Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa erota rahapulamme takia

Vierailija
12.07.2017 |

En käsitä tätä. Minun palkkani on isompi ja olen se, joka käyttää rahaa vähemmän. Meillä on pahasti pulaa rahasta, se on selvä. Ja mies on todella stressaantunut asiasta. Viikko sitten hän sanoi, että haluaa erota, koska ei enää jaksa rahapulaamme eikä näe sitä että asia muuttuisi tulevaisuudessa paremmaksi. Olen viikon verran nyt miettinyt tätä enkä vain käsitä. Mitään toisia miehiä tai toisia naisia ei kummallakaan ole, ainoastaan stressiä rahasta. Ei me siitä edes tapella, koska molemmat tietää rahatilanteen, ei siitä mitään riitaa ole tullut sinänsä, vaikka huono tilanne onkin. En vain ymmärrä miksi se nyt yhtäkkiä on eron syy (aiemmin emme ole puhuneet erosta vaan suunnitelleet yhteistä tulevaisuutta, molemmat yhtä paljon). Ja kun minä olen se jolla on isompi palkka ja pienemmät menot, niin miten ero edes ratkaisee rahapulaa? Surettaa vaan enkä tiedä mitä tekisin. Olen yrittänyt asiasta puhua "järkeä", mutta en jotenkin saa asiassa yhteyttä mieheen, hän ei halua siitä puhua. Osaako kukaan neuvoa?

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen ratkaisu että jättää vaimonsa ja lapsensa koska "on stressiä rahasta" kuulostaa täysin idioottimaiselta.

Mikä ratkaisu stressiin on se, että eroatte ja miehen pitää yrittää työttömänä löytää edullinen asunto, jossa voi kumminkin myös vuoroviikoin pitää lasta. Ja sitten miehen pitäisi vielä tulla toimeen pienellä ansiopäivärahalla tai työmarkkinatuella, maksaen kaiken yksin.

Joko miehesi on täysi tollo tai sitten kyse on muusta oireilusta, johon etsii paniikkiratkaisuja.

Laskepa hänelle valmiiksi paperille minkäläiset hänen tulonsa ja menonsa yksin asuessa olisivat, ja lisää mahd. elatusapu tai lapsen kustannukset jaettuina teidän kesken. Tee myös lastenhoitoaikataulua esimerkinomaisesti, että mies tajuaa minkälaista hänen elämänsä olisi eron jälkeen.

Sitten kun mies tajuaa realiteetit, kysy olisiko hänellä joku muu syy erota.

Juuri tuollaista "järkeä" olen hänelle tässä viikon aikana yrittänyt puhua. Laskea paperille lukuja ja selittää lapsenhoitokuvioita jne, mutta mies vain suuttuu kun "jauhan samasta paskasta", ei kuulemma halua enää puhua rahapulasta. Kyllä hän oikeasti tietää, että hänen rahapula pahenee, jos eroamme, mutta luulen että hän kieltäytyy ajattelemasta sitä. Luulen että hänellä on tuollainen paniikki päällä ja kyse on siitä. Ap.

Mies kokee olevansa loukussa. Loukussa, josta ei ole muuta ulospääsyä kuin paeta. Hän ottaa mieluummin entisestään pahenevan rahapulan kuin jatkaa loukussa elämistään. Ainoa keino muuttaa tilannetta on, että mies ei enää tuntisi  olevansa loukussa. Miehesi ei ole ensimmäinen eikä viimeinen, joka perheen perustettuaan toteaa, ettei se ollut sittenkään sellaista elämää kuin mitä hän haluaa. Voi olla, etteivät nämä miehet saa koskaan sen parempaakaan elämää, mutta ainakin heillä on omasta mielestään toivoa. He voivat eron jälkeen tehdä valintoja ja ratkaisuja, joita he eivät parisuhteessa voisi tehdä.

Vierailija
42/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että mies haluaa pelkän rahan takia erota. Ei se auta kun keskustella vakavasti miehen kanssa ja ihan paperilla laskea mitä maksaa erota ja elää 2 kodissa. Ja kai se mies ymmärtää että voi erota sinusta mutta ei lapsesta eli tulee elarit ja lapsi asuu osaksi isänsä kanssa. Vai luuleeko mies että hänelle koittaa vapaus eron jälkeen?

Sitten kun on faktat pöydässä niin ehkä mies kertoo oikean syyn erohaluihinsa.

Saatteko asumistukea tai toimeentulotukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että mies haluaa pelkän rahan takia erota. Ei se auta kun keskustella vakavasti miehen kanssa ja ihan paperilla laskea mitä maksaa erota ja elää 2 kodissa. Ja kai se mies ymmärtää että voi erota sinusta mutta ei lapsesta eli tulee elarit ja lapsi asuu osaksi isänsä kanssa. Vai luuleeko mies että hänelle koittaa vapaus eron jälkeen?

Ei mies ole kai koskaan vapauden perään haikaillut, koska ei meillä ole sellainen suhde jossa rajoittaisin hänen menemisiä. Hänellä on tavallaan vapaus jo nyt sen verran kuin voi tavallisessa parisuhteessa olla. Ei hän lasta halua hylätä. Ehkä hän haluaa erota masennuksen takia? En tiedä. Ap.

Vierailija
44/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on varmasti suurempituloinen nainen kiikarissa. Ihme, kun moni täällä kuvittelee miehen suunnittelevan sinkuksi siirtymistä, vaikka todellisuudessa mies aikoo hypätä rahakkaamman naisen matkaan.

Vierailija
45/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on sen verran vanhanaikainen että näkee roolinsa perheessä ja parisuhteessa ennenkaikkea elättäjänä niin hän voi kokea epäonnistuneensa tai jopa menettäneensä miehuutensa, kun ei pysty tarjoamaan sinulle parempaa. Silloin voi tuntua siltä, että yksin olisi parempi vaikka se taloudellisesti olisi vieläkin tiukempaa.

Vierailija
46/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen ratkaisu että jättää vaimonsa ja lapsensa koska "on stressiä rahasta" kuulostaa täysin idioottimaiselta.

Mikä ratkaisu stressiin on se, että eroatte ja miehen pitää yrittää työttömänä löytää edullinen asunto, jossa voi kumminkin myös vuoroviikoin pitää lasta. Ja sitten miehen pitäisi vielä tulla toimeen pienellä ansiopäivärahalla tai työmarkkinatuella, maksaen kaiken yksin.

Joko miehesi on täysi tollo tai sitten kyse on muusta oireilusta, johon etsii paniikkiratkaisuja.

Laskepa hänelle valmiiksi paperille minkäläiset hänen tulonsa ja menonsa yksin asuessa olisivat, ja lisää mahd. elatusapu tai lapsen kustannukset jaettuina teidän kesken. Tee myös lastenhoitoaikataulua esimerkinomaisesti, että mies tajuaa minkälaista hänen elämänsä olisi eron jälkeen.

Juuri tuollaista "järkeä" olen hänelle tässä viikon aikana yrittänyt puhua. Laskea paperille lukuja ja selittää lapsenhoitokuvioita jne, mutta mies vain suuttuu kun "jauhan samasta paskasta", ei kuulemma halua enää puhua rahapulasta. Kyllä hän oikeasti tietää, että hänen rahapula pahenee, jos eroamme, mutta luulen että hän kieltäytyy ajattelemasta sitä. Luulen että hänellä on tuollainen paniikki päällä ja kyse on siitä. Ap.

Mies kokee olevansa loukussa. Loukussa, josta ei ole muuta ulospääsyä kuin paeta. Hän ottaa mieluummin entisestään pahenevan rahapulan kuin jatkaa loukussa elämistään. Ainoa keino muuttaa tilannetta on, että mies ei enää tuntisi  olevansa loukussa. Miehesi ei ole ensimmäinen eikä viimeinen, joka perheen perustettuaan toteaa, ettei se ollut sittenkään sellaista elämää kuin mitä hän haluaa. Voi olla, etteivät nämä miehet saa koskaan sen parempaakaan elämää, mutta ainakin heillä on omasta mielestään toivoa. He voivat eron jälkeen tehdä valintoja ja ratkaisuja, joita he eivät parisuhteessa voisi tehdä.

Miten saa pois loukussa olemisen tunteen? 

Mies on kyllä sellainen, että hän haluaa enemmän perhetyyppistä elämää kuin sinkkuelämää, ollut siis jo ennen minua pitkään sellainen. Ehkä hän sitten haaveilee että saisi heti uuden parisuhteen, jossa olisi rikas nainen ja rahapula sillä ratkaistu ja muut ongelmat myös? 

Ap.

Vierailija
47/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on varmasti suurempituloinen nainen kiikarissa. Ihme, kun moni täällä kuvittelee miehen suunnittelevan sinkuksi siirtymistä, vaikka todellisuudessa mies aikoo hypätä rahakkaamman naisen matkaan.

En usko että on kiikarissa, mutta uskon että saattaa haaveilla että sellaisen saisi, olisihan se helppo ratkaisu. En tosin tiedä kuinka helppoa matalapalkkaisen 42-vuotiaan miehen on siinä onnistua, kun takana on jo yksi epäonnistunut perhe-elämä. Ap.

Vierailija
48/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on sen verran vanhanaikainen että näkee roolinsa perheessä ja parisuhteessa ennenkaikkea elättäjänä niin hän voi kokea epäonnistuneensa tai jopa menettäneensä miehuutensa, kun ei pysty tarjoamaan sinulle parempaa. Silloin voi tuntua siltä, että yksin olisi parempi vaikka se taloudellisesti olisi vieläkin tiukempaa.

Hän on varmaan ainakin jonkun verran tuollainen. Ap.

Vierailija
49/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mies ole kai koskaan vapauden perään haikaillut, koska ei meillä ole sellainen suhde jossa rajoittaisin hänen menemisiä. Hänellä on tavallaan vapaus jo nyt sen verran kuin voi tavallisessa parisuhteessa olla. Ei hän lasta halua hylätä. Ehkä hän haluaa erota masennuksen takia? En tiedä. Ap.

Mä ymmärrän miestäsi. Kun omat lapseni olivat pieniä ja minä hoitovapaalla, mulle alkoi tulla tunne, että elämäni on ohitse. Rahaa oli vähän ja tiesin, että lasten kasvaessa heidän menonsakin kasvavat ja vaikka palkkani indeksikorotuksilla nousisikin, menisi 20 vuotta ennenkuin lapset olisivat omillaan ja voisin taas tehdä asioita, joita elämässäni halusin tehdä. Ja se 20 vuotta tuntui niin pitkältä ajalta, että se aiheutti suunnatonta ahdistusta ja toivottomuutta. 

Mun ratkaisuni ei kuitenkaan ollut paeta vaan aloin miettiä, että mitä minä sitten perheellisenä elämältäni haluan. Tämän jälkeen aloin miettiä, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin nämä asiat. Ja kun mulla oli suunnitelma, en enää kokenut elämäntilannettani ahdistavaksi ja toivottomaksi vaan aloin toteuttaa suunnitelmaani. Sun miehesi näkee nyt elämänne toivottomana, lohduttomana ja ankeana ja tuo ankeus kestää hänen päässään vuosia. Ulospääsyä ei tunnu löytyvän. Sen vuoksi olisi nyt tärkeää, että alkaisitte miettiä muitakin keinoja päästä pois nykytilanteesta kuin ero. Ja kun ne keinot olette keksineet, alatte toteuttamaan niitä.

Vierailija
50/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kyllä sellainen, että hän haluaa enemmän perhetyyppistä elämää kuin sinkkuelämää, ollut siis jo ennen minua pitkään sellainen. Ehkä hän sitten haaveilee että saisi heti uuden parisuhteen, jossa olisi rikas nainen ja rahapula sillä ratkaistu ja muut ongelmat myös? 

Ap.

Lue viestini nro 50.

Vierailija
51/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ainahan ongelmista on kiva jotakuta syyttää ja itseään ei ole kiva syyttää (vaikka on nyt siinä työttömänä viheostoksessa asuvana miehenä!) joten syy on vaimossa ja miten sille tämän kaiken kostais - no uhataan erolla.

Jätä mies rauhaan, kyllä se siitä järkiintyy. Miehet on joskus tuollaisia uppiniskaisia hölmöjä. Anna muhia omissa mehuissaan aikansa. Hän etsii omasta tilanteestaan pakotietä. Yleensä routa ajaa kotiin kun otat vähän etäisyyttä. Voit tietysti muutaman laatikon pakata niin se roudan tulo yleensä nopeutuu..

Talon ostaminen on todellakin riskipeliä, itse en ole ikinä siihen uskaltautunut koska loppuelämän velkahelvetti voi olla edessä. Mieti miten siitä selviäisitte, kannattaisiko talo myydä, pääsisittekö veloista eroon? Miehen kanssa ei nyt kannata keskustella näistä asioista ollenkaan kun hän nyt on saanut potkutkin hankittua, mutta voit itse alkaa laskeskelemaan, miten selviät tilanteesta, etenkin  jos ukolla menee hermot ja hän lähtee kälppimään. Naisella täytyy aina olla suunnitelma B, ja jalat tukevasti maassa, sekä oma elämä, miehet ovat epäluotettavia pässinpäitä.  

Kuukausi hiljaiseloa ja asiat ovat uudella tolalla. Siellä äijän pienessä päänupissakin voi tapahtua jotain asioiden paikoilleen loksahtelua ja syntyä uusia ajatuksia.

Vierailija
52/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Räplääkö jatkuvasti kännykkää ja on omituisia menoja? Se rikkaampi nainen on varmaan jo silloin katsottuna...

Vierailija
53/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi taitaa olla yksi niistä sadoista luusereista jotka vaan päättää antaa periksi ja lähtee lätkimään koska perhe-elämä ei ollutkaan sellaista kuin mies kuvitteli.

Hei ap...sinulla on oikeus suuttuakin eikä vain selitellä miehen puolesta että se on niin ja niin hyvä mies ja isä. Ei taida olla koska haluaa eron ja tiukan paikan tullen hylkää perheensä.

Vierailija
54/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun miehesi on alkanut liian vanhana isäksi. Minkä ikäinen sä olet?

Vierailija
55/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Räplääkö jatkuvasti kännykkää ja on omituisia menoja? Se rikkaampi nainen on varmaan jo silloin katsottuna...

Ei ole omituisia menoja. Ei minulla ihan oikeasti ole mitään syytä epäillä toista naista, vaikka sitä ilmeisesti täällä aina tarjotaankin syyksi jokaiseen ongelmaan. Ap.

Vierailija
56/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, onko syy siihen, että käytät rahaa vähemmän kuin mies se, että mies maksaa sinulle asioita? Tarjoaa ravintolassa? Maksaa enemmän laskuja tai ruokaostoksia? Mies ainakin saattaa olla siinä käsityksessä.

Vierailija
57/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun miehesi on alkanut liian vanhana isäksi. Minkä ikäinen sä olet?

Olen kuusi vuotta miestä nuorempi. Lapsi oli hyvin toivottu meille molemmille. Ap.

Vierailija
58/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa auta kun pistää äijä nurkkaan selkä seinää vasteen ja pyytää kertomaan syyt rehellisesti. Sanot, ettet usko rahaselitykseen. Onko muita syitä? Ellei itse osaa sanoa yhtään mitään ehdota masennusta, uutta suhdetta, yms.

Ellei vastaa mihinkään mitään, taitaa avioliitto olla sitten ohi.

Vierailija
59/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, onko syy siihen, että käytät rahaa vähemmän kuin mies se, että mies maksaa sinulle asioita? Tarjoaa ravintolassa? Maksaa enemmän laskuja tai ruokaostoksia? Mies ainakin saattaa olla siinä käsityksessä.

Emme käy rahapulan takia ravintoloissa. Hän ei myöskään erityisemmin maksele minulle asioita. Ruokakulut maksamme puoliksi. Jos hän on kaikesta huolimatta siinä käsityksessä, että "maksaa kaiken" niin sitten en tiedä. Olen aina ollut säästäväinen luonne, sen takia käytän rahaa aika vähän. Ap.

Vierailija
60/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa auta kun pistää äijä nurkkaan selkä seinää vasteen ja pyytää kertomaan syyt rehellisesti. Sanot, ettet usko rahaselitykseen. Onko muita syitä? Ellei itse osaa sanoa yhtään mitään ehdota masennusta, uutta suhdetta, yms.

Ellei vastaa mihinkään mitään, taitaa avioliitto olla sitten ohi.

Mutta jos oikeana syynä on täällä ehdotettu loukussa olo ja paniikkiratkaisu, niin enkä tuollaisella nurkkaan pistämisellä aja hänet sanomaan lopullisesti että ero? Ap.