Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ok, että häihin ei kutsuta lainkaan eläkeikäisiä sukulaisia? Ainoastaan nuoremmat, eikä mitään poikkeuksia yhdenkään mummon tai papan kohdalla?
Miksi ei, jos tämä tuntuu parille ainoalta oikealta tavalta järjestää just ne omannäköiset juhlat.
Lähtökohtaisesti en ymmärrä lapsettomia häitä, sillä minulle häät ovat perhejuhla ja sukujen juhla johon lapset kuuluu mukaan.
Mutta mitä itse olen käynyt häissä niin työkavereiden tai opiskelukavereiden häihin ei tulisi mieleenkään ottaa lapsia mukaan, koska nämä ihmiset eivät ole perhetuttuja. Sen sijaan sukulaisten ja perhetuttujen juhliin lapset lähtee mukaan. Kertaakaan ei ole vielä ollut perhekutsussa ikärajoitteita. Ja jos joskus tulisi kutsu lapsettomiin häihin, niin enpä tiedä osallistuisinko.
Viime kesänä oli kahdet häät, tai siis tuli kutsu. Toiset lapselliset ja toiset ei. Yhtä läheistä sukua molemmat, molemmissa morsiamet.
Lapsellisiin osallistuimme, lainasimme hääautoksi omistamamme vanhan kauniin auton, muistimme paria arvokkaalla lahjalla.
Lapsettomiin emme osallistuneet, kun emme halunneet lapsille kotiin vierasta hoitajaa pariksi päiväksi (häät kaukana), vaihtoehtona olisi ollut hotellimajoituksen ja ruokien kustantaminen myös hoitajalle, siis ventovieraalle. Suku oli luonnollisesti häissä. Lapset olivat 6- ja 8-vuotiaat.
Tämä lapsettomien häiden morsian on nyt katkera, kun serkkunsa sai upean hääauton ja runsaan lahjan, hän sai tiedon ettemme osallistu. Syytä tinkasi, kun ilmoitin poisjääntimme, kerroin, ettemme halua lapsia jättää vieraalle kahdeksi päiväksi. Oli äidilleni tiuskinut, että kumma, kun emme edes lahjaa lähettäneet. Soitin ja kysyin, mikä on ongelma ja miksi ei puhu suoraan minulle, oli hieman nolona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamat lapsettomat häät tullut koettua ja kaikkia on yhdistänyt yksi seikka. Se lapsettomien häiden keksijä on ollut aina morsian. Sulhanen olisi toivottanut perheet kokonaisina juhlimaan.
Toisaalta. Eniten näistä lapsettomista kutsuista suivaantuvat myöskin nimenomaan naiset. Miehet lähtisivät hyvin mielellään juhlimaan ilman lapsiaan.
Kertoo paljon nykynaisen minä minä -asenteesta.
Meillä oli kyllä ihan yhteinen päätös. Tilan puitteissa olisi jäänyt suurin osa kaveripiiristä kutsumatta, jos oltaisiin kutsuttu kaikki sukulaislapset. Kun vaihtoehtona on kaverit, joita tapaamme vähintään kuukausittain, ja lapset joista osaa emme ole koskaan edes tavanneet, niin kyllä valinta oli valitettavasti molemmille ihan selvä.
Toisaalta, voisi ajatella sitäkin, että mikä tekee häistä arvokkaat ikimuistoiset juhlat, jotka erottuvat niistä kavereiden kanssa bilettämisistä. Varmaan juurikin se, että paikalla on suvun vanhimpia ja niitä muitakin, joita harvoin on tilaisuus tavata. Mielestäni häät arkipäiväistyvät, jos ne nähdään kivana biletyksenä vain kavereiden kanssa. Kivaahan se on, mutta unohtuvat pian.
Paikalla oli suvun vanhimmatkin. Ja toki sinä saat ihan vapaasti pohtia, mikä tekee sinun häistäsi juuri sellaiset juhlat kuin sinä haluat. Vastaava oikeus kun sattuu olemaan meillä kaikilla muillakin, niin täytyy ymmärtää sekin, että jotkut saattavat nähdä asian myös toisin.
Tottakai. Ilmaisin vain mielipiteen muiden joukossa.
Tuollaiset lapsettomat häät ovat samanlaista lapsellista lässytysä kuin vaatia jotain teeman mukaista pukeutumista vierailta. Jokainen saa järjestää sellaiset häät kuin haluaa, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ok, että häihin ei kutsuta lainkaan eläkeikäisiä sukulaisia? Ainoastaan nuoremmat, eikä mitään poikkeuksia yhdenkään mummon tai papan kohdalla?
Miksi ei, jos tämä tuntuu parille ainoalta oikealta tavalta järjestää just ne omannäköiset juhlat.
Toki, silloin on myös ymmärrettävä, että kutsutta jääneet läheiset saattavat loukkaantua. Voi olla mummulle ja vaarille vaikea paikka.
Voi olka, että jossakin vaiheessa saa maistaa omaa lääkettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikea ymmärtää. Sen sijaan on vaikea ymmärtää sitä miksi minut toistuvasti kutsutaan lapsettomiin juhliin kun olen kaikille ystäville ja läheisille tehnyt selväksi että täysin lapsettomana en pääse. Sitten kun vastaan etten ole tulossa niin ihmetellään ja hämmästellään että no miksi et ja etkö joskus voisi sinäkin tulla kun kutsutaan. No en voi.
Säälin lapsiasi kun on noin lapsistaan riippuvainen mamma. Kyllä lapsetkin kaipaavat sinusta välillä lomaa.
No, alle kaksivuotiaat kehityshäiriöiset kaksoset ovat vähän enemmän riippuvaisia minusta kuin minä heistä mutta hyvää päivän jatkoa sinullekin.
Onkohan monikin lapsettomia häitä vieroksuva pk-seudun ulkopuolelta? Täällä on jokseenkin hankalaa löytää sen kokoista juhlatilaa, johon mahtuisi myös vieraiden lapset - saati sitten erillinen leikkihuone. Jos lapsia ei rajattaisi pois, täytyisi vieraslistaa karsia muilla kriteereillä. Siitähän se poru syntyisi, kun Maija serkku perheineen olisi kutsuttu, mutta Lissu serkkua ei. Joskus näissä on siis ihan käytännönkin syyt taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan monikin lapsettomia häitä vieroksuva pk-seudun ulkopuolelta? Täällä on jokseenkin hankalaa löytää sen kokoista juhlatilaa, johon mahtuisi myös vieraiden lapset - saati sitten erillinen leikkihuone. Jos lapsia ei rajattaisi pois, täytyisi vieraslistaa karsia muilla kriteereillä. Siitähän se poru syntyisi, kun Maija serkku perheineen olisi kutsuttu, mutta Lissu serkkua ei. Joskus näissä on siis ihan käytännönkin syyt taustalla.
80% suomalaisista asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja lisäksi monet pääkaupunkiseudullakin asuvat järejstävät hääjuhlansa jossain muualla, yhtenä syynä juuri sopivan tilan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% suomalaisista asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja lisäksi monet pääkaupunkiseudullakin asuvat järejstävät hääjuhlansa jossain muualla, yhtenä syynä juuri sopivan tilan vuoksi.
Tätä mä en tajuu sitten yhtään! Hääpari ja suurin osa vieraista asuu pääkaupunkiseudulla, mutta juhlat järkätään jossain perähikiällä. Siinä sitten kaikki reissaa ja käyttää koko viikonlopun ja pienen lomamatkan budjetin verran häiden eteen, kun on yövyttävä ko. paikkakunnalla.
Kerran on tullut todellinen ongelmatilanne. Tuli kutsu häihin, joihin olisi ollut pakko mennä. Lapsettomat tietenkin. Vastasyntynyt vauva tietenkin täysimetyksellä. Matkaa olisi ollut monta sataa kilometriä ja paikalla olisi ollut pakko yöpyä ja vasta seuraavana päivänä kotiin.
Kutsuvan pariskunnan perheessä oli jo käyty riitaa, mitä tehdään minun kanssani. Voiko vauvan ottaa matkaan. Morsian sanoi ehdottomasti ei. Sulhasen äiti (siskoni) sanoi, että kyllä, koska olen sulhasen kummi ja ehdottomasti halusi minut mukaan.
Itse olin paniikissa, että mitä helvettiä teen. Vauvalla tiheän imun kausi, joten en keksinyt oikein mitään ratkaisua.
Onneksi häät peruuntuivat ennen h-hetkeä, joten pääsin pälkähästä
Minäpä laittaisin ikärajan lapsille: alle kouluikäiset räkänökat ja juokisvat rajataan pois ja kouluikäisistä ylöspain tervetuloa! Sukulaisten lapset voivat nähdä joskus harvoin toisiaan ja on kiva tutustua ihmisiin lapaillakin ja nuorilla. Joa höisen wt teemana on pakkopulla ennen ryyppäjäisiä niin sellaisiin häihin ei kenenkään aikuisenkaan kannattaisi osallistua. Häiden ohjelmat tuppaavat olemaan helvetin tylsiä, teennäisiä ja mielikuvituksettomia! En olemollut yksissäkään aidon mukavissa häissä.
Mulle häät on kyllä koko perheen juhla. Lastenkin pitää päästä oppimaan tapakulttuuria, tanssimaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Kerran on tullut todellinen ongelmatilanne. Tuli kutsu häihin, joihin olisi ollut pakko mennä. Lapsettomat tietenkin. Vastasyntynyt vauva tietenkin täysimetyksellä. Matkaa olisi ollut monta sataa kilometriä ja paikalla olisi ollut pakko yöpyä ja vasta seuraavana päivänä kotiin.
Kutsuvan pariskunnan perheessä oli jo käyty riitaa, mitä tehdään minun kanssani. Voiko vauvan ottaa matkaan. Morsian sanoi ehdottomasti ei. Sulhasen äiti (siskoni) sanoi, että kyllä, koska olen sulhasen kummi ja ehdottomasti halusi minut mukaan.
Itse olin paniikissa, että mitä helvettiä teen. Vauvalla tiheän imun kausi, joten en keksinyt oikein mitään ratkaisua.
Onneksi häät peruuntuivat ennen h-hetkeä, joten pääsin pälkähästä
Lähisukulaiset erikseen. En ikinä rajoittaisi sisarusten ja kummien tulemista. Wt touhua tuo morsiamen nillitys. Onneksi sulhanen tuli toisiin aatoksiin?
Kerronpa oman kokemukseni. Olen aina ajatellut että juhlien pitäjä päättää tietysti ketä kutsuu. Omissa häissäni oli lapset mukana, myös omani, mutta ajattelin minulla olevan täysi valta päättää kenet sinne kutsun. Olisi tuntunut älyttömältä jättää esim. siskon lapset tai kummilapset kutsumatta, niin tärkeä osa he ovat elämäämme. Yllätyin kuitenkin kun saimme ensimmäisen kutsun lapsettomiin häihin. Eniten yllätyin omaa reaktiotani kahden pienen lapsen vanhempana. Tuntui pahalta ettei osaa meidän perheestä kutsuttu juhliin (kyseessä ei ollut vain ns. iltajuhlat, vaan alkoi jo päivällä). Mieheni osallistui, itse jäin kotiin imettämään vauvaa ja hoitamaan kolmevuotiasta. Emme voineet ottaa lapsenvahtia, koska asuinpaikkakunnalla ei ole verkostoja, imetin ja häät oli toisella paikkakunnalla. Ne joiden häät olivat kyseessä, oli kutsuttu meidän häihimme ja nyt en itse päässyt mukaan. Ymmärrän ajatusteni pikkumaisuuden, mutta tahtomattani loukkaannuin lasteni puolesta kun eivät saaneet kutsua ja sitten en vielä itsekään päässyt. Loppupeleissähän kyse voi olla hyvinkin rahasta. Osallustujamäärä helposti tuplaantuu jos lapset ovat mukana. Mikäli suvussa ei ole "läheisiä" lapsia, voi tuntua luonnolliselta jättää lapset pois. Toiselle se taas tuntuu täysin luonnottomalta, kuin kutsuisi vain perheen toisen aikuisen (tällainenkin kutsu meille on tullut). Ymmärrän siis pikkulapsen vanhemman tunteen kun harmittaa, mutta niin se vain menee. Joskus harmittaa. Kun teillä ap on lapsia, suhtaudutte tilanteeseen ehkä eri tavalla. Ymmärtävämmin.
Läski morsian liian pienessä puvussa tissit tursuten ja tossukka finninaamainen sulhanen haluavat järjrstää wt häät jossain perähikiän navetalra haisevassa puurötiskössä ilman lapsia. Tervemenoa sinne haluavat!!
Jos se vauva on täysimetyksellä (suositus 6kk) ja äiti eli ruoka muualla, niin aika mahdoton yhtälö. En muistakaan syistä jättäisi ainakaan alle 1veetä useammaksi tunniksi ilman äitiä. Ei taida aloittajalla lapsia olla kun tällaista ihmettelee. Sylivauvat kun ovat monesti aivan riippuvaisia äidistä.
Täällä kritisoidaan morsiamia siitä, että itsekkäästi haluavat olla hääpäivänä keskipisteenä ja siksi jättävät lapset pois vieraslistalta. Mun mielestäni aikuisella ihmisellä, joka on todellakin saattanut suunnitella ja haaveilla siitä tietystä päivästä vaikka koko ikänsä on tasan tarkkaan oikeus leikkiä prinsessaa se yksi päivä elämästä. Keneltä se ihan oikeasti on pois?
En muutenkaan ymmärrä tätä, että ihmiset jostain helvetin velvollisuudentunnosta kutsuvat jengiä häihinsä. Kutsutaan sukulaisia joiden kanssa ei olla missään tekemisissä, mutta ne on pakko kutsua, koska ovat sukua?
Omat hääni tulevat olemaan sellaiset, joihin kutsutaan ne joiden kanssa ollaan tekemisissä ja jotka kuuluvat meidän elämään ja päinvastoin. Ja kyllä, omat hääni tulevat olemaan myös lapsettomat. Ei siksi, että he veisivät huomion minulta pois vaan siksi, että haluan aikuisten juhlan. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se häiritsee, kun kirkossa muutama lapsi rääkyy ja touhuilee omiaan. Samaten juhlapaikalla juoksevat jaloissa ja huutavat. Useimmiten vanhemmat eivät tajua lähteä ulos/ hillitä lapsiaan.
Tällöin häät on yksinkertaisesti huonosti järjestetyt. Mikseivät kaasot, bestmänit tai jotkut muut järjestäjän puolen edustajat ole ohjeistettu pitämään huolta siitä, että järjestys säilyy?
Häät eivät välttämättä ole mitkään "sukujuhlat". Ne voi olla myös kaverihäät ja vain aikuisten juhlat. Sukujuhlat/sukutapaamiset ovat sitten asia erikseen. Sekä miehen, että minun suvussa ovat sisarusten lapset pitäneet häitään niin, ettei niihin ole setiä ja tätejä perheineen välttämättä kutsuttu. Miehen veljen tyttö meni äskettäin naimisiin ja ei meitä sinne häihin kutsuttu, koska ei juurikaan olla morsiammen kanssa tekemisissä oltu. Häät on häät ja morsiuspari päättää ketä häihinsä kutsuu. Ei ne ole mitkään sukujuhlat, joihin yritetään kutsua koko suku koolle.