Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Kommentit (377)
Hämmentävää miten ihmiset ottavat kutsut niin henkilökohtaisesti. Pienien sukujen ongelmia? Kyllä sitä ei muuta ehtisi kuin olla pahoittamassa mieltä, jos kaikkien toisten tapa elää/juhlia häitä aiheuttaisi mielipahaa.
Meillä on itsestään selvää että sukua joskus joutuu ja pitää rajata. Asuaan ei liity mitään henkilökohtaista ketään kohtaan. Itselle on tärkeää että se PARI saa itselleen mieluisat juhlat eikä semmoiset kuin MINULLE tai perheelleni sopisi. Paikalle tulee ketä tulee. Sitäkän ei pidä ylitulkita loukkaantumisen mahdollisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ok, että häihin ei kutsuta lainkaan eläkeikäisiä sukulaisia? Ainoastaan nuoremmat, eikä mitään poikkeuksia yhdenkään mummon tai papan kohdalla?
Tämä on luonnollinen seuraava askel. Asiaan voi tietysti vaikuttaa jo niin, että valitsee "oman näköiseksi" juhlapaikaksi sellaisen, johon päästäkseen ottaa riskin liukastua kallioilla, kierähtää mereen, tipahtaa portaissa tmv. Pyörätuoli- ja rollaattoriväestä pääsee vaivatta eroon hankalammilla maasto-olosuhteilla tai juhlspaikoilla, joista puutuvat hissit, rampit ja tilavat oviaukot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamat lapsettomat häät tullut koettua ja kaikkia on yhdistänyt yksi seikka. Se lapsettomien häiden keksijä on ollut aina morsian. Sulhanen olisi toivottanut perheet kokonaisina juhlimaan.
Toisaalta. Eniten näistä lapsettomista kutsuista suivaantuvat myöskin nimenomaan naiset. Miehet lähtisivät hyvin mielellään juhlimaan ilman lapsiaan.
Kertoo paljon nykynaisen minä minä -asenteesta.
Meillä oli kyllä ihan yhteinen päätös. Tilan puitteissa olisi jäänyt suurin osa kaveripiiristä kutsumatta, jos oltaisiin kutsuttu kaikki sukulaislapset. Kun vaihtoehtona on kaverit, joita tapaamme vähintään kuukausittain, ja lapset joista osaa emme ole koskaan edes tavanneet, niin kyllä valinta oli valitettavasti molemmille ihan selvä.
Toisaalta, voisi ajatella sitäkin, että mikä tekee häistä arvokkaat ikimuistoiset juhlat, jotka erottuvat niistä kavereiden kanssa bilettämisistä. Varmaan juurikin se, että paikalla on suvun vanhimpia ja niitä muitakin, joita harvoin on tilaisuus tavata. Mielestäni häät arkipäiväistyvät, jos ne nähdään kivana biletyksenä vain kavereiden kanssa. Kivaahan se on, mutta unohtuvat pian.
Paikalla oli suvun vanhimmatkin. Ja toki sinä saat ihan vapaasti pohtia, mikä tekee sinun häistäsi juuri sellaiset juhlat kuin sinä haluat. Vastaava oikeus kun sattuu olemaan meillä kaikilla muillakin, niin täytyy ymmärtää sekin, että jotkut saattavat nähdä asian myös toisin.
Tottakai. Ilmaisin vain mielipiteen muiden joukossa.
Joo, pahoittelut turhan tylystä ilmaisusta, tuli ylitulkittua tuota viestiä mielipiteen tyrkyttämiseksi mielipiteen kertomisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kritisoidaan morsiamia siitä, että itsekkäästi haluavat olla hääpäivänä keskipisteenä ja siksi jättävät lapset pois vieraslistalta. Mun mielestäni aikuisella ihmisellä, joka on todellakin saattanut suunnitella ja haaveilla siitä tietystä päivästä vaikka koko ikänsä on tasan tarkkaan oikeus leikkiä prinsessaa se yksi päivä elämästä. Keneltä se ihan oikeasti on pois?
