Millä ihmiset maksavat valtavia talolainojaan?
Ihmettelen välillä suuresti, miten ihmisillä on rahaa maksaa asumisestaan. Pieni kateuden pistos tulee lähinnä siitä, että usein näissä upeissa omakotitaloissa on myös hienot uudet huonekalut ja löytyy pari autoa, on koirat ja trampoliinit. Eli löytyy kaikkea. :D
Me käymme perustöissä, meillä on kaksi kouluikäistä lasta ja rahaa menee kiitettävästi pienen asunnon lainanlyhennykseen ja elämiseen yleensä. Emme matkustele tai harrasta kovin paljon. Mutta rahat riittävät ja elämä on tavallaan mukavaa näin, voimme huoletta käydä elokuvissa tai ostaa uudet kengät. :)
Tunnen monia pareja, joiden tulot ovat samaa luokkaa kuin meillä, mutta silti heiltä löytyy kaikkea tätä yllä mainitsemaani. Jos tunnistat itsesi, niin kerro miten teette sen? Jos tulot ovat vaikkapa 3000€ kuussa yhteensä ja teillä on lainaa vähintään 200000€.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Joillain on uskallusta ottaa todella pitkä asuntolaina, 20-30 vuotta. Näin matalien korkojen aikana aloitettuna sen kuukausimaksu voi olla ihan kohtuullinen. Tulevaisuudesta ei kuitenkaan kukaan tiedä. Itselleni 15 vuoden asuntolaina oli maksimipituus, en pysty henkisesti sitoutumaan pidempään.
Heh, luuletko, että sun olisi sitten pakko asua siinä 30 vuotta? :D kun ostaa fiksun talon, jonka saa tarvittaessa hyvin kaupaksi, ei tarvitse kuvitella kykkivänsä samassa paikassa loppuelämää mutta ei myöskään tarvitse elää ikuisesti teininä. :)
No me pystyisimme hankkimaan arvoltaan n. 700 000e "asunnon". Tällöin lainaa olisi n. 400 000, mikä omassa tuttavapiirissä näyttää olevan aika normaalia. Kävisimme toki molemmat sitten töissä ja netto olisi n. 5900e, josta lyhennykseen menisi näillä koroilla joku 2000e kk pitkällä laina-ajalla + vastikkeet. Ehkä voisi autolainaakin vähän vielä ottaa.
Tosiasiassa näen tälläisen tilanteen niin, että ei vaadi paljoa vastoinkäymisiä niin kulissit romahtaa. Ystävämme kaikki elävät tälläistä elämää, mutta me ollaan kuitenkin valittu toisin. Meillä on 100 000e lainaa, pieni asunto, tavallinen auto ja vapaus tehdä melkein mitä vaan, vaikka lapsia on kaksi. Jos toiselle käy jotain, pysyy kaikki samana. Rahaa jää yli ihan mukavasti, matkailemme, teemme osa-aikaa ja opiskelemme. Vielä mitään ei ole ikinä jäänyt ostamatta tai tekemättä kun ei ole rahaa. Olen tyytyväinen näihin valintoihin vaikka monet taivastelevat kotimme kokoa :D
Pääasia, että omat ratkaisut kokee hyviksi! Jotkut haluavat puitteet kuntoon, toiset muita asioita. Onnellisuus ja ei ole yhtä kuin upea koti ja hieno auto, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on uskallusta ottaa todella pitkä asuntolaina, 20-30 vuotta. Näin matalien korkojen aikana aloitettuna sen kuukausimaksu voi olla ihan kohtuullinen. Tulevaisuudesta ei kuitenkaan kukaan tiedä. Itselleni 15 vuoden asuntolaina oli maksimipituus, en pysty henkisesti sitoutumaan pidempään.
