Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?

Vierailija
14.07.2017 |

Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.

Kommentit (377)

Vierailija
81/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko nämä k-18 häät myös morsiusparin alaikäisiä sisaruksia ja lapsia? Ymmärrän kyllä, jos häissä on strippiesitystä tms rajumpaa menoa, mutta tuntuisi varmaan ainakin isommasta lapsesta, tai teinistä kurjalta, kun ei pääsisikään sisaruksensa, tai vanhempansa häihin syystä että "lapset kiukuttelee ja riehuu"

Turhaan sinä tällaisia mietit. Jokainen saa kutsua omiin häihinsä ja muihin juhliinsa juuri ne ihmiset kuin haluaa.

Vierailija
82/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin 90-luvulla lukuisissa häissä. Oma ikäluokkamme pariutui, joillain oli lapsia ja jollain ei. 

Ei ollut käsitettä "lapsettomat häät" silloin. Ihan vain kaikki mukaan. Eli voi olla ikäluokalleni vaikea ymmärtää. Tosin ikäluokallani ei ole enää pikkulapsia, mutta oudoksuisin kutsua häihin, joissa on rajattu lapset pois. 

Mutta, jos saisin tällaiset kutsun, niin joko menisn ilman lapsia tai en menisi ollenkaan. Hyvin yksinkertaista. 

Totta. Ajat ovat muuttuneet ja jotenkin koventuneet.

Perinteisesti häät ovat olleet koko suvun iloisia juhlia vauvasta vaariin. Niissä on ollut kukkaistyttöjä ja -poikia koreineen, kuten edelleen kuninkaallisilla ja yläluokalla.

Sitä en tiedä tarkalleen, miksi lapset eivät enää ole tiettyihin hääjuhliin tervetulleita. Itse jättäisin menemättä.

Meillä syy oli ainakin yksinkertaisesti se, ettemme pidä lapsista. :) Muutenkin kutsuimme vain läheisimmät ystävät, emme edes sukulaisia. Oli aivan ihanat häät, joita lasten läsnäolo ei olisi parantanut millään tavalla.

Ohis, mutta olisiko tässä nyt alkuperäinen häiden tarkoitus kadoksissa? Miksi ikinä lastenvihaajat astuisivat niinkin perinteiseen perheinsituutioon kuin avioliitto suojattuine suvunjatkamistarkoituksineen?

No aivan varmasti oli kadoksissa, kun häiden ja avioliiton alkuperäinen tarkoitus oli luoda sukujen välille liittolaisuussuhteita. Hauskaa, jos sinä olet kuitenkin pitänyt perinteitä yllä tulemalla naitetuksi jollekin 60-vuotiaalle rosvoruhtinaalle. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat juhlat on lapsettomat juhlat.

Oli erään koulun 10 vuotisjuhlat ja sinne iltajuhlaan oli kutsuttu meitä vanhempainyhdistysaktiiveja, koulun henkilökunta, virastoista oli väkeä, kaupungin johtoa ja opetusministerikin oli paikalla.

Kutsussa oli maininta, että ohjelma sisältää paljon puheita ja siten juhlaan ei saa ottaa lapsia mukaan. Virallinen pönötysjuhla.

Vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja toi sitten vaimonsakin. Pahoitteli kovasti, että vauva oli pakko ottaa mukaan, kun ei niin pienelle (1 v 2 kk) saa hoitajaa, eikä sitä voinut jättää alakoululaisten hoitoon, kun on niin vikkelä jaloistaan.

Heille sanottiin tiukkaan sävyyn ovella, että vauva ei voi jäädä. Se mies sitten sanoi suht tylysti vaimolleen, "no mitä mä sanoin. Ei meitä molempia täällä tarvita. Menkää kotiin." Rouva vielä pisti huutokonsertin pystyyn, ettei ole koskaan missään nähnyt näin vauvavastaista vastaanottoa ja hermostutti vauvankin huutoon.

Tunnen tämän vaimon suht hyvin ja asiasta oli etukäteen jo puhuttu. Eihän tuommoiset kiellot vauvoja koske, lukishan se siinä kutsussa. Pitkään tuosta sitten saatiin vielä jälkikäteen keskustella. Koululle ja opetusvirastoon lähetti omat valituksensa, turhaan. Tuo rouvahan tässä väärässä oli.

Vierailija
84/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sellaiset menevät naimisiin, jotka eivät pidä lapsista. Samat eivät yleensä pidä muista kuin itsesään. Miehen veli jätti perheensä ja nai tällaisen monsterin. Niin eivät päässeet edes lapset käymään. Epäilen  ,että kyseessä oli miehen yhteiskunnallinen korkea asema ja jumalattoman suuri palkka ja edut matkustella ympäri maailmaa. Muuttivat varmuuden vuoksi 500 kilometrin päähän. Näin katosi lasten kummisetä , ei pääse yksin käymään. Kerran vuodessa soitellaan. Lapsettomat häät oli,  eikä sukulaisia, maistraatissa.

Vierailija
85/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksissä lapsettomissa häissä ja ne oli kyllä tylsimmät häät missä olen ollut. Ja kun perheenjäsenestä (olin sulhasen sisko, morsmaikun idea tämä kyllä oli) oli kyse, lasten rajaaminen vieraslistan ulkopuolelle tuntui töykeältä. Koko ajan sukulaiset meiltäkin kyseli, että missäs se erkkapetteri on. Me vain sanottiin että sitä ei saanut tänne tuoda.

Kuinkas te noin tökerösti käyttäydyittte ja kyseenalaistitte juhlan järjestäneiden oikeuden järjestää omanlaisensa juhlat. Esititte kertomasi mukaan utelijoille asian vielä hirveän uhriutuen, ikäänkuin lapsenne ei olisi paikalla vihkiparin häntä kohtaan kokevan syvän inhon vuoksi. Opetatte kamalaa ja itsekästä asennetta varmasti tiedostamattanne myös lapselle, nyt peilin eteen.

Minäkään halua lapsia juhliin erityisesti ja ravintolassa pyydän toista pöytää, jos huomaan että minua aletaan ohjaamaan pikkulapsiperheen viereen. Aina olen ollut kohtelias ja vaihtoehtoinen pöytä on löytynyt. En silti vihaa lapsia, enkä vaadi ravintolaa poistamaan muksuja. Minä hyväksyn maailman ja sen minulle asettamat mahdollisuudet ja rajoitteet, mutta esitän toiveita ja kunniotan toisten toiveita.

Ihan mielenkiinnosta: Miten sinä olisit vastannut kyselyihin lapsesta kuvatussa tilanteessa? Sehän oli vain totuus, ettei lasta saanut ottaa mukaan, koska lapsettomat häät. Rehellinen vastaus siis.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta itse todennäköisesti ihmettelisin, että miksi sen saman hääkutsun saaneet kutsuvieraat kyselevät tuollaista. Siinä kutsussahan se häiden lapsettomuus yleensä mainitaan ja kaikille lähtee samanlaiset kutsut. Olen itse ainakin saanut lapsettomiin häihin kutsuja, joissa on lukenut tyyliin "juhlimme vain aikuisten kesken", "kutsumme perheenne aikuiset", "k18" tms. vaikka minulla ei ole lapsia. Tästä päättelen että kaikki kutsutut ovat saaneet samanlaisen kutsun, riippumatta siitä, onko juuri heillä alaikäisiä lapsia vaiko ei.

Itse olisin siis mainitussa tilanteessa sanonut, että "nämähän ovat aikuisten juhlat tällä kertaa, eikö teidän kutsussanne siitä mainittu?"

Vierailija
86/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin 90-luvulla lukuisissa häissä. Oma ikäluokkamme pariutui, joillain oli lapsia ja jollain ei. 

Ei ollut käsitettä "lapsettomat häät" silloin. Ihan vain kaikki mukaan. Eli voi olla ikäluokalleni vaikea ymmärtää. Tosin ikäluokallani ei ole enää pikkulapsia, mutta oudoksuisin kutsua häihin, joissa on rajattu lapset pois. 

Mutta, jos saisin tällaiset kutsun, niin joko menisn ilman lapsia tai en menisi ollenkaan. Hyvin yksinkertaista. 

Totta. Ajat ovat muuttuneet ja jotenkin koventuneet.

Perinteisesti häät ovat olleet koko suvun iloisia juhlia vauvasta vaariin. Niissä on ollut kukkaistyttöjä ja -poikia koreineen, kuten edelleen kuninkaallisilla ja yläluokalla.

Sitä en tiedä tarkalleen, miksi lapset eivät enää ole tiettyihin hääjuhliin tervetulleita. Itse jättäisin menemättä.

Meillä syy oli ainakin yksinkertaisesti se, ettemme pidä lapsista. :) Muutenkin kutsuimme vain läheisimmät ystävät, emme edes sukulaisia. Oli aivan ihanat häät, joita lasten läsnäolo ei olisi parantanut millään tavalla.

Ohis, mutta olisiko tässä nyt alkuperäinen häiden tarkoitus kadoksissa? Miksi ikinä lastenvihaajat astuisivat niinkin perinteiseen perheinsituutioon kuin avioliitto suojattuine suvunjatkamistarkoituksineen?

Rakkaudesta? Osoittaakseen lähiyhteisölle halunsa sitoutua toisiinsa? Puolison toimeentulon turvaamiseksi yllättävien vastoinkäymisten varalta?

Vierailija
87/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen viikon kuluttua on häät, joihin tulee myös lapsia melkoinen lauma. Sulhasen puolen sukulaislapset ovat täysin kurittomia ja yksi on vielä ADHD. Tämä tapaus ei ole hetkeäkään hiljaa ja säntäilee sinne ja tänne tauotta. Puistattaa jo ajatuskin niistä bileistä, mutta koska kyseessä on miehen puolen lähisukulaisen häät, pakko osallistua, muuten tiedossa on pitkä mykkäkoulu. Jos tämä ADHD tulee tanssilattialle sekoilemaan, tallon sen sormet taatusti.

Minä en osallistu paskoihin bileisiin, ja jos se ei käy, ei voi seurustella minun kanssani. Todella ahdistavalta kuulostaa tuollainen parisuhde, jossa omien rajojen pitämisestä rankaistaan mykkäkoululta.

Vierailija
88/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri meni viisikymppisenä uusiin naimisiin. Heillä oli lapsikielto, tämä tarkoitti siis, että pariskunnan aikuiset lapset tervetuloa, mutta muiden lapsia ei kiitos.

Ihan vaan kustannustekninen juttu. Kummallakin oli useita sisaruksia ja heidän kaikki aikuisten lapset ja heidän lapsensa olisi sitten pitänyt kutsua, niin se olisi tehnyt helposti 53 henkeä lisää, jo sukulaisia. Plus muiden vieraiden lapset.

Kyllähän sitäkin taas yksi uhmas ja toi neljä alaikäistä mukanaan. Eihän heitä kukaan pois alkanut heittämään, mutta kuinka kehtaa?

Vierailija
89/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh pah. Morsiamet pelkää jäävänsä kakkoseksi suloisille prinsessa mekossa oleville pikku prinsessoille ja kaikki ihastelee niitä eikä morsianta, ni jätetään ne pois ;)

Vierailija
90/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lähtevät aikuisetkin ja juhlat kuolevat kokoon, tätä lapsettomissa häissä halutaan juuri välttää

Vierailija
91/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat häät ovat ihania. On niin helppoa, kun voi sanoa, ettei pääse, kun ei saa lapsenvahtia. Ei tarvitse sen kummempaa tekosyytä keksiä.

Juu ja olen niitä tyyppejä, joita ei häät oikein nappaa. Sama kaava, samat leikit, samat ruoat, samat omannäköiset jutut ja pirun tylsää.

Joten pitäkää lisää lapsettomia häitä.

Vierailija
92/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksissä lapsettomissa häissä ja ne oli kyllä tylsimmät häät missä olen ollut. Ja kun perheenjäsenestä (olin sulhasen sisko, morsmaikun idea tämä kyllä oli) oli kyse, lasten rajaaminen vieraslistan ulkopuolelle tuntui töykeältä. Koko ajan sukulaiset meiltäkin kyseli, että missäs se erkkapetteri on. Me vain sanottiin että sitä ei saanut tänne tuoda.

Kuinkas te noin tökerösti käyttäydyittte ja kyseenalaistitte juhlan järjestäneiden oikeuden järjestää omanlaisensa juhlat. Esititte kertomasi mukaan utelijoille asian vielä hirveän uhriutuen, ikäänkuin lapsenne ei olisi paikalla vihkiparin häntä kohtaan kokevan syvän inhon vuoksi. Opetatte kamalaa ja itsekästä asennetta varmasti tiedostamattanne myös lapselle, nyt peilin eteen.

Minäkään halua lapsia juhliin erityisesti ja ravintolassa pyydän toista pöytää, jos huomaan että minua aletaan ohjaamaan pikkulapsiperheen viereen. Aina olen ollut kohtelias ja vaihtoehtoinen pöytä on löytynyt. En silti vihaa lapsia, enkä vaadi ravintolaa poistamaan muksuja. Minä hyväksyn maailman ja sen minulle asettamat mahdollisuudet ja rajoitteet, mutta esitän toiveita ja kunniotan toisten toiveita.

Ihan mielenkiinnosta: Miten sinä olisit vastannut kyselyihin lapsesta kuvatussa tilanteessa? Sehän oli vain totuus, ettei lasta saanut ottaa mukaan, koska lapsettomat häät. Rehellinen vastaus siis.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta itse todennäköisesti ihmettelisin, että miksi sen saman hääkutsun saaneet kutsuvieraat kyselevät tuollaista. Siinä kutsussahan se häiden lapsettomuus yleensä mainitaan ja kaikille lähtee samanlaiset kutsut. Olen itse ainakin saanut lapsettomiin häihin kutsuja, joissa on lukenut tyyliin "juhlimme vain aikuisten kesken", "kutsumme perheenne aikuiset", "k18" tms. vaikka minulla ei ole lapsia. Tästä päättelen että kaikki kutsutut ovat saaneet samanlaisen kutsun, riippumatta siitä, onko juuri heillä alaikäisiä lapsia vaiko ei.

Itse olisin siis mainitussa tilanteessa sanonut, että "nämähän ovat aikuisten juhlat tällä kertaa, eikö teidän kutsussanne siitä mainittu?"

Niissä lapsettomissa häissä lapsettomuus luettiin kirjekuoresta ja se myös suusanallisesti lapsiperheille teroitettiin useampaan otteeseen. Tädit ja sedät sitä ihmettelivät, heidän lapsenhan olivat täysikäisiä ja omilla kutsuillaan ko häissä.

T. Se rehellinen mutta vittuuntunut sukulaisvieras

Vierailija
93/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sellaiset menevät naimisiin, jotka eivät pidä lapsista. Samat eivät yleensä pidä muista kuin itsesään. Miehen veli jätti perheensä ja nai tällaisen monsterin. Niin eivät päässeet edes lapset käymään. Epäilen  ,että kyseessä oli miehen yhteiskunnallinen korkea asema ja jumalattoman suuri palkka ja edut matkustella ympäri maailmaa. Muuttivat varmuuden vuoksi 500 kilometrin päähän. Näin katosi lasten kummisetä , ei pääse yksin käymään. Kerran vuodessa soitellaan. Lapsettomat häät oli,  eikä sukulaisia, maistraatissa.

Aikuisuus on siitä kivaa, että voi tehdä, mitä huvittaa – etenkin lapsettomana.

Kannattaa kokeilla joskus, jos siihen on mahdollisuus.

Vierailija
94/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko nämä k-18 häät myös morsiusparin alaikäisiä sisaruksia ja lapsia? Ymmärrän kyllä, jos häissä on strippiesitystä tms rajumpaa menoa, mutta tuntuisi varmaan ainakin isommasta lapsesta, tai teinistä kurjalta, kun ei pääsisikään sisaruksensa, tai vanhempansa häihin syystä että "lapset kiukuttelee ja riehuu"

Jos menet naimisiin sen ikäisenä, että sisarukesi ovat vielä alaikäisiä, sinulla on isompiakin ongelmia kuin kutsuvieraslista. :D

Se ei ollutkaan pointtini, mummuäiti :))

Vierailija
95/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä koitunut mitään ongelmia lapsettomista häistä. Olen tottunut siihen, etteivät kaikki aina pääse syystä tai toisesta, ja se on minulle täysin okei. Häät nyt olivat toki sen luonteiset, ettei siellä lapsilla olisi mitään tekoa ollut. Emme ole kumpikaan sukurakkaita, joten paikalla olivat vain lähimmät ystävämme. Perheiden kanssa käytiin sitten myöhemmin päivällisillä pitkän kaavan mukaan, ja sekin oli tosi mukavaa.

Vierailija
96/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menet naimisiin sen ikäisenä, että sisarukesi ovat vielä alaikäisiä, sinulla on isompiakin ongelmia kuin kutsuvieraslista. :D

Mitä isoja ongelmia on esim. 30-vuotiaalla, jolla on 10-vuotias sisarus?

Vierailija
97/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät on hääpärin valinta ja siihen on vieraiden tyytyminen tai sitten jäävät pois häistä.

Kunhan vaan sitten hääparikin muistaa, että lapsettomien häiden luonnollisena jatkeena on lapseton avioliitto ja sitoutuvat samalla siihen. Linjan täytyy pitää molemmin puolin.

Voi miten nolo kommentti. Myötähäpeää...

Voi miten nolo vastakommentti.... Ei edes perusteluja.

Ei tarvinnut perusteluja.

Vierailija
98/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ja kyllä me tulemme koko perhe & lapset myös Micci, Nico,Jade,Jessica, Mohammed :)

Vierailija
99/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, jotka ihmettelette miksei sylivauvaa voisi ottaa: Mitäs luulette että ne muiden lasten vanhemmat tykkää, kun heidän silmäteriään häihin ei huolittu, mutta sulhasen siskon lapsi tm on kuitenkin päässyt mukaan? Ei varmaan suurta ymmärrystä heruisi. 4

Ja häät on ihan hääparin itsensä juhla, jos vieraat eivät pysty toimimaan kutsun edellyttämällä tavalla niin ei se voi olla kauhean vaikeaa jättää menemättä.

Vierailija
100/377 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se käsittämätöntä on. Se on huono ja epäkohtelias tapa ja en ikinä tulisi noudattamaan sellaista kutsua. Jollei kaikki vieraat ole tervetulleita, pitäkööt häänsä!

Siis miten jätät noudattamatta kutsua? Kyllä juhliin saa vapaasti jättää tulematta, ja jos asenne on tuo, niin varmasti kaikille parempi niin. Sen sijaan kuokkiminen, jos sitä tarkoitit, on iästä riippumatta jo niin ala-arvoista käytöstä ettei sellaisella ihmisellä ole paljon varaa huudella käytöstavoista, kohteliaisuudesta tai muiden huomioimisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi