Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?

Vierailija
14.07.2017 |

Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.

Kommentit (377)

Vierailija
321/377 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on totta että lapset oppii esim häissä kuinka kirkossa ollaan, siitä ei päästä mihinkään. Mutta totta on myös että juhlien järjestäjä saa itse päättää ketä kutsuu juhliinsa ja ketä ei. Ja totta myös se, että kutsutun ei ole pakko osallistua juhliin, olipa hänellä lapsia tai ei, olipa lapset kutsuttu tai ei.

Eli älä osallistu juhliin jos et halua.

Äläkä kutsun lähettäjä loukkaannu jos joku ei tule.

Ainakin mulle tää on näin simppeli asia.

Vierailija
322/377 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Itse ainakin ymmärrän mitkä ovat lapsettomat häät, mutta en ole varma mitä ovat lapsettomat haat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/377 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olisivat vanhempiensa kontrollissa, eikä hajottamassa koko saatanan hääpaikkaa.

Vierailija
324/377 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään televisiosta tuli ohjelma jossa Ruotsin kruunuprinsessa Victoria kertoi, että heidät otettiin jo lapsena ihan tarkoituksella mukaan erilaisiin edustustilaisuuksiin ja viran puolesta osallistuttaviin juttuihin jotta he osaavat aikuisena vastaavissa tilanteissa ja tilaisuuksissa käyttäytyä oikein. Heitä ei siis olisi ollut pakko ottaa mukaan, mutta vanhemmat halusivat opettaa jo lapsena heille kuinka eri tilanteissa ja tilaisuuksissa käyttäydytään.

En tiedä onko tämä hieman eri asia, mutta kuitenkin, voisi vähän verrata siihen että oppii jo lapsena kuinka esim kirkossa tai juhlissa ollaan.

Lisäänpä vielä. Jos joku haluaa pitää vaikka lapsettomat häät, niin sitten sitä toivetta kunnioitetaan, eikä lähdetä "oppimistarkoituksessa" sinne lasten kanssa. Mutta jos lapset voi osallistua, niin miksei?

Vierailija
325/377 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä koin läheisenä sukulaisena lapsettoman hääkutsun tavattoman loukkaavana. Meidän perheeseemme (ja näin ollen myös morsiusparin lähipiiriin) kuuluu 1 hyväkäytöksinen lapsi ja muutamia rauhallisia lapsia kuuluu muihin lähisuvun perheisiin ja se, että he eivät saaneet tätinsä juhliin tulla oli tökeröä ja tylyä. Koko juhlien tunnelma minun osaltani lässähti tähän. Lapsemme olisi osannut käyttäytyä häissä emmekä olisi häntä jatkoille saakka paikalla pitäneet. Mutta morsiuspari näin päätti ja okei. Minun velvollisuuteni oli juhliin osallistua, mutta fiilis ei valitettavasti riittänyt tanssia aamuun saakka. Vanhempien rahat kyllä kelpasivat juhlien maksuun, mutta perhettä ei sen verran kunnioitettu, että kaikki perheenjäsenet olisivat olleet tähän perhejuhlaan tervetulleita.

Jospa sulhasen puolella sukua oli paljon lapsia, joista kaikki eivät ole niin hyväkäytöksisiäkään kuin omasi? Vai olisiko sinusta kohtuullista kutsua vain hääparin toisen osapuolen suvusta lapsetkin paikalle, mutta jättää toisen suvun lapset kutsumatta?

Meillä oli lapsettomat häät ja minun tätini pahoitti mielensä asiasta. Minulla on pieni suku, jossa ei ole kuin muutama alaikäinen lapsi ja alle kouluikäisiä ainoastaan kaksi kappaletta, joista toinen on juuri tämän tätini lapsi. Miehelläni puolestaan on iso suku ja alaikäisiä yhteensä 36 kpl, joista meidän häidemme aikaan alle kouluikäisiä oli 28 lasta.

Tätini ei millään ymmärtänyt, että meidän häät eivät olleet vain minun sukuni juhla, vaan mieheni suvun myös. Meidän molempien suvut yhdistettynä ja lapsivieraita olisi ollut yhteensä 43 kappaletta. Sellainen määrä lapsia tekee juhlasta enemmän lastenkutsut tai sirkuksen kuin hääjuhlan. Tästä syystä päätimme jättää lapset kutsumatta, molempien suvusta yhtälailla. Vain sisarustemme lapset kutsuttiin, mutta ei enää serkkujen, tätien ja setien alaikäisiä lapsia.

Mutta kaiketi tämä mielensäpahoittaminen on pienten sukujen ongelma. Meidänkin häiden kohdalla ainoat mielensäpahoittajat löytyivät minun puoleltani. Sulhasen sukulaisista ei loukkaantunut kukaan, vaikkakaan kaksi perhettä eivät päässeet pitkän matkan ja kastenhoitojärjestelyvaikeuksien vuoksi osallistumaan. Emme loukkaantuneet. Olisi tuo aikamoisen kalliiksi tullutkin heille järjestää lapsikatraalle hoitaja koko viikonlopuksi, jotta vanhemmat lähtevät Oulusta pk-seudulle häihin.

Vierailija
326/377 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se aiemmin oli niin että esim häihin kutsuttiin kaikki kaukaisetkin sukulaiset ja serkut ja muut perheineen vaikkei heidän kanssaan muuten olisi ollut ollenkaan missään tekemisissä. Kuului kutsua ja kuului mennä. Vaihtoehtona häät maistraatissa, ilman vieraita. Nykyään näitä "kuinka kuuluu tehdä" juttuja on paljon vähemmän, eikä niin pahasti katsota tai pidetä outona sitä jos kutsut vaan lähimmät sukulaiset ja/tai kaverit. Sinällään ihan hyvä asia, ettei kaikkea tarvitse tehdä, koska niin vaan kuuluu tehdä. Olihan se outoa kun morsiusparin ilmeestä näkee että ne ihmettelee jotain kaukaista serkkua, että kukahan tuo on, kunnes joku käy kuiskaamassa että tuo on se Pentti-serkku.

Ja juu, tiedän ettei kaikki toimineet noin, mutta aika yleistä se oli että piti toimia noin, ettei ihmiset ihmetellyt.

327/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kyllä vihataan lapsia. Nyyh nyyh, kun tulee niin paha olo ja pää hajoo, kun lapset ovat kuin lapset nyt ovat ja mä koen ikävää niiden takii! Siispä lapsettomat häät, lapsettomat ravintolat jne. 

Siksihän lapsia ei haluta juhliin, koska ne, jotka eivät lapsia halua niihin, jollain tavalla kiusaantuvat siitä miten lapset käyttäytyvät; jos eivät kiusaantuisi, eivät kieltäisikään lapsia juhlista. Ratkaisu on siis, että ei lapsia juhliin. Tosi säälittävää, vain Suomessa! 

Toisin sanoen, lukuisista suomalaisista on nykyisin tullut mieleltään sellaisia, että he koettavat vältellä kaikkia negatiivisia tuntemuksia, koska ne koetaan ikävänä. Milloin näistä ihmisistä oikein tuli tälläisiä ja missä kohden mentiin vikaan? Entä, onko terveellistä koettaa vältellä omia ikäviä tunteita; kun oikein välttelee, on tuloksena 2x sitä, jota välttelee. 

328/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on outoja ja itsekkäitä. Sanot vaan että ei ole ok ottaa mukaan.

ihmiset ovat outoja lähinnä Suomessa, jossa lapsia vältellään mm. ravintoloissa. Jotain aivan muuta, kuin esim. Ranskassa, kuten on kirjoitettu viime aikoina mm. Hesarissa ja aivan oikeutetusti ihmetelty, millainen on kansakunta, joka vihaa lapsia. Sellaiselle kansakunnalle ei voi povata hyvää tulevaisuutta.

329/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun bridezillat kieltävät lapset häissään, samalla he menettävät ainoan kritiikittömän ihailijakuntansa häissä. On aina ollut liikuttavan hauska seurata pikkutyttöjen (ja poikien) varauksetonta morsiamen ihailua.

Samalla harmittaa lapsettomissa sukulaishäissä, että ei pääse näkemään serkkujen jälkikasvua ja toisaalta tädit ym eivät näe meidän lapsia. Kun asutaan ympäri maailmaa, sukulaisia on niin harvoin mahdollisuus päästä tapaamaan ja esimerkiksi pikkuserkut jäävät vieraiksi toisilleen.

330/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavuuden tavoittelusta - jossa sinänsä ei väärää - on joka tapauksessa kyse, kun häät ovat lapsettomat, sillä jotainhan lapsettomuudella yritetään saavuttaa. Mukavuutta vain ei saada sillä, että vältellään asioita tai sysätään oma ikävä kokemus muiden syyksi. Sen sijaan mukavuus saavutetaan sillä, että sallitaan ikäviäkin asioita pakenematta niitä. Psykologian kokeellisesti tutkittua tietoa, joka tuntuu paradoksaaliselta, mutta on kuitenkin näin.

Olen pitkään tiennyt ja oikeastaan havainnoinut muutamista seikoista, että suomalaisissa on liikaa todellisia helposti luovuttavia velliperseitä, vaikka väittävät olevansa sisukas kansakunta. Tämä lapsettomat häät -ilmiö vahvisti kantaani ja harmittaa, sillä olisi parempi, jos ihmisillä olisi hieman enemmän kykyä ottaa vastuuta mm. omista ikävistä tunteistaan aikuisen lailla, eikä sysätä niitä muiden aiheuttamiksi ongelmiksi, kuten lasten, kun kuitenkin viime kädessä kyse on omasta kyvystä olla myös omien ikävien tuntemusten kanssa. Siinä ei lasten syyttäminen auta.

331/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että tämä häähössötys elää viimeisiä hetkiään. Morsian unelmoi prinsessapäivästään ja näkyypä vielä kuvittelevan, että kutsusta hänen häihinsä oikein tapellaan. Näyttäisi menevän siihen suuntaan, että hyvä, jos saa ketään tulemaan, pois lukien omat vanhemmat ja sisarukset. Ennen häihin mentiin senkin takia, että sielä tarjottiin jotain arkea juhlavampaa ruokaa. Nykyään tuo ei ole mikään houkutin.

Ennen häissä oli myös jotain hohtoa, kun pariskunta oikeasti aloitti yhteisen elämä. Nyt parin jaloissa pyörii entisten liittojen plus yhteiset lapset.

Koko häähömäplle pitäisi keksiä uusi ja osuvampi nimi. Suhteen virallistaminen siinä vain on kyseessä.

Kutsukin nykyään menee näin: Tulkaa ihastelemaan morsiamen suurta päivää ja hänen koko ajan rinnuksilta valahtavaa liian pientä asuaan ja aikanne kuluksi voitte katsella alatyylistä sarjakuvataidetta morsmaikun nahalla. Älkääkä tuoko niitä rääkyviä kakaroitanne, näissä omissakin on muutama liikaa.

Meikäläinen jaksaa tuskin odottaa näitä pippaloita.

Niin Wt -touhua nämä lapsettomat häät. Ehkä vielä sittenkin on toivoa.

Vierailija
332/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. Pitäkää häänne!

Vierailija
333/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset olisivat vanhempiensa kontrollissa, eikä hajottamassa koko saatanan hääpaikkaa.

Oho, enpä ole eläissäni moista nähnyt. Mahdatko nyt hiukan liioitella.

Vierailija
334/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pitää häänsä niin kuin haluaa, siihen on oikeus. Samoin sitten osallistuminen on kutsutun päätettävissä.

Tuntuu kuitenkin lyhytnäköiseltä se ettei haluta tutustua edes lähimpien sukulaisten ja ystävien lapsiin.

Siinä saattaa loppujen lopuksi itse hävitä.

Nimittäin näistä lapsista kasvaa aikuisia, fiksuja ja mukavia ja heistä saa uusia tuttavia jopa ystäviä kun on viitsinyt nähdä vähän vaivaa.

Näin on itselleni käynyt.

Vierailija
335/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen kiistelyn aihe tämä. Meillä on kolme lasta (1v, 3v, 8v) ja rakastan lapsettomia häitä. Ihanaa syödä hyvää ruokaa rauhassa, ei tarvitse leikellä pienille ruokia lautaselle ja pyyhkiä juhlavaatteita yms. Saa vapaasti osallistua keskusteluun keskeytyksettä ja muutenkin on vapaa olo.

Vaikka rakastan lapsiani hullun paljon, rakastan myös harvoja vapaailtoja.

Vierailija
336/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pitää häänsä niin kuin haluaa, siihen on oikeus. Samoin sitten osallistuminen on kutsutun päätettävissä.

Tuntuu kuitenkin lyhytnäköiseltä se ettei haluta tutustua edes lähimpien sukulaisten ja ystävien lapsiin.

Nimittäin näistä lapsista kasvaa aikuisia, fiksuja ja mukavia ja heistä saa uusia tuttavia jopa ystäviä kun on viitsinyt nähdä vähän vaivaa.

En koe häitä oikeaksi paikaksi tutustua sukulaisten lapsiin. Jos he läheisiä ovat olen varmasti tutustunut heihin muualla. Häissä keskityn häätunnelmaan.

Vierailija
337/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkutsun päällä lukee kutsuttujen nimet!

Hääpärilla on oikeus kutsua ne jotka haluavat ja joiden kanssa haluavat häitään juhlia.

Muut valitettavati eivät ole tervetulleita.

Onko tämä nyt vaikea ymmärtää?

Vierailija
338/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe häitä oikeaksi paikaksi tutustua sukulaisten lapsiin. Jos he läheisiä ovat olen varmasti tutustunut heihin muualla. Häissä keskityn häätunnelmaan.

Joo mutta kyllä lapsellekin tulee arvostettu olo kun saa kutsun, sen lapsi tajuaa ehkä vasta myöhemmin ja arvioi asioita. Ja täällä on ketju ketjun perään kuinka ei haluta mennä kylään lapsiperheeseen, kuinka ei haluta yhtään viettää aikaa läheistenkään lasten kanssa.

Siinä kyllä menettääkin jotain, joskus myös sen ystävänsä.

Vierailija
339/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton nainen, enkä oikein ymmärrä mikseivät lapset olisi tervetulleita häihin. Lapsiperheet lähtevät kuitenkin ajoissa kotiin, eivätkä kaikki välttämättä ota lapsia mukaan, vaikka olisivatkin kutsuttuja. Tavallaan ymmärrän, ettei haluta meteliä ja riehumista, jos lapset tylsistyvät ja alkavat juoksennella tai kitistä kirkossa, mutta toisaalta tuntuu kyllä että kyseessä on enemmän kontrollifriikkimäinen "täydellisten häiden" tavoittelu eikä mikään muu, koska kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Jos joskus käy niin hullusti että pääsen naimisiin, haluaisin ystävieni lapset myös paikalle, koska ystäväni ovat minulle kuin perhettä ja haluaisin että koko suuri perheeni olisi juhlimassa kanssamme.

Lopuksi kuitenkin todettakoon, että jokainen saa järjestää juuri sellaiset juhlat kuin haluaa, ja kutsuvieraiden tulisi kunnioittaa järjestäjien tahtoa. Eli vauvan äiti joutuisi tässä tapauksessa jäämään pois häistä.

Vierailija
340/377 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä wt-piireissä lapset käyttäytyvätkin kuin pirut eikä vanhemmat osaa ja halua kontrolloida heidän käytöstään. Ehkä wt-piireissä häät ovatkin sellaista ryyppäämistä ja ryskettä, että alle 18v on hyväkin pitää niistä poissa. Ainakin morsian lapsettomissa häissä on kontrollifriikki hitsaaja, joka haluaa säädellä myös läheistensä asiat. En ehkä halua mennäkään lapsettomiin häihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi