Kaikissa kaupoissa pitäisi olla sääntö, ettei sulkemisajan jälkeen tarvitse myydä mitään
Siis kassat kiinni minuutilleen silloin ja asiakkaat ulos.
Ihan joka päivä tulee näitä luuhaajia, jotka tulevat tekemään ilmeisesti kuukauden ostokset viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa. Tuloksena on yleensä se, että käytävillä pyörii näitä palloilijoita edelleen puoli tuntia sulkemisajan jälkeen. Olisi oikeasti kiva tietää, miksi sinne kauppaan ei voi mennä niinä muina aukiolemisen kolmenatoista tuntina. Siis ihan oikeasti, miksi?
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä kassaoille ja muille nillittäjille:pitäkää useampi kassa auki sulkemisaikana! Usein näkee sen, että on yksi kassa auki ja muut työntekijät ties missä, varmaan kiroilemassa takahuoneessa, kun on niin paljon asiakkaita. Niin kauan kuin ahne kauppias ei pidä kassoja tarpeeksi auki, on turha teidän mussuttaa. Jokainen asiakas tuo rahaa taloon ja on turha kytätä ja vittuilla siellä hyllyjen välissä asiakkaalle, joka on vaikka viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa keräämässä tavarat. Menkää kassoille, jotta jonot häviävät ja pääsette nopeammin pois!
Minun kaupassa on tasan se 1 kassa illassa vaikka ei mikään pieni kauppa ole. Tule itse ajoissa kauppaan niin kauppiaalla vois olla mahdollista palkata toinen kassa. 4 ihmisen vartin ylityö olisi jo esim toinen kassa tunniksi illaksi
Eihän sitä nykyisin edes tiedä että moneen asti kaupat on auki.
Kaikkien käyttämieni kauppojen aukioloajat löytyy ihan kauppojen omilta nettisivuilta, jopa pyhien ym. mahdollisesti poikkeavien päivien aukioloajat.
Ja käsittääkseni ne vanhat aukioloajat, arkena 21.00 ja sunnuntaina 18.00 pätevät, vaikka jotkut kaupat myöhempäänkin auki saattavat olla. Käytä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos kaupan ovet menisi kiinni jo vaikka 21.30. Siinä olisi aikaa haahuilla se 30 min ja sitten kassat suljetaan.
Sekin olisi varmasti hyvä idea. Mutta ehkä menisi joillekin asiakkaille liikaa yli ymmärryksen, kun kauppaan ei enää pääsekään sisään, vaikka sisällä on vielä ihmisiä.
Niinhän nytkin tapahtuu, jos siis tullaan sisään juuri ennen sulkemisaikaa.
Mutta aloittajalle ja muillekin heitän ajatuksen, että jospa he ajattelisivat, että kaupan aukioloaika tarkoittaa sitä, että silloin pääsee asiakkaita sisään ja sitten voi vielä tehdä ne ostokset.
Niinhän nytkin tapahtuu, jos siis tullaan sisään juuri ennen sulkemisaikaa.
Mutta aloittajalle ja muillekin heitän ajatuksen, että jospa he ajattelisivat, että kaupan aukioloaika tarkoittaa sitä, että silloin pääsee asiakkaita sisään ja sitten voi vielä tehdä ne ostokset.
Olen eräässä ruokakaupassa töissä, ja ei ole näin. Kauppa sulkee kello 11, eli ketjun sääntöjen mukaan tuon ajan jälkeen tulisi myymälä olla tyhjä turvallisuussyistä. Näin on meille johdolta ilmoitettu. Sulkemisaika tarkoittaa sitä että siihen hetkeen loppuu palvelu ja huomenna jatketaan. Muutenhan joku voisi tulla sisään minuuttia vaikke ja oleilla siellä koko yön koska "on isot/vaikeat ostokset".
Mulla loppuu samaten palkansaanti 15 yli, ja sulkemisen jälkeen pitää vielä siivoilla, laittaa tavarat paikalleen seuraavaksi aamuksi, tiskata ja tilittää. Ne ovat myös työtehtäviä, ja ne kuuluu tehdä ajalla jolla tulee palkka. Jos on ilmoitettu työajan kestoksi tietty ajankohta, siitä ei venytä koska firma ei hyväksy ylitöitä ilman lupaa.
Ja kaiken päälle vartiointifirmalle tulee ilmoitus ellei liikkeestä poistuta ajallaan. Eli ei siellä loputtomasti pyöritä.
Aukioloajat on yksinkertainen käsite: sisään pääsee ja palvelu alkaa kun avataan, ja ulos mennään ja se loppuu kun suljetaan.
Ja kaiken päälle vartiointifirmalle tulee ilmoitus ellei liikkeestä poistuta ajallaan. Eli ei siellä loputtomasti pyöritä
Joo ei tosiaan, meilläkin menee automaattisesti murtohälyt päälle tiettyyn kellonaikaan.
Ja ei muutenkaan sillä työntekijällä ole se oma itsensä välttämättä ajateltavana siinä, että pitää päästä ajoissa lähtemään, esim. se hoidossa oleva lapsi, jota pitää päästä hakemaan, ettei hoidon työntekijä joudu itsekin tekemään ylityötä, ja siksi ei välttämättä ehdi omaan bussiin tms.
Jokaisella, myös sillä myyjällä, on oma työn ulkopuolinen elämä mahdollisine kiireineen ja myyjä hän on VAIN työajallaan. Eli kunnioittakaa toisen työtä ja työaikaa, ei kukaan oikeasti tässä maailmassa ole toista ihmeellisempi, ainakaan mikään työpaikka ja ammatti ei siihen vaikuta.
Olen joskus tietämättäni tai epähuomiossa mennyt kauppaan ta kahvibaariin juuri sulkemisaikaan. Nykyisin olen yleensä voinut tehdä ostokseni tai ryypätä kupposen ripeästi. Henkilökuntahan on yleensä paikalla vähän pitempään siivoilemassa ja hyllyjä täyttelemässä. Tämä on siis mielestäni sitä hyvää asiakaspalvelua. Tällaisessa paikassa käy kernaasti "oikeanakin aikana"!
Kerronpa vielä esimerkin; Ajelimme pohjoiseen lauantaina juuri moottoriremontista päässeellä autolla, johon piti matkalla tehdä öljynvaihto. Joensuun Esolla ajoimme huoltamon pihaan. Huoltohalli oli tietysti pimeänä, mutta kysyimme mahdollisuutta öljynvaihtoon. "Kyllähän se käy ja maistuisiko herroille odotellessa kuppi kahvia muovimukista ja henkilökunnan puolella!" Eikös tämä ole sitä asiakaspalvelua parhaimmillaan?
Robottikassat hoitaa koko ongelman muutaman vuoden sisään. Ei tarvitse aloittajan enää murehtia omaa asiakaspalveasennettaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus tietämättäni tai epähuomiossa mennyt kauppaan ta kahvibaariin juuri sulkemisaikaan. Nykyisin olen yleensä voinut tehdä ostokseni tai ryypätä kupposen ripeästi. Henkilökuntahan on yleensä paikalla vähän pitempään siivoilemassa ja hyllyjä täyttelemässä. Tämä on siis mielestäni sitä hyvää asiakaspalvelua. Tällaisessa paikassa käy kernaasti "oikeanakin aikana"!
Kerronpa vielä esimerkin; Ajelimme pohjoiseen lauantaina juuri moottoriremontista päässeellä autolla, johon piti matkalla tehdä öljynvaihto. Joensuun Esolla ajoimme huoltamon pihaan. Huoltohalli oli tietysti pimeänä, mutta kysyimme mahdollisuutta öljynvaihtoon. "Kyllähän se käy ja maistuisiko herroille odotellessa kuppi kahvia muovimukista ja henkilökunnan puolella!" Eikös tämä ole sitä asiakaspalvelua parhaimmillaan?
No ei kuitenkaan ilmaiseksi vaihtanut niitä?
Vierailija kirjoitti:
Robottikassat hoitaa koko ongelman muutaman vuoden sisään. Ei tarvitse aloittajan enää murehtia omaa asiakaspalveasennettaan.
Niin, ostosten piippauksen ja maksun, mutta kuka tekee ne kaupan kaikki muut työt, se robottiko 😂
Ihmeelliseltä kuulostaa tuollaiset kaupat, missä pitää tehä ilmaista ylityötä. Kyllä meillä palkka maksetaan myös ylimenevältä ajalta. Siitä huolimatta asiakkaat sais älytä hoitaa ostoksensa ajoissa, kun tosiaan hommaa riittää vielä sen jälkeenkin, kun viimeinen asiakas saatu pihalle.
