Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimiäiset järjestäneet - onko lapsillanne kummit?

Vierailija
24.06.2017 |

Hei,
olemme ristiäisten sijaan järjestämässä nimiäiset ja pohdimme, kuinka yleistä on, että lapsella on silti kummi(t). Saako silloin kummiudesta mitään virallisempaa todistusta, vai onko se enemmänkin vain "suullinen sopimus", joka todetaan nimiäisissä ja kukin kummi sitten toteuttaa kummiuttaan tavallaan? :)

Kommentit (256)

Vierailija
121/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummeli kirjoitti:

On yleinen harhakäsitys, että kummin käsite olisi alunperin kristinuskon keksimä innovaatio.

Lapsille on kyläyhteisöissä nimetty jo tuhansia vuosia sitten aikuisia luotettuja tukihenkilöitä opastamaan elämän tiellä.

Tämän ikivanhan perinteen on sitten kristinusko tapojensa mukaisesti yrittänyt omia itselleen.

Kummin latinankielinen käsite on sponsor, tukihenkilö.

Kristinuskon pakanallisten tapojen, juhlien ja käsitteiden omiminen näkyy lähestulkoon jokaisessa vuoden- ja elämänkiertoon liittyvässä juhlassa, kuten häät, hautajaiset, nimiäiset, pääsiäinen, juhannus, joulu jne.

Ihmisiltä aikanaan kieltämällä kiellettiin perinteiset juhlatavat ja tuotiin miekalla pakotettuna uudet uskomukset käyttöön.

Meidän nimiäisissä lapselle on nimetty kummit ja jos joku on sitä ihmetellyt, on seurannut mielenkiintoinen keskustelu kummitoiminnan todellisista juurista.

Laitatko vielä linkkiä mihin perustat tämän väitteesi? Pikaisella googlauksella kummiuden historiasta tulee ainoastaan viitteitä uskonnolliseen toimintaan sen taustalla.

Vierailija
122/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap, ootko se tyyppi, joka teki kandin tutkinnon maisterin jälkeen?

En. :) Mutta toki voisin kandin tehdä toiselta alalta maisterin jälkeen. Ap

Sä et ole maisteri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat kummit ja kummitodistukset lapsellesi. järjestä ristiäiset kirkollisin menoin. Sitähän kummit ja kummitodistus todistaa.

Ja anna kun arvaan - haluat pukea lapsen vielä suvun kastemekkoon.

Kylläpäs te kristityt niin kovin loukkaannutte, kun joku ei haluakaan tehdä niin kuin te. :D Eikö jokainen voi toimia tavallaan? Mitä sitten, jos pukisin lapseni suvun kastemekkoon? Ap

Sinähän juuri haluat tehdä kaiken juuri samalla tavalla kuin kristillisessä kastejuhlassa. Pitää olla kummit ja kummitodistukset ja ehkä vielä kastemekkokin. Jos et halua kristillistä kastejuhlaa, miksi silti matkit sitä? Järjestä ihan omanlaisesi nimiäisjuhla äläkä uskonnollisen juhlan kopiota.

Haluan ehkä kummit. Sanoin jo aikaisemmin, että mielestäni on vain viisasta, että luodaan juhlat, johon on koottu itselle mielekkäitä palasia. Minulle ei sovi pitää juhlia jonkun valmiin konseptin mukaan vain siksi, että näin kuuluu tehdä. En ole pukemassa lastani suvun kastemekkoon. En halua kristillistä kastejuhlaa, koska se on uskonnollinen. Eikö nimiäiset voisi olla kastejuhla ilman uskontoa? ;) Ap

Nimen annolla ja kasteella ei edelleenkään ole tekemistä toistensa kanssa! Ja kaste on aina kaste, uskonnollinen sellainen. Mä luulen että sun oletettavassa kastejuhlassa pappi piti päätäs veden alla hieman liian kauan :-----)

Sinun olisi hyvä tietää, että kasteessa lapsen päätä ei pidetä veden alla. Ap

Eikös sen pitänyt olla niin, että sinä kirkkoon kuulumattomana et näistä kasteasioista mitään tiedä? Ja nyt rupeat muita opettamaan.

Sinulle tiedoksi, että kasteen käytännön toteutus vaihtelee kirkkokunnasta toiseen. Esimerkiksi ortodoksit yleensä kastavat pikkulapsen upottamalla, eli myös pää menee veden alle.

Vierailija
124/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?

Kuinka monen hihhulilahkon ulkopuolisen kummin tiedät antaneen edes sekunnin tuhannesosan vertaa kristillistä opetusta kummilapselleen? 

Vaikka oma lapseni onkin kastettu ja sillä siis ihan "viralliset" kummit (joista tosin molemmat on jo eronneet kirkosta), niin silti olen sitä mieltä, että aivan hyvin voi kummit nimetä myös ilman kastetta, sillä niillä kummin kristillisillä tehtävillä ei nykymaailmassa ole hevonpaskan merkitystä, koska jokaikinen hihhulilahkojen ulkopuolinen kummi viittaa niihin kintaalla.

En nyt tiedä, mitä tarkoitat hihhulilahkolla, kun jotkut ateistit esim. kutsuvat koko ev.lut. kirkkoa hihhulilahkoksi. Joten sikäli vaikea vastata kysymykseesi, kun en tiedä olenko hihhulilahkossa vai en.

Mutta itse olen kummi (sellainen oikea kirkollinen), en tyrkytä kummilapselle mitään uskonnollista kasvatusta, mutta olen kyllä keskustellut hänen kanssaan uskonasioistakin. Ja kasvatustahan sekin on, miten käyttäytyy. Oma käsitykseni esim. kaikkien ihmisten yhtäläisestä arvosta on osa uskoani, ja kyllä se varmaan tulee siinä esiin, miten muista puhun. Tai ainakin toivon niin. Samoin epätäydellisenä kelpaaminen. Olen ajatellut, ettei minun tarvitse opettaa (jollei hän sellaista nimenomaan pyydä), mutta olla läsnä kristittynä.

Mitä kohtaa et lainaamastasi tekstistä ymmärtänyt? Kirjoituksestasi päätellen et ainakaan sitä olennaisinta. Puhuin siis nimenomaan opetuksesta ja itse siis kirjoituksessasi tuot selkeästi esille, että et anna kummilapsellesi kristillistä opetusta, joten mikä oli juttusi pointti?

Kyllähän nyt varmaan jokainen kummi ainakin jossain vaiheessa kummilapsen elämää hänen kanssaan keskustelee, ei kai se nyt mitenkään erityistä ole ja kyllä kai ne omat arvotkin (oli ne mitä tahansa) keskusteluissa saattaa esille tulla.

Sinä et kuitenkaan täytä kristillisen kummin kriteerejä siinä mielessä, kuin lainaamani kirjoittaja kummin tehtävät toi esille, koska ihan suoraan myönnät, ettet anna kristillistä opetusta. Olet siis ihan kuin kuka tahansa muu tapakristitty, tai vähän "aidompi" kristitty, joka laiminlyö ne kummin tehtävät, joihin vedoten lainaamani kirjoittaja oli sitä mieltä, että ap:n lapsi ei kummeja ansaitse.

Älä yritä selittää. :D

Tuo kommentoija vastasi hyvin roolistaan kummina ja sinä yrität nyt tarttua siihen "opettaa" sanaan, lapsellista!

"Kummin tehtävät

Kummi

toimii todistajana kastetilaisuudessa. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan kaksi muuta henkilöä todistamaan kastetoimitusta.

on kummilapsensa aikuinen ystävä

huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä." https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Pyydä siltä anteeksi typeryyttäsi!

t: sivusta

Katoppas, johan otti hihhuliklopilla koville, kun ihan perustellusti kerroin lainaamalleni kirjoittajalle, että hän ei joko lukenut, tai sitten ymmärtänyt lukemaansa tässä viestiketjussa :) 

Kyse oli siis nimenomaan siitä, millä perusteella tämän lainausketjun ensimmäinen kirjoittaja kyseenalaisti ap:n lapsen kummit. Eli itsekään et tätä viestiketjua kokonaan lukenut, tai et lukemaasi ymmärtänyt.

Sitäpaitsi, mitä noihin hihhulilässytyksiisi tulee, niin niitä ei kyllä yksikään tavan tapakristitty kummi tee, eli roudaa kummilastaan hihhulikokouksiin, tai rukoile hänen puolestaan. Ne on juuri niitä hihhulitouhuja, jotka rajasin siis tämän keissin ulkopuolelle jo tuossa ekassa viestissäni.

Sinä voit pyydellä anteeksi vaikka omaa lukutaidottomuuttasi. Minun ei tarvitse keneltäkään pyydellä yhtään mitään, minä kun olen kokoajan pysynyt vain ja ainoastaan siinä aiheessa, josta tuossa tämän viestiketjun toisessa viestissä puhuin. 

Jos ei oma ymmärryksesi noin yksinkertaiseen tekstiin yllä, niin sori, ei voi auttaa :)

Vierailija
125/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmiset riehuu täällä? "ei ette saa pitää juhlia jos lasta ei kasteta!!! Ette saa mekkoakaan lapselle pukea ei ette saa!!" Jeesus näitä hihhuleita.

Lukutaito ohoi! Ei tässä ketjussa ole kielletty aloittajaa pitämästä juhlia. Vaan on ihmetelty, mikä voi olla "kastejuhla ilman uskontoa", tai ihmetelty kuvitteleeko hän, että olisi olemassa jokin häntä itseään virallisempi taho myöntämään kummiustodistuksia tuollaisessa tapauksessa. Ja näitä ovat ihmetelleet yhtä lailla "hihhulit" kuin kirkkoon kuulumattomat. 

Minunkin puolestani aloittaja voi pitää ihan millaiset kemut haluaa, mutta ei ole syytä kutsua sitä kastejuhlaksi jollei se sitä ole. 

Vierailija
126/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?

Kyllä, näin perinteisesti. Kuinka monen kummin epäilet todellisuudessa edelleen tänä päivänä näin toimivan? :) Olisi mielestämme hienoa, jos lapsella olisi nimetyt aikuiset, jotka ovat hänen elämässään paljon läsnä; esimerkiksi tekevät sellaisia asioita yhdessä kuin nykypäivänä suurin osa kastetuista lapsista ja heidän kummeistaan. :)

Ap

Mieheni on yhden pojan kummi, jolle pidettiin vain nimiäiset. Mieheni sai jonkinlaisen kummitodistuksen ja vaikka paikalla ei ollutkaan pappia, niin joku "virallinen" henkilö sen tilaisuuden piti. Harmi etten nyt muista, mikä hän oli viraltaan, tästä on jo monta vuotta.

Tätä en kyllä usko. Kukahan "virallinen" henkilö siellä on touhunnut? Olisko ollut lapsen isän tikkaporukan puheenjohtaja.

Vierailija
127/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kasteessa juhlitaan lapsen liittymistä seurakuntaan ja osallisuutta Kristuksen sovitustyöstä, niin mitä se Ap tarkalleen on ilman uskontoa?

Läheisten läsnäoloa, vauvan ihastelua, kahvittelua jne. Johan tuonne kirjoitin. :) Ap

Meille ainakin nimiäiset oli tervetulojuhla vauvalle, joissa paljastettiin myös nimi.

Mihin se vauva toivotettiin tervetulleeksi?

Turkuun.

Vierailija
128/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmiset riehuu täällä? "ei ette saa pitää juhlia jos lasta ei kasteta!!! Ette saa mekkoakaan lapselle pukea ei ette saa!!" Jeesus näitä hihhuleita.

Mun mielestä saa, mutta kyllä se on tosi huvittavaa, jos se mekon juhliinsa valinnut usein manaa kristinuskon kamaluutta ja nimittelee uskovaisia hihhuleiksi. Sitten vauva kuitenkin kiedotaan kristilliseen symboliin, kastemekkoon..... :D

Lisäksi jotakuta kyllä voi loukata kastemekon käyttö muualla kuin kasteessa. Vähän kuin saamelaisia voi loukata neljäntuulenhatun käyttö turistikamana, sillä heille itselleen hatulla on erityinen merkitys. Mutta eihän tällaisilla asioilla ole tietenkään kaikille väliä.

Vierailija
129/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mahtavaa, kiitos yritysideasta! Oon työttömänä ja oon pohtinut että mitä hittoa mä voisin alkaa myymään, kun sen pitää olla sellaista mitä mä osaan tehdä, mitä ihmiset ostaa ja missä ei oo hirveästi kilpailua. Tämän ketjun perusteella ihmiset näköjään haluaa kummitodistuksia kirkkoon kuulumattomille kummeille ja tällä hetkellä vain tuo pro-seremoniat tarjoaa todistuksia (ja vieläpä helvetin rumia sellaisia). Ja koska mä osaan maalata ja kirjoittaa kauniisti, niin täähän oli ihan mahti-idea kun voin tarjota personoituja kummitodistuksia! Kiitos <3

Vierailija
130/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat kummit ja kummitodistukset lapsellesi. järjestä ristiäiset kirkollisin menoin. Sitähän kummit ja kummitodistus todistaa.

Kylläpäs te kristityt niin kovin loukkaannutte, kun joku ei haluakaan tehdä niin kuin te. :D Eikö jokainen voi toimia tavallaan? Mitä sitten, jos pukisin lapseni suvun kastemekkoon? Ap

Olen eri vastaaja (enkä kristitty), mutta päin vastoinn näyttää, että sinä tässä haluat tehdä juuri kuten kristityt, eli saada kummit lapsellesi. Hassua, että sinun on pakko matkia niitä, joiden porukoihin et kuitenkaan halua kuulua. ;)

Eli yhtä hyvin voisit pukea lapsesi myös kastemekon kaltaiseen kolttuun ja pirskotella vettä päälle. Kun kerran matkiminen niin kivaa on.

Vierailija
131/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap, ootko se tyyppi, joka teki kandin tutkinnon maisterin jälkeen?

En. :) Mutta toki voisin kandin tehdä toiselta alalta maisterin jälkeen. Ap

Sä et ole maisteri.

Selvä. :) Ap

Vierailija
132/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mahtavaa, kiitos yritysideasta! Oon työttömänä ja oon pohtinut että mitä hittoa mä voisin alkaa myymään, kun sen pitää olla sellaista mitä mä osaan tehdä, mitä ihmiset ostaa ja missä ei oo hirveästi kilpailua. Tämän ketjun perusteella ihmiset näköjään haluaa kummitodistuksia kirkkoon kuulumattomille kummeille ja tällä hetkellä vain tuo pro-seremoniat tarjoaa todistuksia (ja vieläpä helvetin rumia sellaisia). Ja koska mä osaan maalata ja kirjoittaa kauniisti, niin täähän oli ihan mahti-idea kun voin tarjota personoituja kummitodistuksia! Kiitos <3

Ai niin, sellainen piti vielä kysyä sulta ap, että mihin hintaan voisit ostaa kummitodistuksen? Mä ajattelin 25 euroa kpl, mutta jos on kaksi kummia, niin 45 euron kimppahinta ois sopiva. Samoin jos on kolme kummia, niin 70 euron kimppahinta ois varmaan hyvä. Sitten myös lapselle voisi tehdä sellaisen todistuksen nimenannosta! Sen hinta voisi olla myös jotain 20-25 euroa.

Vierailija
133/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän juuri haluat tehdä kaiken juuri samalla tavalla kuin kristillisessä kastejuhlassa. Pitää olla kummit ja kummitodistukset ja ehkä vielä kastemekkokin. Jos et halua kristillistä kastejuhlaa, miksi silti matkit sitä? Järjestä ihan omanlaisesi nimiäisjuhla äläkä uskonnollisen juhlan kopiota.

Haluan ehkä kummit. Sanoin jo aikaisemmin, että mielestäni on vain viisasta, että luodaan juhlat, johon on koottu itselle mielekkäitä palasia. Minulle ei sovi pitää juhlia jonkun valmiin konseptin mukaan vain siksi, että näin kuuluu tehdä. En ole pukemassa lastani suvun kastemekkoon. En halua kristillistä kastejuhlaa, koska se on uskonnollinen. Eikö nimiäiset voisi olla kastejuhla ilman uskontoa? ;) Ap

Nimen annolla ja kasteella ei edelleenkään ole tekemistä toistensa kanssa! Ja kaste on aina kaste, uskonnollinen sellainen. Mä luulen että sun oletettavassa kastejuhlassa pappi piti päätäs veden alla hieman liian kauan :-----)

Eikös sen pitänyt olla niin, että sinä kirkkoon kuulumattomana et näistä kasteasioista mitään tiedä? Ja nyt rupeat muita opettamaan.

Sinulle tiedoksi, että kasteen käytännön toteutus vaihtelee kirkkokunnasta toiseen. Esimerkiksi ortodoksit yleensä kastavat pikkulapsen upottamalla, eli myös pää menee veden alle.

Tiedän sen, mitä olen sattunut kuulemaan ja näkemään ottamatta itse aktiivisesti selvää. :) Hullu sellainen uskonto, jossa pikkuvauvan pää upotetaan veteen. Johan siinä iskee paniikki aikuisellekin. Ap

Vierailija
134/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näin perinteisesti. Kuinka monen kummin epäilet todellisuudessa edelleen tänä päivänä näin toimivan? :) Olisi mielestämme hienoa, jos lapsella olisi nimetyt aikuiset, jotka ovat hänen elämässään paljon läsnä; esimerkiksi tekevät sellaisia asioita yhdessä kuin nykypäivänä suurin osa kastetuista lapsista ja heidän kummeistaan. :)

Ap

No käytäpä niitä aivonystyröitäsi ja mieti, että mikähän taho nämä kummitodistukset ojentaa? Pääministerikö? Vai presidentti?