Mä taas halusin pitkän lainan, 25 vuotta. Tärkeintä oli saada mahdollisimman pieni kuukausierä, jotta sen pystyy tiukkoina aikoina maksamaan. Parempina aikoina olen tehnyt välillä reilustikin ylimääräisiä lyhennyksiä, mikä taas pienentää kuukausierää ihan kivasti. Jos kaikki menee enimmäkseen hyvin, saan lainan maksettua 15 vuodessa, mut jos ei mene, niin erittäin todennäköisesti 25 vuotta riittää kyllä maksamiseen.
Pitääkö joku saman lainan edes viittä tai kymmentä vuotta? Itse ainakin kilpailutan pankit muutaman vuoden välein.
Eipä kannata kilpailuttaminen.
Emme saa enää mistään lainaa jonka korko marginaaleineen on 0,79%. Plus tietty tulisi vielä uusi lainan nostokulu n 1000€ + muut pankin kulut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä mikä tekee 20 vuodesta henkisesti raskaamman kuin 15 vuodesta. Molemmat ovat todella kaukana tulevaisuudessa, etkä voi mitenkään tietää maailmanpolitiikasta, koroista tai terveydentilastasi edes sinne 15 vuoden päähän.
Minulla on pitkä laina-aika mutta mahdollisuus lyhentää pääomaa vapaasti ylimääräisillä lyhennyksillä (ja näin teenkin). Kun mitään ihmeellistä elämässä ei satu, lyhennän lainaa enemmän, vastaten kuluerältään sitten vaikka sitä että laina-aika olisi "vain" 15 vuotta. Jos jotain kriittistä tulisi elämässä, minimilyhennykseni on edelleen kohtuullinen.
Ymmärrän toki, että näin toimien lainan loppusumma kasvaa jonkin verran. Mutta koska kyse on jokapäiväisestä arkielämästä, en pidä isona asiana sitä loppuuko lainani vuonna 2031 vai 2032, tai maksanko vuosikymmenien aikajänteellä pari tonnia enemmän. Huomattavasti suurempi arvo on sillä, että minulla on kuukausittain väljästi käyttörahaa, myös säästöön ja sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä mikä tekee 20 vuodesta henkisesti raskaamman kuin 15 vuodesta. Molemmat ovat todella kaukana tulevaisuudessa, etkä voi mitenkään tietää maailmanpolitiikasta, koroista tai terveydentilastasi edes sinne 15 vuoden päähän.
Minulla on pitkä laina-aika mutta mahdollisuus lyhentää pääomaa vapaasti ylimääräisillä lyhennyksillä (ja näin teenkin). Kun mitään ihmeellistä elämässä ei satu, lyhennän lainaa enemmän, vastaten kuluerältään sitten vaikka sitä että laina-aika olisi "vain" 15 vuotta. Jos jotain kriittistä tulisi elämässä, minimilyhennykseni on edelleen kohtuullinen.
Ymmärrän toki, että näin toimien lainan loppusumma kasvaa jonkin verran. Mutta koska kyse on jokapäiväisestä arkielämästä, en pidä isona asiana sitä loppuuko lainani vuonna 2031 vai 2032, tai maksanko vuosikymmenien aikajänteellä pari tonnia enemmän. Huomattavasti suurempi arvo on sillä, että minulla on kuukausittain väljästi käyttörahaa, myös säästöön ja sijoituksiin.
Perustelkaahan alapeukuttajat hieman. Unohtui tuosta viestistä se, että lainani ei ole pk-seudulla mitenkään pröystäilevä, sitä on jäljellä n. 60 000e.
Korot ovat niin alhaalla, että lähestulkoon mistä tahansa saa tällä hetkellä rahoilleen enemmän tuottoa kuin maksamalla lainaa nopeasti pois.
"Tottahan toki me lapsille säästämme, nimenomaan talon muodossa. 250 neliön talo lapsiystävälliseltä alueelta menee myyntiin kun lapset haluavat muutta pois kotoa. Niistä rahoista menee sitten osa lapsille, ja itsellemme ostamme jonkun kolmion. Samalla kuitenkin saadaan nauttia tilavasta ja laadukkaasta asumisesta, etenkin lapset."
