Miten huomasitte, että ystävänne/työkaverinne olikin narsisti?
Millaisista piirteistä? Tai mitä tapahtui että huomasitte?
Kommentit (91)
Narsismia on jokaisella terveelläkin luonteessa jonkin verran. Ihminen joka haluaa olla huomion keskipisteenä, voi omata narsistisia piirteitä mutta ei todellakaan välttämättä ole narsisti. Ihmisiä on erilaisia ja Suomessa katsotaan heti pahalla jos joku on paljon esillä. Etenkin jos on nainen.
Itse en ole tuntenut yhtään narsistia. Epätäydellisiä ihmisiä kyllä.
Alkuun oli ihanan oloinen ja miellyttävä tyyppi. Sitten kun oltiin jo ystävystytty niin käytös muuttui. Vähätteli vaivihkaa kaikesta. Aina oli paha mieli tapaamisen jälkeen. Tuntui käsittämättömän kateelliselta ja epäoikeudenmukaiselta. Haukkui perhettäsi, miestäsi, jopa lapsiasi. Mustamaalasi selän takana aivan perättömiä juttuja. Jäi kiinni vaikka mistä. Halusi olla todella läheinen ja tunki suorastaan elämääsi. Oli mustasukkainen, ei saanut olla enää muita kavereita. Oli aivan eri ihminen ryhmässä kuin kahdenkesken. Nolasi sinua kun muita oli paikalla. Oli melko epäavoin tietyistä asioista, tuli olo että pelasi koko ajan jotain ihmissuhdepeliä. Oli nelikymppinen, mutta välillä tuntui että oli jäänyt teinin tasolle kaikkine pelailuineen. Tuntui ettei "oikeaa" moraalia ole, eikä noudata mitään käyttäytymissääntöjä. Osasi kyllä esittää mallikelpoista ihmistä, ja todella hyvin onnistuikin ympärillä olevia huijaamaan, ennen kuin ihmiset paremmin häntä tunsivat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta narsistin tunnistaa varmuudella yhdestä asiasta; hän hurmaamalla hurmaa sinut, saa sinut tuntemaan itsesi erityiseksi, tasavertaiseksi itsensä kanssa - te olette yhtä jossain henkisellä tasolla. Ja koska hän on yleensä asemassa, jossa se tuntuu hivelevältä itseesi nähden (siis olla tasavertainen) kuten komea, suosittu, hauska, esimiesasemassa, niin siihen menee huomaamattaan pää edellä mukaan. Se, miten narsisti toimii on, että kun hän on uskotellut sinulle kaiken tämän, hän yhtäkkiä pudottaa sinut rytisten sinne minne kuulutkin; jättää huomiotta, ei puhu, tiuskii, saa sinut näyttämään tyhmältä muiden silmissä. Tämä on meille kaikille normaaleille ristiriita: hän oli mukava, ERITYISMUKAVA, nyt hän ei ole?
"Mitä minä tein väärin?"
Automaattisesti ajattelemme, että vika on meissä. Tunnemme itsemme vähän noloiksi, tyhmiksi. Annoimme ehkä itsestämme liikaa, nauroimme liian kovaa? Olimme vähän höperöitä ja nyt tuo upea ihminen pitää meitä idiootteina? Koska normaalit mukavat ihmiset muuttuvat ei-mukaviksi yleensä siksi. ME teemme jotain väärin. Joten pakokauhuissamme yritämme sitten tätä narsistia tavoitella, miellyttää jne. Ja kohta hän on taas meille mielin kielin ja olemme onnemme kukkuloilla; ihanaa tämä komea, miellyttävä ja suosittu henkilö ei olekaan pahastunut minulle, häpeä minua, en tehnytkään mitään väärin. Kunnes taas: BUM. Hän heittää meidät henkisesti alas parvekkeelta.
Tiivistettynä: narsisti ei halua, että saat olla tasavertainen hänen kanssaan, muuta kuin ajoittain. Liian pitkään kun niin käy, muodostut uhaksi. Narsistille on tarpeen saada sinut tuntemaan itsesi pieneksi ja tyhmäksi ja epäsuosituksi hänen silmissään. Jotta tekisit taas kaiken uudelleen.
Tarkka kuvaus siitä miten meidän töissä kävi. Kiitos! Voiko tämä malli olla joku johtajien/esimiesten piirissä kiertävä kikka?
Minun yksi vanha ystäväni pitää minua ties minä narsistina juurikin sen vuoksi kun en jaksanut enää kuunnella häntä! Enkä toimi enää niinkuin hän vaatii. Se ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Narsismia on jokaisella terveelläkin luonteessa jonkin verran. Ihminen joka haluaa olla huomion keskipisteenä, voi omata narsistisia piirteitä mutta ei todellakaan välttämättä ole narsisti. Ihmisiä on erilaisia ja Suomessa katsotaan heti pahalla jos joku on paljon esillä. Etenkin jos on nainen.
Itse en ole tuntenut yhtään narsistia. Epätäydellisiä ihmisiä kyllä.
Näin minäkin ajattelin muutama vuosi sitten. Pidin narsismista puhuvia vain "luusereina" kunnes tutustuin tällaiseen itse. Nyt vähän pelkään uusia ihmisiä ja mitä heistä paljastuu. Erityisesti töissä, jossa on pakko tulla kaikkien kanssa ns. juttuun. Narsistin kanssa tuota et voi valita.
Tuntuu pahalta lukea näitä tekstejä kun tunnistaa oman menneisyyden ihmissuhteen. Tutustuminen ihanaan ihmiseen ja sitten se ensimmäinen kohtaus kun tämä täydellinen sielunkumppani muuttuukin hetkeksi täydeksi hirviöksi. Ihan kuin koko maailma pysähtyisi ja mietit vaan mitä helvettiä oikein tapahtui. Samoihin aikoihin alkoi jutut myös pyöriä mitä enemmän oman itsensä ympärillä ja kaikki oli hyvin niin kauan kuin olit samaa mieltä.
Tulee vieläkin kylmät väreet kun muistelee. Huvittavinta on tietenkin ettei kukaan puolituttu edes usko jos kerran hänen oikeasta luonteestaan. Loistava seuraihminen aina ryhmässä. Nämä kohtaukset tapahtuivat aina kahden kesken.
4444 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aina huono olla jälkikäteen, kun oltiin tehty töitä yhdessä tai käyty syömässä tms. Kesti kauan tajuta miksi. Hän verhosi kaiken saastan puhumalla yleisellä tasolla, kunnes jossain vaiheessa tajusin, että passiivi oli hänen tapansa ilmaista kohteelle, että puhuu itse asiassa tästä henkilöstä. Syytti, arvosteli jne. Itseään kehui kyvyistään, varakkuudestaan ja ulkonäöstään - kaikki fuulaa. Erään kerran sanoi suoraan yllättäen olevansa narsisti, ylpeydellä. Vuosien saatossa kävi myös ilmi, että luki paljon psykologiaa mutta pelkäsi psykologeja. Vihon viimeinen taho kenen kanssa suostuisi juttelemaan, olisi psykologi, paljastumisen pelossa.
En useampaan vuoteen tajunnut hänen olevan narsisti, mutta kuin luin aiheesta, se kävi todella selväksi. Hän piti minua lähteenään, olin varmasti helppo kohde, koska en ollut tavannut ennen narsistia, olin paljon nuorempi ja alisteisessa palvelussuhteessa häneen. Kun tajusin kuvion, minusta tulikin uhka, kilpailija. Psykologituttavani kuunteli kun kerroin tästä ihmisestä ja hänen toiminnastaan ja totesi, että päivänselvä tapaus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Kysyin siis, että voiko kyse olla tästä. En jaksa kirjoittaa tarkempia esimerkkejä, mutta hulluimmat jutut elämässäni olen kohdannut tämän ihmisen kautta. En olisi koskaan uskonut, että tällaista tyyppiä voi olla olemassakaan, jos en olisi saanut aitiopaikalta todistaa ja oppinut jopa tuntemaan.
Kaveerasit esimiehesi kanssa ja kun aloit arvostelemaan häntä, hän ei tykännyt? Ainut selkeä merkki narsismista lienee tuo, että hän piti itseään narsistina.
Ei ole esimiesasemassa oleva henkilö. En ole ainoa työpaikalla, joka on hänet narsistiksi todennut. Kyseessä ihminen, joka ei kestä muiden mielipiteitä jos eivät tue hänen näkemyksiään. Kostaa, kiukuttelee, syyttelee. Ei kestä jos muita kehutaan, koska vain häntä saa kehua, lapsellisuuteen asti. Esim.työkaveri kehui teinitytärtään kauniiksi, tämä sai huutoraivarit miten ei ole tyttö kaunis vaan HÄN on kaunis (kuulostaako normaalilta 45 v?). Kääntelee ja vääntelee asioita saadakseen tahtonsa läpi Jos ei saa, kostaa. Ystävyyssuhteissaan on kutsunut muualla Suomessa asuvan ystävän luokseen, haukkunut tämän perheineen alimpaan maanrakoon, koska itse on tehnyt toisin. Kun ystävä on alkanut itkemään, on heittänyt tämän ulos. Kertonut tätä tarinaa ylpeillen ja ihmetellen, miksi ystävä ei pidä enää yhteyttä. Tuli kutsumattomana kotiini ja haukkui sisustuksen aivan törkeästi vain koska hänellä on erilainen koti enkä halunnut sisustaa kotiani hänen makunsa mukaan. Että ihan normaali tapaus varmaan. Niin ja huutaa aina muiden päälle. Esimerkkejä on paljon, monet liian tunnistettavia ja hulluja. Toki tää joillekin voi olla ihan normisettiä. Parisuhdekuvuoistaan en viitsi edes kertoa muuta kuin sen, että yksi työkseen mielenterveyshoitajana toiminut poikaystävä oli aikanaan sanonut häntä narsistiksi. Ei tarvitse uskoa "diagnoosia" mutta jos 10/11 ihmisestä sanoo hänestä näin, niin ei ihan peruspirkosta ole kyse.
Vaikka on jo eläkeiän ylittänyt, paljon saavuttanut henkilö, on silti niin huono itsetunto, että on pakko jatkaa töissä käymistä, jotta voi kehuskella saavutuksillaan, nuoleskella itseään hierarkiassa ylempänä olevia ja samalla halventaa hierarkiassa itseään alempana olevia.
Kyllä sitä aika monet varoitusmerkit oppii tunnistamaan narsistin hoviin joutunut.
- ei ystäviä, vain erillaisia hoveja
-mustasukkainen koska kaikkien pitää ihailla häntä
-lyttää ja mollaa sinut muiden kuullen, aikana jne..
-kostaa, kadetii
-on lipevä ja hurmaava
-kääntää kaikki negatiiviset tapahtumat sinun syyksesi
-kehuu sinua tarpeen näin vaatiessa
-kerää säälipisteitä ihan kaikesta koska maailma kohtelee häntä epäoikeudenmukisesti
-väkivaltainen, äkkipikainen
-häpeämätön
-hyväksikäyttäjä
-marttyyri, mielensäpahoittaja
ja paljon paljon muita mielivaltaisuuksia ja nämä kaikki yhtenä sekamelskana ja potenssiin 100, jolloin et koskaan tiedä milloin tikari iskee ja milloin hurmuri on päällä.
Karmivaa lukea näitä, kun aika identtisiä kokemuksia. Itselläni oli tällainen työkaveri ja myöhemmin ystävä. En ole hänestä oikeastaan kenellekään puhunut tai varsinkaan narsistiksi nimitellyt. Yhtenä syynä on etten usko, että monikaan uskoisi hänestä vastaavaa. Hän on todella vakuuttava puheissan ja kerää kyllä sympatiaa jutuillaan. Itsekin uskoin häntä ystävyyden loppuvaiheille asti. Itselläni suurin hälytysmerkki nykyään hieman epätasapainoisista ihmisistä on, jos ystävyys tai mikä tahansa suhde muodostuu todella nopeasti tiiviiksi.
Heti alkuvaiheissa uskoudutaan jo aroista yksityisasioista ja odotetaan sitä toiseltakin. Vaikka ei narsistiksi paljastuisikaan niin mielestäni se kielii siitä, että henkilöllä ei ole rajoja. Yleensä terveessä ihmissuhteessa ensin on tutustumisvaihe, jonka jälkeen suhde pikkuhiljaa syventyy, eikä niin, että suurin piirtein ensimmäisellä tapaamisella avaudutaan ex-aviomiehistä ja ties mistä.
Narsismi on defenssi siinä kuin muutkin. Ihmisellä on kuori jostain syystä ja henkinen kasvu on tyssännyt. Ovat monesti pohjattomia "imureita". Oikeat, tavalliset tunteet "vaarallisia" ja kestämättömiä. Vuorovaikutus tökkii. Pröystäily. Manipulointi. Lapsenomaisuus. Myrkyllinen, mustavalkoinen ajattelutapa. Edunsaantitavoittelu. Egosentrisyys. Kosto.
Toisaalta, aikas jänniä;)
Nopeasti etenevä ystävyys ja ensimmäinen aggressiivinen kohtaus ovat olleet ne ensimmäiset merkit muutaman narsistisen ihmisen kohdalla. Siitä tilanne on edennyt nopeasti ilkeilyyn ja lopulta vihanpitoon ja kostoon. Olen oppinut väistämään näitä ihmisiä.
Oli todella mukava aluksi. Oli samaa mieltä tai halusi ainakin ymmärtää. Tuli todella iholle.
Olen itse herkkä ja empaattinen. Huomasin nopeasti että puhuu monesti ristiin kun olimme porukassa ja taas kahden kesken vaihtoikin mielipiteitä. Aluksi ajattelin että se ihminen koittaa mielistellä mutta kun huomasin erään pahan tilanteen jonka korjasin, tämä ihminen alkoi seuraavan kerran oltuamme kahden kesken suoraan sanomaan minkälainen minä olen, haukkui suoraan.
Jätti tosin kertomatta että oli työpaikalla mennyt pomolle valehtelemaan ja kävin oikaisemassa tilanteen. Napautin heti naista ja tilanne selvitettiin lopulta työterveyden kanssa.
Se ihminen ei ole kiinnostunut työpaikasta vaan omasta roolista siellä ja vaikka kaikilla on sama titteli niin tämä nosti itsensä muita tärkeämmäksi.
Ehkä se nainen koki minut uhkana kun olin työpaikalla saanut pomolta hyviä työtehtäviä ja asiakkaat kehuneet? Sai siirron toiseen yksikköön koska tilanne meidän yksikössä tulehtunut monella tuon henkilön kanssa.
Vaikka kauheasti laittaa ihminen omaan ulkonäköön panostusta niin se sisäinen olemus on todella jäätävää, kuin olisi ilkeä ja itsekeskeinen siellä kauniin pinnan alla. Jotain todella hämmentävää, en ole ennen tavannut sellaista itsekään.
Narsismia on kaikissa meissä. Ja kuuluu ollakin mutta sen verran jalat maassa tyyppi olen että katsoin vaan mikä ulostulo se oli kun nainen latasi ulos miten huono ihminen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on jo eläkeiän ylittänyt, paljon saavuttanut henkilö, on silti niin huono itsetunto, että on pakko jatkaa töissä käymistä, jotta voi kehuskella saavutuksillaan, nuoleskella itseään hierarkiassa ylempänä olevia ja samalla halventaa hierarkiassa itseään alempana olevia.
Hä?
Ei se tee narsistia jos työtä haluaa tehdä, vaikka et itse tahdo niin anna toisten tehdä. Onhan töissä muitakin ihmisiä.
Miten muiden halventaminen käy ilmi?
Minä uskon, että ystäväni (nykyään ei olla oikein tekemisissä hirveästi) saattaisi olla narsisti tai muuten persoonallisuushäiriöinen.
Alussa oli sellainen ihminen, jonka kanssa pystyi puhumaan kaikesta ja nähtiin päivittäin. Minulle tuli ero myöhemmin mieheni kanssa ja hän ehdotti että voin muuttaa hänen luokseen, kunnes löydän uuden asunnon. Ajattelin, että mikäs siinä. Maksoin oman osani vuokrasta ja muista laskuista, kävin kaupasssa melkein päivittäin ja siivosin ainakin kerran viikossa koko asunnon.
Sitten tämän miesystävä otti yhteyttä, ihmetteli mikä juttu tämä on, kun en kuulemma maksa osiani vuokrasta, sotken hirveästi enkä siivoa ja ystäväni joutuu laittamaan kaikki rahansa ruokaostoksiin. Valitettavasti tämä mies ei ollut ainoa, kelle oli valehdellut minusta tuota ja muitakin asioita. Yritti myös mustamaalata minua muille tutuille. Periaatteessa kaiken mitä itse teki, väitti minun tehneen.
Hän on todella huomionkipeä ihminen, käyttää muita hyväksee. Kun ns todellinen luonne paljastuu ja usein menee myös työantajan kanssa sukset ristiin, vaihtaa paikkakuntaa. Myös pettää kumppaneitaan ja on jonkun kanssa jos tämä maksaa hänelle tuota ja tätä. On nykyään äitikin ja lapselle esitellään jokainen mies ja muutetaan heti yhteen. Hänestä tehty myös ls-ilmoja koska ei huolehtinut kodin puhtaudesta ja muut kävivät siellä siivoamassa ja lapsikin oli jatkuvasti kipeä. On todella kostonhimoinen, kuulemma se joka hänestä ilmoituksen teki saa kokea saman kunhan lapsen saa.
Periaatteessa hänen mihinkään sanomisiin ei voi luottaa, jos mainitsee tästä kaikesta saa isot raivarit. En ole enää yhteyksissä pahemmin ja jos satutaan näkemään niin mitään en ota tosissaan mitä hän sanoo. Minä olen itsekin vahva persoona ja en pelkää sanoa hälle suoraan. Siksi ehkä otti minut kohteeksi ja joskus humalassa pyytää anteeksi mitä teki ja myöntää olevansa kateellinen jostain asioista.
Varoitusmerkkejä:
Haluaa olla todella läheinen kanssasi ja tunkeutuu seuraasi. Aluksi hurmaava, poikkeavan mukava.
Etsii pikkuhiljaa vikojasi ja heikkouksiasi joihin voi iskeä tarpeen tullen.
Pyrkii hyötymään ja hyödyntämään sinua. Olet hänen jatkeensa.
Olet väline. Olet pelinappula.
Pitää ympärillään ystäviä, jotka palvovat ja ihailevat. Välillä kehuu, välillä alistaa näitä. Ryhmässä toimii näitä kohtaan eri tavalla kuin kaksin.
Pyrkii saamaan välisi muihin ystäviisi ja läheisiisi poikki! Pyrkii saamaan sinut riippuvaiseksi itsestään.
Manipuloi sinua ja kaikkia ympärillään.
Ei ole rehellinen, oikeudenmukainen, reilu tai muutenkaan hyvä ihminen kuin silloin kun hyötyy siitä jotain. Jossain vaiheessa huomaat että tämä ihminen onkin aivan mätä sisältä..
Vierailija kirjoitti:
Varoitusmerkkejä:
Haluaa olla todella läheinen kanssasi ja tunkeutuu seuraasi. Aluksi hurmaava, poikkeavan mukava.
Etsii pikkuhiljaa vikojasi ja heikkouksiasi joihin voi iskeä tarpeen tullen.
Pyrkii hyötymään ja hyödyntämään sinua. Olet hänen jatkeensa.
Olet väline. Olet pelinappula.
Pitää ympärillään ystäviä, jotka palvovat ja ihailevat. Välillä kehuu, välillä alistaa näitä. Ryhmässä toimii näitä kohtaan eri tavalla kuin kaksin.
Pyrkii saamaan välisi muihin ystäviisi ja läheisiisi poikki! Pyrkii saamaan sinut riippuvaiseksi itsestään.
Manipuloi sinua ja kaikkia ympärillään.
Ei ole rehellinen, oikeudenmukainen, reilu tai muutenkaan hyvä ihminen kuin silloin kun hyötyy siitä jotain. Jossain vaiheessa huomaat että tämä ihminen onkin aivan mätä sisältä..
Herran jestas! Mulla oli tällainen ystävä. Kaikki kohdat pätevät häneen.
miten voi huomata muka?? sairaus.
Väitätkö ihan todella että pystyt sanomaan jostakin että tämä on narsisti? Että lääkäri antaisi diagnoosin tälle henkilölle?
Älä nyt viitsi.
Että pystyy kyllä hämäämään psykiatreja ja psykologeja mutta ei sinua?
Minustakin on aika rohkeaa mennä sanomaan kenestään työkaverista tms että tämä on narsisti ellei sitä todella tiedä.
Ihmisissä on enemmän ja vähemmän narsistisia piirteitä mutta diagnoosin saaminen vaatii todellakin enemmän kuin että ei enää olekaan yhtä kiinnostunut sinusta kuin oli aiemmin. Siihen on se tsiljoona syytä.