Mutta provohan sinä olet. Ei noin tyhmiä ihmisiä ole olemassa.

Niin, miksei kirkkoon kuulumattomalle lapselle voisi esimerkiksi jokin yhdistys tehdä kummitodistusta? :) Kylläpäs olet passiivis-agressiivinen. Rentoudu vähän. Ap

Koska kummius ei ole mikään pakko tai yhteiskunnallinen tarve. Kummius on kristinuskon kastejuhlassa pakko, koska ilman kummeja ei voi kastaa. Kristinusko on tämän säännön itse keksinyt. Mun puolesta kummius on uskonnollisessa mielessä turhaa, mutta eipä kukaan minua pakota olemaan uskonnollinen ja uskomaan kristinuskon omiin hömpötyksiin. Mun puolesta kristinuskon hömpötykset ja säännöt saa olla olemassa.

Sen sijaan mua ihmetyttää, että miksi tämä aikoinaan kristinuskoa varten luotu sääntö pitää omia uskonnottomiin juhliin? Ja jos näin teet, niin miksi se on vaikeaa itse kirjoittaa sellainen kummitodistus? Miksi haluat, että joku ulkopuolinen taho tällaisen todistuksen sinulle kirjoittaa? :DD

Kyllähän lapselle voi antaa nimen ilman, että häntä liitetään kirkkoon. Samalla tavalla minä ateistina voisin ihmetellä, miksi joku haluaa vielä liittää kirkkoon lapsen kuulematta hänen mielipidettään (niin pientä ei voi kuulla) kuin sinä ihmettelet, miksi haluan kummitodistuksen.

Mielestäni ulkopuolisen tahon laatima todistus on usein uskottavampi ja tuntuu juhlallisemmalta kuin minun käsin tekemät askarteluni. :) Ap

"Vauvojen kastamista on myös perusteltu sillä, että vauva oletettavasti uskoo Jumalaan ja usko on liitetty hyvin läheisesti kasteeseen, kun Jeesus sanoi, "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Lapsien tai vauvojen kastamista on perinteisesti myös perusteltu Jeesuksen sanoilla, "sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estelkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta""

Mutta MIKSI oletetaan, että vauva uskoo juuri kristinuskon Jumalaan?(Jos vauvalla nyt ylipäätään voi olla vakaumusta). Ehkä vauva onkin vaikka buddhalainen ja sitä harmittaa kun väkisin kastetaan kristityksi.

Ap:n "ongelma" on muuten omituinen. Kai lapsella voi olla läheisiä aikuisia ilman leikkikummisopimustakin? Itse en ole ystävien lapsille kummi oikeasti enkä leikisti, olen vain "täti" ja yhtä läheisiä ovat ilman jotain kirjallista todistusta.

Näin kristittynä sanoisin, ettei sellaista olekaan kuin "juuri kristinuskon Jumala". Kaikki me kristitytkin jonkin verran erehdymme siinä, millainen Jumala on, ja tulemme vielä yllättymään. Ei usko ole olemukseltaan vakaumus, sitä että olen jotakin mieltä. Se on ystävyyssuhdetta ja luottamusta, oman riippuvaisuuden myöntämistä ja avun pyytämistä. Usko mielletään nykyään ihan liiaksi yksityiskohtaisten teologisten oppien totena pitämiseksi.

Mutta kuten joku jo totesikin, tämä ei kai oikein kuulu tähän ketjuun.

Vierailija
135/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen, mitä olen sattunut kuulemaan ja näkemään ottamatta itse aktiivisesti selvää. :) Hullu sellainen uskonto, jossa pikkuvauvan pää upotetaan veteen. Johan siinä iskee paniikki aikuisellekin. Ap

.........sitten mä en suosittele, että sä menet vauvauintiin. Siellä sitä lasta upotetaan koko ajan.

Vierailija
136/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiselle iskeekin, mutta pikkuvauva sattuneesta syystä on tottunut veden alla oleskeluun. Oletko muuten vauvauinnista koskaan kuullut? Pikkuvauvoilla on refleksi, joka automaattisesti sulkee hengitystiet pään upotessa veteen. Vanhemmiten se katoaa, ja siitä se paniikki sitten tuleekin.

Vierailija
137/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kasteessa juhlitaan lapsen liittymistä seurakuntaan ja osallisuutta Kristuksen sovitustyöstä, niin mitä se Ap tarkalleen on ilman uskontoa?

Läheisten läsnäoloa, vauvan ihastelua, kahvittelua jne. Johan tuonne kirjoitin. :) Ap

Miten nimiäiset siis eroaa rotinoista? Tai siitä, kun tullaan katsomaan vauvaa kotiin ekaa kertaa?

Vierailija
138/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri, mutta mä en kuulu kirkkoon ja silti musta on perin huvittavaa, että kirkkoon kuulumattomat haluaa omia kirkolliset perinteet :D Miksi?

Ja nyt mua alkoi kiinnostaa toi kastemekon käyttäminen nimiäisjuhlassa. Miten ja missä vaiheessa se puettaisiin? Kun kastejuhlassahan se kastemekko on vaan sen kastamishetken ajan päällä ja sitten päivänsankarille vaihdetaan juhlavaateet ylle. Aikoisitko sinä sitten pitää kastemekkoa vauvan päällä koko päivän vai miten ajattelit? Vai olisiko kastemekko päällä jonkun juhlallisen seremonian ajan (esim. kun paljastatte nimen ja julkistatte kummit) ja sitten vaihtaisitte normaalit juhlavaatteet päälle? Jos, niin kiinnostaisi kuulla tästä seremoniasta enemmän: miten seremonia etenee ja mitä siihen kuuluu? :)

Mua huvittaa, miten jotkut kirkkoon kuuluvat haluavat niin paljon omia meidän pakanoiden perinteitä, kuten joulun ja juhannuksen vieton :)

Kummi-perinteitä muuten esiintyy muissakin kulttuureissa kuin kristinuskossa. 

Ja mua huvittaa, että olet noin tietämätön. Kutsut itseäsi pakanaksi, ok? Eli et ole uskonnoton, vaan pakanauskontoa harjoittava. Kai tiedät, että pakanoilla on omat pakanauskontonsa? Juu, et tiedä, huomattu on. Eli summa summarum, nuo yllämaitsemasi juhlat ja perinteet eivät ole juuriltaan uskonnottomia, vaan uskonnollisia, vaikkakaan ei kristinuskonnollisia. Pääasia sama.

Vierailija
139/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on hullua? "Pappi ottaa lapsen kastetta varten käsivarsilleen, suojaa lapsen kasvot kämmenellä ja upottaa lapsen kasteastiaan kolme kertaa. Vaihtoehtoisesti voidaan suorittaa myös valelukaste, mikäli upotusta ei voida jostain syystä suorittaa." Lähde: ortodoksi.net

Vauvahan viettää raskausajan lapsivedessä ja vauvauinnissa vauvat ovat luontaisia sukeltajia ja veden alla viihtyjiä juuri tuosta sukellusrefleksistä johtuen: "Jokaisella vauvalla on syntyessään sukellusrefleksi, joka sulkee vauvan hengitystiet tämän painautuessa veden pinnan alle. Samalla verenkierto ohjautuu aivoihin. Sama refleksi aktivoituu, kun kaadetaan vettä vauvan päälle, niin että sitä valuu kasvoille kastaen nenän ja suun.  Sukellusrefleksiä hyödynnetään vauvauinnissa siihen asti kun lapsi on reilu puolivuotias. Sukellusrefleksi häviää pikkuhiljaa 6-8 kuukauden iässä. Tämän jälkeen vauvauimari sukeltaa niin, että hän sulkee hengitystiensä tahdonalaisesti: vauva oppii sukeltamisen taidon, eikä refleksin häviämistä edes huomaa, jos käy säännöllisesti uimassa." Lähde: Suomalainen Vesiliikuntainstituutti

Vierailija
140/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nimiäiset siis eroaa rotinoista? Tai siitä, kun tullaan katsomaan vauvaa kotiin ekaa kertaa?

Rotinat kai on perinteisesti olleet sitä, että kun äiti on synnytyksen jäljiltä uupunut, niin vieraat tuovat kotiin elintarvikkeita ja tarvittaessa auttavat muutenkin, ja saavat samalla tutustua vauvaan. Vieraat tulevat kukin ajallaan, eivät kaikki yhtenä rysäyksenä. Ja koska kysymys on itäisestä perinteestä, ei vierailuun tarvitse odottaa kutsua.

Nimiäisissä taas kai yleensä vauvan vanhemmat lähettävät kaikille kutsut tietyksi päiväksi sekä järjestävät ohjelmaa ja tarjoilut.