Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Kommentit (377)
]Jos menet naimisiin sen ikäisenä, että sisarukesi ovat vielä alaikäisiä, sinulla on isompiakin ongelmia kuin kutsuvieraslista. :D
Tää on hauska kommentti :D Mulla ja mun siskolla on 12 vuotta ikäeroa, jos sisko olisi mennyt naimisiin 25 vuotiaana, olisin ollut ala-ikäinen. Mun vanhimalla ja nuorimmalla on ikäeroa 9 vuotta jos hän päättää mennä naimisiin alle 28 vuotiaana, on siskonsa ala-ikäinen silloin.
Noin yleisesti mielestäni juhlienjärjestäjä päättää ketä kutsuu ja kutsuttu päättää tuleeko vai ei. Kummallakaan ei ole syytä loukkaantua. Meidän häihin olivat lapset tervetulleita, eikä kukaan paikallaolleista lapsista häirinnyt, vanhemmat veivät sivuun, jos alkoi lapsia kiukuttaa.
Itse olen ollut sekä lapsettomissa häissä, että häissä joihin lapset olivat tervetulleita. Lapsettomissa häissä yksi pariskunta oli tuonut lapset silti mukana ja kyllä harmitti kun osa ohjelmasta/puheista meni ohi, kun vanhemmat eivät vieneet huutavia lapsia sivulle. Tämäkin oli kyllä vanhempien vika, ei lasten.
Oma kuopukseni oli sylivauva, kun oltiin häissä, jos vauva olisi alkanut huutamaan, olisin poistunut hänen kanssaan sivummalle. Vauva oli hyvin rauhallinen tapaus, eikä häissä itkenyt ollenkaan. Olin kyllä kutsun saadessani ilmoittanut että katson tilanteen mukaan tulemmeko vai emme, vauva oli vielä vatsassa kun kutsu tuli ja en voinut tietää millainen tapaus sieltä tulee. Kovin itkuisen vauvan kansa en olisi lähtenyt/ olisin jättänyt isän hoitoon, sillä varauksella että vauva syö pumpattua maitoa pullosta ( morsian oli minun hyvin läheinen lapsuuden ystävä)
Noin yleisesti käyttäytymisestä, me olemme opettaneet lapset kunnioittamaan muita julkisilla paikoilla (kaupat/ravintolat etc) eli jos ei osata käyttäytyä lähdetään pois ja ihan heti ei uudestaan mennä, ruokakaupassa tietenkin on käytävä, mutta ekstrat pois. Ja jonkun ajan kuluttua uusi yritys. Lapset osaavatkin käyttäytyä hyvin ravintolassa, ovat jo monta vuotta osanneet. Ei huudeta/juosta/riehuta/tapella pöydässä. Ruokaa odotetaan nätisti, älylaitteet pois ja keskustellaan muiden kanssa. Sama käytös muissa juhlissa, oli sitten sukujuhlat/jonkun tuparit/muuten vaan kylässä. Toki jos pitkään ollaan ja aikuset haluavat keskustella, on lupa poistua sopivana hetkenä.
Mökillä/pidemmällä vierailulla isäntäväkeä autetaan, ainakin kysytään voinko auttaa, omat astiat/jäljet korjataan, eikä mennä vierailulle kahta kättä heiluttaen. Toki minä tuliaiset hommaan, mutta kerron lapsille miksi ja lapset usein tuliaiset antavat.
Sama koskee kirkollisia juhlia, lapset eivät niistä välitä, enkä minäkään kuulu kirkkoon, mutta vaadin että toisen juhlaa kunnioitetaan, eikä häiritä muita vaikka olisi miten tylsää.
Seuraavaksi joku tulee sanomaan että helppo sanoa, jos on "helpot" lapset, kyllä myönnän että kaksi kolmesta on "helppoja" keskimmäisen kanssa on tehty hirveästi töitä ja vaadittu käytöstapoja, olemme lähteneet kesken ruokailun ravintolasta huutava lapsi kainalossa etc kun homma ei ole onnistunut, olemme palaveeranneet koulun kanssa käytös ongelmista jne. Nyt työ kantaa hedelmää ja lapsen käytyösarviointi oli paras mahdollinen todistuksessa. Jopa siskon mies joka ei yleensä lapsista pidä, on kehunut lasten käytöstä ja suostuu ottamaan heitä mökille/yökylään joko niin että minä olen paikalla/keskenään.
Olen ollut ysstäväni lapsettomissa häissä. Hääjuhla pidettiin saaressa, joka oli erittäin tärkeä paikka ystävälleni ja tämän sulhaselle. Kutsuttuja oli vähän, koska logistiikka ja budjetti aiheuttivat pieniä haasteita. Saari on melko pieni ja siellä on myös jyrkkiä kallioita. Lapsivieraita olisi pitänyt vahtia ihan koko ajan ja useampi vieras lisää olisi estänyt häiden järjestämisen halutussa paikassa. Ystävälleni ja tämän miehelle oli tärkeintä saada viettää omantyylisensä, omaan budjettiin sopiva tapahtuma itselle tärkeässä paikassa tärkeiden ihmisten kanssa.
Mutta puhdasta itsekkyyttähän tämä on. Koko suku ja kaikki lapset olisi pitänyt kutsua, ottaa lainaa, että kaikki ruokitaan ja pitää juhlat vaikka koulun jumppasalissa, että pieni Pietu-Petronella saa ihailla morsianta sen kolme minuuttia, mihin keskittyminen riittää ja suvun juoruämmät saa valittaa, että köyhä juhlapaikka ja hääpari ei näytä tarpeeksi onnelliselta.
Kyllä helppoa on elämä jos kyse on vaan lapsista. Yrittäkääpä järjestää häät kun toisen puolison vanhemmat eivät mahdu edes samaan kaupunkiin, ja molemmat loukkaantuvat jos toinen kutsutaan. Riita on levinnyt koko sukuun, ettei myöskään kummankaan vanhemman sukulaiset mahdu saman katon alle. Tämän puolison suvusta paikalle saapui vain sisarus. Kyllä siinä tunsi itsensä tärkeäksi omille vanhemmilleen ja suvulleen sekin ihmisparka.. Ja kyse ihan tavallisista suomalaisista kantaväestöön kuuluvista suvuista joihin mahtuu monenlaisia ihmisiä akateemisista alkkiksiin, eikä mistään vähemmistön edustajista.
Aloittaja ei tajua, että lasten TÄRKEIN oppimistapa on mallioppiminen. Se tarkoittaa, että jos vanhemmat ja suku on sivistymätöntä roskasakkia, lapsista tulee vääjäämättä samanlaisia.
Että arvattavasti ihan syystä haluaa sulkea lapset ulos, vanhemmat tuntien.
Kokemusta yksistä lapsettomista häistä enkä kyllä jälkikäteenkään ymmärrä, miksi olivat lapsettomat. Niissä oli ihan normaalia hääohjelmaa. Pari kaatoa viiniä olisi ollut ok lastenkin läsnäollessa ja sitten lapset olisi laitettu nukkumaan. Nyt lapsiperheiden vanhemmat lähtivät jo häävalssin jälkeen, kun ei niitä lapsia vanhoille vanhemmille pystynyt jättämään yli 12 tunniksi (juhannuksena ei muita saanut). Pahennusta herättivät jo alkuillasta sulhasen kaatokännissä ollut veli ja hänen hutsahtava vaimonsa. Ehkä hekin olisivat joutuneet käyttäytymään paremmin, jos olisivat joutuneet ottamaan vastuun lapsistaan.
Jokainen järjestää sellaiset häät kuin haluaa. Jos ei halua niihin lapsia niin ok, voi kyllä samalla varautua siihen että vanhemmatkin jättävät väliin ja vain lapsettomat lopulta tulevat.
Häät saa olla lapsilla tai ilman, mutta jos on ilman, niin kannattaa varautua siihen että kaikki kutsutut eivät voi/halua tulla. Ja siitä on sitten ihan turha vetää hernettä nenään.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pitää häänsä niin kuin haluaa, siihen on oikeus. Samoin sitten osallistuminen on kutsutun päätettävissä.
Tuntuu kuitenkin lyhytnäköiseltä se ettei haluta tutustua edes lähimpien sukulaisten ja ystävien lapsiin.
Siinä saattaa loppujen lopuksi itse hävitä.
Nimittäin näistä lapsista kasvaa aikuisia, fiksuja ja mukavia ja heistä saa uusia tuttavia jopa ystäviä kun on viitsinyt nähdä vähän vaivaa.
Näin on itselleni käynyt.
Miten se, että ei kutsu sukulaistensa ja ystäviensä lapsia juuri hääjuhlaansa, estää tutustumasta heihin muuten? Itse ainakin tapaan sekä sukulaisiani ja ystäviäni, kuten myös heidän lapsiaan muutenkin kuin häissä. Ja morsiusparin kannalta hääjuhla nyt on muutenkin varsin hankala tutustumisen kannalta, kun niiden juhlallisuuksien ja toisiinsa keskittymisen lisäksi pitäisi huomioida edes vähän jokaista häävierasta. Ei morsiuspari ehdi kehenkään alkaa sen kummemmin tutustumaan omissa häissään, kun hädintuskin ehtii sen muutaman sanan verran ylipäätään jutella vieraidensa kanssa.
Niin esimerkiksi millasia ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Et halua lapsia kattomaan kun ylkäis pieksee siut otille ja lähtee ite polliisisaattueessa ja hilutkintuissa hiltoniin?
Itse ainakin pidin lapsettomat häät.
Sinne ei kaivattu alaikäisiä räkönokkia huutamaan ja kiukuttelemaan. Jos ei sopinut, niin poiskin sai jäädä.
Minun hääpäivänäni MINÄ olen se juhlan pää eikä se naapurin pershedelmä.
Piste.
Olikin hyvät bileet :)
Kirkossa hiljaista ja sain haluamani prinsessa päivän.
Ei niitä vauvoja sinne polttareihinkaan raahata...
Miksi ihmeessä haluat pitää lapsetomat häät? :D Mitä järkeä on juhlia ja jättää osa perheestä pois? Hyvänen aika, eikö ystäväsi saa ottaa edes pientä vauvaansa mukaan? Minä en ainakaan jättäisi pientä vauvaani kellekkään hoitoon sen takia että se on kielletty tulla häihin. Naurettavaa XD Jäisin pois. Onko teillä syy siihen vauvakuume vai juopottelu että ette koko perhettä häihinne halua? :/
Kyllä kautta historian pienten lasten vanhemmat ja iäkkäämmät ihmiset lähtivät häistä pois ensimmäisinä.
Niihin jäi juhlimaan nuoremmat ihmiset ja jossain vaiheessa iltaa /yötä hääpari lähti viettämään hääyötään jonnekin upeaan valitsemaansa paikkaan kahdestaan.
Nykyään häät vaikuttavat olevan enemmän keski-ikäisten yötämyötenbileet joihin morsian laihduttaa itsensä ja johtaa tätä spektaakkelia miehen jäädessä varjoon.
Suurta egoismia morsiamelta.Kukas ne lapset hoitaa kun on nämä bileet? No,mummot ja mammat pyyteettömästi...ilman hääkutsua.
Rakkaudesta naimisiin,usein syntyy LAPSI ,siis vauva,josta kasvaa aikuinen.
Tänään lehtien etusivulla se, miksi näitä lapsettomia häitä pidetään; pitää saadavetää Viron viinaa kaksin käsin. Tietää heti, kun tulee kutsu lapsettomiin häihin, että on taattua satuhäät-valkoroska-meininkiä tarjolla:D
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nää lapsettomat häät ole usein ihan säästösyistä lapsettomia! Lapset kun maksaa juhlassa ja lapsilta ei lahjaa tule. Eli mä uskon, että lapsettomat häät on persaukisten pelleilyä. Kukaan ei vaan kehtaa sitä sanoa, pidetään pikkuiset "kaverihäät" aikuisten kesken ja rajataan ainakin ne lapset pois, niin säästyy huomattavasti rahaa. Uskon, että monella on tuo syy niihin lapsettomiin häihin. Sitä ei vaan haluta sanoa.
Jos lapset kutsutaan hääjuhlaan, niin budjetti paisuu ja samoin vierasmäärä, mutta lahjojen määrä on varmaan sama eli ei kukaan juuri enempää lahjoita, vaikka lapset olis mukana.
Meillä oli just juhlat ravintolassa ja lapsista meni 1/2 maksu. Sama taitaa olla pitopalvelussa?
Tämä väite voi päteä joihinkin, mutta et voi yleistää sitä persaukisten pelleilyksi.
Jos itse menen joskus mieheni kanssa naimisiin, niin haluan lapsettomat häät. Olen ollut sitä mieltä aina, mutta itselläni ei ole tullut mieleenkään, että sen tekisin säästösyistä. Tai että naimisiin mennessä miettisin häälahjojen määrää. Haluan lapsettomat häät, että voidaan viettää mukava ja rento juhla minulle rakkaitten ystävien ja muutaman lähisukulaisen kanssa. Voidaan tanssia vaikka aamuun asti, jos siltä tuntuu ja juhlia aikuisten kesken. Eikä tarvitse tuoda häälahjaakaan, parasta on se, että voin järjestää kunnon juhlat ihmislle joiden kanssa haluan viettää aikaa. Ja tiedän, että perheelliset ystäväni/sukulaiseni osaisivat jättää lapsensa hoitoon yhdeksi vuorokaudeksi ilman kitinöitä ja nauttivat kun pääsevät välillä pitämään hauskaa ilman lapsia.
Mä ymmärrän oikein hyvin lapsettomat häät! Ei sitä kertaa, etteikö kirkossa ala rääkynä tai taaperon puheenpälpätys, ja koko kaunis seremonia jää kuulematta. Sama hääjuhlassa ohjelman aikana. Raivostuttavaa!
Se, ettei saa hoitajaa, on pötypuhetta. Kyllä rahalla saa hoitajan. Mulla on ollut omilla isoilla synttäreilläni hoitaja mukana, joka on vienyt sitten lapset kotiin aikaisemmin.
Onhan sekin melko kohtuutonta jos vauva ihan pieni,täysin rintaruokinnassa mut kuitenkin haluaa juhlaan mukaan,niin opettaako kiireesti pulloon ja kylmä rinki takapuolessa jännittää juhlan ajan et miten kotona pärjätään.Eikä pienelle välttämättä ole hoitajaa.
Ilmeisesti asia ratkeaa helposti ettei häihin mennä.
Meidän häät olivat aikuisten cocktail- ja á la carte -tilaisuus joka alkoi klo 20.00 ja kyseisessä ravintolassa ja hotellissa oli sitä paitsi ikäraja 18v eli kaikki alaikäiset olisi käännytetty ovelta pois.
Tehtiin tuo heti kutsussa selväksi, ja kutsutut vanhemmat järjestivät mielellään lapsensa ja vauvansa hoitoon kun halusivat tulla hienompiin kekkereihin rentoutumaan ja pukeutua hyvin ilman mitään vauvanoksennuksia tai maitoläikkiä vaatteissa jne :) Kukaan ei valittanut kun lapsia ei saanut tuoda, vaan olivat sitä mieltä että tuollaisia tyylikkäitä gourmet-tilaisuushäitä pitäisi olla lisää, ja että perhejuhlat erikseen kiitos :D
Meillä on lapsettomat häät myös ja syy siihen että jokaisella on lapsia niin ei vaan yksinkertaisesti mahdu. En halua jättää osaa ystävistä pois sen vuoksi että toisen ystävän kolme lasta voivat tulla..
Luulisi että aikuinen voisi osallistua ystävänsä häihin ja olla pois kotoa muutaman tunnin. Vauva on asia erikseen, meillä ystävä tuli vauvan kanssa ja miehensä haki lapsen niin että ystävä sai vielä ori tuntia olla "vapaalla" ja nauttia häistä:)
Onko kukaan kuullut lapsettomista sukuhäistä, jonne sulhasen ex-liiton lapsetkaan eivät ole päässeet? Varmasti joku morsian on sellaisetkin juhlat pykännyt!