Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimiäiset järjestäneet - onko lapsillanne kummit?

Vierailija
24.06.2017 |

Hei,
olemme ristiäisten sijaan järjestämässä nimiäiset ja pohdimme, kuinka yleistä on, että lapsella on silti kummi(t). Saako silloin kummiudesta mitään virallisempaa todistusta, vai onko se enemmänkin vain "suullinen sopimus", joka todetaan nimiäisissä ja kukin kummi sitten toteuttaa kummiuttaan tavallaan? :)

Kommentit (256)

Vierailija
101/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin myös että kutsussa ei harhaanjohdettaisi tai valehdeltaisi kutsutuille vaan suoraan ja rehellisesti kerrottaisiin minkälaisista juhlista on kyse (nimiäiset vai kaste). Olisin todella todella pettynyt vieraana, jos nimiäisissä käytetään kastemekkoja, mukakummeja tai muuta kastejuhlan kopiointia. En halua olla osallisena tuollaisessa uskonnon herjaamisessa, ja koen tulleeni petetyksi jos minut harhaajohtamisella siihen tilanteeseen saatetaan.

Vierailija
102/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä pyydettiin nimiäisiin "kummeiksi". Olemme kristittyjä ja meistä pyyntö tuntui hyvin kiusalliselta. Emme kehdanneet kieltäytyä, mutta nuo valeristiäiset tuntuivat meistä tyhmiltä.

Olen tutustunut aikoinaan lapsen isään rippileirillä. Olimme samoilla leireillä isosina nuorena.

Emme ikinä olleet ns ystäviä, mutta hyviä tuttuja.

Mieheni taas oli äidin luokkakaveri hyvin pienellä luokalla, pienellä paikkakunnalla.

Tapasimme vuosia sitten laivalla ja ystävystyimme.

Vietimme yhdessä iltoja vähintään kerran kk ja oli jotenkin selvää , kun meidät pyydettiin kummeiksi. Naimisiin olivat menneet Vegasissa, sopi heidän tyyliin.

Kysyin ristiäisistä, mm kastemekosta jne. Ja kysyin käykö kastelusikka lahjaksi jne.

Oli todella kova yllätys meille, kun olikin nimiäiset.

Miksi se oli kova yllätys? Ja miksi kyselit kastemekosta? :D Ja se on kylläkin nimeltään kummilusikka eikä kastelusikka, joten tarinasi kuulostaa nyt vähän oudolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mmmitä :D koko ajan menee vaan oudommaksi.. pitäisiköhän sun palata koulunpenkille ja kerrata että mitä sana "kastejuhla" tarkoittaa? Se tarkoittaa juhlaa, jossa lapsi kastetaan. Kielitoimiston sanakirjan mukaan kastejuhla on lapsen kastamisjuhla, ristiäiset.

Nyt kyllä ihmettelen kielitoimiston sanakirjaa tässä. Sillä kastetaanhan aikuisiakin eikä vain lapsia. Pitänee ottaa yhteyttä sinne päin. Tai usuttaa seurakunta ottamaan yhteyttä.

Kuinka moni aikuisena kastettu pitää kastejuhlat itselleen? :D

En tiedä kuinka moni, mutta olen kyllä ollut aikuisen kastejuhlassa. Tämä oli luterilaisen henkilön tilaisuus, mutta arvelen, että yleisempiä ne ovat niiden uskonnollisten yhteisöjen parissa, joilla lapsikaste ei ole käytössä (helluntailaiset esim.)

Vierailija
104/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mmmitä :D koko ajan menee vaan oudommaksi.. pitäisiköhän sun palata koulunpenkille ja kerrata että mitä sana "kastejuhla" tarkoittaa? Se tarkoittaa juhlaa, jossa lapsi kastetaan. Kielitoimiston sanakirjan mukaan kastejuhla on lapsen kastamisjuhla, ristiäiset.

Nyt kyllä ihmettelen kielitoimiston sanakirjaa tässä. Sillä kastetaanhan aikuisiakin eikä vain lapsia. Pitänee ottaa yhteyttä sinne päin. Tai usuttaa seurakunta ottamaan yhteyttä.

