Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset, jotka eivät juo, perustelevat juomattomuuttaan aina sanomalla "hauskaa voi olla selvinpäinkin"?

Vierailija
21.06.2017 |

Mielestäni todella kummallinen kommentti, tietenkin hauskaa voi olla selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin. Kaikki voi olla myös ihan päin pyllyä selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin.

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä juomattomuuttaan pitää edes perustella? Eikö voi vaan antaa olla rauhassa selvinpäin? Ihan varmana saan taas tänä juhannuksena sanoa noin sata kettaa sen "en juo" ja vastata kysymyksiin ai miks et juo, ookkonraskaana, onko sulla joku lääkitys. En vaan vittu juo! Mun vakioselitys on, että mulla on selvänä kivempaa, Mulla on niin paha migreenitaipumus ja epilepsia, että puoli lasia viiniä ja mulla halvaantuu toinen puoli kehosta osittain, katoaa kaikki voima kädestä, kasvoja pistelee ja jalka meinaa antaa periksi, mutta ei tee mieli huudella asiasta.

Vierailija
42/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei huvita kertoa hullusta vanhemmastani juoposta, joka petti, tuhlasi toisen hankkimat rahat, tappeli toisten juoppojen kanssa ja suunitteli vähän väliä yöllä perhesurmaa. Onneksi vanhempani erosivat ja tätä ei tapahtunut. Puhui myös minulle lapsena epäsopivia juttuja mitä normaali aikuinen ei olisi tehnyt. Sitten kaltaisesi nero kyselee miksi et juo ja tyrkyttää alkoholia kielloistani huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köh, onko se niin kauheaa, jos kysyy, miksi ei juo? Minäkään en juo, ja joltain ystävältä voin kysyä, miksei hänkään juo ihan vaan siksi, että se on minusta mielenkiintoista ja mielipiteitä voi vaihtaa. Jos toinen selvästi sanoo, ettei vaan huvita, niin tulkitsen sen niin, että hän ei halua paneutua aiheeseen ja jätän sen siihen. En keneltäkään tivaa tai ala inttää, tietenkään, koska itsekään en juo, ja kaikki eivät halua kertoa lähemmin.

Minä kerron ihan mielelläni, että minulle alkoholi ei sovi, koska se vie yöunet ja ärsyttää divertikuloosia. Jollakin voi olla aatteellisia syitä, toisella seuraavaksi päiväksi tiedossa olevat menot, ja niistä voi jutella ihan neutraalisti siinä missä vaikka tulevan viikonlopun suunnitelmista.

Miksi alkoholiKIN on nykyään niin tabu aihe, ettei siitä voi puhua siinä kuin vaikkapa ruokavaliosta?

"En syö makeisia, koska yritän laihtua", "En tykkää raa'asta kalasta, se tuntuu limaiselta ja maistuu pahalta". Mutta alkoholista ei saa kysyä?

Toki on sitten eri asia, jos kysymykseen on muotoiltu paheksuntaa tyyppiä "selvin päin oleva pilaa bileet", mikä on tukevaa bullshittiä. Sen ärsyttävyyden ja loukkaavuuden ymmärrän hyvin itsekin.

Mutta neutraali kysymys ilman inttämisiä, onko se paha juttu?

Ei. Mutta siihen on turha odotella mitään syvempiä perusteluita. Jos tuo otsikon vastaus ei riitä, se on jo inttämistä. En minä osaa perustella sitäkään, miksen tykkää oliiveista. En vain tykkää.

Toki, toki. Joskus siitäkin on vaan saatu ihan mielenkiintoisia keskusteluja, juteltu lapsuudesta ja alkoholikokemuksista. Se on sama juttu kaiken kommunikaation kanssa, että ketään ei saa painostaa puhumaan aiheesta, josta ei halua puhua.

Kai siihen vaikuttaa aika lailla sekin, kuka kysyy. Jos se kysyjä heiluu pienessä sievässä siinä viinipullo tanassa, niin tulee helpommin olo, että toinen tuputtaa, eikä tule ymmärtämään vastausta.

Mutta jos asiaa kysyy selvin päin oleva tyyliin "mä en voi juoda terveyssyistä, eikös sullekaan maistu...?" Niin se on vähän eri asia.

36

Vierailija
44/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuulemma tylsimys, koska en tykkää juoda. Juon toisinaan, ehkä 1-2x vuodessa, muutaman siiderin tms niin että olen pienessä humalassa. Inhoan krapulaa ja siksi välttelen juomista.

Jotkut kaverini eivät ymmärrä ollenkaan, miksi en ole kiinnostunut lähtemään heidän kanssaan juomaan. He asuvat kaukana ja sitten pitäisi matkustaa 3-4h päästäkseni ryyppäämään ja tanssimaan baariin aamuneljään asti. En kuitenkaan joisi kuin muutaman enkä jaksa olla baarissa myöhään. Tämä ei mene jakeluun, joten olen outo ja tylsä.

Mitään tapaamisia selvinpäin ei järjestetä. Jopa yhden kaverin vauvakutsujen jälkeen jengi lähti baariin dokaamaan.

Vierailija
45/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kuulemma tylsimys, koska en tykkää juoda. Juon toisinaan, ehkä 1-2x vuodessa, muutaman siiderin tms niin että olen pienessä humalassa. Inhoan krapulaa ja siksi välttelen juomista.

Jotkut kaverini eivät ymmärrä ollenkaan, miksi en ole kiinnostunut lähtemään heidän kanssaan juomaan. He asuvat kaukana ja sitten pitäisi matkustaa 3-4h päästäkseni ryyppäämään ja tanssimaan baariin aamuneljään asti. En kuitenkaan joisi kuin muutaman enkä jaksa olla baarissa myöhään. Tämä ei mene jakeluun, joten olen outo ja tylsä.

Mitään tapaamisia selvinpäin ei järjestetä. Jopa yhden kaverin vauvakutsujen jälkeen jengi lähti baariin dokaamaan.

Niin, ja olen selittänyt asian niin että en vaan tykkää juoda eikä se ole mun juttu.

Vierailija
46/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köh, onko se niin kauheaa, jos kysyy, miksi ei juo? Minäkään en juo, ja joltain ystävältä voin kysyä, miksei hänkään juo ihan vaan siksi, että se on minusta mielenkiintoista ja mielipiteitä voi vaihtaa. Jos toinen selvästi sanoo, ettei vaan huvita, niin tulkitsen sen niin, että hän ei halua paneutua aiheeseen ja jätän sen siihen. En keneltäkään tivaa tai ala inttää, tietenkään, koska itsekään en juo, ja kaikki eivät halua kertoa lähemmin.

Minä kerron ihan mielelläni, että minulle alkoholi ei sovi, koska se vie yöunet ja ärsyttää divertikuloosia. Jollakin voi olla aatteellisia syitä, toisella seuraavaksi päiväksi tiedossa olevat menot, ja niistä voi jutella ihan neutraalisti siinä missä vaikka tulevan viikonlopun suunnitelmista.

Miksi alkoholiKIN on nykyään niin tabu aihe, ettei siitä voi puhua siinä kuin vaikkapa ruokavaliosta?

"En syö makeisia, koska yritän laihtua", "En tykkää raa'asta kalasta, se tuntuu limaiselta ja maistuu pahalta". Mutta alkoholista ei saa kysyä?

Toki on sitten eri asia, jos kysymykseen on muotoiltu paheksuntaa tyyppiä "selvin päin oleva pilaa bileet", mikä on tukevaa bullshittiä. Sen ärsyttävyyden ja loukkaavuuden ymmärrän hyvin itsekin.

Ei se ole, mutta kun saman kysymyksen on kuullut kymmeniä kertoja myös ilkeily- ja painostusmielessä, niin aika vaikea sitä on arvata, mitä toinen ajaa takaa.

