Nimiäiset järjestäneet - onko lapsillanne kummit?
Hei,
olemme ristiäisten sijaan järjestämässä nimiäiset ja pohdimme, kuinka yleistä on, että lapsella on silti kummi(t). Saako silloin kummiudesta mitään virallisempaa todistusta, vai onko se enemmänkin vain "suullinen sopimus", joka todetaan nimiäisissä ja kukin kummi sitten toteuttaa kummiuttaan tavallaan? :)
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen virallista todistusta? MIkä taho sen sinun kuvitelmiesi mukaan lapselle antaisi? Voithan kirjoittaa paperin, jossa lukee "N.N. on lapsemme A.A.:n virallinen kummi", ja allekirjottaa sen.
Etkö ole ennen kuullut kummitodistuksesta? :)
Ap
Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen virallista todistusta? MIkä taho sen sinun kuvitelmiesi mukaan lapselle antaisi? Voithan kirjoittaa paperin, jossa lukee "N.N. on lapsemme A.A.:n virallinen kummi", ja allekirjottaa sen.
Ap
Niin kastejuhlassa! Nimen anto ja kaste eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Seurakunta tietysti antaa kummeille todistuksen, mutta jos jostakin syystä haluatte kopioida seurakunnissa käytössä olevaa tapaa, teillä ei ole mitään tuollaista taustatahoa, joka asian järjestäisi, vaan ihan itse joudutte todistukset kirjoittamaan ja tasan niin virallisia ne ovat.
Jos haluat kummit ja kummitodistukset lapsellesi. järjestä ristiäiset kirkollisin menoin. Sitähän kummit ja kummitodistus todistaa.
Ja anna kun arvaan - haluat pukea lapsen vielä suvun kastemekkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?
Kyllä, näin perinteisesti. Kuinka monen kummin epäilet todellisuudessa edelleen tänä päivänä näin toimivan? :) Olisi mielestämme hienoa, jos lapsella olisi nimetyt aikuiset, jotka ovat hänen elämässään paljon läsnä; esimerkiksi tekevät sellaisia asioita yhdessä kuin nykypäivänä suurin osa kastetuista lapsista ja heidän kummeistaan. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näin. Meillä oli kummallekin lapselle ensin nimiäiset, jossa annettiin nimi, ja vasta sen jälkeen erikseen kastetilaisuus. Siinä vaiheessa kun lapsi kastetaan, hänellä on jo nimi.
Ei voi sanoa "järjestetään ristiäisten sijasta nimiäiset", sillä ne ovat kaksi eri asiaa, eivät toistensa vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Seurakunta tietysti antaa kummeille todistuksen, mutta jos jostakin syystä haluatte kopioida seurakunnissa käytössä olevaa tapaa, teillä ei ole mitään tuollaista taustatahoa, joka asian järjestäisi, vaan ihan itse joudutte todistukset kirjoittamaan ja tasan niin virallisia ne ovat.
Kiitos! Oikeastaan tällaista vastausta kaipasinkin. En pitäisi mahdottomana, että nykypäivänä olisi esim. jokin yhdistys, josta voisi mm. tilata jonkinlaisen kummitodistuksen kastamattomalle lapselle. :) Ap
Pro Seremonioilta tilattiin kummitodistukset :) https://holvi.com/shop/Pro-Seremoniat/product/dc13aeb9f216abf809a8e2e0c…
Meidän lapsilla ei ole, mutta esim systerin lapsilla on. Nimiäistodistuksia ja kummitodistuksia sai tilata jostain valmiinakin... Oisko ollu pro-seremoniat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näin. Meillä oli kummallekin lapselle ensin nimiäiset, jossa annettiin nimi, ja vasta sen jälkeen erikseen kastetilaisuus. Siinä vaiheessa kun lapsi kastetaan, hänellä on jo nimi.
Ei voi sanoa "järjestetään ristiäisten sijasta nimiäiset", sillä ne ovat kaksi eri asiaa, eivät toistensa vaihtoehdot.
Meistä kumpikaan ei kuulu kirkkoon, joten en ole kaste-, ristiäis- yms. termistöön perehtynyt. Luultavasti ymmärsit kuitenkin pointin myös vääristä sanavalinnoista huolimatta. :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Pro Seremonioilta tilattiin kummitodistukset :) https://holvi.com/shop/Pro-Seremoniat/product/dc13aeb9f216abf809a8e2e0c…
Joo. Ihan helvetin vaikea itse kirjoittaa lapulle tai tulostaa word-tiedosto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, näin perinteisesti. Kuinka monen kummin epäilet todellisuudessa edelleen tänä päivänä näin toimivan? :) Olisi mielestämme hienoa, jos lapsella olisi nimetyt aikuiset, jotka ovat hänen elämässään paljon läsnä; esimerkiksi tekevät sellaisia asioita yhdessä kuin nykypäivänä suurin osa kastetuista lapsista ja heidän kummeistaan. :)
Ap
No käytäpä niitä aivonystyröitäsi ja mieti, että mikähän taho nämä kummitodistukset ojentaa? Pääministerikö? Vai presidentti?
Mutta provohan sinä olet. Ei noin tyhmiä ihmisiä ole olemassa.
