Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimiäiset järjestäneet - onko lapsillanne kummit?

Vierailija
24.06.2017 |

Hei,
olemme ristiäisten sijaan järjestämässä nimiäiset ja pohdimme, kuinka yleistä on, että lapsella on silti kummi(t). Saako silloin kummiudesta mitään virallisempaa todistusta, vai onko se enemmänkin vain "suullinen sopimus", joka todetaan nimiäisissä ja kukin kummi sitten toteuttaa kummiuttaan tavallaan? :)

Kommentit (256)

Vierailija
81/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?

Kyllä, näin perinteisesti. Kuinka monen kummin epäilet todellisuudessa edelleen tänä päivänä näin toimivan? :) Olisi mielestämme hienoa, jos lapsella olisi nimetyt aikuiset, jotka ovat hänen elämässään paljon läsnä; esimerkiksi tekevät sellaisia asioita yhdessä kuin nykypäivänä suurin osa kastetuista lapsista ja heidän kummeistaan. :)

Ap

No käytäpä niitä aivonystyröitäsi ja mieti, että mikähän taho nämä kummitodistukset ojentaa? Pääministerikö? Vai presidentti?

Mutta provohan sinä olet. Ei noin tyhmiä ihmisiä ole olemassa.

Niin, miksei kirkkoon kuulumattomalle lapselle voisi esimerkiksi jokin yhdistys tehdä kummitodistusta? :) Kylläpäs olet passiivis-agressiivinen. Rentoudu vähän. Ap

Koska kummius ei ole mikään pakko tai yhteiskunnallinen tarve. Kummius on kristinuskon kastejuhlassa pakko, koska ilman kummeja ei voi kastaa. Kristinusko on tämän säännön itse keksinyt. Mun puolesta kummius on uskonnollisessa mielessä turhaa, mutta eipä kukaan minua pakota olemaan uskonnollinen ja uskomaan kristinuskon omiin hömpötyksiin. Mun puolesta kristinuskon hömpötykset ja säännöt saa olla olemassa.

Sen sijaan mua ihmetyttää, että miksi tämä aikoinaan kristinuskoa varten luotu sääntö pitää omia uskonnottomiin juhliin? Ja jos näin teet, niin miksi se on vaikeaa itse kirjoittaa sellainen kummitodistus? Miksi haluat, että joku ulkopuolinen taho tällaisen todistuksen sinulle kirjoittaa? :DD

Kyllähän lapselle voi antaa nimen ilman, että häntä liitetään kirkkoon. Samalla tavalla minä ateistina voisin ihmetellä, miksi joku haluaa vielä liittää kirkkoon lapsen kuulematta hänen mielipidettään (niin pientä ei voi kuulla) kuin sinä ihmettelet, miksi haluan kummitodistuksen.

Mielestäni ulkopuolisen tahon laatima todistus on usein uskottavampi ja tuntuu juhlallisemmalta kuin minun käsin tekemät askarteluni. :) Ap

Tuota noin... lapselle on PAKKO antaa nimi. Lapsi ei voi jäädä ilman nimeä. Lapsi saa nimen, tavalla tai toisella (maistraatti lähettää muistutusviestejä ja ottaa tarvittaessa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin).

Sen sijaan kirkkoon liittäminen ei ole mikään pakko. Eikä kummius ole pakko.

Joten en nyt ymmärrä miksi vertaat nimenantoa ja kastamista toisiinsa? Sun pitäisi verrata kastamattomuutta ja kastamista toisiinsa, jos nyt jotakin haluat verrata. Kastejuhla ei ole nimenantojuhla vaan kastejuhla. Siinä samalla pappi vaan kertoo nimenkin kun kerran suku on koolla anyway.

Sunkaan ei ole pakko mitään nimenantojuhlaa järjestää. Ilmoitat vaan lapsen nimen maistraattiin ja that's it. Jos haluat juhlat kuitenkin järjestää ja kummit hommata, niin miksi et tee kummitodistusta itse? Mä olen saanut mun ystäviltä heidän itsensä tekemät kummitodistukset kun pyysivät mua lastensa haltijakummiksi. Toinen oli maalannut kauniin kuvan itse ja toinen oli tulostanut kauniin kuvan nätille paperille, ja molemmat olivat kirjoittaneet äärimmäisen kauniit ja koskettavat tekstit siitä miten he toivoisivat että osallistun heidän lastensa elämään. Tää on paljon henkilökohtaisempi ja kauniimpi tapa muistaa kummeja kuin tilaamalla jonkun valmiin paperiläpyskän firmalta, joka ei tunne lapsesi kummeja.

Epäilikö joku, että nimeä ei olisi pakko antaa? Sanoin jo aikaisemmin, että kirkkoon kuulumattomana en tunne kaste-, ristiäis- yms. termistöä. Vertaan juhlia, joissa annetaan nimi ilman uskonnon läsnäoloa ja juhlia, joissa uskonto on tärkeä osa nimenantoa.

Kiitos vinkistäsi. :) En ole askartelijaihminen, enkä tykkää piirtää tai kehitellä runoja. Mikseivät uskovat ihmiset itse tee todistuksiaan tai lisää siihen maalausta tai runoa? Ei se ole vain kaikkien juttu. Luultavasti myös nimiäisten lähestyessä olen niin kiinni vauvakuplassani, että tuollainen ylimääräinen askartelu ei kiinnosta minua tätäkään vähää. :) Ap

Kun kirjoitit "Kyllähän lapselle voi antaa nimen ilman, että häntä liitetään kirkkoon", niin siitä saa sen käsityksen, kuin ajattelisit, että nimenanto olisi jotenkin vapaaehtoista. Että voi antaa nimen, joo, mutta voipa jättää antamattakin.

Kirkkoon liittämisellä ja nimenantamisella ei ole mitään tekemistä keskenään, ja kaste ei ole "juhla, jossa uskonto on tärkeä osa nimenantamista". Kun vaikkapa sinun lapsesi aikanaan haluaakin liittyä kirkkoon, hänet kastetaan, mutta ei siinä hänelle uutta nimeä anneta.

Vaikka ei kirkkoon kuulu, niin on silti osa yleissivistystä olla hieman perillä asuinmaansa valtauskonnosta. 

Tämä on juuri se juttu, joka tekee 'nimiäisistä' niin kornin jutun. Kun koko juttu lähtee väärinymmärryksestä. Ensin luullaan, että kristillinen kastejuhla on nimenantojuhla (suurimmassa osassa kristillisiä maita lapsi nimetään vastasyntyneenä sairaalassa jo virallisesti, ja moni suomalainenkin kristitty ilmoittaa lapsen nimen heti vastasyntyneenä), ja yritetään keksiä ei-kristillinen 'vastine', eikä tajuta, ettei kasteella ole mitään yhteyttä nimen antamiseen. Kasteessa käytetään nimeä, jotka vanhemmat ovat jo aiemmin antaneet.

Vaikka ymmärränkin kasteen merkityksen samoin kuin sinä, en koe nimiäisiä korniksi jutuksi ollenkaan. Ymmärrän, että lähipiiri haluaa päästä tutustumaan uuteen tulokkaaseen, ja että vanhemmat haluavat järjestää lapsen syntymän kunniaksi juhlat. Kun lapsi kastetaan, tutustuminen on käynyt luontevasti samassa yhteydessä. Nimiäiset voivat hoitaa samaa tehtävää. Yhteistä ei siis ole nimen antaminen, vaan uuden ihmisen ensimmäinen oma juhla.

Meillä lapsille oli päätetty nimet alusta pitäen ja heitä niillä (tai hellittelymuodoilla) kutsuttiin jo ennen mitään juhlallisuuksia. Oikeastaan olisin halunnut kastattaa lapset suunnilleen vastasyntyneinä, mutta päädyttiin kuitenkin siihen, että pidetään ensin "nimiäiset", eli juhla jossa sukulaiset ja ystävät tutustuvat vauvaan ja nekin saavat kuulla nimen, jotka sitä vielä eivät tiedä (moni olikin kyllä jo kuullut). Myöhemmin sitten kaste, joka oli hyvin pieni (mutta sitäkin lämpimämpi) tilaisuus ja johon kutsuimme mukaan vain kummit ja minun vanhempani, joille se oli tärkeää. Näin siksi, että tuttavapiirissä on paljon kirkkoon kuulumattomia, emmekä heitä halunneet kirkollisella juhlalla rasittaa. Kaste myös järjestettiin kirkossa.

Kuulostaa kivalta järjestelyltä! :) Ap

Vierailija
82/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?

Kuinka monen hihhulilahkon ulkopuolisen kummin tiedät antaneen edes sekunnin tuhannesosan vertaa kristillistä opetusta kummilapselleen? 

Vaikka oma lapseni onkin kastettu ja sillä siis ihan "viralliset" kummit (joista tosin molemmat on jo eronneet kirkosta), niin silti olen sitä mieltä, että aivan hyvin voi kummit nimetä myös ilman kastetta, sillä niillä kummin kristillisillä tehtävillä ei nykymaailmassa ole hevonpaskan merkitystä, koska jokaikinen hihhulilahkojen ulkopuolinen kummi viittaa niihin kintaalla.

Kirkko on sujuvasti pöllinyt kaikki mahdolliset juhlapäivät pakanoilta, joten en nyt pidä sitä kummoisenakaan "rikoksena" että kirkon ulkopuoliset käyttävät kirkon alunperin lanseeraamaa kummiutta omiin intresseihinsä. Varsinkin kun sen kirkollinen merkitys on tyystin kadonnut ja kummiudesta n tullut yleiskielinen sana, jota käytetään monissa eri yhteyksissä.

Karu tosiasiahan on se, että käytännössä kummien ainut tehtävä on antaa kummilapselleen lahjoja. Juuri muuta virkaahan ei nyky kummeilla ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat kummit ja kummitodistukset lapsellesi. järjestä ristiäiset kirkollisin menoin. Sitähän kummit ja kummitodistus todistaa.

Ja anna kun arvaan - haluat pukea lapsen vielä suvun kastemekkoon.

Kylläpäs te kristityt niin kovin loukkaannutte, kun joku ei haluakaan tehdä niin kuin te. :D Eikö jokainen voi toimia tavallaan? Mitä sitten, jos pukisin lapseni suvun kastemekkoon? Ap

Sinähän juuri haluat tehdä kaiken juuri samalla tavalla kuin kristillisessä kastejuhlassa. Pitää olla kummit ja kummitodistukset ja ehkä vielä kastemekkokin. Jos et halua kristillistä kastejuhlaa, miksi silti matkit sitä? Järjestä ihan omanlaisesi nimiäisjuhla äläkä uskonnollisen juhlan kopiota.

Haluan ehkä kummit. Sanoin jo aikaisemmin, että mielestäni on vain viisasta, että luodaan juhlat, johon on koottu itselle mielekkäitä palasia. Minulle ei sovi pitää juhlia jonkun valmiin konseptin mukaan vain siksi, että näin kuuluu tehdä. En ole pukemassa lastani suvun kastemekkoon. En halua kristillistä kastejuhlaa, koska se on uskonnollinen. Eikö nimiäiset voisi olla kastejuhla ilman uskontoa? ;) Ap

Kastejuhla ilman uskontoa on kuin... vaikkapa formulat ilman autoja. Mahdoton yhtälö.