True! Itse sanon aina syyn jo siksikin, että loppuu se utelu ja arvailu siihen.

36

Vierailija
47/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti sen takia, että moni alkoholia käyttävä juo sitä varten, että olisi hauskaa. Koska elämme kulttuurissa, jossa nähdään, että rentous ja hauskuus tulevat kuvaan alkoholin nauttimisen myötä. Valitettavasti.

Ei siinä ole mitään valitettavaa etä jengi dokaa ja pitää hauskaa. Paitsi tietysti mielensäpahoittajan mielestä. Ole sinä juomatta ja anna muiden juoda.

Vierailija
48/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmisillä on joku kummallinen käsitys että he eivät saisi löysätä ja sekoilla ilman viinaakin. Mä ite olen sielultani vielä täysi lapsi ja teen just sitä mikä musta on hauskaa, en omista niitä estoja mitä suurin osa että pitäisi olla jotenkin korrekti ja aikuinen tai välittää mitä muut ajattelee.

Toivon et muutkin löytäisivät tämän fiiliksen eikä tarvisi ryypätä koko ajan. En mäkään täysi absolutisti ole koska tykkään oluesta niin sitä juon välillä mutta kännissä en ikinä ole.

Vierailija
49/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei huvita kertoa hullusta vanhemmastani juoposta, joka petti, tuhlasi toisen hankkimat rahat, tappeli toisten juoppojen kanssa ja suunitteli vähän väliä yöllä perhesurmaa. Onneksi vanhempani erosivat ja tätä ei tapahtunut. Puhui myös minulle lapsena epäsopivia juttuja mitä normaali aikuinen ei olisi tehnyt. Sitten kaltaisesi nero kyselee miksi et juo ja tyrkyttää alkoholia kielloistani huolimatta.

Kaamea juttu, otan osaa. Kurjaa, jos pelkkä "en halua olla humalassa" ei riitä.

Toisaalta, oletko koskaan kokeillut vastausta "mulla oli juoppo vanhempi, ja sen tarkemmin en halua asiasta puhua, mutta lapsuuskokemusten takia en halua itse juoda alkoholia lainkaan"? Eiköhän tuo selventäisi asiat kerralla ja myötätunto olisi kaikilla sinun puolellasi? Älä ymmärrä väärin, sinun EI TARVITSE selittää kenellekään mitään ja tuo voi täysin ymmärrettävästi olla sinulle niin kipeä juttu, että et halua edes tuolla tasolla siitä kenellekään puhua, mutta pointtini oli, että eivät ne kaveritkaan voi ajatuksiasi lukea ja tiukka linjasi olisi heille tuon jälkeen ymmärrettävämpi.

36

Vierailija
50/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole, mutta kun saman kysymyksen on kuullut kymmeniä kertoja myös ilkeily- ja painostusmielessä, niin aika vaikea sitä on arvata, mitä toinen ajaa takaa.

36

Totta tuokin puoli. Hölmöä vaan, että normina pidetään alkoholin juomista ja se pitää jotenkin selittää. Ehkä mäkin nyt jussina sanon suoraan, kuten se on eli että tulen alkosta riitaisaksi, enkä halua päätyä tappelemaan kenenkään kanssa.

Vierailija
51/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitäisi olla edes hauskaa? Mulle riittää, että olen itse tyytyväinen olooni. Kännissä 90 % on ärsyttäviä. 

Vierailija
52/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon, että minusta tulee aggressiivinen ja väkivaltainen. Ei pidä paikkaansa, mutta kukaan ei sen jälkeen enää tyrkytä. 

Vierailija
53/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

36

Totta tuokin puoli. Hölmöä vaan, että normina pidetään alkoholin juomista ja se pitää jotenkin selittää. Ehkä mäkin nyt jussina sanon suoraan, kuten se on eli että tulen alkosta riitaisaksi, enkä halua päätyä tappelemaan kenenkään kanssa.

Niin, se on sitä nykyään. En mä tosin ihan tiedä, onko se välttämättä nyt niin normikaan. Mutta jos on vaikka juhannuksena kaveriporukalla mökillä, jossa kymmenen ihmistä dokaa ja yksi ei, niin siinä se "normi" tavallaan on, että poikkeava toiminta herättää uteliaisuutta. Toivottavasti ei kuitenkaan paheksuntaa tai painostusta!

36

Vierailija
54/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää toi "hauskaa voi olla selvinpäinkin" tai osaan kyllä pitää hauskaa selvinpäinkin koska lause on jotenkin syyllistävä. Tulee mielikuva että tää ihminen nyt tuomitsee minun juomiseni, haluaisi etten minäkään joisi ja pitää itseään minun yläpuolellani koska ei kuluta alkoholia tai pitää minua tiukkapipona joka tarvitsee viinaa pitääkseen hauskaa. Tällaisen ihmisen kanssa itse humaltuneena on kiusallista.

Kieltäytyminen ja se ettei juo on minulle fine. Asian voisi vain esittää toisin. Sano esimerkiksi ettet pidä sen mausta, et kestä sitä, et halua käyttää rahojasi siihen tms. Tai sitten vain toistat että et halua juoda. :)

Vierailija
55/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mua on sanottu tylsäksi, koska en juo. Aika useinhan sanotaan, että se yksi selvinpäin oleva pilaa sen huvin kaikilta. Osaan olla ihan hauska selvinpäinkin.

Tosin itse sanon, että en juo, koska en pidä alkoholin mausta tai sen aiheuttamasta olosta.

Yksi juomaton ei todellakaan pilaa kenenkään iltaa, jos näin on niin ehkä juojilla sitten on hieman ongelmia omissa juoma-asenteissa. Mielestäni kesäiltana on kiva juoda muutama siideri tai vaikka hyvää viiniä ruuan kanssa. Mutama viini voi nousta "sopivasti" hattuun ja kaikki ovat iloisella mielellä. Mikään kaatokännäys ja oksentelu ei todellakaan ole ok.

Mutta harmikseni omasta kokemuksesta niin usein nämä, jotka ovat totaalikieltäytyjiä niin pitävät kovaa meteliä omasta juomattomuudestaan. Itsellä kokemusta siitä, että tämä kieltäytyjä istuu illan melkeinpä kädet puuhkassa hiljaisena, katsoen pahalla silmällä muiden juttuja. Ehkäpä nämäkin kieltäytyjät voisivat olla hieman rennompia, jos sallisivat itselleen vaikkapa sitten sen muutaman viinilasillisen.

On todellakin ok olla juomatta mutta siitä ei tarvitse tehdä numeroa, saatikka arvostella muiden juomista.

Mielestäni todella hienoa, jos on selvinpäin porukassa mukana; pitäen hauskaa ja iloiten.

Vierailija
56/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hauskaa, ihanan hauskaa. Milloin kielletään alkoholinkäyttö parvekkeella? Pistetääs kansalaisaloitus pystyyn.

T: Tupakoimaton absolutisti

https://www.thl.fi/fi/-/alkoholi-aiheuttaa-vahintaan-kahden-miljardin-e…

Vierailija
57/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaamea juttu, otan osaa. Kurjaa, jos pelkkä "en halua olla humalassa" ei riitä.

Toisaalta, oletko koskaan kokeillut vastausta "mulla oli juoppo vanhempi, ja sen tarkemmin en halua asiasta puhua, mutta lapsuuskokemusten takia en halua itse juoda alkoholia lainkaan"? Eiköhän tuo selventäisi asiat kerralla ja myötätunto olisi kaikilla sinun puolellasi? Älä ymmärrä väärin, sinun EI TARVITSE selittää kenellekään mitään ja tuo voi täysin ymmärrettävästi olla sinulle niin kipeä juttu, että et halua edes tuolla tasolla siitä kenellekään puhua, mutta pointtini oli, että eivät ne kaveritkaan voi ajatuksiasi lukea ja tiukka linjasi olisi heille tuon jälkeen ymmärrettävämpi.

