Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikissa kaupoissa pitäisi olla sääntö, ettei sulkemisajan jälkeen tarvitse myydä mitään

Vierailija
12.06.2017 |

Siis kassat kiinni minuutilleen silloin ja asiakkaat ulos.

Ihan joka päivä tulee näitä luuhaajia, jotka tulevat tekemään ilmeisesti kuukauden ostokset viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa. Tuloksena on yleensä se, että käytävillä pyörii näitä palloilijoita edelleen puoli tuntia sulkemisajan jälkeen. Olisi oikeasti kiva tietää, miksi sinne kauppaan ei voi mennä niinä muina aukiolemisen kolmenatoista tuntina. Siis ihan oikeasti, miksi?

Kommentit (327)

Vierailija
141/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun lähikaupoissa kassat menevät kiinni juuri silloin kun kaupatkin eli esim. tasan kello 21.00. Sen jälkeen on turha yrittää maksaa enää mitään. Luulin tämän käytännön olevan voimassa kaikissa kaupoissa.

Vierailija
142/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kassa (oma hermoni ei kestäisi täällä kerrottuja esimerkkejä asiakkaista...), mutta siitä huolimatta ymmärrän käydä kaupoissa ennen sulkemisajan kolkuttelua. Aukioloajat ovat nykyään niin pitkät, että tuollaiset viimeminuutin hiturit kertovat vain käytöksellään sen, ettei heillä ole nähtävästi mitään suunnittelutaitoa ajankäyttönsä suhteen.

Mielestäni kassakone voisi automaattisesti tuplata myytyjen tuotteiden hinnan siinä vaiheessa, kun kello kilahtaa sulkemisajan merkiksi. Tuplahinnalla maksettaisiin sitten ylitöihin joutuneen kassan palkka tuolta ajalta ja kaikki voittaisivat. Mattimyöhäset saisivat ne ostoksensa (tuplahinnalla, mutta varmasti kaiken sen arvoista koska ostokset olivat niin kiireellisiä, ettei niitä voinut enää seuraavana päivänä tehdä) ja kassa saisi korvauksen ylitöistä ja menetetystä vapaa-ajastaan. Tuolla ei tietenkään makseta esim. pienen lapsen odotteluaikaa hoitopaikasta saati hoitajan ajanmenetystä, mutta mitäs niitä miettimään! Tärkeintä on vain se, että oma napa sai suorittaa ostokset sulkemisajan jälkeen, eikös niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus tietämättäni tai epähuomiossa mennyt kauppaan ta kahvibaariin juuri sulkemisaikaan. Nykyisin  olen yleensä voinut tehdä ostokseni tai ryypätä kupposen ripeästi. Henkilökuntahan on yleensä paikalla vähän pitempään siivoilemassa ja hyllyjä täyttelemässä. Tämä on siis mielestäni sitä hyvää asiakaspalvelua. Tällaisessa paikassa käy kernaasti "oikeanakin aikana"!

Kerronpa vielä esimerkin; Ajelimme pohjoiseen lauantaina juuri moottoriremontista päässeellä autolla, johon piti matkalla tehdä öljynvaihto. Joensuun Esolla ajoimme huoltamon pihaan. Huoltohalli oli tietysti pimeänä, mutta kysyimme mahdollisuutta öljynvaihtoon. "Kyllähän se käy ja maistuisiko herroille odotellessa  kuppi kahvia muovimukista ja henkilökunnan puolella!" Eikös tämä ole sitä asiakaspalvelua parhaimmillaan?

Näin nimenomaan asian pitäisi olla, loistavaa palvelua olette saaneet! Mutta yleesä täällä aletaan heti soittelemaan ay henkilölle valittamaan . Pääsääntöisesti Suomessa on tosi paska asiakaspalvelu. Minä , minä ja minä.

Työnantaja voisi keksiä jonkun fiksun ratkaisun , niin palvelu pelaisi

Fiksu ja ainoa ratkaisu on se, että sitten alasta ja palkasta riippumatta työnantaja maksaa palkan ihan juuri siitä ajasta, jonka työntekijä tekee ylitöitä, oli se sitten viisitoista minuuttia tai viisi tuntia. 😉 Siinä vain käy sitten pian niin, että jokainen alkaa olemaan vähintään sen hetken verran ylitöissä, "kun ei työajalla ehtinyt millään..." No, senhän loppupeleissä sitten maksaa sen tuotteen/palvelun kuluttaja, mutta tuskin sekään on sitten kenellekään mieleinen vaihtoehto, kun ei noita superrikkaita ihan joka oksalla kasva.

Vierailija
144/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä kaupassa, yhden kerran jouluaattona. Kauppa taisi mennä kiinni klo 13 ja kassat lähtivät laskemaan kassojaan - kunne s vuorovastaava huomasi hyllyjen välissä ukon haahuilemassa. Meni sanomaan tälle, että kauppa on jo kiinni. "katselen tässä joululahjoja". Meinasin huutaa, että jollei tämän joulun lahjat ole jo ostettu, parempi jättää ensi jouluun.

Myös ravintolassa olen hätistellyt asiakkaita sulkemisaikaan. Mut kun se tuoppi on kesken.

Nyt olen töissä isännöitsijätoimistossa. Työaika loppuu klo 16 ja klo 15.55 sisään ryntää kiinteistövälittäjä riemuissaan "ehdinpäs!". Hänelle on kauppapaperit lunastuskaupasta. Tieto kaupasta on lähetettävä osakkaille heti. Siinä menee puoli tuntia kun laadin ilmoituksen ja postitan sen.

Juuri ennen sulkemisaikaa saattaa soittaa joku jaarittelija ja puhelu kestää ja kestää.

Näitä myöhästelijöitä on siis joka alalla.

Vierailija
145/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä kaupassa, yhden kerran jouluaattona. Kauppa taisi mennä kiinni klo 13 ja kassat lähtivät laskemaan kassojaan - kunne s vuorovastaava huomasi hyllyjen välissä ukon haahuilemassa. Meni sanomaan tälle, että kauppa on jo kiinni. "katselen tässä joululahjoja". Meinasin huutaa, että jollei tämän joulun lahjat ole jo ostettu, parempi jättää ensi jouluun.

Myös ravintolassa olen hätistellyt asiakkaita sulkemisaikaan. Mut kun se tuoppi on kesken.

Nyt olen töissä isännöitsijätoimistossa. Työaika loppuu klo 16 ja klo 15.55 sisään ryntää kiinteistövälittäjä riemuissaan "ehdinpäs!". Hänelle on kauppapaperit lunastuskaupasta. Tieto kaupasta on lähetettävä osakkaille heti. Siinä menee puoli tuntia kun laadin ilmoituksen ja postitan sen.

Juuri ennen sulkemisaikaa saattaa soittaa joku jaarittelija ja puhelu kestää ja kestää.

Todellakin on 😂 Mutta omalta työpaikaltaan kuitenkin luultavasti haluavat lähteä ajallaan suksimaan v***un.

Vierailija
146/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaljaakaan saa myydä enää ysin jälkeen niin saisko saman systeemin muille tavaroille, että ostoksia ei pääse kassan läpi enää sulkemisajan jälkeen. Itse en ees kehtais mennä viime hetkillä kauppaan.

Saa myydä jos on tullut kauppaan ennen 21. Vaikka ois jonossa 21.15 niin saa kaljansa (eihän kauppaan pääse klo 21 jälkeen jos se silloin suljetaan) näitä viimetipassa kauppaan tulioita oon nähny ihan liikaa kassana kun työskentelin. Ja sitä kaljaakin pitää just tulla sillon ostamaan..ei vahingossakaan vaikka klo 20

Vierailija
147/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumankekka että nuo asiakkaat sitten haittaavat kassamamojen töitä.

Robotin työtä ja siitäkin vielä kitistään. Onneksi koneet tulee ja korvaa tuolaiset märisijät.

Voi kun oppisit lukemaan! Kyse on yksinkertaisesti toisen ihmisen (saattaa sinun kaltaisille olla yllätys että se kassahenkilö on myös ihminen) arvostamista. Aika on rahaa kuuluu vanha sanonta mutta miksi sinua sen kassan aika ei ole? Ylitöistä pitäisi saada tuntuva korvaus (mitä se kassa ei saa kuten jo usein sanottu) koska silloin menettää sitä omaa aikaansa.

Minusta tämä mikä otsikossa eli kassat tasalta kiinni on hyvä idea. Työntekijöiden vuorot pitää ja kauppiaan ei tarvitse olla huolissaan kalliista ylityöstä.

Vierailija
148/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siitä työstä ei tuu se raha taloon (millä ne palkat pitäs maksaa) vaan niistä asioivista ihmisistä. 

tietty siltäkin ylimenevältä ajalta pitäs maksaa palkkaa ja viikkotuntien ylittyessä korotettua.

ja ihan oikeesti ne robotit osaa tulevaisuudessa myös hyllyttää. ja se meinaa et kaupassa missä on nyt 6 henkilöä töissä on jatkossa tasan yksi.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
149/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat, aina viime tipassa kaikki asiansa hoitavat asiakkaat menevät kauppaan muutama minuutti ennen sulkemisaikaa. Heillä ei ole mitään kiirettä kotiinsa, vaan isotkin ostokset tullaan maksamaan sulkemisajan jälkeen. On se ihme, että jos kauppa / tavaratalo aukeaa jo klo 8 tai 9 aamulla, niin ostoksille on mentävä klo 20.55 tai klo 21.55!

Kaupan alalla on paljon muitakin ongelmia. Suurimpia ongelmia on asiakkaitten röyhkeä ja asiaton käytös henkilökuntaa kohtaan ja turvaton yksintyöskentely etenkin iltaisin ja viikonloppuisin. Kauppojen myyjät ja kassamyyjät joutuvat sietämään asiakkaitten uhkailevaa puhetta ja käytöstä, kiroilua, huutamista, haistattelua, huorittelua ja homottelua.

Kauppaan ei kannata hakeutua töihin. Surkea palkka, urakkatahtinen työ, liian vähän henkilökuntaa, huonot vuorolisät, epämukavat työajat ja asiakkaitten uhkaileva käytös. Myyjät ja kassamyyjät joutuvat kuuntelemaan lähes jokaisessa työvuorossa ilkeää ja aggressiivista vihapuhetta.

Vierailija
150/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun siitä työstä ei tuu se raha taloon (millä ne palkat pitäs maksaa) vaan niistä asioivista ihmisistä. 

tietty siltäkin ylimenevältä ajalta pitäs maksaa palkkaa ja viikkotuntien ylittyessä korotettua.

ja ihan oikeesti ne robotit osaa tulevaisuudessa myös hyllyttää. ja se meinaa et kaupassa missä on nyt 6 henkilöä töissä on jatkossa tasan 1.

No todennäköisesti, mutta eiköhän siihen hetki mene ennen kuin niin ihmistä vastaavaa tekniikkaa saadaan.

Ja siinäkin tapauksessa kaupassa joutuu olemaan enemmän kuin se yksi töissä. Tilityksiä, muita toimisto- tai paperihommia tuskin voi robotille jättää ennen kuin on kehitetty täysin ihmistä vastaava robotti. Ja eihän se yksi työntekijä voi aamusta iltaan seitsemänä päivänä viikossa olla töissä. Työntekijöitä mahdollisesti yhteensä tarvitsee vähemmän, mutta kuitenkin reilusti enemmän ihmisiä kuin vain se yksi täytyy pitää töissä näistä roboteista huolimatta.

Vierailija
151/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymys: miksi te kauppiaat ette pidä kauppojanne auki pidempään, kun selkeästi kauppa käy viimeisillä minuuteilla? Tämä tosin taisi olla työntekijän avautuminen eikä kauppiaan itse.

Vierailija
152/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja ihan oikeesti ne robotit osaa tulevaisuudessa myös hyllyttää. ja se meinaa et kaupassa missä on nyt 6 henkilöä töissä on jatkossa tasan yksi.

Vierailija kirjoitti:

Kykenisitkö kuitenkin siihen robottiaikaan asti kunnioittaa muita ihmisiä? Ei se maailma pyöri sinun pepun ympärillä, tiesitkös?

Vierailija
153/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla jenkkityyliin kaupat yötä  myöten auki ja pikakassat!

Vierailija
154/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys: miksi te kauppiaat ette pidä kauppojanne auki pidempään, kun selkeästi kauppa käy viimeisillä minuuteilla? Tämä tosin taisi olla työntekijän avautuminen eikä kauppiaan itse.

Usein kauppiaat harkitsee aika tarkkaan, mitkä aukiolotunnit kannattaa. Harva haluaa maksaa esim, yötyöstä.

Se, että sulkemisaikaan sisään ryysääkin ihmisiä ei automaattisesti tarkoita, että kauppa kävisi ja olisi kannattavaa. Usein sulkemisaikaan on kyse muutamasta tyypistä, jotka ovat viivytelleet kauppaan menoa ja muutenkin ovat elämäntyylimyöhästelijöitä. Erittäin usein pari-kolme viimeistä aukiolotuntia on muuten todella rauhallisia. Hyvä jos asiakkaita juurikaan on.

Vierailija
155/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on töissä eräässä erikoisliikkeessä. Liike oli muuttanut juuri uuteen liiketilaan ostoskeskuksessa ja se oli suljettuna muuton ajan. Liikkeen nosto-ovi oli kuitenkin hieman auki alapuolelta, jotta työntekijät mahtuivat juuri ja juuri kumartuneena kulkemaan alta tavaroita liikutellessaan.

Eiköhän sieltä nosto-oven alta ängennyt asiakkaita liiketilaan. Tullaan väkisin kiertelemään keskeneräiseen liikkeeseen ja tekemään ostoksia häiriten muuttotöitä.

En käsitä miten ihmiset kehtaavat. Itselle osittainkin laskettu liikkeen nosto-ovi on selvä merkki siitä, ettei liike ole auki. Ei tulisi mieleenkään ängetä sellaiseen kauppaan.

Vierailija
156/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se viime minuutin ostaja ei välttämättä ole tarpeeksi tuottava tai heitä ei joka illalle riitä tarpeeksi. Ketjuvetoiset kaupat toki hieman erikseen, mutta esim. kauppias kun maksaa omasta pussistaan, niin mietittävä myös sitä, että palkkakustannukset (ja toki muutkin) eivät nouse liian suuriksi, kauppa kun ei ole olemassa vain niitä asiakkaita varten, vaan sillä pitäisi saada sen kauppiaan myös elantonsa.

Vierailija
157/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kapasiteetti ole riittänyt kassatyöskentelyä pidemmälle, niin ei kannata vaivata itseään asiolla, joita ei ymmärrä. Onneksi automaattikassat poistaa valtaosan näistäkin pois kitisemästä.

Vierailija
158/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat puuttuvat ilkeiltä asiakkailta! kirjoitti:

Samat, aina viime tipassa kaikki asiansa hoitavat asiakkaat menevät kauppaan muutama minuutti ennen sulkemisaikaa. Heillä ei ole mitään kiirettä kotiinsa, vaan isotkin ostokset tullaan maksamaan sulkemisajan jälkeen. On se ihme, että jos kauppa / tavaratalo aukeaa jo klo 8 tai 9 aamulla, niin ostoksille on mentävä klo 20.55 tai klo 21.55!

Kaupan alalla on paljon muitakin ongelmia. Suurimpia ongelmia on asiakkaitten röyhkeä ja asiaton käytös henkilökuntaa kohtaan ja turvaton yksintyöskentely etenkin iltaisin ja viikonloppuisin. Kauppojen myyjät ja kassamyyjät joutuvat sietämään asiakkaitten uhkailevaa puhetta ja käytöstä, kiroilua, huutamista, haistattelua, huorittelua ja homottelua.

Kauppaan ei kannata hakeutua töihin. Surkea palkka, urakkatahtinen työ, liian vähän henkilökuntaa, huonot vuorolisät, epämukavat työajat ja asiakkaitten uhkaileva käytös. Myyjät ja kassamyyjät joutuvat kuuntelemaan lähes jokaisessa työvuorossa ilkeää ja aggressiivista vihapuhetta.

Näiden lisäksi se että monille työntekijä on välttämätön kulu jolle Ei haluta maksaa. Liian vähän aina töissä ja se olet sinä joka saa niiltä asiakkailta sen sonnan niskaan siitä ettei homma toimi. Kukaan ei arvosta näkee tästäkin ketjusta kuinka haukutaan jos et tee ilmaiseksi töitä.

Vierailija
159/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kapasiteetti ole riittänyt kassatyöskentelyä pidemmälle, niin ei kannata vaivata itseään asiolla, joita ei ymmärrä. Onneksi automaattikassat poistaa valtaosan näistäkin pois kitisemästä.

Tässä moni kertonut mitä muuta työtä siellä tehdään mutta ilmeisesti sinun kapasiteetti ei riitä sitä käsittelemään.

Onneksi tulee ne robotit niin kaltaisesi joilla se kapasiteetti on rajallinen voitte sitten niille laitteille kiukutella kun ette kuitenkaan luonteellenne mitään mahda. Eipä muiden tarvitse kuunnella.

Vierailija
160/327 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kaikki eivät vain kaipaa mitään hohdokasta, yyberjännittävää työtä, vaan ihan normi duunarihomman, jonka voi jättää taakseen kun lähtee kotiin ja josta saa palkan, joka riittää hyvin elämiseen 😉 Puhun esim. nyt itsestäni. Ja varmaan aika monesta muustakin, tavallisia duunareita kuitenkin tässäkin maassa on pilvin pimein.