Älykkään ihmisen ärsytyksenaiheita!
Mikä ärsyttää teitä, keskivertoa älykkäämpiä ihmisiä arjessanne?
Listataan pieniä asioita, joita kaikki eivät tajua - ja pilke silmäkulmassa sitten; tarkoitus ei ole keskustella vakavista yhteiskunnallisista ongelmista vaan vaikkapa siitä, kun neuvot ihmiselle helpomman tavan hoitaa jokin asia, mutta se ei käy, koska on tottunut tekemään toisin. Vaikka se sitten veisikin enemmän aikaa ja/tai olisi vähemmän kätevää.
Kommentit (214)
Henkinen väkivalta, ja oman itsetunnon kohottaminen alentamalla muita. Hirveästi jotkut tuhlaavat elämäänsä saadakseen muut ympärillä huonolle tuulelle, etsivät läheisistään heikkoja puolia ja pohtivat miten sen ja senkin tyypin elämä tulee epäonnistumaan. Lohduttaudun sillä, että olen käyttänyt tuon saman ajan positiiviseen ajatteluun, hyvien ystävien tapaamisiin ja esim. luontokuvaukseen, joka on loistava harrastus, mistä saa itselle ja muille jaettua paljon kauniita asioita. Negatiivisuutta voi levittää helposti, ja omaa pahaa oloaan myös, mutta sen sijaan voisi keskittyä levittämään positiivisuutta.
Se, että jokseenkin kaikki ihmiset ovat mielestään keskivertoa älykkäämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tutkitusti keskivertoa älykkäämpi ja säännöt ovat aina ärsyttäneet minua todella paljon. Kun oma ajattelu perustuu sisäiseen logiikkaan, sisäistettyyn moraaliin ja tarkoituksenmukaisuuteen, säännöt ovat oikeastaan aina turhia ja rajoittavat monesti hyvinkin järkevää toimintaa. Lisäksi minua ärsyttää ajatus, että sääntöjen takana on ihmiskäsitys, jossa meitä kansalaisia ja alamaisia pidetään tyhminä, kyvyttöminä moraaliseen ajatteluun ja itse asiassa ajatteluun ylipäänsä. En ole silti aktiivianarkisti, vaikka mielestäni nykyjärjestelmän saisi kitkeä juurineen irti ja luoda paremman ja nykyaikaisemman yhteiskunnan sen tilalle. Inertian voima on hirveä, ja se maksaa meille valtavia summia rahaa, plus ihmisten aikaa ja terveyttä.
Jos olisit oikeasti älykäs, ymmärtäisit, että kansalaisten joukossa on ja tulee aina olemaan niitä, jotka sääntöjä tarvitsevat. En pidä anarkisteja älykkäinä, koska anarkia on täysi utopia, eikä se voi koskaan toimia. Kannattaa perehtyä sosiaalipsykologiaan niin ymmärtää tämän.
Onpa taas tyhmän ja kyynisen ihmisen kommentti. Varmasti niin pitkään tulee olemaan sääntöjä tarvitsevia ihmisiä kuin on sääntöjäkin. Silti ihmiskuntana olemme eläneet vuosituhansia hyvin yksinkertaisia sääntöjä noudattaen. Hyvin ollaan selvitty ilman lainsäädäntöä portaankaiteen kaidepuiden maksimietäisyydestä yms.
Nykyinen sääntöyhteiskunta on hyvin nuori eikä mikään universaali totuus tai edes hyväksi ihmiselle. Tiukasti säännellyissä ns. hyvinvointivaltioissa ihmiset ovat surullisia ja ahdistuneita, esim. Suomessa vuositasolla 15% aikuisväestöstä syö masennuslääkkeitä. Siis joka vuosi. Samoin ahdistus on valtava ongelma. Ja näkeehän sen ihmisten naamastakin, että hyvä olo ei ole kovin monella.
Maallikon korvaan turhan tarkkojen sääntöjen ytimenä saattaa olla hyvinkin perusteltuja syitä niiden olemassaololle. Ei sillä ettei joskus tarpeettomiakin sääntöjä olisi,mutta niistä on aika pitkä matka anarkiaan. Kannattaa vaikka lukea Pessoan teos "Anarkistipankkiiri" jotta ymmärrät ihailemasi ideologian ironisuuden. En oikein ymmärrä millä logiikalla ja mihin perustuen liität yhteen ahdistuksen,masennuslääkkeet ja säännöt? Anarkistisessa yhteiskunnassa ei olis mielenterveysongelmia? Kannattaa perehtyä yhteiskuntatieteisiin lukiokursseja syvemmin. Hyvä että aihe kuitenkin kiinnostaa.
Liikennesäännöt. Kyllä nyt olis aika keksiä paremmat, koska se on jo selvää, että näitä nykyisiä ei tule ihmiset koskaan noudattamaan tai sisäistämään sen paremmin.
Ärsyynnyn, kun joku sanoo jotakin tyhmäksi. Olen sitä mieltä, että jokainen on jossain asioissa tyhmä, mutta kukaan ei ole tyhmä kaikissa asioissa. Tiedostan, että olen tyhmä matematiikassa, mutten ole tyhmä käsitöissä tai vaikka lastenhoidossa, joten en ole läpeensä tyhmä.
Yleensä kun joku haukkuu jotain tyhmäksi, hän tarkoittaa aina yleistyhmää. Tekisi mieli tuolloin sanoa esim, että no mutta tekevän hän hyvää lihakastiketta.
Ärsyttää tuollaiset omia neuvojaan ylivertaisena pitävät ihmiset, jotka eivät tajua, etteivät nopeus ja helppous ole mitään itseisarvoja, ja jollekin mukavin tapa tehdä jokin asia ei ole välttämättä aina helpoin tai nopein. Toki jos nopeus ja helppous ovat prioriteettejä, niin hyvien neuvojen vastaanottaminen voi olla ihan fiksua. Itse kuitenkin teen asiat mielummin huolettomasti, omaan tapaani ja nautiskellen, kuin vaivaan jatkuvasti päätäni entistä tehokkaampien toimintatapojen löytämiseksi.
Taikajim kirjoitti:
Ärsyttää, kun ihmiset täällä eivät erota älykkyyttä vaikkapa laiskuudesta, hajamielisyydestä, heikosta muistista, välinpitämättömyydestä, tunteettomuudesta muita kohtaan, vahingossa tehdyistä asioista, virheiden tekemisestä etc...
Ärsyttävimpiä ovat hifistelijät, jotka tietävät kaiken kaikesta, kun ovat siitä jostain lukeneet. Sieltä tulee linkkejä artikkeleihin tai matemaattisiin kaavoihin, vaikka ei väittäisikään vastaan tai edes kiinnostaisi. Lukenut ihminen ei tarkoita älykästä ihmistä. Fiksu pääsee vähemmällä ;)
Pidän itseäni keskivertoa älykkäämpänä, mutta tiedostan, että voin olla siinäkin asiassa väärässä. Samoin myönnän heti, kun tajuan olleeni väärässä jostakin asiasta enkä jää puolustelemaan väärää tietoani.
Niin sama. Mä osaan ajatella asioita useammasta näkökulmasta. Kaikki asiat ei ole musta-valkoisia. Jos ymmärrän myös toisen kannan tai mielipiteen, se ei tarkoita että hyväksyn sen, tai olen samaa mieltä.
Samoin voin muuttaa asiasta mieltäni jos joku esittää järkeviä perusteluja tai muuten huomaan olleeni väärässä. Moni ei ymmärrä "kuinka voin muuttaa mieltäni". Miksi pitäisin mielipieestäni kiinni vain periaatteen vuoksi, jos huomaan olleeni väärässä?
En myöskään jaksa kiistellä pikkuasiasta toisen ihmisen kanssa, vaikka olisin oikeassa, jos toinen ei kuuntele perusteluja.
Se, että olen eri mieltä, ei ole henkilökohtainen loukkaus, olen vain eri mieltä asiasta.
Ärsyttää ihmisten jankkaaminen asiasta joka ei liity aiheeseen mitenkään, en ymmärrä logiikkaa siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää välimerkkien, yleisimmin pisteen, korvaaminen hymiöllä/emojilla.
Kiitos!
Kun joku kommentoi näin. Kaikista eniten kuitenkin ärsyttää: "Tämä!" - Jos ei oo muuta sanottavaa niin ole hiljaa.
Se kun joku kertoo, mitä joku miespuolinen teki tai sanoi ja jankuttaa että "tarkoittaako tuo sinun mielestä että se on kiinnostunut minusta"? Vaikken ollut paikalla enkä ole ehkä tavannut koko ihmistä koskaan.
Toinen on tämä "Löysin höyhenen. Se on enkeleiden tervehdys!"-ihmistyyppi. Tai "Ajattelin Niko-Petteriä ja kaksi joutsenta lensi taivaan yli. Mitähän se tarkoittaa?"
Se miten helppoa naisille on myydä kaikkea. Aina tulee jotain uusia kauneusvillityksiä esimerkiksi. Miten ennen onkaan selvitty ilman kallista beauty blenderiä ja sitä fucking naamasuihketta, jota ilmeisesti suihkutetaan meikin päälle. Täydestä menee kaikki :D
Tähän tietysti liittyy se, että kaikessa nähdään kauheasti hienoja vaikutuksia, kun niitä halutaan nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Se miten helppoa naisille on myydä kaikkea. Aina tulee jotain uusia kauneusvillityksiä esimerkiksi. Miten ennen onkaan selvitty ilman kallista beauty blenderiä ja sitä fucking naamasuihketta, jota ilmeisesti suihkutetaan meikin päälle. Täydestä menee kaikki :D
Tähän tietysti liittyy se, että kaikessa nähdään kauheasti hienoja vaikutuksia, kun niitä halutaan nähdä.
Tuo "naamasuihke" on oikeasti hyvä keksintö :D Mutta muuten ymmärrän kyllä pointtisi.
HSL ja kesäaikataulut. Pysäkeille on jo nyt päivitetty ensi viikolla voimaan astuvat kesäaikataulut. Todella moni alkoi välittömästi elämään niiden mukaan ja poukkoilivat pysäkiltä toiselle paniikissa. Opetelkaa lukemaan ja sitten vielä ymmärtämään lukemaanne!
Jatkoa..
Säilytän pankkikorttia usein erillään lompakosta. En ole koskaan osannut pitää sitä siellä silloin kun olen kodinovien ulkopuolella, ja olen kuullut tästä poikaystäviltä ja varsinkin äidiltäni. Mulla on erilliset paikat jossa pidän sitä, koska tälleen säästän aikaa kaupan jonossa (ei tarvitse kaivaa esiin erikseen) ja voin aina tarkistaa onko se tallessa. Tämä on rasauttanut erityisesti joitain ihmisiä, miksi en pidä sitä lompakossa enkä käsitä miksi. Mutta - joka ikinen kerta kun pankkikortti on ollut kateissa, se on ollut lompakossa ja koko lompakko on todennäköisesti varastettu, unohtunut johonkin tai pudonnut. Viimeisimmän varkauden jälkeen kun kuoletin ekana pankkikorttia, päätin etten anna enää kenenkään puuttua järjestelyihini.
- Internetselain. En halua, että kukaan tulee kotikoneelleni tai läppärilleni selaamaan mitään, koska järjestys on joka kerta mennyt uusiksi. Teen paljon kirjallisia töitä, ja sen takia pidän koneella selaimessa joitain sivuja auki, koska siten ne ovat helposti löydettävissä. Aina kun joku menee koneelleni, niin ekana ihmisten tehtävä on sammuttaa selain ja tuhota nämä sivut, mikä rasauttaa ihan tajuttomasti. Olkoot miten kirjanmerkkejä ja sivuhistoriaa, mutta voitteko jättää tavarani ja järjestykseni rauhaan, sillä sen ei ole tarkoituskaan palvella ketään muuta? Viime kerralla mieheni oli nukkuessani päättänyt tehdä päivitykset koneelle kysymättä minulta, ja muutamissa paikoissa olevat automaattikirjautumiset olivat menneet siinä ja samalla moni muukin asia. Pidin niin kauhean palopuheen, että mies tietää olla kajoamatta tiedostoihini ja sivuhistoriaani enää ilman lupaa.