Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi "kasin pojat" pärjäävät myöhemmin paremmin kuin "ysin ja kympin tytöt"?

Vierailija
04.06.2017 |

Tottakai pojat suuntautuu enemmän "rahakkaimmille aloille". Vai johtuuko se vain siitä, että tytöt saa enemmän mielistelyllä ja kiltteydellä numeroita peruskoulussa. Pojat ovat yhtä fiksuja mutta saavat huonompia numeroita. Kummallista, että tämä sama linjaus on ollut aina havaittavissa.

Kommentit (248)

Vierailija
141/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ysin tytötkin haukutaan palstalla. Me olemme pärjänneet hyvin, meistä tuli juristeja ja lääkäreitä. Toisin kuin seiskan pojista.

Oikis ja lääkis ovatkin ehkä helpoimpia tapoja pärjätä melko hyvin pelkän koulutuksen avulla. Muut alat kuten kaupallinen ja tekninen ovat paljon hankalampia aloja menestyä pelkällä koulutuksella. Naisia on erittäin vähän esim. yritysten liiketoimintojen vetovastuissa (siksi myös toimareina on vähän naisia, koska toimareiksi tullaan nimenomaan liiketoimintojen vetäjien paikoilta), hr-toiminnoissa ja viestinnässä naisia on kyllä paljon.

Johtuuko tosiaan vain yrityksen puutteesta ja kunnianhimottomuudesta, että osaava kolmekymppinen nainen niin kovin usein jää johtopaikkojen haussa toiseksi jollekin vastavalmistuneelle miespuoliselle? Kun kaikki näistä miehistä eivät tosiaan sitten osoittaudu mitenkään erityisen osaaviksi.

Vierailija
142/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyden suurin ansa on se, että koulussa huomaa, ettei hyvien numeroiden eteen oikein tarvitse tehdä mitään. Sitten kun on kymmenisen vuotta totuttanut itseään siihen, ettei elämässä oikeasti tarvitse yrittää, voi työ- ja seurusteluelämään siirryttyä olla erittäin vaikeaa muuttaa itsessään tätä jo opittua mallia.

Otos on toki pieni, mutta omien havaintojeni perusteella ysin poikana, jonka ÄO on 131, kympin tytöt eivät enimmäkseen ole erityisen älykkäitä. Huomasin koulussa viihtyväni paremmin ysin poikien kanssa ihan jo siksi, että ysin tytöillä ei ollut erityisen mielenkiintoisia keskusteluja silloin kun asia ei liittynyt kouluun.

Joopa joo. Olin itse aina ylivoimaisesti paras lukuaineiden keskiarvolla mitattuna, osallistuva, kyseenalaistava ja luova opettajien mielestä. Kuitenkin kun muilta kysyttiin kuka on luoka älykkö, sormet osoittivat sitä parhainta miespuolista. Kyse on stereotypioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ysin tytötkin haukutaan palstalla. Me olemme pärjänneet hyvin, meistä tuli juristeja ja lääkäreitä. Toisin kuin seiskan pojista.

Oletteko te juristinaiset ja lääkärinaiset päässeet naimisiinkin?

Vierailija
144/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän vielä, että meillä on myös työtä eli ei pitkiä työttömyysjaksoja. Osataan olla tehokkaita ja ollaan totuttu siihen, että ne seiskan pojat saattaa ohittaa urahississä. Siksi osataan pitää puolia😉

Vierailija
145/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ja usea kaverini on. Ja oikein lapsetkin on tehty. Ei se helppoa ole aina ollut. Ei kai elämä koskaan ole😃

Vierailija
146/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyden suurin ansa on se, että koulussa huomaa, ettei hyvien numeroiden eteen oikein tarvitse tehdä mitään. Sitten kun on kymmenisen vuotta totuttanut itseään siihen, ettei elämässä oikeasti tarvitse yrittää, voi työ- ja seurusteluelämään siirryttyä olla erittäin vaikeaa muuttaa itsessään tätä jo opittua mallia.

Otos on toki pieni, mutta omien havaintojeni perusteella ysin poikana, jonka ÄO on 131, kympin tytöt eivät enimmäkseen ole erityisen älykkäitä. Huomasin koulussa viihtyväni paremmin ysin poikien kanssa ihan jo siksi, että ysin tytöillä ei ollut erityisen mielenkiintoisia keskusteluja silloin kun asia ei liittynyt kouluun.

Joopa joo. Olin itse aina ylivoimaisesti paras lukuaineiden keskiarvolla mitattuna, osallistuva, kyseenalaistava ja luova opettajien mielestä. Kuitenkin kun muilta kysyttiin kuka on luoka älykkö, sormet osoittivat sitä parhainta miespuolista. Kyse on stereotypioista.

Mitä sinusta on tullut koulun jälkeen? Valitsitko alan stereotypioiden mukaan vai luonteesi mukaisesti luovasti?

Vierailija
147/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ja usea kaverini on. Ja oikein lapsetkin on tehty. Ei se helppoa ole aina ollut. Ei kai elämä koskaan ole😃

Suurin osa korkeastikoulutetuista ja uraa tekevistä naisista hakeutuu parisuhteisiin ja tekee lapsiakin. Ei ole helppoa, mutta toisaalta ehkä hieman enemmän vapausasteita (etätyömahdollisuus välillä, mahdollisuus palkata apua siivoukseen ja lastenhoitoon jne) kuin perusduunarilla. Ainakin tällä palstalla valittaa duunarinaiset perhe-eläämäänsä huomattavasti enemmän kuin korkeastikoulutetut.

Vierailija
148/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pojat suuntautuu enemmän "rahakkaimmille aloille". Vai johtuuko se vain siitä, että tytöt saa enemmän mielistelyllä ja kiltteydellä numeroita peruskoulussa. Pojat ovat yhtä fiksuja mutta saavat huonompia numeroita. Kummallista, että tämä sama linjaus on ollut aina havaittavissa.

Koska lasikatto. Miehet valitsee miehiä jne. Nainen joutuu muuttumaan "kovaksi jätkäksi" jos mielii huipulle eikä monestakaan kiltistä kympin tytöstä siihen ole.

Koska höpöhöpö. Aika harvassa paikassa niitä lasikattoja enää on, enemmän tuo ero miehen ja naisen eurossa on naisista itsestään kiinni. Jos hakeutuu sairaanhoitajaksi, sosiaalityöntekijäksi tai kirjastonhoitajaksi on turha haaveilla rahasta. Halosen Tarjan ikäluokassa lasikatot olivat todellisia, nykyään kyllä Suomessa on turhaa tuota itkeä. Omia valintoja, ja niinkuin tuolla eräs nainen totesi, omaa kehnoa itsetuntoa. 

Uskomatonta paskaa suollat. Ilmeisestikin olet mies. 

Vierailija
149/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kympin tyttö ja kasin poika. Tyttö ei ole mitenkään ulkoa opettelemalla pärjännyt ja aika paljon tekevät soveltavia tehtäviä yms, hän on ollut älykäs aina. Oppinut kaiken heti, ihan vauvasta asti. Poika on ollut tukitunneillakin ja todella nähnyt vaivaa numeroidensa eteen ja välillä ei ole nähnyt vaivaa mikä sekin näkyy, ei häntä aina kiinnosta. Toisaalta hän on luonteeltaan sosiaalinen ja ystävällinen, huomioiva ja pohdiskeleva. Uskon, että tämä tulee olemaan hänen vahvuutensa, jossei nyt mitään mullistavaa tapahdu. On hyvin mahdollista, että luonteensa takia menee näiden kympin tyttöjen "ohi".

Vierailija
150/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olen näitä "ysin ja kympin tyttöjä" kattelut niin he opettelevat koealueen ulkoa, mutta eivät oikeastaan ymmärrä sitä ja kokeen jälkeen unohtavat. "kasin pojat" ymmärtävät yleensä.

EN yleistä

Näinhän se menee, mutta totuus ei saa tällä naisvaltaisella palstalla kovin suurta kannatusta. 

Vierailija
151/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menestys määritellään? Palkkapussin koolla? Kaksosveljeni, jolla oli aina vaikeuksia koulussa, tienaa minua paremmin merkonomin papereilla, jotka onnistui juuri ja juuri saamaan. Tai ei hän niillä papereilla työtä saanut, vaan oli tehnyt kaikenlaisia myyntihommia puhelinmyynnistä alkaen. Toinen asia, jonka uskon vaikuttaneen, on rikkumaton itseluottamus. :D Hän uskoo itseensä silloinkin, kun aihetta ei ehkä olisi ja osaa kehua itseään.

Minä, kympin tyttö, en ole yhtä hyvä myymään osaamistani. Minua ei myöskään rahakas kaupallinen ala ikinä kiinnostanut. Olen yliopistolla töissä ja jatko-opiskelijana tällä hetkellä. Eli paljon korkeampi koulutus, mutta naisvaltainen ala, jossa palkka ei päätä huimaa. Mutta olen unelma-ammatissani.

Meillä on kuitenkin tuloerosta huolimatta melko samanlainen elintaso, sillä minulla on säästöjä ja meillä on samanlaiset asunnot. Eli sanoisin, että kummatkin ovat yhtä menestyneitä. :) Minä olen vain nähnyt vaivaa koko koulutusputken ajan, ja otan nyt vähän rennommin, kun taas veljeni otti koulussa rennosti ja on vasta viime vuosina panostanut uraansa ja tekee nykyään pitkää päivää.

Vierailija
152/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olen näitä "ysin ja kympin tyttöjä" kattelut niin he opettelevat koealueen ulkoa, mutta eivät oikeastaan ymmärrä sitä ja kokeen jälkeen unohtavat. "kasin pojat" ymmärtävät yleensä.

EN yleistä

Näinhän se menee, mutta totuus ei saa tällä naisvaltaisella palstalla kovin suurta kannatusta. 

Onko tämä kokemus jostain pienestä maalaislukiosta? Itselläni on ihan päinvastaisia kokemuksia.

Vierailija
153/248 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet suosivat toisia miehiä. Fakta. 

Vierailija
154/248 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lasikatto. Miehet valitsee miehiä jne. Nainen joutuu muuttumaan "kovaksi jätkäksi" jos mielii huipulle eikä monestakaan kiltistä kympin tytöstä siihen ole.

Koska höpöhöpö. Aika harvassa paikassa niitä lasikattoja enää on, enemmän tuo ero miehen ja naisen eurossa on naisista itsestään kiinni. Jos hakeutuu sairaanhoitajaksi, sosiaalityöntekijäksi tai kirjastonhoitajaksi on turha haaveilla rahasta. Halosen Tarjan ikäluokassa lasikatot olivat todellisia, nykyään kyllä Suomessa on turhaa tuota itkeä. Omia valintoja, ja niinkuin tuolla eräs nainen totesi, omaa kehnoa itsetuntoa. 

Nainen kylläkin, uran tehnyt huomattavasti vaikeampaan aikaan, kohta eläkkeellä. Tehdäänpä galluppi: kenen ura on ihan oikeasti pysähtynyt sukupuolisyrjintään? Eiköhän palstalaisista suurin osa kärsi omista ratkaisuistaan: on laitettu lapset ja miehen ura ohi oman, valittu ala jossa etenemismahdollisuudet ovat olemattomat, jätetty lähtemättä ulkomaille tai toiselle paikkakunnalle kun rohkeus tai perhe on sen tuntunut estävän? Tutkimuksissa näyttäis nousevan lasikaton (organisaation vastustuksen) sijaan tärkeiksi tekijöiksi yleiset käsitykset: ne äidit ja isät ei vieläkään tue tyttäriään tarpeeksi - eikä äidit näytä itse esimerkkiä tyttärilleen, ja mentorointi: niitä hyviä esimerkkejä työelämästä tarvitaan, ihailkaa paremminkin kuin kahdehdisitte ja seläntakana haukkuisitte niitä lähipiirin menestyjänaisia.

Vierailija
155/248 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikkesisko kirjoitti:

Miten menestys määritellään? Palkkapussin koolla? Kaksosveljeni, jolla oli aina vaikeuksia koulussa, tienaa minua paremmin merkonomin papereilla, jotka onnistui juuri ja juuri saamaan. Tai ei hän niillä papereilla työtä saanut, vaan oli tehnyt kaikenlaisia myyntihommia puhelinmyynnistä alkaen. Toinen asia, jonka uskon vaikuttaneen, on rikkumaton itseluottamus. :D Hän uskoo itseensä silloinkin, kun aihetta ei ehkä olisi ja osaa kehua itseään.

Minä, kympin tyttö, en ole yhtä hyvä myymään osaamistani. Minua ei myöskään rahakas kaupallinen ala ikinä kiinnostanut. Olen yliopistolla töissä ja jatko-opiskelijana tällä hetkellä. Eli paljon korkeampi koulutus, mutta naisvaltainen ala, jossa palkka ei päätä huimaa. Mutta olen unelma-ammatissani.

Meillä on kuitenkin tuloerosta huolimatta melko samanlainen elintaso, sillä minulla on säästöjä ja meillä on samanlaiset asunnot. Eli sanoisin, että kummatkin ovat yhtä menestyneitä. :) Minä olen vain nähnyt vaivaa koko koulutusputken ajan, ja otan nyt vähän rennommin, kun taas veljeni otti koulussa rennosti ja on vasta viime vuosina panostanut uraansa ja tekee nykyään pitkää päivää.

Näin se juuri menee. Miehet saattavat slarvata koulun, mutta kunnianhimo herää sitten, turhan monet naiset lukevat kiltisti koulussa ja lähtevät naisvaltaiselle, pienipalkkaiselle alalle, jota kyllä lukevat kiltisi yliopistossa pitkällekin mutta ne urahaaveet puuttuvat ("otan nyt vähän rennommin").

Vierailija
156/248 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mitä viestejä langassa. Feministeillä nähtävästi viiraa päässä pahemman kerran, kun kuvittelevat naisten olevan syrjittyjä, vaikka nainen on nykyään nimenomaan se, joka syrjii miehiä. 

Vierailija
157/248 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh mitä viestejä langassa. Feministeillä nähtävästi viiraa päässä pahemman kerran, kun kuvittelevat naisten olevan syrjittyjä, vaikka nainen on nykyään nimenomaan se, joka syrjii miehiä. 

Totta. 

Vierailija
158/248 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen kylläkin, uran tehnyt huomattavasti vaikeampaan aikaan, kohta eläkkeellä. Tehdäänpä galluppi: kenen ura on ihan oikeasti pysähtynyt sukupuolisyrjintään? Eiköhän palstalaisista suurin osa kärsi omista ratkaisuistaan: on laitettu lapset ja miehen ura ohi oman, valittu ala jossa etenemismahdollisuudet ovat olemattomat, jätetty lähtemättä ulkomaille tai toiselle paikkakunnalle kun rohkeus tai perhe on sen tuntunut estävän? Tutkimuksissa näyttäis nousevan lasikaton (organisaation vastustuksen) sijaan tärkeiksi tekijöiksi yleiset käsitykset: ne äidit ja isät ei vieläkään tue tyttäriään tarpeeksi - eikä äidit näytä itse esimerkkiä tyttärilleen, ja mentorointi: niitä hyviä esimerkkejä työelämästä tarvitaan, ihailkaa paremminkin kuin kahdehdisitte ja seläntakana haukkuisitte niitä lähipiirin menestyjänaisia.

Toi on ihan osa sitä lasikattoa, sillä ne samat isät on valitsemassa työntekijöitä, ylentämässä heitä  - ja ehkä pari äitiäkin on onnistunut johtoportaaseen pääsemään.

Toisessa keskustelusssa oli esimerkkinä Tuurin kyläkauppias, joka lehtijuttujen perusteteella väheksyy tyttärensä potentiaalia yrittäjäksi ja pojasta nyt "ilman muuta" tulee se jatkaja.....

Vierailija
159/248 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoituminen ja rohkeus. Kasin pojat ovat noissa usein etevämpiä kuin kympin tytöt.

Koulussa pärjää pitkälle olemalla hiljaa. Nykyajan työelämässä pitää tuoda esille omia onnistumisiaan ja mielipiteitään, mikä on tosi vaikeaa hiljaisille tytöille.

Vanhana ja hiljaisena entisenä kympin tyttönä en ole voinut olla huomaamatta, että nykyinen esimies suhtautuu meitsiin kuin vähäpätöiseen varjoon. Vuosien puurtaminen ei näytä merkitsevän, eikä varmaan merkitsekään.

Vierailija
160/248 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkostoituminen ja rohkeus. Kasin pojat ovat noissa usein etevämpiä kuin kympin tytöt.

Koulussa pärjää pitkälle olemalla hiljaa. Nykyajan työelämässä pitää tuoda esille omia onnistumisiaan ja mielipiteitään, mikä on tosi vaikeaa hiljaisille tytöille.

Vanhana ja hiljaisena entisenä kympin tyttönä en ole voinut olla huomaamatta, että nykyinen esimies suhtautuu meitsiin kuin vähäpätöiseen varjoon. Vuosien puurtaminen ei näytä merkitsevän, eikä varmaan merkitsekään.

Tuo on totta, verkostoituminen on hyvin tärkeää alalla kui alalla. Ja omassa työpaikassa pitää saada suu auki kun asiasta puhutaan. Hyvinkin miesvaltainen ala kuuntelee ihmistä jolla on jotain annettavaa, pelkällä möykällä ei pitkälle pääse. Ja tuo liika hiljaisuus, se on juuri kasvatuksen tulosta mutta siitä voi oppia eroon. Monilla tuntemillani johtajanaisilla on erikseen työrooli, joka on himpun verran määrätietoisempi ja paksunahkaisempi kuin yksityiselämän pehmeämpi äitirooli. Ihan mahdollista noin ilman, että kokonaan itseään muuttaa. Mutta tuohon ylempään (isät valitsevat työntekijät) eri tekijöiden sotkemiseen en jaksa uskoa. Itse asiassa jos olet hyvä nainen sinulla on siitä etua: valtio ja kunnat joutuvat jo tasa-arvolain vuoksi nostamaan naisia johtotehtäviin ja firmat haluavat myös tätä imagonsa vuoksi, harvempi firma haluaa vaikuttaa vanhanaikaiselta. Kun vielä naiset olisivat valmiit tekemään sen työn mikä vaaditaan uraan, se ei tarkoita sinkkuutta ja lapsettomuutta mutta kyllä se vaatii hurjasti työtä, kompromisseja yksityiselämässä hyvää itsetuntoa ja uskoa itseen. Aika harva sitten kuitenkaan tuohon lähtee.