Älykkään ihmisen ärsytyksenaiheita!
Mikä ärsyttää teitä, keskivertoa älykkäämpiä ihmisiä arjessanne?
Listataan pieniä asioita, joita kaikki eivät tajua - ja pilke silmäkulmassa sitten; tarkoitus ei ole keskustella vakavista yhteiskunnallisista ongelmista vaan vaikkapa siitä, kun neuvot ihmiselle helpomman tavan hoitaa jokin asia, mutta se ei käy, koska on tottunut tekemään toisin. Vaikka se sitten veisikin enemmän aikaa ja/tai olisi vähemmän kätevää.
Kommentit (214)
Ärsyttää ennustettavuus keskustelussa, pidän sitä merkkinä tietynlaisesta typeryydestä. Jos tunnen ihmisen, niin useimmiten tiedän mitä ihminen missäkin tilanteessa tai mihinkin asiaan sanoo. Esimerkiksi työpaikan kahvihuoneessa tämä näkyy, eräillä on aina samat fraasit, samat reaktiot ja samat ennakkoluulot esillä kuin automaatista tarjoiltuna. Onneksi vastapainoksi on ihmisiä, joilla on lähes aina jotain aitoa sanottavaa, sellaista minkä takana on viisautta.
Roolin vetäminen on toinen mikä ärsyttää. Kaikilla on totta kai rooleja, eikö niitä aina tiedostakaan. Mutta sellainen paskantärkeä muodollisuus ja joustamattomuus ovat minulle painajainen, toisaalta taas ihanan ihmisen esittäminen sosiaalisissa tilanteissa, joissa tapaa vähän vieraampia. Vaikka todellisuudessa ihminen olisi jokseenkin v-mäinen tapaus niin vieraiden edessä aina mielin kielin ja rkastettavaa vaikutelmaa vetämässä huolimatta siitä, että se läheinen joka tuntee ja tietää paremmin, on seuraamassa teatteria vieressä.
Yksinkertaisesti yksinkertaisuus ärsyttää; Ei ymmärretä että kyseessä oli vitsi, tai sarkasmia tai asiaa ei sanottu kovin tosissaan.
Ei osata kasata Ikean mööpeleitä. Jo kasausohjeen vilkaiseminen saa epätoivoon, koska se vaikuttaa ydinfysiikalle. Yleensäkään ei tehdä mitään "vaativaa" koska kaikki menee vähän yli hilseen.
Ei osata käyttää google mapsia gebsinä, tai jos käytetään niin väärin eli hirveän vaikeasti.
Katsotaan salkkareita "videolta" siis jo nähtyjä. Näkemättömienkin katselu on...
Olen tutkitusti keskivertoa älykkäämpi ja säännöt ovat aina ärsyttäneet minua todella paljon. Kun oma ajattelu perustuu sisäiseen logiikkaan, sisäistettyyn moraaliin ja tarkoituksenmukaisuuteen, säännöt ovat oikeastaan aina turhia ja rajoittavat monesti hyvinkin järkevää toimintaa. Lisäksi minua ärsyttää ajatus, että sääntöjen takana on ihmiskäsitys, jossa meitä kansalaisia ja alamaisia pidetään tyhminä, kyvyttöminä moraaliseen ajatteluun ja itse asiassa ajatteluun ylipäänsä. En ole silti aktiivianarkisti, vaikka mielestäni nykyjärjestelmän saisi kitkeä juurineen irti ja luoda paremman ja nykyaikaisemman yhteiskunnan sen tilalle. Inertian voima on hirveä, ja se maksaa meille valtavia summia rahaa, plus ihmisten aikaa ja terveyttä.
qq3f kirjoitti:
Yksinkertaisesti yksinkertaisuus ärsyttää; Ei ymmärretä että kyseessä oli vitsi, tai sarkasmia tai asiaa ei sanottu kovin tosissaan.
Ei osata kasata Ikean mööpeleitä. Jo kasausohjeen vilkaiseminen saa epätoivoon, koska se vaikuttaa ydinfysiikalle. Yleensäkään ei tehdä mitään "vaativaa" koska kaikki menee vähän yli hilseen.
Ei osata käyttää google mapsia
gebsinä, tai jos käytetään niin väärin eli hirveän vaikeasti.Katsotaan salkkareita "videolta" siis jo nähtyjä. Näkemättömienkin katselu on...
Miksiköhän oikein vastasit ketjuun? Jo viestisi perusteella voi päätellä, ettet ole älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ennustettavuus keskustelussa, pidän sitä merkkinä tietynlaisesta typeryydestä. Jos tunnen ihmisen, niin useimmiten tiedän mitä ihminen missäkin tilanteessa tai mihinkin asiaan sanoo. Esimerkiksi työpaikan kahvihuoneessa tämä näkyy, eräillä on aina samat fraasit, samat reaktiot ja samat ennakkoluulot esillä kuin automaatista tarjoiltuna. Onneksi vastapainoksi on ihmisiä, joilla on lähes aina jotain aitoa sanottavaa, sellaista minkä takana on viisautta.
Roolin vetäminen on toinen mikä ärsyttää. Kaikilla on totta kai rooleja, eikö niitä aina tiedostakaan. Mutta sellainen paskantärkeä muodollisuus ja joustamattomuus ovat minulle painajainen, toisaalta taas ihanan ihmisen esittäminen sosiaalisissa tilanteissa, joissa tapaa vähän vieraampia. Vaikka todellisuudessa ihminen olisi jokseenkin v-mäinen tapaus niin vieraiden edessä aina mielin kielin ja rkastettavaa vaikutelmaa vetämässä huolimatta siitä, että se läheinen joka tuntee ja tietää paremmin, on seuraamassa teatteria vieressä.
Minua ärsyttää se miten niin monista ihmisistä näkyy liian selvästi miten he teeskentelevät menestyvää ja onnellista. Lapset ja vanhukset eivät juuri teeskentele ja siksi heidän seurassaan on helpompi viihtyä.
Miten tämän ketjun keskustelijat määrittelevät oman älykkyytensä? Onko jokainen käynyt testeissä joissa keskitasoa korkeampi äo on todettu, vai onko kyseessä vain oma käsitys asiasta?
Vierailija kirjoitti:
qq3f kirjoitti:
gebsinä, tai jos käytetään niin väärin eli hirveän vaikeasti.Katsotaan salkkareita "videolta" siis jo nähtyjä. Näkemättömienkin katselu on...
Miksiköhän oikein vastasit ketjuun? Jo viestisi perusteella voi päätellä, ettet ole älykäs.
Perustele toki niin minäkin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen tutkitusti keskivertoa älykkäämpi ja säännöt ovat aina ärsyttäneet minua todella paljon. Kun oma ajattelu perustuu sisäiseen logiikkaan, sisäistettyyn moraaliin ja tarkoituksenmukaisuuteen, säännöt ovat oikeastaan aina turhia ja rajoittavat monesti hyvinkin järkevää toimintaa. Lisäksi minua ärsyttää ajatus, että sääntöjen takana on ihmiskäsitys, jossa meitä kansalaisia ja alamaisia pidetään tyhminä, kyvyttöminä moraaliseen ajatteluun ja itse asiassa ajatteluun ylipäänsä. En ole silti aktiivianarkisti, vaikka mielestäni nykyjärjestelmän saisi kitkeä juurineen irti ja luoda paremman ja nykyaikaisemman yhteiskunnan sen tilalle. Inertian voima on hirveä, ja se maksaa meille valtavia summia rahaa, plus ihmisten aikaa ja terveyttä.
Itse tarvitsisin toisinaan sellaisia aineita joita saa vain koulutuksen jälkeen ja ostoluvalla.
Samoin teen usein asioita joita saisi tehdä vain määrätyn koulutuksen ja tutkinnon suorittaneena.
Useita tekemiäni asioita hankaloittaa huomattavasti se että tavallisia ihmisiä pitää estää tekemästä niitä tai muuten he ovat hengenvaarassa.
Maailma olisi paljon mielenkiintoisempi paikka, jos ne jotka eivät tajua mitä ovat tekemsää eivät edes yrittäisi ja siten rajoittavat määräykset olisivat tarpeettomia.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit oikeasti älykäs, ymmärtäisit, että kansalaisten joukossa on ja tulee aina olemaan niitä, jotka sääntöjä tarvitsevat. En pidä anarkisteja älykkäinä, koska anarkia on täysi utopia, eikä se voi koskaan toimia. Kannattaa perehtyä sosiaalipsykologiaan niin ymmärtää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei kierrätetä.
Tuo ei vaadi älykkyyttä. Vaimo ja hänen kaikkitietävä siskonsa (molemmat älykkäitä kieltämättä) ei osaa tai halua kierrättää yksinkertaisempiakaan asioita.
Roskikseen heitetään pantillisia pulloja, lasiset pilttipurkit, pahvit, muovipurkit vaikka niille on kaikille meillä omat astiat.
Monen vuoden nalkutuksen ja huomatusten jälkeen vaimo oppi, hänen siskonsa ei. Hän lapsineen heittää edelleen kaiken mahdollisen sekajätteisiin.
Ei me eletä enää missä jänkäjärven salomailla mistä he ovat kotoisin. Vaikka asiana tämä on pienehkö, saa se aivan eri luonteen jos me ajatellaan kokonaisuutta.
Kierrätyksen merkitys on valtava ja sen ansiosta kaatopaikkajäte on saatu vähentymään radikaalisti (nimimerkillä 2km. kaatopaikasta ja rottaongelmien keskellä asunut).
Kierrätys ja vastuullisuus on geeneissä. Itse kierrätän, sisko ja mutsi ovat myös fanaattisen tarkkoja.
Välinpitämättömyys tässä asiassa saa mut raivoihin.
Missä nykyään on vielä kaatopaikkoja? Eikös kaikki sekajäte polteta? Lopuksi erotellaan palamattomasta jötteestä metallit jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän ketjun keskustelijat määrittelevät oman älykkyytensä? Onko jokainen käynyt testeissä joissa keskitasoa korkeampi äo on todettu, vai onko kyseessä vain oma käsitys asiasta?
Minulla on psykologin antama virallinen lausunto siitä etten ole tyhmä.
Älykkyyden testaus on itseasiassa aika vaikeaa, sillä ne testit on laadittu havaitsemaan älykkyyden puutetta.
Lähinnä vain aikarajattomilla testeillä voidaan saada hiukan paikkaansa pitäviä tuloksia, mutta testaajat eivät halua käyttää niitä, sillä he eivät halua odottaa vastauksia mahdollisesti useita kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
qq3f kirjoitti:
Luuletko oman älykkyytesi riittävän tekemään tuon päätelmän? Kuvailin lähinnä ärsyttäviä piirteitä muutamassa tuntemassani yksinkertaisessa ihmisessä, koska juuri olen yhden semmoisen kanssa tekemisissä niin tuntui hauskalta laittaa fiilikset tuoreeltaan tänne.
Jos palikkatesteihin on uskomista olen 132 ÄO:lla keskitason yläpuolella. En pidä sitä itse kummoisena tai minään mittarina juuri millekään. Ns oikeat älyköt on monesti tunneälyltään melko vajaita. Arvostan enemmän sitä puolta. Juurikin tunneälyn puute risoo enemmän. Yllättävän moni ihminen ei osaa juuri lainkaan lukea toisen ihmisen kehonkieltä ja sitten töksäyttää typeriä asioita suustaan tajuamatta että olisi ehkä kannattanut jättää sanomatta. Tietty taustalla voi olla myös että halutaan tuoda oma mielipide julki kaikesta huolimatta. Senkin voi tehdä mielestäni tyylillä.
Huomaan vaan arjessa että jotkut ns. tipahtavat kärryiltä melko helposti ihan kesken keskustelun. Se on yksi asia, joka niissä nyppii.
Risoo myös kaltaisesi taavit, jotka luulee tietävänsä jotain jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit oikeasti älykäs, ymmärtäisit, että kansalaisten joukossa on ja tulee aina olemaan niitä, jotka sääntöjä tarvitsevat. En pidä anarkisteja älykkäinä, koska anarkia on täysi utopia, eikä se voi koskaan toimia. Kannattaa perehtyä sosiaalipsykologiaan niin ymmärtää tämän.
Onpa taas tyhmän ja kyynisen ihmisen kommentti. Varmasti niin pitkään tulee olemaan sääntöjä tarvitsevia ihmisiä kuin on sääntöjäkin. Silti ihmiskuntana olemme eläneet vuosituhansia hyvin yksinkertaisia sääntöjä noudattaen. Hyvin ollaan selvitty ilman lainsäädäntöä portaankaiteen kaidepuiden maksimietäisyydestä yms.
Nykyinen sääntöyhteiskunta on hyvin nuori eikä mikään universaali totuus tai edes hyväksi ihmiselle. Tiukasti säännellyissä ns. hyvinvointivaltioissa ihmiset ovat surullisia ja ahdistuneita, esim. Suomessa vuositasolla 15% aikuisväestöstä syö masennuslääkkeitä. Siis joka vuosi. Samoin ahdistus on valtava ongelma. Ja näkeehän sen ihmisten naamastakin, että hyvä olo ei ole kovin monella.
Olen tutkitusti keskivertoa älykkäämpi. Mua ärsyttää ihmiset jotka ei ymmärrä perusteluja johonkin asian. Eivät ymmärrä ymmärrä erilaisia näkemyksiä. Eivät erilaisia tapoja toimia. Eivät käsitä että asian voisi tehdä helpommin, kun vanhalla totutulla tavalla. Ei ymmärretä että jos joku on eri mieltä, asiaa ei tarvitse "ratkaista" niin että lopulta kaikki ovat sama mieltä. Eikä ymmärretä perusteluja, miksi ei ole samaa mieltä, vaan sitä pidetään riidan haastaisena. Ei ymmärretä missä kohtaa voi ajatella itse, milloin on vaan noudatettava yleistä käytäntöä.
Se myös on ärsyttävää, ku ei ymmärretä vertausta. Vain oma mielipide on oikea. Ei käsitetä jos kerron saman asian eri sanoin. Onhan näitä...
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Se, että ihmiset ei tajua, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne joka paikassa. Suojatien yli mennään omalta oikealta, ratikasta ja bussista poistutaan omalta oikealta. Tungetaan ja tuupitaan ihan miten sattuu ja hankaloitetaan omaa ja muiden liikkumista.
Katukäytävällä ajavat aikuiset fillaristit, kun kadun toisella puolella on katukäytävän rinnalla kulkeva fillarikaista. Liikennemerkki osoittaa että näin on ja fillarikaista vie ihan samaan paikkaan kuin katukäytävä.
Samaa mieltä. Helsingissä mm. Sokoksen kulmalla olevassa risteyksessä aina kaikki ryhmittyvät sikin sokin kuin pienen talon porsaat, vaikka olisi kaikkien etu, että ryhmityttäisiin oikealle puolelle kummallakin puolella, niin ei tarvitsisi pujotella ihmisvilinässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei kierrätetä.
Siis tarkalleen ottaen tarkoitat jätteiden lajittelua! Kierrätystä on se, että niistä tehdään jotain uutta.
Miten se tosiaan voi olla niin vaikeaa laittaa niitä tölkkejä oikeaan paikkaan ja litistää niitä pahveja. Voimapaperi kuuluu pahviin ja kartonkinn.
Raivostuttavaa. Siellä lukee että mitä minnekin ja pienlasi tarkoittaa lasiastioita, ei mitään ikkunanlaseja.
Siis ihan vajakeilta vaikuttavat kuoluttautuneet suomalaiset tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Lähdekritiikin puute. Pidetään kaikkea kirjoitettua totena ja jaetaan näitä huuhaa -linkkejä Facebookissa täytenä faktana.
Tämä näkyy myös opiskelumaailmassa. Ei viitsitä etsiä kunnon lähteitä, joten päädytään sitten hakenaan tietoa vaikkapa Suomi24:sta tai jostain muusta todella laadukkaasta lähteestä.
Väittämäni siis on, että tarpeeksi fiksu osaa kyseenalaistaa asioita.
Tämä ilmenee myös iltalehtien kommenttiosioissa, joissa tuohdutaan pelkän otsikon perusteella eikä ole luettu itse juttua ja ymmärretä sitä, että toimittajien työnkuvaan kuuluu nykyään vain klikkien kalastelu provosoivien otsikoiden kautta. Hyvin usein se otsikko on hyvin epämääräistä äidinkieltä, jonka pitäisi soittaa jo hälytyskelloja, että "älä klikkaa, tämä on jälleen tyhjää täynnä oleva uutinen".
qq3f kirjoitti:
Ei osata käyttää google mapsia gebsinä, tai jos käytetään niin väärin eli hirveän vaikeasti.
Katsotaan salkkareita "videolta" siis jo nähtyjä. Näkemättömienkin katselu on...
Älykäs ihminen sanoisi ydinfysiikaLTA. Tuo trendi käyttää suomen kieltä väärin ärsyttää hirevästi. Ei tunnu hyvälle vaan hyvältä. Jumalauta.
Minua ärsyttää myös että kouluttautuneet ihmiset tai kuka vaan ei tunne yhteiskunnan systeemejä. Aijaa, eikse Sdp ookkaan hallituksessa. Ai, niinkö se hallitus muodosteta. Yksi ex-työkaverini, valtiotieteiden maisteri ei tuntenyt asumisperusteista sosiaaliturhaa. Ihmetteli ku turvapaikanhakija ei sanut Kelasta rahaa, voi hyvää päivää. Ja jauhoi ja jauhoi siitä aina vaan...
En tiedä onko tämä syy ärsyyntyä tai olenko minä ylipäätään älykäs, mutta kamalaa on se että "onni onnettomuudessa" pitää usein paikkansa ja pelastaa ihmisen vaikka narsistin kynsistä.