Tämä oli minunkin vanhempien suunnitelma. Mutta kas, 200 000€ arvoiseksi arvioidusta talosta löytyi myynnin yhteydessä homevaurio. Myynti kesti kaksi vuotta ja talo myytiin 99 000 € hintaan. Onneksi oli velaton talo siinä vaiheessa.
Me kaksi vakityössä olevaa keskituloista asumme kolmen lapsen kanssa vuokralla ja nautimme huolettomasta elämisestä. Jos joku paikka asunnossa hajoaa, ei mene omasta pussista. Jos sattuisi tulemaan vesivahinko, homevaurio tai muu vastaava, voisimme muuttaa pois eikä jäisi omaksi murheeksi. Lumityöt ja muu ylläpito ei ole myöskään omana vaivana. Säästän rahaa tilille ja viime aikoina olen alkanut miettiä sijoittamista.
Moni varmasti ihmettelee ratkaisuamme ja pitää sitä kalliina. Minusta talon omistaminen ja siihen liittyvät kiinteät kulut, remontit talon arvon ja kunnon ylläpitämiseksi sekä yllättävien menojen riski ovat liian isot. Olemme siis olleet myös itse omistusasujia, joten kokemusta on.
Miehelle jääverojen jälkeen käteen n. 2200€ ja minulle 1300€. Elimme monta vuotta tyttöminä ja Kelan rahoilla. Totuimme pieneen toimeentuloon, joten pystymme maksamaan miehen palkasta kaikki laskut, vaatteet, ruuat ja muut kulut. Minun palkkani menee sitten säästöön. Saatiin hyvin kerättyä rahaa ennen oman asunnon ostoa (usein jäi myös miehen palkasta säästöön). Ja nyt on suunnitteilla laittaa ensimmäinen oma vuokralle ja ostaa uusi oma.
Eli sanoisin näin, kun on tottunut elämään pienellä, se ainakin meillä jäi hieman päälle ja saimme kerrytettyä säästöjä hyvin.
Asuttiin Kanadassa ja haluttiin ostaa oma asunto, vaikka tiedettiinkin, että palataan neljän vuoden päästä Suomeen. Ajateltiin, että maksamalla lainaa säästetään helpoimmin.
Pankissa meille luvattiin heti laina. Kun sanoimme haluavamme 10 vuoden lainan, pankinjohtaja järkyttyi. Hänen mukaansa kukaan ei ota niin lyhyttä lainaa, eivätkä he edes anna sellaista,minimi oli 15 vuotta, mutta tavallisin 30-50vuotta tai kiinnelaina, josta maksetaan pelkät korot.
Vaikka ei sitten ehditty msksaakaan paljon lainaa takaisin, tapahtui järkyttävä hinnannousu ja talon hinta nousi noin 400.000 dollarista 700.000:een. Huomasin saman talon myynnissä viime vuonna ja nyt hinta oli jo yli miljoonan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas halusin pitkän lainan, 25 vuotta. Tärkeintä oli saada mahdollisimman pieni kuukausierä, jotta sen pystyy tiukkoina aikoina maksamaan. Parempina aikoina olen tehnyt välillä reilustikin ylimääräisiä lyhennyksiä, mikä taas pienentää kuukausierää ihan kivasti. Jos kaikki menee enimmäkseen hyvin, saan lainan maksettua 15 vuodessa, mut jos ei mene, niin erittäin todennäköisesti 25 vuotta riittää kyllä maksamiseen.
Pitääkö joku saman lainan edes viittä tai kymmentä vuotta? Itse ainakin kilpailutan pankit muutaman vuoden välein.
Meidän lainassa kokonaiskorko (3kk euribor +marginaali) 0.23%.
En todellakaan lähde kilpailuttamaan 😂
Ei Yhdysvalloissakaan makseta lainasta juuri muuta kuin korot. Laina siirtyy sitten seuraavalle omistajalle.
Matalien korkojen aikana ei tunnu olevan väliä sillä, paljonko asunto maksaa ja siksi on huimat nousut.
Vierailija kirjoitti:
Yli 70% suomalaisista elää yli varojensa. Asuntolainaa ehkä lyhennetään palkalla, mutta muu elämä sitten rahoitetaan luotoilla, osamaksuilla, jne...
Ihanko tosissaan 3/4 suomalaisista kotitalouksista elää yli varojensa? Lähde kehiin, kiitos.
Tulojen mukaan lainat ja maksut ja joku saa perintöäkin. Joku pariskunta saa nettona 3600 ja joku 8000 .
Mä ostin vuonna 96 kaksion Punavuoresta, mieheni osti vuotta aikaisemmin Töölöstä yksiön. Mies muutti mun luo, laitettiin yksiö vuokralle. Mentiin naimisiin ja ostettiin yhteinen kolmio, kaksio vuokralle. Tämän jälkeen syntyi ensimmäinen lapsi ja alettiin miettimään seuraavaa asuntoa juuri koulumatkojen kannalta ja päädyttiin nykyiseen kotiimme. Ostettiin 5 h ja keittiö, sauna Punavuoresta ja vuosien jonottamisen jälkeen saatiin autohallipaikkaan osake. Olisimme halunneet jättää ekat asunnot sijoitusasunnoiksi, mutta tämä ei käynyt siihen aikaan. Harmi !
Kun muutimme nykyiseen kotiin 2003, jouduimme myymään kaikki 3 asuntoa ja saimme tietenkin niistä paljon voittoa. Lainaa on jäljellä alle 100 000 e, onneksi isompia remppoja ei ole edessä.
Mies jäi työttömäksi yt.ssä ja liiton rahat loppuvat 2 kk päästä. Minulla on ollut lomautuksia jatkuvasti , tai tänä vuonna on ollut yht 1 kk, mutta tätä on jatkunut monta vuotta.
Kaikki ylimääräinen irtain on myyty ja sitä on lähtenyt aivan hirveesti, kummatkin autot myyty ja hallipaikka vuokrattu. Onneksi yhtiövastike on vain n 300 euroa sis veden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelkaahan alapeukuttajat hieman. Unohtui tuosta viestistä se, että lainani ei ole pk-seudulla mitenkään pröystäilevä, sitä on jäljellä n. 60 000e.
Korot ovat niin alhaalla, että lähestulkoon mistä tahansa saa tällä hetkellä rahoilleen enemmän tuottoa kuin maksamalla lainaa nopeasti pois.
Alapeukutin ensin kun tuli mieleen että laina liian iso ja siksi pidempi laina-aika, isossa lainassa kokonaiskustannuskin on isompi. Mutta sun tilanne kuulostaa ihan järkevältä.
Meillä nettotulot n. 6300, aikuiset lapset muuttaneet pois. Omakotitalo 250 M2. Lainaa lyhennetään 1500 kk. Toisesta autosta laina n. 600 kk. Ei ongelmia lainan maksuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä että jos omaisuutta 140000 euroa, tulot keskitasoa eikä silti riitä esimerkiksi 350000 euron taloon ja tonttiin niin huonosti menee...
Tuo kirjoittaja puhuu ettei halua pienelle vuokratontille rakentaa. Jos ei halua kauas keskustasta, sanotaan noin 10 km säteellä vaikka ja hieman isomman tontin, saa pelkästä tontista maksaa vähintään 100 000. Jos jostain esim. Kastellista tai Knuutilankankaalta havittelee tonttia, niin saa tuplata tuon, ja saa vain noin 1000 neliön tontin. Pahimmassa tapauksessa 20 000 menee lisää vanhan rakennuksen purkamiseen tontilta. (Riittäneekö edes tuo 20 000 purkukustannuksiin jätemaksuineen?) Siinä onkin sitten siitä 140 000 omaisuudesta mennyt jo 120 000. Ei siinä enää keskituloisena rakenneta 350 000 euron taloa. Ja tässä ketjussahan oli kyse käsittääkseni suurista lainoista. Ap puhuu upeista uusista taloista. Tietysti jonkun kämäsen halvan talopaketin saa halvallakin pykättyä vuokratontille, mutta ap ei taida sellaisia tässä tarkoittaa. Itse käsitän suureksi lainaksi 300 000 yli menevät. Sillä hinnalla rakentaa sellaisen talon mitä useimmat ihmiset ovat Oulussa noille pienille vuokratonteille ahtaneet. Toki joillekin on riittänyt vähän halvempi versio, mutta jos puhutaan niistä upeista taloista. Käykää vaikka Ritaharjusta tai Metsokankaalta vilkaisemassa. Pääkaupunkiseudulla tuolla hintaa ei varmasti saa yhtään mitään.
Itse asiassa en ole edelleenkään samaa mieltä. Useampikin kaveri rakentanut itse muutaman vuoden sisällä 140-160 neliöisiä taloja Ouluun ja hintaa jäänyt alle 200000 euroa. Siihen vaikka 50000 euroa lisää niin saa jo sitä luksusta mitä sitten onkaan. Talopaketit nyt onkin aivan ylihintaisia ja pienempiä firmoja käyttämällä saa kymmeniä tuhansia halvemmalla. Tiedän koska kävin kilpailutusrumban läpi.
Meidän nettotulot n. 5000€/kk ja kiinteä kk lyhennys 1500€. Talolainaa on 330 000€ joten lyhennyksestä melkein puolet on korkoa vielä jonkun aikaa. Kaksi lasta, kaksi autoa ja rakennettiin "loppuelämän" talo. Ei tosin pk-seudulla, mutta 160neliöö ja puolen hehtaarin tontti haja-asutusalueella. Laina-aika on pitkä, mutta sen kanssa on elettävä, kk lyhennys laskettu järkeväksi, että voi elää ilman stressiä. Jos toinen jää työttömäksi niin pystyy toinen lyhentää lainaa ja jos ei pysty niin sitten talo myyntiin! Kyllähän tuollainen iso summa ja pitkä laina-aika pelotti kun nimiä paperiin kirjoitti, mutta siihen tottuu.
En lukenut koko ketjua, mutta olen ihmetellyt samaa kuin ap eli miten uusia, isoja ja hienoja taloja rakennuttavilla nuorilla perheillä on varaa ostaa sinne taloonsa heti myös kaikki pelit ja vehkeet, on kaksi autoa, uudet kaasugrillit ja pihakalusteet, ja hyvin usein nämä perheet ovat tosiaan niin nuoria, että terassilla on lastenvaunut. Eli toinen vanhemmista on todennäköisesti äitiyslomalla tai hoitovapaalla silloin, kun talolaina otetaan ja sitä aletaan maksaa. En vaan tajua.
Ja nämä havainnot siis pääkaupunkiseudulta, missä uudet omakotitalot maksaa sen 400-500 000.
Ei nyt varsinaisesti liity ketjun otsikkoon, mutta enemmän ihmettelen sitä miten "täysin kädettömät" ihmiset haluavat muuttaa omakotitaloon. Sitten kysellään kaiken mailman Facebook-ryhmissä yms. että suositelkaa jotain hyvää tyyppiä joka voisi tulla kiinnittämään postilaatikon tai maalaamaan olohuoneen seinän tai vaihtamaan uudet laudat terassin lattiaan.
Lyhennys 2900 kk nettotulot 5400 kk. Iso kivitalo järvenrannalla, kaksi autoa, en ymmärtänyt miten nuo mainitut trampoliini ja koira tähän liittyivät. Rahaa on sopivasti. Aina voisi enemmänkin olla.