Miksi ihmiset, jotka eivät juo, perustelevat juomattomuuttaan aina sanomalla "hauskaa voi olla selvinpäinkin"?
Mielestäni todella kummallinen kommentti, tietenkin hauskaa voi olla selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin. Kaikki voi olla myös ihan päin pyllyä selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia pitäisi perustella jotenkin sitä, ettei juo? Tätä minä en käsitä. Ihan kuin alkoholin juominen olisi yhtä olennainen ihmisen elämää, kuin vaikka syöminen ja sitten onkin niin ihmeellistä jos joku ei sitä tee, että pitää selittää asiaa kaikille? Mitä se kellekään kuuluu, miksi joku ei juo???
Ärsyttää.
Koska sitä kysytään ja ihmetellään niin paljon. Pahimmassa tapauksessa luullaan, että on alkoholisti tai raskaana mikä ei ole hyvä työpiireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä!
Ei vais, mulla on hauskaa selvinpäin ja kännissä. Toki jos joudun olemaan selvinpäin kun muut on kännissä, niin sit ei oo enää yhtään hauskaa.
Känniset eivät tosiaan ole hauskoja. Vaatii vahvan päihtymystilan, että heitä edes sietää. En käsitä miten kännääjät pitävät itseää hauskoina tms. kuvatkaa vaikka joku kännikeikka videolle ja katsokaa miten hauskaa seuraa juovuksissa olette, jos kuvittelette olevanne.
Dokasin ja mokasin.
Miksi en nauti sisäisesti liuotinta/desinfiontiainetta saadakseni pääni sekaisin, tai edes juo hyvän ruoan kanssa käyneistä marjoista väsättyä litkua oli miten Eurooppalaista tahansa? Selitystaakka on kyllä mielestäni niillä ketkä tuollaista tekee, jos se siis nyt jollain on pakko edes olla.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun minulta alettiin tivata selitystä miksen juo, sanoin että raiskattiin ja sain HIV-tartunnan ja on nyt niin vahvat lääkitykset että lääkäri kehotti luopumaan alkoholista. Loppuu se utelu perkele.
Tää oli hyvä:) H******* on ärsyttävää kun kysellään et mikset juo? Mä aion seuraavan kerran sanoa näin:) Kiitti hyvästä vinkistä. etenkin nuorempana se oli niin rasittavaa joutua aina selittämään ettei ryyppää.
Mua häiritsee tämä suomalainen alkoholismikulttuuri, kadut täynnä humalaisia viikonloppuiltaisin ja välillä viikollakin. Ei osata rentoutua, puhua ja pitää hauskaa ilman viinaa. Lapsille annetaan esimerkki että on ihan ok käyttää päiheitä. Todella sairasta.
Huumeidenkäyttäjiä jahdataan mutta alkoholin humalakäyttö on valtion suojeluksessa. Harva edes kyseenalaistaa tätä piirrettä kulttuurissamme kun siihen kasvetaan lapsesta saakka. Jokainen suomalainen tuntee/tietää vähintään yhden alkoholistin.
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee tämä suomalainen alkoholismikulttuuri, kadut täynnä humalaisia viikonloppuiltaisin ja välillä viikollakin. Ei osata rentoutua, puhua ja pitää hauskaa ilman viinaa. Lapsille annetaan esimerkki että on ihan ok käyttää päiheitä. Todella sairasta.
Huumeidenkäyttäjiä jahdataan mutta alkoholin humalakäyttö on valtion suojeluksessa. Harva edes kyseenalaistaa tätä piirrettä kulttuurissamme kun siihen kasvetaan lapsesta saakka. Jokainen suomalainen tuntee/tietää vähintään yhden alkoholistin.
Siis päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia pitäisi perustella jotenkin sitä, ettei juo? Tätä minä en käsitä. Ihan kuin alkoholin juominen olisi yhtä olennainen ihmisen elämää, kuin vaikka syöminen ja sitten onkin niin ihmeellistä jos joku ei sitä tee, että pitää selittää asiaa kaikille? Mitä se kellekään kuuluu, miksi joku ei juo???
Ärsyttää.
Minuakin ärsyttää välillä, jos joku jankkaa että mikset nyt juo. Juon alkoa ehkä kerran puolessa vuodessa, muuten olen juhlissa selvinpäin.
Toisaalta pidän itsekin outona sitä, jos joku ei ole ikinä elämässään maistanut yhtäkään kulausta alkoholia. Tulee mieleen että henkilö pelkää kontrollin menettämistä tjms, tai on demonisoinut alkoholin mielessään jotenkin aivan hirveäksi asiaksi. Yleensä tällaiset ihmiset ylenkatsovat niitä, jotka juovat alkoholia, koska itse eivät ole "sortuneet". Tosin tästä päästäänkin siihen, että monille alkoholin ottaminen = perskännit, mikä on tosi ikävä piirre suomalaisessa kulttuurissa. Keski-Euroopassa taitaa olla normaalia juoda lasi tai pari viiniä eikä kukaan ryömi puskassa ja oksentele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisillä on joku kummallinen käsitys että he eivät saisi löysätä ja sekoilla ilman viinaakin. Mä ite olen sielultani vielä täysi lapsi ja teen just sitä mikä musta on hauskaa, en omista niitä estoja mitä suurin osa että pitäisi olla jotenkin korrekti ja aikuinen tai välittää mitä muut ajattelee.
Toivon et muutkin löytäisivät tämän fiiliksen eikä tarvisi ryypätä koko ajan. En mäkään täysi absolutisti ole koska tykkään oluesta niin sitä juon välillä mutta kännissä en ikinä ole.Käyttäydyt siis juhlissa, uutenavuotena ja juhannuksena, pikkujouluissa ja rapujuhlissa sekä firman juhlissa samalla lailla kuin umpihumalaisetkin mutta selvin päin? Onnistuuko hurjemmatkin jutut kuten seksi kavereiden kanssa rai vaikka ryhmäseksi, yms?
Siis täh? Juhlissa käyttäydyn ihan normaalisti. Ryhmäseksiin alkoholi ei tuo mitään lisää. Päin vastoin vähentää nautintoa, puuduttaa ja turruttaa. En suosittele ihmisiä tekemään päihtyneinä asioita joita eivät tekisi selvin päin, koska saattaa kaduttaa jälkikäteen. Jos ryhmäseksit sun muut ei onnistu ilman "rohkaisua", niin kannattaa jättää harrastamatta, tai kasvattaa itsetunto. Se helpottaa kummasti elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Lekurit eivät paljon sääli tupakoitsijoita tai juoppoja. Vaikka itse olisivat yhtä pahatapaisia privaatisti. Siinä ei paljon säästellä, kun osastolla kovaan ääneen huudetaan, että kaikki varmasti kuulevat. "Tämä herra täällä, ryyppyputki ollut taas päällä." Sitten turhautunut ilme ja poistuminen takavasemmalle.
No miksi ihmeessä säälisivät terveytensä tahallaan tärvänneitä kun hoitoa vailla on henkilöitä jotka ovat sairastuneet ilman viinaa ja tupakkaakin? Tietysti menevät hoidoissa edelle ja ihan syystä. Ei lääkärin privaattielämä siihen liity mitenkään. Jos lääkäri puolestaan sairastuu vuorollaan juoppouttaan/korsteeniuttaan, niin eihän hän itse päätä hoitonsa priorisoinnista muihin potilaisiin nähden.
Minä en todellakaan sano ap:n väittämällä tavalla. Minulla oli paljon hauskempaa silloin, kun vielä ryypiskelin. Korkki on nyt kuitenkin laitettu kiinni ja pysyvästi. Oli hauskaa tai ei.
Koska hauskaa voi olla ilmankin viinaa.
Minua on kerran yritetty pakottaa juomaan känniin. Kun en suostunut otettiin kurkusta kiinni ja uhkailtiin kuristamisella. Ei auttanit ja alkoi rukoilu että jos ny joisin. Tämän jälkeen aina kun joku alkaa utelemaan miksi en juo varaudun mitä se tekee seuraavaksi. Alkaa ahistaan, mutta vaikka tulis kirveestä päähän en aido juoda toisten iloksi enää ikänä.
En juo, koska en tykkää olla pää sekaisin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä!
Ei vais, mulla on hauskaa selvinpäin ja kännissä. Toki jos joudun olemaan selvinpäin kun muut on kännissä, niin sit ei oo enää yhtään hauskaa.
Känniset eivät tosiaan ole hauskoja. Vaatii vahvan päihtymystilan, että heitä edes sietää. En käsitä miten kännääjät pitävät itseää hauskoina tms. kuvatkaa vaikka joku kännikeikka videolle ja katsokaa miten hauskaa seuraa juovuksissa olette, jos kuvittelette olevanne.
No tässäpä tuli se syy, miksi on kiusaannuttavaa juhlia joidenkin alkoholia käyttämättömien kanssa. En ole superviihdyttävää seuraa humalassa tai selvänä, mutta älä tule sinne anniskelutilaan minua kyttäämään. Meillä on firman kesäjuhlat ensi viikolla ja tiedän jo etukäteen ne, jotka tunkevat jatkoille mukaan kyyläämään toisten edesottamuksia. Hauskoja seuraihmisiä, toden totta.
Voit olla varma etten ole tulossa yksienkään firman kesäjuhlien jatkoille. Julkisissa tiloissa olen silloin kun huvittaa juhlien hyvästä ruoasta, juomista, seurasta jne. Se jos sinä teet itsestäsi tällaisessa paikassa täyden pellen on sinun häpeäsi ja ongelmasi, ei minun. Sinua enkä ketään muutakaan kyttää. Tietysti jos et osaa käyttäytyä ja pistät silmään idioottimaisuuksilla tms. niin taaskin se on sinun ongelmasi, ei minun. Ja sitten lopuksi sellainen juttu, että nuorempana kuin join itsekin, niin huomasin känniääliöiden ylilyönnit ihan yhtä lailla. Ei kaikkien päät ole niin pehmoisia, että alkoholi vie kaiken kontrollin ja muistin. Ammattijuopot taitavat tuollaisra kutsua nimenomaan amatöörien puuhasteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä. Ei se känni nyt niin erikoista ole.
Sen takia pitääkin olla kyytipojaksi pajaa tai vaikka pameja. Sitten on kyllä kivaa.
Tätä yhtälöä en ole koskaan ymmärtänyt. Pää sekaisin vaikka Padavaxilla. Old skool saying.
Siinä vaiheessa kun huomaa liian myöhään olevansa jo pahasti koukussa ja työt alta. Päihteestä kuin päihteestä, ei enää naurata. Kaduttaa, miksi piti edes aloittaa. Ikätoverit, jotka eivät olleet alttiita addiktoitumaan painavat uraelämää ja perhettä pukkaa.
Ihan yhtälailla voisi sitten tupakoimattomia yrittää pakottaa vetämään savua keuhkoihin. Ei kukaan ole koskaan kysynyt ainakaan minulta, mikset polta? Päin vastoin nikotinistit ovat huokailleet, että voi kun osaisi lopettaa, älä vaan ikinä aloita.
Ennen yritin perustella kyselijöille, miksi en juo. Nykyään en enää viitsi. Vastaan vain, ettei vois vähempää kiinnostaa. Ovat jo onneksi tottuneet siihen ja vähemmän on kyselijöitä ja juomaan painostavia.
Naisilla on tosiaan työkuvioissa tuo vielä, että jos siinä tietyssä iässä ja mies rinnalla, niin raskauttahan sitä heti epäillään. Helpoiten pääsee tuntemattomien kanssa sillä, että on autolla ja pitää lähteä aikaisin. Tai että pitää ajaa kohta autolla, ei kyytiläisiä.
Minä käytän alkoholia ainoastaan ruuanlaitossa ja leivonnassa, ja siksi olen kiinnostunut erilaisista alkoholipitoisista juomista. Niiden juominen päihtymistarkoituksessa ei kiinnosta yhtään, ja olen ollut onnekas siinä suhteessa, että puoliso on samanlainen. Valitettavasti minulta on usein tivattu syytä, kun olen kieltäytynyt alkoholin juomisesta. Puolisoni on kertonut, että hän on joskus ollut pakotettu juhlissa ottamaan juoman vastaan, ja on joutunut teeskentelemään, että juo sitä. Tiukka kieltäytyminenkään ei ole auttanut.