En muutenkaan ymmärrä tätä, että ihmiset jostain helvetin velvollisuudentunnosta kutsuvat jengiä häihinsä. Kutsutaan sukulaisia joiden kanssa ei olla missään tekemisissä, mutta ne on pakko kutsua, koska ovat sukua?
Omat hääni tulevat olemaan sellaiset, joihin kutsutaan ne joiden kanssa ollaan tekemisissä ja jotka kuuluvat meidän elämään ja päinvastoin. Ja kyllä, omat hääni tulevat olemaan myös lapsettomat. Ei siksi, että he veisivät huomion minulta pois vaan siksi, että haluan aikuisten juhlan. Piste.
Tottakai saa pitää häänsä sellaisena kun haluaa, ja minulla, kutsutulla, on myös oikeus tehdä kuten haluan. En osallistu, enkä lahjo. Piste.
Perään ovat soitelleet nämä morsmaikut, ovat huomanneet, että jäi se 500 euron lahja itsellä saamatta, serkkulikka sai, kun häihinsä osallistuimme.
Elämä on valintoja, kaikilla ja koko ajan. Piste.
Hääparin on sitten turha loukkaantua, jos lapsiperhe ei pääse juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Järjestämällä lapsettomat häät saa paikalle ne ihmiset, joiden kanssa hääparilla on historiaa/tunneside. Kun on kyse sukulaisten/ystävien lapsista, yhden voisi hyvin korvata toisella ilman sen suurempaa eroa, aikuisten kanssa ihan eri juttu. En itse osallistu häihin, joiden kutsussa ei ole lapsivapaasta tapahtumasta mainintaa.
Sönkötä toki sisaruksillesi, että kun mulla on tunneside suhun eikä sun skideihin, niin pidetään lapsettomat häät.
Olen ollut häissä, joissa -juhlapaikan ahtauteen vedoten- eivät sulhasen puolelta olleet lapset sallittuja, mutta morsiamen puolelta löytyi kyllä serkunlapsia ja muita läheisiä yli puoli tusinaa. Minusta tämä on vähintäänkin kummallista. Olisi sitten edes joku linja. Meidän rippusta vaille täysikäinen lapsi, sulhasen rakas kummilapsi, jäi ilman kutsua hänkin ja silti jotkut morsiamen kaukaiset sukulaiset saavat kutsun.
Usein lapsettomista häistä rajataan sylivauvat ulkopuolelle, koska hoidon järjestäminen ei onnistu. Toivottavasti kaikki, jotka eivät suostu järjestämään lapsilleen hoitoa, jäävät pois ja hääpari saa pienet aikuisten häät. Kutsujen määrä toisiin häihin voi vähentyä, mutta hei! jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ok, että häihin ei kutsuta lainkaan eläkeikäisiä sukulaisia? Ainoastaan nuoremmat, eikä mitään poikkeuksia yhdenkään mummon tai papan kohdalla?
Miksi ei, jos tämä tuntuu parille ainoalta oikealta tavalta järjestää just ne omannäköiset juhlat.
Toki, silloin on myös ymmärrettävä, että kutsutta jääneet läheiset saattavat loukkaantua. Voi olla mummulle ja vaarille vaikea paikka.
Voi olka, että jossakin vaiheessa saa maistaa omaa lääkettään.
Pitäisin todennäköisenä, että jos pari ei kutsu mummua ja vaaria häihinsä, heillä ei myöskään ole suurta paloa päästä näiden 80-vuotispäiville. Sukurakkaat kutsukoon sukulaisia, kaverien kanssa juhlijat kavereita, meidän häihin ei kutsuttu ketään. Toki siitäkin joku loukkaantui, mutta selvisi kyllä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Läski morsian liian pienessä puvussa tissit tursuten ja tossukka finninaamainen sulhanen haluavat järjrstää wt häät jossain perähikiän navetalra haisevassa puurötiskössä ilman lapsia. Tervemenoa sinne haluavat!!
