Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökki ja aikuiset lapset

Vierailija
20.06.2017 |

Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.

Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.

Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.

Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.

Kommentit (460)

Vierailija
181/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas. Ap oletteko eläkkeellä. Olettaisin että työelämässä on kesäloma joku 4 viikkoa. Miten lapsesi pystyvät olemaan koko kesän mökillä ne 24/7.

Tän tarttee olla provo.

Vierailija
182/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?

Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.

Haistappa kuule paska. Jokainen tekee omaisuudellaan mitä haluaa, vaikka se olisi perittyäkin. Sinä voit kärvistellä kateudessasi, minä ole itse tienannut, olen perinyt ja aion kyllä myös tehdä omaisuudellani mitä haluan. Ja niin tekevät alle nelikymppiset lapsenikin, jotka ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä. En minä niitä ole heiltä kadehtimassa, enkä vaatimassa että minulle kuuluu osa.

Haistappa siis kuule paska!

Kuulostat ihan suuren sukupolven marttyyriäidiltä, jolle merkitsee elämässä eniten vain omaisuus, eikä halua ymmärtää muusta.

Sinä taas itsekkäältä nykysukupolvelta, jonka pitää saada kaikki ja heti kun on kovaa.

Tuollaiset kermaperseet töihin ja tienaamaan itselleen eikä ruinaamaan muilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?

Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.

Haistappa kuule paska. Jokainen tekee omaisuudellaan mitä haluaa, vaikka se olisi perittyäkin. Sinä voit kärvistellä kateudessasi, minä ole itse tienannut, olen perinyt ja aion kyllä myös tehdä omaisuudellani mitä haluan. Ja niin tekevät alle nelikymppiset lapsenikin, jotka ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä. En minä niitä ole heiltä kadehtimassa, enkä vaatimassa että minulle kuuluu osa.

En ole kateellinen, meidän perhe vaan on solidaarinen ja lämminhenkinen. Ei ole ongelmia mökkeilyn kanssa, päinvastoin!

Vaikka kuinka paljon on ihan laskettua tilastotietoa siitä, miten suurten ikäluokkien edustajat ovat saaneet ja saavat nauttia kohtuuttomista eduista verrattuna mihinkään muuhun sukupolveen. Nuoret aikuiset maksavat veroina ja huonona työmarkkinatilanteena suurten ikäluokkien ylisuuret eläkkeet. Ja itse eläköityvät yli 70-vuotiaina. Että olkaa nyt onnellisia kun nuoremmat suovat ja kustantavat teille rennot eläkepäivät mökillä kuokkien!

Kuulepas röyhkimys, kyllä minä olen ihan itse kustantanut eläkkeeni yli 40 prosentin veroillani työaikana, samalla kun makselin opintolainaa ja asuntolainaa pois ja tili meni joka kuussa nollille. Vaan hyvin selvittiiin ilman ilmaisia opintotukia ja sosiaalitukia,mihan oman itsen varassa ja luotiin sinulle ne opintotuet ja sosiaalituet, että sinuna en kehtaisi vanhemmillesi vinkua, kiittimätön mistään mitään tietämätön!

Et ole maksanut veroillasi omaa eläkettäsi vaan silloin eläkkeellä olevien eläkkeet. Nyt vuorostaan muut työssä käyvät maksavat työeläkemaksuina sinun ja muiden eläkkeellä omevien eläkkeet. Työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet. Näin toimii eläkejärjestelmä. Viettelet siis eläkepäiviä muiden kustantamana, et omilla rahoillasi.

Noi omat verorahat kattaa maksimissaan ne ensimmäiset kymmenen vuotta. Sen jälkeen rahat tulee työtätekevien veroista. Monet eläkeläisen ovat tietämättömiä tästä.

Sukuni 40 luvulla syntyneet ovat nyt 80 v. Eläköityvät aikoinaan 60 v. Kymmenettä vuotta ovat jo ns lompakkoloisia.

Vierailija
184/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan suuren sukupolven marttyyriäidiltä, jolle merkitsee elämässä eniten vain omaisuus, eikä halua ymmärtää muusta.

Sinä taas itsekkäältä nykysukupolvelta, jonka pitää saada kaikki ja heti kun on kovaa.

Tuollaiset kermaperseet töihin ja tienaamaan itselleen eikä ruinaamaan muilta

Itsekkäin tuntemani sukupolvi on 40 luvulla syntyneet, sori vaan.

Vierailija
185/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistakaa vieraspedit, sohvien tilalle nojatuolia

Vierailija
186/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy miksi pidän yhteyttä vanhempiini on ilmainen passattu mökkeily. Jos se loppuu, en näe syytä käydä luonaan.

Vierailija
187/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä tulossa, taas tämä alkaa, suomalainen mökki, mikä rauhan tyyssija, joissa kaikkien sielu lepää ja kaunat unohtuu..... : )

Vierailija
188/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälin aikuisia ihmisiä, jotka viettävät jatkuvasti aikaa = notkuvat omien vanhempien ja appivanhempien seurassa. On ihan sama, onko kyseessä vakituinen asunto, lapsuudenkoti, kesämökki tai lomaosake. Onko näillä vanhempiensa ja appivanhempiensa talutusnuorassa kulkevilla lampailla ja tahdottomilla hissukoilla ja nössöillä ollenkaan omaa elämää? Ryhdistäytykää hyvät ihmiset ja kasvakaa aikuisiksi!

Isovanhemmat voivat liittyä paikkakunnan eläkeläiskerhoon, ryhtyä tekemään vapaaehtoistyötä ja alkaa sauvakävellä.

Isovanhempien ei tule roikkua epätoivoisesti kiinni aikuisissa lapsissaan ja heidän perheissään. Pitkä välimatka - vähintään 200 kilometriä ja mieluummin vähintään 500 kilometriä - helpottaa kummasti eri sukupolvien hankalia ihmissuhteita. Sukumökki on varmin tapa pilata ihmissuhteet ja oman perheen vapaa-aika. Lapsetkin kasvavat kieroon, kun joutuvat jatkuvasti kuuntelemaan äidin ja isän ja sukulaisten riitelyä ja henkistä väkivaltaa. Suku on pahin.

Oletpa kapeakatseinen. Äitini on yli seitsemänkymppinen, mutta tekee yhä täyttä päivää luovassa työssään ja kuuluu yhteen jos toiseenkin ammatilliseen työryhmään. Ei tulisi mieleenkään ehdottaa hänelle eläkeläisryhmiä tai muita aktiviteetteja. Meillä on lämpimät välit. Ehditään aivan liian harvoin yhtä aikaa mökille, mutta silloin kun ehditään, kukaan ei joudu passarin rooliin. Äitini on mielettömän hyvää seuraa sekä meidän että veljeni perheen mielestä.

Vierailija
189/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset varmasti luulevat olevansa tervetulleita, eivätkä ollekaan ymmärrä, että ette halua heitä mökille.

Itseäni hieman hävettää, että käyn vanhempieni mökillä täysihoidossa, mutta he eivät oikein anna minun tehdä siellä mitään. Kaipa he haluavat passata ja paapoa minua... Ovat aina tosi iloisia jos tulen ja toivovat, että olen pitkään. He varmasti olisivat kummastuneita ja loukkaantuneita, jos hankkisin oman mökin. Kyllä he olettavat, että perintömökki pysyy suvussa.

Miettikää ensin, mitä haluatte: Haluatteko, että lapset perheineen kävisivät vain päiväseltään vierailemassa? Vai haluaisitteko, että he hoitaisivat osuutensa töistä? Miettikää yhteinen linjanne ja keskustelkaa sitten lasten kanssa asiallisesti. 

Mulla tuli 100 % samat ajatukset, kun luin aloituksen. AP ja puolisonsa kannattaa miettiä mitä haluavat ja sen jälkeen sanoa se lapsille.

Vierailija
190/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton sinkkueläkeläinen mökinomistaja.  Sisarusteni lapset tulevat mökilleni vieraisille omien

lastensa ja miestensä kanssa.  En ole koskaan varsinaisesti kutsunut heitä, mutta olettavat olevansa hyvinkin odotettuja.  Ovat usean päivän ajan, odottavat palvelua ja paikat on hyrskyn myrskyn.  En vain saa sanotuksi, että haluan viettää rauhaisaa aikaa miesystäväni kanssa.

Sitäpaitsi en ole oikeastaan sellainen, että jaksaisin pieniä lapsia muutamaa tuntia kauemmin ja iän myötä

omakin terveyteni aiheuttaa rajoitteita.

Sukuni on hyvin pieni, joten välien katkeaminenkaan ei ole hyvä juttu.  Eikä mökin vuokraaminenkaan sukulaisille tule kysymykseen, koska olen laittanut esim. sisustuksen hyvin henkilökohtaiseen malliin, enkä

tykkää että vieraat siellä omin päin huseeraa.

Joten minkäs teet!

Vierailija
191/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen, meidän perhe vaan on solidaarinen ja lämminhenkinen. Ei ole ongelmia mökkeilyn kanssa, päinvastoin!

Vaikka kuinka paljon on ihan laskettua tilastotietoa siitä, miten suurten ikäluokkien edustajat ovat saaneet ja saavat nauttia kohtuuttomista eduista verrattuna mihinkään muuhun sukupolveen. Nuoret aikuiset maksavat veroina ja huonona työmarkkinatilanteena suurten ikäluokkien ylisuuret eläkkeet. Ja itse eläköityvät yli 70-vuotiaina. Että olkaa nyt onnellisia kun nuoremmat suovat ja kustantavat teille rennot eläkepäivät mökillä kuokkien!

Kyllä se on kuule niin, että minä, suuren ikäluokan eläkeläinen, olen itse maksanut koko elämäni palkastani työeläkemaksuni itse ja lisäksi 40 -30 prosentin veroja ja opintolainani korkoineen takaisin - sinä taisit opiskella valtion opintotuella? Edelleen maksan eläkkeestäni 30 prosenttia veroja - paljonko sinä maksat?

Minä olin se, joka mahdollisti sinulle ne opintotuet, subjektiivisen päivähoidon, asumistuet huolimatta hurjista veroistani ja töissä raatamisesta. Ilman autoa, ilman sosiaalitukia, ilman mitään apua. Että mitä ovat ne ”kohtuuttomat edut”, joita me suuret ikäluokat olemme saaneet? Minä en tiedä niistä mitään.

Vierailija
192/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

191/192 jatkaa: Lisään vielä, että mökkini on pieni ja ilman mukavuuksia, joten yöpymiset perheiden kanssa

tuottavat hankaluuksia.

Ja vielä lisäyksenä sellainen arkaluontoinen asia:  Miksi perheelliset olettavat, että lapsettomat naiset

ovat täpinöissään toisten lapsista, vaikka kuinkakin sukulaisia ovat.  Tätä asiaa on mahdotonta mennä

sanomaan, sillä se olisi paha loukkaus.

Vierailija
193/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis

Vierailija
194/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuiset lapset käyvät mökillämme ja viihdymme hyvin yhdessä. Olemme sopineet, että jokainen tekee vuorollaan kaikille ruokaa ja ostaa ruuat ja siivoaa jäljet. Mökki on hyvin varusteltu astian- ja pyykinpesukoneineen ja sisävessoineen, joten aikaa jää mukavaan yhdessäoloon. Pihakin on luonnontilassa mustikan ja puolukanvarpuineen, joten pihatöitä ei pahemmin ole, vain riippukeinussa lötköttely ja laiturilla onkiminen.

Vierailija
195/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, enpä tiennyt että minulla on ylisuuri eläke, 840 e

Mielestäni olen itse  veroja ja eläkemaksuja maksanut, joten mitenkähän asia lienee. Tein  vuosikymmenet töitä 7 pv viikossa, ei  kukaan tullut sanomaan, että vapaapäiviä ja lomaa  olisi

Ettei vaan kateuden piru  olisi persiissäsi !

Vierailija
196/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas. Ap oletteko eläkkeellä. Olettaisin että työelämässä on kesäloma joku 4 viikkoa. Miten lapsesi pystyvät olemaan koko kesän mökillä ne 24/7.
Tän tarttee olla provo.

Vuoronperään, ei kaikilla ole loma samaan aikaan

Vierailija
197/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vikanne kun olette kasvattaneet ne passattaviksi ja nyt ette saa edes sanottua ettette halua enää passata. Mistä lasten pitäisi tietää että haluatte jotain muuta, jos palvelu on aina pelannut ja pelaa edelleen, ettekä sano mitään?

Vierailija
198/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton sinkkueläkeläinen mökinomistaja.  Sisarusteni lapset tulevat mökilleni vieraisille omien

lastensa ja miestensä kanssa.  En ole koskaan varsinaisesti kutsunut heitä, mutta olettavat olevansa hyvinkin odotettuja.  Ovat usean päivän ajan, odottavat palvelua ja paikat on hyrskyn myrskyn.  En vain saa sanotuksi, että haluan viettää rauhaisaa aikaa miesystäväni kanssa.

Sitäpaitsi en ole oikeastaan sellainen, että jaksaisin pieniä lapsia muutamaa tuntia kauemmin ja iän myötä

omakin terveyteni aiheuttaa rajoitteita.

Sukuni on hyvin pieni, joten välien katkeaminenkaan ei ole hyvä juttu.  Eikä mökin vuokraaminenkaan sukulaisille tule kysymykseen, koska olen laittanut esim. sisustuksen hyvin henkilökohtaiseen malliin, enkä

tykkää että vieraat siellä omin päin huseeraa.

Joten minkäs teet!

Ikään ja terveyteen on helppo vedota ja sanoa, ettei jaksa enää pitkiä vierailuita tai toivoisi että muutkin osallistuisi hommiin. Mutta jos vaan hammasta purren palvelee ja hymyilee että kiva kun kävitte, niin mitään muutosta ei tosiaan tule tapahtumaan. Ihan oma valinta.

Vierailija
199/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset eivät sovi saman katon alle??  Erikoinen kommentti vanhemmalta lapsiaan kohtaan. En pystyisi noin ajattelemaan läheisistäni. Ongelma lienee, että ette kommunikoi rakentavasti.

Samaa mieltä.
Vaikea ymmärtää, että joku ei halua viettää lastensa ja lastenlasten kanssa aikaa. Kylmää touhua perhettä kohtaan kun puutarhatyöt ajaa edelle. 😳

Vierailija
200/460 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä mökistä on tehtävä työleiri?
Jokainen normaali vanhempi haluaa viettää aikaa jälkikasvunsa kanssa. Todella outo aloitus tämä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä