Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ESPOO aikoo tehdä, kun lukioon ei päässyt alle 7,83 keskuarvon??!!

Vierailija
16.06.2017 |

Suomen vauraimpiin kuuluvan kaupungin nuoret syrjäytyvät, kun kaupungissa ei ole riittävästi lukiopaikkoja! Älytöntä! Tässäpä kunnalisvaaliteemaa, poliitikot!

Kommentit (200)

Vierailija
81/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai nuo ulkkarit, jotka ylpeänä tulevat tänne, että osaanpa englantia. Sitten tuleekin "speak slower, I don't understand" tai muuta vastaavaa. Täällä onkin koulutustaso vähän korkeammalla.

Vierailija
82/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan että lahjakas, ahkera ja älykäs osa ikäpolvesta pääsee lukioon ja päinvastainen osa taas ei! Ehkä lukioiden ja ylioppilastutkinnon arvostus nousee tätä kautta?

Kyllä niissä amiksissakin kaivataan ja tarvitaan opiskelijoita. Just niitä, jotka ei ole viitsinyt tähänkään mennessä availla koulukirjoja kauhean ahkerasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekevät liian vahvoja ennusteita peruskoulun lopussa. Ilmiö ei ole niin yksinkertainen, että kun et tuossa kohtaa saanut numeroa x, tulevaisuutesi on tavallaan jo ennustettu ja sinetöity. Esimerkiksi jo koulukiusaaminen voi haitata opintomenestystä.

Suomessa ollaan tämä ajatus hyväksymällä menty lähemmäs monen muun maan tyyliä, jossa työväenluokasta on tosi vaikea päästä vaikkapa yliopistoon. Se on huono suuntaus. Se lisää yhteiskunnallista eriarvoisuutta eri tasoilla ja myös hukattua potentiaalia, joka kääntyy koko maata vastaan.

Vierailija
84/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee aina karvat pystyyn, jos joku ylpeilee itsensä tai lapsensa seiskojen ja kasien saamisesta "lukematta". Itse ajattelen, että jos lapseni ahkeroi ja yrittää, niin se on arvostettavampaa kuin numero, jonka sillä saavuttaa.

Vierailija
85/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua koulukiusattiin peruskoulussa, kuten osaa kavereistani. Piti vaan oppia taistelemaan samaan aikaan JA lukemaan samalla. Nyt nauraa se joka parhaiten nauraa, kun tietää mitä huumeveikkoelämää osa noista viettää. Melkoinen viidakko tuo peruskoulu välillä. Olin yhteydessä entiseen opettajaani ja siellä on meno kuulemma rauhoittunut. Itse piti olla nyrkit pystyssä tyttönä ja katsoa, ettei polkupyörän renkaat ole puhkottu.

Vaatii aika vahvaa luonnetta, että kestää tuon läpi ja pistää hanttiin, ettei alistukaan. Viesti perille?

Vierailija
86/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousee aina karvat pystyyn, jos joku ylpeilee itsensä tai lapsensa seiskojen ja kasien saamisesta "lukematta". Itse ajattelen, että jos lapseni ahkeroi ja yrittää, niin se on arvostettavampaa kuin numero, jonka sillä saavuttaa.

Sinua siis harmittaa, että toiset nyt vaan oppivat nopeammin kuin toiset?

Vierailija
87/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi voi voi, eihän alle kasin keskiarvolla pitäisi olla mitään asiaa lukioon missään, vaikka äitsy pitäisi kuinka lahjakkaana.

Vierailija
88/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa vierittää vastuu aina jonkun muun niskoille. Mitäs jos oppilas olisi ottanut itse enemmän vastuuta ja opiskellut vähän ahkerammin? Olisi todistuskin ollut varmaan parempi?

Vierailija
89/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäreiluinta on se, etteivät eri koulujen tai edes saman koulun eri opettajien antamat arvosanat vaadi samaa osaamista. Toki tämä liittyy myös ammattikoulupaikkojen jakoon. Toisen opettajan kasi on toisen ysi, toisen ysi toisen kymppi, toisen seiska toisen kasi. Meillä pidettiin viidestä aineesta valtakunnalliset kokeet ja kyllä, ne vaikuttivat numeroon, useimmilla oppilailla laskevasti (vaikka lienee normaalia että valtakunnallisen kokeen arvosana on noin yhden numeron huonompi kuin todistuksen arvosana). Niinpä isolla osalla yseistä peruskoulun päättötodistus oli yläkoulun huonoin todistus. Ei tunnu reilulta. 

Näinkin korkeat keskiarvorajat lukioon ovat ongelma esim. matemaattisesti tosi lahjakkaille, mutta kielissä ei niin hyville ... sanoisin että on oppilaita, jotka pystyvät kirjoittamaan ällät pitkästä matikasta, laajasta fysiikasta ja kemiasta, vaikka se lukioon tulo keskiarvo olisikin 7. Ja näitä matematiikan osaajia tarvitaan!

Eipä ole kyllä ikinä tullut vastaan oppilasta, joiden keskiarvo on ollut 7 mutta kirjoittavat ällät pitkästä matikasta, laajasta fysiikasta ja kemiasta. Epäilemättä heitä on, ainakin palsta äitien kotona.

Vierailija
90/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkeroinnin oppiminen on välttämätön taito. Sitä parempi, mitä aikaisemmin sen oppii.  Jossain vaiheessa tulee muuten  järkytys siitä, kun lukematta ei pärjääkään enää.

Vierailija
91/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo englanti tilttaa alkuunsa, jos ei muutenkaan osaa riittävästi. Ihan must alalla kuin alalla.

Vierailija
92/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkeroinnin oppiminen on välttämätön taito. Sitä parempi, mitä aikaisemmin sen oppii.  Jossain vaiheessa tulee muuten  järkytys siitä, kun lukematta ei pärjääkään enää.

Ne fiksummat vaan tietävät valmiiksi, mitä odottaa. Vähemmän vapaa-aikaa ja hommiin. Sitä ennen sluibataan.

Vierailija
93/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousivatko Espoon lukioiden keskiarvorajat paljonkin viime vuodesta? Edellisen vuoden pisterajojen seuraaminen ja keskiarvon hilaaminen hiukan niitä ylemmäksi varmistaa pääsyn. Onko sinulla ap ehdottaa jotain muuta karsintasysteemiä kuin ka:oon perustuva? Vai onko ongelma siis se, että kaikille espoolaisnuorille pitäisi olla lukiopaikka? Vaiko se, että juuri sinun lahjakas nuoresi jäi vaille paikkaa?

Ainakin Jumalasta seuraavaksi palvotun Etelä-Tapiolan lukion keskiarvoraja laski ihan roimasti, oli "vain 8,95 tms.

Siihen nähden aika pienellä marginaalilla Espoossa lukioon pääsee, jos 7, 8 alle ei pääse oikeen mihinkään ja 8,95 pääsee sitten ylistettyyn.

Vierailija
94/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etis on hyvä koulu.

Vierailija
95/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa opinahjossa oli pääsyvuotena raja 9,5.

Vierailija
96/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kaupungin pitäisi tehdä jotakin, jos mamman kullat eivät päässeet lukioon? Ammattikouluissa on usein tyhjiä aloituspaikkoja, joten ei muuta kun täydennyshakuun osallistumaan. Ei ole kaupungin vika, jos oppilaan suoritustaso ei riitä lukioon. Jokainen on itse vastuussa tekemisistään. Vanhemmatkin voisivat potkia noita "lahjakkaita" vesojaan p*****lle. Olen muuten sitä mieltä, että jos on lahjakas ja älykäs sekä viisas, niin jo yläkoulussa ymmärtää oman etunsa ja tekee vaadittavat työt. Mutta ainakin viisaus käyttää lahjojaan puuttuu.

Vierailija
97/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen vauraimpiin kuuluvan kaupungin nuoret syrjäytyvät, kun kaupungissa ei ole riittävästi lukiopaikkoja! Älytöntä! Tässäpä kunnalisvaaliteemaa, poliitikot!

Muista tämä on kun neljän vuoden päästä on seuraavat kunnallisvaalit! :D

Vierailija
98/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan paska keskiarvo? Miksi huonojen oppilaiden pitäisi päästä edes lukioon? Oma oli 8,2 panostamatta ja lukiossa sitten laski 7,2:een panostamatta. Ja minäkin olen vielä sellainen normaaliälyinen ja vähän huonomuistinen ihminen. Lahjakkaat pääsivät panostamatta ysiin.

Vierailija
99/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa opinahjossa oli pääsyvuotena raja 9,5.

Ja tämä siis, jos et saanut niitä vieraiden kielien alennuksia.

Vierailija
100/200 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen koulumenestys ja keskiarvotaso on tiedossa jo ysin syksyllä. Samoin lukioiden sisäänpääsy keskiarvot ovat arvioitavissa jo aiemmin. Hyviä lukioita on esim. Kirkkonummella.

Ei pidä ängetä sinne, minne rahkeet ei riitä. Lisäksiksi vanhemmillakin on vastuu olla tietoinen oman nuoren kouluasioista.