Päälle teema, jonka mukaan kaikkien ihan PAKKO pukeutua tai morsian kilahtaa ja saa raivarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei, jos tämä tuntuu parille ainoalta oikealta tavalta järjestää just ne omannäköiset juhlat.
Toki, silloin on myös ymmärrettävä, että kutsutta jääneet läheiset saattavat loukkaantua. Voi olla mummulle ja vaarille vaikea paikka.
Voi olka, että jossakin vaiheessa saa maistaa omaa lääkettään.Pitäisin todennäköisenä, että jos pari ei kutsu mummua ja vaaria häihinsä, heillä ei myöskään ole suurta paloa päästä näiden 80-vuotispäiville. Sukurakkaat kutsukoon sukulaisia, kaverien kanssa juhlijat kavereita, meidän häihin ei kutsuttu ketään. Toki siitäkin joku loukkaantui, mutta selvisi kyllä hengissä.
Vaan asia ei jää tuohon.
Mummona olen muistanut lapsenlapsia aina silloin tällöin, usein aika rahakkaasti. Siis niitä lapsenlapsia, joiden vanhemmat eivät ole rajanneet meitä häistään pois. Nyt sitten mankuu tämä miniä, joka piti prinssessakaverilapsettomathäät.
Meiltä oltiin kyllä taloudellista apua vailla häiden suhteen, mutta ei vieraaksi kutsuttu, siis tuleva miniä oli, ei poikamme. Taloudellista tukea emme antaneet, emmekä lapsille vaunuja, sänkyä, rattaita jne ostaneet, kuten muille olemme.
Poikani kärsii tilanteesta, olen hänelle sanonut, että niin makaa, kuin petaa ja hyvät suhteet syntyvät vastavuoroisuudesta.
Meillä oli lapsettomat häät, koska meilläkään ei ole lapsia ja meillä alkoi alkoholitarjoilu heti kirkon jälkeen ruoan kanssa. Pari ihmistä loukkaantui tästä ja jättivät tulematta. Hyväksyin mukaan yhden vastasyntyneen vauvan mukaan, koska ei niin pientä voi hoitoon jättää. Vauva nukkui melkeen koko ajan, enkä huomannut hänen olemassa oloansa siellä ollenkaan. Juhlat olivat onnistuneet ja kehuja saimme. Nykyään minulla on lapsia ja jos olemme kutsun saaneet häihin, niin olemme jättääneet omat lapset hoitoon siitä huolimatta onko häät lapsettomat tai ei, koska mielestäni häät ovat usein pitkästyttäviä lapsille ja pitää paljon odotella. Joten mielummin rentoudun ja juon viiniä ja katselen vieresrä kuinka muut joutuvat lastensa perässä juoksemaan. Eikä ole aikarajoituksia milloin pitää lähteä häistä viemään lapsi unille
En lukenut ketjua, joten voi olla toistoa.
Minusta häät ovat ennemmin aikuisten juhlat ja koen, että lapsettomat häät tarkoittavat sitä että alkoholia voi ottaa rennommin eikä tenavat juoksentele sinne tänne, puheissa saattaa olla (idiootteja) "aikuisten juttuja"'jne.
Olen ollut kymmenissä häissä ja vain yhdet olivat lapselliset, muut lapsettomia.
Nyt tulee mun tärkein pointti: sylivauvat ovat poikkeus! Sehän on osa äitiä tavallaan ja yleensä vain nukkuu ja syö. Itkiessä voi siirtyä sivummalle. Vauva ei maksa hääparille mitään, ketä voi sylivauvat häiritä näin pahasti?
Todellakin oikea ele kysyä kohteliaasti saako vauvan ottaa mukaan, itse myöntyisin tietenkin!
On eri asia kutsua ja maksaa kaikki taaperot, uhmaikäiset, riehuvat koululaiset, teinit jne. kuin se että vauva tulee äidin mukana.
Onko tämä asia jonka vain äidit ymmärtävät vai mitä ihmettä?
Hyo helvetti, lapsettomat häät on ehkä selvin wt-merkki, mitä voi olla! Viron viinaa aamusta asti kaikille, niin saadaan tyylikkäät hipat!
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi? Tietenkin se on ok. Jokainen saa kutsua häihinsä juuri ne ihmiset, jotka haluaa. Miten tämä voi olla epäselvää?
Meidän häissämme oli minun puoleltani vain yksi sukulainen, siskoni.
Minä en järjestä sukujuhlia tai perhejuhlia, eivätkä mahdolliset häät tule olemaan tähän mikään poikkeus. Omituista, että joku kokee velvollisuudekseen kutsua kaikenlaisia sukulaisia, joista ei edes pidä. Aivan hulluutta minusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaiset menevät naimisiin, jotka eivät pidä lapsista. Samat eivät yleensä pidä muista kuin itsesään. Miehen veli jätti perheensä ja nai tällaisen monsterin. Niin eivät päässeet edes lapset käymään. Epäilen ,että kyseessä oli miehen yhteiskunnallinen korkea asema ja jumalattoman suuri palkka ja edut matkustella ympäri maailmaa. Muuttivat varmuuden vuoksi 500 kilometrin päähän. Näin katosi lasten kummisetä , ei pääse yksin käymään. Kerran vuodessa soitellaan. Lapsettomat häät oli, eikä sukulaisia, maistraatissa.
Mistä lähtien naimisiin on menty siksi, että saataisiin lapsia? Naimisiin mennään tietääkseni siksi, että halutaan viettää loppuelämän sen toisen kanssa yhdessä, joko lapsilla tai ilman. Ja halutaan parisuhde viralliseksi yhteiskunnan silmissä. Lapset ovat asia erikseen, ja niiden hankkimisesta aviopari päättää keskenään.
Syy on sinun, ap. Olet selvästikin kutsumassa häihisi (rahalahjojen toivossa tietenkin) ihmisen, jota et kovin hyvin tunne, vaikka kutsutkin häntä ystäväksi.
Jos olisit fiksu, niin tuntisit tämän henkilön tarpeeksi hyvin tietääksesi, että hän haluaa ottaa lapsensa mukaan. Koska sinä taas et lapsia häihisi halua, olisi oikea ratkaisu ollut jättää kyseinen nainen kutsumatta.
Saat nolla pistettä toiminnastasi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien naimisiin on menty siksi, että saataisiin lapsia?
Oletko koskaan käynyt kouluja, lukenut yhtäkään kirjaa tai kuullut aineesta nimeltä 'historia'?
Ennen oli lapsia höissä, ennen lapset kasvatettiin ja he käyttäytyivät hyvin.
Nyt ei haluta lapsia häihin, koska lapsia ei kasvateta ja he käyttäytyvät huonosti.
Omat häämme oli aikuisille, juhlapaikalle oli venekuljetus ja juhla periaatteessa pitkä illallinen, jossa lapset ei edes olisi jaksaneet istua.
Nyt meillä on neljä lasta joten lapsiviha ei liity tähän. Ihan vaan käytännön syistä. Emme myöskään kutsuneet tuntemattomia sukulaisa, vanhempamme ja isovanhempamme ja muut kaikki kavereita.
Olen ollut häissä, jossa vieraiden lapset pilaavat koko juhlan. Kirkossa ei kuule kitään, puheista ei saa selvää kun herrantertut kirkuvat puheiden aikana. Yksi vieraista juostiin kumoon ja sain kakut kauniille puvulleen. Ei kiitos. Sitten vielä mammat loukkaantui, kun parille huomautin näiden pirun pentujen käytöksestä.
Hohhoijaa.
Mä en ymmärrä miten ihmisillä on niin vaikeaa saada lastenhoitajaa? Suosittelen käyttämään sellaista alusta asti, vaikka ensin pari tuntia kerrallaan. Eikö teillä ole yhtä ainutta tuttavaa, joka voisi hoitaa lapsia? Se kertoo aika paljon teistä itsestänne.
Aika hassu ketju. Lapsettomat häät OK, mutta sitä paheksutaan jos lapsiperhe kieltäytyy kutsusta :D