Niin, miksei kirkkoon kuulumattomalle lapselle voisi esimerkiksi jokin yhdistys tehdä kummitodistusta? :) Kylläpäs olet passiivis-agressiivinen. Rentoudu vähän. Ap
Kerro ainakin kummeille etukäteen, että kysymys on pakanakummeista.
Mun ystäväni lupautui kummiksi ja vasta juhlassa, kun ihmetteli missä pappi viipyi, selvisi hänestä tulleet pakanakummi ja lahja-automaatti. Ystäväni ei ollut kovin ilahtanut tehtävästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat kummit ja kummitodistukset lapsellesi. järjestä ristiäiset kirkollisin menoin. Sitähän kummit ja kummitodistus todistaa.
Kylläpäs te kristityt niin kovin loukkaannutte, kun joku ei haluakaan tehdä niin kuin te. :D Eikö jokainen voi toimia tavallaan? Mitä sitten, jos pukisin lapseni suvun kastemekkoon? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerro ainakin kummeille etukäteen, että kysymys on pakanakummeista.
Mun ystäväni lupautui kummiksi ja vasta juhlassa, kun ihmetteli missä pappi viipyi, selvisi hänestä tulleet pakanakummi ja lahja-automaatti. Ystäväni ei ollut kovin ilahtanut tehtävästä.
Totta kai. :) Lahja-automaatti? Harmi, jos hän koko asian näin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No käytäpä niitä aivonystyröitäsi ja mieti, että mikähän taho nämä kummitodistukset ojentaa? Pääministerikö? Vai presidentti?
Niin, miksei kirkkoon kuulumattomalle lapselle voisi esimerkiksi jokin yhdistys tehdä kummitodistusta? :) Kylläpäs olet passiivis-agressiivinen. Rentoudu vähän. Ap
Koska kummius ei ole mikään pakko tai yhteiskunnallinen tarve. Kummius on kristinuskon kastejuhlassa pakko, koska ilman kummeja ei voi kastaa. Kristinusko on tämän säännön itse keksinyt. Mun puolesta kummius on uskonnollisessa mielessä turhaa, mutta eipä kukaan minua pakota olemaan uskonnollinen ja uskomaan kristinuskon omiin hömpötyksiin. Mun puolesta kristinuskon hömpötykset ja säännöt saa olla olemassa.
Sen sijaan mua ihmetyttää, että miksi tämä aikoinaan kristinuskoa varten luotu sääntö pitää omia uskonnottomiin juhliin? Ja jos näin teet, niin miksi se on vaikeaa itse kirjoittaa sellainen kummitodistus? Miksi haluat, että joku ulkopuolinen taho tällaisen todistuksen sinulle kirjoittaa? :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs te kristityt niin kovin loukkaannutte, kun joku ei haluakaan tehdä niin kuin te. :D Eikö jokainen voi toimia tavallaan? Mitä sitten, jos pukisin lapseni suvun kastemekkoon? Ap
Oon eri, mutta mä en kuulu kirkkoon ja silti musta on perin huvittavaa, että kirkkoon kuulumattomat haluaa omia kirkolliset perinteet :D Miksi?
Ja nyt mua alkoi kiinnostaa toi kastemekon käyttäminen nimiäisjuhlassa. Miten ja missä vaiheessa se puettaisiin? Kun kastejuhlassahan se kastemekko on vaan sen kastamishetken ajan päällä ja sitten päivänsankarille vaihdetaan juhlavaateet ylle. Aikoisitko sinä sitten pitää kastemekkoa vauvan päällä koko päivän vai miten ajattelit? Vai olisiko kastemekko päällä jonkun juhlallisen seremonian ajan (esim. kun paljastatte nimen ja julkistatte kummit) ja sitten vaihtaisitte normaalit juhlavaatteet päälle? Jos, niin kiinnostaisi kuulla tästä seremoniasta enemmän: miten seremonia etenee ja mitä siihen kuuluu? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska kummius ei ole mikään pakko tai yhteiskunnallinen tarve. Kummius on kristinuskon kastejuhlassa pakko, koska ilman kummeja ei voi kastaa. Kristinusko on tämän säännön itse keksinyt. Mun puolesta kummius on uskonnollisessa mielessä turhaa, mutta eipä kukaan minua pakota olemaan uskonnollinen ja uskomaan kristinuskon omiin hömpötyksiin. Mun puolesta kristinuskon hömpötykset ja säännöt saa olla olemassa.
Sen sijaan mua ihmetyttää, että miksi tämä aikoinaan kristinuskoa varten luotu sääntö pitää omia uskonnottomiin juhliin? Ja jos näin teet, niin miksi se on vaikeaa itse kirjoittaa sellainen kummitodistus? Miksi haluat, että joku ulkopuolinen taho tällaisen todistuksen sinulle kirjoittaa? :DD
Kyllähän lapselle voi antaa nimen ilman, että häntä liitetään kirkkoon. Samalla tavalla minä ateistina voisin ihmetellä, miksi joku haluaa vielä liittää kirkkoon lapsen kuulematta hänen mielipidettään (niin pientä ei voi kuulla) kuin sinä ihmettelet, miksi haluan kummitodistuksen.
Mielestäni ulkopuolisen tahon laatima todistus on usein uskottavampi ja tuntuu juhlallisemmalta kuin minun käsin tekemät askarteluni. :) Ap