Ostin Prismasta lasiset "juomapurkit" ginin juomiseen, mies veti kilarit
Niin, ostin siis tänään lähikaupasta pari lasista juomapurkkia pilleillä ginin juomista varten. Ajattelin, että on tosi käteviä, kun niissä on kansi ja kahva ja pillillä juodaan, niin ei läiky pitkin partsia, keittiötä jne. Maksoivat vain 2,95€/kpl. Tämän tyyliset http://www.hannie.fi/tuotekuvat/x550/ARI009.jpg
Mies sai hirveän kohtauksen, kun tulin kaupasta ja esittelin ostokseni. On kuulemma kyllästynyt tähän minun viinalla läträämiseen ja toivoisi, että käyttäisin yhtä paljon mielikuvitustani muiden arkiasioiden järjestämiseen kuin mitä käytän sen miettimiseen, mistä "kiposta" on paras juoda mitäkin alkoholia.
Mitä helvettiä?! Olen aloittanut tämän giniharrastuksen vasta tänä keväänä ja maksan kyllä itse kaikki harrastukseeni liittyvät kulut. Ukko itse rassaa jotain moottoreita (älkää kysykö mitä) autotallissa kaiken vapaa aikansa, enkä minä murise siitä. Ja tiedän kyllä, että siellä on kossupullo jossain työkalupakissa ja ostin sitä kossua varten hänelle myös tarkoitukseen sopivan lasin, minkä on myös ottanut käyttöön. Tai ainakaan se ei enää ole keittiön kaapissa.
Voi että ottaa taas päähän!
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP täällä, sori, että kesti vastaaminen, piti hoitaa vähän kotihommia.
Ilmaisin itseäni hiukan heikosti. Laajasti ottaen voisi sanoa, että harrastan erilaisten lasien keräämistä. Näihin laseihein sitten yhdistän erilaisia alkoholijuomia. Tai toisinpäin, jos haluaa asian jotenkin ikävästi nähdä, kuten mieheni nyt yrittää ilmaista.
Aikaisemmin harrastin vodkia ja siihen oli minulla on lukuisia erilaisia laseja, joista valitaan sopiva sen mukaan juodaanko ns. pitkää vai lyhyttä juomaa. Nyt keväällä kyllästyin ja ajattelin vaihtaa lajia.
Olen ihan aloittelija vielä tässä giniharrastuksessa ja nämä on ensimmäiset ns. ginilasit, jotka ostin, kun olivat jotenkin niin kesäiset jne.
Mies on koko ajan pysynyt siinä kossussaan, eikä ole kommentoinut missään vaiheessa hänelle ostamaani "kossulasia", mutta käytössä se on, sen tiedän. Olen välillä yrittänyt kysellä haluaisiko jotain vaihtelua siihen, mutta väittää, ettei ymmärrä mitä höpisen.
Ärsyttää siis vaan nyt se, että ukko dissaa mun harrastusta vaikka tosiaan rahoitan sen ihan itse. En minäkään kommentoi negatiivisesti hänen autotallissaan puuhastelujaan vaan päin vastoin yritin tukea ostamalla siihen sopivia varusteita.
Kerro nyt kuitenkin, että laitatko ginin sekaan jotain ja kuinka kannellinen muki mielestäsi sopii juuri ginille (tuoksu jää pois)?
Ginin sekaan laitan lonkeroa ja jäitä tietysti paljon. Kun istun, otan kannen pois ja tuoksuttelen siitä. Tuo kansi ja korkki oli vain sitä varten, että jos pitää kuljeskella tiluksilla, niin ei läiky pitkin permantoja.
Ihastun aina kokonaisvaltaisesti juttuihin eli esim. nyt, kun hurahdin tähän gini-hommaan, ostin tietysti suihkugeelit ja vartalovoiteet greipin tuoksuisina ja hajuvetenä Guerlainin Aqua allegoria Pamlelune. Tämä on sitten toinen juttu, mistä ukko on kiukutellut, että kuulemma kyllästyttää, kun "marinoin" itseäni niin sisäisesti kuin ulkoisesti lonkerossa?! Mitä ihmettä, greipin tuoksuhan on kesäaikaan mitä miellyttävin.
Tuoksuuko gini greipille?
Sori, en tiedä gineistä mitään.
Ei, vaan pääosassa on katajan tuoksu. Joissain gineissä voi havaita sitrushedelmien tuoksua mutta ei ole päätuoksu.
Ja katajan tuoksu säilyy, kun lantringiksi käyttää tonic-vettä. Miedot maitokaupan lonkerot ei ole giniä nähneetkään, ne tehdään käyttämällä ja vain maustetaan sopivilla esansseilla. Aitoa lonkeroa saa alkosta, siinä on giniä ja greippilimsaa. Nykyään on sitten vaikka mitä muitakin makuja, esim. lime tai karpalo. Gin & tonic on vanha perinteinen drinkki, raikas kesällä eikä liian makea. Tonic-veteen lisättiin kiniiniä, jonka uskottiin estävän malariaa vanhoissa siirtomaissa.