Mutta kuten tuo yllä oleva totesi, niin toki voit pitää nimiäiset ihan omalla tyylilläsi kastejuhlaa imitoimalla :)

Usein kastejuhliin kutsutaan läheiset, kahvitellaan, pidetään puheita, ihastellaan vauvaa, nautitaan yhdessäolosta ja annetaan nimi. Nämä kaikki voi tehdä myös ilman uskontoa. :) Ap

Kyllä, nuo kaikki voi tehdä ilman uskontoa. Ihan kuten kastejuhlan voi tehdä ilman mitään noista. Ja noista nimenanto ei kastejuhlaan oikeastaan edes kuulu. Sen sijaan kastejuhlaan kuuluu olennaisena uskonto, ja oikeastaan vain se. Kaikki muu luettelemasi on lisäkkeitä joita voi olla, mutta ei ole mikään pakko (ei se vauvakaan, sillä kastetaanhan aikuisiakin).

Joten en ymmärrä, mikä vimma sinulla on ajatella lapsesi tulevia nimiäisiä jonkinmoisena uskonnottomana kastejuhlana. Tosiaan formulat ilman autoja on osuva vertaus. Yleisurheilun kymppitonnin juoksu on se formulat ilman autoja varmaan, kierretäänhän siinäkin rataa kilpaa ja se kestää kauan.

Vierailija
84/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat kummit ja kummitodistukset lapsellesi. järjestä ristiäiset kirkollisin menoin. Sitähän kummit ja kummitodistus todistaa.

Kylläpäs te kristityt niin kovin loukkaannutte, kun joku ei haluakaan tehdä niin kuin te. :D Eikö jokainen voi toimia tavallaan? Mitä sitten, jos pukisin lapseni suvun kastemekkoon? Ap

Sinähän juuri haluat tehdä kaiken juuri samalla tavalla kuin kristillisessä kastejuhlassa. Pitää olla kummit ja kummitodistukset ja ehkä vielä kastemekkokin. Jos et halua kristillistä kastejuhlaa, miksi silti matkit sitä? Järjestä ihan omanlaisesi nimiäisjuhla äläkä uskonnollisen juhlan kopiota.

Haluan ehkä kummit. Sanoin jo aikaisemmin, että mielestäni on vain viisasta, että luodaan juhlat, johon on koottu itselle mielekkäitä palasia. Minulle ei sovi pitää juhlia jonkun valmiin konseptin mukaan vain siksi, että näin kuuluu tehdä. En ole pukemassa lastani suvun kastemekkoon. En halua kristillistä kastejuhlaa, koska se on uskonnollinen. Eikö nimiäiset voisi olla kastejuhla ilman uskontoa? ;) Ap

Kastejuhla ilman uskontoa on kuin... vaikkapa formulat ilman autoja. Mahdoton yhtälö.

Mutta kuten tuo yllä oleva totesi, niin toki voit pitää nimiäiset ihan omalla tyylilläsi kastejuhlaa imitoimalla :)

Usein kastejuhliin kutsutaan läheiset, kahvitellaan, pidetään puheita, ihastellaan vauvaa, nautitaan yhdessäolosta ja annetaan nimi. Nämä kaikki voi tehdä myös ilman uskontoa. :) Ap

Niin mitä sitten? 

Edelleen kastejuhla ilman uskontoa on kuin ne formulat ilman autoja. Mahdotonta. Koska tuo sinun kuvailemasi tapahtuma ei ole kastejuhla vaikka päälläsi pomppisit. Se on joku muu juhla. Yleensä sitä kutsutaan nimellä nimiäiset. Mutta ei sitä voi kutsua "kastejuhlaksi ilman uskontoa" koska kastejuhla ilman uskontoa on paradoksi. Joko tajusit?

En tajunnut. Minulle kastejuhla on yhtä kuin nimiäiset ilman uskontoa. Sinä selkeästi olet eri mieltä. :) Ap

No nyt vasta pimeäksi menee. Aiot viettää uskonnolliset nimiäiset, jotta siitä ei tulisi kastejuhla? 

Oho, nyt meni kyllä vahingossa pimeäksi. :D Minulle nimiäiset ovat kastejuhlat ilman uskontoa. Ap

Vierailija
85/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä sitten? 

Edelleen kastejuhla ilman uskontoa on kuin ne formulat ilman autoja. Mahdotonta. Koska tuo sinun kuvailemasi tapahtuma ei ole kastejuhla vaikka päälläsi pomppisit. Se on joku muu juhla. Yleensä sitä kutsutaan nimellä nimiäiset. Mutta ei sitä voi kutsua "kastejuhlaksi ilman uskontoa" koska kastejuhla ilman uskontoa on paradoksi. Joko tajusit?

En tajunnut. Minulle kastejuhla on yhtä kuin nimiäiset ilman uskontoa. Sinä selkeästi olet eri mieltä. :) Ap

Tuota noin... jos sulle kastejuhla = nimiäiset ilman uskontoa, niin millä nimellä sinä kutsut nimiäisiä uskonnon kanssa? :D

Vierailija
86/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ja siskoni ja mieheni veljen lapset on kaikki kirkkoon kuulumattomia, eli nimiäisiä on piisannut meillä. Kaikilla lapsilla on kummit silti. Myös siurin osa ystävistäni, jotka ei kuulu kirkkoon, on silti valinnut lapsilleen kummit, eli mielestäni aika yleistä on.

Ei olla mitään kummitodistuksia tilailtu.

Kiitos kommentistasi! :) Ap

Vierailija
87/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, nuo kaikki voi tehdä ilman uskontoa. Ihan kuten kastejuhlan voi tehdä ilman mitään noista. Ja noista nimenanto ei kastejuhlaan oikeastaan edes kuulu. Sen sijaan kastejuhlaan kuuluu olennaisena uskonto, ja oikeastaan vain se. Kaikki muu luettelemasi on lisäkkeitä joita voi olla, mutta ei ole mikään pakko (ei se vauvakaan, sillä kastetaanhan aikuisiakin).

Joten en ymmärrä, mikä vimma sinulla on ajatella lapsesi tulevia nimiäisiä jonkinmoisena uskonnottomana kastejuhlana. Tosiaan formulat ilman autoja on osuva vertaus. Yleisurheilun kymppitonnin juoksu on se formulat ilman autoja varmaan, kierretäänhän siinäkin rataa kilpaa ja se kestää kauan.

:DD jos mulla ois ollu kahvia suussa, se ois kyllä lentänyt näppiksille!

Vierailija
88/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri, mutta mä en kuulu kirkkoon ja silti musta on perin huvittavaa, että kirkkoon kuulumattomat haluaa omia kirkolliset perinteet :D Miksi?

Ja nyt mua alkoi kiinnostaa toi kastemekon käyttäminen nimiäisjuhlassa. Miten ja missä vaiheessa se puettaisiin? Kun kastejuhlassahan se kastemekko on vaan sen kastamishetken ajan päällä ja sitten päivänsankarille vaihdetaan juhlavaateet ylle. Aikoisitko sinä sitten pitää kastemekkoa vauvan päällä koko päivän vai miten ajattelit? Vai olisiko kastemekko päällä jonkun juhlallisen seremonian ajan (esim. kun paljastatte nimen ja julkistatte kummit) ja sitten vaihtaisitte normaalit juhlavaatteet päälle? Jos, niin kiinnostaisi kuulla tästä seremoniasta enemmän: miten seremonia etenee ja mitä siihen kuuluu? :)

Mua huvittaa, miten jotkut kirkkoon kuuluvat haluavat niin paljon omia meidän pakanoiden perinteitä, kuten joulun ja juhannuksen vieton :)

Kummi-perinteitä muuten esiintyy muissakin kulttuureissa kuin kristinuskossa. 

Vierailija
89/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, ja olen yhden kirkkoon kuulumattoman sukulaisperheen lapsen kummi. Teimme tästä perheen kanssa oikein kummisopimuksen: nätisti käsinkirjoitetun paperin, jossa lupaan olla kummilapsen tukena ja turvana tarvittaessa. Ystävyyttä lupasin, en lahjoja tai muita muodollisuuksia.

Nimiäisissä silloin aikanaan kokoonnuttiin muutamien läheisten kanssa yhteen, saatiin tietää nimi, syötiin kakkua, juotiin kahvia ja mukavaa oli. Nyt lapsi on jo 15-vuotias ja jotenkin juuri tästä tytöstä on tullut mulle suvun lapsista kaikkein läheisin. Oisko se sitä kummiutta sitten? Todistuskin on edelleen kehyksissä tuossa hyllyssä, ja lämmittää mieltä aina kun osuu silmiin.

Vierailija
90/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mmmitä :D koko ajan menee vaan oudommaksi.. pitäisiköhän sun palata koulunpenkille ja kerrata että mitä sana "kastejuhla" tarkoittaa? Se tarkoittaa juhlaa, jossa lapsi kastetaan. Kielitoimiston sanakirjan mukaan kastejuhla on lapsen kastamisjuhla, ristiäiset.

Nyt kyllä ihmettelen kielitoimiston sanakirjaa tässä. Sillä kastetaanhan aikuisiakin eikä vain lapsia. Pitänee ottaa yhteyttä sinne päin. Tai usuttaa seurakunta ottamaan yhteyttä.

Vierailija
91/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu kirkkoon, ja olen yhden kirkkoon kuulumattoman sukulaisperheen lapsen kummi. Teimme tästä perheen kanssa oikein kummisopimuksen: nätisti käsinkirjoitetun paperin, jossa lupaan olla kummilapsen tukena ja turvana tarvittaessa. Ystävyyttä lupasin, en lahjoja tai muita muodollisuuksia.

Nimiäisissä silloin aikanaan kokoonnuttiin muutamien läheisten kanssa yhteen, saatiin tietää nimi, syötiin kakkua, juotiin kahvia ja mukavaa oli. Nyt lapsi on jo 15-vuotias ja jotenkin juuri tästä tytöstä on tullut mulle suvun lapsista kaikkein läheisin. Oisko se sitä kummiutta sitten? Todistuskin on edelleen kehyksissä tuossa hyllyssä, ja lämmittää mieltä aina kun osuu silmiin.

Ihana kommentti, kiitos! <3 Ap

Vierailija
92/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ainakin kummeille etukäteen, että kysymys on pakanakummeista.

Mun ystäväni lupautui kummiksi ja vasta juhlassa, kun ihmetteli missä pappi viipyi, selvisi hänestä tulleet pakanakummi ja lahja-automaatti. Ystäväni ei ollut kovin ilahtanut tehtävästä.

Nykyisin myös kirkolliset kummit ovat lahja-automaatteja jollet ole huomannut

Vierailija
93/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli nimiäiset kuopiksellaja oikein kauniit ja koskettavat olivat.

esikoinen on kastettu joten kirkollisistakin juhlista kokemusta,nämä nimiäiset eivät kyllä kastajaisiööe hävinneet.

paljon samoja elementtejä otimme mukaan. Ja molemmilla lapsilla on "kummit "

VAin yksi täti kieltäytyi tulemasta,koska kyseessä ei ollut "oikeat juhlat"

No tämä oli sitten vain hänen oma valinta ja harminsa. Iso vanhemmat alkuun arasteli ja appi kyseli saako kuitenkin laulaa tällekin suvun nuorimmaiselle Maan korvessa kulkevi lapsoseni tie- hän kun oli sen kaikkien muitten lasten lasten kastajaisissa laulanut. Meillä ei ollut mitään sitä vastaan. EI myöskään haitannut se ,että autoni haluaisi antaa vauvalle lahjaksi kristalli vadim(Kastemaljan) asetimme sen pöydälle ja lapselle valitut luotto aikuiset " kummit " asettivat maljaan kelluvia kynttilöitä kerien samalla mitä he haluavat vauvalle elämältä toivoa ja millaista suhdetta he lapseen haluavat luoda.

Puhujana tilaisuudessa oli palkattu puhuja/juontaja 150 e , jonka löysimme paikallisen fb kautta ja kummitodidtukset tilasimme tuolta pro seremonioita.

Toki tilaisuuden olisi voinut juontaa itsekin sekä tehdä omat todistukset mutta halusimme järjestää juhlimme näin.

Vierailija
94/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä sitten? 

No nyt vasta pimeäksi menee. Aiot viettää uskonnolliset nimiäiset, jotta siitä ei tulisi kastejuhla? 

Oho, nyt meni kyllä vahingossa pimeäksi. :D Minulle nimiäiset ovat kastejuhlat ilman uskontoa. Ap

Edelleen se kastejuhla ilman uskontoa on paradoksi. Tiedätkö edes mitä paradoksi tarkoittaa?

Jos lasta ei kasteta, kyseinen tapahtuma ei voi olla kastejuhla. Yksinkertaista. Se voi olla nimiäiset, se voi olla nimenantojuhla, se voi olla nimijuhla, se voi olla uuden vauvan juhla, yms. yms. mutta se ei voi olla kastejuhla, jos lasta ei kasteta. Y-m-m-ä-r-r-ä-t-k-ö? Sinun nimiäis/nimijuhla/uuden vauvan juhla voi sisältää kaikki samat muut elementit kuin kastejuhlakin (kahvitteluineen ja lahjoineen ja kummeineen), mutta juhlan nimi ei voi olla "kastejuhla ilman uskontoa" koska se on paradoksi. Se voi olla "juhla ilman uskontoa" jos se uskonto on jonnekin pakko tunkea, mutta se ei voi olla "kastejuhla ilman uskontoa". Koska se on edelleenkin paradoksi.

Älä nyt keskity siihen mitä se juhla pitää sisällään. Se voi pitää sisällään ihan mitä vaan, itsehän sä sen juhlan määrittelet. Mutta jos sä kutsut juhlaa väärällä nimellä, niin se antaa susta vähän yksinkertaisen kuvan :)

Vierailija
95/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mmmitä :D koko ajan menee vaan oudommaksi.. pitäisiköhän sun palata koulunpenkille ja kerrata että mitä sana "kastejuhla" tarkoittaa? Se tarkoittaa juhlaa, jossa lapsi kastetaan. Kielitoimiston sanakirjan mukaan kastejuhla on lapsen kastamisjuhla, ristiäiset.

Nyt kyllä ihmettelen kielitoimiston sanakirjaa tässä. Sillä kastetaanhan aikuisiakin eikä vain lapsia. Pitänee ottaa yhteyttä sinne päin. Tai usuttaa seurakunta ottamaan yhteyttä.

Kuinka moni aikuisena kastettu pitää kastejuhlat itselleen? :D

Vierailija
96/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esikoinen on kastettu joten kirkollisistakin juhlista kokemusta,nämä nimiäiset eivät kyllä kastajaisiööe hävinneet.

No tämä oli sitten vain hänen oma valinta ja harminsa. Iso vanhemmat alkuun arasteli ja appi kyseli saako kuitenkin laulaa tällekin suvun nuorimmaiselle Maan korvessa kulkevi lapsoseni tie- hän kun oli sen kaikkien muitten lasten lasten kastajaisissa laulanut. Meillä ei ollut mitään sitä vastaan. EI myöskään haitannut se ,että autoni haluaisi antaa vauvalle lahjaksi kristalli vadim(Kastemaljan) asetimme sen pöydälle ja lapselle valitut luotto aikuiset " kummit " asettivat maljaan kelluvia kynttilöitä kerien samalla mitä he haluavat vauvalle elämältä toivoa ja millaista suhdetta he lapseen haluavat luoda.

Puhujana tilaisuudessa oli palkattu puhuja/juontaja 150 e , jonka löysimme paikallisen fb kautta ja kummitodidtukset tilasimme tuolta pro seremonioita.

Toki tilaisuuden olisi voinut juontaa itsekin sekä tehdä omat todistukset mutta halusimme järjestää juhlimme näin.

Ihan autokin halusi antaa lahjan. Siinä on tosiaan koko suvun voimin juhlittu:)

Vierailija
97/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiäisissä ei autot halua antaa mitään, joten aika vinhoja juhlia nuo nimiäiset. Kastemaljanakin on kristalli-Vadim, lienee joku uskottomien luottopyhimys?

Vierailija
98/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kasteessa juhlitaan lapsen liittymistä seurakuntaan ja osallisuutta Kristuksen sovitustyöstä, niin mitä se Ap tarkalleen on ilman uskontoa?

Vierailija
99/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen hihhulilahkon ulkopuolisen kummin tiedät antaneen edes sekunnin tuhannesosan vertaa kristillistä opetusta kummilapselleen? 

Vaikka oma lapseni onkin kastettu ja sillä siis ihan "viralliset" kummit (joista tosin molemmat on jo eronneet kirkosta), niin silti olen sitä mieltä, että aivan hyvin voi kummit nimetä myös ilman kastetta, sillä niillä kummin kristillisillä tehtävillä ei nykymaailmassa ole hevonpaskan merkitystä, koska jokaikinen hihhulilahkojen ulkopuolinen kummi viittaa niihin kintaalla.

En nyt tiedä, mitä tarkoitat hihhulilahkolla, kun jotkut ateistit esim. kutsuvat koko ev.lut. kirkkoa hihhulilahkoksi. Joten sikäli vaikea vastata kysymykseesi, kun en tiedä olenko hihhulilahkossa vai en.

Mutta itse olen kummi (sellainen oikea kirkollinen), en tyrkytä kummilapselle mitään uskonnollista kasvatusta, mutta olen kyllä keskustellut hänen kanssaan uskonasioistakin. Ja kasvatustahan sekin on, miten käyttäytyy. Oma käsitykseni esim. kaikkien ihmisten yhtäläisestä arvosta on osa uskoani, ja kyllä se varmaan tulee siinä esiin, miten muista puhun. Tai ainakin toivon niin. Samoin epätäydellisenä kelpaaminen. Olen ajatellut, ettei minun tarvitse opettaa (jollei hän sellaista nimenomaan pyydä), mutta olla läsnä kristittynä.

Vierailija
100/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä pyydettiin nimiäisiin "kummeiksi". Olemme kristittyjä ja meistä pyyntö tuntui hyvin kiusalliselta. Emme kehdanneet kieltäytyä, mutta nuo valeristiäiset tuntuivat meistä tyhmiltä.

Olen tutustunut aikoinaan lapsen isään rippileirillä. Olimme samoilla leireillä isosina nuorena.

Emme ikinä olleet ns ystäviä, mutta hyviä tuttuja.

Mieheni taas oli äidin luokkakaveri hyvin pienellä luokalla, pienellä paikkakunnalla.

Tapasimme vuosia sitten laivalla ja ystävystyimme.

Vietimme yhdessä iltoja vähintään kerran kk ja oli jotenkin selvää , kun meidät pyydettiin kummeiksi. Naimisiin olivat menneet Vegasissa, sopi heidän tyyliin.

Kysyin ristiäisistä, mm kastemekosta jne. Ja kysyin käykö kastelusikka lahjaksi jne.

Oli todella kova yllätys meille, kun olikin nimiäiset.