Kaikissa kaupoissa pitäisi olla sääntö, ettei sulkemisajan jälkeen tarvitse myydä mitään
Siis kassat kiinni minuutilleen silloin ja asiakkaat ulos.
Ihan joka päivä tulee näitä luuhaajia, jotka tulevat tekemään ilmeisesti kuukauden ostokset viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa. Tuloksena on yleensä se, että käytävillä pyörii näitä palloilijoita edelleen puoli tuntia sulkemisajan jälkeen. Olisi oikeasti kiva tietää, miksi sinne kauppaan ei voi mennä niinä muina aukiolemisen kolmenatoista tuntina. Siis ihan oikeasti, miksi?
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöistä kiinnipitäminen ei ole huonoa asiakaspalvelua ja moni asiakas kyllä ymmärtää sen että sulkemisaika tarkoittaa kaupan kiinnimenoa, mutta kaupat eivät vain uskalla linjata tätä niin suoraan kuin itse esim. toivoisin.
Mikä ihmeen sääntö?
Sillin kun kauppojen aukioloa vielä rajoitettiin, niin ymmärrän että kauppa piti sulkea klo 21 koska laki niin määräsi. Mutta jos et satu tietämään, niin tuo laki on kumottu ja kauppa saa olla auki kauppiaan parhaaksi näkemällä tavalla ja olen aika varma että sinunkin palkanmaksajasi haluaa nekin rahat jotka on kaupassa sisällä olevien asiakkaiden taskuissa.
Jos ei kiinnosta, niin ei ole pakko olla töissä.
Edelleen on kuitenkin systeemi, että työajasta tulee maksaa palkkaa. Samoin sellainen, että työajan ulkopuolinen aika on työntekijän omaa aikaa. Silloin ei ole mitään velvollisuutta esimerkiksi istua kassalla tai myydä maitopurkkeja.
Mistähän löytyisi sellainen henkilö joka vaatisi että sinä saat tekemästäsi työstä palkan?
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä kassaoille ja muille nillittäjille:pitäkää useampi kassa auki sulkemisaikana! Usein näkee sen, että on yksi kassa auki ja muut työntekijät ties missä, varmaan kiroilemassa takahuoneessa, kun on niin paljon asiakkaita. Niin kauan kuin ahne kauppias ei pidä kassoja tarpeeksi auki, on turha teidän mussuttaa. Jokainen asiakas tuo rahaa taloon ja on turha kytätä ja vittuilla siellä hyllyjen välissä asiakkaalle, joka on vaikka viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa keräämässä tavarat. Menkää kassoille, jotta jonot häviävät ja pääsette nopeammin pois!
Minun kaupassa on tasan se 1 kassa illassa vaikka ei mikään pieni kauppa ole. Tule itse ajoissa kauppaan niin kauppiaalla vois olla mahdollista palkata toinen kassa. 4 ihmisen vartin ylityö olisi jo esim toinen kassa tunniksi illaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myynti kannattaa tehdä silloin kun on rahaa tarjolla. T. Kauppias
Jotenka kauppias päästää kassat töistä vuorolistan mukaisesti, ja palvelee itse vaikka keskiyöhön viimeisiä haahuilijoita?
Tietysti. Osoittakaa kitinänne pomollenne, sinne ne kuuluu eikä asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos kaupan ovet menisi kiinni jo vaikka 21.30. Siinä olisi aikaa haahuilla se 30 min ja sitten kassat suljetaan.
Sekin olisi varmasti hyvä idea. Mutta ehkä menisi joillekin asiakkaille liikaa yli ymmärryksen, kun kauppaan ei enää pääsekään sisään, vaikka sisällä on vielä ihmisiä.
Niinhän nytkin tapahtuu, jos siis tullaan sisään juuri ennen sulkemisaikaa.
Mutta aloittajalle ja muillekin heitän ajatuksen, että jospa he ajattelisivat, että kaupan aukioloaika tarkoittaa sitä, että silloin pääsee asiakkaita sisään ja sitten voi vielä tehdä ne ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä kassaoille ja muille nillittäjille:pitäkää useampi kassa auki sulkemisaikana! Usein näkee sen, että on yksi kassa auki ja muut työntekijät ties missä, varmaan kiroilemassa takahuoneessa, kun on niin paljon asiakkaita. Niin kauan kuin ahne kauppias ei pidä kassoja tarpeeksi auki, on turha teidän mussuttaa. Jokainen asiakas tuo rahaa taloon ja on turha kytätä ja vittuilla siellä hyllyjen välissä asiakkaalle, joka on vaikka viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa keräämässä tavarat. Menkää kassoille, jotta jonot häviävät ja pääsette nopeammin pois!
Minun kaupassa on tasan se 1 kassa illassa vaikka ei mikään pieni kauppa ole. Tule itse ajoissa kauppaan niin kauppiaalla vois olla mahdollista palkata toinen kassa. 4 ihmisen vartin ylityö olisi jo esim toinen kassa tunniksi illaksi
Eihän sitä nykyisin edes tiedä että moneen asti kaupat on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöistä kiinnipitäminen ei ole huonoa asiakaspalvelua ja moni asiakas kyllä ymmärtää sen että sulkemisaika tarkoittaa kaupan kiinnimenoa, mutta kaupat eivät vain uskalla linjata tätä niin suoraan kuin itse esim. toivoisin.
Mikä ihmeen sääntö?
Sillin kun kauppojen aukioloa vielä rajoitettiin, niin ymmärrän että kauppa piti sulkea klo 21 koska laki niin määräsi. Mutta jos et satu tietämään, niin tuo laki on kumottu ja kauppa saa olla auki kauppiaan parhaaksi näkemällä tavalla ja olen aika varma että sinunkin palkanmaksajasi haluaa nekin rahat jotka on kaupassa sisällä olevien asiakkaiden taskuissa.
Jos ei kiinnosta, niin ei ole pakko olla töissä.
Edelleen on kuitenkin systeemi, että työajasta tulee maksaa palkkaa. Samoin sellainen, että työajan ulkopuolinen aika on työntekijän omaa aikaa. Silloin ei ole mitään velvollisuutta esimerkiksi istua kassalla tai myydä maitopurkkeja.
Mistähän löytyisi sellainen henkilö joka vaatisi että sinä saat tekemästäsi työstä palkan?
Mistähän löytyisi sinulle 24h kauppa?
Pidän vapaa-aikaani sen verran arvokkaana, että en tosiaankaan jäisi edes palkallisiin ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei makseta ylitöistä eikä niitä saa edes tehdä. On ihan ketjun ohjeistus.
KETJUN!?
Jumankekka että nuo asiakkaat sitten haittaavat kassamamojen töitä.
Robotin työtä ja siitäkin vielä kitistään. Onneksi koneet tulee ja korvaa tuolaiset märisijät.
Vierailija kirjoitti:
Myynti kannattaa tehdä silloin kun on rahaa tarjolla. T. Kauppias
Entä silloin, kun se tarjolla oleva raha ei kata kauppiaan kuluja pidentyneestä työajasta, kun sulkemistoimet pitää tehdä uudestaan? Meillä palkkaa maksetaan niin pitkään, kun ollaan töissä, ja monta kertaa viime hetken asiakkaat eivät tuo sisään niin paljon kuin kuluina lähtee siinä ajassa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä nykyisin edes tiedä että moneen asti kaupat on auki.
Kannattaisko tarkastaa mihin kauppaan menee moneen on auki. Yleensä kuitenkin ovat sinne 21 auki. Vai menetkö 20.55 ja oletat että on auki 22 asti.. en ymärrä muutenkaan miks pitää tohon aikaan tehdä ostoksia joka kerta
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin kaikki kassat pitää laskea joka ilta, jolloin nämä muut työntekijät ovat laskemassa niitä kassoja, jotta päästäisiin ennen kymmentä kotiin. Meillä työaika on puoli kymmeneen, eikä se aina riitä. Lisäksi jonkun pitää olla sulkemassa ovet, jolloin ei ole mahdollista pitää kuin 1 tai 2 kassaa sulkemisaikaan. Te viime hetken ostostelijat ette varmaan itsekään haluaisi kotiin silloin, kun teidän työaika päättyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä ketjuista näkee niin selvästi minkälaista sakkia suurion osa tälläkin palstalla roikkuvista on - kouluttamattomia ja osaamattomia kaupan kassa -tyyppisissä hommissa pyöriviä katkeria duunareita joille tuottaa vaikeuksia hyväksyä se oma työnkuva joka muuten pitää sisällään sen että kaupan ovet suljetaan uusilta asiakkailta silloin sulkemisaikaan ja että niitä asiakkaita pitää oikeasti palvella. Teille kuulkaa maksetaan palkka siitä asiakaspalvelusta, että turha nitistä. Ja jos ei se työ kelpaa mihin kyvyt ja koulutus riittää, niin parempi sitten vaikka kokeilla että josko sinne amikseen pääsisi että edes jonkunlaisen ammattipätevyyden saisi.
Mutta kun se asia on ainakin suurimpien ketjujen, eli siis käytännössä lähes kaikkien kauppojen kohdalla niin että siitä ylityöstä ei makseta mitään. Jos työvuoro on merkattu vaikka 14 - 21.15 ja istut myöhään tulleiden asiakkaiden vuoksi tilittämässä vielä 21.30, olet tehnyt työtä jo 15 min ilmaiseksi. Olkoon vaikka kuinka asiakaspalvelutyötä mutta palkkatyöntekijää ei voi vaatia ilmaista työtä tekemään, sen voi sitten halutessaan tehdä yrittäjä tai kauppias itse.
Se ei ole asiakkaan vika vaan sinun vika, koska ole tuollainen lapanen etkä vaadi palkkaasi tekemästäsi työstä.
Miksi ihmeessä pitäisi käydä taistelemaan lisätyön palkkauksesta, kun voi yksinkertaisesti olla tekemättä lisätyötä ja vielä riidellä korvauksesta? Paljon helpompaa hoitaa asiakkaat ulos sulkemisaikaan. Ei ostoksilla käynti ole mikään ihmisoikeus eikä kassoilla ole mitään tarvetta käydä vaatimaan mitään vain siksi, että asiakkaat eivät osaa käydä kaupassa ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä ketjuista näkee niin selvästi minkälaista sakkia suurion osa tälläkin palstalla roikkuvista on - kouluttamattomia ja osaamattomia kaupan kassa -tyyppisissä hommissa pyöriviä katkeria duunareita joille tuottaa vaikeuksia hyväksyä se oma työnkuva joka muuten pitää sisällään sen että kaupan ovet suljetaan uusilta asiakkailta silloin sulkemisaikaan ja että niitä asiakkaita pitää oikeasti palvella. Teille kuulkaa maksetaan palkka siitä asiakaspalvelusta, että turha nitistä. Ja jos ei se työ kelpaa mihin kyvyt ja koulutus riittää, niin parempi sitten vaikka kokeilla että josko sinne amikseen pääsisi että edes jonkunlaisen ammattipätevyyden saisi.
Tiedoksesi, arvon pska, opiskelen tällä hetkellä yliopistossa ainetta, jota 90% tavallisista normitallaajista ei pääsisi opiskelemaan, ja uskon, että sisällyt tähän porukkaan jolla ei koskaan edes tule olemaan minkäänlaista mahdollisuutta olla samalla tasolla millä itse olen, vaikkakin olen ihan opintojen alkuvaiheessa. Olen nyt ollut viimeisimmän vuoden opintojen ohella töissä muuan huoltoasemalla, (koska muutakaan ei pelkällä lukiopohjalla saa), ja voin rehellisesti sanoa, että niistä, jotka ovat huonokäytöksisiä, paistaa kauas juuri mainitsemasi kouluttamattomuus. Kouluttamattomuus, sekä ylipäätään minkäänlaisen elämänkokemuksen puute. Sen puutteen huomaa mitä yleisimmin käytöstapojen täydellisestä olemattomuudesta, ja totaalisesta piittaamattomuudesta kanssaihmisiä kohtaan (ja kyllä, piittaamattomuus oon juuri sitä ettei välitetä aukioloajoista, tai käytöstavoista silloin kuin kohdataan itselle täysin tuntematon ihminen). Älä koskaan unohda sitä, että se nuori nainen/mies, jolle olet törkeä kassalla, saattaa olla tulevaisuuden yt-neuvottelujen organisoija. Me muistamme naamasi, ja olet oleva ensimmäinen, joka kärsii.
No kauppias maksaa niille työntekijöille sitten palkkaa myös siitä yliajasta eiks vaan?
Ei.
Joku ehdotti edellä, että kauppaan saisi tulla sisälle 30 min ennen sulkemisaikaa, eikä enää sen jälkeen. Eli jos kauppa menisi kiinni klo 23:00, ei uusia asiakkaita otettaisi vastaan enää klo 22:30 jälkeen.
Ei toimi. Kuitenkin siellä olisi joku klo 23:01 "ainiin, vielä sitä makkaraa ja kurkkua, ainiin ja limsaa... minä tulin sisälle ajoissa, joten saan tehdä ostokseni rauhassa, vaikkapa huomiseen saakka..
Olen ollut aiemmin töissä pikkukaupassa, jossa olin ainoa työntekijä. Ei muita myyjiä, ei edes vartijaa. Mukava tunne, kun paikallinen narkkari tulee kauppaan klo 23:10, 10 min kaupan sulkemisen jälkeen vain siksi, että en saanut ovia kiinni sulkemisaikaan. Siellä olin sitten yksin tälläisen arvaamattoman henkilön kanssa vain muiden piittaamattomuuden vuoksi. Aukioloaikana nämä tyypit ei uskalla mitään, koska koska vaan voi tulla muita asiakkaita kauppaan. Sulkemisajan jälkeen heillä otollinen tilaisuus...
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itsepalvelukassat ovat lyömässä läpi, niin ei tarvi vaivata näitä palveluhaluttomia myyjiä töillä.
Aloitusviestin tilannehan ei ole asiakkaan vaan kauppiaan syytä. Jos kauppias arvoistaisi hekilökuntaansa, niin työaika jatkuisi reilusti yli kaupan sulkemisajan, jollon työntekijällä ei olisi asiaan mitään sanomista, vaan viimeiset asiakkaat palveltiaisiin kuten kuuluu.
Juuri näin. Teen itsekin asiakaspalvelutyötä ja jos minulle sattuu tulemaan viimeisellä minuutilla asiakkaan yhteydenotto, palvelen hänet tietenkin loppuun saakka. Mitä sitten vaikka ylitän työajan kymmenellä minuutilla. Minulle maksetaan siitä ja kaikki ovat tyytyväisiä. Syyttäkää kauppiasta, älkää asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin suljin jouluaattona kassan tasan yhdeltä, kun kauppa meni kiinni. Vitutti muutenkin olla jouluna töissä. Aloin 12.50 huutelemaan, että kassa menee yhdeltä kiinni, kohta kannattais alkaa tulla maksamaan. Kyllä ärsyttää muuten nää haahuilijat, jotka ei millään osaa päättää mitä ostais ja sit yrität kytätä, että milloinhan jaksais vaivautua tulemaan kassalle. Meillä ainakin loppu työaika just kaupan sulkemisaikaan.
Itse en olisi kauppiaana tätä hyväksynyt. Asiakas tuo sen rahan ja maine on katoavaista.
Maksat myös ylityökorvaukset. Turha edes laittaa mtään aukioloaikoja, jos niitä ei kerran noudateta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itsepalvelukassat ovat lyömässä läpi, niin ei tarvi vaivata näitä palveluhaluttomia myyjiä töillä.
Aloitusviestin tilannehan ei ole asiakkaan vaan kauppiaan syytä. Jos kauppias arvoistaisi hekilökuntaansa, niin työaika jatkuisi reilusti yli kaupan sulkemisajan, jollon työntekijällä ei olisi asiaan mitään sanomista, vaan viimeiset asiakkaat palveltiaisiin kuten kuuluu.
No enpä ole kyllä kovinkaan monen ihmisen kuullut olevan riemuissaan palkattomasta ylityöstä tai tekemään sitä - alasta tai työpaikasta riippumatta 😂😉
Meillä onneksi asiakkaille on iskostunut hyvin päähän aukioloajat ja niitä kyllä noudatetaan. Meillä on kaupan sulkemisen jälkeen viisitoista minuuttia työaikaa ja jos on saanut osan hoidettua jo aukioloaikana, niin tuo riittää hyvin tilityksiin jne. Mutta ovet menevät kiireesti lukkoon tasan kello kymmenen, jos ei tosiaan kaupassa ketään ole.
Eikä ne automaattikassat kaikkea korvaa lähellekään. Tosi ostosten piippauksen ja maksun, mutta siihenhän se sitten jääkin, kaupan työt ovat aika paljon muutakin kuin kassalla oloa.
Se ei ole asiakkaan vika vaan sinun vika, koska ole tuollainen lapanen etkä vaadi palkkaasi tekemästäsi työstä.