Miten pääsit naimisiin? Pitkä parisuhde ja kosinnan odotus
Miten ns. pääsit naimisiin? Kuinka kauan olit tuntenut miehesi ja vaatiko naimisiin meneminen suostuttelua?
Pohdin sunnuntai-illan ratoksi, että miten erityisesti pitkässä parisuhteessa olevat päätyvät naimisiin. Itsellä on hieman yli 6 vuoden suhde takana ja kosintaa odotan malttamattomana. Mieheni ei kuitenkaan halua vielä mennä naimisiin (en oikein tiedä miksi, ei ilm. koe olevansa valmis/mikäs tässä on kiire), mutta tiedän kyllä, että menemme naimisiin joskus, sillä häistäkin on puhuttu aika yksityiskohtaisella tasolla (menemme maistraatissa ja kenties pienet juhlat lähipiirille). Ikää meillä on lähemmäs 30v.
Sama ilmiö - eli pitkässä parisuhteessa olevat miehet eivät kosi, vaikka naiset sitä jo toivoisivat - on nähtävissä kaveripiirissäni. Monilla on 6-10 vuoden parisuhteita takana, mutta miehet eivät vain kosi. Ikää kaikilla 28-32v. Kaikkien parisuhteet voivat hyvin (ainakin ulkoapäin).
Mitenköhän siis lopulta mies päätyy kosintaan? Ja jos kerran tietää, että naimisiin kuitenkin mennään ja tulevaisuus vietetään yhdessä kuten ennenkin, niin miksi sitä kosintaa ei voi tehdä nyt vaan halutaan odottaa esim. 2 vuotta?
Kommentit (151)
Mihin kosintaa tarvitaan, jos häistä on jo puhuttu? Eikös tuo ole silloin enää päivän ja muiden yksityiskohtien lukkoonlyömistä vaille?
Aloin kutsua avokkia poikaystäväksi. Ja koiraamme koiraystäväksi.
Mies ilmeisesti ymmärsi vinkin.
Mies kosi reilun vuoden päästä seurustelin aloituksesta. Osaain odottaa kosintaa noin pian.
Mikä siinä naimisiinmenossa nyt on niin tärkeää, jos olette kerta puhuneet asiasta ja tiedät sen olevan tulossa. Siksi koska kaikki muutkin? Miestä tuskin kiinnostaa ne häät niin paljoa niin ei ole jaksanut ajatella kosintaa yms. Kosi sinä itse?
Mieheni nyt 29 v, minä 33 v olemme olleet naimisissa nyt 2 vuotta ja yhdessä yli 5 v. Olimme siis olleet 3 v yhdessä kun menimme naimisiin, vuoden yhdessä kun kosi minua. Mieheni on niin vanhanaikainen, että sanoi että tehdään lapset vasta kun olemme naimisissa 😊 no en vastaankaan laittanut. Nyt meillä on omakotitalo ja 5 kk vauva ja toinen jo tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kosintaa tarvitaan, jos häistä on jo puhuttu? Eikös tuo ole silloin enää päivän ja muiden yksityiskohtien lukkoonlyömistä vaille?
Voi juku, pitäisköhän käydä ostaa poppareita jos tästä ketjusta tuleekin pitkä vääntö siitä että mitä kihlat ja kosinta ja naimisiinmenon suunnittelu oikein meinaa? :D Voi kunpa tästä tulis pitkä ja viihdyttävä ketju...!
Tapasin miehen ja vuoden päästä oli selvä ettei hän halua jatkaa vain avosuhteessa vaan haluaa naimisiin kun on sen oikean löytänyt.
Itsellä oli myös sama tunne mutta en ollut vielä ennättänyt avioliittoa ajatella.
Naimisiin siis 2v yhdessäolon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi ettei joutuisi naurunalaiseksi niin kuin se yksi Matti Vanhasen heila. Miehet puhuu noita lämpimikseen.
Mieheni ilmoitti kun alettiin seurustelemaan ettei aio mennä enää naimisiin. Jotenkin kummasti kuitenkin olimme 1,5 vuoden päästä kihloissa ja siitä 1,5 vuoden päästä naimisissa. Juttelimme monesti aiheesta, en edes odottanut kosintaa, mies sanoi että naimisiin mennään ja mä kysyin, että no mentäisiinkö sitten ekaks kihloihin :D Ja siis hänen ajatuksensa olivat vaan muuttuneet niin kovin siinä vaiheessa, kun hän ilmeisesti päätti että minä olen se oikea..
Joten.. Kyllä itselläkin vähän se fiilis on, että mies kyllä "suostuisi" naimisiin jo kuuden vuoden jälkeen jos oikeasti haluaisi ja kokisi että olet se oikea. Mutta onhan niitä, jotka menee vasta ihan monen kymmenen vuodenkin jälkeen..
Onko miehellesi selvää, että odotat vielä kosintaa? Jotenkin tuntuu siltä, että mihin sitä kosintaa enää tarvitaan jos kerran olette hyvinkin yksityiskohtaisesti häistä jo puhuneet.
Me sovimme menevämme naimisiin ja sitten menimme naimisiin. Kosintaa ei siis tapahtunut vaan keskustelumme vain suuntautuivat hiljalleen naimisiinmenoon.
ÄLÄ KOSI!!
Saat katua loppuikäs kun pakotit miehes naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ilmoitti kun alettiin seurustelemaan ettei aio mennä enää naimisiin. Jotenkin kummasti kuitenkin olimme 1,5 vuoden päästä kihloissa ja siitä 1,5 vuoden päästä naimisissa. Juttelimme monesti aiheesta, en edes odottanut kosintaa, mies sanoi että naimisiin mennään ja mä kysyin, että no mentäisiinkö sitten ekaks kihloihin :D Ja siis hänen ajatuksensa olivat vaan muuttuneet niin kovin siinä vaiheessa, kun hän ilmeisesti päätti että minä olen se oikea..
Joten.. Kyllä itselläkin vähän se fiilis on, että mies kyllä "suostuisi" naimisiin jo kuuden vuoden jälkeen jos oikeasti haluaisi ja kokisi että olet se oikea. Mutta onhan niitä, jotka menee vasta ihan monen kymmenen vuodenkin jälkeen..
Jep ja eroaa siitä max 3v
Kahden vuoden seurustelun jälkeen mentiin naimisiin,kun ehdotin että mennään naimisiin. Naimisissa oltu kohta 28 vuotta.
Vaimo (silloinen avo-) sanoi, että haluaisi mennä naimisiin. Vastasin, että mennään vaan. Sitten hän kysyi, että ollaanko me nyt sitten kihloissa. Siihen minä, että eikös tämä sitä tarkoita ja että mennään hankkimaan sormukset. Ne ostettuamme katselimme kalenterista sopivan hääpäivän. Aikaa tuosta on noin 16 vuotta.
Tämä ei tietenkään sovi perinteistä prinsessaunelmaa vaaliville.
Nojoo, ehkä kirjoitin hieman väärin aloitukseen - en varsinaisesti odota kosintaa vaan naimisiin pääsyä. Itse en kaipaa esim. varsinaista kihloissa olemista sormuksineen vaan voin mennä suoraan maistraatissa naimisiin ja miehenikin sen tietää. Kuten joku totesi, niin kai periaatteessa tässä ollaan "kihloissa" kun häistä on periaatteessa sovittu mutta päivää ei lyöty lukkoon eikä varmaan lähiaikoina lyödäkään.
Arvasin senkin, että tulee näitä kommentteja siitä, että mieheni ei halua naimisiin oikeasti ja on epävarma suhteesta. Itse taas en koe, että asia olisi näin. En oikein tiedä, mikä häntä ja muita 30v kavereitaan vaivaa/pelottaa. Vaikuttavat siltä, että pelkäävät omaa vanhenemistaan ja sen mukana tulevia asioita (esim. naimisiin menemistä).
Sekä omani että kaveripiirien pitkät parisuhteet ovat hyviä ja rakastavia. Miehet taas tuntuvat teinimäisiltä naimisiinmeno-angsteineen. Tuntuu siis, että oikeasti on jotain ikäkriisiä meneillään.
Ja hyvin yleistähän tämä tuntuu olevan. Olen ymmärtänyt, että on enemmän sääntö kuin poikkeus, että mies vitkuttaa naimisiin menemistä. Siksi pohdinkin, että miten se naimisiin meneminen on vitkuttelun jälkeen tapahtunut/ mikä muuttui vai muuttuiko mikään. :)
t. AP
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ KOSI!!
Saat katua loppuikäs kun pakotit miehes naimisiin.
Voihan se mies kieltäytyä... Vai pakottaako miehetkin naiset naimisiin, jos kosivat?
Hö. Jos häistälin on ko puhuttu noin tarkalla tasolla, eikö tossa tosiaan ole enää kyse päivän lukinnasta?
Miksi haluat, että mies vielä erikseen jotenkin "virallisesti" kosii? Ja mitä se sulle tarkoittaisi?
Miehellä on asiat hyvin eikä kaipaa naimisiin, koska ei ehkä näe arjen siitä muuttuvan (mikä on totta). Miksi siis kosia?
Kyllä se kertoo siitä, että mies ei halua naimisiin tai on epävarma suhteesta (on nyt "ihan hyvän" kanssa, mutta ei "täydellisen", tms.) ja pohjimmiltaan odottaa jotain parempaa, vaikkei ehkä tule edes itse ajatelleeksi asiaa.
Muutosta asiaan ja kosintaa voi vauhdittaa puhumalla toiveistaan suoraan. Niin että tietää, mitä kummatkin oikeasti haluavat. Jos mies ei nyt halua naimisiin 6 vuoden jälkeen, miksi hän haluaisi 8 vuodenkaan jälkeen? Toki jotkut voivat vain kaivata potkuja persuksille, että saavat aikaiseksi kosittua.