Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset, jotka eivät juo, perustelevat juomattomuuttaan aina sanomalla "hauskaa voi olla selvinpäinkin"?

Vierailija
21.06.2017 |

Mielestäni todella kummallinen kommentti, tietenkin hauskaa voi olla selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin. Kaikki voi olla myös ihan päin pyllyä selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni todella kummallinen kysymys. Ihmisillä on monia syitä olla ottamatta alkoholia ja jos sanoo ettei ota, alkaa välittömästi kysely miksi et ota. Helpoin vastaus, jossa ei tarvitse alkaa juurtajaksain selittää asiaa on juurikin tuo mainitsemasi.

Miksi juomattomuutta ei hyväksytä?

Helpoin vastaus taitaa olla sanoa että minulla on alkoholiongelma enkä voi siksi juoda yhtään, tai vaikka olen meinannut kuolla alkoholin aiheuttamaan haimatulehdukseen. Eipä siinä kukaan enää patistele juomaan yhtään.

Vierailija
62/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia kyseisiä lauseita saatan käyttää, jos joku alkaa utelemaan miksi en juo. Ei kiinnosta alkaa avautumaan kuinka esim. masennuslääkkeiden takia en juo tai että jos juon tietyn rajan yli niin tulee olo että haluan viiltää ranteet auki tms. Joten helpompi sanoa joku tuollainen kliseinen syy. Mutta tosiaan, kummallista miksi ihmisillä on edes tarve kysyä miksi joku ei juo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tuotakaan, että "neutraalisti" kysytään, miksei toinen juo. No tietysti jos keskustelu rönsyilee tai on tosi läheinen ihminen, niin sitten, mutta sellaisilta puolitutuilta en kyllä menisi kyselemään syitä vain sen takia, että "siitähän saattaisi kehkeytyä mielenkiintoinen keskustelu". Vähän sama kuin menisit kysymään toiselta, miksei hänellä ole lapsia. Syy voi olla ihan neutraali ja ihminen voi olla halukas puhumaan asiasta, mutta on myös aika todennäköistä, että on kyse kipeästä ja yksityisestä asiasta.

Vierailija
64/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisillä on joku kummallinen käsitys että he eivät saisi löysätä ja sekoilla ilman viinaakin. Mä ite olen sielultani vielä täysi lapsi ja teen just sitä mikä musta on hauskaa, en omista niitä estoja mitä suurin osa että pitäisi olla jotenkin korrekti ja aikuinen tai välittää mitä muut ajattelee.

Toivon et muutkin löytäisivät tämän fiiliksen eikä tarvisi ryypätä koko ajan. En mäkään täysi absolutisti ole koska tykkään oluesta niin sitä juon välillä mutta kännissä en ikinä ole.

Käyttäydyt siis juhlissa, uutenavuotena ja juhannuksena, pikkujouluissa ja rapujuhlissa sekä firman juhlissa samalla lailla kuin umpihumalaisetkin mutta selvin päin? Onnistuuko hurjemmatkin jutut kuten seksi kavereiden kanssa rai vaikka ryhmäseksi, yms?

Vierailija
65/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisillä on joku kummallinen käsitys että he eivät saisi löysätä ja sekoilla ilman viinaakin. Mä ite olen sielultani vielä täysi lapsi ja teen just sitä mikä musta on hauskaa, en omista niitä estoja mitä suurin osa että pitäisi olla jotenkin korrekti ja aikuinen tai välittää mitä muut ajattelee.
Toivon et muutkin löytäisivät tämän fiiliksen eikä tarvisi ryypätä koko ajan. En mäkään täysi absolutisti ole koska tykkään oluesta niin sitä juon välillä mutta kännissä en ikinä ole.

Käyttäydyt siis juhlissa, uutenavuotena ja juhannuksena, pikkujouluissa ja rapujuhlissa sekä firman juhlissa samalla lailla kuin umpihumalaisetkin mutta selvin päin? Onnistuuko hurjemmatkin jutut kuten seksi kavereiden kanssa rai vaikka ryhmäseksi, yms?

En minä tuollaisia tekisi kännissäkään. Ja jos tekisin, niin olisi kyllä vuosikausia morkkis päällä.

Vierailija
66/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ärsyttävämmille on tuntuneet kysymykset "miksi sä juot". Siksi kun siitä saa mielihyvää, hyvän ja hauskan olon, levollinen rauhallinen olo, ei jännitä, omat pikku murheet tuntuvat suuremmassa maailmanluokan mittakaavassa aivan mitättömiltä, ylipäänsä hyvä olo verrattuna selvin päin oloon. Miksi Suomessa olisi satoa Alkoja jos koko aineesta ei olisi mitään muuta kuin pahaa?

Vierailija
67/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisillä on joku kummallinen käsitys että he eivät saisi löysätä ja sekoilla ilman viinaakin. Mä ite olen sielultani vielä täysi lapsi ja teen just sitä mikä musta on hauskaa, en omista niitä estoja mitä suurin osa että pitäisi olla jotenkin korrekti ja aikuinen tai välittää mitä muut ajattelee.Toivon et muutkin löytäisivät tämän fiiliksen eikä tarvisi ryypätä koko ajan. En mäkään täysi absolutisti ole koska tykkään oluesta niin sitä juon välillä mutta kännissä en ikinä ole.

En minä tuollaisia tekisi kännissäkään. Ja jos tekisin, niin olisi kyllä vuosikausia morkkis päällä.

Varsin moni työkaveri päätyy pikkujouluista samaan taksiin ja samaan osoitteeseen eikä heillä ole mitään kamalia morkkiksia, saattavat vähän virnistellä ohi kävellessään. Ryhmäseksi toki vaatii jo aika vapaamielistä luonnetta, mutta jos kaikki ovat halukkaita siihen ja aikuisia ihmisiä niin mikä morkkis siitä pitäisi tulla? Yleensähän humala helpottaa toteuttamaan näitä salaisiakin haluja vähentämällä estoja mutta sinähän et sitä siihen tarvitse siis

Vierailija
68/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka väitätte, että juomisesta tulee typerä olo ja krapula, ette vain osaa juod.

Vierailija
69/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisillä on joku kummallinen käsitys että he eivät saisi löysätä ja sekoilla ilman viinaakin. Mä ite olen sielultani vielä täysi lapsi ja teen just sitä mikä musta on hauskaa, en omista niitä estoja mitä suurin osa että pitäisi olla jotenkin korrekti ja aikuinen tai välittää mitä muut ajattelee.Toivon et muutkin löytäisivät tämän fiiliksen eikä tarvisi ryypätä koko ajan. En mäkään täysi absolutisti ole koska tykkään oluesta niin sitä juon välillä mutta kännissä en ikinä ole.

Varsin moni työkaveri päätyy pikkujouluista samaan taksiin ja samaan osoitteeseen eikä heillä ole mitään kamalia morkkiksia, saattavat vähän virnistellä ohi kävellessään. Ryhmäseksi toki vaatii jo aika vapaamielistä luonnetta, mutta jos kaikki ovat halukkaita siihen ja aikuisia ihmisiä niin mikä morkkis siitä pitäisi tulla? Yleensähän humala helpottaa toteuttamaan näitä salaisiakin haluja vähentämällä estoja mutta sinähän et sitä siihen tarvitse siis

Tuosta vielä puuttuu se, että suurimmalla osalla ryhmäseksä harrastaneilla on kumppani kentues jopa lapet odottamassa. Sitten vaivihkaan mennäön kotiin saaden mitä tauteja vain ja levittäen ne kumppanoinsa. Alkoholi vie kuulemma estot eikä se kuulosta kovin hyvältä. Aika epäilyttävää jos vastakkainen sukupuoli tyrkyttää alkoholia henkilölle joka ei halua juoda. Tulee mieleen että haluaa vain kellistää ja pilata elämäni.

Vierailija
70/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomattomalla voi olla ihan mukavaa mutta jos muut aikoo juoda kunnolla niin kyllähän se monen, mm. minun, mielestä vähän pilaa fiilistä se selväpäinen seassa. Ei siksi että hän olisi tylsä, vaan siksi että hän on ikään kuin tarkkailija, joka selvän viileästi katselee mahdollisen paheksuvasti sekoiluja, joihin ainakin itselläni on tarkoituskin kännin varjolla antautua. Esim. haluan kännissä yleensä irtoseksiä, mutta en kaipaa selväpäisiä sinne arvostelevasti katsomaan päältä kun kähmin jonkun miehen kanssa. Muut juojat ei haittaa, ne on samaa "kännisten liittoa", jossa kaikki ymmärtää että voi mennä vähän lujaa.

Vierailija
71/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juomattomalla voi olla ihan mukavaa mutta jos muut aikoo juoda kunnolla niin kyllähän se monen, mm. minun, mielestä vähän pilaa fiilistä se selväpäinen seassa. Ei siksi että hän olisi tylsä, vaan siksi että hän on ikään kuin tarkkailija, joka selvän viileästi katselee mahdollisen paheksuvasti sekoiluja, joihin ainakin itselläni on tarkoituskin kännin varjolla antautua. Esim. haluan kännissä yleensä irtoseksiä, mutta en kaipaa selväpäisiä sinne arvostelevasti katsomaan päältä kun kähmin jonkun miehen kanssa. Muut juojat ei haittaa, ne on samaa "kännisten liittoa", jossa kaikki ymmärtää että voi mennä vähän lujaa.

Itse en välitä käyfä baareissa, koska siellä ei kiinosta jutella kännissä olevien kanssa. Silti olen joutunut tilanteedeen, missä joudun selittelemään miksi en juo edes 1 alkoholipitoista juomaa vaikkeivät edes känniin juo.

Vierailija
72/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en välitä käyfä baareissa, koska siellä ei kiinosta jutella kännissä olevien kanssa. Silti olen joutunut tilanteedeen, missä joudun selittelemään miksi en juo edes 1 alkoholipitoista juomaa vaikkeivät edes känniin juo.

Tuo on  kyllä ärsyttävä ja outo ilmiö. Se on tavallaan y mmärrettävää että jos juhlien tai illan tarkoitus on "perseet olalle" niin selväpäinen ei sinne välttämättä kovin hyvin sovi. Mutta se että kohtuullisen käytön tilaisuudessakin ihmetellään ottamattomuutta on ihan outoa. Mitä se kellekään kuuluu? 

Itse en ole nähnyt tuollaista suoranaista ihmettelyä, mutta kyllä hieman uteliasta hyväntahtoista kyselyä juomattomuudesta. Usein arvellaan henkilön olevan tarkka kropastaan ja terveydestään, ja kommentoidaan siltä pohjalta. Esim. "no kyllä munkin pitäs vähentää/lopettaa kun tohon vatsallehan se kalja kertyy ja myrkkyhän se etanoli on". 

Vierailija
73/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti sen takia, että moni alkoholia käyttävä juo sitä varten, että olisi hauskaa. Koska elämme kulttuurissa, jossa nähdään, että rentous ja hauskuus tulevat kuvaan alkoholin nauttimisen myötä. Valitettavasti.

Ei siinä ole mitään valitettavaa etä jengi dokaa ja pitää hauskaa. Paitsi tietysti mielensäpahoittajan mielestä. Ole sinä juomatta ja anna muiden juoda.

On siinä valitettavaakin. Se, että jengi dokaa, aiheuttaa kuluja mm. siinä, että poliisit sitten kärräämään näitä humalaisia ja selvittelemään humalaisten tappeluja, puhumattakaan siitä, kuinka paljon alkoholi aiheuttaa kotiväkivaltaa, terveysongelmia ym. Onko kännissä räyhääminen sitä hauskanpitoa? Kännisten tappeluja näkee ihan joka viikonloppu.

Jos vain ihmiset oikeasti oppisivat käyttämään alkoholia järkevästi.

Vierailija
74/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni todella kummallinen kommentti, tietenkin hauskaa voi olla selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin. Kaikki voi olla myös ihan päin pyllyä selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin.

Siksi koska juomattomuutta on jostakin syystä aina pakko perustella ja tuo on helppo ja hyväksyttävä peruste.

Milloin ne juovat oppisivat ymmärtämään, ettei kaikista siinä juomisesta ole mitään gloriaa. Mielestäni sen pitäisi olla niin päin, että juojat joutuvat perustelemaan juomista eikä toisin päin.

Onneksi nuorison myötä näin käyneekin. Ovat ymmärtäneet, ettei juominen kuulu nykyaikaan.

Vierailija
75/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotenkin kummallista, että lapsena on kyllä ollut hauskaa ja nuorenakin selvinpäin kavereiden kanssa, mutta miten se voi loppua aikuisuuteen, ettei hauskaa voi olla enää ilman alkoholia?

Unohtaako ihminen miten pidetään hauskaa?

Vierailija
76/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman hauskaakin voi olla viinaa.

Vierailija
77/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia pitäisi perustella jotenkin sitä, ettei juo? Tätä minä en käsitä. Ihan kuin alkoholin juominen olisi yhtä olennainen ihmisen elämää, kuin vaikka syöminen ja sitten onkin niin ihmeellistä jos joku ei sitä tee, että pitää selittää asiaa kaikille? Mitä se kellekään kuuluu, miksi joku ei juo???

Ärsyttää. 

Kävin vasta lääkärin tarkastuksessa ajokorttia varten ja kyseli alkoholin käytöstä. Sanoin että ei ole ongelmaa kun en juo mutta toisille näkyy olevan iso ongelma se että minä EN juo :)

Selittelevät omia juomisiaan aina minulle "otan vaan tänään ja vähäsen" "en mää joka viikonloppu juo" jne.

Vierailija
78/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta siitä hauskanpidosta kun loppuillasta kuljetaan konttaamalla eikä seuraavana aamuna ole juuri mitään käsitystä mistään. Oikein kunnolla kun pidettiin kivaa niin tätä rai-raita riitti liki viikoksi ja morkkista sitten pariksi.

Nykyisin olen absolutisti ja minulla todellakin on hauskempaa selvinpäin. Ja etenkin muilla ihmisillä on seurassani kaikin puolin parempi olla. Harmi etten ymmärtänyt tätä jo aiemmin.

N39

Vierailija
79/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne jotka juo perustelee sillä nimenomaan että kun sitten on hauskaa ja rentoa kun juo, pitää "nollata" pää. En käsitä sitä ollenkaan. Miten se hetken humalassa olo ja sitten krapula mitenkään "nollaa", samat ongelmat on heti päässä takaisin kun krapulasta selviää hengissä.

Minä olen aina hauska, ja rento ihminen, ei mun tarvi millään viinalla päätä nollata tai päästä estoista. Lapsuuden kodissa, ja nyt aikuisena sisarusten perheiden kesken ym. sukulaisten kanssa aina nauretaan paljon, eikä siihen tarvita alkoholia. Myös töissä nauraa rätkätetään, kun on kiire niin pitää sitä vähän huumoria olla että jaksaa, ei siinä mitään alkoholia kaivata. Ja miehenikin minut hurmasi aikoinaan huumorintajullaan, ankeaa olisi elämä jos hauskaa olisi vain humalassa.

Valitettavasti se nollaus voi olla pysyvääkin. Alkoholihan tuhoaa aivosoluja. Ryyppääjät, te pilaatte aivonne ja koko elimistönne.

Vierailija
80/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä kuvittelet vaan, että se on se selväpäinen joka sua tuomitsee. Ja vaikka tuomitsisikin miksi siitä välittäisit? Olisiko kuitenkin niin että sinulla on jo valmiiksi syyllinen olo ja projisoit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi