Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa erota rahapulamme takia

Vierailija
12.07.2017 |

En käsitä tätä. Minun palkkani on isompi ja olen se, joka käyttää rahaa vähemmän. Meillä on pahasti pulaa rahasta, se on selvä. Ja mies on todella stressaantunut asiasta. Viikko sitten hän sanoi, että haluaa erota, koska ei enää jaksa rahapulaamme eikä näe sitä että asia muuttuisi tulevaisuudessa paremmaksi. Olen viikon verran nyt miettinyt tätä enkä vain käsitä. Mitään toisia miehiä tai toisia naisia ei kummallakaan ole, ainoastaan stressiä rahasta. Ei me siitä edes tapella, koska molemmat tietää rahatilanteen, ei siitä mitään riitaa ole tullut sinänsä, vaikka huono tilanne onkin. En vain ymmärrä miksi se nyt yhtäkkiä on eron syy (aiemmin emme ole puhuneet erosta vaan suunnitelleet yhteistä tulevaisuutta, molemmat yhtä paljon). Ja kun minä olen se jolla on isompi palkka ja pienemmät menot, niin miten ero edes ratkaisee rahapulaa? Surettaa vaan enkä tiedä mitä tekisin. Olen yrittänyt asiasta puhua "järkeä", mutta en jotenkin saa asiassa yhteyttä mieheen, hän ei halua siitä puhua. Osaako kukaan neuvoa?

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apinanraivo kirjoitti:

Kuulostaa että äijällä on toinen akka ajossa. Mitä jos yhdessä päätätte lopettaa ainakin turhimman törsäämisen? Jos on kouluttauduttu ja molemmat on töissä, niin rahapulaa ei pienet vastoinkäymiset selitä.

Mies on työtön, minä olen hoitovapaalla (yksi lapsi). Emme kumpikaan törsää. Ap.

Ja minulla tosiaan siis on isompi palkka kuin miehellä, kun hänellä oli vielä työpaikka. Lensi yt:ssä ulos, mutta luulen että saa kyllä uuden työn pian, mutta ala on matalapalkka-ala. Minä palaan töihin 6 kk päästä, näin ollaan puhuttu. Silloin tietenkin saan taas sitä palkkaani, mutta päivähoitomaksut, työpaikkalounaat ym syö siitä ison osan eli nettotulot ei niin paljoa muutu nykyhetkeen verrattuna. Ap.

mitkä päivähoitomaksut? Ukko on työtön ja voi hoitaa kodin ja lapsen/lapset.

Olemme tietenkin suunnitelleet, että mies saa uuden työpaikan, eli siksi lapsi päiväkotiin kun minä palaan työhön. On todennäköistä että hän työn kyllä löytää. Ap.

Vierailija
22/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apinanraivo kirjoitti:

Kuulostaa että äijällä on toinen akka ajossa. Mitä jos yhdessä päätätte lopettaa ainakin turhimman törsäämisen? Jos on kouluttauduttu ja molemmat on töissä, niin rahapulaa ei pienet vastoinkäymiset selitä.

Mies on työtön, minä olen hoitovapaalla (yksi lapsi). Emme kumpikaan törsää. Ap.

Eli rahattomuuden teidän perheessä on stressitekijänä työttömyys. Mene töihin, jos haluat säilyttää suhteen. Miksi olet hoitovapaalla, kun mies on työtön? Kaksi rahatonta pyörii kotona neljän seinän sisällä ja sitten ihmetellään, että mies haluaa erota... Työttömyys ja rahattomuus aiheuttavat eroja. Tee nopeasti ap jotain, jos haluat pitää lapsellasi isän. Töihin paluusta kannattaa aloittaa. Mies kokee itsensä paljon hyödyllsemmäksi, jos hän on hoitovapaalla kuin että työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliimmaksihan se miehelle tulee asun yksin. Asumismenot ehkä pienenevät, mutta muut laskut pysyvät samoina. Ja neon maksettava yksin. Se harhaluulo, että yksin syöminen on puolet halvempaa kuin kaksin, tulee osoittautumaan vääräksi. Samat perusainekset on kuitenkin ostettava ja ne malsavat saman kuin ennenkin. Pienten määrien ostaminen tulee kilohinnaltaan huomattavasti kalliimmaksi. Ettei olisi raha tekosyy?

Yksin asuessa ei kuitenkaan tule riitaa rahasta. Mä ymmärrän oikein hyvin sen, että parisuhde alkaa rassata, jos on paljon riitoja. Ihan sama, mistä ne riidat johtuvat. Yksin asuminen ei ehkä ole taloudellisesti edullisempaa, mutta henkisesti helpompaa kyllä.

Me ei siis koskaan riidellä rahasta tai siitä että saako toinen ostaa jotain tai mihin rahaa kulutetaan. Eikä koskaan ole ollut yhtään riitaa siitä, että toinen olisi tuhlannut liikaa tms. Molemmat yritämme elää säästeliäästi ja molemmat tiedämme rahatilanteen. Ja molemmilla on siitä stressiä. Ap.

Ja todennäköisesti tuo stressi aiheuttaa sen, että ainakin mies on tyytymätön tilanteeseen. Jos molemmilla on stressiä, niin se ei voi olla vaikuttamatta  teidän parisuhteeseenne. 

En vain käsitä että miksi miehen ratkaisu on ero. Kun en esim. ole tuhlaileva nainen, joka olisi syyllinen rahapulaan. Ap.

Koska mies ei keksi nyt muutakaan keinoa päästä eroon stressistä. Yksin eläessä voi jättää hedelmät ja kasvikset kokonaan pois ja syödä vaikka viikon joka kuukausi veteen keitettyä kaurapuuroa. Perheenä, jos on lapsia, näin ei voi tehdä, ja sen vuoksi rahapula aiheuttaa enemmän stressiä kuin mitä se yksin asuessa aiheuttaisi. 

Vierailija
24/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apinanraivo kirjoitti:

Eli rahattomuuden teidän perheessä on stressitekijänä työttömyys. Mene töihin, jos haluat säilyttää suhteen. Miksi olet hoitovapaalla, kun mies on työtön? Kaksi rahatonta pyörii kotona neljän seinän sisällä ja sitten ihmetellään, että mies haluaa erota... Työttömyys ja rahattomuus aiheuttavat eroja. Tee nopeasti ap jotain, jos haluat pitää lapsellasi isän. Töihin paluusta kannattaa aloittaa. Mies kokee itsensä paljon hyödyllsemmäksi, jos hän on hoitovapaalla kuin että työttömänä.

Rahapulaa on ollut useamman vuoden jo, koska palkkamme ei mitään suuria ole olleet, ja asumme isossa kaupungissa. Mies lensi yt:ssä ulos aika äskettäin. Olen kotona siksi, että olin ennen miehen yt:tä sopinut oman työnantajan kanssa vuoden jatkon hoitovapaaseen. En voi palata sinne ennen kuin tuo sovittu työhönpaluu on eli 6 kk päästä. Miehen työttömyys tuli siis yllätyksenä, rahapula ei kuitenkaan ole uusi asia, koska minulla on aika pieni palkka ja miehellä vielä hieman pienempi, koska ala on matalapalkka-ala. Mies on katiivisesti hakenut töitä, hän ei halua jäädä sen 6 kk jälkeen hoitovapaalle. Ap.

Vierailija
25/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliimmaksihan se miehelle tulee asun yksin. Asumismenot ehkä pienenevät, mutta muut laskut pysyvät samoina. Ja neon maksettava yksin. Se harhaluulo, että yksin syöminen on puolet halvempaa kuin kaksin, tulee osoittautumaan vääräksi. Samat perusainekset on kuitenkin ostettava ja ne malsavat saman kuin ennenkin. Pienten määrien ostaminen tulee kilohinnaltaan huomattavasti kalliimmaksi. Ettei olisi raha tekosyy?

Yksin asuessa ei kuitenkaan tule riitaa rahasta. Mä ymmärrän oikein hyvin sen, että parisuhde alkaa rassata, jos on paljon riitoja. Ihan sama, mistä ne riidat johtuvat. Yksin asuminen ei ehkä ole taloudellisesti edullisempaa, mutta henkisesti helpompaa kyllä.

Me ei siis koskaan riidellä rahasta tai siitä että saako toinen ostaa jotain tai mihin rahaa kulutetaan. Eikä koskaan ole ollut yhtään riitaa siitä, että toinen olisi tuhlannut liikaa tms. Molemmat yritämme elää säästeliäästi ja molemmat tiedämme rahatilanteen. Ja molemmilla on siitä stressiä. Ap.

Ja todennäköisesti tuo stressi aiheuttaa sen, että ainakin mies on tyytymätön tilanteeseen. Jos molemmilla on stressiä, niin se ei voi olla vaikuttamatta  teidän parisuhteeseenne. 

En vain käsitä että miksi miehen ratkaisu on ero. Kun en esim. ole tuhlaileva nainen, joka olisi syyllinen rahapulaan. Ap.

Koska mies ei keksi nyt muutakaan keinoa päästä eroon stressistä. Yksin eläessä voi jättää hedelmät ja kasvikset kokonaan pois ja syödä vaikka viikon joka kuukausi veteen keitettyä kaurapuuroa. Perheenä, jos on lapsia, näin ei voi tehdä, ja sen vuoksi rahapula aiheuttaa enemmän stressiä kuin mitä se yksin asuessa aiheuttaisi. 

Mutta lapsi hänellä joka tapauksessa on. Vähintään joka toinen viikonloppu. Ja entä jos rahapula joskus paranee? Hän on menettänyt perheensä oman stressinsä takia. Ap.

Vierailija
26/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän masentunut? Haluaa eristäytyä ja vetäytyä, "olla rauhassa"?

Vierailija
27/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko masentunut, mutta haluaa eristäytyä ja vetäytyä ja olla rauhassa ja on aika kireä. Muuttui tuollaiseksi yt:den aikana ja ei se helpottanut kun jäi työttömäksi sitten. Ap.

Vierailija
28/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on saanut työpaikan ja alkaa tienaamaan ja haluaa nyt sinusta eroon että saa kuluttaa rahansa yksin?

Mä joskus elätin tulotonta poikaystävääni saman katon alla pari vuotta (siis oikeasti hän ei pystynyt maksamaan edes omaa puolikasta vuokrastaan kokonaan, puhumattakaan että olisi ostanut ruuat ja mitä ikinä nyt kotona tarviikaan). Erosta hän alkoi puhumaan siinä vaiheessa kun tiedossa oli että hän alkaa saamaan tuloja säännöllisesti pian.

Joko miehesi on alkanut muistelemaan mikä asunnossa on kenenkin ostamaa?

Vierailija
29/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai hoitovapaan korvaus ole kuin muutama satanen

Ei se auta, jos puolen vuoden jälkeen saa enemmän rahaa

Miksi jäit hoitovapaalle, kun tulot on niin pienet?

Vierailija
30/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut ikuinen rahapula kohta 12v ja kyllä tämä tympii ja rajusti. Ollaan kyllä kouluttauduttu ja käydään töissä. Suuntaa parempaan ei ole ja aina tulee lisää vastoinkäymisiä jotka vie rahaa. Kyllä tässä ero tulee mieleen.

Kerro tarkemmin. Kuinka ihmeessä kahdella koulutetulla, työssä käyvällä ihmisellä voi olla ikuinen rahapula? Mihin teidän rahanne menevät? (Olen itse yksin elävä työssä käyvä, joka siis maksan kaiken yksinäni, ja pärjään ihan hyvin.)

Taloon menevät jossa oli piileviä rakennusvirheitä eikä asiasta saanut mitään korvauksia.

Vierailija
31/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdäkseni tässä ei ehkä ole kysymys niinkään siitä, että rahapula stressaa ja siksi tulee ero, vaan siitä, että rahapula on aiheuttanut yleisen loukkuun jäämisen tunteen mikä heijastuu parisuhteeseenkin. Lisäksi lapsikin lienee tuore, eli se lisää stressiä. Elämänne ei ole mennyt kuten miehesi olisi toivonut, ja hän näkee ratkaisuksi kokonaan uuden alun.  

Vierailija
32/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta lapsi hänellä joka tapauksessa on. Vähintään joka toinen viikonloppu. Ja entä jos rahapula joskus paranee? Hän on menettänyt perheensä oman stressinsä takia. Ap.

Edelleenkin on helpompaa pihistää omissa menoissaan yksin, jotta on sitten joka toinen viikonloppu lapsellekin jotain. Ja on totta, että ihminen voi vaikka voittaa Eurojackpotin päävoiton. Kertomasi mukaan teillä on ollut taloudellisesti tiukkaa myös silloin, kun olette olleet molemmat töissä. Ei siis ole kovin luultavaa, että tilanne tuosta paranisi senkään jälkeen, kun molemmat olette taas töissä. Paitsi jos voitatte rahapeleissä päävoiton.

Joku jo sanoikin, että mies saattaa olla masentunut. Mikä ei tuossa tilanteessa olisi mitenkään harvinaista. Lisäksi se, että olette päivät pääksytysten toistenne kanssa eikä rahaa ole tehdä  mitään kodin ulkopuolista, niin sekin ahdistaa. Olette tavallaan tilanteen ja toistenne vankeja. 

Vierailija
33/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apinanraivo kirjoitti:

Ja minulla tosiaan siis on isompi palkka kuin miehellä, kun hänellä oli vielä työpaikka. Lensi yt:ssä ulos, mutta luulen että saa kyllä uuden työn pian, mutta ala on matalapalkka-ala. Minä palaan töihin 6 kk päästä, näin ollaan puhuttu. Silloin tietenkin saan taas sitä palkkaani, mutta päivähoitomaksut, työpaikkalounaat ym syö siitä ison osan eli nettotulot ei niin paljoa muutu nykyhetkeen verrattuna. Ap.

Mikä päivähoitomaksu ja työpaikkalounas? Isä hoitaa lapsen kotona, kerta työtön on ja sinä otat edellisen päivän illallista seuraavan päivän lounaaksi töihin. Kummasti nettitulot kasvaa.

Vierailija
34/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on pettynyt itseensä ja elämäänsä. Ei jaksa/halua sinua, parisuhdetta ja lasta enää kun ei ole ikinä rahaakaan. Uusi alku itsekkäästi yksin mielummin kuin tätä samaa paskaa sinun ja lapsen kanssa.

Sinä naisena ja äitinä saat luvan jaksaa ja selvitä ja mies juoksee karkuun.

Vierailija
35/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ratkaisu että jättää vaimonsa ja lapsensa koska "on stressiä rahasta" kuulostaa täysin idioottimaiselta.

Mikä ratkaisu stressiin on se, että eroatte ja miehen pitää yrittää työttömänä löytää edullinen asunto, jossa voi kumminkin myös vuoroviikoin pitää lasta. Ja sitten miehen pitäisi vielä tulla toimeen pienellä ansiopäivärahalla tai työmarkkinatuella, maksaen kaiken yksin.

Joko miehesi on täysi tollo tai sitten kyse on muusta oireilusta, johon etsii paniikkiratkaisuja.

Laskepa hänelle valmiiksi paperille minkäläiset hänen tulonsa ja menonsa yksin asuessa olisivat, ja lisää mahd. elatusapu tai lapsen kustannukset jaettuina teidän kesken. Tee myös lastenhoitoaikataulua esimerkinomaisesti, että mies tajuaa minkälaista hänen elämänsä olisi eron jälkeen.

Sitten kun mies tajuaa realiteetit, kysy olisiko hänellä joku muu syy erota.

Vierailija
36/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi on saanut työpaikan ja alkaa tienaamaan ja haluaa nyt sinusta eroon että saa kuluttaa rahansa yksin?

Mä joskus elätin tulotonta poikaystävääni saman katon alla pari vuotta (siis oikeasti hän ei pystynyt maksamaan edes omaa puolikasta vuokrastaan kokonaan, puhumattakaan että olisi ostanut ruuat ja mitä ikinä nyt kotona tarviikaan). Erosta hän alkoi puhumaan siinä vaiheessa kun tiedossa oli että hän alkaa saamaan tuloja säännöllisesti pian.

Joko miehesi on alkanut muistelemaan mikä asunnossa on kenenkin ostamaa?

Ennen lapsen syntymistä olimme siis molemmat vakituisessa työssä. Minun palkkani on hieman isompi kuin mitä miehen palkka oli, ja minä kulutin vähän vähemmän kuin hän omiin juttuihini. Minä maksoin hieman enemmän yhteisistä elämisen kuluista. Tietenkin nyt vauvan kanssa tilanne on muuttunut, mutta koska on jo tiedossa että palaan 6 kk päästä töihin, niin olen sitten taas se vähän enemmän tienaava ja vähän enemmän maksava. Eli en minä ole kuluttamassa miehen palkkaa, vaan ehkä päinvastoin. Lapsi oli molempien kovin toivoma ja oltiin kyllä ennen raskautumista jo puhuttu siitä, että lapseen kuluu paljon rahaa. Ei mies ole siitä puhunut, että mikä huonekalu on kenenkin ostama. Ap.

Vierailija
37/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle sinua matalampi palkka on voinut olla aiemmin jo vähän arka paikka mutta yt oli sitten viimeinen niitti itsetunnolle. Ehkä häntä nolottaa olla kanssasi tuossa tilanteessa. Mutta jos molempien osalta on todennäköistä että parannusta tilanteeseen on tulossa (sinä menet töihin, mies saa työpaikan) niin kehottaisin miestä odottamaan ainakin siihen asti, kovimman ajan yli. Ehkä hän nyt meinaa tehdä hätiköidyn päätöksen tilapäisen tilanteen vuoksi.

Vierailija
38/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut ikuinen rahapula kohta 12v ja kyllä tämä tympii ja rajusti. Ollaan kyllä kouluttauduttu ja käydään töissä. Suuntaa parempaan ei ole ja aina tulee lisää vastoinkäymisiä jotka vie rahaa. Kyllä tässä ero tulee mieleen.

Kerro tarkemmin. Kuinka ihmeessä kahdella koulutetulla, työssä käyvällä ihmisellä voi olla ikuinen rahapula? Mihin teidän rahanne menevät? (Olen itse yksin elävä työssä käyvä, joka siis maksan kaiken yksinäni, ja pärjään ihan hyvin.)

Taloon menevät jossa oli piileviä rakennusvirheitä eikä asiasta saanut mitään korvauksia.

Ai se olitkin sä. Mistä teidän perheeseen muuten on ilmestynyt se toinen koulutettu työssä kävijä?

Vierailija
39/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ratkaisu että jättää vaimonsa ja lapsensa koska "on stressiä rahasta" kuulostaa täysin idioottimaiselta.

Mikä ratkaisu stressiin on se, että eroatte ja miehen pitää yrittää työttömänä löytää edullinen asunto, jossa voi kumminkin myös vuoroviikoin pitää lasta. Ja sitten miehen pitäisi vielä tulla toimeen pienellä ansiopäivärahalla tai työmarkkinatuella, maksaen kaiken yksin.

Joko miehesi on täysi tollo tai sitten kyse on muusta oireilusta, johon etsii paniikkiratkaisuja.

Laskepa hänelle valmiiksi paperille minkäläiset hänen tulonsa ja menonsa yksin asuessa olisivat, ja lisää mahd. elatusapu tai lapsen kustannukset jaettuina teidän kesken. Tee myös lastenhoitoaikataulua esimerkinomaisesti, että mies tajuaa minkälaista hänen elämänsä olisi eron jälkeen.

Sitten kun mies tajuaa realiteetit, kysy olisiko hänellä joku muu syy erota.

Juuri tuollaista "järkeä" olen hänelle tässä viikon aikana yrittänyt puhua. Laskea paperille lukuja ja selittää lapsenhoitokuvioita jne, mutta mies vain suuttuu kun "jauhan samasta paskasta", ei kuulemma halua enää puhua rahapulasta. Kyllä hän oikeasti tietää, että hänen rahapula pahenee, jos eroamme, mutta luulen että hän kieltäytyy ajattelemasta sitä. Luulen että hänellä on tuollainen paniikki päällä ja kyse on siitä. Ap.

Vierailija
40/182 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko masentunut, mutta haluaa eristäytyä ja vetäytyä ja olla rauhassa ja on aika kireä. Muuttui tuollaiseksi yt:den aikana ja ei se helpottanut kun jäi työttömäksi sitten. Ap.

Saattaa syy hyvin olla tässä, ei sinussa tai lapsessa tms.

Saisitko miestäsi tekemään netissä masennustestin, pystyttekö puhumaan tällaisista asioista? Onko miehelläsi "omaa" lääkäriä, onko hän käynyt milloin terveystarkastuksessa?

Nämähän on sellaisia asioita, että moni suomalainen mies ennemmin vaikka eroaa kuin alkaa näitä juttuja käsittelemään. Mutta onnistuisiko teillä lähestyä aihetta?