Kuinka moni aikuisena kastettu pitää kastejuhlat itselleen? :D

Johanna Tukiainen ja muut vastaavat hörhöt.

Vierailija
105/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?

Kyllä, näin perinteisesti. Kuinka monen kummin epäilet todellisuudessa edelleen tänä päivänä näin toimivan? :) Olisi mielestämme hienoa, jos lapsella olisi nimetyt aikuiset, jotka ovat hänen elämässään paljon läsnä; esimerkiksi tekevät sellaisia asioita yhdessä kuin nykypäivänä suurin osa kastetuista lapsista ja heidän kummeistaan. :)

Ap

No käytäpä niitä aivonystyröitäsi ja mieti, että mikähän taho nämä kummitodistukset ojentaa? Pääministerikö? Vai presidentti?

Mutta provohan sinä olet. Ei noin tyhmiä ihmisiä ole olemassa.

Niin, miksei kirkkoon kuulumattomalle lapselle voisi esimerkiksi jokin yhdistys tehdä kummitodistusta? :) Kylläpäs olet passiivis-agressiivinen. Rentoudu vähän. Ap

Koska kummius ei ole mikään pakko tai yhteiskunnallinen tarve. Kummius on kristinuskon kastejuhlassa pakko, koska ilman kummeja ei voi kastaa. Kristinusko on tämän säännön itse keksinyt. Mun puolesta kummius on uskonnollisessa mielessä turhaa, mutta eipä kukaan minua pakota olemaan uskonnollinen ja uskomaan kristinuskon omiin hömpötyksiin. Mun puolesta kristinuskon hömpötykset ja säännöt saa olla olemassa.

Sen sijaan mua ihmetyttää, että miksi tämä aikoinaan kristinuskoa varten luotu sääntö pitää omia uskonnottomiin juhliin? Ja jos näin teet, niin miksi se on vaikeaa itse kirjoittaa sellainen kummitodistus? Miksi haluat, että joku ulkopuolinen taho tällaisen todistuksen sinulle kirjoittaa? :DD

Kyllähän lapselle voi antaa nimen ilman, että häntä liitetään kirkkoon. Samalla tavalla minä ateistina voisin ihmetellä, miksi joku haluaa vielä liittää kirkkoon lapsen kuulematta hänen mielipidettään (niin pientä ei voi kuulla) kuin sinä ihmettelet, miksi haluan kummitodistuksen.

Mielestäni ulkopuolisen tahon laatima todistus on usein uskottavampi ja tuntuu juhlallisemmalta kuin minun käsin tekemät askarteluni. :) Ap

Tuota noin... lapselle on PAKKO antaa nimi. Lapsi ei voi jäädä ilman nimeä. Lapsi saa nimen, tavalla tai toisella (maistraatti lähettää muistutusviestejä ja ottaa tarvittaessa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin).

Sen sijaan kirkkoon liittäminen ei ole mikään pakko. Eikä kummius ole pakko.

Joten en nyt ymmärrä miksi vertaat nimenantoa ja kastamista toisiinsa? Sun pitäisi verrata kastamattomuutta ja kastamista toisiinsa, jos nyt jotakin haluat verrata. Kastejuhla ei ole nimenantojuhla vaan kastejuhla. Siinä samalla pappi vaan kertoo nimenkin kun kerran suku on koolla anyway.

Sunkaan ei ole pakko mitään nimenantojuhlaa järjestää. Ilmoitat vaan lapsen nimen maistraattiin ja that's it. Jos haluat juhlat kuitenkin järjestää ja kummit hommata, niin miksi et tee kummitodistusta itse? Mä olen saanut mun ystäviltä heidän itsensä tekemät kummitodistukset kun pyysivät mua lastensa haltijakummiksi. Toinen oli maalannut kauniin kuvan itse ja toinen oli tulostanut kauniin kuvan nätille paperille, ja molemmat olivat kirjoittaneet äärimmäisen kauniit ja koskettavat tekstit siitä miten he toivoisivat että osallistun heidän lastensa elämään. Tää on paljon henkilökohtaisempi ja kauniimpi tapa muistaa kummeja kuin tilaamalla jonkun valmiin paperiläpyskän firmalta, joka ei tunne lapsesi kummeja.

Epäilikö joku, että nimeä ei olisi pakko antaa? Sanoin jo aikaisemmin, että kirkkoon kuulumattomana en tunne kaste-, ristiäis- yms. termistöä. Vertaan juhlia, joissa annetaan nimi ilman uskonnon läsnäoloa ja juhlia, joissa uskonto on tärkeä osa nimenantoa.

Kiitos vinkistäsi. :) En ole askartelijaihminen, enkä tykkää piirtää tai kehitellä runoja. Mikseivät uskovat ihmiset itse tee todistuksiaan tai lisää siihen maalausta tai runoa? Ei se ole vain kaikkien juttu. Luultavasti myös nimiäisten lähestyessä olen niin kiinni vauvakuplassani, että tuollainen ylimääräinen askartelu ei kiinnosta minua tätäkään vähää. :) Ap

Kun kirjoitit "Kyllähän lapselle voi antaa nimen ilman, että häntä liitetään kirkkoon", niin siitä saa sen käsityksen, kuin ajattelisit, että nimenanto olisi jotenkin vapaaehtoista. Että voi antaa nimen, joo, mutta voipa jättää antamattakin.

Kirkkoon liittämisellä ja nimenantamisella ei ole mitään tekemistä keskenään, ja kaste ei ole "juhla, jossa uskonto on tärkeä osa nimenantamista". Kun vaikkapa sinun lapsesi aikanaan haluaakin liittyä kirkkoon, hänet kastetaan, mutta ei siinä hänelle uutta nimeä anneta.

Vaikka ei kirkkoon kuulu, niin on silti osa yleissivistystä olla hieman perillä asuinmaansa valtauskonnosta. 

Tämä on juuri se juttu, joka tekee 'nimiäisistä' niin kornin jutun. Kun koko juttu lähtee väärinymmärryksestä. Ensin luullaan, että kristillinen kastejuhla on nimenantojuhla (suurimmassa osassa kristillisiä maita lapsi nimetään vastasyntyneenä sairaalassa jo virallisesti, ja moni suomalainenkin kristitty ilmoittaa lapsen nimen heti vastasyntyneenä), ja yritetään keksiä ei-kristillinen 'vastine', eikä tajuta, ettei kasteella ole mitään yhteyttä nimen antamiseen. Kasteessa käytetään nimeä, jotka vanhemmat ovat jo aiemmin antaneet.

Suomessa on yleisesti tapana pantata lapsen nimeä "kunnes pappi sen sanoo". Juuri tämä seikka on omiaan pitämään ristiäisiä nimenomaan nimenantojuhlana. Jos yleistyisi tapa, että nimi kerrotaan julki ennen ristiäisiä tai tulisi jopa laki, joka määräisi antamaan nimen jo sairaalassa, josta se lähtisi rekisteriin, niin ristiäisten merkitys valkenisi ihmisille. Niin kauan kuin kirkkoon kuuluvat julkistavat lapsensa nimen vasta ristiäisissä,ristiäiset pysyvät nimenantojuhlana, joita nimiäisten viettäjät tietenkin kopioivat. Nimenantojuhla sekin on mutta ilman pappia, joka sanoisi nimen.

Äitini oli ihmeissään, että miten meidän lapselle saadaan nimi, kun ei kasteta. "Sitäkö vain ruvetaan kutsumaan jollain nimellä?" - Meillä ei ollut edes nimiäisiä. Skoolasimme miehen kanssa kaksistaan kun nimi oli päätetty.

Vierailija
106/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivoisin myös että kutsussa ei harhaanjohdettaisi tai valehdeltaisi kutsutuille vaan suoraan ja rehellisesti kerrottaisiin minkälaisista juhlista on kyse (nimiäiset vai kaste). Olisin todella todella pettynyt vieraana, jos nimiäisissä käytetään kastemekkoja, mukakummeja tai muuta kastejuhlan kopiointia. En halua olla osallisena tuollaisessa uskonnon herjaamisessa, ja koen tulleeni petetyksi jos minut harhaajohtamisella siihen tilanteeseen saatetaan.

Minä myös toivon, että kerrotaan kummasta on kysymys, ja varsinkin jos ollaan pyytämässä kummiksi, pitää kertoa.

Mutta muuten en osaa ottaa pulttia siitä, jos nimiäisissä on mukana elementtejä, joita yleensä on kastejuhlassa. Kun eiväthän ne juhlasta kastetta tee. Ei kastetta mikään mekko kasteeksi tee. Joten sama se, vaikka nimiäisissä on käytössä jokin erikoismekko. Eikä minua häiritse, jos lapselle nimetään muutama luottoaikuinen. Vähän hassulta tuntuu jos heitä kutsutaan kummeiksi, mutta ei se niin iso moka ole. Kunhan itse tietävät, mihin ovat ryhtymässä.

Vierailija
107/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummius on perinteisesti kristillistä opetusta ja kasvatusta joten miksi haluatte kummeja?

Kyllä, näin perinteisesti. Kuinka monen kummin epäilet todellisuudessa edelleen tänä päivänä näin toimivan? :) Olisi mielestämme hienoa, jos lapsella olisi nimetyt aikuiset, jotka ovat hänen elämässään paljon läsnä; esimerkiksi tekevät sellaisia asioita yhdessä kuin nykypäivänä suurin osa kastetuista lapsista ja heidän kummeistaan. :)

Ap

No käytäpä niitä aivonystyröitäsi ja mieti, että mikähän taho nämä kummitodistukset ojentaa? Pääministerikö? Vai presidentti?

Niin, miksei kirkkoon kuulumattomalle lapselle voisi esimerkiksi jokin yhdistys tehdä kummitodistusta? :) Kylläpäs olet passiivis-agressiivinen. Rentoudu vähän. Ap

Koska kummius ei ole mikään pakko tai yhteiskunnallinen tarve. Kummius on kristinuskon kastejuhlassa pakko, koska ilman kummeja ei voi kastaa. Kristinusko on tämän säännön itse keksinyt. Mun puolesta kummius on uskonnollisessa mielessä turhaa, mutta eipä kukaan minua pakota olemaan uskonnollinen ja uskomaan kristinuskon omiin hömpötyksiin. Mun puolesta kristinuskon hömpötykset ja säännöt saa olla olemassa.

Sen sijaan mua ihmetyttää, että miksi tämä aikoinaan kristinuskoa varten luotu sääntö pitää omia uskonnottomiin juhliin? Ja jos näin teet, niin miksi se on vaikeaa itse kirjoittaa sellainen kummitodistus? Miksi haluat, että joku ulkopuolinen taho tällaisen todistuksen sinulle kirjoittaa? :DD

Kyllähän lapselle voi antaa nimen ilman, että häntä liitetään kirkkoon. Samalla tavalla minä ateistina voisin ihmetellä, miksi joku haluaa vielä liittää kirkkoon lapsen kuulematta hänen mielipidettään (niin pientä ei voi kuulla) kuin sinä ihmettelet, miksi haluan kummitodistuksen.

Mielestäni ulkopuolisen tahon laatima todistus on usein uskottavampi ja tuntuu juhlallisemmalta kuin minun käsin tekemät askarteluni. :) Ap

"Vauvojen kastamista on myös perusteltu sillä, että vauva oletettavasti uskoo Jumalaan ja usko on liitetty hyvin läheisesti kasteeseen, kun Jeesus sanoi, "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Lapsien tai vauvojen kastamista on perinteisesti myös perusteltu Jeesuksen sanoilla, "sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estelkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta""

Mutta MIKSI oletetaan, että vauva uskoo juuri kristinuskon Jumalaan?(Jos vauvalla nyt ylipäätään voi olla vakaumusta). Ehkä vauva onkin vaikka buddhalainen ja sitä harmittaa kun väkisin kastetaan kristityksi.

Ap:n "ongelma" on muuten omituinen. Kai lapsella voi olla läheisiä aikuisia ilman leikkikummisopimustakin? Itse en ole ystävien lapsille kummi oikeasti enkä leikisti, olen vain "täti" ja yhtä läheisiä ovat ilman jotain kirjallista todistusta.

Vierailija
108/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, ootko se tyyppi, joka teki kandin tutkinnon maisterin jälkeen?

Vierailija
109/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen hihhulilahkon ulkopuolisen kummin tiedät antaneen edes sekunnin tuhannesosan vertaa kristillistä opetusta kummilapselleen? 

Vaikka oma lapseni onkin kastettu ja sillä siis ihan "viralliset" kummit (joista tosin molemmat on jo eronneet kirkosta), niin silti olen sitä mieltä, että aivan hyvin voi kummit nimetä myös ilman kastetta, sillä niillä kummin kristillisillä tehtävillä ei nykymaailmassa ole hevonpaskan merkitystä, koska jokaikinen hihhulilahkojen ulkopuolinen kummi viittaa niihin kintaalla.

En nyt tiedä, mitä tarkoitat hihhulilahkolla, kun jotkut ateistit esim. kutsuvat koko ev.lut. kirkkoa hihhulilahkoksi. Joten sikäli vaikea vastata kysymykseesi, kun en tiedä olenko hihhulilahkossa vai en.

Mutta itse olen kummi (sellainen oikea kirkollinen), en tyrkytä kummilapselle mitään uskonnollista kasvatusta, mutta olen kyllä keskustellut hänen kanssaan uskonasioistakin. Ja kasvatustahan sekin on, miten käyttäytyy. Oma käsitykseni esim. kaikkien ihmisten yhtäläisestä arvosta on osa uskoani, ja kyllä se varmaan tulee siinä esiin, miten muista puhun. Tai ainakin toivon niin. Samoin epätäydellisenä kelpaaminen. Olen ajatellut, ettei minun tarvitse opettaa (jollei hän sellaista nimenomaan pyydä), mutta olla läsnä kristittynä.

Mitä kohtaa et lainaamastasi tekstistä ymmärtänyt? Kirjoituksestasi päätellen et ainakaan sitä olennaisinta. Puhuin siis nimenomaan opetuksesta ja itse siis kirjoituksessasi tuot selkeästi esille, että et anna kummilapsellesi kristillistä opetusta, joten mikä oli juttusi pointti?

Kyllähän nyt varmaan jokainen kummi ainakin jossain vaiheessa kummilapsen elämää hänen kanssaan keskustelee, ei kai se nyt mitenkään erityistä ole ja kyllä kai ne omat arvotkin (oli ne mitä tahansa) keskusteluissa saattaa esille tulla.

Sinä et kuitenkaan täytä kristillisen kummin kriteerejä siinä mielessä, kuin lainaamani kirjoittaja kummin tehtävät toi esille, koska ihan suoraan myönnät, ettet anna kristillistä opetusta. Olet siis ihan kuin kuka tahansa muu tapakristitty, tai vähän "aidompi" kristitty, joka laiminlyö ne kummin tehtävät, joihin vedoten lainaamani kirjoittaja oli sitä mieltä, että ap:n lapsi ei kummeja ansaitse.

Vierailija
110/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on kummit, vaikka emme kuulu kirkkoon. Meille kummeus tarkoittaa turvallista aikuista, joka on mukana lapsen elämässä. Lahjoja enemmän toivomme kummeilta läsnäoloa lapsen elämässä. Lapsi saakin yleensä kummeiltaan aineettomia lahjoja, eli yhteistä mukavaa tekemistä.

Mitään kummitodistuksia emme aikoinaan antaneet. Minusta se olisi ollut vähän hassua, kun ei mistään virallisesta asiasta kuitenkaan ole kysymys vaan ihan vain suullisesta sopimuksesta.

Vierailija
111/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nimiäiset järjestetään? Eihän se perustu yhtään mihinkään muuhun kuin kastejuhlan matkimiseen. Jotkut puhuvat "meistä tuli perhe" -juhlasta, mutta eihän sellaista juhli kuin kirkkoon kuulumattomat.

Meillä oli kastejuhla ja seuraavana viikonloppuna kutsuttiin kirkkoon kuulumattomia  toivottamaan uutta erheenjäsentä tervetulleeksi.  Olivat vähän loukkaantuneita, kun olimme keksineen hyvän tavan kerjätä lahjoja.

Vierailija
112/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen hihhulilahkon ulkopuolisen kummin tiedät antaneen edes sekunnin tuhannesosan vertaa kristillistä opetusta kummilapselleen? 

Vaikka oma lapseni onkin kastettu ja sillä siis ihan "viralliset" kummit (joista tosin molemmat on jo eronneet kirkosta), niin silti olen sitä mieltä, että aivan hyvin voi kummit nimetä myös ilman kastetta, sillä niillä kummin kristillisillä tehtävillä ei nykymaailmassa ole hevonpaskan merkitystä, koska jokaikinen hihhulilahkojen ulkopuolinen kummi viittaa niihin kintaalla.

En nyt tiedä, mitä tarkoitat hihhulilahkolla, kun jotkut ateistit esim. kutsuvat koko ev.lut. kirkkoa hihhulilahkoksi. Joten sikäli vaikea vastata kysymykseesi, kun en tiedä olenko hihhulilahkossa vai en.

Mutta itse olen kummi (sellainen oikea kirkollinen), en tyrkytä kummilapselle mitään uskonnollista kasvatusta, mutta olen kyllä keskustellut hänen kanssaan uskonasioistakin. Ja kasvatustahan sekin on, miten käyttäytyy. Oma käsitykseni esim. kaikkien ihmisten yhtäläisestä arvosta on osa uskoani, ja kyllä se varmaan tulee siinä esiin, miten muista puhun. Tai ainakin toivon niin. Samoin epätäydellisenä kelpaaminen. Olen ajatellut, ettei minun tarvitse opettaa (jollei hän sellaista nimenomaan pyydä), mutta olla läsnä kristittynä.

Mitä kohtaa et lainaamastasi tekstistä ymmärtänyt? Kirjoituksestasi päätellen et ainakaan sitä olennaisinta. Puhuin siis nimenomaan opetuksesta ja itse siis kirjoituksessasi tuot selkeästi esille, että et anna kummilapsellesi kristillistä opetusta, joten mikä oli juttusi pointti?

Kyllähän nyt varmaan jokainen kummi ainakin jossain vaiheessa kummilapsen elämää hänen kanssaan keskustelee, ei kai se nyt mitenkään erityistä ole ja kyllä kai ne omat arvotkin (oli ne mitä tahansa) keskusteluissa saattaa esille tulla.

Sinä et kuitenkaan täytä kristillisen kummin kriteerejä siinä mielessä, kuin lainaamani kirjoittaja kummin tehtävät toi esille, koska ihan suoraan myönnät, ettet anna kristillistä opetusta. Olet siis ihan kuin kuka tahansa muu tapakristitty, tai vähän "aidompi" kristitty, joka laiminlyö ne kummin tehtävät, joihin vedoten lainaamani kirjoittaja oli sitä mieltä, että ap:n lapsi ei kummeja ansaitse.

Älä yritä selittää. :D

Tuo kommentoija vastasi hyvin roolistaan kummina ja sinä yrität nyt tarttua siihen "opettaa" sanaan, lapsellista!

"Kummin tehtävät

Kummi

toimii todistajana kastetilaisuudessa. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan kaksi muuta henkilöä todistamaan kastetoimitusta.

on kummilapsensa aikuinen ystävä

huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä." https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Pyydä siltä anteeksi typeryyttäsi!

t: sivusta

Vierailija
113/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kasteessa juhlitaan lapsen liittymistä seurakuntaan ja osallisuutta Kristuksen sovitustyöstä, niin mitä se Ap tarkalleen on ilman uskontoa?

Läheisten läsnäoloa, vauvan ihastelua, kahvittelua jne. Johan tuonne kirjoitin. :) Ap

Vierailija
114/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiset riehuu täällä? "ei ette saa pitää juhlia jos lasta ei kasteta!!! Ette saa mekkoakaan lapselle pukea ei ette saa!!" Jeesus näitä hihhuleita.

Vierailija
115/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kasteessa juhlitaan lapsen liittymistä seurakuntaan ja osallisuutta Kristuksen sovitustyöstä, niin mitä se Ap tarkalleen on ilman uskontoa?

Läheisten läsnäoloa, vauvan ihastelua, kahvittelua jne. Johan tuonne kirjoitin. :) Ap

Meille ainakin nimiäiset oli tervetulojuhla vauvalle, joissa paljastettiin myös nimi.

Vierailija
116/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleinen harhakäsitys, että kummin käsite olisi alunperin kristinuskon keksimä innovaatio.

Lapsille on kyläyhteisöissä nimetty jo tuhansia vuosia sitten aikuisia luotettuja tukihenkilöitä opastamaan elämän tiellä.

Tämän ikivanhan perinteen on sitten kristinusko tapojensa mukaisesti yrittänyt omia itselleen.

Kummin latinankielinen käsite on sponsor, tukihenkilö.

Kristinuskon pakanallisten tapojen, juhlien ja käsitteiden omiminen näkyy lähestulkoon jokaisessa vuoden- ja elämänkiertoon liittyvässä juhlassa, kuten häät, hautajaiset, nimiäiset, pääsiäinen, juhannus, joulu jne.

Ihmisiltä aikanaan kieltämällä kiellettiin perinteiset juhlatavat ja tuotiin miekalla pakotettuna uudet uskomukset käyttöön.

Meidän nimiäisissä lapselle on nimetty kummit ja jos joku on sitä ihmetellyt, on seurannut mielenkiintoinen keskustelu kummitoiminnan todellisista juurista.

Vierailija
117/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille ainakin nimiäiset oli tervetulojuhla vauvalle, joissa paljastettiin myös nimi.

Mihin se vauva toivotettiin tervetulleeksi?

Vierailija
118/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Vauvojen kastamista on myös perusteltu sillä, että vauva oletettavasti uskoo Jumalaan ja usko on liitetty hyvin läheisesti kasteeseen, kun Jeesus sanoi, "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Lapsien tai vauvojen kastamista on perinteisesti myös perusteltu Jeesuksen sanoilla, "sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estelkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta""

Mutta MIKSI oletetaan, että vauva uskoo juuri kristinuskon Jumalaan?(Jos vauvalla nyt ylipäätään voi olla vakaumusta). Ehkä vauva onkin vaikka buddhalainen ja sitä harmittaa kun väkisin kastetaan kristityksi.

Ap:n "ongelma" on muuten omituinen. Kai lapsella voi olla läheisiä aikuisia ilman leikkikummisopimustakin? Itse en ole ystävien lapsille kummi oikeasti enkä leikisti, olen vain "täti" ja yhtä läheisiä ovat ilman jotain kirjallista todistusta.

Ihan samalla tavalla ihmettelen, miksi jotkut haluavat naimisiin, kun yhtälailla voi olla hyvässä parisuhteessa ilman, että se pitää kaikille seremonioin ilmoittaa ja paperilla todistaa. Tapansa kullakin. :) Ap

Vierailija
119/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli tämä provo tai ei, niin valitettavasti todellakin noin tyhmiä ihmisiä on olemassa....

Vierailija
120/256 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap, ootko se tyyppi, joka teki kandin tutkinnon maisterin jälkeen?

En. :) Mutta toki voisin kandin tehdä toiselta alalta maisterin jälkeen. Ap