Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökki ja aikuiset lapset

Vierailija
20.06.2017 |

Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.

Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.

Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.

Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.

Kommentit (460)

Vierailija
221/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostan vanhaa keskustelua koska kuulisin mielelläni jos jollakulla on vastaavaa ongelmaa. Vanhempani ovat jo iäkkäitä ja asuvat kaukana rakentamastaan mökistä. Vuosia sitten tontille rakennettiin uusi mökki, jotta tilaa olisi enemmän yöpyjille. Itse asun noin tunnin matkan päässä mökistä. Vanhempani ovat tottuneet olettamaan, että pihatyöt, puuhommat ja isommat siivoukset hoidan minä. Viimeiset pari-kolme kesää he ovat kuitenkin viettäneet mökillä käytännössä taukoamatta. Työt jäävät tekemättä ja lisäksi he ovat nyt alkaneet nukkua erillään varaten molemman mökin, joten en voi käydä siellä kuin päiväseltään. He toivovat toki, että kävisin siellä heitä tapaamassa, mutta ahdistaa kun ajamaton nurmikko ja epäsiisteys pistää heti silmään ja tuntuu, että olisi velvollisuuteni ne hoitaa. Mulla on kuitenkin raskas työ ja päiväretki mökille siivoamaan tuntuu viikonloppuisin uuvuttavalta. Tiedän, että kun vanhemmat aikanaan menevät kotiinsa käymään on minulla edessä tuntien aherrus kun hoidan kesän tekemättömät työt. Sisareni käy lisäksi mökillä kerran kesässä viikon-pari, jolloin hänelle kyllä varataan toinen mökki yksityiskäyttöön. Mitään töitä hänen ei odoteta tekevän ja jokaista tekemäänsä pientä hommaa kiitellään ja kehutaan.

Eli lyhyesti: mökistä on tullut minulle perheessäni velvollisuus ja taakka, josta on kesäaikaan vähäisesti minulle henkilökohtaista käyttöarvoa. Olenkin harkinnut oman mökin hankkimista, mutta tiedän, että vanhempani pahoittavat mielensä ja joutuvat pian myymään mökkinsä, koska eivät sitä itse pysty täysin hoitamaan.

Kuinka toimisitte/ olette toimineet?

Ei ole samaa tilannetta, lähinnä aloituksen ap:n kaltainen ongelma jossa suvun nuoret aikuiset käyvät mökkeilemässä kavereineen mutta ne ikävämmät työt ja osittain heidän jälkiensä siivous jäävät sitten muiden kontolle. Mutta mites jos teillä mökkitalkkarit kävisivät ajamassa nurmikot ja tekemässä akuuteimmat hommat?

Näinhän se varmastikin meneekin mikäli hankin oman mökin. Epäilen, että mielenpahoitus on silti vastassa koska ilman panostani mökki menee väkisin myyntiin muutaman vuoden sisällä, koska vanhemmat eivät kykene siitä huolehtimaan ja sisarukset eivät halua kun asuvat kaukana. Vanhempani ovat kuitenkin esittäneet toiveen, että mökki pysyisi perheessä heidän lapsenlapsilleenkin käydä.

Aloittajalle ja muille samassa tilanteessa oleville sanoisin, että kannattaa miettiä hieman vuosia eteenpäin. Edessä on se aika kun ette itse enää pysty mökistä huolehtimaan, mutta siellä olisi kuitenkin mukava käydä. Jos ette saa jälkipolville luontevaa suhdetta mökkiin luotua (ja mieluiten yhtä /kahta vastuuhenkilöä, joilla on sitten myös mandaatti päättää mitä mökillä korjaillaan ja kuinka asiat hoidetaan) niin heille ehtii syntyä omat lomanviettotapansa ja mökki ei sitten enää ketään kiinnosta kun te toivoisitte sitä toisten panosta. Sen suhteen syntyminen vaatii siellä vietettyä aikaa. Suosittelisin, että nipistäisitte siitä omasta lomanvietosta välillä aikaa muiden olla mökillä, jos ette sinne suuremmalla porukalla mahdu. Näin petaatte itsellenne niitä kanssa-huolehtijoita ajalle kun omat voimanne vähenee.

Onko sinun mahdotonta ottaa tätä asiaa puheeksi?
Kertoa tämä että et jaksa kuviota , jossa sinulla ei ole kunnolla mahdollisuutta viettää aikaa mökillä , mutta kuitenkin sinun pitäisi hoitaa kaikki?
Voihan siitä tulla mielenpahoitusta , mutta tulee sitä siinäkin tapauksessa että lakkaat käymästä ja mökki menee siksi myyntiin.
Voisihan olla että ensi reaktion mentyä ohi , vanhempasi miettisivät ja voisitte päätyä parempaan ratkaisuun kaikkien kannalta.

Vierailija
222/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenkasvatus sitten jäänyt tekemättä. Puhukaa siitä edes lapsillenne, miten teitte virheen kun ette ottaneet lapsia mukaan askareisiin vaan piditte yllä täysihoitoa.

Mielestäni ilkeä kommentti.
Kirjoittaja, tulitko hyvälle mielelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa suusi ja puhu asiasta lapsillesi.
Hekin varmasti haluavat viettää aikaa mökillä ja varmasti heille myös tärkeä paikka jos paljon lapsesta asti siellä ollut.
Voisiko vaikka sopia säännöistä ja hommista mitä tehdä ja mistä huolehtia kun ovat siellä tai vaikka olkaa eri aikaan jos ette mahdu saman katon alle.

Vierailija
224/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista jos ei saa suutansa auki kun on oma perhe kyseessä. Meillä sovitaan yhdessä kuka milloinkin menee mökille ja mitä siellä tehdään. Ilmoitetaan toiveet mitä kukin halua tehdä ja mitä haluaisi muiden tekevän. Hyvin on mennyt vuosikausia, joukossa kaksi sukupolvea mm miniä, anoppi, appi, yhden nuoren pieni ystäväporukka. Avoimuus ja keskustelu on kaiken a ja o. Viimeinen sana on tietenkin mökin omistajalla.

Vierailija
225/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, minä kyllä hetkessä huomaan olenko tervetullut ja vältän moisia paikkoja.  Saati sitten,  että veisin lapseni myrkylliseen paikkaan, jossa ei tykätä. Teeskentelynkin huomaa kyllä heti.

Vierailija
226/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä loppui vanhempien luona vietetyt lomat ja juhlapyhät siihen, kun isäni tokaisi eräänä jouluna:

"Kauneimmat jouluvalot ovat lasten autojen perävalot."

Seuraavana keväänä he myivät ison lapsuudenkotini ja muuttivat pieneen asuntoon, jossa on yksi pieni vierashuone, jossa hädin tuskin mahtuu nukkumaan. Nykyään käymme heidän luonaan 2 kertaa vuodessa pakolliset vierailut. Välit eivät ole kovin lämpimät. Mutta itsepähän valitsivat. 

Eli valitsivat myydä itselleen liian ison talon?
Kaikesta sitä loukkaannutaan. Tuo takavalo juttu on jo vanha vitsi. Ja ymmärrän hyvin, kun äitinikin sen sanoo. Väsyyhän hän, kun on tottunut yksin asumaan ja ikääkin jo on, kun meitä kolme perhettä tulee hänen luo joulun viettoon.
Toinen vastaava sanonta on, että kala ja vieraat haisee kolmantena päivänä

Mun appivanhemmat natisee jatkuvasti kun käymme liian vähän. Muuttivat viiden tunnin ajomatkan päähän, majoitus on olohuone/keittiön lattialla, jossa he alkavat potkia viiden maissa. Kas kun laiskat makaa pidempään.

Anoppi kyttää ettei valokaan ole päällä enää iltaysin jälkeen ja jatkuvasti pitäisi "auttaa" jossakin. Loppuaika on sitä nalkutusta, mitä kaikkea teemme väärin ja missä kaikessa emme auta ja miten kamalaa heillä onkaan elämä ollut.

Olemme harventaneet käyntejä ja varsinkaan miestä ei tahdo saada sinne enää kirveelläkään.

Miksi menette heille yöksi? Eikö voisi vaikka hotellihuoneen vuokrata lähistöltä?

Sehän nyt olisi hirveä loukkaus, kun ei heidän tarjoamansa yösija kelpaa. Maksaa jostain turhasta, kun heillä on paikka tarjota.

-ohis- tyytyväisenä siitä, ettei ole tarvinnut koronan takia appivanhempien mökillä käydä toisella puolen maata

Ei sitä kaikkia loukkaantumisia tarvitse ottaa kuoleman vakavasti.
Menee vaan sinne hotelliin ja tulee päivällä sitten vanhempien luokse ja keksii yhteistä tekemistä ja auttaa joissain asioissa ja jos mussutusta tulee niin vaientaa sen alkuunsa.

Vierailija
227/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme lähinnä puuhailla makuuhuoneessa. Mieheni pitää kovasti pillustani.

Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle todellakaan kumpaankaan paikkaan. Emme pidä lapsistamme emmekä lapsenlapsistamme. He dottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes n u s s i a tai katsoa televisiota.

Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.

Ps. Vihaamme lapsistamme, ja meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.

Vierailija
228/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila K kirjoitti:

Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme lähinnä puuhailla makuuhuoneessa. Mieheni pitää kovasti pillustani.
Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle todellakaan kumpaankaan paikkaan. Emme pidä lapsistamme emmekä lapsenlapsistamme. He dottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes n u s s i a tai katsoa televisiota.
Ps. Vihaamme lapsistamme, ja meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon

alle.

Onko kaikki hyvin.

Vierailija
229/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa tämän ketjun perusteella siltä, että 50-luvulla syntyneet vanhempani ovat tehneet viisaan valinnan olla hankkimatta kesämökkiä. Olen 70-luvulla syntynyt ja kesälomilla matkailtiin autolla ympäri Suomea, yövyttiin leirintämökeissä tai asuntovaunussa. Paljon hauskempaa kuin mököttää jollain alkeellisella työleirimökillä synkän metsän keskellä itikoiden syötävänä hampaat irvessä polttopuita hakaten, ja nyt olisi sitten vielä tässä ketjussa esiintyneet riidat riesana :P

Mutta kukin tietysti tavallaan...

Vierailija
230/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?
Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.

Haistappa kuule paska. Jokainen tekee omaisuudellaan mitä haluaa, vaikka se olisi perittyäkin. Sinä voit kärvistellä kateudessasi, minä ole itse tienannut, olen perinyt ja aion kyllä myös tehdä omaisuudellani mitä haluan. Ja niin tekevät alle nelikymppiset lapsenikin, jotka ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä. En minä niitä ole heiltä kadehtimassa, enkä vaatimassa että minulle kuuluu osa.
Haistappa siis kuule paska!

En ole kateellinen, meidän perhe vaan on solidaarinen ja lämminhenkinen. Ei ole ongelmia mökkeilyn kanssa, päinvastoin!
Vaikka kuinka paljon on ihan laskettua tilastotietoa siitä, miten suurten ikäluokkien edustajat ovat saaneet ja saavat nauttia kohtuuttomista eduista verrattuna mihinkään muuhun sukupolveen. Nuoret aikuiset maksavat veroina ja huonona työmarkkinatilanteena suurten ikäluokkien ylisuuret eläkkeet. Ja itse eläköityvät yli 70-vuotiaina. Että olkaa nyt onnellisia kun nuoremmat suovat ja kustantavat teille rennot eläkepäivät mökillä kuokkien!

Kuulepas röyhkimys, kyllä minä olen ihan itse kustantanut eläkkeeni yli 40 prosentin veroillani työaikana, samalla kun makselin opintolainaa ja asuntolainaa pois ja tili meni joka kuussa nollille. Vaan hyvin selvittiiin ilman ilmaisia opintotukia ja sosiaalitukia,mihan oman itsen varassa ja luotiin sinulle ne opintotuet ja sosiaalituet, että sinuna en kehtaisi vanhemmillesi vinkua, kiittimätön mistään mitään tietämätön!

Et ole maksanut veroillasi omaa eläkettäsi vaan silloin eläkkeellä olevien eläkkeet. Nyt vuorostaan muut työssä käyvät maksavat työeläkemaksuina sinun ja muiden eläkkeellä omevien eläkkeet. Työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet. Näin toimii eläkejärjestelmä. Viettelet siis eläkepäiviä muiden kustantamana, et omilla rahoillasi.

Olet osittain väärässä, osittain oikeassa.
Mutta sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, mistä rahoista ne maksetaan, vaan sillä, että ne on eläkkeensaaja ansainnut.

Nykyiset eläkkeensaajat ovat maksaneet vain murto-osan niistä eläkemaksuista, mitä nykyisin työssäolevat maksaa. Enkä ole heiltä eläkkeitä vaatimassa pois. Mutta joku häpy pitäisi olla ja pitää suuta soukemmalla eikä hieroa niitä epäreiluja etujaan maksavan sukupolven naamaan! 

Nykyisen eläkkeenmaksajat saa tulevaisuudessa eläkettä opiskeluvuosista ja lastenhoitovuosista. Tuollaisia etuja ei ole nykyisillä eläkkeensaajilla eli aika outoa pitää epäreiluna sitä, että on maksettu eläkevakuutusmaksuja jo ennen 23v ikää kertyneistä tuloista, mutta niistäpä ei ole kertynyt eläkettä euroakaan, kiitos nuorempia sukupolvia suosivan lainsäädännön.

Vierailija
231/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa tämän ketjun perusteella siltä, että 50-luvulla syntyneet vanhempani ovat tehneet viisaan valinnan olla hankkimatta kesämökkiä. Olen 70-luvulla syntynyt ja kesälomilla matkailtiin autolla ympäri Suomea, yövyttiin leirintämökeissä tai asuntovaunussa. Paljon hauskempaa kuin mököttää jollain alkeellisella työleirimökillä synkän metsän keskellä itikoiden syötävänä hampaat irvessä polttopuita hakaten, ja nyt olisi sitten vielä tässä ketjussa esiintyneet riidat riesana :P
Mutta kukin tietysti tavallaan...

Olen syntynyt 50-luvulla ja minulla on mökki. Se ei ole synkän metsän keskellä. Kaunista luontoa ympärillä ja järven rannassa. Mitään työleiriä siellä ei pidetä. Ei ole kasvimaata tai rakennusprojektia mikä tuottaisi raadantaa. Lähinnä lueskellaan riippumatossa, käydään soutamassa jos huvittaa, ongitaan, sanotaan ja laiskotellaan. Kirjoitin tuolla aikaisemmin kuinka meillä on mökkeily järjestetty keskustelemalla joten mitään riitoja tai kärsimystä ei liity mökin käyttöön. Mutta kuten sanoit, kukin tavallaan, meillä on mökkeily järjestetty helpoksi ja kivaksi.

Vierailija
232/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Oottepa ikäviä vanhempia. Meidän vanhemmat kutsuu meitä jatkuvasti mökille. Enemmän kuin jaksetaan käydä.

Vierailija
233/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mut älkää sit odottako mökkiorjia kun vanhenette.

Vierailija
234/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju. Lieneekö edes totta.

Meidän mökkinaapuri oli päinvastainen. Alkukesä meni puuhastellessa ja lapsia ja lastenlapsia kylään odottaessa. Tekivät lipputangon ja muutenkin huolsivq4 joka kesä mökkiään paljon.

Lapse ja lapsenlapset olivat viikon ja sitten loppukesä olikin masentunutta aikaa.

Sen huomasi sinne naapuritontille asti. (Jonne myös huomasi, miten lapsenlapsi kävi salaa polttamassa tupakkaa heidän vajansa takana)

Vierailija
235/460 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-luvulla syntynyt, ei ole mökkiä, ei varaa sellaiseen. Suvulla on lähes kaikilla, ei kutsuta, voihan olla, että järvi kuluisi tai pihamaa, jos sinne minä pääsisin. Olen ahkera, osallistuva, vien aina tuliaisia, mutta joku vika on. Vuokraisin kyllä, mutta kovin kalliita, olen työtön ilman omaa syytä ja sairas mutta en pääse eläkkeelle, kun vakyhtiön lääkärien mielestä terve. En siis nauti suurta eläkettä nuorten rahoista! Arvosta oma tilasi, snna arvo toisillekin, koskee teitä nuoria!!

Vierailija
236/460 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä pitäisi saada olla rauhassa ja rennosti. Se on paikka rauhoittumiselle.

Vierailija
237/460 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko noin yleisesti omistus jo jaettu aikuisille lapsille? Jos ei, niin kakaroilla ei ole mitään oikeuksia ”vuoroihin” - puhumattakaan palvelysta! Jokainen aukuinen hankkii tai vuokraa oman mökin! Kolhoosissa riitely on entisen maailman juttuja!

Kakarat on omia lapsia, herran jestas! Toivottavasti tukehdut omaan kateuteesi ja ahneuteesi.

Narsistista omien geenien palvontaa, alitajuista insestiä. Ei sen kummempaa.

Mille kateellinen? Oman tavaransa tuotoksille? Tuskin kai kukaan on. Puhumattakaan siitä saatanallisesta pyykkivuoresta mökiltä palattua, kun meidän ikioma peräkammaripoika aikapoika Erkki alko jonku fetissin seurauksena tyhjentään pussejaan lakanoille yksin runkkaillessaan ja ne kottikärrylliset tiukkaa ihmispaskaa siellä puuceessä? Ap

Vierailija
238/460 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa surullista. Minä suorastaan ootan ja toivon että tulisivat. Haluan viettää heidän kanssaan aikaa, rentoa aikaa just. Välillä voi tehdä pikkuhommia. Ehkä teillä on kova kontrolli tai jotain

Vierailija
239/460 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?

Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.

Haistappa kuule paska. Jokainen tekee omaisuudellaan mitä haluaa, vaikka se olisi perittyäkin. Sinä voit kärvistellä kateudessasi, minä ole itse tienannut, olen perinyt ja aion kyllä myös tehdä omaisuudellani mitä haluan. Ja niin tekevät alle nelikymppiset lapsenikin, jotka ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä. En minä niitä ole heiltä kadehtimassa, enkä vaatimassa että minulle kuuluu osa.

En ole kateellinen, meidän perhe vaan on solidaarinen ja lämminhenkinen. Ei ole ongelmia mökkeilyn kanssa, päinvastoin!

Vaikka kuinka paljon on ihan laskettua tilastotietoa siitä, miten suurten ikäluokkien edustajat ovat saaneet ja saavat nauttia kohtuuttomista eduista verrattuna mihinkään muuhun sukupolveen. Nuoret aikuiset maksavat veroina ja huonona työmarkkinatilanteena suurten ikäluokkien ylisuuret eläkkeet. Ja itse eläköityvät yli 70-vuotiaina. Että olkaa nyt onnellisia kun nuoremmat suovat ja kustantavat teille rennot eläkepäivät mökillä kuokkien!

Kuulepas röyhkimys, kyllä minä olen ihan itse kustantanut eläkkeeni yli 40 prosentin veroillani työaikana, samalla kun makselin opintolainaa ja asuntolainaa pois ja tili meni joka kuussa nollille. Vaan hyvin selvittiiin ilman ilmaisia opintotukia ja sosiaalitukia,mihan oman itsen varassa ja luotiin sinulle ne opintotuet ja sosiaalituet, että sinuna en kehtaisi vanhemmillesi vinkua, kiittimätön mistään mitään tietämätön!

Et ole maksanut veroillasi omaa eläkettäsi vaan silloin eläkkeellä olevien eläkkeet. Nyt vuorostaan muut työssä käyvät maksavat työeläkemaksuina sinun ja muiden eläkkeellä omevien eläkkeet. Työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet. Näin toimii eläkejärjestelmä. Viettelet siis eläkepäiviä muiden kustantamana, et omilla rahoillasi.

Mutta sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, mistä rahoista ne maksetaan, vaan sillä, että ne on eläkkeensaaja ansainnut.

Nykyiset eläkkeensaajat ovat maksaneet vain murto-osan niistä eläkemaksuista, mitä nykyisin työssäolevat maksaa. Enkä ole heiltä eläkkeitä vaatimassa pois. Mutta joku häpy pitäisi olla ja pitää suuta soukemmalla eikä hieroa niitä epäreiluja etujaan maksavan sukupolven naamaan! 

Nykyisen eläkkeenmaksajat saa tulevaisuudessa eläkettä opiskeluvuosista ja lastenhoitovuosista. Tuollaisia etuja ei ole nykyisillä eläkkeensaajilla eli aika outoa pitää epäreiluna sitä, että on maksettu eläkevakuutusmaksuja jo ennen 23v ikää kertyneistä tuloista, mutta niistäpä ei ole kertynyt eläkettä euroakaan, kiitos nuorempia sukupolvia suosivan lainsäädännön.

Emme myöskään me 70-luvulla syntyneet saa eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, tuo uudistus koskee vasta myöhemmin syntyneitä. Sama koskee opiskeluaikaa. Ja se opiskeluvuosien eläkekertymä on 50 euroa maisterintutkinnosta, ei mikään iso summa. Se on laskettu 700 euron kuukausipalkan mukaan, mistä kertyy eläkettä 10 euroa vuodessa (maisterintutkinto laskennallisesti 5 v).

Vierailija
240/460 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos sinun elinaikakerroin olikaan, monta prosenttia leikkasi eläkkeestä? Meidän 1951 syntynyt sukulainen itki kuinka häneltä leikattiin 0,5 %. Vähän huvitti, kun oma työeläkelaskelma arvioi eläkettä leikattavan 10 % jos en jaksa olla tavoite-eläkeikääni asti töissä. Se on vaatimattomat 68 v 8 kk. Mikäs sinun eläkeikä olikaan??