oon ite kiskalla töissä missä toimii asiamiesposti ja oon iltavuorossa aina yksin. Kiska suljetaan 21.00 ja mulla lähtee bussi 21.15. Seuraava bussi lähtee vasta 22.00 joten jos en ehi tohon 21.15 joudun odottamaan seuraavaa 45minuuttia. Pari kertaa näin on käynyt kun joku urpo on päättäny lähettää paketin 20.55. Ei siin mitää jos tulis kassalle suoraan että paketin lähetys muttakun sitä pakettia ei oo voinu ees pakata ennen ku vast paikanpäällä... Sit kyselee et mihis sen pakkaa ja paljon mikäki maksaa. Pakko sanoa et päässä on kyllä kiehunu pahasti kun sitten 21.05 urpo on viimein saanu sen pakettinsa hienosti pakattua ja sit tulee kassalle. Kaupat on tehty 21.10 ja mulla on enää 5minsaa aikaa sulkee ovet, laskee kassa, viiä roskat, laittaa pari asiaa valmiiks aamuvuorolaista varten yms... Joo ei onnistu tuo kaikki 5minsassa mutta siinä 15minsassa onnistuu. Vielä enemmän on sapettanu jos mulla on seuraavana aamuna se aamuvuoro :D eli oon kotona vasta 23.00 pintaan ja kiska pitää mennä avaamaan 7.00...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäitähän nämä ihmiset ovat. Eivät tajua sitä että myyjällä saattaa olla kiire bussiin tai hakemaan lapsiaan. Ja se lastenhoitaja saattaa kans joutua odottelemaan että pääsisi hakemaan oman lapsensa. Bussiin kerkeäisi, jos saisi kaupan tyhjäksi ja iltahommat tehtyä mutta jos sinne joku "minäminäminä" tulee tekemään niitä kuukauden ostoksia, niin tosiaan ei välttämättä kerkeä. Sitten ei välttämättä enää pienemmillä paikkakunnilla ole edes bussivuoroja jäljellä.
Pienissä kaupoissa on myös se, että jos myyjä on illan yksin, hän ei ole välttämättä päässyt useampaan tuntiin vessaan. Siinä sitten jo pissa maistuu suussakin, kun joku mamma kyselee "ovatko nämä keksit parempia kuin nämä" kello 21.05, täyden ostoskärrynsä kanssa.
Ei siinä mitään jos ei ole menoa, kiirettä kyydin kanssa, kukaan ei odota että haet hänet hoidosta ja ylitöistä maksetaan, niin shoppailkoot vaikka aamuun asti.No eihän se hyvänen aika sen asiakkaan vika ole että jonku työpaikalla on järjestetty työajat väärin.
Niin eli pitäisi tehdä sääntö jossa ei enää kassaa käytetä sulkemisajan jälkensä jolloin niistä työajoista pystyisi pitämään kiinni. Helppo.
Tässähän se kuten otsikossa. Ei tarvitse sitten niiden jotka ei kelloa ole vielä oppinut kitistä palvelusta kun se olisi yleinen käytäntö tai vaikka laki ettei myydä aukioloaikojen ulkopuolella.
Näinhän sitä rahaa ja bisnestä tehdään. työntekijän oikeudet edellä.
Vierailija kirjoitti:
Myynti kannattaa tehdä silloin kun on rahaa tarjolla. T. Kauppias
Maksathan sitten myös kassatyöntekijälle palkan siitä ylimenevästä ajasta? Monilla loppuu työaika tasan silloin kun kauppa suljetaan. Joillain saattaa olla laskettuna työaikaan vielä kassanlaskut yms. jos nämäkin jäävät myöhästelijöiden takia työajan jälkeen tehtävisksi, maksat varmasti ylityökorvauksen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saanut aikaiseksi öljyjenvaihtoa ajoissa?
On niitäkin, jotka menevät sisälle 5 minuuttia ennen sulkemista ja poistuvat ostoksineen 3 minuuttia ENNEN sulkemista.
Vierailija kirjoitti:
Näin nimenomaan asian pitäisi olla, loistavaa palvelua olette saaneet! Mutta yleesä täällä aletaan heti soittelemaan ay henkilölle valittamaan . Pääsääntöisesti Suomessa on tosi paska asiakaspalvelu. Minä , minä ja minä.
Työnantaja voisi keksiä jonkun fiksun ratkaisun , niin palvelu pelaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kassat kiinni minuutilleen silloin ja asiakkaat ulos.
Ihan joka päivä tulee näitä luuhaajia, jotka tulevat tekemään ilmeisesti kuukauden ostokset viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa. Tuloksena on yleensä se, että käytävillä pyörii näitä palloilijoita edelleen puoli tuntia sulkemisajan jälkeen. Olisi oikeasti kiva tietää, miksi sinne kauppaan ei voi mennä niinä muina aukiolemisen kolmenatoista tuntina. Siis ihan oikeasti, miksi?
Sulla on ihan vapaaasti oikeus mennä muualle töihin jos asiakaspalvelu ei kiinnosta. Kauppiasta kiinnostaa myynti ja kaupan maine, siksi aasiakkaille myydään vielä sulkemisajan jälkeen jos aasiakkaat kaupassa palloilee.
Sun mielipiteellä ei ole merkitystä, jokaisella sisääntulevalla eurolla on.Ne luuhaajat maksavat sen sun palkkas, tajuatko?
Sinä et tajua. Se kauppias ei halua maksaa niitä ylitöitä mitä se haahuilija aiheuttaa. Ymmärrätkö että se tulee kauppiaalle kalliiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä kassaoille ja muille nillittäjille:pitäkää useampi kassa auki sulkemisaikana! Usein näkee sen, että on yksi kassa auki ja muut työntekijät ties missä, varmaan kiroilemassa takahuoneessa, kun on niin paljon asiakkaita. Niin kauan kuin ahne kauppias ei pidä kassoja tarpeeksi auki, on turha teidän mussuttaa. Jokainen asiakas tuo rahaa taloon ja on turha kytätä ja vittuilla siellä hyllyjen välissä asiakkaalle, joka on vaikka viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa keräämässä tavarat. Menkää kassoille, jotta jonot häviävät ja pääsette nopeammin pois!
Taas kerran se MAKSAA. Sinä siis olet valmis asioimaan samassa kaupassa kalliimmilla hinnoilla vai oletko kuitenkin niitä jotka avalittavat niistä hinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä ketjuista näkee niin selvästi minkälaista sakkia suurion osa tälläkin palstalla roikkuvista on - kouluttamattomia ja osaamattomia kaupan kassa -tyyppisissä hommissa pyöriviä katkeria duunareita joille tuottaa vaikeuksia hyväksyä se oma työnkuva joka muuten pitää sisällään sen että kaupan ovet suljetaan uusilta asiakkailta silloin sulkemisaikaan ja että niitä asiakkaita pitää oikeasti palvella. Teille kuulkaa maksetaan palkka siitä asiakaspalvelusta, että turha nitistä. Ja jos ei se työ kelpaa mihin kyvyt ja koulutus riittää, niin parempi sitten vaikka kokeilla että josko sinne amikseen pääsisi että edes jonkunlaisen ammattipätevyyden saisi.
Mutta kun se asia on ainakin suurimpien ketjujen, eli siis käytännössä lähes kaikkien kauppojen kohdalla niin että siitä ylityöstä ei makseta mitään. Jos työvuoro on merkattu vaikka 14 - 21.15 ja istut myöhään tulleiden asiakkaiden vuoksi tilittämässä vielä 21.30, olet tehnyt työtä jo 15 min ilmaiseksi. Olkoon vaikka kuinka asiakaspalvelutyötä mutta palkkatyöntekijää ei voi vaatia ilmaista työtä tekemään, sen voi sitten halutessaan tehdä yrittäjä tai kauppias itse.
Se ei ole asiakkaan vika vaan sinun vika, koska ole tuollainen lapanen etkä vaadi palkkaasi tekemästäsi työstä.
Se on asiakas joka aiheuttaa ylityön eli asiakkaan vika. Siksi otsikon mukaisesti kaikki kassat heti kiinni kun on kiinni meno aika. Ei tarvitse kauppiaan maksaa kalliita ylitöitä.
Eihän kaljaakaan saa myydä enää ysin jälkeen niin saisko saman systeemin muille tavaroille, että ostoksia ei pääse kassan läpi enää sulkemisajan jälkeen. Itse en ees kehtais mennä viime hetkillä kauppaan.
Mikä ihme on tuo käsitys, että vain kassalla tekevä tekee työtä ja muut "kiroilevat takahuoneessa"? Kaupassa on hirveän iso määrä muitakin hommia kuin se kassalla olo, itsellänikin oli tänään 7,5 tunnin päivä ja kassalla olin ehkä yhteensä vain puoli tuntia ja silti tekemistä riitti enkä vain "kiroillut takahuoneessa".
Ja joo, asiakas tuo raha taloon (mutta ei maksa palkkaa, meillä sen hoitaa palkanlaskenta😂), mutta ylitöistä maksettava palkka taas vastapainoksi vie sitä rahaa pois.