Ex-muijan kuuluis maksaa mulle vuokraa?
Ex-muija nikottelee kun pyysin maksaan 500e kuussa vuokraa kun jäi meidän kämppää asuttamaan myynnin ajaks. Kuulin että sen kuuluu maksaa vuokraa siittä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa oleellisesti se, että muuttiko ap omasta halustaan pihalle vai potkittiinko se ulos. Oliko vaimolla siis oikeasti mahdollisuus valita, vai kävikö siinä vaan niin, että ap häipyi, jätti lapset vaimolle ja pisti kämpän myyntiin?
Joko ap muuten maksat elareita lapsista? Eli puolet laasten elinkustannuksista kuuluu sinulle...
Ei tämmöiset asiat vaikuta juridiikkaan. Vaikka toinen olisi miten kusipää, niin se ei vaikuta siihen, että maksetaanko asunnosta vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa oleellisesti se, että muuttiko ap omasta halustaan pihalle vai potkittiinko se ulos. Oliko vaimolla siis oikeasti mahdollisuus valita, vai kävikö siinä vaan niin, että ap häipyi, jätti lapset vaimolle ja pisti kämpän myyntiin?
Joko ap muuten maksat elareita lapsista? Eli puolet laasten elinkustannuksista kuuluu sinulle...
Ei kuulu tähän mitenkään muuttiko ap omasta aloitteestaan vai ei. Yhtälailla hän omistaa puolet asunnosta ja on oikeutettu saamaan korvauksen osuutensa käyttämisestä. Kukaanhan ei pakota myöskään ex:ää jäämään asuntoon. Tottakai on mahdollista että ap on kusipää, sitähän ei tämä tarina kerro. Mutta vaikka olisikin niin sekään ei ole rikos eikä muuta sitä että puolet asunnosta kuuluu hänelle. Ja jos lapsia on tietysti maksetaan elatusmaksut sille jolle lapset pääosin jäävät asumaan mutta se on sitten taas ihan toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tämä on sopimuskysymys. Te voitte sopia, että jompi kumpi asuu asunnossa maksamatta vuokraa tai mitään korvausta, tai te voitte sopia, että siitä maksetaan jokin korvaus.
Jos sovitte korvauksesta tai vuokrasta, niin muistakaa, että siitä seuraa velvoitteita myös vuokranantajaksi ryhtyvälle. Hänen pitää ottaa vastuuvakuutus ja maksaa puolet osakkeen tai kiinteistön kuluista, vastikkeesta tai kiinteistövakuutuksesta ja mahdollisista ylläpitorempoista, kunnostustöistä jne. Mahdollisesti jopa sähköstä ja lämmityksestä - nämähän ovat dopimusasioita Tai sitten nämä pitää ottaa huomioon vuokrahinnassa. Lisäksi vuokranantajaksi ryhtyvän pitää maksaa vuokrasta verot ja täyttää joko 7H tai 7K lomake seuraavassa veroilmoituksessaan.
Vuokraa maksava voi sitten omalta osaltaan hakea asumistukea.
Jos asioista haluaa hankalia tahalleen tehdä, niin tuollaisen kanssa mä antaisin sen oman puolikkaani jonkun juoppoporukan käyttöön. Siellä on sitten kiva asua ..
Kai ne juopot saa keittiötä, saunaa ja vessaakin käyttää siinä missä se toinenkin omistaja.
Vittuiluun vastataan tuplalla vittuilulla.
Sinkkumies
Ei se ole vittuilua, että vuokranantajalla on velvollisuuksia, esim veronmaksun suhteen. Se on laki.
Ei sekään ele vittuilua, että vuokraa oman puolikkaansa nisteille ja juopoille halvalla. Kun kerran pitää kuitenkin paperiasiat hoitaa..
Sossu sen vuokran kuitenkin maksaa. Onko se sitten kivaa, kun asiat hoidetaan vimpan päälle?
Sinkkumies
Luulen, että itkuhan siinä pääsisi, jos joutuisit elämään juoppojen ja nistien kanssa. Netissä toki uhoat, mutta mene asumaan sellaisten kanssa, jos ei haittaa ;)
Ai et uskalla?
Pitääkö tämäkin vääntää rautalangasta. Jos on yhteinen talo ja lainaa on otettu taloon yhdessä, niin joko asuntoon jäänyt maksaa lainat yksin, tai vuokraa, siltä ajalta, kun ositus ei ole tapahtunut. Ei voi tehdä niin, että heippa, kotia sulla ei enää ole mutta maksat mulle puolet elämisestä yhteisessä talossa lyhennysten muodossa...
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tämäkin vääntää rautalangasta. Jos on yhteinen talo ja lainaa on otettu taloon yhdessä, niin joko asuntoon jäänyt maksaa lainat yksin, tai vuokraa, siltä ajalta, kun ositus ei ole tapahtunut. Ei voi tehdä niin, että heippa, kotia sulla ei enää ole mutta maksat mulle puolet elämisestä yhteisessä talossa lyhennysten muodossa...
Aivan! Ja sama vaikka asunto/talo olisi jo velaton. Silti käytöstä pitää maksaa vuokraa ihan niinkuin mistä tahansa vuokra asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tämä on sopimuskysymys. Te voitte sopia, että jompi kumpi asuu asunnossa maksamatta vuokraa tai mitään korvausta, tai te voitte sopia, että siitä maksetaan jokin korvaus.
Jos sovitte korvauksesta tai vuokrasta, niin muistakaa, että siitä seuraa velvoitteita myös vuokranantajaksi ryhtyvälle. Hänen pitää ottaa vastuuvakuutus ja maksaa puolet osakkeen tai kiinteistön kuluista, vastikkeesta tai kiinteistövakuutuksesta ja mahdollisista ylläpitorempoista, kunnostustöistä jne. Mahdollisesti jopa sähköstä ja lämmityksestä - nämähän ovat dopimusasioita Tai sitten nämä pitää ottaa huomioon vuokrahinnassa. Lisäksi vuokranantajaksi ryhtyvän pitää maksaa vuokrasta verot ja täyttää joko 7H tai 7K lomake seuraavassa veroilmoituksessaan.
Jos asioista haluaa hankalia tahalleen tehdä, niin tuollaisen kanssa mä antaisin sen oman puolikkaani jonkun juoppoporukan käyttöön. Siellä on sitten kiva asua ..
Kai ne juopot saa keittiötä, saunaa ja vessaakin käyttää siinä missä se toinenkin omistaja.
Sinkkumies
Samalla varmistaisit, ettei asunto mene kaupaksi ja hintapyyntöä saisi laskea kerran kuussa sitä mukaa kun porukkasi hajottaa paikkoja. Hieno idea!
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ihmeen takia 500€pitäis maksaa? Jo on teillä lukaali. Ootko nyt ihan varma summasta? :D
Onko täällä jotain rutiköyhiä sossupummeja kirjoittamassa. Isosta omakotitalosta tuo 500 euroa on ihan kohtuullinen vuokra. Pääkaupunkiseudulla omakotitalojen ja erillistalojen vuokrat ovat noin 1000 euroa kuukaudessa eli 500 euron vuokra on ihan ok.
Ei olla pääkaupungissa eikä lähelläkään mutta ainakin sen 500e muija joutuis pulittaan jos tälläsessä lukaalissa muualla asuis. On kohtuu vuokra siis. Mulla uus elämä enkä jaksa exän kanssa tapella niin oikeuteen sitte jos ei ala lompakko avautuu kohtuupian.
Pääkaupunkiseudulla isojen omakotitalojen vuokrat liikkuvat 2000 euron kieppeillä, Turussa saa omakotitalon 1000 eurolla/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla pääkaupungissa eikä lähelläkään mutta ainakin sen 500e muija joutuis pulittaan jos tälläsessä lukaalissa muualla asuis. On kohtuu vuokra siis. Mulla uus elämä enkä jaksa exän kanssa tapella niin oikeuteen sitte jos ei ala lompakko avautuu kohtuupian.
Hmm.. tarkoitatko siis että vastaavasta asunnosta KOKO vuokra muualla olisi tuon about 500€? Siinä tapauksessa exäsi pitäisi maksaa puolet siitä eli 250€ koska puolethan hän omistaa itse eikä tietenkään omasta osuudestaan maksa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Mies saa korvauksen kun myyntivoittoa jaetaan.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Samalla varmistaisit, ettei asunto mene kaupaksi ja hintapyyntöä saisi laskea kerran kuussa sitä mukaa kun porukkasi hajottaa paikkoja. Hieno idea!
Tunnen hienostuneita juoppoja, jotka eivät ole kaikki köyhiä katujuoppoja. Osalla on suuriakin omistuksia.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Mä sanoinkin, että asioiden tahalleen hankalaksi tekeminen ei ole älykästä sen tekijälle. Siihen vastataan. Aivan varmasti.
Älykäs vaihtoehto olisi, että muija hoitaa asunnon hoitokulut ja sitten katsotaan onko vielä tarvetta maksaa ap:lle kompensaatiota. Näin mä asian näkisin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa korvauksen kun myyntivoittoa jaetaan.
Höpö höpö.
luonnossa
Meillä on se tilanne, että minä jäin asumaan meidän yhteiseen taloon. Siitä ei neuvoteltu, sillä mies muutti suoraan jonkun naisen luokse toiseen kaupunkiin. Lapset jäi minulle, samoin miehen koira. Lapsiaan käy täällä joskus näkemässä, yöksi eivät voi isän luokse mennä, sillä uudella naisella on yksiö. Eivät tosin sinne haluakaan mennä. Ollaan yritetty nyt myydä tätä taloa 1.5v. Mies ei suostu hintaa enemmän pudottamaan joten tässä ollaan jumissa. Höpötti jossain välissä myös tästä vuokran maksusta, mutta en tasan maksa ilman sitä ap:n mainitsemaa oikeustaistelua. Me tehdään täällä lasten kanssa kaikki työt mitä isoon omakotitaloon kuuluu. Pihan hoito, huoltomaalaukset, ihan kaikki mahdolliset. Omat lainat meillä on mutta minä vastaan kaikista muista kuluista. Samoin miehen koirasta, toki mielellään koska se on meille kaikille rakas.
Siinä vaiheessa kun mies päätti lähteä ja jättää meidät tänne keskenään stanan työleirille, loppui minun yhteistyökyky. Talosta, lapsista ja koirasta huolehdin isolla sydämellä, mutta en jumankauta miehelle maksa euroakaan siitä, että pakeni kaikkia vastuitaan ja paskat nakkaa lapsistaan nykyään. Tekis mieli sylkeä naamalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Ei se ole vittuilua, että vuokranantajalla on velvollisuuksia, esim veronmaksun suhteen. Se on laki.
Ei sekään ele vittuilua, että vuokraa oman puolikkaansa nisteille ja juopoille halvalla. Kun kerran pitää kuitenkin paperiasiat hoitaa..
Sossu sen vuokran kuitenkin maksaa. Onko se sitten kivaa, kun asiat hoidetaan vimpan päälle?
Sinkkumies
Kannattaa muistaa, että tossa tapauksessa voi joutua maksamaan sille exälle korvauksia jos ne nistit ja juopot aiheuttaa talossa sellaisia vaurioita, jotka laskee talon arvoa. Ei yhteisomistuksessa voi tarkoituksella ryhtyä tuhoamaan sitä yhteistä omaisuutta kostaakseen toiselle. Muuten joutuu maksumieheksi. Ja korvauksia voi joutua maksamaan myös jos ne nistit ja juopot estää sitä toista omistajaa käyttämästä omaa osuttaan asunnosta. Eli lopulta oletkin se joka ihan itse makselee ne nistien ja juoppojen aiheuttamat tuhot. Ja exä nauraa matkalla pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on se tilanne, että minä jäin asumaan meidän yhteiseen taloon. Siitä ei neuvoteltu, sillä mies muutti suoraan jonkun naisen luokse toiseen kaupunkiin. Lapset jäi minulle, samoin miehen koira. Lapsiaan käy täällä joskus näkemässä, yöksi eivät voi isän luokse mennä, sillä uudella naisella on yksiö. Eivät tosin sinne haluakaan mennä. Ollaan yritetty nyt myydä tätä taloa 1.5v. Mies ei suostu hintaa enemmän pudottamaan joten tässä ollaan jumissa. Höpötti jossain välissä myös tästä vuokran maksusta, mutta en tasan maksa ilman sitä ap:n mainitsemaa oikeustaistelua. Me tehdään täällä lasten kanssa kaikki työt mitä isoon omakotitaloon kuuluu. Pihan hoito, huoltomaalaukset, ihan kaikki mahdolliset. Omat lainat meillä on mutta minä vastaan kaikista muista kuluista. Samoin miehen koirasta, toki mielellään koska se on meille kaikille rakas.
Siinä vaiheessa kun mies päätti lähteä ja jättää meidät tänne keskenään stanan työleirille, loppui minun yhteistyökyky. Talosta, lapsista ja koirasta huolehdin isolla sydämellä, mutta en jumankauta miehelle maksa euroakaan siitä, että pakeni kaikkia vastuitaan ja paskat nakkaa lapsistaan nykyään. Tekis mieli sylkeä naamalle!
Taidan sut tuntea.... paska mies.