Pidän paljon alkuperäisestä lonkerosta. Ostin taannoin lähikaupasta Original lonkeroa 2,6 % vahvuisena. Se on siis samanlaista kun Alkon oikea lonkero, paitsi että giniä on vähemmän joten sitä ei lasketa alkoholijuomaksi. Oli paljon paremman makuista kun ne käymisteitse valmistetut sotkut, jota lonkerona myydään. Ei toki alkuperäisen veroista mutta kuitenkin.
Ajattelin ostaa toisenkin pullon ja kokeilla josko pieni loraus giniä saisi maun samaksi kun oikeassa lonkerossa. Harvoin tulee juotua mutta olisi hauskaa jos maamme umpiälytöntä alkoholilakia voisi nöin vähän "huijata" lonkeron osalta.
Voisi siis sanoa, että olet giniharrastaja! 😊
Joo 😊. En tosin vielä niin pitkälle edistynyt kun ap. Meillä on kyllä myös tuollainen aloittajan ostama kannellinen muki, mutta se on tähän mennessä ollut seitsenvuotiaamme käytössä mehumukina. Täytyy takavarikoida se vanhempien "harrastuskäyttöön" 😊😊😊
Täytyypä kokeilla tuota mietoa lonkeroa joskus. Prosentit ovat oikeastaan sivuseikka, mutta kyllä oikean lonkeron makuun kuuluu se ginin tuoma terävyys. Ostan joskus Alkosta sitä 5,5-prosenttista pari purkkia tai jos tulee laivalla käytyä, niin sieltä voin tuoda six-packin kaappiin saunajuomaksi.
Lonkero on hieno suomalaiskeksintö. Vuosia sitten kun asuttiin keskieuroopassa niin tapasin viedä tuliaiseksi hollantilaiselle työtutulle sixpackin, hän kun oli joskus käynyt Suomessa ja tykästynyt juomaan.
Nykyään sitä kuulemma saa monestakin maasta ihan kaupoista, ja kauppa käy. Lonkerolla Suomi nousuun ja vienti vetämään 😊😊 .
Giniharrastus. No juu. Entä Koskenkorvaharrastus? Tai Vodkaharrastus?
Nyt ollaan hienosti "harrastajia", ei enää alko-ongelmaisia tai karusti juoppoja! :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Giniharrastus?
Tämä on oikeasti nykyään trendiharrastus, ja gini on ihan tyylikäs juoma 😃
Minusta nuo purkin näköiset juoma-astiat ovat ollet aina kauheita. En voisi kuvitella juovani kuin ehkä eväsmehua metässä tuollaisesta. Gini vaatii avoimen lasin suun ja ohuen reunan. Silloin on huulikosketus täydellinen. Enkä yleensä juo juomia pillillä.
onhan nuo ihan käteviä. kun tyttökaverien kanssa käytään tyynysotaa välillä, niin ei juomat lennä ympäriinsä.
Mikset saman tien ostanut nokkamukia? Siitä ei pääse läikkymään, varsinkin jos on sellainen mistä tulee vain imemällä.
Kyllä minäkin saattaisin hermostua, jos mies toisi kotiin noin tyylittömän näköiset lasit. Yhdet Ikeasta ostetut juomalasit olen jo laittanut lasinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Giniharrastus?
Harrastus jossa emännällä läikkyy ginit pitkin keittiötä ja partsia jos lasissa ei ole kantta. Pillikin pitää olla kun ei enää muki osu huulille vaan ginit läikkyy rinnuksille. Yllättävää tosiaan ettei ukko tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Tää olikin hauska ketju. Jos tää tarina oli Porvoosta niin 5/5 👌
Jos leikitään, että tarina on tosi niin en kyllä ihmettele ap:n miehen reaktiota. Ei oluenharrastajatkaan osta halvinta bulkkikaljaa ja ryystä viikonloppuna perseitä.
Mitä tulee autoharrastukseen (vai oliko vain yleisesti moottoriajoneuvot) niin se on aika eri tasolla haitoiltaan kuin terästetyn lonkeron kiskominen siihen tahtiin, että pitää olla lasissa jo kansi ja pilli ettei läiky terassille. Vaikka siellä olisikin miehellä kossupullo tallissa. Ehkäpä se miehen pullo on siellä jemmassa siksi ettei ap "harrasta" sitäkin kitusiinsa?
Noin muuten itse ymmärrän kyllä myös ginin harrastamisen, ap:n harrastus on kyllä jotain muuta harrastelua, mikä on toki ihan ok sekin, ei haittaa mua mutta sympatiat tässä kohtaa miehelle.
Ap on aktiiviharrastaja.
Mä haluan tollaiset mukit kanssa, että voi niistä ryystää siideriä puistossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole alkoholisti, olen vain aktiivinen harrastaja.
Siinä mainio t-paitateksti kesäjuntille.
Kuulostatte oikein ihanalta pariskunnalta. Huvittaa ajatus miehestäsi vetämässä piilopullosta kossua moottoria ruuvaillessaan.
Kuinka paljon sitä giniä menee viikossa, ap?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan sellainen pikku seikka miten alkoholi liuottaa muovia. Ei se tee jos mukana on lantrinkia mutta 40% alkoholia pelkästään niin normaalit muovipillit ym. muovimukit liukenee. Ihan saman tekee normaali muovinen virvoitusjuomapullo kun sen täyttää alkoholilla.
Alkoholi liuottaa muovin pehmentimiä, joten kova muovi ei liukene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan sellainen pikku seikka miten alkoholi liuottaa muovia. Ei se tee jos mukana on lantrinkia mutta 40% alkoholia pelkästään niin normaalit muovipillit ym. muovimukit liukenee. Ihan saman tekee normaali muovinen virvoitusjuomapullo kun sen täyttää alkoholilla.
Joo näin on. Väkeviä alkoholituotteita myydään myös kovissa kirkkaissa muovipulloissa, eikä se muovi niistä mihinkään liukene.
Vierailija kirjoitti:
On ne pillit ihmeen kestäviä ravintoloissa kun ei vodkaan (Caipiroska) tai cachaçaan (Caipirinha) liukene...🤔
Toki noissa juomissa on muutakin kuin vain alkoholia muttei kuitenkaan varsinaisesti mitään pidentäjiä.
AI-hotellissakin tarjosivat väkeviä (viskit, raki...) kertakäyttömukeista, niistä samasta materiaalista tehtyjä kuin muoviset kertakäyttövirvoitusjuomamukit.
Vierailija kirjoitti:
Harrastus olisi uskottavampi tällaisella lasilla. Nyt tuntuu, että ap känniörveltää ja tarvitsee kannen, ettei läiky ja pillillä kihahtaa paremmin päähän. Ja oliko edellinen harrastus olutharrastus?
Linkki ei toimi ja pillilla ei nouse paremmin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tyrmääviä kommentteja.Kunnon suomalaista menoa jossa luullaan,että alkoholi on kaikille ongelma.
Jotkut harrastaa wiskejä,jotkut artesaanioluita ja itse harrastan pienimuotoisesti viinejä.Kerään shampanjaa ja suunnittelen viinikaapin ostoa.On minullakin laseva vai pullostako pitäisi litkiä :D.
Tuollaiset apn lasit on minullakin.Ostin mojito-laseiksi,mutta kokista mennyt toistaiseksi.
-Mutta kun tuollaista juuri kuvatunlaista gini-harrastusta ei ole oikeasti edes olemassa
-Noi ei ole gini lasit
-gini harrastajan ongema ei ole että giniä läilyy ympäri taloa ja pihapiiriä
-giniä ei juoda pillillä
-gini harrastukseen ei kuulu ginin hajuinen suihkugeeli ja gini hajuvesi
-jne
-jne
Olen varma että AP on ihan harmiton ja hyvä tyyppi, sellainen oman elämän riittaväisänen
Greipin hajuisia kyseiset tuotteet ovat. Eivät ginin...
Näin AP kertoi aiemmin ostaneen greipinhajuisia pesuaineita ja hajuvettä.
Ap:n omistautuminen greipin tuoksulke ja söpöille purkeille olisi oiva harrastus ilman viinalla läträämistä. Toivottavasti kyseessä on porvoolainen harrastus, jos ei, miehen pitäisi ehdottomasti jättää se marinoitu sika 🐗
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne pillit ihmeen kestäviä ravintoloissa kun ei vodkaan (Caipiroska) tai cachaçaan (Caipirinha) liukene...🤔
Toki noissa juomissa on muutakin kuin vain alkoholia muttei kuitenkaan varsinaisesti mitään pidentäjiä.
AI-hotellissakin tarjosivat väkeviä (viskit, raki...) kertakäyttömukeista, niistä samasta materiaalista tehtyjä kuin muoviset kertakäyttövirvoitusjuomamukit.
On tietenkin hieman eri laittaa lasiin 4cl vodkaa ja siihen muuta ( sokeria, limettä). Pilli mukaan ja juoma juodaan kauanko siinä kestää? Eri asia on laittaa 40% alkoholia muovipulloon tai kertakäyttömukiin... Ei se muovi hetkessä siinä liukene mutta yllättävän nopeasti. Osta kaupasta muovipilli ja laita se astiaan missä on väkevää alkoholia, ota se pilli ylös sieltä 2 tunnin päästä. Kokoajan muovia liukenee nesteeseen.
Sitten varmaan pääsemme seuraavaan kysymykseen?
Miksi sitten myydään väkeviä alkoholeja muovipulloissa ihan siellä alkossa?
Muoveja on erilaisia ja ehkäpä sen sinun kantapaikkasi pillit/mukit ovat tälläistä muovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mutta kertakäyttömukit liukenee.
Hyvä provo!