tienaava sovittamaan elintasonsa vähemmän tienaavan mukaan. Asuminen, lomat ja yhteinen vapaa-aika täytyy sovittaa pari tonnia tienaavan tuloihin. Tai ehkä ajatuksena on että enemmän tienaava esim. käy yksin lomilla joihin puolisolla ei ole varaa.
Minun mielestäni juuri noin eli ei se paremmintienaava kuluta sen enempää kuin köyhempikään,miksi ihmeessä sen pitää maksaa enemmän? ja jos se varakkaampi haluaa yhteiselle lomalle Bermudalle, niin se maksaa molempien matkan. Tai jos se köyhempi haluaa Bermudalle, niin se säästää hemmetisti eikä oleta, että puoliso maksaa. Parisuhde ei saisi olla hyötysuhde, vaikka moni varaton niin uskoo.
Enkä ymmärrä sitä, miksi paremmintienaavan pitää maksaa puoisolle elintaso, johon tällä ei ole itsellään varaa.
Vierailija kirjoitti:
Menkää opiskelijat töihin ja lopettakaa se valittaminen. Usassa teidän pitäisi maksaa satojatuhansia euroja saadaksenne koulutuksen täällä sen saa ilmaiseksi ja myös tukea.
Sitähän Sipilä on kokoajan ajanut takaa, kun opiskelu tulee kalliimmaksi, niin kaikkien pitää käydä töissä ja opiskeluaika lyhenee vastaavasti. Eiks niii.... koska työvoimapula on suurin korkeasti koulutettujen yhden asian osaajien kohdalla..
Usassa saa myös hyvän terveyspalvelun, kunhan itse maksaa.
Hyvä kuitenkin, koska se tulee meillekin, muuta emme osaa, joten se on pakko. Menkäämme siitä, mistä aita näyttää olevan kaatunut. Mitä utopistisempia asioita politikot esittää, sen parempi menestys.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ja kumma kirjoitti:
Onko ihmisten asenteet todellakin muuttuneet niin paljon, että enemmistön mielestä avoliitossa elävän elatuksesta on enemmän vastuussa ventovieraat veronmaksajat kuin avopuoliso?
Vai onko tämä jälleen yksi esimerkki, miksi lopetin Hesarin tilaamisen 25 vuoden jälkeen? Lehti nostaa jatkuvasti esille ongelmia, jotka eivät mielestäni ole ongelmia laisinkaan.
On. Itselleni tuli tämän myötä ero, kun ex sanoi ettei tosiaan aio elättää mua hetkeäkään kun tuet loppuu. Minä siis olen viimeisen vuoden opiskelija (ja todennäköisesti jouluksi valmistun) ja hän on jo työelämässä. Kuulemma oltais voitu vielä seurustella, mutta mun pitäis asua jossain muualla, koska hän ei aio maksaa vuokrasta mun osuutta jos asun saman katon alla vaan maksaa vain itselleen.
Ehkä ihan hyvä erota tuossa kohtaa, olisi kurjaa pyöräyttää tuollaiselle "miehelle" pari lasta ja huomata sitten ettei ole varaa elättää itseään ja lapsiaan ja kerjätä hattu kourassa mieheltä rahaa lasten talvivaatteisiin ;)
Toivottavasti jätkä potkii ton pihalle.
Eisaatana, ymmärrän kyllä hyvin miksi nuorten naisten suosio laskee laskemistaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kela saa kiertää lakia? Vain avioliitossa on elatusvelvollisuus.
Asumistuesta on säädetty laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koko pariskunnan ja keskinäisen elatusvelvollisuuden käsite on suorastaan brezneviläinen jäänne, joka ei käy lainkaan yksiin 80- ja 90-luvuilla syntyneiden ihmisten ajatusmaailman kanssa. Nykynuorten ihanne on se, että jokainen hoitaa oman sarkansa, eikä tällainen elatusvelvollisuuden tasajako sovi tähän ajatusmalliin lainkaan. Nykyään moni kokee pikemminkin nöyryyttäväksi ajatuksen siitä, että pitäisi elää puolisonsa tuloilla, vaikka kyseinen malli olikin varsin tyypillinen vielä muutama vuosikymmen sitten.
Asumistuki on yleisestikin ottaen täysin naurettava ja absurdi. Kaikki nykyiset tuet pitäisi poistaa ja siirtyä perustuloon, jonka jokainen saisi käyttää haluamallaan tavalla.
Voihan se ihanne olla, mutta ei tuollaista yhteiskunnan varoin kuulu rahoittaa XD
Miten se on yhteiskunnan kannalta kalliimpaa, jos tämä pariskunta asuu samassa osoitteessa? Jos he asuisivat omissa asunnoissaan, maksaisi yhteiskunta täydet tuet, mutta tässä tapauksessa heitä rangaistaan siitä, että asuvat edullisemmin, jolloin menettävät heille muutoin kuuluvia tukia.
Varmaan ihan absurdi ajatus, mutta jospa tuo tilanne kannustaisi tienaamaan itse ihan omaa rahaa. Tiedättekö sellaisen jutun mitä kutsutaan työksi, siinä ikäänkuin annat työpanoksesi sovitusti vieraan käyttöön ja sen vastineeksi tämä vieras muuttuu työnantajaksi joka maksaa sinulle palkkaa, ihan oikeaa rahaa. Sillä rahalla voi sitten osallistua esimerkiksi siihen vuokranmaksuun ja mikä tärkeintä, säilyttää taloudellisen autonomian.
Kyllä, kaikki tietävät, että tuo on aivan absurdi ajatus. Sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen kuullut sellaisesta jutusta mitä työksi kutsutaan. Olen myös ollut kuulevinani, että siitä työ-nimisestä jutusta olisi ollut vähän pulaa viime aikoina. Huhupuheita nämä.
Helsingissä (mistä linkin esimerkki oli) on ihan varmasti tarjolla opiskelijalle töitä muutama päivä viikossa. Kaupan ala, ravintola- ala, siivous näin esimerkkeinä, aivan varmasti löytyy työtä, ihan samantien kun menee vaikka jonkun vuokrafirman listoille. Ei ole huhua vaan ihan faktaa.
Pelkästään Helsingin yliopistossa aloittaa tänä syksynä yli 3000 uutta opiskelijaa. Millään ei kaupungin kaikille opiskelijoille riitä töitä.
Kaupungin kaikki opiskelijat tuskin asuvat työssäkäyvän kumppanin kanssa samassa asunnossa joten aloituksen ongelma tuskin koskeekaan aivan kaikkia?
Jaa, no sori, en tiennyt että Helsingissä on erikseen varattu työpaikat avosuhteessa eläville. Ainakin minä ja minun yksin asuvat kaverit tehtiin aikoinaan töitä opintojen ohella, kun ei kukaan muu ollut maksamassa vuokraa. Että sinänsä kuvittelisin kovemman tarpeen työpaikalle olevan juuri yksinäisillä.
No tuota kutsutaan avoliitoksi. Te ette ole enää poika- /tyttöystäviä vaan AVOPUOLISOITA. Sama jatkuu kun toinen jää esim. hoitovapaalle lapsen kanssa, kyllä siinä otetaan ihan jokainen sentti molemmilta huomioon jos esim. asumistukea tai kotihoidontuen hoitolisää aletaan laskemaan.
Minusta olisi absurdia että opiskelijanaiselle maksettaisiin yhteiskunnan/veronmaksajien rahoista asumistukea, vaikka avomies ilmeisesti tienaa n. 2000 nettona tassuun. Vaikka kaippa se meille kaikille kelpais, extra raha. Koska täysin varmaa on että nainen hyötyy taloudellisesti miehen rahoista, sai kelasta rahaa tai ei. Jos ei hyödy, kannattaisi ehkä vaihtaa se status takaisin "poikaystäväksi"; se käy niin että muutatte erillenne. Ei tarvitse kummankaan elättää toista ja molempien juustotkin on visusti tallessa omassa jääkaapissa - ettei vaan toinen syö toisen ostamaa!
Itse en ymmärrä, miksi valtio tällaisilla tukimuutoksilla pyrkii ajamaan ihmisiä asumaan yksin ja samaan aikaan ihmetellään miksi Suomessa on niin paljon yksiöitä ja yksinäisiä... Lisäksi yksinasuva käyttää arjessaan enemmän resursseja verrattuna siihen, että kaksin tai useamman asuessa yhdessä monet asiat voidaan jakaa. Tämä tuottaa myös kuluja, jotka näkyvät yhteiskunnallisella tasolla. Mutta kiistellään vaan siitä kenelle jää vähiten ja miten tuo tyyppi tuolla ei ainakaan mun armaita verorahoja ansaitse! Ainiin ja opintotuesta maksetaan myös verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen kuullut sellaisesta jutusta mitä työksi kutsutaan. Olen myös ollut kuulevinani, että siitä työ-nimisestä jutusta olisi ollut vähän pulaa viime aikoina. Huhupuheita nämä.
Helsingissä (mistä linkin esimerkki oli) on ihan varmasti tarjolla opiskelijalle töitä muutama päivä viikossa. Kaupan ala, ravintola- ala, siivous näin esimerkkeinä, aivan varmasti löytyy työtä, ihan samantien kun menee vaikka jonkun vuokrafirman listoille. Ei ole huhua vaan ihan faktaa.
Pelkästään Helsingin yliopistossa aloittaa tänä syksynä yli 3000 uutta opiskelijaa. Millään ei kaupungin kaikille opiskelijoille riitä töitä.
Millään en usko että kaupungin kaikki opiskelijat työnhaussa olisivatkaan. Osa pärjää opintoetuuksilla, osalla on säästöjä vaikka kesätöistä, osa saa vanhemmilta tukea jne.
Tilastojen mukaan noin puolet opiskelijoista tekee töitä koulun ohella. Helsingissä siis puhutaan kymmenistä tuhansista työssäkäyvistä opiskelijoista. Varmaan useampikin töissä kävisi, jos niitä saisi.
Ihme ja kumma kirjoitti:
Olet asian ytimessä.
Suomessa asiat ovat keskimäärin niin hyvin, että meillä on varaa julkaista tällaista p_skaa mielin määrin. Ja ihmiset usein nielevät nämä "tarinat" koukkuineen päivineen.
En jaksa koko ketjua lukea, mutta eiköhän tämä muutos ole tehty rikkaita varten. Ennen ei opiskelijat saaneet tukea kun asuivat vanhempiensa omistamassa asunnossa, mutta nyt saavat. Eli vuokran voi laittaa paperilla tappiin, ja opiskelija saa kivaa ilmaista taskurahaa.
Tuossa juuri mietin, miten on mennyt ahtaalle. Minun tyttö on 10v aikana ollut työssä yhteensä 5v josta ulkomailla 1 v ja työnjohtotehtävissä 3v. Nyt valmistuu maisteriksi ja täyttää 25v. Suomesta tuskin työtä saa, joten aikoi muuttaa sinne mistä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin kaikki opiskelijat tuskin asuvat työssäkäyvän kumppanin kanssa samassa asunnossa joten aloituksen ongelma tuskin koskeekaan aivan kaikkia?
Jaa, no sori, en tiennyt että Helsingissä on erikseen varattu työpaikat avosuhteessa eläville. Ainakin minä ja minun yksin asuvat kaverit tehtiin aikoinaan töitä opintojen ohella, kun ei kukaan muu ollut maksamassa vuokraa. Että sinänsä kuvittelisin kovemman tarpeen työpaikalle olevan juuri yksinäisillä.
Ei olisi kannattanut lintsata äikäntunteja, olisi sisälukutaito parantunut.
Asumistukiuudistus, josta tämä aloituskin tehtiin helpottaa nimenomaan yksinasuvien opiskelijoiden tilannetta kun tukea maksetaan ympäri vuoden, sen sijaan parisuhteessa elävien tuki heikkenee jos puoliso tienaa riittävästi. Jos henkilö elää parisuhteessa jossa pidetään tarkkaan "sun ja mun rahat" niin yksin joutuu sen vuokranpuolikkaansa hoitamaan ja maksaa siis asumisestaan enemmän kuin yksinasuva joka saa täyden asumistuen.
Olet oikeassa, absurdi ajatus. Käytäntö, on hiukan muuta. Nykyään ikään kuin kuvitellaan että jos on työ, siitä saa myös palkkaa. No, eipä olekaan niin, vaan voi olla että ei saa mitään palkkaa. Sellaisia tyäpaikkoja on nyt eniten, kaikkein suurimman työvoimapulan aloilla. Siis pätkätöitä tai 0 sopimuksia. Periaatteessa joustava sopiminen tarkoittaa palkkojan nousua, mutta käytännössä laskua. Elämme harhaisessa maailmassa, jossa totuus ja poliittinen korrektius ovat vaihtaneet paikkaa.