ICSI/IVF vko 20
Heipä hei!
Ajattelin tulla kyselemään, onko muita samassa aikataulussa meneviä? Aloitan sumut pääsiäismaanantaina, eli 17.4.
Tämä on meidän ensimmäinen lapsettomuushoitomme kaikkiaan. Meillä kaikki muu on kai suht' kunnossa, mutta miehen siemenjohtimissa oleva rakenteellinen vika aiheuttaa sitä, että siemensyöksy tulee ulos asti aika harvoin. Tästä syystä siis suoraan ICSI:iin Joulukuussa tehtiin biopsia, missä löytyi ilmeisesti hyvää tavaraa kolmeen hoitokertaan. Toivotaan että riittää =)
Olen jännittänyt eniten sitä, miten työpoissaolot järjestyvät. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että ultra-ajat sattuvat sellaisiin rakoihin, ettei suurta ongelmaa pitäisi tulla. Olen lastenhoitoalalla, jossa sijainen on usein välttämätön, jos on poissa... Enkä halua kuuluttaa hoidoista naisvaltaiselle, juoruavalle työporukalle :(
No, toivotaan että järjestyy.
Hypätkäähän siis mukaan. Tuntuu ihan oudolta kirjoittaa tätä =) Tällä hetkellä positiivisella mielellä kuitenkin.
Kommentit (122)
jäi meillä 5 alkiota ja ne laitettiin kahteen olkeen. Tsemppiä siirtoon Lilli!
Pnoudun tuolla HoidonTarpeessa joten kopioin viestin tännekin...
Nyt on laitettu yksi kaveri kyytiin ja 16 päivää jännitellään! Pakkaseen saatiin 7 alkiota eli ihan hyvin.
Se uskomaton juttu tässä on se, että miehen siittiöt olivat olleet näytteessä aivan normaaleja. Kahdessa aiemmassa testissä ja inseminaation yhteydessä ne on olleet suurin piirtein täysin kuolleita. Pesunkin jälkeen on ollut vain 1% normaaleja. Eikö ole käsittämätöntä. Mitään elämäntapamuutosta ei ole ollut.
Menipä tämä hoito syteen tai saveen voin lohduttauta sillä, että jatkossa on ilmeisesti sittenkin luomuunkin mahdollisuus!
Aika hurja tunne kun huonojen uutisten sijaan kerrankin tapahtuu jotain hyvää!!!!
Jotta eimenisi yksin puheluksiniin tulkaahan muutkin kertomaan missä mennään! Mulla on ainakin sairaan tylsää saikulla olla kotona! Varsinkin kun vatsa on kuin jalkapallo, enkä voi tehdä mitään.
Toka kontrolliultra takana....munarakkuloita tulossa 18 ( mihinhän ne pari muuta katosi, kun tiistaina oli vielä 20,heh heh) .
Kohdunlimakalvo oli 10 mm. Punktio on tiistaina ja siirto sitten to:na toivottavasti. Yritin ehdottaa että ois viljelty päivän pitempää alkioita mitä ennen mutta ei kuulemma kannata.
Ja samalla pieni reissu Helsingissä. Ihan poikki kun kierrettiin kaikki Korkeasaaret ja Heurekat. Ois tietty voinut yrittää vähän lepäilläkin, mutta ei oikein viihtynyt sisällä vilkkaan 1,5 vuotiaan kanssa :).
Punktio oli ihan iisi homma, helpoin tähän asti. Lääkkeet toimi hyvin enkä paljon kipua tuntenut toimenpiteessä. Rakkuloita punktioitiin 22 eli paljon enemmän kun olivat ultrissa katsoneet. Niistä 14 hedelmöittyi, mutta vaan 3 oli sitten hyviä. Alkiot pidettiin yhden päivän pitempään kypsymässä kun normaalisti ja sieltä löytyikin sitten syy meidän lukuisiin epäonnistumisiin. Alkiot jakaantui ihan hyvin, mutta noissa huonoissa oli sitten joku ylimääräinen tuma, joka estää kiinnittymisen eikä niitä siitä syystä sitten kannata siirtääkään. No onneksi sentään ne 3 alkiota saatiin. Yksi erinomainen 8-soluinen siirrettiin ja loput meni pakkaseen. Toivottavasti tämä on nyt sitten kiinnittymishaluinen yksilö.
Eli siis toinen kontrolliultra takana. Rakkuloita n. 20 ja kohdun limakalvo siinä 11mm. Edellisessä kontrollissa tiistaina lääkäri arveli punktiota maanantaille, mutta nyt kuitenkin päätyi tiistaille. Oltiin miehen kanssa molemmat sumplittu työhommia maanantain mukaan, mutta kasvatellaan rakkuloita vielä yksi päivä pidempään. Mutta toivotaan, että on hyvä näin =) Tuntuu melkeinpä mukavalle ajatus sairaslomasta, sillä on ollut melkoista kiitämistä viime ajat. Mieli tosin voi muuttua, jos rupean kovin kipeäksi ;)
Eli tiistaina punktio, torstaina siirto.
Hurjasti onnea teille, joilla asukki jo kyydissä! =) db db db
onkin monelle jännä viikko. Itsellä asukki on jo kyydissä (pp2). Tsemppiä kaikille ensi viikon koetuksiin!!!
Itse olen jotenkin kamalan levoton. En millään jaksaisi odottaa tiistaita ja puntktiota enää. Hermoja ja mahaa kiristää. Ja jännittääkin. Onneksi huomenna lyhyt päivä töissä. Pitääkö punktioon muuten mennä syömättä? Eipä tullut kysytyksi, eikä hoitajakaan mitään maininnut...
...eikä oikeastaan mitään oireita. Ainut että turvotus on vähän laskenut punktiosta, onneksi. Mahtuu jo housutkin kunnolla jalkaan.
tao_tao: sairaalasta sain seuraavat ohjeet punktioon. Edellisenä iltana syömättä klo 24 lähtien. Saa juoda vielä 2 tuntia ennen toimenpiteeseen tuloa, esim. vettä, kivennäisvettä, maidotonta teetä , mehua ilman hedelmälihaa ja mustaa kahvia. Tämän jälkeen ei saa juoda. Lykkyä punktioon! Toivottavasti tulee kivuton operaatio ja hyvä saalis.
Ensinnäkin tsemppiä huomiseen punktiooon. En tiedä luetko enää sivuja,mutta ajattelin vaan kommentoida, että minä sain erilaiset ohjeet syömisestä. Eli 6 tuntia ennen toimenpidettä syömättä ja 4 juomatta.
Eilen oli toka kontrolliultra (meillä siis IVM), ja uutiset eivät olleetkaan niin hyviä :-(
Munarakkuloita ei ollut kuin muutama hassu molemmin puolin, vaikka niitä ekassa ultrassa näkyi alkuina paljon enemmän. Lisäksi kohdun limakalvo oli vielä aivan ohut, vain n. 5 mm.
Seuraava ultra on huomenna, ja varaudun jo punktioon ja nukutuslääkärikin on tilattu paikalle sitä varten. MUTTA jos tilanne ei olekaan kohentunut, on anestesia tilattu turhaan, ja yritämme torstaina uudestaan. Tiesin kyllä, että tämä on tällaista arpapeliä, mutta kyllä vähän harmittaa maksaa nukutuslääkärille kahdesta käynnistä, jos keskiviikko ei vielä onnistukaan!
Enemmän kuitenkin mieltä vetää matalaksi se, että näin ohimennen ystäväni, joka olikin yllättäen taas raskaana -kuten KAIKKI muutkin ystäväni, joilla on jo yksi lapsi! Tiedän, ettei heidän eka lapsensa tullut ihan sormia napsauttamalla, ja ehkä siksi olen jotenkin mielessäni pitänyt heitä vähän kohtalotovereina. Siksi varmaan hänen raskautensa kirpaisi nyt erityisen pahasti.
Suhtaudun melko skeptisesti tähän koko IVM-prosessiin, en millään jaksa (ainakaan juuri nyt) uskoa, että meillä tärppäisi. HÖH, täytyy ryhdistäytyä ja olla optimistinen, eihän tästä muuten mitään tule!!
Aurinkoista päivää toivottaen,
Maleena
Punktio onnellisesti takana. Kotona otin jo esilääkkeet ja klinikalle mennessä olin " humalassa" . Mua pelotti punktio kauheesti kun viimeksi oli niin tuskaa, mutta tosi hyvin meni, pikkasen vaan nipisteli. Kypsiä munasoluja saatiin 31, eli aika hurja määrä. Huomenna saa soittaa hedelmöittymisuutisia, iik, jännittää. Nyt lepäämään ja nestettä juomaan!
19 Munasolua. Mutta kylläpä oli aika tuskaisa operaatio. Vaikka omaankin korkeahkon kipukynnyksen, niin kyllä silti koski ja kovasti. Mutta mitäpä sitä ei kestäisi... Toivottavasti ei tarvitsisi ainakaan ihan heti uudestaan. Sain koko loppuviikon sairaslomaa. Aamulla kuullaan, miten pakkasukkelit ovat munasoluni kohdanneet, torstaina sitten siirtoon.
Tsemppiä muillekin! =)
Vieläkö huolitte mukaan? Täällä olisi yksi ICSI-ekakertalainen jonka munasolut juuri tänään menivät labratädin hoiviin! Aiemmin " kohtalotovereita" kytistelin, mutta nyt on mennyt vapaa-ajat mökillä yms. niin tarkkaan, että nyt vasta tämän pinon huomasin.
Eli 28 minulla ikää, endo poistettu, mutta miehen simpoissa vikaa, joten lääkäri päätyi melko suorilta ICSI:in. Nyt täällä ekakertalaisen jänskityksissäni tuskailen. Huomenna saan kuulla siirretäänkö torstaina vai perjantaina (riippuu vissiin siitä, miten hyvin rupeavat jakautumaan??)
Mukava huomata, ettei ole tämän asian kanssa niin yksin, kuin välillä tuntuu...
Tämä on kyllä hyvä paikka piinailla. Kun ei näitä asioita ihan kaikkien kanssa tule jaettua. Eikä edes voi/halua.
Meilläkin siis ensimmäinen hoito ja ICSI heti alkuunsa.
Aamulla soittivat labrasta; 19 munasolusta 15 oli kypsiä. Noista 6 hedelmöittyi. Ihan kohtalaisesti siis. Huomenna sitten siirtoon. Aika kipeältä tuntuu vielä massussa, mutta toivotaan että pian helpottaisi jo.
Hyviä uutisia sain minäkin aamulla. 10 munasolua saatiin, joista 9 kypsiä ja niistä kaikki hedelmöittyivät!!! Siirto kuulema vähän alkioiden hyvyyden mukaan joko huomenna tai ylihuomenna.
Minulta hävisi kivut yön aikana melko kokonaan, mutta tämän päivää olen löhöillyt, kun kerran lupa on! :D
Ja ei näistä tosiaan ihan kenelle tahansa viitsi/halua puhua, joten tämä palsta on aivan huippu " henkireikä" ...
31:sta munasolusta 16 on hedelmöittynyt, huomenna siirto! Täällä alamassu vielä kipeänä, vettä on tullut litkittyä. Ois mukava tietää että paljonko rakkuloita oli kun noita kypsiä soluja oli 31, pitääpäs huomenna muistaa kysyä. Mulla on pco niin siksi noita rakkuloita tulee paljon...
Viikko punktiosta ja tänään olen riemuinnut siitä, ettei enää ole yhtään arka vatsa. Myös lugejen sivuoireet on helpottanut. En oikein tiedä miten se lasketaan, mutta ilmeisesti pp 5 kun hedelmöitys oli perjantaina.
Ihmeellisen rauhallisin mielin täällä ollaan. Tässä on niin kauan jo yritetty, ettei raskautuminen tunnu enää yhtään todelliselta mahdollisuudelta. Tosiasiassahan se on aivan mahdollista, mutta olen ihan ihmeissäni siitä, etten juurikaan ajattele koko asiaa. Eihän sille kuitenkaan itse mitään voi. Asiaan saattaa vaikuttaa myös hirmuinen kiire töissä.
Mietin muuten äsken täällä sivuilla surffaillessani, ettämiten ihmiset voi testata 10 päivää IVF:n jälkeen?Meille sanottiin ainakin, että testin voi tehdä 16. päivän jälkeen.
Paranemisia juuri punktiosta tulleille!
Testaamiseen on annettu näköjään eri hoitopaikassa eri ohjeet. Mulla on " lupa" testata pp14. Ja silloin menen myös veritestiin. Nyt on menossa pp8 ja huolestuttaa, kun ei tunnu oikeastaan mitään " oireita" .. Onneksi kuitenkin punktion jälkeiset kivut hengenahdistuksineen häipyivät viikossa. Testaamista yritän välttää ja sinnitellä ensi keskiviikkoon.
Mitäs muille piinailijoille kuuluu?
Sain juuri puhelun, että siirretäänkin vasta huomenna. On kuulema kaikki 9 niin kauniita kaksisoluisia, että annetaan olla huomiseen ja valitaan sitten paras/parhaat. Lisää odottelua ja jännitämistähän tässä kaipasikin! ;)
Tuosta testaamisesta on ollutkin juttua, mutta onko kellää tosiaan kokemusta tai tietoa milloin on ekan testin aika että on mahdollisuuksiakaan saada oikeaa tulosta?? Miehenikin tätä tiedusteli... ettei vaan vähän jännitäisi häntäkin! ;)
Eilen oli siis punktio ja saaliiksi saatiin 14 munasolua. Olin jotenkin kuvitellut sen punktion pienemmäksi jutuksi ja olin ihmeissäni kun piti laittaa sairaalan vaatteet päälle ja sängyllä kuljetettiin toimenpiteen jälkeen. En ole ollut ikinä sairaalassa siis oman syntymäni jälkeen ja siksi jännitti kovasti. Itse toimenpide ei puudutuksen ja lääkkeiden laittamisen jälkeen ollut paha, mutta kylläpä eilen huomasi, että on sisuksia pistelty. Tänään jo vointi parempi...
Jännitin kovasti, että miten hedelmöitys onnistuu surkeilla siittiöillä. Laboratorio päätti näytteen perusteella tehdäänkö ICSI vai IVF. Sieltä soitettiin äsken ja nyt voi olla tyytyväinen, sillä simpat oli tsempannut tällä kertaa ja IVF:llä saatiin 10 alkiota. Voihan toki olla, että huomiseen mennessä vielä tapahtuu jotain, mutta olen luottavainen että jotain saadaan pakastettua.
Huomenna siirretään yksi kaveri kyytiin!!!
Gaia ja siili saitteko paljon alkioita pakastettua?