36

Jos asuisin kaupungissa asia ei olisi niin hankala. Koska en asu niin ihmisillä on liian helppo ottaa selville kenestä on kyse puskaradion kautta. Ei ole mukavaa kun sisarukseni on saanut hullun leimoja pelkästään siksi että toinen vanhempi on hullu. Muutenkin itseäni on kiusattu koulussa, enkä halua enää kokea samaa. Helpompaa kun kukaan ei tiedä asiasta mitään.

Vierailija
58/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Se neutraali, jutusteleva kysymys onkin täysin sopiva kysymys ja niihin itsekin vastaan asiallisesti, mutta inttämiseen palaa nykyään heti käpy.

Näihin meikäläiseltä saa asianmukaisen vastauksen:

"Ai sinäkään et juo, en minäkään, saako kysyä miksi?"

"Oot sä aina ollu juomatta vai ootko lopettanut myöhemmiten?

"Saako kysyä mikset?"

"Oletko absolutisti?"

Vastaan yleensä, että ei, en ole absolutisti, olen kyllä nuorempana ottanut kännit, mutta en pitänyt siitä olosta enkä itsestäni humalaisena. En myöskään pidä alkoholin kitkeryydestä, enkä oluen, siiderin tai viinin mausta, joten en käytä ruuan yhteydessäkään.

Ei näin: (ja nämä on ihan oikeasti sanottu minulle)

"vittthhhuuuh shä oot ihan tylsä ota tästä vähänh khaljaa mikshet jhuo ootkhoshäjokuvitunshaarnaajapaska"

"No mitä sä sitten täällä teet jos et juo?"

"Mikset juo? Ootko sä joku jeesusihminen vai?"

"Älä ny vitti sievistellä, ota nyt ees yks olut, kyllä sä juot kumminki"

"Älä viitti pilata iloa, mikset muka juo, oot sä lääkekuurilla? Kyllä mä join ku mä söin biootteja."

Vierailija
59/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin olen tuon hauskaa voi olla selvinpäinkin -perustelun kuullut ja harvoin kenenkään sen kummemmin ihmettelevän toisten juomattomuutta.

Omassa tuttavapiirissä ainakin osa juo, osa ei, ja ei siitä koskaan ole numeroa tehty.

Hauskaa on aina ollut niin kännisillä kuin selvillä, sulassa sovussa.

Yksi henkilö on poikkeus tähän sulaan sopuun. Hän ärsyyntyy muiden juomisesta ja alkaa osoittaa mieltään siitä. En oikein ymmärrä miksi lähtee mukaan noihin rientoihin, joissa tietää että suurin osa seurueesta juo, jos se hänelle aiheuttaa epämiellyttävän olon.

Vierailija
60/152 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

36

Niin, se on sitä nykyään. En mä tosin ihan tiedä, onko se välttämättä nyt niin normikaan. Mutta jos on vaikka juhannuksena kaveriporukalla mökillä, jossa kymmenen ihmistä dokaa ja yksi ei, niin siinä se "normi" tavallaan on, että poikkeava toiminta herättää uteliaisuutta. Toivottavasti ei kuitenkaan paheksuntaa tai painostusta!

36

Jaa. Ei minulla ainakaan herätä. Syksyllä olin pienimuotoisessa luokkakokouksessa ja kaikilla oli omat siiderit mukana. Sen jälkeen menimme ravintolaan ja tilasimme muut porukalla viiniä, mutta yksi otti alkoholittoman siiderin. Siinä kohdassa vasta huomasimme, että hän ei juonut alkoholia. Kun olimme tilaamassa viiniä ja kysyimme miksei kaveri ota, hän sanoi, että hän ei ota alkoholia ja siinä se. Ei mitään sen kummempia kyselyjä enkä asiaa sen kummemmin miettinyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän